De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 6 april pagina 4

6 april 1935 – pagina 4

Dit is een ingescande tekst.

il ? t-i J l ? Belgische banken is nooit erg fraai geweest, steeds hebben zij omvangrijke bedragen in de industrie gcümnobilisccrd. la den laatst on tijd kwamen do goudontt rekkingen natuurlijk allo op de banken neer. waar de middelen werden weggehaald voor de kapitualvlucht. Daarnevens openbaarde zich t«-g«-lyk veer een neiging tot oppotten van bankpapier (wat dus mot angst voor do valuta niets* ti* ma keu kan hebben, alleen uitvloeisel kan /.ij n van angst voor de hanksolvahilitcit) zoodat de banken thibbel belnagil werden. Nu kan natuurlijk devaluatie «Ie kapitaalvlueht remmen vluehten beeft geen zin liteer want de klap is al gevallen maar l iet/elfde effect had men kunnen bereiken door de dovic/.encontriMcniaatri-gol«-n die Verleden week werden ingevoerd. .Misschien '/.ou men kunnen verwachten, dal de angst voor de sol vabiliteit «Ier blinken na devaluatie vermindert. voor zoover aangenomen mag worden dat de debi teuren beter \voiden en het nel iel' waardevoller. Maar dat U toch wel erg ver doorgedacht, algezien van liet feit. dat de conclusie kwestieus is. Kn wat nu de liquiditeit betreft, daarop kan waardedaling van de munt een avoroehtschon invloed hebben. In elk geval een deel van de prij zen zal door de «lepreciatic omhoog gaan. dat is «mvertnijdelijk, eerstens, voor de import goederen. tweedelig voor de \vereliliuarktgocdcrcii. Die prijsstijging verhoogt noodwendig de crcdictbehoefte zoodat tenslotte de banken toch weer «?en boro«-p «>p de centrale bank moeten doen. juist zooals dat in den laatst en tijd noodig was dus ! Alles bijeen genomen zit er in het heele geval nief veel lijn. Dat blijkt o»ik bij vle technische uitvoering. Kerst was men uitdrukkelijk van plan «Ie munt ..zwevende" t«- bonden totdat er een internationale stabilisatie zou komen. Toen weer besloot men plotseling toch maar weer dadelijk het goud vast te grijpen op een p«-il 28 pt't..beneden hel oude. Heeft misschien de koophong«-r. die zich onmiddellijk «Icmonstrccrde. angst doen ontstaan voor een ? niet meer te houden prijsopdrijving en steeds'vorder afglijdende doprociatio aU gevolg daarvan!' Zoodat men het toch maar veiliger oordeelde <nn het zekere voor het onzekere te acmon'r Wat die'prijsstijging betreft, daar schuilt een addertje «inder het gras. waarvan men ia Kngelaud in het geheel geen last had. in Amerika evenmin. .Maar de ttelgoii kennen nog uit ervaring de gevol gen van inflatie on zullen zich niet zoo gauw het verschil realiseeren tusschen wat nu gebeurt' ??n hel drukken van bankpapier in de na-o«>rlogsjiiren. (Men moet trouwens nog maar afwachten of er ren vers«:hil zal zy'n tusschen die inflatie en de plannen van De Man die van geldschepping ook niet wars is). Dat is natuurlijk altijd oen «m/.okor «?("ment bij een «(evaluatie; h«io het publiek en de k«>opors zullen roagooroir op den maatregel. Wannér «Ie ketsten van levensonderhoud slerk stijgen OH men loonsvorhooging ni«*t kan vermijden, «lan verdwijnt natuurlijk ook het laatste sprankje voordeel. And<-rzyds is hol ook weer niet logisch om elke prijsstijging te willen buiten sluiten. Want waarom is tenslotte anders de heel»opzet begonnenj' Voor' loonintonsiove producten mag men gelijke prijzen oisehon, vóór producten mot veel wereldmarkt-grondstoffen niet. Weet men voor de overige artikelen prijsstijging te weren, dnn~zullen do nadoelen van de numtgrcop zeer 'boporkt blijven, terwijl er zeker voordoolon aan te wijzen zullen zijn. Men mag zich in dozen niet to veel laten afschrikken door ietwat wilde .speculatieve..bewegingen in do eerste dagen :dor verwarring. Intusschcn wordt hot 'er voor ons en do andere goudlanden niet makkelijker op. Voel.'stol. er ook van afhangen of onze ri-gccring straks haar grooto bózuinigingsplan erdoor krijgt, dan wol of zij even als do Belgische daarop struikelt. Afgezien daar van wordt het algeineene doflatioprobluém steeds urgenter. en dat hangt weer niét het schuldenvraagstuk nauw «amen. J looi duidelijk zijn de moeilijkheden weer gedemonstreerd in.Hotterdum, waar d«; haven in vergelijking met do Belgische .concurrentie mijlen tonochtor ligt, niet omdat hij minder goed geoutilleerd is (integendeel), doch alloen .door het nominale kostcnpeil waarin, maar o, zoo langzaam, wijziging kan wórden ge bracht. . ' -..'..-' C. A. KLAASSE BINNEN ENKELE WEKEN BEGINT . HET NIEUWE HAAGSCHE DETECTIVE FEUILLETON VAN IVANS ' Breêro-herdenking HENRIK SCHOLTE IN' de muziek is men het misschien meer gewond om de menschen op g«-z«-tto tijden niet rustig in hun graf te laten liggen en het is daar meer een soort van werkverdoeling om wat afwisseling in de programma's 1«> krijgen: hot eetio jaar llaydn. hot andere Hrahnts. Maar wij van het tooneel worden wat huiverig van «h-rgolijko in den laatsten tijd toegepaste pnardomiddolen. die ons dwingen moeten om in te gaan. Men organiseert zooiets met de beste bedoelingen en daarom dient men het theoretisch te loven. Maar. in do practijk komt hot vrijwel altyd hier op neer: een tontoonstollinkjo van oen dozijn oude boeken, een half dozijn oude platen en iets rclikwioïgs; dan een heele hoop artikelen» in de krant van menauhon die. er eens echt voor gaan zitten, zoowel om ze to lezen als om ze te schryven; en tenslotte als uitkomst een avond tooneel. Neem Breêro.' Wij allen zyn op school groot gebracht met Uroêro door leeraren, die in hun jeugd grootgebracht waren met Broêro, dank zij do Nieuwe (rids on de herdenking van 1885. toen Hroèro van het stof der eeuwen bevrijd werd. Op de schoolbanken hebbeu wij er niet veel aan gehad, misschien een oecasionoolc verrijking van ons vocabulaire in den minst verheven zin. Wat Brooro wns.... slechts enk«'len van hem zijn toevallig later op hem gostooton. on dan niet als loonoolsohi'ijvor maar als dichter. Als «'en groot. .«?«-nvoudig en gul dichter van Amsterdam, alt'tjd jong. altijd alleen, op de grachten en ia Iccgc avonden het gezelschap zookond vu n zondaars on tolle naars, vochtend legen do zatte verwaandheid van het fatsoen. «Ie benepen geldzucht van den burger, vechtend voor een gro«>t Amsterdam. dat hij alleen aan do kaden vond, «lijft ig om do zeilen van do booten op hot IJ, dronken van een levenslust, die zich telkens stootte togen wat niet mocht en wat niet kon on vroeg werd afgeknol. Knfin. dat ligt allemaal in dat ooi 10 lied over Amsterdam en Marsman's extatische paraphraso daarop. De feestredenaar van don avond h-orde ons echter dat wij hem nu-t aldus mochten zien «MI «lus zien wij hem ho«»lcmaal niet moer, tenzij wij hom straks weer vinden, in oen verloren oogenblik. in. een flard van een vers. Maai- nit-t als tooneoUlichter. vooral niet als. hlijspoldichtor. Zelfs Shakespeare is «laar om Ie b«»wijzeil hoeveel vergankelijker het blijspel is dan het drama en wat Bro«"ro zocht in don boerenscherts en don boeft-nhiim. dal is nog slechts strikt litterair te v«-rstaan. Daar drijft nog do rijk? heul *in van zijn ongemeen breed Nederlandse!). maar ilrmjrn. over het voetlicht In-en, doet deze taal niet 'moor. boeien doet ook d«-zo prachtige 'on waaracht igo visie op don niensch niot moor. Alleen maar omdat hel tooneel geen litteratuur verdraagt on zich niet kunstmatig kan noch mag instellen óp vergankelijke on plat «getreden stijlen. ll«-t ttionei'l wil Irrm. oiïdat is oen precair on zeer licht kwetsbaar iets, .waarvoor litteraire waardeering niet als substituut mag dienen. Men kan zich moeilijker iets ongeluk k igcrs Voorstellen dan d«- organisatie van dezen hordenkingsavond. Alsof men voelde dat- er kunst en vliegwerk noodig was, had men do eerste rijei gevuld mot vorkloode l«-don'van In-t roemrucht»' Amstordamscho studenten-dispuut BiW-ro" met hun meisjes. Zij zweet t on er in hun bombazijn en Npaanscho kragen en hoorden Bre«'-ro voot- het eoi-st en achter beu zaten monschon in rok'on zij ? allen gaapten, gaapten. Men kan geen tooneel tot leven brengen door oen oud-Uollandschc ver? kleed part ij met (Joudscho pijpen of door allo. nu-nschen uit te npodigen. die Jansen boeten. Als men Brcêro wil spelen, laat dan n waarachtige loidor zich deugdelijk verdiepen in den .Spaanschon Brabander", met het snooimc's bij do hand maar ook met de brandende liefde in hot hart om do grootheid vaii oen menseh en niet om do plech tigheid van een afgoronden datum te eeren. l^aat hij hot trachten to spelen op een avpnd, waarop publiek komt en geen leeraren, verkleede studenten, ministère n gezanten. Zoo werd de Bre ro-hor, denking een dwaze, en gekunstelde vertooning. Breêro zelf zou vermoedelyk weggeloopon zijn om n biertje te drinken in het Zwarte Paard" met zijn broertje Joosje don Optrekkcr. En drie uur later zou men hem tegengekomen zijn, dron. kon langs den zwarten A mstel zwierend en met oen vloekenden mond om wat men hem on ook don menschen door deze opgeschroefde en op geêr\ waarachtig medeleven steunende vortooning had onthouden. PAG. 6 DE GROENE N6. 3018 MODERNE Constant IK zou wel benieuwd zijn naar de balans der moderne muziek. Wat boekt zij als winst, wat als verlies? In de latere jaren is zjj al meer en moor tot karakterloosheid vervallen, na een korten, veel verwachting wekkenden opbloei, eenige jaren na don oorlog al spatte zy uiteen, men ging verschillende wogen, sommigen gingen naar een steriel extremisme, anderen waagden zich aarzelend aan wat do modo als modern" voorschreef. enkelen on vaak niet de minsten gingen ook ,.den Weg zurück". Zakelijkheid, neo-classicismev terug keer tot de melodie, wat vaak wou zeggen: terug keer tot do operette, men vond van alles wat by* de scheppingen van onze muzikale tijdgenooten en steeds bleeker werd de kleur, steeds flauwei de contour. Het waren feitelijk de ouderen. zij die omstreeks 1020 reeds zich moestors haddon betoond, die in de latere jaren nog niet een merk waardig werk voor den dag kwamen. Onder onze verwarde tijden heeft do muziek wel het aller meest geleden, zij verloor van alle kunsten het meest karakter", zij ziet het minst van allen meer een doel voor zich, Gemeenschapskunst Is oen term, waarvan zij het onduidelijkst en zeker het minst inspiratie!' oen voorstelling heeft. In Ttusland b.v., waar men in dezen geest toch hel meent van haar mocht verwachten, blijven d»> musici muzikaal gespreken irtg het meest. ,.boiir geois" in wat wij van hun werk hier loeren kennen. brave epigonen van Tschaikowsky, Rachm» ninoff, Scrittbino. Maehine-imiziok", het is oen farce geworden, de muziek verdraagt het aller minst tendens, zy verlangt alleen persoonlijkheid. karakter. Dat is het wat in' de moderne muziek het meest gemist wordt on waarvoor wij hoi extremistische zelfs gaarne zouden slikken: sprak er maar iets oreriiriyemla uit, word er maar ietop een dwingend-ovortuigenden toon gezegd. M n' ziek, die ons omverwerpt, daarnaar verlangen wij. muziek, die ons op slag neemt", die wij moeten ondergaan zelfs al verstaan -wij haar niet gehe -l en volkomen, maar die wy intuïtief ontleryaan. In dat opzicht hebben sommige componist» n van de verfoeilijke jazz nog het meeste gepresteer-l. de musici die niet hun doren wildon sluiten moest» n 'hot huns ondanks toegeven.. Kon blijk van do armoede' van onze' togónwo»»?lig»» inuziekpróductie' zijn de st»-edsvotHvuldip-i liord»'ukingsfeesten: men koert zich naar ha verleden, want muziek moot er nu eenmaal wezen. Straks viert Mengolborg zijn .-JO-jarig jubileum als dirigent niet oen Nederlandsen muziekfeest. Gelukkig geen herdenkingsfeest, ditmaal, men hei fl op de programma's het meest plaats ingeruintl voor de jongeren, de-jongst en zelfs. En ik heb e-i' vaag vermoeden, dat vooral deze jongsten hii-r een niet al te slecht figuur zullen maken, de jong <!?? Ncderlaiidsche muziek is op het oogenblik ni«-l du minste, al zyn wij langen tijd achterom gokomen. ? Wy krijgen zoo nu en dan concerten van modern»muziek, de sectie Holland van de I.'S. C. M. on de Nud. Ver. voor IJedendaagscho Muziek orgjmiscoren ze. Verleden Vrijdag was er zulk een concert KIM do laatst»; genoemd»; voreoniging in hot Muy.i-k? lyceum. Hot programma was spaarzaam nieun": tvvo»1 van ,d« hoofdnununers, het concert v«n»r »:lavj-cin en klein orkest vnn Monuol do Ivdla en .hot bijna twintig jaar oude trio van ?H«'1<1'-' waren i-eods btfkcnd., Als onbekend mankten wij kennis met werk van een Italiaan Luigi D»!!» piccola on van twee Duitschers, Dr. Paul Pis^ en Hans Ertch Apostel. De naam van den laatste vooral was een tegenval onbelangrijke, onzingbare liederen, waaraan voordracht van-MeJ. Bzjobs Ising zelfs geen tuigingskracht kón geven, bewezen ? ons dat de moderne muziek in dezen componist lijk geen steunpilaar bezit. En Pisk was .tam «* ouderwetsch, ondanks de gebruikelijke raodorntf' men als camouflage. De ,,Quattrp esercizi". va» den Italiaan' Luigi Dallapiccola, voor zaïm'^ enkele instrumenten, had enkele betere opp*1 blikken, .b.v. in de nogal markante Bourn-e ** Mej. Helene Ludolph liet met haar besclmnfl en muzikaal geluid hier zoo nu en dan iets blocif*Het clavecinconcert van De Falla, overigen* <*" wonderlijke schepping van dezen Spanjiinri' van wien wij zulke andere muziek gewend WJ"1 werd met veel toewijding uitgevoerd onder lei»li# Vuri Maurico van LTzer, die al zyn best deed brf MUZIEK van Wessem werk markant to maken, evenals do clavocinistc .lanny van Wering, die dapper on onbewogen legen «Ie wat z«»ndcrlingo harmonische verwar ringen van hot stuk inspeelde. Ken troost word de warme vertolking van Unvol's Trio door don violist Jo Hokstor. den gevoeligen «?ellist Jean Aerts en den pianist .lohan Ligtelyn. Vooral deze laatste gaf in zijn pian«>partij veel sfeer. Men ging dus ten.slot l o niet oen bcvrcdigoiidon indruk naar huis. Maar het was op dit moderne programma muziek van het jaar liUf> geweest, oen hommage aan don UO-jarigon meester Maurico Kavel. Concertgebouw: Adrienne Léfébure DE Franscho pianist o Adriemu> Léfébuii» is hier een onbek«-nde. Na haar optred*1)! in' het Concertgelxaiw. .Donderdagavond, op 'iet aboiinemontsconcert. zullen wij ons haar blijven herinneren: de herinnering aan een vlug. vlot. emperamentvol spel. jong on frisch. Wy hebben uiar gehoord in een concerlstiik van Schumann. en wal «nidorwetsch-romantische- mu/iek. wol Schumann op zij n zwakst, en inliet klavic'roncorl an Havel. een curieust- schepping vnndoiiFran-ehen ineostor. niet jazz-geluidon on glissando: n in het Itondo van een prikkelend rhythnie lat inslaat. Hel enthousiaste publiek klapte de «?ianisto, torim. Mt-ligolhorg |ei«ld«' het concert hl niet de Jlil!>-r-variaties van Hoger, «lio /.oowol door hun ' ingdurigheid als hun goloordhoi«l' ? vorinoeiondervoloml woiili'ii. , ..yorloii'iio l.iehesmüh'" thans iog VDOI- Iteger in <l«- bros Ie willen springen. ?jioscopy "~~ ~~" Het goede tweede-plan L J. JORDAAN l Reinhold Schünzel: Die Englische Helrat" (Tuschinskl, Amsterdam) WA,\.\*KKI< wij IIHJO zijl» ?n h«-t bek vechten over (iurbo. verfilmd tooneel, al of niet ..v'orvlakking" on de dozijnen l radoxon waarnio»» do filmli*>fh«kbbor zich het on vrijwillig zuur pleegt te ma kon dan is ? «-eii soort studio-producten dat,.ons g».-logenhoid ' dl woei- op adem te komen. ICen genre films -l i noch tot »l«' grooto gttbeiirtonisson van hot ^ /.oen behoort, noch tot de w»-zenlooze massal" ?ductie. Uut brengt g»-en vorrassendc nieuwigh Ion -«hel werpt g«-en hoftlgu pro-on-c«intrafs "j.... maar het is ook g»-i-iiszins banaal of v»-rV' !«md. Het is. wat ik zou willen noem»''n: do ? ?ff<--de. tw«-ede plans-film - even verdienstelijk ii haar soort on ov»-n onontbeerlijk als de goede i>v-«dó plans-acl«-ur. Zij wor»lt gewoonlijk niet een ii --ndelijk»- gesii» afgedaan r- on terecht, want '.i uei'l't tip zichzelf beschouwd, weinig aanleiding .'??' bosclioiiwitigen.' Maar «»v«-r ?!«? tweed»,-plansli'u als vórsuhynsol als onderdeel van do gro»j>to l" -ducti»!. is in»-on ik nog weinig gi'zegd. l^aat ons 'l'?» vóór d«- afwissoliiifo ei- ditmaal een enk»'l '«>'?".rit aan vvljdi-n. ? '..??'' i '? i»«! go»-d«: twi-edo-plaasaeti-ur wordt algemeen l'ii-r behooron g»-waarde»-rd - - zijn boteokonis '??* -vident. Dat de go»-»l»! tweed«'-plansfilm even"????? een nuttig»! on noodig»? functie bekleedt, fcii MiiiMlei'- erkenning vinden. En toch w zij een v-i ^hijning ia «Ion irt-clmolen der programma's 'li- wij niet zouden'kunnen inisson. ' l'v laat nu vo«»r het oogenblik do psychologische '?Ü'i ? van In-t geval daar ?-.-- ofschoon ik dit niet ''uti-'f-X zou willen onderschatten: niet .alleen de 'uu.: "censent voelt af en toe do dringende behoefte ""io van problemen verschoond to blijven ! Maar «Ijunriajost heeft,'naar' ik geloqf, dit soort werken ""» zeer positieve taa k te ''vervullen: n.l. als KS. r voir te dienen van den op filmgebied gemaakt en Vr"n uitgang en tevens als graadmeter van het '?''''iiiildelde niveau der productie. ''?dere week" wordt een vracht films op de markt S"*'«jrpen'..... ry'p en groen, belangrijk en. onbe.«liii.lond, amusant en ergerlijk.... door (elkaar. ?"* onverpoosd werkende fabrieken van Amerika en Europa houden den stroom gaande en het is vrijwel ondoenlijk uit dien lichtelijk vcrbijstcrendeu chaos een dragelijke winst- on verliesrekening op te maken. In den snellen stoet flitsen ons nieuwe vondsten voorbij, verrassende .wondingen, onv'orwachte verrijkingen,... zij zijn. bij de «erst? v«jlgende vertooning weer Vergeten.. .. ongedaan gemaakt door ergernis en teleurstelling. Het is slechts met grooto , moeite, dat wij het besef levendig houden hoe in die door velen zoo ver foeide massa-fubricage zich een ontwikkeling*.? proces voltrekt, dat even onmiskenbaar als onop vallend mag heet en. Er groeit hoe onwaar schijnlijk bet misschien lijkt in dat brouhaha van sentimcnteele kreten, showmans-geschreeuw, grappen en luid gesjacher ~ een taal.... er vormt zich, langzaam maar gestadig, een woordenschat. Hoe? Ja, wie zal dat precies uitmaken! Daar zijn natuurlijk in de eerste plaats de groote figuren onder scenaristen on regisseurs, wier inspiratie vooreen regelmatige opstuwing van het algemeen peil zorgt. Maar er zijn ook tal van vernieuwingen aan ie wijzen, d ie ergens uit de nevelen der ononymitoit opduiken. Een nuchtere vakregisseur wordt door de omstandigheden in het nauw gedreven in den uitersten nood ontspringt een geniale vonk aan 's mans overigens weinig brillant brein. Een scenarist voert een hardnckkigen strijd met den producent den zooveelsten J over het verminken van zijn manuscript. Men zoekt oen compromis en.... doet een ontdekking! Een cameraman scharrelt met zijn apparaat rond, vloekende omdat hij het gevvensphte effect niet kan-bereiken een helder oogenblik: de zaak wordt opgelost.... en een nieuwe trouvaillu geboekt! Een cutter zit in de montagekamer met con hopeloos vervelende scène hy waagt zich al snijdende aan een stoute absurditeit.... de filmtaal is een vorm ryker geworden l Temidden van deze tuimeling der .vondsten en banaliteiten laat zich de intelligente filmer donken goed vakman, heldere ,kop, serieus iwerker, Met belangstelling slaat hij den stroom" der productie gade noteert hy' de winsten in de haast, van hei proces achteloos daarheen geworpen. In de dictionnaire, die hy zich heeft aangelegd, houdt hij zorgvuldig iedere nieuwe ? . ] PAG. 7 DE GROENE No. 3018 Uit ..Die Cng/iscfte Heirot" {Tuschinski. Amsterdam) «aalverrijking .bij..'.', het komt hem vroeg of laat van pas. En wanneer hij zich dan zelf aan den arbeid zet ~ een bescheiden, weinig preten tieus idee gaat uitwerken, dan komt hij beslagen ten ijs. Dan vindt men al die hot-eu-haar ver spreide trouvailles, geordend en met oordcol toegepast in zijn fijm terug. Dan heeft men in zulk een oeuvre tegelijk een overzicht van den stand der ontwikkeling en cèn voorbeeld van practisch ..taalgebruik". Het typisch voorbeeld van zulk ec-n"*verdi«-ustelijken twet-de-plans-regisseur is wel Ileinhold SchUnzol. de man van Die Englische lloirat". Zijn eenige soasation«-el«^ v«>rschijn:ing in «Ie filmweivld was destijds zijn rol als D»- Phoisoiil in Lubitsch' ..Dubarry". Na dez«'ii eenmu'ligon triomf wou het niet moei en heeft do verstandige Schtinzel 'er. het bijltje als acteur bij neergelegd. Wat liij uit zijn kortstondige gloiio overhield was een ryko ervaring op iedt-r gebied der filmproductie (scenario, regie, spel) en oen helderen kijk op derzelver toepassing. iSchiinzel onderscheidde zich nimmor door bijzondere fantasie of goninlen durf. muur ieder zijnor films hoeft die rustige zekerheid on aangename solidit<-it. die hetintelligente vakmanschap zoo uitermate' geniet baar huiken.... ook at toont het geen baanbre kende kwaliteiten. Zijn visie op wat als film bruik baar is. blijkt bijna altijd raak te zijn. Hij pousseert zijn handeling' vlot on elegant .on hanteert het materiaal doorgaans uitnemend. Zijn zin voor. humor is sterk genoeg om met de door hom ..afge keken" middelen vorrassendc effecten te bereiken on zoo vormen zijn producten oen merkwaardig exempel van de goede twoede-plansfilm. ' Dio Englische Heirat" is eeir aardig nietnundallotje.... geijkt blijspelrecept met het "omvermijdflijk»» tikje sentimontaliteit en de obligate nogal krasse onmogelijkhei/1. Zoo'h Engelsche edelman die . in Berlijn aan een vrouwelijke chauffeur blijft hangen naar zijn land terug gaat'omdat zijn groot moeder jarig is ? gevolgd wordt door de inmiddels ? snel getrouwde jongedame,.... tjonge, dat is wel 'erg du vaudeville" ! Maar gij laat u snel en gaarne ontwapenen, zoodra de film'gestart'is. Schünzel heeft deze bedenkelijke tooneelklucht zoo vlot, met zooveel humoren vindingrykheid als film vertaald, CHAMPAGNE KRUG La foute première marque eev fd, KOI 'l' etdor di no. pa DCl w uei v*er ?-en rt! In en in ar t/ r. ?c a 't i !?

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl