Historisch Archief 1877-1940
Schilderkunst
'* *?
In memoriam W. Degouve de Nuncques
Dames in Amsterdam
ALBERT PLASSCHAERT
Degc
jouve de Nuncques
IK weet niet moor. l i-u minst «? niet prao»'ics nicrr.
hoe Dcgoiive en ik kennis mol elkaar inaaklon;
hot kan g«'W«'cst /ijn «l«mr l-'ranty. .Mololior»on op *
een tentoonstelling van «U* l.ibro KsthiMitiuo te
Ifrnsscl. ll«-t was/oker niet door Krommer. \Vicn, nu
wn voorstander geweekt t«> y.iju van oen b««paahl
«h-el van schiUh-rs werk. h«»t laatst*- wvrk on
verschillig Hot; dit* dat lcuminsl«» niet niet /ijn
gunst bedacht. Ik weet ook niet «tf wal «Ie Hois. e«»n
golwuwo waard«'erd«%r van Dogouvo's werk. in «???n
In Memoriam schrijft. \\v| g«'h«-el juist is. als hij
liet w«fk van Dogouvo. r'raiischman van geboorte.
maar 'IVIgisch dooi' wrhlijf. nu-ct- en col' gallisch
vindt. Wat van dit alles ook /.ij. Dcgouvo, «U* '
v.wag«T 'van'Verharen, /ijn woi-k was in Holland
bekend, on /oker waren er twee perioden, die ik
.onomwonden heb gowa-irth-ord. Mol waren twee
perioden, maai* niet die van de |t ilo.-iarschc
«Midcr\\vrpe.n. l|o| waren ile tijdvakken van hel
Hrahant'Scli landschap, .een landschap vol innige
nauwkeurigheid, in -er oiid-oouwsoh VlaaiiKeh in
we/on dan t «n.:h gilli/irh en liet \\asdio andere
periode, waarde s.thSUIori lig. niet meer
>|rak-nauwkeurij;, maar gevoflig-boivooglijk. weer
landsc.hajtpcn «iii4 deed/ion m.rir in /ulkon trant en
nok srliildefijen Van kltllilioko viiorstoUhigeii als
van ...Maria, m <t de en^-leu" en/., waai- de «e.
voeligo innigheid groot genoeg was om '/.nik
«Mi:iorwoi-p verrast |.e dti.'ii aruix aarden. Wat ik
hier van «Ie schilderijen schrijf, is van Deg«»uvo
gc./egd. Kigcnlijk een vefl'ijnil en stil ..primitief"
schiUlcr. was hij een hooghartige /einder rumoer
en m-t. n li«-l'h??bhe.rij: ent ontologie.
Freule Harinxma bij Van Lier
El! y.'ju op h-t «t.tgi'iiblik / > »v.»:'i werken
x.iu st'hildeivmen te y.ien in Amsterdam.
«l:i g,« h-t. g-v«iel krijgt, «lal In-t werk van
den kriliku* niets i-* ' d-m een luchtig ..Varen tip
«?en pictür ilon Overtoom*'. K««n luchtig varen.
want g ? b ???£!? jpt y. MI l M* iiHp'inning wér«Je
waarI ejd VMM h ?(. u: ?/. v? l ?. d'it vi-tMiwen. e^n-* begonnt-n
m--!., s ???lilil ?????n.of m-t b ? ?Idhouw.-n. «lanr nooit
III"»!!' III ? ? ll'l S 'h-id-MI o|| »l?lt || d'lt Sfhildel'on ||
«lal li--llii-riw.il voor h'rir ié|< U. als ho|
verl r,i-t'-lfu vin ei-n klein kin l. dal imoil yrooi
wordt, m i-u- altijd '''ii lief Inierkind Itlijlï. Kr
y.it in /*ilk s -Jnl.! -r.Mi iel -i m i.-i|erlijk<. i«-ls hari|.(
.ir»kkiu<: n'i ?! dikw'jl«"iet*, d-il uiMi>lcr is. waiiii'':-!'
. ? wv Sjy. ? U i'i'?:?>.» 1:1 d i l-Üjk liily.tiirlereii en uit
respeel vuur Am<i"i-i i;n «vik de .lnlTi-rs Ie dier
sle«|e. mr/*; ? ? g vs 'fbi ? lia !?? \ ri'-irliniK-ii. wier
(vrijparl ijen m >t <l >a t.» >l il-r s ?!iildi>rknn»V steeds
urooteii«l»els ten minste) hun lijd in In-sla^ v.ijn
^blijven nemen. Ik /al natuurlijk niet prof'elei-ren
over freule MiritiMita noch over IVeule de (iiiny.
l> MIIV noi'li over de andere d nn.'S. Kr is altijd iets
y.-vaarlijks in voor de repalatie van den kritikus,
nurli /.il ik ai j in -l e.-iian^sti^ ^e/.irht.lot n weiuion,
in 't ti'ViMis di* »v.'> >r.len. il.it er niet veel pmbleinen
/ij n in de/e werken, een woord ..problemen"
'v.'l.'ii ov.M-.H.M'biiai'. en dat mij altijd uanduet. uf
h.»t si'hild.'1'kiuntiue in y.ii-lr/.eir niet rueds oen
ptvtble.Mii is. ol' de glans van een ovi»r\vunm'ii
probleem.
D.'.-ttillevi'Hs \;in freule Harinxma doen'mij haar
y.ien. wanneer, ik jiiistur wyy.e m hei j»irlur<ilc
blijf, als de leoilere nicht van Sehuhinaeber. Xij
heeft, een on-JC'-veef ge^lijko neiging naar het blanke
van h irin,4en. van eiortm; oen ietwat sehct'vo
witte \\Msfhkait lierinnort ons toch niet aan Jan
Shiyli'i'.s ! /j li.'.»fb in lu-t kort eun /.et-i- falsuenlijku
In-si ici-ir h -l pr.'kp.'iM schilderij en naar dal schil
d-rij, wj if«ip ook een blauw u aiin^enaam ver
kwikt. D t ir vr.uuv.Mi altijd stoulinoedi^/ijn.//.eker
in .1 ? s ?.til.l ?r.jkuiKt, heeft /ij ook het bestaan op
VIMUW.MI eigen, argeloo/e wij/e een naakt te
.s.-Iiil.l -ren. xv.«Ik n-t ikl. bewijst, dat het stillevoti
h i ir m '.«r. li^l d in do figuur tut nog toe; dat haai'
pïctiUMle kin leren m HM- thuis hoorcn in het
plantenr.jk en 'm h^l. ei.üvnrijk dan in de naakte
dierenw T «ld. (ï^ y.ult uit dit till«»« begrijpen, dat ik hot
w.-i-k v.in fivtili! U ififixma me.t ongerepte
annd i-jht als. l).>4'.<|i<vifil wa;irduer en weer picturaal
g-<pr.»k -n. dit ik 'mj- norguris ann haat- stoot,
/ m l -r b j *lriar «cht-nr d« grn'oto verrukkingen to
g'vo-len. w.urm'ir ik raeiwtentijds hunker. Tutrh
/ie ik hier gt'eu? r'.nlim Imur-diMt raad te geven uit
te scheiden; ik hoop «lat bij hot bewaren van oen
??/.elfde blankhoiil haar dieper harteklop wordt
gegi-vi'll.
B% Sancee Landweer
M -M. AXXIK HOUMKK.STHH of Annetje
y.noals ik h l irv.'l'llMllrtvlijk htiorde noiMiien. heeft
/ieh y/'dlg en niet y,»v-r ongerust begeven «»p
In-t pet-eeel dei- kunsten, in die si reek. die schilder
kunst w..r.ll n.-ii'ieni.l. Kr is iets kihderlijks in
lia-.ir w -rk. en wie y.nii «lal niet treffen;- Ik /mi het
g,<|ii>e| Iru-.-r w.'rken. daarom In-I liefste de
bek'-nlenis-o-n van een .«ni'-isje" noemen, en een. dat
n;*g p|ei/,i«>r nrn-t li<>libi>n in sprookjes en y.e wel
eens won illustn-ereii. Dit laatste (och is /eer
duidelijk in een boomstam begroeid meen ik niet.
mossen of /.waiium-n en dergelijke geheime dingen.
di«- ?mwül'-kfiirisr iel s kregen van vt^rwrongen
lichamen van ncMisehen. maar van niensi-lieu
(och uil het planlcnrijk. Duidelijker behoorende
liit ||.<t diert-nrijk. is een portrel je van «-en hhlisehe
' dMiif. l.-rwljl Iri'ir k'islanji'smij herinnerden aan
????n ets van l!ie ('ranu-l'.
1
N
Mevrouw- t!. Kggink-van St«»lk ieeft reeds- meer
in «b* wereld rond gekeken. Xij ie»-lt y.ich in de
boven/aal gewaagd aan g«>schild<;-dc portretten.
landschappon on stillevens, «lie »t?,i- den ijver
«Ier schilderes een y.ckcro hanlhid verkr«'gen.
Daarenboven heeft h«-t diejier wzcn van tb'ii
ineiisch haar ook aango/.et tot het :child«'ron van
wat ik ..symb«ilis«-be portretten" y.ou vill« n ma men
en waar mannon, meestal vciwog l'u-r \an«laan
geboren «'n «'enigs/ins verwondciJi. l» g« kl«'«-il en
vei-sienl met gouden «if ander smc>d\* crk. een
vertolking /ijn van wat in woord.«n moeilijker
is uit te drukken.
.Mevr. .!«) H«i««r. ik besprak haar pas\n-eft moer
in haar pieturalcii mars. ofschoon /ij het wat
eentonig laat /icn. Xij staat roëeler in hel vrouwen
leven. m«'t mour volumen....
(?«? y.h't /«'«-r waarde loxers! ge kunt in Amster
dam, de kunst der vrouwen wat schih.orkit
aangaat in two«» /al--n rustig oiidui*/ueki»ii. '\"n-t
t«» /eer vermoeid, kunt g«» daarna weer v-.-rd.
gaan....
"" . it
. Professor J. Jurres en G. Rueter in Anf
H KT is niet vuldnonde voor den bo.schou\\>|
.simpelweg te /eggen, «lat liet W«»rk v il
prof. .lurres hem niet altijd '/oo/eei- verruV,
ofsch«>on hij toch niet daartegenover onwillig
«?n /««H' b.v. «H-n ver«H%rder van D««lwr«iix'tiif«'ivei«
Het is niet y.«io eonv«iudig en misschien heelt ) ?
geval iet» van ««en ..vraagstuk" ! '('odcj'lleiyk
«lat wel. dat een Hollander, te lang ont\vond »
het groot-bist oricol. aan de Uijbclscho geselde!
nissen «-n aan h«-t liist«tric»4cli*ldcrij in het alg«-me> t
y.ich on/eker gevoeld tog«'iiov«'r y.ulk«' talére«'l
?di«» ge soms t«.»t het romantisclio tev«-ns wat ki
rekenen, tot" In-t h'Uorkundigo en soms lot ?
soort gciirvschilde.rhig van groot ' foiinaat
oppervlak: sums tot het «Iramatisehe evenv-^
. Do/«' schilderijen van professor .lurres Lewij.-ji
toch, dat hij voorstellingsveimog«-n b«-/.it /-t
niet altijd het t a Icrildcr compositie: dat hij kun
genoeg is. /ieh Ie redden nit volorh'i mooioli
heden en dat hij, /óó niet all ijd ki«»skeurig w«>Hi
boh'/on. h«'t d«n>r lett«'rs uitgedrukte toch i
versmaadt. T«ich is /ijn kunst moor «?en/aam ?
ge verwachten /muit en ik m«*en /«'U's. «lat /ij
volk. «Ie menigte, «lie graag een verhaal h'ost
«?«?n schilderij ni«»t op gro«tte hoopon bijeeiijn;
«tlselmon het werk illuslrat.ief is. Is dat .voor
misschien «Ie gvootst»» fout. dat illustratieve
wat «lat me«'brengt ! Doet «lat illustratieve sch
aan lift errn run ilr Ifh'ur'i Mengen
littornir«schilihM'kuilstigeiMgenschappén /ieh /eldiMi <>p J.
geiiame wijs;1 Vinden^ wij i'»?n kleine si'hihh-r
als Don (jnichótle on «!«? panrdekoitpers «lat
een rood na. de kleuren fraaier .en meer lov
ver«'««nl. daarom e«»n'werkje .dat «nis Irt-kl?.
\
j TIJCGENOOTEN
Teekcning van Ch. Roefofsz voor
Oe Groene Amsterdammer
Boeken in kort bestek
? K. D. Parmentier: In drie dagen naar Ausf:
(Schellens & Gilcay. Amscèr*-}
W l ?! hebben allemaal inoü-gcuivenl : «n»k de
iiucliten incest critisclu* ondor ons» is aan pen lu
Uivcr-nics niut onfkoinun. KiV\vc /ijn allemaal. 'kat
ontwaakt, «lien.trii-stcn ochtend toen oiv.e
kVnni«Ie wereldkaart is uit^vbri-id niet den naam Kr
\\Vlls. ViTv«>l»ons beurden wc van de t*iv(;r ';>
no.; maar ia verban:! nu-t ci-n rivcr-rapp«»r.t
niemand lust ri-dito v.m kan vertellen, on nmda
allcntad xi 10 pijnlijk is zijn «Ie HK-estt-n van 01:
hci'lc *^i:val maar 'xoo'n lvH-etje vei-jele i. ?
Te nïchtor tij«l ki»mt het boek van Km-n Dir'
lUflIticI tiiir, ln-ninicli si .ia?V i'.e roe:;rjj!»o .|;i»;-r
«Ie MfHiii:irnu>ra«:e. NV.it liicrbij up
vergelen, en veel inindor v\:it die vier kerels «. .
hebben, wier wcrkxaumhcjlcn en lotgevallen '
l'.irmenticr zoo riistif; en.iMihvonilig wonlon bes«1ii \
Als hij ten slottc in MdlKiurne geland is toont liii .
v«^rba^is«l «ivèr «Ie hulde «lie hem en y,ijn nuikkcr '
denl v.dt: . AVe zijn verbaasd, we liubbcn toch ?<'?
een 'gewj-mc. vlucht gemaakt; «-cnbert je sneller cl '
langer dan . «'en $;civ-nni;' liidië-lw.irt."' lin de.zt
s.'heidcnhüid is niet oen der minst a introkk- i
«ïigensc happen van «hrii vlicgtT ? en van /.ijn IMJ- ?'»
Vermelden wij ten 'sl-Htc 'n«»R, «lat «lit laatste pi.'
jjeschrevcii on r ij Ie geilhistrccrd is.
' '
A. den Doolu
11'i j mrhldcn onlan'is a -jtro)inn rnti fict'ni'>n'
miiri/t ..lic .\icitTC (»V'»MJPM*f'/in/r* il -l nok tie ''
y.rn Itoula-irdsïtlinffh-id in d- redactie rtn tïalh'
Dc'.cr dif/cn .ontving n i»vj de w,ilcdcclin<r
' de. lirf.r Hen Doolaard vit de 'reductie vit>>
nutnndwfiri/t is getreden, irctk bericht
, ircrcltlkundiy waken.
W. Degouve de Nuncquts: Winterlandschap
P*>G. 10 OE GROENE No. 3015
Boeken
VRAGEN BIJ EEN TRILOGIE
Albert Heiman
M
Johan Fabricius: De dans om de galg
(Leopold, 's-Gravenhage)
KT do roman ..De dans om «Ie-galg" sloot
Kabrieius «*«>n trits af. di«' tot' liet laatst
(«te iets raadselachtig» behouden heeft
»'oor «lie ley.ei-s welke /ieh ni«'t 1«'vreden stellen
Ie inhoud van een boek bij wij/e van aangename
\ orpo/ing ter kennis |«- nenien. maar die /ieh
laarbij afvrag««n wat «M-II schrijver niet y.o'n
v«-««l'invallende arbeid voor i«|«>ee|e bedoeling gehad
. uag hebben. «MI die de redenen willen opsporen
{ ' velke hó'm «'rtoe gebracht kunnen hebben om
uist dit boi-k te schrijven, «-n geen ander. Hot
eiste «l«'el, waarin de charmante bisschop van
?'odi de eig«'iilijk«i hoofdpersoon was. «-n hét. l w«>eil«%'
\aarin Marietta. «Ie komeilianlen-il«i«-hler. in het
uid<l«'lpuiit staal, waren beide van dien aard,
'.?il el'p'i'ii mogelijkheid bestond gtMHiemde vragen
e beantwoorden.
Helaas is m«-t ..De dans om de galg".het
gebeur?nissiMiM.'oinplox nog g«»ens/ins afgoslolen.
Kahriiiis In-el'l alle hoofd personen uit de vorige delen
P n na eenviMidig lal«-n schielon. wij M-riieinen
itlstrekt niels nu-er van hen: eerst «»p hel
allertalste iniiinoni schijnt hij y.ich plotseling bun
??slaan't e herinneren en word l er vlug en vluchtig
?«?U Iteetj,. «iv.'l' llell gepl-aal.
In ..De dans om de gang"draait alles om «Ie
\V«'tfns\vi'«M'gin;r van «lo jongeman.die aan h«-t
? ?t van ..M«'loili«' «h-r Verten" op geheel
onV«Ta'uht«« «-n sl«'elil-gem«»tivi'er«l«- manier «'on
lijkon1 "roving pl«<«'gt. Ilij koml naar Venoti«"i. beleeft
'een aantal galante avonturen on slaat er aan
*? -t componeren voor het theater. 'Hij.hoed immers
' -g »>on 'be«'|je komoiliantenblooil. nietwaar;'
'; tar y.«»we| de art isljeke als «Ie amoiircu/o perikelen
^.''int .hij'slecht. l?? boven, «hmr /ijn voi-ontriist
?- welen lu'in 'tt'lkehs parU-n «pi'elt. «-n hij ««en
roH. van /elfbestraffing uitoef«'ht, w«'lke b<-l«'r
''l In-t bissehoppelljk«' ?slippertje past «tan bij
'i ? nrentkiiari van ('innnova. «lié«!«?/«? ?({«?neddtp
l» iilo v«'rleg«'nwoordigt.- fie\vet«'nswr«reging en
' Ifbestrafrtng y.ijti ? liier «!«? tw««e totaal nieuw»!
't "ma's. di«- in geen .enkel'innerlijk verband .staan
»' 'l wat il«' heide vroeger»» boeken behelsden.
;-'*e. clans om.-cl»ïgalg" niornlisei«rfc idel weinig
?l'or./ijn v«»orst«'Hiiig van /aken, terwijl de rest
^ «n de trilogie juist t«it \«iornaamslédeugd h«H'ft,
?'??t /p j»r onbekoininer«l op los fantaseert.
Maar nu dan toch «tindelijk.de ,,moraal" van
«h- g«'s«'hi«'denis óp «Ie proppen komt. en welko
Jlollands«> schrijver /<m het wagen «Je/e op den
duur aeht«'rweg«- te laten? - nu is In-t ..later"
ook van/elf aangebroken «-n rijst «h- vraag: NVat
heeft men feitelijk aan d ex. e l ril s r Daail.ij koint
het «>r natuurlijk helemaal op aan. wat men per slot
van iiunans wil: daarvan hangt hel af of men
hior voldaan kan /ijn of niet'. ?
Ken bootje generaliserend /ijn «Ie roman-lo/eis
«?II -le/eressen ill l Wee hoofdgroi-pen te Velilejeil.
l'!r /ijn er velen die «?«?n r<man Ie/en y.oals /e
bridgen'»»!'«lansen of IMU-M l< n. «an «Ie-lijd te «l< «Icn.
y.ich te «uitspannen <*n aan «-en y.ekei-e moi|e-eis
te .voldoen, '/.t» Ie/en Kabricius <-ll lli<-l Kllgi'-m* Sue.
«illidat de ei-rsle ..en vtiglle" is «*n lin-li over de
tweede nift meer spreek l. Hel /ijll «lie pro||jg«'
le/«-rs «lie iilles Ie/en e|l alles slikken e|| lllll.'ir «'«"n
eis stellen: «lat een a u leur niet vervelend /ij. maar
«Miderlioiideiid en gemakkelijk begrijpbaar
schrijve. Dc/egi-olègroep van bo«'k«-nvei.s|.indeis
kollit e|- lloiMt loe een W«'l'k t e|- hand l e lieniell
«lal ..uil de mode" is. ??\fiiinin een boek «lat
weinig liandi^ling In-val «.f veel n-di-ni-cil. /ij
beschouwt l il .«-ra l uur als een genol mi<l«l<-l. minder
s<-ha<|i-lijk dan alcohol of nicotine of npiiini. i«-ls
hliiselijki-r dan «Ie bioM-oi-p en iets ..m-tl«-r'' dan
een /angvt'reniging. Di/cn nuiceo atinvaard'-n
en Ix-wondoreri l*'abricius' werk onvoorwaartlolijk.
De an«ler<; groep is lasliger: hel laat haar niet
ohVeischillig »ft ' irrlki' »»?»/"'' "«e wonll
b«'/igg«>honden. Xe'wil «lat hel nies van iwee kanten
snijdt: hel nullige mét' In-t aangenam** sann'nga.
desnoods y.elfs nn-1 enige «'poffer'mg van hel
aan.üenaiiM-. Xe wil vo«»r all«'s ..hel s«-hone". wat een
«?omplex waarde is. uil v«*le e|i>ment«'ii samen-,
ge.sloM. >vaarvan <!«? voornaanisl«> w«illieht '/.ijii:
waarheid, opi-eelitbeid. difeirtheid. veel/ijdigheid
en harmonie «|er eomponenlen. l)«?/«?? gr«iep /nekt
? nog een ander gewin dan .-d leen lu-l passeren van
«Ie tijd <>|| liet «ipijoell Van IIMMÜeU/e
«?o|iV«-|'satiestof; fcij besch«iuw;t 'een.'mit«;nr als iemand niet
wi»« niun op «-en vo«-i van grote'. v«>rt.ri>ii\vi.>lijklu>id'
staat; auteur en le/.er gev«-n /ieh w«'«|erk«'rig
rekV'n.syhap van bun /iel. van hun intiemste
gevoeleiH, van hun levensvisie, hun verwachtingen.
hun verontwaardiging, hun ervaringen, hun eerbied
«?n hun sp »t. X j -«t i in.w »,l «rkerlg in ««en inlioni'-re
v.'i-liou.ling d in oriif hei geval kan /ijn m-l mensen
«li«- v.iti aini'/'nrht t;»t a-nrxe/i»;!!! ni"t.-olkruider
verk 'r-'n. Dit g--ft rechten «»n plichten van
wo«'iv>P/G. II DE GROENE No. 3015
kant«'ii. 'Kn nn»r mij iti lili-rtiïer rrilttk niclti nn<h-rs
dun lu-l ninjiittn run. dvs? trcdcrsijditi' rulitin t n
jtliditm tuin ilc hand ru-n rui lii/niiilil nnH-m't yrnil.
Nu het probleem in alg< mciiei- v«>iin gesteld is.
kan «h- lo'/er van de laatst genot inde «-ahgoije y.«-lf
uitmaken óf «*n in luievi-rre hij de trilogie van
Fabrieius waarderen kan. Hij /al naar gelang
/ijn bele/.enhoid kunnen bemetken in welke mate
Kabricius ..goedkoop" is. ««n t«-v«-ns met hoeve««l
Iris aplotnb hij ook het go«-dkoopsle aangenaam
we«-t !??? .presenteren. Hij /al y.ien «lat In-t
gew«-lenseonflict in ..!)«? «lans om «Ie galg" maar gepost il'
l«'erd is. dat. «T ge«-n innerlijke mot iv<-ei-ing voor
gegi'von is. «-n dat hier enig»1 eig«-nse|iappen
g»pi'rsonin«-er«l wor«l«-n. wal allij«l onwaar
aan«biet. - e|| niet de eigenschappen Vall le\'ellde
pcrson«>n werden nagegaan, wal inderdaad
bela'iiüwekkemlei- lesultalen had moeten oplevt-reti.
Olll «|e/e l-edeil /ijll ook de bij-pel-Sii||e|| eigenlijk
llog de elliut* (evelisei-hle ueW«irdell.
K<*n schrijver heeft allos/ins hel recht problemen
te stellen /olidt-r dii'ect niet een <i|<li..Hsing «laarvan
klaar (<? slaan, en het is niet i|e belatigwekk>miste
Sool-l. die gelijk /i»Ve|e ei.||f.-.ssjt )|l«r|e aill"-l||> de
oplossingen al p-reed heeft. n< i: v«'i«»r de siliialies
g«n-«| besclll'evell || «|e p|-oli|« Iliell jlli.-l gesl»ld
/ijn. Maar geen schrijver heeft uojl het rechl d«»-.'
vraagstukken achteloi's vtiui-l.ij te lopen ilie y.ich
op /ijn w«»g en np die \.-in /ijn pers«mag«-s vtioidt" n.
NN'ij'laten h«'in sle«-hls lol on/e intimiteit i«.e.
iinder voorwaai-di' «lal hij eerlijk rekenschap en
verantwoord ing aflt-irt. Kn liieimee ben ik bij
mijn voornaamste, be/waar te^en (?'.?il>iit-ius: «lat
hij iedere prol.telnati< k .negei il. uit «!??
levensveisoliijnsolen »r»7/r/.v>nriij «'en aantal alle«laagse en
een aantal t»ngew«Mie fiVuren en gebeurtenissen
'iii-lil. «Ie/e jiiist /t» opp«-rvlakkig bes«-|iri.'fl 'dat
'/.e ge«'n aanleiding g«-v««n tot na«|ere i-ofn-sie. en
daarna op «'t-n vrij willekeurig punt een streep
«»n«ler h«-l verhaal y.et. . , '."'.'
Hij is die chaimanie kennis van ons. die gaarne
vi-h1 lieih-n aan-«'lkan«l«T voorstelt: je y.egt: .. Aan
genaam !" on bedoelt nauwelijks wal het woord
y.('gl ; je ro«ikt saim-n «"'11 sigaret, spreekt
.over koetjes «-n kalfjes en een uur later l en j«'
'dr ni«'.nw«' kennissen alweer glad v»'rgo.ton. Xe
sp«'len geen l'ol ill <»lis .|«'V«-IK ?/ijll geen stof.voOP
i»n/e gedachten: In-I /i.in koinedianlen die voorbij
trokken na een vluchtige, indifferente vertoning.
Van de/«>dingen leeft «Ie ..s«ici«-iyM: Van «!«?/«?'
charmanle voorsli-IU-rs nioet /ij liet hebben: het
'?/ijn haar steunpilaren. Maar y.e kunnen nooit on/e
vrieinb-n en vertrouwelingen worden. Die k i e/en
wij «M.I'* liever uit «!«? «?nkelen «lie '??- -desnoods'
«HK'harnrint. «lesnoods niet allerlei gebreken hc>
hept - ju staat /ijn.«»ny.«' di«'psl«' w««nsen te raden.
on/e gr«iotst«» twijfels aan t«» roeren, «nis juist «ip
«Ii«v plekken te raken, 'die wij angstvallig voor de
??society" verborgen houden. ? "
'KROP
n'é's
Ina
2fc. i.»
die
DUIT
klei,,.
tfat d
urn..
ion
o..
di
p».
:???!
t'CI
-c M
*\*
?i n.
en.
in
'ar
»:
I"
s
t