De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 16 maart pagina 4

16 maart 1935 – pagina 4

Dit is een ingescande tekst.

Muziek Foto Hanna Elkan EEN JUBILEUM Hen rik Scholte T ? Albert van Dalsum ?H KN. yoii must spoak of ono thal lov'd. nol wisoly bul too woll" ,/eut Othello ,, ? aan bet slot in ?/ij n geestelijk toslamonl. en 'zulks *tor .rechtvaardiging van /.ijn daden. Ik /al mij veroorloven l,ij de jnbileiimsvooislolling die woorden met een klein open doekje in mijn binnenste lo onderst tccpen. U'anl van Malsuni mogi» dan Shakospi-aie naar /ijn eigen /eggen ..(auto de mieii.x** spelen (en door' dal ..mionx" uoliovémen il.-m blijkbaar te le/.en een modern prob|oi*mstuk*moi-dondoi-en-bliksom-on.tle-naaklo -monsoh-in-al-y.ijn-hoerlijkheid:). hel is toch .maar goed dal die kleine man van Stralfonl altijd een reserve- legert je van nionscbeii heeft klaarstaan. die nog heel yoed meekunnen als hol moderne holdendoni weer eens op apogapon ligt ! * * ? * ?"" ? ..Van iJalsnm. als een Al oor in h«-l Nooidscb Venetië, heel'l vele Jlesdomona's ?vermoord, en hij had er y.ijn redenen voor: do redenen van oen bi/.onderon monseh in oen hom vreemtle situatie. waar hij bovenuit stak n die hij toch nio| aankon. Paste hij harmonischer in do bom omringende situatie, dan /on dit jubileum minder lol hot hart sproken, l |o|. nadeel 'van allo harmonie is immers, dat tip goringOn afstand d<* zuivere verhoudingen roetls klein on .pol.il lijken. .Maai*.stookt daar oen tot-on, hoe scheef'óók. bovenuit, dan is er a (lijd wol n.ge/.ichtshiiok waaronder hij groot lijkt, groot i*. lioozoor nion ook. aan ilo'u and<>ron kant slaande. geneigd is. aan die vorteokoning dos to heftiger aanstoot to nomen. 'Hit jubileum is in zooverre oenfecJitvaaiiliging, dat het ons do gotogonhoitl schenkt, oen godisproportioncordon matr in de kracht van /.ijn loven .én zijn kunnen eens rechtstreeks .to zien van tllen kant. waar PIANOMETHODE- LOUTA NOÜNEBERG De uitsluitend voor Mevrouw Nouneberj «ervaardlfde vertraagde filmt (200 beelden per seconde) van het spel der allergrootste pianisten der wereld., bewijzen onomitootcliik de Juistheid der ?principes. waarop deze methode berust. EENIG REPRESENTANT VOOR NEDERLAND: ' Jan h. van Dan tzi gr, gedipt. N.T.V. en L n ut a' N n.'u n e h A r ar. Paris SPREEKUUR: MAANDAG EN DONDERDAG,13- 4 UUR BLOEMENDAALSCHEWEG 98a'. BLOEMENDAAL Tel. MOM \. rnon waarlijk /.ijn grootheid y.ict. l>ie ligt niet in van DaUum don leider. niet van Oalsiim don to angstvallig aan vergankelijke leu/.en vasthoutlonden thetiroticus, y.olfs niet in van Oalsum tien bo/.ioltlon regisseur, maar in tien vervoerden speler, die in /ijn drift tot gestalten de waarde, van het ..payei- tlo sa porsomio" kent en gesneden is uit hot hout. waaruit tlo kunst /.ijn allergrootsten snijdt. Kr is een soort monschon /ij /.ijn om beurten gevaarlijk en onschadelijk die bun ideeele afspiegeling \ inden in de uil/ouderlijke en be/.elon figuren van de profeten Ist-aëls. wier ^i-oothei«l tol /e l I's in de ruïnes van bun inenseh-/.ijn Niet/sehe stelde boven do ijiiieiis|isehe ver/aking van den kleinen man. Keii/.elfde feu saci-rmaakte ben tol dichters voor y.ioh/olf en tol ongevraagde doktoren on wondord'ionors voor bun ovonmonseh. l>en A lam van binnen vereen/el v igdon /.ij met den wereld brand, die y.ij wilden stichten. Om de/.olftle redenen tracht ook van T)alsum steeds een y.uivor egocontrischo kunstenaarsdrifl sociaal lo enten en tegelijk bokonnor on apologeet to /.ijn. /ij missen elk opportunisme, minachten elk compro mis, miskennen tlo werkelijkheid, die y.ij via een omtrekkende romantische beweging trachten to ncgccrcn. Hun kijk op d«* wereld is gemeenlijk y.oowd tragisch als naïef, maar hun vi/ionairo .vorvtu*ring vtio,tll xich uit hun nederlagen. Hij tsijn niet klein te kr'J!/'"*1' 'Kn do woroltl waai^-an ook o on van /oovolo sociologische factoit'n afhankelijke kunst als het tuonccl, dat tip grond van /ijn toeschouwers bestaat. 1*01.1 deel is heeft do/,o onmaatschap pelijke gel n i gors noodig: y.oo niet als hot dagolijksch brood, dan toch als tlo dionysische wijn. waar /.ontlor gén kunst mogelijk is. Xulk«» figtiion /.ijn niet hard. /.ij /.ijn daarvoor veel te kwetsbaar. Hun .\cbi l lespees is de itiman^ tiek en do romantiek is oen jeugd/jokt c, die y.ich wreekt tot in hot dorde on vierde geslacht van hel rip»n loven. .Men doet beter daaraan toe («t geven jlan het to willen ontkennen, want oen gedenatureerde romanticus 'is- niets anders dan ei*n govoolsoynieiis en dat is oen verbitterde pessi mist /.ontlor den angel van hot intellect. l Ie levcnsuani.' van Alberl van Dalsum is als eei'i tocht over bergkammen, y.elfs waar hij tien grond onder do -voelen verloor. |>». exponenten van romantiek, expressionisme «MI y.olfs. (laaruil voortvloeiend, een onmiskenbaar cultuur-bolsje wisme waren /ijn deel. Kn /oo hij daarbij do loiders-kwalileilon in moor woroldsohcn y.in miste on do ..leekenen des lijds" naar do mateloosheid van /.ijn .subjectie\o loactii* placht lo duiden. ??||\ elyelijkelijk Inoet daartegenover do p-estdl'ift ?/ijn. die hij in /ijn troep weel wakker lo sloot en. onvergelijkelijk nok do iiixoj. xijnor poi>ootilijkheid ? bij /ijn eigen gioolo lollen. Van Ualsuni moet uien laten spoliD wal hij uil: laat anderen /.oi-gen dat ??r naast en na hem evenwicht en coördinatie /.ij. in hel artistieke y.oo\vel als in hot economische. Want er 'is',np dit ito^i-nblik geen. tlie als eenling y.oo/eer hel perspectief van «lat gaiischo schilderij, dat ons lootifelleveii js. lielieei-M-lil als bij. |)enkt men dien toren u-ejr. .<lan wordt alles eensklaps kleiner van afmeting. liet" is ongetwijfeld h,.| noodlot van Alliort vaii Ualsuni. aldus le^noclcii wors'telen in oen lijd. tlio sceptischer tegenover tle, groolo., vorvoortli? comodianlon slaat dan -in tlo dagen van Kainy. on .Malkowsky. Hol is dubbel /.ijn noodlot, de profeet van /.ijn eigen hartstocht to moeten y.ijn in i.-en land. waar het ?re/ond vorstantl y.ooy.ocr «Ion boventoon voert. Majir liet is git mi on schoon.dat y.oodanigo eon/.ijdigo on steile hidivualiston als hot xvaro hot geweten kunnen /.ijn van hun kunst; dat er dus oen drift tot totincelspelcn bestaat, waarvoor al hol andere wijken moet'én dii- /.olvo vóór niets en niemand Wijkt.... tlio mot do-vuist op tafel sbuit on (vlookt uil do oorlijkhoid /.ij ns ha H on: ..speel voorden dontlor tot do stukken ervan a ('vliegen !" (maar, wat was Ijot adagium van'don fa ut e do niieiix gesp«-oldo Shakespeare anders?). Omdat daarin hun brandende lust l'ot ? loven n is biet hun bramleiitlo liefde voor het spel. dat mon hier liefheeft als hot heiligt» mooton.... i not wisoly hut l oo woll. ???i:-'' ,. '?' " ' . ' . PAG. 6 DE GROENE No. 3015 DE FILM IN DIENST pER Constant Tan Wesem Bioscopy D K film hooft nl voor zooveel doeleinden /.ij n nut bowo/on. «lat lu't ons nit-t zal ver wonderen, wanneer thans Dijkt, dat er «Mik van to loeren valt ten opzicht o van do techniek van lift pianospel. Mevrouw l.uiiln Noimoherg. oen l*'rano;dsc v ui l'oolscho origine, hi'i'lïtip oen conférence, ilii» /ij «?«?n do/er dagen hier to landt* hield, aangetoond. hoe -/.ij uil di» vertraagde film hot bewijsmateriaal putte VIHII n hervorming van do techniek van 'hot kluvierspcl bij hol onderwijs. Voor haar methode in hot merkwaardige, dat niet do film. dii- gemaakt Word van do handen van verschillende beroemde pianisten on Inni houding' bij do uit voering dor gos|H'oldo stukken, haar de ontdekking bracht, die /.ij zocht, maar wol een bevestiging «al van wat zij reeds eerder l ia d opgemerkt, bij hot hoschoiiwon van oen vertraagd** l Hm van «'«-n rennend paard: n.l. dat in iodorcn overgang vant»i>u beweging ineen andere er evn grool aantal tussehonsehakcl-howogingoii zijn. tli»' In-t Mooi o oog niet kan waarnemen dot u- de snelheid van bun opeen volging, maar die geregistreerd tltior do veixnoltU». on later vertraagd afgedraaide filmopname. duidelijk mi n. hot Hebt treden. Xoo kwam /.ij op lift denkbeeld, hetzelfde proces lo volgen bij do lussohcnschukclbow'ogingcn der hanilen bij het spel van pianist «-n on nauwkeurig te regist roeren hoe deze zijn. t'li /.ij kroeg gelegenheid 11? eonst!»? toeren, tint- /.ij u Ut-n, hui* vort<i*hillond uuk hun spel on hun technische ontwikkeling mocht wezen, au fond dezelfde' bewegingen maakten en wol geheel instinct iel'. Hij concludeerde hieruit, 1 Ir orstdoor ja MI van oefening op een andere wijze orkrogon ka/ worden. Hot vermijden van allo vor'olligt» bn-ht oou nat u:rlijku eenheid, waar ooi 0011 vo4 sneller resultaat ilnn vroeger word ??rekt. Kn n wolko male onthulde wol hot «polen ? i» oou Hlirig meisje, dat eerst lf/3 jaar los bad fc.-li.d VolptH Mevr. Nounoborg's niouwo techniekii!>'tiode ei tlat mon, /.onder dat hier een. bijzondere iiMiikalitnt in bot spel was. naast eenvoudigere stuiken van Alo/urt en Heel hoven (Turkseho aseh! tiok etudes van ('hopin hoorde spelen ,, ; oen manier, die bepaald verbluffend moebl 2 "'U i l worden. Ken beter bewijs voor de juistl vin haar in/.iehteu kon l.onta Nomu-berg, reeds verscheidene ja I-e n l.o l 'a rijs in tl e ut:ng werk/.aaln is. wol moeilijk leveren. Zij ) ? .g /.ieh dan nuk v ivu* ig n in do b lang.it Hing i : Wtta-1 d -o ing vun tl* g oots. ? pi. mis! n. zoo Is « riot. Horovsky. O.loff. U ?.«?khti/.is. llor.iwi.z. iv.i binst- ia. Wij hopen, tlat nn/.o piaiioloeraren on mu/.iek??dugogon van hot werk van Mevrouw Xounoborg .v>moon kennis /.uilen gaan nomen, /ij kunnen n oa ander mot voorbeelden en lot o's toegelicht. .liideu in pon klolm* studio, die /.ij publiceerde t. Ier don titel: Los secret s do la tochnii|ue du ij.(uo itjvélos par lo film", verschonen bij .Max i >^hig to Parijs. Vcrdor gaf Movr. Ntnuvborp .Jour haar mot godocllon. uit de films van hot M-! van Cortot, Casadosus. Barkhaus. Ariitu, r(»iff, Rubinstoin,Marguerite Long «n ortivsky v innoteerdo uitgave van eonigo ótudes vau Chopin. »?;? dcn^elfdea uitgever. Links: de handen van Al f red Cortot, de etude Op. fONo. f van Chopin spe/end. Rechts : de handen van RobertCasadesus. dezelfde etude van Chopin spelend dat. er bij ?/ijn spel nlp-mi-en tefbniek-> de l »-\. .^iii^en van den pianist onder j.» joor/aamd weid aan wetl«*n. die .( end innchton \\oiden p*aeht on die ' '*| behooide'n to \ve/en bij '. iodore. iltlie. Hot /.ij II II. i. die howouiimon en n. di«- il«« monscli nitt iwlufc Utiol on maakt on waanvan hij ook fiobmik inaakt. /.ouder 'het y.ell' te weten. Ion opy.irhto van «l« toetsen van bet klavier, en die b*iust n op hol saim ntroicki n en sp eid n d -r Vinders in d- v«-ir-ohillendi ' pi>i es.. | «il p-deelle van do ?' tot-lr'. niek. hoe allerbelangrijkst, ja in hoofd/.-uik belang rijk ooJ bleef voor het bloiitik t'OfT van den toe solitiuv r Vei-bortion. ja /.elfs (Ie uit Voerder y.el( bleef. iaai-v.-|ii onbewust en do. 'pianisten hobbeir /.elf. bij hot bekijken van hun eijjren film, niet verba/.inj; onlilekkiii^en gedaan, 'die hun tevenvan het ptiotslo nut werden bij bet rorrh;corei van moeilijkheden bij hun techniek, die y.ij ml. door /.o bewust }o Worden. <ip' een Jielieel nieuw , manier konden , leeren ondervaiijïon. Het is voorgekomen, dat oen pianist, die steeds inooito ha«l met het uitvoeren viin een bepaalde pasHa^o. dtmi do vertraagd .afgedraaide film y.t\\i, dat dit kwam doordat hij tip dat moment y.ich/.olf belemmerddoor daarbij oen volmaakt ovortolliKo bowopnn.to maken, daarttie ijolorcoord dtior oen oiijjcesch kt ? toobniok, tlio do natiuiirlijke hantlliewojïin's* gowol»! aandood. i '.'"..'?'? liet is hier niet tlo ]>laats ojn op dey.e kwestidieper (e kunnen ingaan. N'oldootitle is er mee t* volstaan.dat de belangrij k beid van Mevr. Nouw berjï's ontdekking {rolojionhoid. heeft jjop.-vt'ri omiloory.ieb Ie baséeren op do thans onthuldo wetten van het klaviei-spol do todiriiok bij het .«tüdooroK to vergemakkelijken on daardoor to tuit gaan wat r l ?r\ ?n.! li, M Wilhelm Backhaus. Rucdf Gall BUA11MS eischt Zijn speciale vertolP-1> 'on vooral, hot 2de pianoconcert moot ge.,poold worden dooi- oen. die geheel met den geest t vertrouwd is. wjl hot werk niet ecnstroov» n k maken. Maar in Wilhelm Hackhaiis. die ordugavond dit pianoconcert spoelde, vond en vertolker, die naast een prachtig i'ano>nk oen prachtig begrip voor dit werk van 'iis verriétl en ons mH gespannen aandacht 'l- 'uitteren, luderd.-i.-id e.-n uit vooring -au l'*:.i' 'nis. ?forse.h oti teeder, nis nion zelden In «rt ?ii «.ie («'recht bet. ?enthousiasme van hot publii-k kle. een hulde waarin ook Mongolhcrg, tlio in begeleiding /.oo een was niét tien pianist, ?J. dooien. . ? verzoek word op dit Dontlortlagavonflconoen herhaling gegeven van tlo. rapsotlio voor tiet en órkiwt van DobusKy. die rnon reeds iagmiddag had kunnen hooron. T)o ?klarinet woderoiii bospi'ohl door den mcoslorlijkon lottist lludolf (ial!. tlio zijn. solo in «léze Iselio fantasie van Debussy op stijl volle wijze ?orde. ?'?,?-..., ? . ?t op het la-ttst gewijzigde programma was 'inen mot oen concert t» grosso van V ivaUli. ??t gedeelte na tle pau/.o. waarin ook tlo klai-apsodii* van l'obussy \voitl ..gogovon.' w;u<ou noiiorne FraMsehoii aan hot woord: van Kavel ? Ie men th* Itapsodie espagnole. laiiguisant en i .voeaehtig als oen herinnering o.n do veri de Holoro. ? clóor Mongelbi-i-gmol do bekende Hiendo climax van de telkens herhaalde melodie ?Voenl. Bengaalsche Lanciers L J. JORDAAN Henry Hathaway: Bengaalsche Lanciers" MtêIX boboett de studio en haar decors nog niet perse to vcidócinon. om ni< ttt mintlcii laat sten tijtl oen tlringeiitlo l;ol.t t ft o to vo.'len aan l'ri. sche lucht. Kn niet all* on daari'uit mi st-hieit nog .meer aan kracht, spontancïloit. formiuil.... Me film prmiocrt haar inlolN ctueeli n draai te nemen ('nul y.eg»-no haar ! \\ ij ht-bhon lang genoeg op haar onbohouwonlirid g» scholden. om niet vroom lo kijken nu wij on/o ti-t kkcn thuis krijgen. Maar er begint hing/ameil.aièd in haar werksfeer iets stoffig* en benauuus te k« HM n «-oen boeken- en conlisH ngciir, dit- vc- r>l ai;»!.- niet al to Wel bij dit losbandige kinil-van-dc-/.< i:<!e |>ast. .Men tlurft niet. moor rechtuit te schreeuwen on te loopen on te slaan, schijnt, hot --- uit vrees voor de oomes. tlie do film manieren on ..inhoud" wild n bijbrengen, lederen dag wonlt haar ingeprent tlat /.ij y.ootjos-artn meordevjarig is geworden on . móet tooncn dat /.ij weet ,,how to bol.ave". Ik kan hot niet helpen maar ik moot in dit verband altijd donken aan bet/igcuiiei-strijkje.... dat andere ..onfant-dc-bohètnc" in do uerold tier ? kunsten. De film, /ooals wij huur tot nu toe kenden. had iets van tle/.e extreme, bandolooxe kunst, llaur tragiek was <>v**ii mutolo<»s en uitbundig als die van den primus ??soms cvony.eer bij hot gricnt-rigo on sentimentoele af.... haar ihythme oven gii.lig en onberekenbaar.... haar vreugde even freiiotiek .... haar /.innelijkheid even /.woel. Maar zij had ook het meesloopende, het warmbloedige en b Wijlen granditi/.e van de t/.iganea-mu7iek. NVat hadden wij niet een aanmerkingen op een ..Blonde Veium", een .Shanghai-Express", een Uishonored'Y... hul die blootc schouder van Marlcrn-! lloe ergerden wij ons niet aan een , Tcslumont des Dr. Mabust*" on /.elf» aan een M"« Kinds wij er een otbiscb-aestbethifche ciiluk op nulit i:dt n. Jloc zaten Avij ondt-r den git%ronden stoitn van een Wostfront 10lX"on Allquiet " niet te piekeren of dit mi pro- of anti-ooilog was l Maar v«ov don drommel ??- waar y.ijri tle forschht id oiniorspionkelijkhohl, tlo lyriek on hot,sentiment, do. vaarten de durf dier filmische /.igounor-mu/.i»k gebleven?'. Kr was een tijd. tlat wij do film uitVnff» n!t n - fel on hartstochtelijk.... jui»*t < n tlat Mij <-p haar verliefd waren, torn /ij d< <-r ii t!« i n1» l t!« n n« k weid aango/.ien. Het wil mij voiik«ir.«n ff .II;MI haar tegenwoordig gaat be.«cln < !n «i Hl H n. . . . dun g. nuchter, afgemeten. Kn ff men I c/ig i^ i« t.«- van die wilde charme to vorstikkt n < i.t?< r di* koude asth van fornio:*lo. moivelo. intelh t ti«t N i n. i!o benul weet wat v« M ir andere bc/.wui'oi». ]k 1:« b t*if al moer op gowo/.on: wij beleven een onployji? rigo )»eriode van netto, vlakke, films ----- van films-dio-geenvlieg-kwaad-doen : van films voor vriendelijke stukkies in do krant. Kn men vraagt y.h-h af. of nu don tijtl van negatie en minachting ni< t al Ie veel belangstelling voor het pnuluct is V nti-laiin. Of a{ die eensoren, moralislon. srhoo'iiiooftt rs i n Vronwondubs niet boy.ig /ij niet s w« g to wei k< n. dat toch niet geheel van belang ontbloot is.... /«/7/»>?«?» n.l. Modern heldend cht der frontier-troopcr£ EN mi staat er tlan weer y.oo'n oiitb rwi-lsch stuk film vóór ons. XOO'H stuk fi'm nn-t ivijile. luchten, met pracht, en |-.raal van IIIÏM'-I II-M-I IKniet t.-niielt en veclvteli. inet heldiMC.I i d i n gi Wfi-lschoten. Kr is door het. bcele gi val hi i n xvat geitleali.seerde kaïiioniadst hajS en aan In t slot wat. (overigens prachtig bedwongen) sentimentali teit.... maar het besef van «h n tijdgeest, tbu t' ?y.icb gelden in die wonderlijke stalen hardheid, in tlien/.in yoorhel SparUianscho.vvolkoaan»«iiy.e dagen hun grimmige, klam grootheid geeft. Dosentimeniulitcit on de po.«4r- tb-r. voorróórb-gM lie jan n - do iiloi'biditeil eli de decadentie dor ..< \Vt.tll ies". ... /.ij y.ijn verdwenen. Wat echter uit ilii n ouden tijd overbleef is tlo Schwung, tle dm f «n ifi> vtiaii.. ..Hengal |?'incérs" is.liet werk vuri «« n ngij-Miir dii* tot nog toe /.ijn terrein vond op hot gebied dor wiltl-westfihns. Kon totktri des lijd*, tlat rnon (wellicht ton einde raad) hulp /.«M kt hij do mannon van dit genre? Hoe tlan ook ? het Word een harde. sterke film ~- manlijk in tcchnhk in opvatting. \Vie denkt niet aan Kiplirig.-\vanru-i r l.ij in dit werk hol heldendicht, der frontïor-troi fovs/it l herleven? /ij hot tlan navranter wunt vorscht inder i-n tragischer ! Maar-is oen nitimt-nt. Wellicht hot , aangrijpendste on monsehclijkste in tlit tliiuii» van grooi.f gebeurtoniscon een m< nu nt, M'«»n p do PAG. 7 DE GROENE No. 3015 jonge officier bekent dat hij oen militair gel.cim aan y.ijn pijnigers verried uit angst en walging voor do dreigende martelingen. Kn in wild vorxot. uls om do mofeele kuollilig dier ei-lluosht-itl lo Vc.ldoovcn, barst hij uit in oou felle tiiatL* tegen hol. ..sj>tt*em", dat vaders hartoloirs maakt on hun kindi r* n laat verminken tei-wiile vun een fictie: het regiment. Terstond valt y.ijn kameraad hom aan niet«on pas geboord loflied op tb* paar dniveiid man. die. ..hnndrods of millioiis" mrett-n In si.l,t inu n een fraai in elkaar gedraait?o Kiplingsthe <Je.f(.-n.-i. vun het Mrilscbo koloniale systeem, waarin bij tcnsli'tU: verward raakl. tot bij eindigt mot een wocdf.nd: ..Heil ! Ibm- eau l oNpluin what l don't undc-r.sland mysolfi' !" |)it is een twijfel waarvan Kipling geen la.-l had -- ? maar waardoor ons ilit werk /eer na komt U; stuun ondanks de oor|ogslyri»k dt-r negentiger jaren. Omdat wij er on/en tijd in herkennen, mist y.ijn vertwijfelde passie voor Int goweltl en y.ijn tliepvorborgen angst of dit nu toch' werkelijk het wuro evangelie is. Nóg kan de film jong zijn ! OVKHKJlvNS -- welk oen foiHeli en behcen-cht werk ! Wolk een machtig gebruik vun mach tige middelen ! Hooft u wolikht bezwaar ttgen de uitstuliiug" in y.oo'n film ? Kunt gij lu-t niet verduwen dat /.ij beschikt over inonschenmasi-a's. natuurtaforooloii. decors on typen als gct-n andere uitdrukkingswijze? liet zou mij spijten, wanneer zulk oen tol dm druud versleten gtnieenplaats nog altijd tipgeld deed. Want om welke rtdcii ter wereM zon «lo film gén gebruik maken van hetimposante landschap, waniu-cr dit tct liet drama. hehtiort? Wut steekt er vonr mir.deiwuaidigs in, dat zij een regiment Iaat y.k-n wanrutr zij het over oen regiment héft? liet verhaal is sober on stroef in y.ijn militaire sfeer: het tracht oen beeld tu geven vun de harde discipline in het Hritschc koloniale Ugt.-r van du naakte misère die hot handjivol maniu n t mringt. welke'een zware taak vorvulK-n in stugge, gebor neerde plichtsbetrachting, liet'is'tt gelijk gn.ut en ?KROP n'é's Ina 2] b. is d[ie i iyiu hio. U:| Ollilrr -Duye 'dat h! l no p» JCl uV fvt en in en ut ar n r. !4' g Poortwachter uit Bengaalsche Lanciers" (Tuschinski A'dam) .1! .-'«* ?

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl