Historisch Archief 1877-1940
De vier Muilers" (Corso, Royol en Riolto. Amsterdom)
van
die
toe.
van
.lo
triomphule vortooning. oen.... chiurt
jïischo operatie. Ik xio hem
huis-uit toch don tooneelspelor
nltijd nnnr het open-dook je
speelt! in de drukkende stille
het filmatolior. omringd door
koude, onbarmhartige «chijnwerpei.-»
mot boven v.ich het starende apparaat
on ik huiver bij de geduchte, hoe dosr.e
Fransclnaari. di>*« acteur, een agonio
moet doorslaan /onder doit
vorwarmendensteun van een bewogen publiek
on met poen andere' belooning dan
een kort Bon!" van don regisseur.
Hot is de oude. fntnle controverse
tusschen don tooneelspoler on hot
fihnüiijt't. die' y.ich doet gevoelen overat
wanr de Bühne-ncteur tot fihnarbeid
wordt gei-oepen. Maar die dubbel
schrijnt en tienmaal moeilijker te
overwinnen valt in het land van
Molière, wanr bet tooneel-instinct
den kunstenaar in het bloed zit,
In dit land nu is Baur de oouvyimo.
forroidale uitzondering.. Noch een
Boy er, noch een Fran^oise Hosay
hebben zoo volledig afstand gedaan
van de traditie eoner sacrosnncte
cultuur als dozo 'Klzasser. Bij hem
heeft xicl.i die geheimzinnige
zolfinkeer voltrokken dat uitsluit end,
reageeren op de impulsen van het
onderbewustzijn, waaraan' men don.
grobten fihnspeler herkent. C!oen ge
baar geen stembuiging coquctteert
meer mot den bijval van een fictief
publiek.... geen pose verlicht meor do
beklemming van den trance-toestand
der film. Zelfs daar waar men h.cm mis
bruikt, iii hinderlijk-theatralo excessen
(als b.v. in do exécrabele film ,.Lc
juif polonais"), blijftv hij nog groot
en aangrijpend.... al was het alleen
maar door het leed dat men voelt
bij ieder geweld, dit. bijzondere talent
aangedaan. . .
? Baur heeft dezelfde geladenheid
en dezelfde potentie, welke men bij
een Jannings constateert.... door
al diens ontaarding heen. Maar hij
is daarbij oneindig subtieler en gedif
ferentieerder, waardoor per slot van
rekening de fijne, ingehouden rollen
hem verweg het beste liggen. Per
soonlijk .voel ik oen scène gelijk die in
Golder", waar hrj op het ziekbed
niet zyn vrouw worstelt als een
episode, die hem in haar melodrama
tisch karakter onwaardig is. Dit
in al y.ijn lei'lijkheSd zoo boeiende
masker deze in al haar schijnbare
starheid zoo teere expressiviteit, 'wil
len wij niet mot yenvarde haren, bul
derende geluiden'en opcngerukt hemd
zien Bouwmeesteren. Spelers, die
daartoe in staat zijn vindt men bij
lederen behoorlijken 11 n meel l roep. . . .
spelers, die niet oen glimlach on een
gedempt woord u do koel toeknijpen
zijn zeldzaam !
Daarom staat zelfs in Baur's schit
terende filmcarrièro zijn ..Vautier"
in hot prachtigo ..(Vtto vieille eanaillo"
geheel op zichzelf. J lier was van
allo conventie, van allo gemakkelijke
succtrssen. van allo opgelegde ,.aetie"
afgezien. Dozen molancholisehonon
cynischon intellectueel te verbeelden
?deze door ironip gedempte noblosso
te suggereoren deze luchtige levens
wijsheid te geven.... het voroisehte
meer dan liet filminstinct ..?- hot
veivischte cultuur.... ilo cultuur
van Frankrijk!
Daarom word voor mijn gevoel
David Golder" ~ hoe bewonderens
waardig ook ! -«? niet Baiir's hoogste
prestatie. Daartoe werd deze, in al
haar uitzonderlijkheid tenslotte toch
tradUioneele Joodsche figuur, te voel
cliché. Don gekwelden vader te
spelen den sluwen-zakenman-iuet
het-groote-hart?don Ahasvorus in
bonis.... het was een te goodkoope
opgave voor oen man als Baur. Uok
al bespaarde zijn natuurlijke distinctie
ons hot klaagmuiirgojnmmor.
bovonlijf-gowiegel en hot slaan-op-dc-bbrst.
dat tot de gebruikelijke attracties van
'?een .dei-gelijke' vertooning schijnt te
beliooi-én.
* .*
*.
Maar nog nltijd is de Baur in dclx.e
filnt van Duviviér groot genoeg, om
naar het formaat -van de omge
ving zijn buitengwone voi-schijning af
te meten. Temidden van al de
médiocre, maar ras-zuivere telgen
van Molière, staat deze bastaard als
oen gigant overeind. Hij behoort niet
meer tot de wereld van het applaus
en . het voetlicht. Men bemerkt
het bij iedere wending der behande
ling.... men bomorkt het sterker
dan ooit, wanneer hij affreuso tegen
spelers naast zich heeft als do
onuitstannbaar-comedïespolendo Jackie
Mannier, die door haar slangachtig
gekronkel niet alleen den vader, iniiar
ook de rol vermoordt. Maar men voelt
het eerst recht, Wanneer hij met de
camera en don zwakken, maar
ge<willigen en gevoeligcn regisseur alleen
is. Dan verrijst ,dezc bastaard van
.het Franschc tooneel. wiens bloed
.vermengd werd mét dat oerier nieuwe
uitdrukkingswijze, voor ons in al zijn
glorie als de baanbreker van
een kunst, die.op een anderen Molière
wacht.
MET DE PERS OP STAP
Reportage bij Philips
MANNK.V /ij 11 kinderen. .Mis
schien waren vin u- do anderen
' ln-t'1 andere dingen belangrijk
op «lo/.e excursie, iiiniii' ik \voet nu in
<*)k geval, «lat dit df oonigo conclusie
is. waartoe iemand kan komen, «-n dnl
is do roden, xvaarmn ik dozen dag imuil
y.al velgelen, lid begon in Hotel
Uoyal. Kindhovoti. Kn mol dt* grooto
srhaiiv collega's, die dimt*. «>ji een
«uigoloofelijk vroeg ochtenduur, nog oen
bootje onwennig koffie y.al te slurpen.
ben ik verdei- den lieelen dag
rondgolrokkon. van ile eelie y.nal van liet
laboratorium naaf de andere, ik hel»
el' mee geluncht en el- mee
tlioogodronkon. en ik weet hel nu heel zeker, dat
mannen kinderen '/.ijn: want is ei- een
In-tere doorsnede VJIU het mannelijk
geslacht denkbaar dan de provinciale
pers van Nederland, afdcoling
tochniok? Neen. werkelijk, in vertrouwen.
het was alleirlinnnantst en ietwat ont
roerend en waai- aan den oenen ka-nl
Philips ging domonst roeren, dam
demonstreerde aan den anderen kant
onxe provinciale pers een verzameling
van grooto. loolijko, middelmatig
go.schoren en gokloedo. oonigszins ver
bleekte. ... iiitiar lieve kindoren van
middelbaren leeftijd. Kinderen, die
genoten van hun ,.dagje-uit.".... Kn
die nog het allerbeste op hun plaats
schonen voor de onbeschrijfelijk
hardrogo pudding, die hol collectieve1
lunchparlijtjo bekroonde. ..Do IViw en de
Pudding", i.. zou dat n iel een mooie
headline y.ijn vuur een groot ver*? iJat
ilau /on moeien eindigen met
Jah.tiroshoff's slotregel: on zóó serieus !'*'
Ik verdenk ?/.<? er allen van, dal /ij.
ondanks hel feit dat '/.ij voor een ge
deelte va 11'-de rubriek Techniek
af. komst ig waren,1 niet zoo erg veel
hebbon bogropon van de lesjes,
waarnaar /ij in de collegezaal van het labo
ratorium /oo zoet hebben y.itten
luisteren r.ls een t roep je-'
ovcrgowinlerde scholieren. T>e gcvallon waren
dnn ook zeker niet eenvoudig, on gin
gen uw vei-slaggoefsto-r /onder oonigen
'twijfel beslis! boven haar petje. -Maar
het resultaat is zeer begrijpelijk.
Philips wildo op de/en dag drie groot e
nouvoauté's demons!roeren, die ook
voor don look /oor belangwekkend
y.ijn., Wij zagen allereerst hel gigan
tisch radio-apparaat, dat oen speciale
a tintel ie '/al vormen op de Wereld
tentoonstelling in Brussel. Uit
appara;it is oen shownuinnior. oen leermid
del, dat den toeschouwer «Ie techniek
van opname on uitzending plastisch
duidelijk maakt, ea dat daarom tot do
abnormale grootte yun 8 meter is
uilgegroeid, voorzien is van 73
radiolampen. 114 knoppen. -SJ transforma
toren, UUU weerstanden. Men heeft er
acht maanden ovor gewerkt om. dit
apparaat in elkaar lo zotten, on, zooals
de geestelijke vaih-r van hel geval. Ir.
K. P. Wirix «ijn uiteenzettingbesloot:
Wilt ge nóg meer cijfer*:* Do con
structeur is 35 jaar." Wat aan duide
lijkheid niets' ie wonseheu overliet.
Door middel van oloetriseho
lichtseinon, oen constructie van
zand«t rooiers en bovendien automatisch
opschuivende transparanten met
Xederlandsehcn en Franschen tekst zal
dit apparaat y.ijn werking voor het
publiek verduidelijken, terwtfl de ont
vanger ook op een miniatuur
omroepzendcrtje kan worden afgestemd,
zoodat personen uit het publiek nis om
roeper voor de microfoon kunnen op
treden. Het'-reusachtige apparaat,
waaraan in de werkplaatsen de laatste
hand wordt gelegd, is buitengewoon
indrukwekkend, en men kan het
ver. nuft niet genoeg bewonderen, ? dat
hier een gelegenheid hooft geschapen
om do '/.eer gecompliceerde werkingen
van oen goachovoord radio-appurani
overduidelijk te popularisoo.'on.
..De wonderen van do techniek"...
het is een afgezaagd stopwoord
g*worden, maar hel is '/.oo waar. Kr
schuilt immers een wonderbaarlijk».
haast sprookjesachtige kant aan
(ltechniek, /ooals y.ij in de/e laborator! i
door de boste kracliten voortdureml.
onvermoeid wordt beoefend. De resiu;
laten worden «Ie mirakelen van
d<liiislo eeuw. onbegrijpelijk voor <.!??
nieoslen, maar last baar, vormgevend
voor oneindig veel fragmenten van
het loven, en imposant. Xoo zal ouk
i:<nieuwe kwiklamp van don heer C. B»l
ongetwijfeld revolutionueerond wer
ken op verschillende gebieden. H-i
gaat hior om oen lampje, dat, 'm--!
?/oer kleine afmetingen (15 cm lang «u
U mm dik, dus niet groot er dan d u
normaal potlood) ven tut nu (?«?
onberoikt licht vermogen bereikt
(5UO.UOU Lutnon), met het gevolg, dal
door do-Ac vinding een zeer groot*?
kosten- en arbeidtibespariug kun wor
den bereikt op het gebied van
bioscoopproject ie, terwijl voor do nieuwe km «f»
(ovens mogelijkheden bestaan vo->i
zoeklichten, photografische en
mdische doeleinden. Na een icchni
clutoelichting' van den uitvinder, djo in
hmnoristtschcn stijl de stemming VMI
het gezelschap volmaakt
regisseert!'(een indrukwekkende pcrsoonUjkhoM.
deze heer Bol, geestige kop niet wil
baardje boven hut sportieve pa k je v..ii
den geleerden country-squire, en O'n
zakelijke rhotorick, die rcchtslreco
aan Lubitsuh en de Amerikaanse!i>
film ontleend schijnt te zgn) na
luiteenzelting werd een film .vcrtoui"l
die muf de nieuwe lamp werd
fpivjecteerd. liet resultaat: pracht-.:.
ielwal wilachlig licht, en een leilloi /<
projectie.
Philips' derde, on misschien v ??!
belangrijkste sensatie van dezen di:.
was de demonstratie van het
Miller golnidsimname-systiH'm.
17
geheel nieuw systeem om geluid vast
te leggen, wat tot nu toe slechts op
^ramofoonplaten of fotografisch
sprekende film) kon geschieden. Dit
«vsteem, uitgaande van de patenten
i-a n den Amerikaan James Miller, is
;ehaseerd op het snijden van stukken
ait een filmband door middel van een
''?it eivormig mos. on het resultaat is
.?n zeer scherpe registratie, ook van
1 «ioge frequenties, oen vermijden van
'?ijgeruisch. on oen uil munt ondo ge
luidskwaliteit. Weergave geschiedt v
venals bij do sprekende film, met
'???hulp van fotocol on versterker, en
.in onmiddellijk geschieden, daar men
iet behoeft te wachten op
ontwikko!>-n, afdrukken, etc. Waarvan wij ons
ix< «nden overtuigen, dank zij 'dn
doMonstratie.
Xekor is hel, dat een groot gedeelte
\.-in de deelnemei-s aan deze excursie
.'?? moeilijkheden, die. het laboratorium
'?mest ovor\vinnon voordat men tot
«i --/.e groote resultaten kon komen, ook
«.?aar in de verste verto^niot kon be
grijpen. Maar even zokor en sterk is do
i-idruk, die een degelijke i-eeks van
«i ?monstratios moot maken: immers.
l -t is op plaatsen als dit laboratorium,
?' it door lange tijden van
onophoutï'-Iijk exact werken alles wordt
go?nml, wat het aanzien van do wereld,
? nze cultuur, geheel ons leven voort
durend volkomen verandert. En «lat
«Ut hior gebeurt in een «lor groolato
! «'drijven in Nederland reusachtige
"?mploxon, waardoor .wij reden, com
plexen, die werk verschaffen aan
« :rca 18000 menschen, een heele stad.
?!:e ook sociaal is opgetrokken op do
I isis vnn do goede zorgen van den
\ .-rkgever laat niet na, vooral in
?i -zen tüd een 'hoop volle, constructieve
impressie achter te laten.
Maar toch wnren ze kinderen, de
??nschen van de provinciale pers. Hij
Uden zien, zich overtuigen, zij
g«'ilon van kleine grapjes, zij staarden
t-t groote, opgewarmde oogen onder
n borrel over de Brnhantsche
heuIH van een prachtig golfterrein.
--t meest van alles genoten zij van do
'urcnfilm-studio van den Hongaar
.1, die bij Philips in opdracht van een
? igclschc filmmaatschappij plast ische
npjes voor het bijprogramma
vor\rdlgt, die ons terloops de grot voor
.'li-43aba en de 40 roovers" en het
voor Gullivov"'' liet zien, en
\_
\- l
wiens Ktherschip" binnenkort door l
de Ncdorlandsche bij program ma's zal
varen. En het was een primitief
partijtje dat y.ioh aan de lunch tegoed
deed aan de hardrose pudding maar
zóó serieus! - terwijl daarnaast, in
do Ihealer/aal van hot
ontspanningslokiuil, i>en bekend Amstordamsch
journalist on toonoelcritieus, samen
met don propagaiulachof van Philips,
ill diep geheim speelde met de machi
nerieën, en hot liol weorlichton on
donderen over de donkere scène....
Xeen, de wonderen zijn de wereld nog
niet uit. Maar do sprookjes evenmin !
KI.I.KN KAIIX
Nieuwe gramofoonpjaten
TELUFL'NKKX publiceerde deze
maand een zeer goede opname van
de Sonate in C van Domenico Scailatti,
gespeeld door Franz Uupp, dert bege
leider van Fritz Kreisler (A 1731). Rupp's
pianospel is technisch zeer behoorlijk.
fraai van aanslag; zijn interpretatie is
yocil doordacht, on-sent imenteel.
.Minder gc.slaagd lijkt ons de vertolking
van een. .Intrada" van G. .-/.
Dftplancs7*. .YrtcAi'jencen , .Sicilienne" van
MariaTlic>csia aan Paraaf i s door den violist
tieorg' Kiilcnkampff (A 17.10).
Kulunkampf('s techniek is solide, zijn
voordrnclit kan ons echter ditmaal niet .over
tuigen, niet mccskvpeii.
Interessantor is do opname van de
Ca. va t i nu der Uosina ,.L"na voce poco fa"
uit do eerste acte der opera ,,De Barbier
van Sé'villa" van fïiottcliinii Itnsshti
(K 1735). Soliste is Krna Sack. die de
cnvatine niet talrijke aan de oorspronke
lijke lezing toegevoegde hooge noten en
tifrelantijntjc!* op den in Duitschk'iul
gebruikclijkcn tekst ,,Frag' ich niein be
klommen l lerz" voordraagt. f
Krna Sack lovordo intusschon een alles
zins respectabele prestatie. Zij beschikt
over een heerlijke stem met een prachtige
hoogte. Alleen haar techniek 'is nog niet
geheel vlekkeloos, is in Caruso's zin-nog
lang niet volmaakt; haar voordracht zou
nog kuilncn winnen: 'deze is nog wat
vlak. xvat a-erotisch, er ontbreekt nog de
voor de uitbeelding der cavatino onont
beerlijke zinrijke luim aan. Deze zangeres
is echter .een opmerkelijke figuur in'de
wereld der zang-sterren en haar loopbaan
volgen wij nct groeiende belangstelling.
In technisch opzicht zijn al deze op
namen voortreffelijk te noemen. Doch
wier blijven in het TelcfunUcn-rcpertoire
do voluit-ineestcflijkc prestatie's? en
waar de uitingen va» oiucu lijd ?
K.VKUL MENÜKLBEKO
tt,l;
""'?nut'..
'»-.?'*». ... .., ..
'
een kapitalist uit hooghalen
zocht beleggingen voor idealen,
hij vond ze in a'danrt,
bij elk uitkijk program
daar kwam hij zijn rente ophalen.
flllUMBM
riTERIMGSCHAMS 13f TEL.368611
Presenteert vanaf
Vrijdag 29 Maart
PREMIERE
voor Amsterdam
HARRY BAUR
DAVID GOLDER
naar het bekende boek van
Irene Nemirowsky
BAUR over DAVID
COLDER":
..Dit is mijn beste film
want deze film heb ik niet ge
speeld, maar doorleefd.'.. het
is een stuk van mijzelf".
m
Komt U allen deze f rootsche creatie van
HARRY BAUR zien! Ortnjend
«an(eraden zich tin dac van te voren, van
ptaatien te. voorzien
V«rtor|d voorprocramma FOK
Movletone Nieuws Profiltl Holland Nieuws
TOEGANG 18 JAAR
F" F. SINEMUS
Leidschestraat 20-22
AMSTERDAM C.
ROK en SMOKING
OVERHEMDEN
SPECIALE COUPE
EIGEN ATELIERWERK
Onze
Kok*briga<le
zorgt goed roor U!
Een voorbeeld uit
de meer dan
200 schotels
die wij bereiden:
KalUtong, tomatensaus, rijst
en aardappelen of zuurkool
met worst, spek en
aardappelpuree....
Kip met rijst en kerry of
verse braadworst, bloem
kool en Verse
aardappelen
VOOR DE ZONDAG
IN DE LIGHTHAL
GEBAK-per Af\c
stuk 0.50 en 4U
,-jenl
STALENSLAAPKAMERS
**«*i*; compleet met
VERCHROOMDE
IOOMDE f 3'T P
BUIZEN T 3 /Dl*"
GELAKTE £*"
BUIZEN"
KOLDEWEYeCORBlÈRE
LEIDSCHESTR.3O
AMSTERDAM
BINNEN ^ENKELE WEKEN -BEGINT HET NIEUWE
Haagsch'e'?Detective' Feuilletbn van Ivans
Hlerlanfs afknippen en'vertendën in ópen enveloppe, tefrankeerd met* l V/ct.
Ondergeteekende wenscht zich voor
het jaar 1935 te abonneeren op'
DE GROENE AMSTERDAMMER"
Wie zich nu abonneert betaal; voor de over
blijvende 9 maanden f 7.60
Naam
Adres
Aan <le GROENE
AMSTERDAMMER
Keizersgracht 355 A'dam-C,
Pos t{ l r p 72680 ,
Gein. giro G 1000.
Telefoon 37964
ie lie^
nu g*.
oiuler
Duye
klein,
lat h
URE,
«10,
pa
ocl
lij!
lift
vet
«?11
ui
2n
eii
in
ar
?»/.
lo
?c
a .
*>AG. «DE GROENE No. 3017
Het radio-opporoot van 8 m lengte van Philips
^DE GROENE No. 3017