Historisch Archief 1877-1940
Verzamelen
Porse/einen schcol. Klein Azië, 16de eeuw. Uit </e verzameling
Roymond KoecWin in hel Louvre te Parijs
EEN GOED VERZAMELAAR
Mr. H., C. Gallois
Conservator Gemeentemuseum, 's-Gravenhage
HIJ behoorde tui de bevoorrechten, «lic hun
intuïtief fijnen smaak en begeerte naar
schiiijnhcid n'n-l behoefden te onderdrukken.
Toen ik bent te 'J'arijs |e««rde ?kennen. bcw«MUide
hij'eelt'étage in een .viin die karaktervolle huizen
van de ||c Snint-l.ouis. achter d«- N«itre Manie:
cii hoewel hij lajbcr ecu andere-woning moest
betrekken, stel ik hem mij het liefst voor in zijn
oorspronkelijk lijgies. waar* V. middags de zon
z«»o pleizicrig in de hoogc ramen scheen
eii.lichtglanzen to«»vcrd«j op de per/tache'' «-n syrische
bronzen, dit- door .Marie, zijn getrouwe kcukcium'id
Zoo lU'Mcvb] Werden ontlcrluwtlen. ,
Kon introductie van e««n l lollandschcn vriend
opende. «Ie overigens volstrekt ? niet hermetisch
goHlolpn tleüivn. dio ik dio .eerstn innnl. toch niet
zonder zekeren schroom binnenging, want mijn
boxoek gold Monsieur Raymond Kocchlin. Presi
dent du ('onsei l des Muséeis Nationaux. een heel
hnogüautoriteit in de Parijsche riiuscumwcrcld.
Doch du ontvangst w.as 'allercliarmantst 'en ik
prijs mij gelukkig tot degenen te behoóren, wieti
hij van zijn vriendschap heeft willen schenken.
De ideale verzamelaar, nederig van gemoed.
dit* zich, toen hij nog onwetend en onervaren was.
heeft oyci-gcgeVcn aan do leiding en de wenken
van hen die toen meer wisten dan hij. I Me zich
niet .blind staarde op een nmaal ingeslagen
richting en zijn hart niet sloot voor hem onbekende
nieuwe groepen van kunst. Die begreep, dat. de
in zijn iiulivittuecïbezit overgegane kelioonheid
daarom niet minder aan de genieenscha<i»lbeho«»rdu.
en wiens foyer otn «ii«; reden een magnetisch yeld'\
vormde vii!ir. een werkelijk internationalen kring'
van bezoekers.. Die zich als «U- zeer tijdelijke gast
heer, en' niet als de ?'meester van '/.ijn collectie
beschouwde. Hij discourcerde' met evenveel ver
stand ? en gcmuk over de kunst der gebroeders
1 van Kyck als iiyer «Ue vanCczannu, en .verklaarde1
gaarne dut men Voor een goed inzicht in de school
van Barbizon naar den .Haag nu test komen (M u-'
e urn Mesdag). J lij had eelt standaardwerk
geMuziek
Over onzen
CONSTANT
»B8jf Bach's 250stcn geboortedag
J011.\NN~SKBA8TIAX~ BACH werd begraven
als ..organist". Hij zijn dood was hij een ma ,
'gcwct'M.die. behalve /ijn cantorfunctie aan <l
kerk, voor den kerkdienst vele werken had geschr.
ven. Men telde die blijkbaar niet, op zijn gi%it
stunt, alleen, dat hij bij zijn leven organist
w.--geweest. En een enkel muzikaal tijdgenoot noen i
hem een beroemd improvisator op het orgel. '
Bach zeil' schreef' muziek, maar bekommerde zit h
verder niet om het succes, wellicht kon hem d«>!
het minst van alles gehelen en hoewel hij e« u
massa composities heelt nagelaten schijnen <r
ook nog een massa verloren te zijn gegaan, '/ij i
bescheidenheid of achteloosheid jegens zi,j i
reputnt ie zijn honk-vastheid, waardoor hij wein
met anderen buiten zijn pkuitsclijkcn ' vriend» ?????
kring in aanraking kwam en ook de betrekkelijk*
geringschatting, die zijn eigen later zoo bei-oen .»
geworden zoons tegenover het werk van lm,t
ouderwctsehen" vader aan den dog legden. «:n
alles hielp mede om te beletten, dat Bach's fanci
tijdens zijn levensjaren over de wereld zou gaa; .
Kn hoewel nog in het laatst van'de 18de eeuw v
?groote componisten het werk van Baeh leerde:,
kennen en bewonderen, duurde het tot in de U»,.; ?
eeuw voordat Baeh een publieke bekendheid v
noot. De MaUhaus-Patssioii b.v., het werk, welt-*
uitvoering tegen Pasehcn tot een jnarlijkseh ritu» >.
is geworden, wns.een ontdekking van r'clix Mcn«l<'
sohn, die het werk tegen bet midden van
vorige eeuw uit de vergetelheid van meer «;
oen eeuw weer te Voorschijn haalde.
Aan miskenning leidt Bach thans waarlijk i
meer. |lij .wordt niet alleen tot de grootste com
nisten gerekend, ja. is voor velen zelfs dégrooi
«?i'ini'onist. ook dankt hij zijn populariteit . >.
het le'it. dat zich in zijn oeuvre alles vereei ,'
wat .voldoet tuin «Ie vage gevoelens van verhe- :»
en vroom, kerksch en ..boven de wereld". Spre '
uien van Bacli, de gezichten worden jilech- ..
een stilte Volgt. Wee hem. die zoil durven Zegj. i.
dat hij zich bij de Matthfttis-Passion verveelt ?.
dat het hem niet lust een paar uur lang op ?!???
enkele mooie eindjes, waarover hij het eens 1> >*i
zijn. te moeten zitten wachten. Bnch. dat '> ?
teekent zwarte jassen, zwarte japonnen en <><? ? i.
tinar de Zoldering geslagen: de Hemelen ? ' ?
srlireveli uVer inidtleleeUWSche Fransclie
kunst en een van allrt kanten zeer gewaardeerde
bijdrage geleverd tot de kennis der oudste
islamisehe eeramiek.
Voor iemand die. als ik. wat oud tin had gezien.
een zcvctttiende-ceuWsch eiken meubel eii' een
stukje Delftseh. had de eerste blik op zijn vitrines
een niets minder dan verbijsterend effect.'Alles
ten eenenmale onbekende dingen, lakdoozeti.
bronzen, spiegels, voorwerpen van jaile. en dan zijn
onvergelijkelijke groepen van archaïsch-chineesche
en japunsi:he ceramiek, (ïeheel overeenkomstig
de opvattingen die hij oiiitreiit zijn verzamelingen
koesterde, werden d^ vitrines geopend en Werd
'tien gast veroorloofd, al die exquise dingen in do
hand te nemen. Do kamers herbergden bovendien
gothische en japansehe sculpturen, een van Uoch,
eehige Thibetaanüche tempelbanieren, en een
prachtig damesportret van Konoir. Türksehe
lielmeii en de fraaiste klcinuziulische «ehotels ter
wereld. Ken z.g. hazenvel temmoku (theeschaal)
uit de Sung-dynastie stanlde uit een klooster in
Japan en de brieyen op hét bureau werden op
hun plaats gehouden door een meesterstuk van
japansehe storïtplaatkunst.
Die vijf turksclle, aardewerkschot els hebben
hem het eerst bekoord bij een antiquaire in Parijs.
Diich hij moest ze alle vijf tegelijk ..knopen en de
prijs was in die dagen formidabel. Toen hij nog
eens terugkwam om ze voor de zooveelste niaal
'te bekijken, moest hij vei;nemen. dat ze naar
. Kngeland' waren gezonden. Denzelfilen nacht zat
hij op de boot naar, Dover, en den volgenden .dng
Was de koiijt in'Londen bezegeld, die hem toen
natuurlijk nog oncivuscr int k wam dan in »H«rste
instant ie. liet schoonste exemplaar van dit,
vijftal is voor Frankrijk behouden gebleven en
(lulns in het Louvre t e bewonderen. J)e vier andere
sieren een nuiseiim in .\theiie. ? i
Van de talrijke gezelschappen, waarvan hij
Voorzitter of lid was. behoorden de ...Vlliis de l'nit
jiiponais" tot degene, wiuiryiin hij de ..réunions"
PAG. 6 DE <5ROENE No 3016
Bioscopy
Bach-cultus
VAN WESSEM
.1:..
Hl
u,
: ii;.:
«r
ui
l
gaarne b»'Z»ieht. Deze vrienden kwamen een
de nianiul bijeen in een goed. thich eenvt i
restaurant «in gezamenlijk te dinctrtn.
dronk er vin r«)s«« «-n «-arafe; Doeh alle gr>
kwamen i'if met een pakje in de htind binnen
hun zak puilde op onwelvoeglijke wijze uit.
Kn als het tU-sheit was n f geruimd, en de
kop tafel stond te dampen, dan weiden de pn
opengemaakt en «Ie zakken van hun t«*vi«el ver'
en dt> prenten, tsuba's. nctzukc's. lakdoozn
wat al aan transportabele japansehe kunst «l
heen gebracht kon worden, dt den de ronde.
besprak «Ie dokter met den uitgt'Ver de m»;'i'.
van een l'tamaro. en d«- kantonrechter !?«':??
.de «nulliteit van den inro dit* zijn buuinuin 1«
hooide, den bijouticr uit de rue «Ie la Puix in ri.
Kn ik, die «mder de auspiciën van mijn vriend ?:
meeimulen -mocht aanzitten, genoot van al
seboone zaken en niet in liet minst vnn «Ie i>
van welluidende adjectieven, wan HIK de tin n s.
exotische gasten de haar trekt mtr.dc «ir -v
bewezen* Kn een enkele, bijna vertwijfelde ^ -l'.1
gaf reeds duidelijk te kennen: Tja. als je v."\ty
«lingen hier laat circulceien. kuniuh ...wij ? </?
spulletjes . rustig t'huitfluUn. K« rt, .web11»' |'l
'en onnavolgbaar. *
Hoezeer mijn -oude vriend de bovengenó» : i«!«v
hoogt» prine.ipes altijd getrouw bleef, kan ge-«?»?.
irolcord worden-' irici'-'de catalogi van ineei Iciv
tentoonstelling» n bimu n ' en buiten Frank ijl"
7ijn fraaist»* Perzische bronzen luisterden- «Ie
;4«mische tentoonstelling in den Haag op.en ut
'U>heih t«iebeh«Miren«lsDik arehaï8ch-chine«rsclie kt M'"'
Was successievelijk in Amsterdam en in lii 1'i"
te zien. ' ? '-?
* ( Met hem iK'ceriige jaren geleden «-en volni. aj>'
type van den idealen verzamelaar .hceiigt*,; '?''"?
wiens laatste wil n«ig hediiiig'dat'al wat voor /.'i*
geliefde iLouv.re va II belang zou kllllliell zijn. ;l'"'
«lal museum '\vrinaakt zou vvor«l«Mi,a (dus -na >? *'
gemeeiisctia]! tei'Uggev«tnile. wat tijdelijk bij !"";
was gehuisvest. , ? ?
? n in muziek (iod's lof. Dat zijn de
ontaar\ ci-schijnselcn van wat eenmaal door do
,,?...i is geucceptt>eitl. Bach, «lat is i-eligieuse
? k. onafhankelijk ervan, dat Bach ook nog
tijdlang in zijn leven het orkest je van den
van Anhalt heeft gedirigeerd en veel
wereldl . muziek schreef. Baeh, dat is du kerk, het
gewijde kunst. Bach. dat is Protestantse.li»
. waarbij men graag vergeet dat Bach niet *
teil in de leer was, dat hij voor du' Katholieke
.erk te Dresden missen componeerde, waarvan
'lohó Mésse, misschien Bach's geniaalste
?ping, .bewaard is gebleven. Maar de
hedcnsche cultus bewontlert nu eenmaal een Baeh
-?n geest der vrome Noordelingen, die alle
i gou d uit de kerken banden en liever tegen
vit gekalkte wanden aankijken.
i-ir het blijft nog zeer te bezien of dat alles
'laad Bnch is. Men heeft er ons nan gewend,
heeft het ons opgedrongen, zooals men ons
.1 -n gewend he«*ft de toch al eindeloos langu
M:i' liaus-Passion in een soort begrafenistempo tu
jj"« n uitvoeren, zoodat wij dankbaar zijn
ge>vi'i "n voor elke bekorting en schrikken bij de
;«ii. 'itdiging ..onverkorte uitvoering''. De z.g.
.'«t j ui-t at i«' van Bach staat nog lang niet vast.
II-. is nog hing ni«-t xekji-r of alles wat uien van
t'li- ;? heeft gemaakt inderdaad in den geest van
il. f is. omdat zijn kunst alles minder tlan een
nu. 'ijke kunst of een .bepaalde demonstratie
?..H -«'ii bepaalde vroomheitl is. De kunst van
r,:»-, is een wij tl gebied, omdat zij in de eerste
i-b ? de Muziek lietrel't. meer nog de getlachtu
'i' !«? klinkend*- muzit'k. Bach is geen
eontra>t omdat hij roni rapuntist \vililc \vc/.cn.
omdnt hij als contrapuntist ; muziek dacht,
k voehle. als zingende bi-wt-ging", minder '
?lodie. tlie hij z«>ov»'cl mogelijk tot .?.motief".
.aanleiding" neutraliseert. Voor hem- gold
?mpositie, de opbouw van eeii gevarii-ertl
icngchecl, zelfs in de Passioiiell is «Ie
zangliiels dal! een stem" in dit geheel, l lel is
?ok een nutteloos debat of Bach's muziek
kerken thuishoort of in de concertzaal, of
f n naar hem. met witte ol' met zwarte
hand? i ? nen moet luisteren.'en ol' «Ie. eenu inanier
'i»l ui 'is en «Ie amlere niet. Den werkt-lijk»-!!
??i» andei's van Bach's muziek zal dit dan ook
'??H-: laten. Wat men b.v. met Die Kunst «l«-r
?i;'- ' heeft gi'tlaan, het is gei'ti kwi-sti«- van <
'i-v of niet piëteit. maar «»f deze kunst tot ons
;!'i" t of ni««t t«»t «>ns spreekt en dan is het
onverih»»e en tip welke plaats men er naar luistert.
h s«;hr«'«'f veel, zei-r veel. 11 ij schreef in
", maar hij schreef niet voor dit en 'voor tint.
reef muziek, omdnt erop een bepaald moment
!\ moest -wezen, er muziek van hem ..in
' gevraag»! werd. Dat men dit gewoon
Is belangrijks vond bewijst we|. «lat men
i grafschrift het onno<idig achtte hem andcis
Is organist" aan te duiden.
is te hopen, dat «'r weer een tijd komt. dati
?an allen bijkomstigen cuUus-omhaal bevrijtl
«"i-I . Men zal tlan wellicht critischer tegeimv'er
verk staan, dat waarlijk niét uitsluitend
iiit.t-i ?(?werken bevat, maar dan ..mik tevens
"i,i- ,r het onvergankelijk schtmrie ervan
ge'H-?;.. \\ant alle nittssa-bewonderhig nivelleert
'i l', 'inliseert en de wnarlijke Ba«^li-bewontleraars
'?«'II'1: Bach liever stil thuis gi-nMen dan in de'.
"?l van den. cultus, die de massa thans naar
lüii! Hng van zijn . 25(>st««n i geboortedag weer
'x<: rnet hom bedrijft. i
u <
inii/
ili-iiui i
"C y.'
'i-n
II.
O
l
K.,,-.
BOEKEN VEILING EN
vtilgemle weck brengt twee veilingen v:in vt;rr
uillcndcnaard. DéFirma. P. A. ?llvmeryck (A. T.
veilt \:<i & 27 Maart, een bibliothc«Jt
?h-;",
,._., ._.., _.. _, . __.
.1 n llcbraica.gr«HJtcndcelsafkomstig van wijlen
?r. l 'orges. l .eijixig. l nteressant. ook v»».»r wie geen
Nt is, /ijn ile .llcbreeuwschc inrunnhclcn uit cca
iphiscli oogpunt. Ik noem «Ie cditio prinrcps
?.?a'.beroemden. Vlaimooides en de zt-cr vrucgiv
a uit Suloniki.cn ('on>tantinopel.
Internationaal .-\nti<piaria:it (Mcnno
IJcrtx. & Co.)'brengt van -?5-^7 .Maart een aantal
'iekcn onder den ha nier,. afk«imst|g van. Dr. ('. l'.
.. den. vr«K-geren bibliothecaris van de
l'nivcrj-i'liothcek te Amsterdam. Prof, Dr. IV Xccman.
ulam «I-a anderen. Naast i!c gebruikelijke
rubrie'nilt men een aantal kintlcrlMk-ken. tlie op het!
?lik ook weer in'trek komen en c'en fraaie
coiueilhistrcürdc boeken over Italië. P. A.
ARMOEDE
L. J. Jordaan
Ernst Lubitsch: Het vroolijke
weeuwtje" (Tuschinski, A'dam)
ZIKHIKU «-en onmiskenbaar' begaafd«> per
soonlijkheid: een scherp vooruitziend intel
lect, een gevoelig dramatisch talent, een
dikwijls brillante humorist en bijwijlen een fel
pamflettist.... tle lange reeks werken van zijn
eerste pioniersarbeid, via Vlam" en Trouble
in Paradise" naar The mart I killed" hebben ons
Lubitsch als zoodanig leeren kennen. Maar daarbij
welk een onovertrefbare cynicus! Want wat
kim de man anders zijn, diu op het hoogtepunt
van zijn arbeidsprestatie glimlachend dit over
jarige Vroolijke vveeuwtju" presenteert ?
liet zij hier, wellicht ten overvloede, opnieuw
geconstateerd dat de waarde en de rijkdom van
het materiaal: film. nog steeds aanzienlijk uit
stijgen boven hot gemiddelde, niveau dcrgcncn
die het tot nu toe hanteerden. Superieure geesten
hielden zich nog vrijwel geheel afzijdig van den
f i lm vorm in het overwegend industricele milieu
der studio's domineert nog altijd de handig«>
medioi-reteil en het enlli«nisiasine van tien film
liefhebber p-Uit dan ook nog steeds honderd
maal meer het prachtige medium dan de resul
taten waartoe het werd aangewend. Vandaar
dat niemand de betrekkelijkheid «lei- hiervoor
genoemde superlatieven znl willen loochenen.
Maar goed --- onder «Ie filmers x.ooals «-ij die tot
heden leerden kennen, neemt Lubitsch een
onlntwijrelbaar belangrijke positie in.... en \\-at
fnuikender is: een 'vermoedelijk zei-r «?/««"7«»«/,v/»./y,-f
positie. Want er zijn weinig rcgiss, «u rs aan te wijzen..
wier naam «lo<ir zulk een blijvemlen nimbus
van succes omstraald werd -?- van artistiek, zoowel
als finantieel sueees. Indien er iemand in ll«'lly.
wood is. die zich de luxe van een beetje idealisme
en karakter kan veroorloven dan is bet wel
d«v.t"best" gehonoreerde en niee.st ge/oi-hte onder <)«?
iuetteuiw-«'il-scêlie.
liet was met Love Parade" en l^iugliiiiu
Lieiitenattt" dat zich «Ie cynicus in l.ubilsrh
openbaarde.... het i« in The nierry widow"
dat wij e«>'n ?//?ken? armoeile beginnen op te
nierken: .armoede zoow«*l aan geest als aan karakter.
Want «Ie beide eerste ('In-valief-films moehtén
tlau een vemtad. he«-t«'i) aan eigen verleden
het was tenminste toch altijd nog een niet elegante
esprit bedreven vi>rraad. ..Mi-rry widow". in zijn
teeivn op ou«le vondsten, zijn verdachte
ivmiiiiscentjes aan auuVrcr werk (?I2n«l Stn-et".
(it>l«ldiggeis") is weinig minder dan een pijnlijk testi
monium pauper'! at is. Wat heeft dezen machtige.
onder tle llollywoodsche regisseurs bew«»g«-n t«jt
het herkauwen van een stof, die welbeschouwd
alleen maar muzikale betcekcnis heeft en boven
dien reeds eenmaal verfilmd werd? Wat kan het
anders zijn dan een tijdelijke of blijvende armoede,
dit- hem dit vei-sleten op«-rett«'-pakje deden
«jpflikken met wat bonte lappen?
Acte van beschuldiging
DIK lustige Wit we" (de operette wel te ver
staan!) had stijl zij het dan dueoijuette,
reeds door de naderende wereldcatastrofe aange
vreten stijl der v«)«n'-oorl«>gscho jaren. In Lehar's
muziek ziMMVel als in het geraffineerde libretto
voelt men dezelfde schaterende vrees, dio
Uffenbnch tot zulk een navranten profeet maakte van
tien naderenden ondergang der Second-Ktnpire
wen-lel, lir zou. wanneer men eenmaal vredt» heeft
fuel li«*t tweeilehantlsche onderwerp, juist
votneen man als Lubitsch nog altijd «'en aantrekkelijke
opgave in zijn weggelegd, om mei dv/.e ..Merry:
\V5ilow" «-én <''|MM|Ue te doen herleven, dat
chron«>logisch zoo «lii-btbij is en nochtans zoo eindeloos
ver 'verwijtlerd schijnt. Kr zou rondom ib-ze
karaktcristü'k" muziek «Ie sf"«-r zijl- te weven.
van een anderen tijd - van een vreugde, een
sensualiteit, een verfijning en ccn Icvensroes,
«lic wij niet meer kennen. ||et m««et l.niiitseh
wellicht als de ernstigste grief 'Worden aangerekend.
dat hij hicrt.i.' niet 'de minste moeite deed. Hij
(?laatst» «!'?/.?? intri'4Ue van bet * lM.iil<Aar<l-t!«'.-iici
in de Minnende ni.imiin<Mitalit«-il van ^iuMiitiselie
zalen - bij verdronk de behaagzieke ehainie d«v.cf
mn/.i'-k in inonsler-parades van iinirormcn <-n
toiletten, ll'-l c.H|uette (Miez Maxim" met /jjn
warme intimiteit van rood en- g«»ud >-n spiegels.
?^i it bij hem uit tot een palcis van kille praal
d» fameuse wals waarmee ci>n ueiicratk* zi«êh op.
s|i>«.t om «Ie naderende viM^chrikking niet te zien.
ontaardde in een'' duizelingwekkende!!
sprin^vl l van ilaiis-parcn. Liibitseh is oud ueiioe^
? nu d'-n viMi|"«M»rlog!«eheii tijd gekend te hebben -
door van d«*/.«? ervaring geen gebruik t«- maken
liet hij zich ifc cenigc gelegenheid ontglippen
om aan dit ?'iiitge«liend«> amusement s-sujet ,n«ig
blijvende waarde. xoo\vcl als i.iovicnhlikkclijki.'
'bekoring '»ij te zetten.
Naast de wrange revue-giganten als ..I2nd
» KROP S
ne's
'na 23
die
lyn,'ii-u,
kleir»
?dat h
URI .
C»' .
n<>
P»
acl
'.ij»
u't'!
»'er
en
- «i'
in
en
"i
ar
t.'
ln
r.
?*'?
s
i
l
, r Ceorge B rent en Verree Tcasdalt in Oesirobfe" (Ap)//ot/ieoter. Oen'Hoog)
"AC. 7 Of GKDENl N., jp.6