De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 23 maart pagina 5

23 maart 1935 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

Jeonnette Macdonald. Edword^Evereti Horton en Mourice Cnevo/ier in Het jofige Weeuwt/e" (Tuschinski, Amsterdam) Streel" harde, brulalc. maar sterke en waarachtige tijdsdocumenten - ? \vonM. de/i« uil hel lid g«-t rokken we duwe «?«?n k!agelijkc> opgedirkte lede pop. Kn de mu/.ick. hef «-enig gel dige excuus, krijgt hier in 'haar con trast «'erend karakter «Ie allure ceiier aele van beschuldiging. Wat helpt hel. of men af «-n lui* flitsen van den miden l.uhilsch:gcesl opmerkt aardige vondsten, vcrmakelijki' parafrasen. . hrillaiile ilélnilsdie in <!«? voo/.e holheid van het ««-In-el verloren gaan? Wat haal li«-t ofVhevalicr hier «Ie ????nip* is. die op het sl.-ippe koon) eencr «lergclijkc situatie u«*«'l Ie halanc«*ercn. dank zij een ontwapende gamincrie? Wat ?^????IV h.-l ?>! de verschillende rollen «l....! de populairste spelers van lloliv \vooil \»e|'«|e|| hey.el ? Niets ill dit all»*-» neem! den induik \\«-x van ????n ? arm«*«'«l»'. aan geest, ooi'spronkclijkheid en k.tr.-ikler. die ilil product van den laalsloi der -.run.ir Knropeesrln reitisseiirs deed dalen lieneilen hel |i.-il <|i r' Amerika;:nséhe rivalen. Waarheid wordt legende WANT aan de legende ??I-IH-I' Knropeesehc superioriteit, die «?eits een fi>rniidaln*le ? waarheid was. Krllijnl Iliellliede \Ve| de l;e||ai|e>lool Ie y.jjn t«iegebra«'lll. ll«*l Vooroordeel tegen 'den Aini'rikaailselicn geest. wordt l'i.i een klialpitidnelie als :/riie luerry \vidn\v" hel gedacht «'loos nazcurcn op een thema dat tien jaar geIcdiMi een lel en gcrc«;hl vaardigd pro test mocht ((«?«?ten. Werken als ..II happcncd olie nighl". ..('finie without . p!l.ssion". ..The livi'sofa Itcilgal Lan-. eer" in hun anders-gcailrde niciiia-. lifeituiling»1!! van durf. vaart en origiHHlileit. .i-. !in«*.li de/e slappe, tweeHliiehtlge. en in ;il haar a»-mocde /«??? ynischiffilm overhoop. Niemand zal liet tenslotte Lüliitsch kwalijk iiem«-n. dat hij de lijst y.ijner InaKsfe lirillan!e \verkeji afwisselt met een -onderwerp van* lichter allure. Hel v<H»rtivffè|ijki« ..hi'sign lor' living" schijnt een .ge-ringen, teruggang in «Ie m-elte t«' hebben geregistreerd eil een . liitscheiiién wenk'van houder hand laat ?/.iclr he-frijpen. Maar «lat Jiij hel (lin^ vvel haA'on SI Itiheim!) in ((«'/.eoiiniiiiXele heeft jie/orlit, en dat hij hel ?/.<>« ia l H hu liet deed. AVijst «>p cell . die liet ergste viuir Luhitseir kmkomsl dói't vit-ey.en. rnlllHSL'hen het «plvekl van/.elf, dnt bovenstaande «iveruvKuinen p-en enkole annwij/inw vormen v« K ir', het' M- film. ,.lt happened OIHV t", (Int'friftódie, p'cstiKeen kortigOKOtulo werk. verveelde het «xeachle publiek reeds na óón week Crime, without passioti". die merkwaardige «?n moedige arbeid van tw«-e begaafde, intellig«*nte pioniers word l al-maar angstig in portefeuille gehouden. "Wat bi*let dan ..The merry wiibiw" een daverend** schlnger te worden? Is het niet < in bet bekoorlijke jar gon OIIZ«T «lagen -- ..l'io' ment .... ? "(, Modern gezellig wonen Tentoonstelling in De Bijenkorf. . Amsterdam ? Vno|{ velen is bel modernisme in «Ie woninuiiirirlil inu moeilijk V'-K-.