De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 16 maart pagina 6

16 maart 1935 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

Schilderkunst '* *? In memoriam W. Degouve de Nuncques Dames in Amsterdam ALBERT PLASSCHAERT Degc jouve de Nuncques IK weet niet moor. l i-u minst «? niet prao»'ics nicrr. hoe Dcgoiive en ik kennis mol elkaar inaaklon; hot kan g«'W«'cst /ijn «l«mr l-'ranty. .Mololior»on op * een tentoonstelling van «U* l.ibro KsthiMitiuo te Ifrnsscl. ll«-t was/oker niet door Krommer. \Vicn, nu wn voorstander geweekt t«> y.iju van oen b««paahl «h-el van schiUh-rs werk. h«»t laatst*- wvrk on verschillig Hot; dit* dat lcuminsl«» niet niet /ijn gunst bedacht. Ik weet ook niet «tf wal «Ie Hois. e«»n golwuwo waard«'erd«%r van Dogouvo's werk. in «???n In Memoriam schrijft. \\v| g«'h«-el juist is. als hij liet w«fk van Dogouvo. r'raiischman van geboorte. maar 'IVIgisch dooi' wrhlijf. nu-ct- en col' gallisch vindt. Wat van dit alles ook /.ij. Dcgouvo, «U* ' v.wag«T 'van'Verharen, /ijn woi-k was in Holland bekend, on /oker waren er twee perioden, die ik .onomwonden heb gowa-irth-ord. Mol waren twee perioden, maai* niet die van de |t ilo.-iarschc «Midcr\\vrpe.n. l|o| waren ile tijdvakken van hel Hrahant'Scli landschap, .een landschap vol innige nauwkeurigheid, in -er oiid-oouwsoh VlaaiiKeh in we/on dan t «n.:h gilli/irh en liet \\asdio andere periode, waarde s.thSUIori lig. niet meer >|rak-nauwkeurij;, maar gevoflig-boivooglijk. weer landsc.hajtpcn «iii4 deed/ion m.rir in /ulkon trant en nok srliildefijen Van kltllilioko viiorstoUhigeii als van ...Maria, m <t de en^-leu" en/., waai- de «e. voeligo innigheid groot genoeg was om '/.nik «Mi:iorwoi-p verrast |.e dti.'ii aruix aarden. Wat ik hier van «Ie schilderijen schrijf, is van Deg«»uvo gc./egd. Kigcnlijk een vefl'ijnil en stil ..primitief" schiUlcr. was hij een hooghartige /einder rumoer en m-t. n li«-l'h??bhe.rij: ent ontologie. Freule Harinxma bij Van Lier El! y.'ju op h-t «t.tgi'iiblik / > »v.»:'i werken x.iu st'hildeivmen te y.ien in Amsterdam. «l:i g,« h-t. g-v«iel krijgt, «lal In-t werk van den kriliku* niets i-* ' d-m een luchtig ..Varen tip «?en pictür ilon Overtoom*'. K««n luchtig varen. want g ? b ???£!? jpt y. MI l M* iiHp'inning wér«Je waarI ejd VMM h ?(. u: ?/. v? l ?. d'it vi-tMiwen. e^n-* begonnt-n m--!., s ???lilil ?????n.of m-t b ? ?Idhouw.-n. «lanr nooit III"»!!' III ? ? ll'l S 'h-id-MI o|| »l?lt || d'lt Sfhildel'on || «lal li--llii-riw.il voor h'rir ié|< U. als ho| verl r,i-t'-lfu vin ei-n klein kin l. dal imoil yrooi wordt, m i-u- altijd '''ii lief Inierkind Itlijlï. Kr y.it in /*ilk s -Jnl.! -r.Mi iel -i m i.-i|erlijk<. i«-ls hari|.( .ir»kkiu<: n'i ?! dikw'jl«"iet*, d-il uiMi>lcr is. waiiii'':-!' . ? wv Sjy. ? U i'i'?:?>.» 1:1 d i l-Üjk liily.tiirlereii en uit respeel vuur Am<i"i-i i;n «vik de .lnlTi-rs Ie dier sle«|e. mr/*; ? ? g vs 'fbi ? lia !?? \ ri'-irliniK-ii. wier (vrijparl ijen m >t <l >a t.» >l il-r s ?!iildi>rknn»V steeds urooteii«l»els ten minste) hun lijd in In-sla^ v.ijn ^blijven nemen. Ik /al natuurlijk niet prof'elei-ren over freule MiritiMita noch over IVeule de (iiiny. l> MIIV noi'li over de andere d nn.'S. Kr is altijd iets y.-vaarlijks in voor de repalatie van den kritikus, nurli /.il ik ai j in -l e.-iian^sti^ ^e/.irht.lot n weiuion, in 't ti'ViMis di* »v.'> >r.len. il.it er niet veel pmbleinen /ij n in de/e werken, een woord ..problemen" 'v.'l.'ii ov.M-.H.M'biiai'. en dat mij altijd uanduet. uf h.»t si'hild.'1'kiuntiue in y.ii-lr/.eir niet rueds oen ptvtble.Mii is. ol' de glans van een ovi»r\vunm'ii probleem. D.'.-ttillevi'Hs \;in freule Harinxma doen'mij haar y.ien. wanneer, ik jiiistur wyy.e m hei j»irlur<ilc blijf, als de leoilere nicht van Sehuhinaeber. Xij heeft, een on-JC'-veef ge^lijko neiging naar het blanke van h irin,4en. van eiortm; oen ietwat sehct'vo witte \\Msfhkait lierinnort ons toch niet aan Jan Shiyli'i'.s ! /j li.'.»fb in lu-t kort eun /.et-i- falsuenlijku In-si ici-ir h -l pr.'kp.'iM schilderij en naar dal schil d-rij, wj if«ip ook een blauw u aiin^enaam ver kwikt. D t ir vr.uuv.Mi altijd stoulinoedi^/ijn.//.eker in .1 ? s ?.til.l ?r.jkuiKt, heeft /ij ook het bestaan op VIMUW.MI eigen, argeloo/e wij/e een naakt te .s.-Iiil.l -ren. xv.«Ik n-t ikl. bewijst, dat het stillevoti h i ir m '.«r. li^l d in do figuur tut nog toe; dat haai' pïctiUMle kin leren m HM- thuis hoorcn in het plantenr.jk en 'm h^l. ei.üvnrijk dan in de naakte dierenw T «ld. (ï^ y.ult uit dit till«»« begrijpen, dat ik hot w.-i-k v.in fivtili! U ififixma me.t ongerepte annd i-jht als. l).>4'.<|i<vifil wa;irduer en weer picturaal g-<pr.»k -n. dit ik 'mj- norguris ann haat- stoot, / m l -r b j *lriar «cht-nr d« grn'oto verrukkingen to g'vo-len. w.urm'ir ik raeiwtentijds hunker. Tutrh /ie ik hier gt'eu? r'.nlim Imur-diMt raad te geven uit te scheiden; ik hoop «lat bij hot bewaren van oen ??/.elfde blankhoiil haar dieper harteklop wordt gegi-vi'll. B% Sancee Landweer M -M. AXXIK HOUMKK.STHH of Annetje y.noals ik h l irv.'l'llMllrtvlijk htiorde noiMiien. heeft /ieh y/'dlg en niet y,»v-r ongerust begeven «»p In-t pet-eeel dei- kunsten, in die si reek. die schilder kunst w..r.ll n.-ii'ieni.l. Kr is iets kihderlijks in lia-.ir w -rk. en wie y.nii «lal niet treffen;- Ik /mi het g,<|ii>e| Iru-.-r w.'rken. daarom In-I liefste de bek'-nlenis-o-n van een .«ni'-isje" noemen, en een. dat n;*g p|ei/,i«>r nrn-t li<>libi>n in sprookjes en y.e wel eens won illustn-ereii. Dit laatste (och is /eer duidelijk in een boomstam begroeid meen ik niet. mossen of /.waiium-n en dergelijke geheime dingen. di«- ?mwül'-kfiirisr iel s kregen van vt^rwrongen lichamen van ncMisehen. maar van niensi-lieu (och uil het planlcnrijk. Duidelijker behoorende liit ||.<t diert-nrijk. is een portrel je van «-en hhlisehe ' dMiif. l.-rwljl Iri'ir k'islanji'smij herinnerden aan ????n ets van l!ie ('ranu-l'. 1 N Mevrouw- t!. Kggink-van St«»lk ieeft reeds- meer in «b* wereld rond gekeken. Xij ie»-lt y.ich in de boven/aal gewaagd aan g«>schild<;-dc portretten. landschappon on stillevens, «lie »t?,i- den ijver «Ier schilderes een y.ckcro hanlhid verkr«'gen. Daarenboven heeft h«-t diejier wzcn van tb'ii ineiisch haar ook aango/.et tot het :child«'ron van wat ik ..symb«ilis«-be portretten" y.ou vill« n ma men en waar mannon, meestal vciwog l'u-r \an«laan geboren «'n «'enigs/ins verwondciJi. l» g« kl«'«-il en vei-sienl met gouden «if ander smc>d\* crk. een vertolking /ijn van wat in woord.«n moeilijker is uit te drukken. .Mevr. .!«) H«i««r. ik besprak haar pas\n-eft moer in haar pieturalcii mars. ofschoon /ij het wat eentonig laat /icn. Xij staat roëeler in hel vrouwen leven. m«'t mour volumen.... (?«? y.h't /«'«-r waarde loxers! ge kunt in Amster dam, de kunst der vrouwen wat schih.orkit aangaat in two«» /al--n rustig oiidui*/ueki»ii. '\"n-t t«» /eer vermoeid, kunt g«» daarna weer v-.-rd. gaan.... "" . it . Professor J. Jurres en G. Rueter in Anf H KT is niet vuldnonde voor den bo.schou\\>| .simpelweg te /eggen, «lat liet W«»rk v il prof. .lurres hem niet altijd '/oo/eei- verruV, ofsch«>on hij toch niet daartegenover onwillig «?n /««H' b.v. «H-n ver«H%rder van D««lwr«iix'tiif«'ivei« Het is niet y.«io eonv«iudig en misschien heelt ) ? geval iet» van ««en ..vraagstuk" ! '('odcj'lleiyk «lat wel. dat een Hollander, te lang ont\vond » het groot-bist oricol. aan de Uijbclscho geselde! nissen «-n aan h«-t liist«tric»4cli*ldcrij in het alg«-me> t y.ich on/eker gevoeld tog«'iiov«'r y.ulk«' talére«'l ?di«» ge soms t«.»t het romantisclio tev«-ns wat ki rekenen, tot" In-t h'Uorkundigo en soms lot ? soort gciirvschilde.rhig van groot ' foiinaat oppervlak: sums tot het «Iramatisehe evenv-^ . Do/«' schilderijen van professor .lurres Lewij.-ji toch, dat hij voorstellingsveimog«-n b«-/.it /-t niet altijd het t a Icrildcr compositie: dat hij kun genoeg is. /ieh Ie redden nit volorh'i mooioli heden en dat hij, /óó niet all ijd ki«»skeurig w«>Hi boh'/on. h«'t d«n>r lett«'rs uitgedrukte toch i versmaadt. T«ich is /ijn kunst moor «?en/aam ? ge verwachten /muit en ik m«*en /«'U's. «lat /ij volk. «Ie menigte, «lie graag een verhaal h'ost «?«?n schilderij ni«»t op gro«tte hoopon bijeeiijn; «tlselmon het werk illuslrat.ief is. Is dat .voor misschien «Ie gvootst»» fout. dat illustratieve wat «lat me«'brengt ! Doet «lat illustratieve sch aan lift errn run ilr Ifh'ur'i Mengen littornir«schilihM'kuilstigeiMgenschappén /ieh /eldiMi <>p J. geiiame wijs;1 Vinden^ wij i'»?n kleine si'hihh-r als Don (jnichótle on «!«? panrdekoitpers «lat een rood na. de kleuren fraaier .en meer lov ver«'««nl. daarom e«»n'werkje .dat «nis Irt-kl?. \ j TIJCGENOOTEN Teekcning van Ch. Roefofsz voor Oe Groene Amsterdammer Boeken in kort bestek ? K. D. Parmentier: In drie dagen naar Ausf: (Schellens & Gilcay. Amscèr*-} W l ?! hebben allemaal inoü-gcuivenl : «n»k de iiucliten incest critisclu* ondor ons» is aan pen lu Uivcr-nics niut onfkoinun. KiV\vc /ijn allemaal. 'kat ontwaakt, «lien.trii-stcn ochtend toen oiv.e kVnni«Ie wereldkaart is uit^vbri-id niet den naam Kr \\Vlls. ViTv«>l»ons beurden wc van de t*iv(;r ';> no.; maar ia verban:! nu-t ci-n rivcr-rapp«»r.t niemand lust ri-dito v.m kan vertellen, on nmda allcntad xi 10 pijnlijk is zijn «Ie HK-estt-n van 01: hci'lc *^i:val maar 'xoo'n lvH-etje vei-jele i. ? Te nïchtor tij«l ki»mt het boek van Km-n Dir' lUflIticI tiiir, ln-ninicli si .ia?V i'.e roe:;rjj!»o .|;i»;-r «Ie MfHiii:irnu>ra«:e. NV.it liicrbij up vergelen, en veel inindor v\:it die vier kerels «. . hebben, wier wcrkxaumhcjlcn en lotgevallen ' l'.irmenticr zoo riistif; en.iMihvonilig wonlon bes«1ii \ Als hij ten slottc in MdlKiurne geland is toont liii . v«^rba^is«l «ivèr «Ie hulde «lie hem en y,ijn nuikkcr ' denl v.dt: . AVe zijn verbaasd, we liubbcn toch ?<'? een 'gewj-mc. vlucht gemaakt; «-cnbert je sneller cl ' langer dan . «'en $;civ-nni;' liidië-lw.irt."' lin de.zt s.'heidcnhüid is niet oen der minst a introkk- i «ïigensc happen van «hrii vlicgtT ? en van /.ijn IMJ- ?'» Vermelden wij ten 'sl-Htc 'n«»R, «lat «lit laatste pi.' jjeschrevcii on r ij Ie geilhistrccrd is. ' ' A. den Doolu 11'i j mrhldcn onlan'is a -jtro)inn rnti fict'ni'>n' miiri/t ..lic .\icitTC (»V'»MJPM*f'/in/r* il -l nok tie '' y.rn Itoula-irdsïtlinffh-id in d- redactie rtn tïalh' Dc'.cr dif/cn .ontving n i»vj de w,ilcdcclin<r ' de. lirf.r Hen Doolaard vit de 'reductie vit>> nutnndwfiri/t is getreden, irctk bericht , ircrcltlkundiy waken. W. Degouve de Nuncquts: Winterlandschap P*>G. 10 OE GROENE No. 3015 Boeken VRAGEN BIJ EEN TRILOGIE Albert Heiman M Johan Fabricius: De dans om de galg (Leopold, 's-Gravenhage) KT do roman ..De dans om «Ie-galg" sloot Kabrieius «*«>n trits af. di«' tot' liet laatst («te iets raadselachtig» behouden heeft »'oor «lie ley.ei-s welke /ieh ni«'t 1«'vreden stellen Ie inhoud van een boek bij wij/e van aangename \ orpo/ing ter kennis |«- nenien. maar die /ieh laarbij afvrag««n wat «M-II schrijver niet y.o'n v«-««l'invallende arbeid voor i«|«>ee|e bedoeling gehad . uag hebben. «MI die de redenen willen opsporen { ' velke hó'm «'rtoe gebracht kunnen hebben om uist dit boi-k te schrijven, «-n geen ander. Hot eiste «l«'el, waarin de charmante bisschop van ?'odi de eig«'iilijk«i hoofdpersoon was. «-n hét. l w«>eil«%' \aarin Marietta. «Ie komeilianlen-il«i«-hler. in het uid<l«'lpuiit staal, waren beide van dien aard, '.?il el'p'i'ii mogelijkheid bestond gtMHiemde vragen e beantwoorden. Helaas is m«-t ..De dans om de galg".het gebeur?nissiMiM.'oinplox nog g«»ens/ins afgoslolen. Kahriiiis In-el'l alle hoofd personen uit de vorige delen P n na eenviMidig lal«-n schielon. wij M-riieinen itlstrekt niels nu-er van hen: eerst «»p hel allertalste iniiinoni schijnt hij y.ich plotseling bun ??slaan't e herinneren en word l er vlug en vluchtig ?«?U Iteetj,. «iv.'l' llell gepl-aal. In ..De dans om de gang"draait alles om «Ie \V«'tfns\vi'«M'gin;r van «lo jongeman.die aan h«-t ? ?t van ..M«'loili«' «h-r Verten" op geheel onV«Ta'uht«« «-n sl«'elil-gem«»tivi'er«l«- manier «'on lijkon1 "roving pl«<«'gt. Ilij koml naar Venoti«"i. beleeft 'een aantal galante avonturen on slaat er aan *? -t componeren voor het theater. 'Hij.hoed immers ' -g »>on 'be«'|je komoiliantenblooil. nietwaar;' '; tar y.«»we| de art isljeke als «Ie amoiircu/o perikelen ^.''int .hij'slecht. l?? boven, «hmr /ijn voi-ontriist ?- welen lu'in 'tt'lkehs parU-n «pi'elt. «-n hij ««en roH. van /elfbestraffing uitoef«'ht, w«'lke b<-l«'r ''l In-t bissehoppelljk«' ?slippertje past «tan bij 'i ? nrentkiiari van ('innnova. «lié«!«?/«? ?({«?neddtp l» iilo v«'rleg«'nwoordigt.- fie\vet«'nswr«reging en ' Ifbestrafrtng y.ijti ? liier «!«? tw««e totaal nieuw»! 't "ma's. di«- in geen .enkel'innerlijk verband .staan »' 'l wat il«' heide vroeger»» boeken behelsden. ;-'*e. clans om.-cl»ïgalg" niornlisei«rfc idel weinig ?l'or./ijn v«»orst«'Hiiig van /aken, terwijl de rest ^ «n de trilogie juist t«it \«iornaamslédeugd h«H'ft, ?'??t /p j»r onbekoininer«l op los fantaseert. Maar nu dan toch «tindelijk.de ,,moraal" van «h- g«'s«'hi«'denis óp «Ie proppen komt. en welko Jlollands«> schrijver /<m het wagen «Je/e op den duur aeht«'rweg«- te laten? - nu is In-t ..later" ook van/elf aangebroken «-n rijst «h- vraag: NVat heeft men feitelijk aan d ex. e l ril s r Daail.ij koint het «>r natuurlijk helemaal op aan. wat men per slot van iiunans wil: daarvan hangt hel af of men hior voldaan kan /ijn of niet'. ? Ken bootje generaliserend /ijn «Ie roman-lo/eis «?II -le/eressen ill l Wee hoofdgroi-pen te Velilejeil. l'!r /ijn er velen die «?«?n r<man Ie/en y.oals /e bridgen'»»!'«lansen of IMU-M l< n. «an «Ie-lijd te «l< «Icn. y.ich te «uitspannen <*n aan «-en y.ekei-e moi|e-eis te .voldoen, '/.t» Ie/en Kabricius <-ll lli<-l Kllgi'-m* Sue. «illidat de ei-rsle ..en vtiglle" is «*n lin-li over de tweede nift meer spreek l. Hel /ijll «lie pro||jg«' le/«-rs «lie iilles Ie/en e|l alles slikken e|| lllll.'ir «'«"n eis stellen: «lat een a u leur niet vervelend /ij. maar «Miderlioiideiid en gemakkelijk begrijpbaar schrijve. Dc/egi-olègroep van bo«'k«-nvei.s|.indeis kollit e|- lloiMt loe een W«'l'k t e|- hand l e lieniell «lal ..uil de mode" is. ??\fiiinin een boek «lat weinig liandi^ling In-val «.f veel n-di-ni-cil. /ij beschouwt l il .«-ra l uur als een genol mi<l«l<-l. minder s<-ha<|i-lijk dan alcohol of nicotine of npiiini. i«-ls hliiselijki-r dan «Ie bioM-oi-p en iets ..m-tl«-r'' dan een /angvt'reniging. Di/cn nuiceo atinvaard'-n en Ix-wondoreri l*'abricius' werk onvoorwaartlolijk. De an«ler<; groep is lasliger: hel laat haar niet ohVeischillig »ft ' irrlki' »»?»/"'' "«e wonll b«'/igg«>honden. Xe'wil «lat hel nies van iwee kanten snijdt: hel nullige mét' In-t aangenam** sann'nga. desnoods y.elfs nn-1 enige «'poffer'mg van hel aan.üenaiiM-. Xe wil vo«»r all«'s ..hel s«-hone". wat een «?omplex waarde is. uil v«*le e|i>ment«'ii samen-, ge.sloM. >vaarvan <!«? voornaanisl«> w«illieht '/.ijii: waarheid, opi-eelitbeid. difeirtheid. veel/ijdigheid en harmonie «|er eomponenlen. l)«?/«?? gr«iep /nekt ? nog een ander gewin dan .-d leen lu-l passeren van «Ie tijd <>|| liet «ipijoell Van IIMMÜeU/e «?o|iV«-|'satiestof; fcij besch«iuw;t 'een.'mit«;nr als iemand niet wi»« niun op «-en vo«-i van grote'. v«>rt.ri>ii\vi.>lijklu>id' staat; auteur en le/.er gev«-n /ieh w«'«|erk«'rig rekV'n.syhap van bun /iel. van hun intiemste gevoeleiH, van hun levensvisie, hun verwachtingen. hun verontwaardiging, hun ervaringen, hun eerbied «?n hun sp »t. X j -«t i in.w »,l «rkerlg in ««en inlioni'-re v.'i-liou.ling d in oriif hei geval kan /ijn m-l mensen «li«- v.iti aini'/'nrht t;»t a-nrxe/i»;!!! ni"t.-olkruider verk 'r-'n. Dit g--ft rechten «»n plichten van wo«'iv>P/G. II DE GROENE No. 3015 kant«'ii. 'Kn nn»r mij iti lili-rtiïer rrilttk niclti nn<h-rs dun lu-l ninjiittn run. dvs? trcdcrsijditi' rulitin t n jtliditm tuin ilc hand ru-n rui lii/niiilil nnH-m't yrnil. Nu het probleem in alg< mciiei- v«>iin gesteld is. kan «h- lo'/er van de laatst genot inde «-ahgoije y.«-lf uitmaken óf «*n in luievi-rre hij de trilogie van Fabrieius waarderen kan. Hij /al naar gelang /ijn bele/.enhoid kunnen bemetken in welke mate Kabricius ..goedkoop" is. ««n t«-v«-ns met hoeve««l Iris aplotnb hij ook het go«-dkoopsle aangenaam we«-t !??? .presenteren. Hij /al y.ien «lat In-t gew«-lenseonflict in ..!)«? «lans om «Ie galg" maar gepost il' l«'erd is. dat. «T ge«-n innerlijke mot iv<-ei-ing voor gegi'von is. «-n dat hier enig»1 eig«-nse|iappen g»pi'rsonin«-er«l wor«l«-n. wal allij«l onwaar aan«biet. - e|| niet de eigenschappen Vall le\'ellde pcrson«>n werden nagegaan, wal inderdaad bela'iiüwekkemlei- lesultalen had moeten oplevt-reti. Olll «|e/e l-edeil /ijll ook de bij-pel-Sii||e|| eigenlijk llog de elliut* (evelisei-hle ueW«irdell. K<*n schrijver heeft allos/ins hel recht problemen te stellen /olidt-r dii'ect niet een <i|<li..Hsing «laarvan klaar (<? slaan, en het is niet i|e belatigwekk>miste Sool-l. die gelijk /i»Ve|e ei.||f.-.ssjt )|l«r|e aill"-l||> de oplossingen al p-reed heeft. n< i: v«'i«»r de siliialies g«n-«| besclll'evell || «|e p|-oli|« Iliell jlli.-l gesl»ld /ijn. Maar geen schrijver heeft uojl het rechl d«»-.' vraagstukken achteloi's vtiui-l.ij te lopen ilie y.ich op /ijn w«»g en np die \.-in /ijn pers«mag«-s vtioidt" n. NN'ij'laten h«'in sle«-hls lol on/e intimiteit i«.e. iinder voorwaai-di' «lal hij eerlijk rekenschap en verantwoord ing aflt-irt. Kn liieimee ben ik bij mijn voornaamste, be/waar te^en (?'.?il>iit-ius: «lat hij iedere prol.telnati< k .negei il. uit «!?? levensveisoliijnsolen »r»7/r/.v>nriij «'en aantal alle«laagse en een aantal t»ngew«Mie fiVuren en gebeurtenissen 'iii-lil. «Ie/e jiiist /t» opp«-rvlakkig bes«-|iri.'fl 'dat '/.e ge«'n aanleiding g«-v««n tot na«|ere i-ofn-sie. en daarna op «'t-n vrij willekeurig punt een streep «»n«ler h«-l verhaal y.et. . , '."'.' Hij is die chaimanie kennis van ons. die gaarne vi-h1 lieih-n aan-«'lkan«l«T voorstelt: je y.egt: .. Aan genaam !" on bedoelt nauwelijks wal het woord y.('gl ; je ro«ikt saim-n «"'11 sigaret, spreekt .over koetjes «-n kalfjes en een uur later l en j«' 'dr ni«'.nw«' kennissen alweer glad v»'rgo.ton. Xe sp«'len geen l'ol ill <»lis .|«'V«-IK ?/ijll geen stof.voOP i»n/e gedachten: In-I /i.in koinedianlen die voorbij trokken na een vluchtige, indifferente vertoning. Van de/«>dingen leeft «Ie ..s«ici«-iyM: Van «!«?/«?' charmanle voorsli-IU-rs nioet /ij liet hebben: het '?/ijn haar steunpilaren. Maar y.e kunnen nooit on/e vrieinb-n en vertrouwelingen worden. Die k i e/en wij «M.I'* liever uit «!«? «?nkelen «lie '??- -desnoods' «HK'harnrint. «lesnoods niet allerlei gebreken hc> hept - ju staat /ijn.«»ny.«' di«'psl«' w««nsen te raden. on/e gr«iotst«» twijfels aan t«» roeren, «nis juist «ip «Ii«v plekken te raken, 'die wij angstvallig voor de ??society" verborgen houden. ? " 'KROP n'é's Ina 2fc. i.» die DUIT klei,,. tfat d urn.. ion o.. di p». :???! t'CI -c M *\* ?i n. en. in 'ar »: I" s t

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl