Historisch Archief 1877-1940
Muziek
Foto Hanna Elkan
EEN JUBILEUM
Hen rik Scholte
T
? Albert van Dalsum
?H KN. yoii must spoak of ono thal lov'd.
nol wisoly bul too woll" ,/eut Othello
,, ? aan bet slot in ?/ij n geestelijk toslamonl.
en 'zulks *tor .rechtvaardiging van /.ijn daden. Ik
/al mij veroorloven l,ij de jnbileiimsvooislolling
die woorden met een klein open doekje in mijn
binnenste lo onderst tccpen. U'anl van Malsuni
mogi» dan Shakospi-aie naar /ijn eigen /eggen
..(auto de mieii.x** spelen (en door' dal ..mionx"
uoliovémen il.-m blijkbaar te le/.en een modern
prob|oi*mstuk*moi-dondoi-en-bliksom-on.tle-naaklo
-monsoh-in-al-y.ijn-hoerlijkheid:). hel is toch .maar
goed dal die kleine man van Stralfonl altijd een
reserve- legert je van nionscbeii heeft klaarstaan.
die nog heel yoed meekunnen als hol moderne
holdendoni weer eens op apogapon ligt ! *
* ? * ?"" ?
..Van iJalsnm. als een Al oor in h«-l Nooidscb
Venetië, heel'l vele Jlesdomona's ?vermoord, en
hij had er y.ijn redenen voor: do redenen van oen
bi/.onderon monseh in oen hom vreemtle situatie.
waar hij bovenuit stak n die hij toch nio| aankon.
Paste hij harmonischer in do bom omringende
situatie, dan /on dit jubileum minder lol hot hart
sproken, l |o|. nadeel 'van allo harmonie is immers,
dat tip goringOn afstand d<* zuivere verhoudingen
roetls klein on .pol.il lijken. .Maai*.stookt daar oen
tot-on, hoe scheef'óók. bovenuit, dan is er a (lijd wol
n.ge/.ichtshiiok waaronder hij groot lijkt, groot i*.
lioozoor nion ook. aan ilo'u and<>ron kant slaande.
geneigd is. aan die vorteokoning dos to heftiger
aanstoot to nomen. 'Hit jubileum is in zooverre
oenfecJitvaaiiliging, dat het ons do gotogonhoitl
schenkt, oen godisproportioncordon matr in de
kracht van /.ijn loven .én zijn kunnen eens
rechtstreeks .to zien van tllen kant. waar
PIANOMETHODE- LOUTA NOÜNEBERG
De uitsluitend voor Mevrouw Nouneberj «ervaardlfde vertraagde
filmt (200 beelden per seconde) van het spel der allergrootste pianisten
der wereld., bewijzen onomitootcliik de Juistheid der ?principes.
waarop deze methode berust.
EENIG REPRESENTANT VOOR NEDERLAND: '
Jan h. van Dan tzi gr, gedipt. N.T.V.
en L n ut a' N n.'u n e h A r ar. Paris
SPREEKUUR: MAANDAG EN DONDERDAG,13- 4 UUR
BLOEMENDAALSCHEWEG 98a'. BLOEMENDAAL Tel. MOM
\.
rnon waarlijk /.ijn grootheid y.ict. l>ie
ligt niet in van DaUum don leider.
niet van Oalsiim don to angstvallig
aan vergankelijke leu/.en
vasthoutlonden thetiroticus, y.olfs niet in van
Oalsum tien bo/.ioltlon regisseur, maar
in tien vervoerden speler, die in /ijn
drift tot gestalten de waarde, van
het ..payei- tlo sa porsomio" kent en
gesneden is uit hot hout. waaruit tlo
kunst /.ijn allergrootsten snijdt.
Kr is een soort monschon /ij /.ijn
om beurten gevaarlijk en onschadelijk
die bun ideeele afspiegeling \ inden
in de uil/ouderlijke en be/.elon figuren
van de profeten Ist-aëls. wier
^i-oothei«l tol /e l I's in de ruïnes van bun
inenseh-/.ijn Niet/sehe stelde boven
do ijiiieiis|isehe ver/aking van den
kleinen man. Keii/.elfde feu
saci-rmaakte ben tol dichters voor y.ioh/olf
en tol ongevraagde doktoren on
wondord'ionors voor bun ovonmonseh. l>en
A lam van binnen vereen/el v igdon /.ij
met den wereld brand, die y.ij wilden
stichten. Om de/.olftle redenen tracht
ook van T)alsum steeds een y.uivor
egocontrischo kunstenaarsdrifl sociaal
lo enten en tegelijk bokonnor on
apologeet to /.ijn. /ij missen elk
opportunisme, minachten elk compro
mis, miskennen tlo werkelijkheid, die
y.ij via een omtrekkende romantische
beweging trachten to ncgccrcn. Hun
kijk op d«* wereld is gemeenlijk
y.oowd tragisch als naïef, maar hun
vi/ionairo .vorvtu*ring vtio,tll xich uit
hun nederlagen. Hij tsijn niet klein te
kr'J!/'"*1' 'Kn do woroltl waai^-an ook
o on van /oovolo sociologische factoit'n
afhankelijke kunst als het tuonccl,
dat tip grond van /ijn toeschouwers
bestaat. 1*01.1 deel is heeft do/,o onmaatschap
pelijke gel n i gors noodig: y.oo niet als hot
dagolijksch brood, dan toch als tlo dionysische wijn.
waar /.ontlor gén kunst mogelijk is.
Xulk«» figtiion /.ijn niet hard. /.ij /.ijn daarvoor
veel te kwetsbaar. Hun .\cbi l lespees is de itiman^
tiek en do romantiek is oen jeugd/jokt c, die y.ich
wreekt tot in hot dorde on vierde geslacht van
hel rip»n loven. .Men doet beter daaraan toe («t
geven jlan het to willen ontkennen, want oen
gedenatureerde romanticus 'is- niets anders dan
ei*n govoolsoynieiis en dat is oen verbitterde pessi
mist /.ontlor den angel van hot intellect.
l Ie levcnsuani.' van Alberl van Dalsum is als
eei'i tocht over bergkammen, y.elfs waar hij tien
grond onder do -voelen verloor. |>». exponenten
van romantiek, expressionisme «MI y.olfs. (laaruil
voortvloeiend, een onmiskenbaar cultuur-bolsje
wisme waren /ijn deel. Kn /oo hij daarbij do
loiders-kwalileilon in moor woroldsohcn y.in miste
on do ..leekenen des lijds" naar do mateloosheid
van /.ijn .subjectie\o loactii* placht lo duiden.
??||\ elyelijkelijk Inoet daartegenover do p-estdl'ift
?/ijn. die hij in /ijn troep weel wakker lo sloot en.
onvergelijkelijk nok do iiixoj. xijnor poi>ootilijkheid ?
bij /ijn eigen gioolo lollen. Van Ualsuni moet uien
laten spoliD wal hij uil: laat anderen /.oi-gen dat
??r naast en na hem evenwicht en coördinatie /.ij.
in hel artistieke y.oo\vel als in hot economische.
Want er 'is',np dit ito^i-nblik geen. tlie als eenling
y.oo/eer hel perspectief van «lat gaiischo schilderij,
dat ons lootifelleveii js. lielieei-M-lil als bij. |)enkt
men dien toren u-ejr. .<lan wordt alles eensklaps
kleiner van afmeting.
liet" is ongetwijfeld h,.| noodlot van Alliort
vaii Ualsuni. aldus le^noclcii wors'telen in oen lijd.
tlio sceptischer tegenover tle, groolo., vorvoortli?
comodianlon slaat dan -in tlo dagen van Kainy.
on .Malkowsky. Hol is dubbel /.ijn noodlot, de
profeet van /.ijn eigen hartstocht to moeten y.ijn
in i.-en land. waar het ?re/ond vorstantl y.ooy.ocr
«Ion boventoon voert. Majir liet is git mi on
schoon.dat y.oodanigo eon/.ijdigo on steile hidivualiston
als hot xvaro hot geweten kunnen /.ijn van hun
kunst; dat er dus oen drift tot totincelspelcn
bestaat, waarvoor al hol andere wijken moet'én
dii- /.olvo vóór niets en niemand Wijkt.... tlio mot
do-vuist op tafel sbuit on (vlookt uil do oorlijkhoid
/.ij ns ha H on: ..speel voorden dontlor tot do stukken
ervan a ('vliegen !" (maar, wat was Ijot adagium
van'don fa ut e do niieiix gesp«-oldo Shakespeare
anders?). Omdat daarin hun brandende lust l'ot ?
loven n is biet hun bramleiitlo liefde voor het
spel. dat mon hier liefheeft als hot heiligt» mooton.... i
not wisoly hut l oo woll.
???i:-'' ,. '?' " ' . ' .
PAG. 6 DE GROENE No. 3015
DE FILM IN DIENST pER
Constant Tan Wesem
Bioscopy
D K film hooft nl voor zooveel doeleinden
/.ij n nut bowo/on. «lat lu't ons nit-t zal ver
wonderen, wanneer thans Dijkt, dat er
«Mik van to loeren valt ten opzicht o van do techniek
van lift pianospel.
Mevrouw l.uiiln Noimoherg. oen l*'rano;dsc v ui
l'oolscho origine, hi'i'lïtip oen conférence, ilii» /ij
«?«?n do/er dagen hier to landt* hield, aangetoond.
hoe -/.ij uil di» vertraagde film hot bewijsmateriaal
putte VIHII n hervorming van do techniek van
'hot kluvierspcl bij hol onderwijs. Voor haar
methode in hot merkwaardige, dat niet do film.
dii- gemaakt Word van do handen van verschillende
beroemde pianisten on Inni houding' bij do uit
voering dor gos|H'oldo stukken, haar de ontdekking
bracht, die /.ij zocht, maar wol een bevestiging
«al van wat zij reeds eerder l ia d opgemerkt, bij
hot hoschoiiwon van oen vertraagd** l Hm van «'«-n
rennend paard: n.l. dat in iodorcn overgang vant»i>u
beweging ineen andere er evn grool aantal
tussehonsehakcl-howogingoii zijn. tli»' In-t Mooi o oog niet
kan waarnemen dot u- de snelheid van bun opeen
volging, maar die geregistreerd tltior do veixnoltU».
on later vertraagd afgedraaide filmopname.
duidelijk mi n. hot Hebt treden. Xoo kwam /.ij op
lift denkbeeld, hetzelfde proces lo volgen bij do
lussohcnschukclbow'ogingcn der hanilen bij het
spel van pianist «-n on nauwkeurig te regist roeren
hoe deze zijn. t'li /.ij kroeg gelegenheid 11?
eonst!»? toeren, tint- /.ij u Ut-n, hui* vort<i*hillond uuk hun
spel on hun technische ontwikkeling mocht
wezen, au fond dezelfde' bewegingen maakten en
wol geheel instinct iel'. Hij concludeerde hieruit,
1
Ir
orstdoor ja MI van oefening op een andere wijze
orkrogon ka/ worden. Hot vermijden van allo
vor'olligt» bn-ht oou nat u:rlijku eenheid, waar
ooi 0011 vo4 sneller resultaat ilnn vroeger word
??rekt. Kn n wolko male onthulde wol hot «polen
? i» oou Hlirig meisje, dat eerst lf/3 jaar los bad
fc.-li.d VolptH Mevr. Nounoborg's niouwo
techniekii!>'tiode ei tlat mon, /.onder dat hier een. bijzondere
iiMiikalitnt in bot spel was. naast eenvoudigere
stuiken van Alo/urt en Heel hoven (Turkseho
aseh! tiok etudes van ('hopin hoorde spelen
,, ; oen manier, die bepaald verbluffend moebl
2 "'U i l worden. Ken beter bewijs voor de
juistl vin haar in/.iehteu kon l.onta Nomu-berg,
reeds verscheidene ja I-e n l.o l 'a rijs in tl e
ut:ng werk/.aaln is. wol moeilijk leveren. Zij
) ? .g /.ieh dan nuk v ivu* ig n in do b lang.it Hing
i : Wtta-1 d -o ing vun tl* g oots. ? pi. mis! n. zoo Is
« riot. Horovsky. O.loff. U ?.«?khti/.is. llor.iwi.z.
iv.i binst- ia.
Wij hopen, tlat nn/.o piaiioloeraren on
mu/.iek??dugogon van hot werk van Mevrouw Xounoborg
.v>moon kennis /.uilen gaan nomen, /ij kunnen
n oa ander mot voorbeelden en lot o's toegelicht.
.liideu in pon klolm* studio, die /.ij publiceerde
t. Ier don titel: Los secret s do la tochnii|ue du
ij.(uo itjvélos par lo film", verschonen bij .Max
i >^hig to Parijs. Vcrdor gaf Movr. Ntnuvborp
.Jour haar mot godocllon. uit de films van hot
M-! van Cortot, Casadosus. Barkhaus. Ariitu,
r(»iff, Rubinstoin,Marguerite Long «n ortivsky
v innoteerdo uitgave van eonigo ótudes vau Chopin.
»?;? dcn^elfdea uitgever.
Links: de handen van Al f red Cortot, de etude Op. fONo. f
van Chopin spe/end. Rechts : de handen van RobertCasadesus.
dezelfde etude van Chopin spelend
dat. er bij
?/ijn spel
nlp-mi-en
tefbniek->
de l »-\. .^iii^en van den pianist onder
j.» joor/aamd weid aan wetl«*n. die
.( end innchton \\oiden p*aeht on die
' '*| behooide'n to \ve/en bij '. iodore.
iltlie. Hot /.ij II II. i. die howouiimon en
n. di«- il«« monscli nitt iwlufc Utiol
on maakt on waanvan hij ook fiobmik inaakt.
/.ouder 'het y.ell' te weten. Ion opy.irhto van «l«
toetsen van bet klavier, en die b*iust n op hol
saim ntroicki n en sp eid n d -r Vinders in d-
v«-ir-ohillendi ' pi>i es.. | «il p-deelle van do ?' tot-lr'.
niek. hoe allerbelangrijkst, ja in hoofd/.-uik belang
rijk ooJ bleef voor het bloiitik t'OfT van den toe
solitiuv r Vei-bortion. ja /.elfs (Ie uit Voerder y.el(
bleef. iaai-v.-|ii onbewust en do. 'pianisten hobbeir
/.elf. bij hot bekijken van hun eijjren film, niet
verba/.inj; onlilekkiii^en gedaan, 'die hun
tevenvan het ptiotslo nut werden bij bet rorrh;corei
van moeilijkheden bij hun techniek, die y.ij ml.
door /.o bewust }o Worden. <ip' een Jielieel nieuw ,
manier konden , leeren ondervaiijïon. Het is
voorgekomen, dat oen pianist, die steeds inooito ha«l
met het uitvoeren viin een bepaalde pasHa^o. dtmi
do vertraagd .afgedraaide film y.t\\i, dat dit kwam
doordat hij tip dat moment y.ich/.olf
belemmerddoor daarbij oen volmaakt ovortolliKo
bowopnn.to maken, daarttie ijolorcoord dtior oen oiijjcesch kt ?
toobniok, tlio do natiuiirlijke hantlliewojïin's* gowol»!
aandood. i '.'"..'?'?
liet is hier niet tlo ]>laats ojn op dey.e
kwestidieper (e kunnen ingaan. N'oldootitle is er mee t*
volstaan.dat de belangrij k beid van Mevr. Nouw
berjï's ontdekking {rolojionhoid. heeft jjop.-vt'ri
omiloory.ieb Ie baséeren op do thans onthuldo wetten
van het klaviei-spol do todiriiok bij het .«tüdooroK
to vergemakkelijken on daardoor to tuit gaan wat
r l
?r\
?n.!
li,
M
Wilhelm Backhaus. Rucdf Gall
BUA11MS eischt Zijn speciale vertolP-1> 'on
vooral, hot 2de pianoconcert moot ge.,poold
worden dooi- oen. die geheel met den geest
t vertrouwd is. wjl hot werk niet ecnstroov» n
k maken. Maar in Wilhelm Hackhaiis. die
ordugavond dit pianoconcert spoelde, vond
en vertolker, die naast een prachtig
i'ano>nk oen prachtig begrip voor dit werk van
'iis verriétl en ons mH gespannen aandacht
'l- 'uitteren, luderd.-i.-id e.-n uit vooring -au
l'*:.i' 'nis. ?forse.h oti teeder, nis nion zelden In «rt
?ii «.ie («'recht bet. ?enthousiasme van hot publii-k
kle. een hulde waarin ook Mongolhcrg, tlio
in begeleiding /.oo een was niét tien pianist,
?J. dooien. .
? verzoek word op dit
Dontlortlagavonflconoen herhaling gegeven van tlo. rapsotlio voor
tiet en órkiwt van DobusKy. die rnon reeds
iagmiddag had kunnen hooron. T)o ?klarinet
woderoiii bospi'ohl door den mcoslorlijkon
lottist lludolf (ial!. tlio zijn. solo in «léze
Iselio fantasie van Debussy op stijl volle wijze
?orde. ?'?,?-..., ? .
?t op het la-ttst gewijzigde programma was
'inen mot oen concert t» grosso van V ivaUli.
??t gedeelte na tle pau/.o. waarin ook tlo
klai-apsodii* van l'obussy \voitl ..gogovon.' w;u<ou
noiiorne FraMsehoii aan hot woord: van Kavel
? Ie men th* Itapsodie espagnole. laiiguisant en
i .voeaehtig als oen herinnering o.n do
veri de Holoro. ? clóor Mongelbi-i-gmol do bekende
Hiendo climax van de telkens herhaalde melodie
?Voenl.
Bengaalsche Lanciers
L J. JORDAAN
Henry Hathaway: Bengaalsche Lanciers"
MtêIX boboett de studio en haar decors nog
niet perse to vcidócinon. om ni< ttt mintlcii
laat sten tijtl oen tlringeiitlo l;ol.t t ft o to
vo.'len aan l'ri. sche lucht. Kn niet all* on daari'uit
mi st-hieit nog .meer aan kracht, spontancïloit.
formiuil.... Me film prmiocrt haar inlolN ctueeli n
draai te nemen ('nul y.eg»-no haar ! \\ ij ht-bhon
lang genoeg op haar onbohouwonlirid g» scholden.
om niet vroom lo kijken nu wij on/o ti-t kkcn thuis
krijgen. Maar er begint hing/ameil.aièd in haar
werksfeer iets stoffig* en benauuus te k« HM n
«-oen boeken- en conlisH ngciir, dit- vc- r>l ai;»!.- niet
al to Wel bij dit losbandige kinil-van-dc-/.< i:<!e |>ast.
.Men tlurft niet. moor rechtuit te schreeuwen on te
loopen on te slaan, schijnt, hot --- uit vrees voor de
oomes. tlie do film manieren on ..inhoud" wild n
bijbrengen, lederen dag wonlt haar ingeprent
tlat /.ij y.ootjos-artn meordevjarig is geworden on
. móet tooncn dat /.ij weet ,,how to bol.ave".
Ik kan hot niet helpen maar ik moot in dit
verband altijd donken aan bet/igcuiiei-strijkje....
dat andere ..onfant-dc-bohètnc" in do uerold tier ?
kunsten. De film, /ooals wij huur tot nu toe kenden.
had iets van tle/.e extreme, bandolooxe kunst, llaur
tragiek was <>v**ii mutolo<»s en uitbundig als die
van den primus ??soms cvony.eer bij hot gricnt-rigo
on sentimentoele af.... haar ihythme oven gii.lig
en onberekenbaar.... haar vreugde even freiiotiek
.... haar /.innelijkheid even /.woel. Maar zij had
ook het meesloopende, het warmbloedige en b
Wijlen granditi/.e van de t/.iganea-mu7iek. NVat
hadden wij niet een aanmerkingen op een ..Blonde
Veium", een .Shanghai-Express", een
Uishonored'Y... hul die blootc schouder van Marlcrn-!
lloe ergerden wij ons niet aan een , Tcslumont des
Dr. Mabust*" on /.elf» aan een M"« Kinds wij er een
otbiscb-aestbethifche ciiluk op nulit i:dt n. Jloc
zaten Avij ondt-r den git%ronden stoitn van een
Wostfront 10lX"on Allquiet " niet te piekeren
of dit mi pro- of anti-ooilog was l Maar v«ov don
drommel ??- waar y.ijri tle forschht id
oiniorspionkelijkhohl, tlo lyriek on hot,sentiment, do. vaarten
de durf dier filmische /.igounor-mu/.i»k gebleven?'.
Kr was een tijd. tlat wij do film uitVnff» n!t n - fel
on hartstochtelijk.... jui»*t < n tlat Mij <-p haar
verliefd waren, torn /ij d< <-r ii t!« i n1» l t!« n n« k weid
aango/.ien. Het wil mij voiik«ir.«n ff .II;MI haar
tegenwoordig gaat be.«cln < !n «i Hl H n. . . . dun g.
nuchter, afgemeten. Kn ff men I c/ig i^ i« t.«- van die
wilde charme to vorstikkt n < i.t?< r di* koude asth
van fornio:*lo. moivelo. intelh t ti«t N i n. i!o benul
weet wat v« M ir andere bc/.wui'oi». ]k 1:« b t*if al moer
op gowo/.on: wij beleven een onployji? rigo )»eriode
van netto, vlakke, films ----- van
films-dio-geenvlieg-kwaad-doen : van films voor vriendelijke
stukkies in do krant. Kn men vraagt y.h-h af. of nu
don tijtl van negatie en minachting ni< t al Ie veel
belangstelling voor het pnuluct is V nti-laiin. Of a{
die eensoren, moralislon. srhoo'iiiooftt rs i n
Vronwondubs niet boy.ig /ij niet s w« g to wei k< n. dat toch
niet geheel van belang ontbloot is.... /«/7/»>?«?» n.l.
Modern heldend cht der frontier-troopcr£
EN mi staat er tlan weer y.oo'n oiitb rwi-lsch
stuk film vóór ons. XOO'H stuk fi'm nn-t ivijile.
luchten, met pracht, en |-.raal van IIIÏM'-I II-M-I
IKniet t.-niielt en veclvteli. inet heldiMC.I i d i n gi
Wfi-lschoten. Kr is door het. bcele gi val hi i n xvat
geitleali.seerde kaïiioniadst hajS en aan In t slot wat.
(overigens prachtig bedwongen) sentimentali
teit.... maar het besef van «h n tijdgeest, tbu t'
?y.icb gelden in die wonderlijke stalen hardheid, in
tlien/.in yoorhel SparUianscho.vvolkoaan»«iiy.e dagen
hun grimmige, klam grootheid geeft.
Dosentimeniulitcit on de po.«4r- tb-r. voorróórb-gM lie jan n - do
iiloi'biditeil eli de decadentie dor ..< \Vt.tll ies". ...
/.ij y.ijn verdwenen. Wat echter uit ilii n ouden tijd
overbleef is tlo Schwung, tle dm f «n ifi> vtiaii..
..Hengal |?'incérs" is.liet werk vuri «« n ngij-Miir
dii* tot nog toe /.ijn terrein vond op hot gebied dor
wiltl-westfihns. Kon totktri des lijd*, tlat rnon
(wellicht ton einde raad) hulp /.«M kt hij do mannon
van dit genre? Hoe tlan ook ? het Word een harde.
sterke film ~- manlijk in tcchnhk in opvatting.
\Vie denkt niet aan Kiplirig.-\vanru-i r l.ij in dit werk
hol heldendicht, der frontïor-troi fovs/it l herleven?
/ij hot tlan navranter wunt vorscht inder i-n
tragischer ! Maar-is oen nitimt-nt. Wellicht hot ,
aangrijpendste on monsehclijkste in tlit tliiuii» van
grooi.f gebeurtoniscon een m< nu nt, M'«»n p do
PAG. 7 DE GROENE No. 3015
jonge officier bekent dat hij oen militair gel.cim aan
y.ijn pijnigers verried uit angst en walging voor do
dreigende martelingen. Kn in wild vorxot. uls om
do mofeele kuollilig dier ei-lluosht-itl lo Vc.ldoovcn,
barst hij uit in oou felle tiiatL* tegen hol. ..sj>tt*em",
dat vaders hartoloirs maakt on hun kindi r* n laat
verminken tei-wiile vun een fictie: het regiment.
Terstond valt y.ijn kameraad hom aan niet«on pas
geboord loflied op tb* paar dniveiid man. die.
..hnndrods of millioiis" mrett-n In si.l,t inu n een
fraai in elkaar gedraait?o Kiplingsthe <Je.f(.-n.-i. vun
het Mrilscbo koloniale systeem, waarin bij tcnsli'tU:
verward raakl. tot bij eindigt mot een wocdf.nd:
..Heil ! Ibm- eau l oNpluin what l don't undc-r.sland
mysolfi' !"
|)it is een twijfel waarvan Kipling geen la.-l had
-- ? maar waardoor ons ilit werk /eer na komt U;
stuun ondanks de oor|ogslyri»k dt-r negentiger
jaren. Omdat wij er on/en tijd in herkennen, mist
y.ijn vertwijfelde passie voor Int goweltl en y.ijn
tliepvorborgen angst of dit nu toch' werkelijk het
wuro evangelie is.
Nóg kan de film jong zijn !
OVKHKJlvNS -- welk oen foiHeli en behcen-cht
werk ! Wolk een machtig gebruik vun mach
tige middelen ! Hooft u wolikht bezwaar ttgen de
uitstuliiug" in y.oo'n film ? Kunt gij lu-t niet
verduwen dat /.ij beschikt over inonschenmasi-a's.
natuurtaforooloii. decors on typen als gct-n andere
uitdrukkingswijze? liet zou mij spijten, wanneer
zulk oen tol dm druud versleten gtnieenplaats nog
altijd tipgeld deed. Want om welke rtdcii ter
wereM zon «lo film gén gebruik maken van
hetimposante landschap, waniu-cr dit tct liet drama.
hehtiort? Wut steekt er vonr mir.deiwuaidigs in,
dat zij een regiment Iaat y.k-n wanrutr zij het over
oen regiment héft?
liet verhaal is sober on stroef in y.ijn militaire
sfeer: het tracht oen beeld tu geven vun de harde
discipline in het Hritschc koloniale Ugt.-r van du
naakte misère die hot handjivol maniu n t mringt.
welke'een zware taak vorvulK-n in stugge, gebor
neerde plichtsbetrachting, liet'is'tt gelijk gn.ut en
?KROP
n'é's
Ina 2]
b. is
d[ie i
iyiu
hio. U:|
Ollilrr
-Duye
'dat h!
l
no
p»
JCl
uV
fvt
en
in
en
ut
ar
n
r.
!4'
g
Poortwachter uit Bengaalsche Lanciers" (Tuschinski A'dam)
.1!
.-'«* ?