Historisch Archief 1877-1940
il
? t-i
J
l ?
Belgische banken is nooit erg fraai geweest, steeds
hebben zij omvangrijke bedragen in de industrie
gcümnobilisccrd. la den laatst on tijd kwamen do
goudontt rekkingen natuurlijk allo op de banken
neer. waar de middelen werden weggehaald voor
de kapitualvlucht. Daarnevens openbaarde zich
t«-g«-lyk veer een neiging tot oppotten van
bankpapier (wat dus mot angst voor do valuta niets*
ti* ma keu kan hebben, alleen uitvloeisel kan /.ij n
van angst voor de hanksolvahilitcit) zoodat de
banken thibbel belnagil werden. Nu kan natuurlijk
devaluatie «Ie kapitaalvlueht remmen vluehten
beeft geen zin liteer want de klap is al gevallen
maar l iet/elfde effect had men kunnen bereiken
door de dovic/.encontriMcniaatri-gol«-n die Verleden
week werden ingevoerd. .Misschien '/.ou men
kunnen verwachten, dal de angst voor de sol
vabiliteit «Ier blinken na devaluatie vermindert.
voor zoover aangenomen mag worden dat de debi
teuren beter \voiden en het nel iel' waardevoller.
Maar dat U toch wel erg ver doorgedacht,
algezien van liet feit. dat de conclusie kwestieus is.
Kn wat nu de liquiditeit betreft, daarop kan
waardedaling van de munt een avoroehtschon
invloed hebben. In elk geval een deel van de prij
zen zal door de «lepreciatic omhoog gaan. dat is
«mvertnijdelijk, eerstens, voor de import goederen.
tweedelig voor de \vereliliuarktgocdcrcii. Die
prijsstijging verhoogt noodwendig de
crcdictbehoefte zoodat tenslotte de banken toch weer
«?en boro«-p «>p de centrale bank moeten doen.
juist zooals dat in den laatst en tijd noodig was dus !
Alles bijeen genomen zit er in het heele geval
nief veel lijn. Dat blijkt o»ik bij vle technische
uitvoering. Kerst was men uitdrukkelijk van plan
«Ie munt ..zwevende" t«- bonden totdat er een
internationale stabilisatie zou komen. Toen weer
besloot men plotseling toch maar weer dadelijk
het goud vast te grijpen op een p«-il 28 pt't..beneden
hel oude. Heeft misschien de koophong«-r. die
zich onmiddellijk «Icmonstrccrde. angst doen
ontstaan voor een ? niet meer te houden
prijsopdrijving en steeds'vorder afglijdende doprociatio
aU gevolg daarvan!' Zoodat men het toch maar
veiliger oordeelde <nn het zekere voor het onzekere
te acmon'r
Wat die'prijsstijging betreft, daar schuilt een
addertje «inder het gras. waarvan men ia Kngelaud
in het geheel geen last had. in Amerika evenmin.
.Maar de ttelgoii kennen nog uit ervaring de gevol
gen van inflatie on zullen zich niet zoo gauw het
verschil realiseeren tusschen wat nu gebeurt'
??n hel drukken van bankpapier in de
na-o«>rlogsjiiren. (Men moet trouwens nog maar afwachten
of er ren vers«:hil zal zy'n tusschen die inflatie
en de plannen van De Man die van geldschepping
ook niet wars is). Dat is natuurlijk altijd oen «m/.okor
«?("ment bij een «(evaluatie; h«io het publiek en de
k«>opors zullen roagooroir op den maatregel.
Wannér «Ie ketsten van levensonderhoud slerk
stijgen OH men loonsvorhooging ni«*t kan
vermijden, «lan verdwijnt natuurlijk ook het laatste
sprankje voordeel. And<-rzyds is hol ook weer
niet logisch om elke prijsstijging te willen buiten
sluiten. Want waarom is tenslotte anders de
heel»opzet begonnenj' Voor' loonintonsiove producten
mag men gelijke prijzen oisehon, vóór producten
mot veel wereldmarkt-grondstoffen niet. Weet
men voor de overige artikelen prijsstijging te
weren, dnn~zullen do nadoelen van de numtgrcop
zeer 'boporkt blijven, terwijl er zeker voordoolon
aan te wijzen zullen zijn. Men mag zich in dozen
niet to veel laten afschrikken door ietwat wilde
.speculatieve..bewegingen in do eerste dagen :dor
verwarring.
Intusschcn wordt hot 'er voor ons en do andere
goudlanden niet makkelijker op. Voel.'stol. er ook
van afhangen of onze ri-gccring straks haar grooto
bózuinigingsplan erdoor krijgt, dan wol of zij even
als do Belgische daarop struikelt. Afgezien daar
van wordt het algeineene doflatioprobluém steeds
urgenter. en dat hangt weer niét het
schuldenvraagstuk nauw «amen. J looi duidelijk zijn de
moeilijkheden weer gedemonstreerd in.Hotterdum,
waar d«; haven in vergelijking met do Belgische
.concurrentie mijlen tonochtor ligt, niet omdat
hij minder goed geoutilleerd is (integendeel),
doch alloen .door het nominale kostcnpeil waarin,
maar o, zoo langzaam, wijziging kan wórden ge
bracht. . ' -..'..-'
C. A. KLAASSE
BINNEN ENKELE WEKEN BEGINT
. HET NIEUWE
HAAGSCHE DETECTIVE FEUILLETON
VAN IVANS '
Breêro-herdenking
HENRIK SCHOLTE
IN' de muziek is men het misschien meer
gewond om de menschen op g«-z«-tto tijden
niet rustig in hun graf te laten liggen en
het is daar meer een soort van werkverdoeling
om wat afwisseling in de programma's 1«> krijgen:
hot eetio jaar llaydn. hot andere Hrahnts. Maar
wij van het tooneel worden wat huiverig van
«h-rgolijko in den laatsten tijd toegepaste
pnardomiddolen. die ons dwingen moeten om in te gaan.
Men organiseert zooiets met de beste bedoelingen
en daarom dient men het theoretisch te loven.
Maar. in do practijk komt hot vrijwel altyd hier
op neer: een tontoonstollinkjo van oen dozijn
oude boeken, een half dozijn oude platen en iets
rclikwioïgs; dan een heele hoop artikelen» in de
krant van menauhon die. er eens echt voor gaan
zitten, zoowel om ze to lezen als om ze te schryven;
en tenslotte als uitkomst een avond tooneel.
Neem Breêro.' Wij allen zyn op school groot
gebracht met Uroêro door leeraren, die in hun
jeugd grootgebracht waren met Broêro, dank zij
do Nieuwe (rids on de herdenking van 1885.
toen Hroèro van het stof der eeuwen bevrijd werd.
Op de schoolbanken hebbeu wij er niet veel aan
gehad, misschien een oecasionoolc verrijking van
ons vocabulaire in den minst verheven zin. Wat
Brooro wns.... slechts enk«'len van hem zijn
toevallig later op hem gostooton. on dan niet als
loonoolsohi'ijvor maar als dichter. Als «'en groot.
.«?«-nvoudig en gul dichter van Amsterdam, alt'tjd
jong. altijd alleen, op de grachten en ia Iccgc
avonden het gezelschap zookond vu n zondaars on tolle
naars, vochtend legen do zatte verwaandheid
van het fatsoen. «Ie benepen geldzucht van den
burger, vechtend voor een gro«>t Amsterdam.
dat hij alleen aan do kaden vond, «lijft ig om do
zeilen van do booten op hot IJ, dronken van een
levenslust, die zich telkens stootte togen wat niet
mocht en wat niet kon on vroeg werd afgeknol.
Knfin. dat ligt allemaal in dat ooi 10 lied over
Amsterdam en Marsman's extatische paraphraso
daarop. De feestredenaar van don avond h-orde
ons echter dat wij hem nu-t aldus mochten zien
«MI «lus zien wij hem ho«»lcmaal niet moer, tenzij
wij hom straks weer vinden, in oen verloren
oogenblik. in. een flard van een vers.
Maai- nit-t als tooneoUlichter. vooral niet als.
hlijspoldichtor. Zelfs Shakespeare is «laar om Ie
b«»wijzeil hoeveel vergankelijker het blijspel is dan
het drama en wat Bro«"ro zocht in don
boerenscherts en don boeft-nhiim. dal is nog slechts
strikt litterair te v«-rstaan. Daar drijft nog do
rijk? heul *in van zijn ongemeen breed Nederlandse!).
maar ilrmjrn. over het voetlicht In-en, doet deze
taal niet 'moor. boeien doet ook d«-zo prachtige
'on waaracht igo visie op don niensch niot moor.
Alleen maar omdat hel tooneel geen litteratuur
verdraagt on zich niet kunstmatig kan noch mag
instellen óp vergankelijke on plat «getreden stijlen.
ll«-t ttionei'l wil Irrm. oiïdat is oen precair on zeer
licht kwetsbaar iets, .waarvoor litteraire
waardeering niet als substituut mag dienen.
Men kan zich moeilijker iets ongeluk k igcrs
Voorstellen dan d«- organisatie van dezen
hordenkingsavond. Alsof men voelde dat- er kunst en
vliegwerk noodig was, had men do eerste rijei
gevuld mot vorkloode l«-don'van In-t roemrucht»'
Amstordamscho studenten-dispuut BiW-ro" met
hun meisjes. Zij zweet t on er in hun bombazijn
en Npaanscho kragen en hoorden Bre«'-ro voot- het
eoi-st en achter beu zaten monschon in rok'on zij
? allen gaapten, gaapten. Men kan geen tooneel
tot leven brengen door oen oud-Uollandschc ver?
kleed part ij met (Joudscho pijpen of door allo.
nu-nschen uit te npodigen. die Jansen boeten. Als
men Brcêro wil spelen, laat dan n waarachtige
loidor zich deugdelijk verdiepen in den
.Spaanschon Brabander", met het snooimc's bij do hand
maar ook met de brandende liefde in hot hart om
do grootheid vaii oen menseh en niet om do plech
tigheid van een afgoronden datum te eeren. l^aat
hij hot trachten to spelen op een avpnd, waarop
publiek komt en geen leeraren, verkleede studenten,
ministère n gezanten. Zoo werd de Bre
ro-hor, denking een dwaze, en gekunstelde vertooning.
Breêro zelf zou vermoedelyk weggeloopon zijn
om n biertje te drinken in het Zwarte Paard"
met zijn broertje Joosje don Optrekkcr. En drie
uur later zou men hem tegengekomen zijn,
dron. kon langs den zwarten A mstel zwierend en met
oen vloekenden mond om wat men hem on ook
don menschen door deze opgeschroefde en op geêr\
waarachtig medeleven steunende vortooning had
onthouden.
PAG. 6 DE GROENE N6. 3018
MODERNE
Constant
IK zou wel benieuwd zijn naar de balans der
moderne muziek. Wat boekt zij als winst,
wat als verlies? In de latere jaren is zjj al meer
en moor tot karakterloosheid vervallen, na een
korten, veel verwachting wekkenden opbloei, eenige
jaren na don oorlog al spatte zy uiteen, men ging
verschillende wogen, sommigen gingen naar een
steriel extremisme, anderen waagden zich aarzelend
aan wat do modo als modern" voorschreef.
enkelen on vaak niet de minsten gingen ook ,.den
Weg zurück". Zakelijkheid, neo-classicismev terug
keer tot de melodie, wat vaak wou zeggen: terug
keer tot do operette, men vond van alles wat by*
de scheppingen van onze muzikale tijdgenooten
en steeds bleeker werd de kleur, steeds flauwei
de contour. Het waren feitelijk de ouderen.
zij die omstreeks 1020 reeds zich moestors haddon
betoond, die in de latere jaren nog niet een merk
waardig werk voor den dag kwamen. Onder onze
verwarde tijden heeft do muziek wel het aller
meest geleden, zij verloor van alle kunsten het
meest karakter", zij ziet het minst van allen
meer een doel voor zich, Gemeenschapskunst Is
oen term, waarvan zij het onduidelijkst en zeker
het minst inspiratie!' oen voorstelling heeft. In
Ttusland b.v., waar men in dezen geest toch hel
meent van haar mocht verwachten, blijven d»>
musici muzikaal gespreken irtg het meest. ,.boiir
geois" in wat wij van hun werk hier loeren kennen.
brave epigonen van Tschaikowsky, Rachm»
ninoff, Scrittbino. Maehine-imiziok", het is oen
farce geworden, de muziek verdraagt het aller
minst tendens, zy verlangt alleen persoonlijkheid.
karakter. Dat is het wat in' de moderne muziek
het meest gemist wordt on waarvoor wij hoi
extremistische zelfs gaarne zouden slikken: sprak
er maar iets oreriiriyemla uit, word er maar
ietop een dwingend-ovortuigenden toon gezegd. M n'
ziek, die ons omverwerpt, daarnaar verlangen wij.
muziek, die ons op slag neemt", die wij moeten
ondergaan zelfs al verstaan -wij haar niet gehe -l
en volkomen, maar die wy intuïtief ontleryaan.
In dat opzicht hebben sommige componist» n
van de verfoeilijke jazz nog het meeste gepresteer-l.
de musici die niet hun doren wildon sluiten moest» n
'hot huns ondanks toegeven..
Kon blijk van do armoede' van onze'
togónwo»»?lig»» inuziekpróductie' zijn de st»-edsvotHvuldip-i
liord»'ukingsfeesten: men koert zich naar ha
verleden, want muziek moot er nu eenmaal wezen.
Straks viert Mengolborg zijn .-JO-jarig jubileum
als dirigent niet oen Nederlandsen muziekfeest.
Gelukkig geen herdenkingsfeest, ditmaal, men hei fl
op de programma's het meest plaats ingeruintl
voor de jongeren, de-jongst en zelfs. En ik heb e-i'
vaag vermoeden, dat vooral deze jongsten hii-r
een niet al te slecht figuur zullen maken, de jong <!??
Ncderlaiidsche muziek is op het oogenblik ni«-l
du minste, al zyn wij langen tijd achterom
gokomen. ?
Wy krijgen zoo nu en dan concerten van
modern»muziek, de sectie Holland van de I.'S. C. M.
on de Nud. Ver. voor IJedendaagscho Muziek
orgjmiscoren ze.
Verleden Vrijdag was er zulk een concert KIM
do laatst»; genoemd»; voreoniging in hot
Muy.i-k? lyceum. Hot programma was spaarzaam nieun":
tvvo»1 van ,d« hoofdnununers, het concert v«n»r
»:lavj-cin en klein orkest vnn Monuol do Ivdla
en .hot bijna twintig jaar oude trio van ?H«'1<1'-'
waren i-eods btfkcnd., Als onbekend mankten wij
kennis met werk van een Italiaan Luigi D»!!»
piccola on van twee Duitschers, Dr. Paul
Pis^ en Hans Ertch Apostel. De
naam van den laatste vooral was een tegenval
onbelangrijke, onzingbare liederen, waaraan
voordracht van-MeJ. Bzjobs Ising zelfs geen
tuigingskracht kón geven, bewezen ? ons
dat de moderne muziek in dezen componist
lijk geen steunpilaar bezit. En Pisk was .tam «*
ouderwetsch, ondanks de gebruikelijke raodorntf'
men als camouflage. De ,,Quattrp esercizi". va»
den Italiaan' Luigi Dallapiccola, voor zaïm'^
enkele instrumenten, had enkele betere opp*1
blikken, .b.v. in de nogal markante Bourn-e **
Mej. Helene Ludolph liet met haar besclmnfl
en muzikaal geluid hier zoo nu en dan iets
blocif*Het clavecinconcert van De Falla, overigen* <*"
wonderlijke schepping van dezen Spanjiinri'
van wien wij zulke andere muziek gewend WJ"1
werd met veel toewijding uitgevoerd onder lei»li#
Vuri Maurico van LTzer, die al zyn best deed brf
MUZIEK
van Wessem
werk markant to maken, evenals do clavocinistc
.lanny van Wering, die dapper on onbewogen
legen «Ie wat z«»ndcrlingo harmonische verwar
ringen van hot stuk inspeelde.
Ken troost word de warme vertolking van Unvol's
Trio door don violist Jo Hokstor. den gevoeligen
«?ellist Jean Aerts en den pianist .lohan Ligtelyn.
Vooral deze laatste gaf in zijn pian«>partij veel
sfeer. Men ging dus ten.slot l o niet oen bcvrcdigoiidon
indruk naar huis. Maar het was op dit moderne
programma muziek van het jaar liUf> geweest, oen
hommage aan don UO-jarigon meester Maurico Kavel.
Concertgebouw: Adrienne Léfébure
DE Franscho pianist o Adriemu> Léfébuii» is
hier een onbek«-nde. Na haar optred*1)! in'
het Concertgelxaiw. .Donderdagavond, op
'iet aboiinemontsconcert. zullen wij ons haar blijven
herinneren: de herinnering aan een vlug. vlot.
emperamentvol spel. jong on frisch. Wy hebben
uiar gehoord in een concerlstiik van Schumann.
en wal «nidorwetsch-romantische- mu/iek. wol
Schumann op zij n zwakst, en inliet klavic'roncorl
an Havel. een curieust- schepping
vnndoiiFran-ehen ineostor. niet jazz-geluidon on glissando:
n in het Itondo van een prikkelend rhythnie
lat inslaat. Hel enthousiaste publiek klapte de
«?ianisto, torim.
Mt-ligolhorg |ei«ld«' het concert hl niet de
Jlil!>-r-variaties van Hoger, «lio /.oowol door hun
' ingdurigheid als hun goloordhoi«l' ?
vorinoeiondervoloml woiili'ii. , ..yorloii'iio l.iehesmüh'" thans
iog VDOI- Iteger in <l«- bros Ie willen springen.
?jioscopy "~~ ~~"
Het goede tweede-plan
L J. JORDAAN
l
Reinhold Schünzel: Die Englische
Helrat" (Tuschinskl, Amsterdam)
WA,\.\*KKI< wij IIHJO zijl» ?n h«-t bek
vechten over (iurbo. verfilmd tooneel,
al of niet ..v'orvlakking" on de dozijnen
l radoxon waarnio»» do filmli*>fh«kbbor zich het
on vrijwillig zuur pleegt te ma kon dan is
? «-eii soort studio-producten dat,.ons g».-logenhoid
' dl woei- op adem te komen. ICen genre films
-l i noch tot »l«' grooto gttbeiirtonisson van hot
^ /.oen behoort, noch tot de w»-zenlooze
massal" ?ductie. Uut brengt g»-en vorrassendc
nieuwigh Ion -«hel werpt g«-en hoftlgu pro-on-c«intrafs
"j.... maar het is ook g»-i-iiszins banaal of
v»-rV' !«md. Het is. wat ik zou willen noem»''n: do
?
?ff<--de. tw«-ede plans-film - even verdienstelijk
ii haar soort on ov»-n onontbeerlijk als de goede
i>v-«dó plans-acl«-ur. Zij wor»lt gewoonlijk niet een
ii --ndelijk»- gesii» afgedaan r- on terecht, want
'.i uei'l't tip zichzelf beschouwd, weinig aanleiding
.'??' bosclioiiwitigen.' Maar «»v«-r ?!«?
tweed»,-plansli'u als vórsuhynsol als onderdeel van do gro»j>to
l" -ducti»!. is in»-on ik nog weinig gi'zegd. l^aat ons
'l'?» vóór d«- afwissoliiifo ei- ditmaal een enk»'l
'«>'?".rit aan vvljdi-n. ? '..??'' i '?
i»«! go»-d«: twi-edo-plaasaeti-ur wordt algemeen
l'ii-r behooron g»-waarde»-rd - - zijn boteokonis
'??* -vident. Dat de go»-»l»! tweed«'-plansfilm
even"????? een nuttig»! on noodig»? functie bekleedt,
fcii MiiiMlei'- erkenning vinden. En toch w zij een
v-i ^hijning ia «Ion irt-clmolen der programma's
'li- wij niet zouden'kunnen inisson.
' l'v laat nu vo«»r het oogenblik do psychologische
'?Ü'i ? van In-t geval daar ?-.-- ofschoon ik dit niet
''uti-'f-X zou willen onderschatten: niet .alleen de
'uu.: "censent voelt af en toe do dringende behoefte
""io van problemen verschoond to blijven ! Maar
«Ijunriajost heeft,'naar' ik geloqf, dit soort werken
""» zeer positieve taa k te ''vervullen: n.l. als
KS. r voir te dienen van den op filmgebied gemaakt en
Vr"n uitgang en tevens als graadmeter van het
'?''''iiiildelde niveau der productie.
''?dere week" wordt een vracht films op de markt
S"*'«jrpen'..... ry'p en groen, belangrijk en.
onbe.«liii.lond, amusant en ergerlijk.... door (elkaar.
?"* onverpoosd werkende fabrieken van Amerika
en Europa houden den stroom gaande en het is
vrijwel ondoenlijk uit dien lichtelijk
vcrbijstcrendeu chaos een dragelijke winst- on verliesrekening
op te maken. In den snellen stoet flitsen ons nieuwe
vondsten voorbij, verrassende .wondingen,
onv'orwachte verrijkingen,... zij zijn. bij de
«erst? v«jlgende vertooning weer Vergeten.. .. ongedaan
gemaakt door ergernis en teleurstelling. Het is
slechts met grooto , moeite, dat wij het besef
levendig houden hoe in die door velen zoo ver
foeide massa-fubricage zich een
ontwikkeling*.? proces voltrekt, dat even onmiskenbaar als onop
vallend mag heet en. Er groeit hoe onwaar
schijnlijk bet misschien lijkt in dat brouhaha
van sentimcnteele kreten, showmans-geschreeuw,
grappen en luid gesjacher ~ een taal.... er vormt
zich, langzaam maar gestadig, een woordenschat.
Hoe? Ja, wie zal dat precies uitmaken! Daar
zijn natuurlijk in de eerste plaats de groote figuren
onder scenaristen on regisseurs, wier inspiratie
vooreen regelmatige opstuwing van het algemeen
peil zorgt. Maar er zijn ook tal van vernieuwingen
aan ie wijzen, d ie ergens uit de nevelen der
ononymitoit opduiken. Een nuchtere vakregisseur wordt
door de omstandigheden in het nauw gedreven
in den uitersten nood ontspringt een geniale
vonk aan 's mans overigens weinig brillant brein.
Een scenarist voert een hardnckkigen strijd met
den producent den zooveelsten J over het
verminken van zijn manuscript. Men zoekt oen
compromis en.... doet een ontdekking! Een
cameraman scharrelt met zijn apparaat rond,
vloekende omdat hij het gevvensphte effect niet
kan-bereiken een helder oogenblik: de zaak
wordt opgelost.... en een nieuwe trouvaillu
geboekt! Een cutter zit in de montagekamer
met con hopeloos vervelende scène hy waagt
zich al snijdende aan een stoute absurditeit....
de filmtaal is een vorm ryker geworden l
Temidden van deze tuimeling der .vondsten
en banaliteiten laat zich de intelligente filmer
donken goed vakman, heldere ,kop, serieus
iwerker, Met belangstelling slaat hij den stroom"
der productie gade noteert hy' de winsten
in de haast, van hei proces achteloos daarheen
geworpen. In de dictionnaire, die hy zich heeft
aangelegd, houdt hij zorgvuldig iedere nieuwe
? . ]
PAG. 7 DE GROENE No. 3018
Uit ..Die Cng/iscfte Heirot" {Tuschinski. Amsterdam)
«aalverrijking .bij..'.', het komt hem vroeg of
laat van pas. En wanneer hij zich dan zelf aan
den arbeid zet ~ een bescheiden, weinig preten
tieus idee gaat uitwerken, dan komt hij beslagen
ten ijs. Dan vindt men al die hot-eu-haar ver
spreide trouvailles, geordend en met oordcol
toegepast in zijn fijm terug. Dan heeft men in
zulk een oeuvre tegelijk een overzicht van den
stand der ontwikkeling en cèn voorbeeld van
practisch ..taalgebruik".
Het typisch voorbeeld van zulk
ec-n"*verdi«-ustelijken twet-de-plans-regisseur is wel Ileinhold
SchUnzol. de man van Die Englische lloirat".
Zijn eenige soasation«-el«^ v«>rschijn:ing in «Ie
filmweivld was destijds zijn rol als D»- Phoisoiil in
Lubitsch' ..Dubarry".
Na dez«'ii eenmu'ligon triomf wou het niet moei
en heeft do verstandige Schtinzel 'er. het bijltje als
acteur bij neergelegd. Wat liij uit zijn kortstondige
gloiio overhield was een ryko ervaring op iedt-r
gebied der filmproductie (scenario, regie, spel) en
oen helderen kijk op derzelver toepassing. iSchiinzel
onderscheidde zich nimmor door bijzondere fantasie
of goninlen durf. muur ieder zijnor films hoeft die
rustige zekerheid on aangename solidit<-it. die
hetintelligente vakmanschap zoo uitermate' geniet
baar huiken.... ook at toont het geen baanbre
kende kwaliteiten. Zijn visie op wat als film bruik
baar is. blijkt bijna altijd raak te zijn. Hij pousseert
zijn handeling' vlot on elegant .on hanteert het
materiaal doorgaans uitnemend. Zijn zin voor.
humor is sterk genoeg om met de door hom ..afge
keken" middelen vorrassendc effecten te bereiken
on zoo vormen zijn producten oen merkwaardig
exempel van de goede twoede-plansfilm.
' Dio Englische Heirat" is eeir aardig
nietnundallotje.... geijkt blijspelrecept met het
"omvermijdflijk»» tikje sentimontaliteit en de obligate nogal
krasse onmogelijkhei/1. Zoo'h Engelsche edelman die
. in Berlijn aan een vrouwelijke chauffeur blijft hangen
naar zijn land terug gaat'omdat zijn groot
moeder jarig is ? gevolgd wordt door de inmiddels
? snel getrouwde jongedame,.... tjonge, dat is wel
'erg du vaudeville" ! Maar gij laat u snel en gaarne
ontwapenen, zoodra de film'gestart'is. Schünzel
heeft deze bedenkelijke tooneelklucht zoo vlot, met
zooveel humoren vindingrykheid als film vertaald,
CHAMPAGNE KRUG
La foute première marque
eev
fd,
KOI
'l'
etdor
di
no.
pa
DCl
w
uei
v*er
?-en
rt!
In
en
in
ar
t/
r.
?c
a
't
i
!?