-iii-.'lia.-ir mei «!«? ?4e</.<<lliuheid v:ln IM-I binnenhnis. t )|inieii\v wordt 'in hel iiiaua/.ijn ..|>e IJiji'iikoiï" te Amslei'«lam een póuin-4 ui -d aai i het pnlili«-k ei-ii indruk («? u«'v«Mi van veisehil|i>n«le «'plossiny«'ii in /ake de inciihili-eriim vail Woon-. '\\erk- «-n rust véri rekken, xvaarbij y.«n»\i ??! nu'^flijk u'-l'niik is ^i-maakt van nienu'e inal.'ii.-iU'ii «-n lmlpmiild<-li-n. Mal daarbij telkens weer hl-I y.ilineubel i'i-n belangrijke plaat s inneemt . Hut vour «Ie bami. l 'il maal is liet vooral hel' werk van den Finsehcii kunstenaar Aa II o (van wi«>n men reeds eerder ^eslaaudc dingen /ay bij Al et/. \ ('??» dal «Ie aaiida<*ht Ifekl. want wal toch is het jjfevjil?. Toen bont gestoomd «f u<'kookt wer«l bij.ile fabricax'" van /.gn. Weem-r stoelen, waarbij bet beginsel ^evol-.;d werd van licht gewicht, p'paanl aan sterkte van constructie door «'en y.oodaniuen bouw. dat van y.oo min tno'4"'lijk «iliderdcele'n hel meubel tot stand kwam. is men later 'bet hout ?rïaan vervangen door metaal. lle|, v«Mird«'«*l is vooral dat «Ie «M-ntrale v« rwarmin« iï<«,en hivlueil oji bet materiaal hei-l'l. Maar /.iel. «l.-rir kumt Aallo uil met stoelen, wanrin y.oi>w.rir heel he| karakter van de ini'lnleii /.il meubels wordt £<>haitdba;ifd (y.clls met «!«? ? /.«. y.wev««n«|e y.ittiiit;!) nri-ir ....WeiM- yeheel en al va II hollt «??niTKikt. in «-a-di van triplex en miiltijile1* ! Kn ?/.«? y.ijn best! Mo;> y.e y.iitb op «leii duur y.ullen houden moet n«>^ blijken. niii:ir de pro:>fnciiiinx is in elk j;«'valy.eer belangrijk. Overal -wordt pk/.orhl en overal worih-n vondsten gedaan, bet HUM t «?r echter om dingen te nrikeil welke het dienend element als basis hebbch.. Dat. lieeft ' Anlln bejjrepen en nu-n heeft hier dan <»ok te doen met een denkend kunstenaar, die hun;* volkomeit lojiischen we>j. tot nieuwe vormen komt, door nieuwe nritei-ialen in bet leven te roepen. OTTO VAX Tl'.ssKXHHOKK REUZENVLIEGTUIGEN Moderne luchtreuzen niet te exploiteeren Burgerlijke en militaire belangen Recht en wee HK'I' bi'gon mei de ho. X in l'.ejji :to. Lange en min of meer opgewonden artikelen in dcdagbladen: «-en wonder «Ier t ecbni«>k: inge richt voor In-t vervoer van Ion passa giers: 12 mot oren met Iczauien7200pk. Knorm. Natuurlijk was bet een pres tatie y.oo'n groote machine te bouwen. Alleen, niemand had ei>nig«' behoefte aan dat vliegende schip. Tiisschen Buenos Aires «>n Montevideo z«»u het een last van 12 ton kunnen v«M*vneren, bestaand»1 uit l (M) passagiers en 2000 kg lading en post met voldoende beny.iiH* voor «ingev«*cr twee en half uur vliegen. Maar ««r waren g»'cn honderd mcnschen. er was geen 20(10 kg lading en post icdercn dag of zelfs ook maar eens per week t«' vervoeren tusschen deze' beide plaatsen. Bovendien bleek in de praktijk deze machine zooveel kinderziekten te hebben, dat zij voorloopig niet bruikbaar was voor een r«'gelmatigen «lienst. hèvlucht naar Amerika werd «*en fiacso en hoewel de retoiirvluchl regelmatig en g«icd ver liep, schonk vrijwel niemand er meer aandacht aan. Voorloopig waagden amh're vlieg tuigbouwers zich niet aan een derge lijk kostbaar experiment. Kchlcr. er bleef iets hangen. I)e marilie had be hoefte aan zeewnardige vliegboolen. d»< legers haibleii zware. bommeiiwer-. pi-is noodig. h«*t luchtverkeer nam l «ie. Kn n n *n begon grootere machin«*s te bouwen, hècapaciteit steeg van 10 passagiers lol 20 passagiers, liet rei zende publiek vroeg nienr comfort en kreeg vliegt lligi'll Hiel breed»' e|| geniakki-lijke fauteuils. vcrwaimde cabilies niet een bal* e|| eell koilll hllffi't. Kn torn ineens, «laar was bet" w» er. | |e| gi |e vliegtuig. l>«* c«ineuiT«'H< van het lurhlschip. Waren ju-t mili taire overw«*«jingcn. »li«' .«!«? oogenschijnlijk particuliere, doch in w«*rkcI ij U l leid aan den Staat hehoorende lucht verkeersiiia'alH'happijen »*r l»"' leidden <>m diensten in lest ellen, waar bij uien maellines met een Zeel' groot draag.M*rniogen noodig bad? Of was hel alleen de on«l«Tling<* ('oncnr'renl i««? hnitschland kwam met een Ju u kers (i. :>s. !>?:.?? r i ia kwam de postdienst over d«*ii Allantischen Oceaan van «!?? Luflhansa m»*l hornier ..Wal" vliegbooten. waarbij gebruik gemaakt wor«ll van tw««e vliegt nigmoederschepen. Frankrijk had reeds lang een luclil verbinding met /.uid-Am«*rika. iloeh het zeelrajeel 'werd. door zeer. snelle boot «Ml afgelegd. M ell mocht echter niet achterblijven bij huitschland en er werden proeven g«*noinen m-t vli«*gl Uigen. Ook l'an Amciïcan .\iru.iy.>. iifbl.i-ii ^roote pkiniieièvoor routes m»| lange z««e(rajecten. K«*n zal loiipe.n vail Los Allgeles «»Ver lloiio? locloc n>i:ir Manilla en'zoo naar Hong kong. «Ie andere waarschijnlijk van Aliami via de A/oren naar Kuropa. huiisclihind en Amerika gebruiken groote vliegboolen. Frankrijk e\perini'-ntecrt niet land vliegt uigen en met Vliegboolen. XeVi*|i millii.ieli francs heeft «Ie l'Vansche regei-riiig als subsiilie (toegestaan voor de lijn op XuidAmerikn. en bet liVansehe Luchtvaartministerie heeft daarbij nog eens 15 milliocti beschikbaar gesteld voor'ihaanschaffing «Ier noodige vliegtuigen. Op het- Oogenblik wordt d«' Lat eoère vliegbool ..Licuteiiant de Vaisseau l'aris" ing«*vlogen. hit toestel is .Uitgerust met K motoren van SOO pk elk en kan .op -het traject Dakar-Natal . (H200 km) .10 passagiers vervoeren. In volbcladcn toestand Weegt het 37000 DANSEN EEN BESCHAAFD QENOCOEN mits in TANZ KLAUSE Marnlittr. b/h LEIOSCHEPLEIN kg. h«* lériot ..Sanlos hnnioi Waarmeile reeds verschillende Mi: ?. het y.eelrajcet is afgeleg«l. heeft l i ,., toren van 1150 pk elk en weegt in -.i beladen toestand 22*100 kg. Techniek contra econt nu N l' lijkt het natuurlijk heel n* «ij dal die groote LatceoèreMO n -ii sclien naar Zuid-Amerika kan ver ren. h«> cabine heeft echter meer ?',!» voldoend»-ruimte voorliet vervoer .-n 70 passagiers en in dit geval is de a» ie radius slechts 1500 km. liet gew |, van 10 passagier* met hun ba .moet dus worden omgezet ill bei. in «?n olie voor ln«t lange traject ovei ;.. Atlantisehen Oceaan. M.a.w. d«- ?? talende last wordt met 57% ver u derd zonder dat de opbrengst pet ,| evenredig kan worden verhoogd. ' <i daar de absolute noodzakelijkheid .?> een subsidie van ? 700.000.?per t, -,.i VIMII* Pan Ameriean staan op .*??? oogeiiblik drie Martin vliegboote stapel met vier motoren van r nu SOO pk elk. Normaal kan dey.e ma< m o!*} passagiers nu'cncmen «>ver «?«? it stand, van ongeveer 1000 km.'Yo. .| r«»ute naar Manilla, waarbij g .-i stukken water moeten worden -i vlogen, zal men echter slechts l l .??, sagieis en 000 kg post mei* kt. ?" nemen. h«* rest gaal op aan b« ???, en olie. noodig voor vluchten , «?irca isoo. km l«*ngt«*. J>«* Sikoi-sky ,.('lipp«*r" boolei ..< l'an American hebben een la;t >?; imtg«'ii van 7:tnu kg. inclusief b« iu en olie. ||et totale gewicht is |l>:t M. ell met dil gewicht Wordt opeen It ?.' v.MI ::i'ii ii m een kmissnelbeid In ? van 27.".."> kin uur. ll»*t verbrni) ? lieli/.ine e|| olie is dall o|igevee . !?> ki; uur. Over bei traject hakar ' ?/.al y.oii'n machine «lus on«|«*r gu -' . oin.siaiidighcd«*n ongeveer 12 no '" g«*n. en Waar men in de praktijk t,. ning y.alnioe|en houden met d<* ?-? lijkheid van tegenwind en het i «b'li koers geraken. Zal men voor lii uur bedrijfsstof aan bo«>r«l o nemen, ofwel een gewicht vaii kg. Slechts illlll kg Mijven dat als ..betalende last", terwijl'hel gericht voor b«*l vervoer van "? sagiers. Toch \\eid dil toestel ^ «h* Amerikaaiiselie pers aange) -«l als een ..l ransat lant ie and f .acific flying ship". iiui-lijk zijn «!«?/.e vliegt uigen (ijk knappe w«*rkslukken. Hel is h geen kleinigheid eell dergelijk loestel (e bouwen, dat niet aloed vliegt doch ook nog goed Ie en is. M«*n komt voor d«* gekste ?men te staan. K«*n goede ven en verwarming dei* lang«'cabine, orme lengte van de kabels en .?n. die «Ie stuurorganen met «b* i V«*rbin«lell.deleligl«*ilerbe|l/.ille?^eti naar de motoren, dit alles .1 nioeilijkhedeii mede. die alleen door een groot aantal proeftien kunnen worden opgelost.. Kn ?nsclieii. die er in slagen y.oo'n ?? machine au point te brengen. een kleine kinderen. ? ter, en hier gaat liet per slot ?kening om. zijn die zeer groote n«*s ook in eeonoiniseh opzicht u-ces? Kn dan moet hierop jamgenoeg absoluut oiitkenneiul u geantwoord.' Het klinkt weer niooi, dat die Lntéciière 70 pas?» kan vervoeren tussehen Mar???n Algiers, doch zijn er lederen . iedere twee dag«»n zooveel mendie naar Algiei1» of naar Mar?villen gnun? Is er wel op eenige wereld regelmatig zoo naar vervoer, dat zulke machines ouk doorloopend vole'bezet kunnen worden om een n'l«! exploitatie tu''benaderen? ? Tóch bommenwerpers l \ARC)M dan die reuaenvlieg tuigen? Uit liet artikel van den m Tijen in De CSroeiie van 20 ,Jaii i n -n uit y.ijn veiNehillende h'/.ingen. i hij met eijfers y.ijn hcwerinaaft. blijkt, dat het luchtschip «'?«?nige , subsidie een r«'tida)??!?? -xploitatie kan geven tegen ki<- ii. welkt» maar even IMIO: 4gen dan de thans geldende i>i- klasse prijy.en «»p ./.eesuliepen. _ "!!?!? i hel toch y.nivei- militaire over?.ti e|i y.ijn. die er toe hebben g«i'l-i '.e y.oo kostbar»* vlii'gbooleii en ???'? land vliegtuigen !?? bouwen'' l ' | d om | van «!«? L:il«'-coére is .*nu i '? -i van de Sikorsky eveneens. ?ii'te|l,.paSSIgic,rs «lp d'h* ufoole doen? ' ('. VAN Sri-;|{Ni»Ki'tKN''.lit. fïi: HYPOTHEEK EN HUUR H teiir Vl'OTIIKKK is. naar men Weet-, ei-ll recht- op onroerend goed. slrekkellile olll dell credizekerbeid te verschaffen, ledeinde biemp y.ijn vordering te kunnen verhalen, y.ulks in tegenstelling tot pand. l iel welk slechts y.ck<*rhcH geeft. len aan/Ten van roerende <4oi>deren. Het is duidelijk, «hit* ond-r onroi-rend goe«l te verstaan is ««en yjiak. welke niet verplaatst kan wi>r«'en. y.ooal> een huis. erl' en alles, wat d'iaraau aard- «d' nagelvast is. hoc 1 1 Imveiidieii y.ijn oiinn-rend «looi beslfinming alle y.oodanige voorwer pen. Welke de eigenaar toti-eli blijvend gebruik aan y.ijn onroerende /aak verbonden hc-'fl. Xulke voorwerpen kunnen derhalve ook met hypotheek worden bey.waard. In de practijk y.ijn echter moeilijkheden ger«-/.en «iver (Ie vraag uf een voorwerp roeivml «?!' onroerend is. In bypoth«>ekacten werd wel vermeld, dat- onder het hypothe cair verband wenl begrepen een gebeelu hot elin vent aris. bestaande uit Hlaupkanieratiieublemi^nteii. serviexen cny.. Met was gebaseerd op de opvat ting. dat een hotel alleen met behulp van d«'/,e -/aken overecnk« mistig /.ijn besti-mming kon worden gebruikt. Terecht wordt .do/e opvatting even wel door «Ie rechtspraak niet' gede«*ld. omdat men aldus ook van ecu woon huis kan zeg^n. dat het slechts nu-t behulp van een huiskamer- en sluapkameratneublemeiit en keukeniuventarm overeenkomstig y.iju bestemming kan woi*den gebruikt, terwijl niemand deze 'voonvêrpen als onroerend zul bescbimwen. l'it «U; wet blijkt voort*. dat gedacht is aan onr«ier«Hide go«*deren op het gebied van de industrie met bijbelujorende hiilpzuken. welke divarmede een onverbrekelijk verband , vormen, zooals persen in wasscberijch, oven.»' en vaten in fabrieken, distilleerketel* in branderijen eny... oiider w«-lk begrip t>en b'>telinv«>ntaris niet kan w«»rdeii irelii-jicht . De hypotln*ek op den inventaris weit) daaroin niet, geldig geacht, al stond bel» i.u de hyp«»theeka«-te vermeld. Ken nierkwaanlig geval heelV /.ieh voorgedaan, waarbij, naar mijn me<ning len onrechte, de hypoiheekboiub'r y.i.m li\ pi»t hei kreebt verloor. hen eit-eiinar van een doorsluomkr.'K hl ucdreveit lioiit/jigerij was op de l'abrieksgeboiiWi-ll Illet toebeboorell h v pol heek verleend, waafoniler -be?glepi-n W.'IS ? ell sliMiniketel. Welke «loor < .liielselwerk aan «!«? gebouwen Was Veflioniletl. .hey.e stoomketel be_^^ ..??* «. ,.; ? hoofde lul hel \\e/.ell V.'lll de fabriek «?n was l» t blijvend gebruik bestemd. Hypotheek hierop was «lus mogelijk. De eigenaar wilde later evenwel y.ijn oliriiefellde gocdelell eell aildefe bestemming geven en fabrieken en gi bollWell \Veliteli illgeb acht ill eell Naamloo/e Venni»*tschnp. «li«* vlo«-i/eil- «-II lilioletiml'ab: ieage lieoogili'. \\aarbij eleetrisrhe bi.\viv*gkraeht in plaats van stoom /.on worden ge-. bruikl. hèstoomketel \\vrd d<n>r de Naamloo/e N'eniioot schap aan denlen verkocht, doch bleef in de fabriek. natlat de hypothecaire «leliiieiir den ketel van y.ijn steeiien voetstuk had losgemaakt, hoor deze verandering. in 'verhul id niet «Ie omvorming der fabri«'k. \\vrd de ketel niet meer als onroerend door bestemming be schouwd en had de 'hypotheekhouder zijn recht ««n op den ketel verloren. Ken beslissing, die mijns inziens nu-t ? het re.chtsgevoe1 strijdt, daar aldus een hypothecaire, debiteur het in zijn macht heeft zouder toestemming van den hypotheekhouder h«-t onderpand van bestemming te doen veranderen. waardoor laatstgenoemde een een maal Wettig verkivgcli hypotheekn -rilt geh«>el buitelt /.ijn tnetli.en ver liest. Thans wil ik nog een oogenblik uw aandacht vragen voor «Ie groote ge varen, welke ????n lmurd«*r van huizen bedreigen, indien hij zich van de wel niet voldoende rekenschap geeft. Weet gij wel. gcachU' le/ers ell" h'zeresscn. dat gij zeer onvoorzichtig handelt, indien gij niet. alvorens een huis te huren, het hypothc«*krcgi*ter raadpleegt, om n t«' veigi-wissen i>( het huis belast is met hypotheek en of en welke beperk«'nde bcpalingt-n in de hypotheekacte t ««n aanzien der huur zijn gemajiktr Kn toch kan ik wel y.eggeii. «lat O'.i van «Ie l'iii huurders dit nalaten. Ilict (.Velende Wi-lke geV«dg«>n Illltl wachten. Mijkans iedere hypotheek acte toch beval «-en hediniï. waarbij In-t- onroerend goed nit-t y.«ni«ler schriflelijkc litesleiimiiiiir van den livpotlncairen r'reilileiir -mag wi.»r«leii ver huurd' .of waarbij bel verhuren v«n»r lafigiM* d:in een «Iriailiij vaslgeslelileii tijd is verboden, l let verstrekkende van «l-y.e beniliug is. «lal «l-ruelijke ill «!?? iipelll»;i|-i- rcgisl'érs .ilu^'sellivve bedingen ilnof «len eredil>-nr ~I. ????!« knullen worden ingefiiep.-n. »'<l; '"/' " liet kolllt Iliet /elllell \"«M. «hit de eigeiiHar-vi'rhm'nl -r /onder >,-|irif|r-. lljke IneslelOlliillu va II il. -II by Iheeklioiiib-r in slriVl me' «Ie hypo. tlleekacli ..... II pc feeel heeft \erlllllllil ( ? «?n dal «Ie Immder. die van '«len prins ge«'ll.' kwaatl Weel. np ei-ll Ulieden iif liever op «'ell kwaden d'lii Illet eelt «lagvaariling wordt bespionueo. waar bij niet alleen «Ie vernietiging word l geV«if«le|'d Van de bimroxereenki'lll.-t . welke in strijd mét de hyjiol heekacte .was aangegaan, man r zelfs .de d in-el e ontruiming van het gebminle. hey.e voiileringen wolden bijna sleeds ioegeWeZ«'tl. : hèrechtspraak gaat zelfs zóó ver. dat de limir«ler niet wordt toegelulen tut het ? beivijs, dat de liypolheekhouder met déViThoileli huur bekend ivats of dat hij mondeling zijn toe stemming had gcg«*veli in «Ie gi'Valleli. wajirin schriftelijke toesteinmilig was . v«-reischt. Ook kan de liuurdi*!' zich )M*' «yiwnxr l 1.90 ? M *,??% DE ZCCMEEUW-SERie ? tgm i» .*.]*??* irti»f1* «c<*« f» «* d* i ? f» ?* <»<)*?««' VAN IOGHUM SlAtfRUS * a.'w .*** ? NV SCftVlftC Iliel l'efoi'pell op (iel feit. «lat llelTI «11! «?Min'il ies Miei l»ek'n' waren «?!' nimmer «1-ior «len eigenaar waren medi-gedet^ld. il'iar ie<! -re liiiun'-'f y.irli np het, hypol beek kant i n .r van de voorwaarden, U.'l.'llollder de hypotheek is geslot«-U. op «Ie hoo-le kan stellen en hij, dit lialal«-llde. Zelf de u'eVi.l-en hhl'IVail h«'efl te drag«*li. liet is derhalve raadzaam g«>cn huis te huren, a Ivo «-ns men zich een gang naar het hypolli.ekkaiitoor heeft getroost' en zii-li ov«-rluig«l beeft of de eigenaar «b* voorwaart lc n der bypol lleekaete heeft li.'l_e|eefd. Mr. H. C. G. In den tuin D Vaste planten K vasle planten nemen in onze tuinen .-t eed s een voorname plaats in. VM von.ien pracht mat«>riaal voor 'snijbloemen' en zijn zeer gemakkelijk, daar ze ieder jaar weer vanz«*lf opkomen. We moeten er wel eenige zorg aan besteden, doch '/.uilen daarvoor ruim beloond worden. Het planten of Verplanton' heeft plaats in den vroegen herfst. Uetober of uiterst November of in het vroege voorjaar. Maart, uiterst April. Enkele soorten maken ook daarop een uitzon dering. Xoo zal men de l'y.rethrum ' steeds het beste kunnen verzetten vlak na den bloei. Wie vaste planten in zijn tuin .gaat zetten, gaat zieh ver schillende «tingen afvrag«*n alvorens je bestellen, hèbloeitijd, de kleur, de hoogte. «Ie standplaa'ls (in «Ie volle y.oii of in d** schaduw i de vatbaarheid voor de vorst. de groiidsoort waarin de plant komt te staan, spelen alle een belangrijke rol."hèaan !«? leggen bor der en «Ie geaardheid van den tuin /.Illlen de bestelling te|i /«?erste beïn vloeden.' Kn last nol least : maak een onderscheid, tussehen bordi r- en rot«l'lanleii. Ik wil l' gaarne enkele vooi*" lieeldeil UoelKell. IMan'eii. die prachtige *nijblocmcn li-ven-n zijn: Ai-meri.» tStandknii'IJy Aster. ( 'ellta'm'ea ( |\o!-eltb|oe|il ». (''Ol-eopsis- <\lej~j.'s.Mij.-< n'. Anjer-, (iaillatdia. l li leiiiuin lleliatilhiis (X.oniiehloein'. Kniphofia (Vuurpijl). Iris, "?? l.ilpilie. ? l'apavi'l*. Slat ice < l.ainsooi), ('aiopaititla i Klokkeiddoem > en Mafgriei«*n. ; In de seliaditu slaat graai: de Ib'llelioflis l Kerst foos). Tegen de'-\oi-st moet u flink "dek ken: Ancliiisa (Ossctitotig'. Kryiigium l Krnisdi<»t«*l). Knipbolia (Vuurpijl) en Anemonen" japoniea. ? /«-«'i* sterk»1 planten zijn: Achillea fhuizemlldad). Aster soorten, Jlele.niuin, llcliantluis. Iris. .Oenothera (ThiMuiisbloeni). Si-luin (vetkruid), Siditlago (dlldenioeile). . Aljeéii voor drogi» gronden 'y.ijn ge schikt: Achillca: Lavendel (in geilroogden toestand tevens geschikt voor de linnenkast, voor het ver,wijdéifii van iiiot). (lenothera. ? Wi«* Nepeta mnssini in' zijn tuin bei-H staan verdrijft de muizen. ???'-? t», l'. ItltnXKHORST stel, dat u van film niet mocht houen, dan zal 't u toch vast niet berouwen wanneer u besluit . i ? ? ? . 4 deze week in ,,de uitkijk" ,|dr. mabuse" te aanschouwen. » KROP j b* i- «>, die 'u,,, jyn ft. ?dat RI. P"' Ji-\ 'ij. ? tic' Ml en ui ar s.' (.? n r. ?t* s t PAG. 8 DE GROENE Na. 3016 Het Franschc reuzenv/iegtuig ..Licutcnont dt Voisseau Paris", dat 80 menschen nacr Zuid Amerika ken vervoeren i*AC 9 DE GROENE No 3016

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl