Historisch Archief 1877-1940
Schilderkunst
?iPERSOONLIJKE VORMING
Wordt in Te «chnnlklas- rn tnegcpant door het Jongen*.
Instituut FELSENEOQ" (Opgericht 1903)
ZWITSERLAND ? IUQCRBEHO
1000 M. boven zeetplegel
zich onkcnnolijke wegen langs, drong door tot in
de witte straatjes van de juderla, werd door een
jodenknanp met lange donkere lokken en twee
grote peuizende ogen opgevangen, was telkens
weer in zijn gedachten terwijl hij in do
Talmoedschool de levenswetten van de Misjna leerde en de
diepzinnige sententies van Sjammai en Hillelnazei.
Hoe kon hij Thora en Profeten rijmen met do
Grickschc wijsheid die de Arabieren met zich
hadden meegevoerd in dezo stad, en die er was in
alle ogen, oren, handen, harten? Wonderbare ver
menging van denkkracht, overlevering, verstan
delijk weten en een kinderlijk geloof; uit deze
Spaanse samenvloeiing van Hellenendom en
Oriënt is Maimonidcs geboren.
DR Islam verjoeg hem uit Córdoba naar Almerfr;
hij vreesde gedwongen te zullen worden op Vrijdag
de grote Mezquita in te gaan en naar de Mihrab
gebogen, een god te moeten aanbidden wiens naam
Allah geschreven wordt en niet Jahwe. Vandaag
staan in de straat die naar Maimonides genoemd
is, nóg de laatste resten van de moorse
baksteenbogen van de Synagoge. Een naam.... een dag
verschil.... twee werelden die onverzoenlijk
bleven. Ook uit Ahneiia moest de jonge Moses weg;
hij trekt van stad tot stad, ervaart, van jaren
nog een kind, geheel het tragisch noodlot van
het jodendom: opgejaagd te worden als een eeuwige
vreemdeling die nergens gans zichzelf kan zijn.
Hij komt in Fez. hij is er vastgelopen in een slop
van 't leven en hij vindt geen andere uitweg dan
in schijn de Islam aan te hangen, het bedrcg te
spelen-dat in deze wereld van bedrieglijkheid van
ons geëist wordt. En dit tegen-wil-en-dank de
leugen moeten dienen, leert hem een wjjsheid die
niet uit de boeken maar van mens tot mens weer
telkens overnieuw uit levensnood en leed gepuurd
moot worden: dat het hart alleen beslist, in hogere
instantie dan het weten; dat de daad slechts
.scliijn-beweging is en de gezindheid allén haar
richting geeft: en dat de Maker van de Wet de
Maker van de Uitweg zijn moet, want hij gaf vóór
alles Hedelijkheid en Oordeel aan zrjn kinderen.
Eindelijk, als hij dit doorleefd heeft, mag
Mniimini zich begeven in de vrijheid die de wijsgeer
noiliir heeft, en die slechts waarde heeft voor wie
de diepe prikkel leerde kennen van do Wet.
Een middeleeuwse dokter die de ziekten ..kos
misch" opvat en planetair beïnvloed weet; die de
temperamenten van Hlppokrates ontleedt in zijn
pntiënton en van Galenus heeft geleerd dot tle
natuur planmatig en niet ervaarbare bedoelingen
te werk gaat. Een dokter die talloos veel gebreken
te cureren krijgt en diep beseft hoe broos liet
leven, hoe armzalig het bestaan is. In zijn vrije
uren zoekt hij te ontsnappen naar de hoogten van
de geest, denkt hij zich een hogere wereld waarin
«l 't onredelijke redelijk wordt, waarin de Idee
verzoend is met de stoffelijke schijn. Het eeuwig
streven van de Joodse geest, van Avjcebron tot
Leo Hebweus, van Spinoza tot Hergson. Dan
schrijft hij zijn Gids der Verdoolden," doolt zelf
niet meer, maar blijft een halve eeuw lang, tot
zijn dood in oud-Caïro. De Jood is tot rust gekomen,
tot individuele rust.
Alleen zijn Gids der Verdoolden" brengt nieuwe
verdooklheid, nieuwe onrust, strijd, onverdraag
zaamheid. Omdat de wijsheid die soms door n
achterhaald wordt, steeds voor anderen een
schaduw blijft en een spookbeeld, dat vlucht door
do Poorten waarachter niets is en die wij toch
hebbon in to gaan, omdat een vreemde drang in
ons dwingt zo door te schrijden en het hart der
duisternissen te verkennen.
Ook nu. acht' eeuwen na Maimonides, is er geen
rust,- geen zekerheid, geen verzoening van gereed
geloof en ongerede wetenschap. En staat de Jood
daar om het spookbeeld op te jagen in de duisternis.
en toe te zien hoe wij ons storten door de tricmfante
poorten in de afgrond die daarachter gaapt. ?
Bewust en willens gaan wij. Slechts de dank
baarheid te zeer vergetend jegens onze Gidsen".
Tot het een enkele keer, zoals aan de thans on
schadelijke" Maimonides, gedemonstreerd, wordt
dat de Westerling zich somtijds toch ook enkele
seconden hierop te bezinnen weet.
1 ALBERT HELM A N
Castellamare di Stabia bij Napels
ROYAL PALACE HOTEL O UI SI SAN A
Uitzicht opi déVesuvius en Napels, ifgeneesk. bronnen,
Park, Zcobud, Tennisbanen, orkest. Pension 35 tot45 lire
Leiding: CARLO PAGANO VA'N CAPRI
TENTOONSTELLINGEN VAN HEDEN
Albert Plasschaert
Fransche letteren
Tjipke Visser, bij Goudstikker
te Amsterdam
BEGINNEN do beeldhouwers zich te roereu?
Ge zoudt het zeggen; Krop heeft een ten
toonstelling in Den Hnng. Tjipke Visser bij
Goudstikker, Wenckebnch in den Hotterdarnschen
Kunst kring! Wnnneer ge deze tentoonstellingen in
hun geheel overziet, zoudt ge zeggen, wat zonder
moeiten te voorspellen w«s, dnt de vrije." beeld*
houwkunst niet dood is gegaan, maar integendeel
weer meer kans heeft. Zeker is er bij Tjipke Visser
volop vrije" beeldhouwkunst en een beeldhouw
kunst, die niets anders wil wezen noch iets anders
kon zijn. De beeldhouwwerken van Tjipke Visser
zijn sieraden en het- sieraad is iets
onweerstaanbaars, niettegenstaande alle hooghartigheden onzer
eenzijdige bouwmeesters. Het sieraad is een bezit
vol persoonlijkheid; persoonlijkheid, een tijd lang
te sterk gedrukt, is als boter tusschen de vingers*
der Knijpers" doorgegleden. Wij vinden dus bij
Tjipke Visser dingen die als sieraad ten eerste
gelden. Dat beteekent dus dat zijn beelden werken
zijn, rol hist tot Jict anibcichtsscJiap, dat soms wat
zinnelijker moet zijn om ons meer van den kunste
naar te overtuigen. Zinnelijker! het zal den eersten
tijd noodig zijn, meer dan een tijd geleden, de
signatuur der zinnelijkheid te eisehen: die signatuur
is verband met het leven. lift meest zinnelijk i.s
bij Visser ongetwijfeld zijn steenen vrouwenbeeld.
Koeler, ook door materie, zijn zijn albasten reliëfs.
Goed zijn hier: een schotel met vogels (brons), zijn
bronzen vogels en vissehen; strak en toch levend
zijn' vrouwekop met het oogwit. Zonder groote
bewogenheid noch diepte heeft Visser de zekerheid
der toewijding. Toewijding is brengster van
blijvends.
'Kloos in den Haagschen Kunsckrlng
DE Kloos, dien wij hier noemen, is niet de
dichter van het zeesonnet, maar het lijkt mij,
dat hij gaarne de schilder zou zijn der nnnkt-sonnte.
HU is dat laatste niet; hu is te braaf en die over
hem schreven zijn nog braver. Zij zijn mij te braaf; te
ethiseh-belrmmerd; zij kennen de groote
sehriklijkheid der Ondeugd niet: zijn het kantoorklerken.
die op een lentedag aan hun lessenaar, meenen.
omdat zij eenigszins onrustig zijn. dnt de Ondeugd
hun haar woest gezicht vertoont? Ik had van
Kloos, den schilder, iets anders verwacht na wat ik.
las aan beschrijving. Deze, beschrijvingen hebben
mij niets bewezen dan de wat botte Hollandsche
deugd, waarop.velen trotsch zijn, omdat ze hun
beperking als deugd meenen to kunnen
cjualificeeren. De naakten van Kloos.?ik weet, dat hij
een zedig, eer schuw en correct leeraar is, ik had in
mijn willigheid jegens het leven toch iets van ze
verwacht. Ik zag pon stil leven, ingetogen,
bcheerscht. maar dat als een oppotter van duiten
tot een fortuin, eeii sensualiteit oppotte, tot zij
tot een macht werd. en ons een ongekendon
schilder bracht, dien wij te veel in onzen krans der
schilders missen. Wij hadden een De Nerée.maar
niet naar den aard van ons-land; wij hebben Van
.Konijnenburg cerebraal en van een onzekere
sensualiteit (zie zijn Dansers soms, zijn epheben)
wij hebben Kelder, dan te grof dan te nadrukkelijk;
we hebben Wiegersma, bij wien de zinnelijkheid
voor de meesten meer verborgen, .grpoter is dan
van de genoemde schilders waarom hebben wij
in Klcos niet een stillen oppotter. die den Daenion
een kracht won, hoewel in schijnbare stilten
schriel slechts gevoed ? Kloos bleef mij te braaf,
te achttienjarig!
' Lizzy Anslngh, Poppenportretten
? bij Houthakker te Amsterdam
HET groóte verschil in de waardeeringen van
mannen en van vrouwen ten opzichte van het
zelfde voorwerp, enz., is een der genoegens van den
Beschouwer. Deze waardeeringen zijn toch even
verschillend als de levensfuncties van beiden dat
zijn; de soms! openhartige dagboeken van mannen
. en vrouwen maken dat óns allerduidelijkst. Ik heb
reeds dikwijls gezegd, dat het dagboek den vrouwen
nog meer eigen is dan den mannen; dat het werk
van vrouwen dikwijls niets is dan een illustratie van
haar leven; zóó was dat steeds bij Lizzy Ansingh.
deze Amsterdamscbe Toffer. Daardoor, om den geest
daarin, is haar schilderkunst als een bezoek brj
haar op vertrouwelijke oogenblikken. Deze ver
trouwelijke oogenblikken vindt ge weer in de
PAG. 12 DE GROENE No, 3017
kleine poppenportretten, nu bij Houthakker.
ge vindt er onmiskenbaar een bekentenis V;,H
eigen wezen, naast een teeken- en kleurkunst. dj.
vaardig genoeg is deze bekentenissen tot gcst;>lt««
te maken. En hoe is de geest van Lizzy Ansii,g|t;
Zal ik zeggen, dat haar oplossingen van het l v.t
ouderwetsch zijn, zonder dat dit ouderw.i
daarom een blaam bedoelt? Kr is bij haar,'ir
vrouwelijke, een ietwat, dat mij toch aan Uni»k<
Korff's werk doet denken. Er is hier een 'sni-ka*
tische scherpte, die meer uit een gewape ,.l.
geest is dan uit een mildheid des harten; er is h j,.
een scherpte, die andere détails echter aanvalt «In
mannen zouden aanvallen: er is hier HOIIIS een l ;ia>j
praeeiese nijdigheid; zeiden een medelijden. II.;
werk van Lizzy Ansitigh is dat van iemand, il.
zich steeds verdedigt door aan te vallen waf x.nu
kunnen wonden. Dat is do typische karaktc-;-«
van Lizzy Ansingh. haar tusschen de andere .Ti s
eigen....
. ivji
;im
M1<J
M
Hollandsche Voorzorg
IK heb iets onaangenaams gehoord; we ku im
het hier wel bespreken: we zijn toeh
entantillIn tegenstelling tot veel Hc.Handers, die toch van
Holland leven en het vun Holland moeten ln>l.l»<t
verdedig ik dit land altijd in het buitenland. Mi»
.seinen in dit mij gemakkelijker dan vele and r«ii
omdat ik alleen omga met.«fatsoenlijk»" 11 ollan !«?!>
die hardnekkig werken, zij het in verschil! iul<
richting. Maar we zijn hiep en lamillu en t «uk
en ik vond, dat een blijvende verhouding ond« lin;
alleen mogelijk is zonder ..idealiseering" var "ti
zelven en van onze nastaanden. Blijvends ,i-"-t
alleen op werkelijk». Ik heb dus iets gehoord IH
is ongezocht bij mij komen aanwaaien en van vi.n
ik hoorde, had alleen vriendschaps-beJang il>ij.
geen eigen belang. Het is dit.cn het kwam v- ??!?»
Den Haag.
Wij weten allen, dat du kritiek bij hel aami"iii<t
van leden bij de kunstgenootschappcn c- u
zwakke mate steeds aanwezig was; dat het
lidh>«iifschap dus van verschillende kunstgenooUch; >|HII
niet een onomstootbaar bewijs \vas van bej.
uildheiil en vrm kunde, noch in het sehildervak n» 'liin
dat van den beeldhouwer. Het toelaten was
elnisscy.-pas.spr dan een scherp, geestelijk
d<onderzoek. Een van de meest ellendige ge*
dezer onachtzaamheid was de zwakte onz»'i
toonstellingen in het buitenland en, indirect
verzwakken der kunstbeschouwingen; het *>m
haast onzichtbaar worden van de grens tus
dat wat iets beteekent en dat wat feitelijk w
de kunst niet meer bestaat noch ooit best on-1
Er komt nu in den laatsten tijd een moe i ijl
maken van dat toelaten als lid van een kun-tv
eeniging voor. Dat zou aanleiding kunnen zi,n <
tevredenheid. Maar er is in den laatsten tijd "Vii
aanleiding tot tevredenheid met officieele ol s-ii
officieele kunstlichamen, en dergelijke, het /.ij t'
Amsterdam, hetzij in Den Haag. Er is te ? -ÏR'
stiptheid? Moet ik naar aanleiding van bc* laK1
gevallen te Amsterdam ook niet eens een
vragen stellen? 'Maat'?zooals ik zei, wat i i
l ohandel is niet te Amsterdam gebeurd, in
Den Haag. Er is daar door een commissie v»
lating (was het bij den Haagschen Kunst k: in?-'
wier leden mij niet onbekend zijn, plotselii;s
toelating een zoodanige kritiek op candidaat
uitgeoefend, dat gegeven wie wel lid zrjn «'» w'
zelf in die commissie ter toelating zaten, ik
zou vragen, zooals mijn berichtgever dat ook
de, dat niet niet de hoogheid der kunst eind»1 ijk **
plotseling gehandhaafd werd, maar dat h* r
treurige voorzorg optrad om de spoelit)/..^
te dun te maken. Welke spoeling? Het i*
mogelijk, dat eindelijk eens er toe, beslot-'ii &
worden, de schilders en beeldhouwers te li"lp*D
Hoe minder volk, hoe dikker do soep! Dn i 'ga*
vanzelf zoo. Is die plotselinge scherpe kritiek bip
toelating al een voorzorg om de soep sterker,
houden? Daar zou niets tegen zijn zoo er c
gemeene rcballotage werd gehouden! (mis
viel dan wel een gedeelte van deze jure*
leden óf!). Die algcmeene reballotage zio ik ?'
nog niet gebeuren; zij, die dus reeds gébalK't<*tfl
.zijn, deelen van de soep zeker mee! Nog «n»
zijn ze daardoor opeens zoo kritisch?
l»'
Fin de la nmt
fin de la vie
D
Fran^ois Maurlac: La fin de la nuit
(Grasset, Paris)
E nieuwe roman van Francois Mauriau
La fin do la nuit" voert opnieuw de
figuur van Thérèse Dcsqueyroux ten
looneele, die wrj reeds in den gelijknamigen roman
'icbben loeren kennen als do ..gifmengster".
Hoe?.vel Mauriac in een voorafgaand woord zettt. dat
Iiij in La fin do la nuit" geen vervolg hoeft willen
M-hrijvetl op hut vroegere boek. speelt het feit. dat
rhóreso eens uit haat tegen haar man gepoogd
; *.fft dezen te vergiftigen hier een niet
onbe'mgrijke rol als de schaduw van d-* misdaad"
.-u al is in dit nicmvo bock Thérèse I)csn,i!cyroux
tiet getcekcnd als de vrouw, die leeft onder
het'?esef van schuld en boete, toch blijft het verleden
i.-gemvoordig in den vorm van nen ..geheim". dat
i.-cloroon verondersteld wordt te kennen, maar
s-aarover men uit oogpunt van fatsoen" zwijgt.
In het leven van ThérAae Desqueyroux is nu
? !«.? 17-jarigo dochter Marie getreden en hoewel
tj voor de moeder, die al vele jaren alleen in
i'arijs woont, vrijwel een onbekende is irebleveii.
ie zij reeds bij tle gelmte Desqueyroiix' heeft
ngedeeld. voelt zij opeens een verwant schap met
?Ut kind. wanneer het haar onverwachts te l'arij*
i-omfc opxueken om haar tot medeweetster «MI
i olpster to maken bij een tiefdesaffaite niet een
?ngeti man uit haar lamUtwek, Les T^IIM|.-S.
l »eze jonge man, Georgvs Filhot, zoon van een
Bezeten familie aldaar, vertoeft eveneens in l'nrijs
? u zijn genegenheid voor Mario is niet zoo sterk
;ls die van haar voor hem. Tiet geval wordt nog
i'ij?e\\ikkelder als Georgcs. een lange, bei>nip>
?-2-jarige, niet onregelmatige t lekken en een
l vht el ij k lofiischun blik, voor Marie 's moeder, tot
v iühij eerst door een soort nieiiwsgieii^hfid
< inwego het geheim" zich voelt aangetrokken,
? -u. liefde begint op te .vatten en do reeds
ver? iderdo viomi blijkt nog steeds niet haar
aani >kkingskracht voor mannen verloren te hebben.
'l 'lérèse doet eerlijk moeite, den jongen man van
/?:?« af te houden zij strijkt b. v.' hel haar uil.
l . mr voorhoofd weg om haar rimpels to toonon
? ?? wil hen, laten radon tot \\vlke misdaad /.ij in
- aat is geweest, «n inderdaad weet zij de gevoelens
» .n Goorges voor haar to remmen, maar niet
n -dat hij beloofd heeft Mario niet te zullen
ver'l.-.'en zoolang hu leeft". Do dubbelzinnigheid
v.» n dit antwoord doet haar plotseling voor
«? -oi-gcs' levon vreezen, maar deze denkt, er niet
u. ii zich van kant to maken, hoewel ook zijn
v iund Mondoux gevaar voor hem vreest. Doch
l" .de gesprekken, dio zij met . Gum-go*' vriend
h'fftj blijft ook dezo niet onverschillig voor haar.
/i' het ook dat de/e aantrekkingskracht eveneens
It. mvlood wordt door het mystoiu*usc, dat van
li.-tar als vrouw met een geheim" uitgaat. Ten
*l tte geraakt Thór esc van al deze crvarinuen iu
?l- war, begint aan vcrvolginiiswaan to lijden en
'.ik koert zij, dour loodoeii van luwt» dochter.
l»i; haar man ernard Uo«iqiieyröiix terujr. KM
?M haar ziekbed, dat een doodshed lijkt te iraan
w-»rdet) -? Mau riay voert- «nis niet- tot /oover. hij
ln.it Thérèse alleen la fin do la nuit" afwachten.
w -.t zrj noemt la fin de la v V - weet zij Marie
«'i Geo;gcs tot eer lumelijk to veremiigen, zij hot
df.ii ook dab Goorde» dit huwelijk acVeptpert uil
l»- innering aan d« mordi.-!-.
Vis in volb vanMauriac's boeken is «-r ook in'
nieuwo boek veel nrtiricUiels, veel goyot-hts' on
Valligs. Zoo is in verband mot do psychologie
vft«i : Thnrèso Dosquo>Toux het hni.nistuk. Avaa.in
/ij .,aan het nmlon" goinakt-en aan een soort
vervolgingswaanzin begint te lijdon, /.oo al niet
on mnnomelijk op zichzelf, in. hot geheel van haar
ka-akter gezien wat al to plotseling en niot
vol<l«»-nde voorbereid. Naast bijzonder storku
uitbo 'Idingen cii karakteriseeringen staan vago, bijna
iAtrtgewasschen" gedeelten, waarin num meer
m« ob raden dan begrijpen. Ook van hot loven, dut. ,.
Tliürése geleid heeft in de jaroii nu haar misdaad"
f-'i 'lic, waarin wij haar i.huns aantroffen, vernemen .
«TIJ enkel vaagheden. Misschien achtte Mauriae
d», alles nieb noodig,. zijn nieuwe boek is immers.
g'--» u vervolg? (Maar niettemin belooft h'rj ons
i.fl'telqües pages" waarin Thérèse een
christelijkvi" dood zal worden gegnven).
Niettemin, het boek boeit ondanks zijn ongelijke
k\Vii|iteiton en. er staan wtderoin. velo meesterlijke
l>lft<i^yden in, vooral de soms navrante gesprekken,
)v'i-irin Thorcse om haar ,;geheim" heen praat. Óók
is i u vergelijking met vroeger werk Mauriac's vaak ?
»u,'nwikkeldo stijl hier belangrijk vereenvoudigd en
^?v< sas onmiddellijker geworden. C'. VAX
'Ui
t'"
Een der laatste werken van Hildo Krop (Zie bespreking
van Plasschaert in Oe Groene" van 23 Waart)
BOEKEN IN KORT BESTEK
Teunls Oldenburger: Geboortebeper
king (Van Bottenburg, 'Amsterdam)
A A.V een degelijk boek dut vuu positief Christelijk
' ** standpunt het vraagstuk «Ier sebonrtoroj;i'lin«
behandelt -bestaat . inderdaad?? bt-hocfte. Wij deukt-n
hierbij aan iemand met, het intellect en 'de pen v;m een
Kiiyper óf een Uaviuck; Juist omdat deze btrlmeftv IHV
staat stelt het dikke boek x-an klcnhiirger zo»» teleur.
Vplgcns eigen zcggoii heeft de schrijver,/Nederlander
van geboorte, in Amerika ..een nlzijdig ontwikkelde.
opvoeding genoten in orthodoxe en'moderne,
protcstantschc en roomscli-katliolieke instellingen, waarv.in
er vier universiteiten \varen en vier seminaries.'' A Is dit
wo is geeft'zijn boek een weinig verheffend denkbeeld
van het hooger onderwijs in de Verccnigde Staten. Hei
volgende citaat is kenmerkend voor hét peil van het
geheel: ?
"',.,,-Ik twijfel er ernstig aun of het mogelijk ir».dat een
vroüxv haar man .liefheeft anders dan uit zelfzucht,
wanneer ze zal zeggen, dat ze niet meer clan twee kin
deren wil hebben, wat in werkelijkheid gelijk staat,
met te zeggen dat ze er slechts een wil opvoeden, daar
bijna de helft van de kinderen nooit groot wordt en
daar. de helft hiervan meisjes zijn. zou het de mannen
door hun vrouwen verboden zijn, om zichzelf voort té.
planten in de mannelijke linie. Dit mag xverkclijk
worden gedefinieerd, a syhet loochenen van het geloof
in God en de goddelijke bestemming van het
mcnschclijk geslacht." .
Wij zouden het enkel willen definiceren als baarlijke
nonsens. Dr. Dupont. die het geval voor Xetlerland be
werkte, heeft er blijkbaar ook geen raad mee geweten
en allen onzin klakkeloos overgenomen. Zoo loeren wij,;
dat Julian Menda auteur is-van een geschrift j,Het v
rraad van het intellect": dat de beroemde leidster der
Theosophisch'e Verecniging Annic Hosault (of Hcsaiilt)
heette; dat er een handól in ,,witte slaven" bestaat;
dat de voorstanders van geboorteregeling ,,ieder
;»rtikcl van het wetboek zouden willen herroepen" er dat
..de 18ewijziging van onzp constitutie spoedig naar tle
prullcmahd zal worden verwezen."
P Alen -voege het boek vari Tennis Oldcnbiirger er ge
rust bij.
PAG. 13 DE GROENE'Ne. 3017
Th, Malade: Semmelweiss. de redder
? der moeders (Thieme. Zutphen)
IN April, toen dr 'nieuwe \\.IH hmethode d .w .2. de
..' desinfcctie der handen vóór het vfrl">kur.dig on
derzoek dw>r don doktor t nog niet wa« in«» vncrd. viclep
\an de drie h-mdcrd txvaalf vr-'U'.vvii ;!vvcn en 'v:;fti«
'iiiin den mo!«»rh'van do l%r.iainvr«"nvf.:iU'><in. ton «>ffor.
In Mei begon men imt !icr nv.--. inn In Juni \o!s«;li
ik> gi-ueldijie teniiücans:. ni Juli -'UTvi-n vanclohonderd
tachtig jonso moodcrs iu«i s!c« ht^ drie. D.it WA* in het
jaar 1^47."
Zóó kort is het geleden, dat Si-inmclwciss 2i;n groot;
-du» ontdekking deed. Zóó kort sind* hij wanlvopit;
vocht voor de'erkenning van zijn theorie en vrijwel
?icrgeri.* gehoor vond. Zóó kort *ind< hij. verslagen.
:tiorf in een krankzinnigengesticht. Het
nagc? lacht kent'.vu eert den redder der moeders niet
voldoende, en »}aarom is het goed dat Th Malade zulk een
Viciend boek aaii zijn leven en werken heeft gewijd..
Dr.'. A., W. Ausems: De beteekenis
? der periodieke onthouding (Romen.
Roermond)
OVER periodieke onthouding als middel tot ge
boortebeperking is yecl te doen geweest sinds de
publicaties van Ogino-Knaus. hief te lande vooral be
kend geworden door het bock van den katholieken
arts Smulders. Zijn collega en geloofsgenoot Ausems
?stelt zich in dit boekje scherp, tegenover hem en be
toogt, dat geboortebeperking op zichzelf ongeoorloofd
is en dat niet de toegepaste techniek beslist over zondig
of nict-zondig. Hovendien acht hij de methode
KnausSmülders oribctrouwbaar. Wat hij als medicus hierover
zegt is zeer belangwekkend. Als hij zich echter op socio
logisch terrein waagt, begeeft hij zich op voor hém-glad ijs.
AAN INZENDERS VAN MANUSCRIPTEN
wordt verzocht bl| .hun bildrajen een (efrankcerd
? brlefomtlac met adres van den afzender in ie sluiten.
Op het adres van stukken, voorde redactie
be. itemd, vermelde. men teen namen van personen.
ia 23
: rn i
BE,
l .
\ .