De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 6 april pagina 5

6 april 1935 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

l t t l l «lul h«*t vnlgeii der historie <<«'ii doorlouju-lul genoegen xyordt. lii» aardige «MI soms geestige vondsten, xvaaruiee hij ilihandeling kleurt en vcrlcx-ciidigl '/iju duidelijk genoeg «nu door ieder te xvordon genoten y.omlcr door al tegrootc nadrukkelijkheid lift xcrhaal te hinderen. Ouder do rnl|«*ii. die inocrendoels voortreffelijk box» *t zijn. valt in di* eerste plaals «(«? kostelijke l .adv Ma vis op van .\d«vle Sandrookoen monumentale komische k ra c Ut. iiii*t de belegen nohlrssi* van ouden vvijiu Ken verrassing is vervolgens Uouatc .Muller als de jonge «?liaill*leiise. Hel is meer een l'ilni-sterretje. die liedjes heeft gc/o||gt*||. . . . ik weet lu-t \ve|.... maar wat /ij hier doet is /mi lijntjes ell tevens y.oo expressief, dat ik voor mij haar in de/e rol niet ple/.ier stel naast de laincusc tooiicel-groothcid l'aula \Vessely. ongeacht het spektakel dat otn de/e dignitarisse is gemaakt. Adolf U'nlilbrück en tieorg Alexandcr (do laatste wal overjarig voor een kleiny.ooii!) secondcerelt naar bcliooron en het is slerhts a l'ell (oe dat Srliüu/el in de/e l'iliii toegeeft aan /.ijn oude /.wak: hel \vel eens in het caricaturale Ie /oékeii. De familie Hlickley. vader. moeder eii doehter representanten van den stijven Kngelschon landadel. vallen even uit don toon door een al te geforceerde griippiglleid. die aan het l'ransche } o. uu-d herinnert. O.ik «li- jonge Turk. de y.jeh als een ongevaarlijke idioot aanstellende jongste y.oon. /.ou men gaarne eeu draai om /ij 11 sproet i ge oorrn geven en naar een provinciale Hühne sturen. * * hit alles neemt «'Hiter niet xvcg, dal men de/.e genoeglijke ei» uit nemend gemaakte t xxvedc-plaiHfilm met plezier snvoureel'l en K'"»'»*' een saluut brengt aan het nuttige en aangename genre, dat -/.ij vortegonxvoordigt. Müllern....!" Rudolf Meinert De vier Mullers" (Royal, Corso en Rialto, Amsterdam) Ik .xveet niet of er in het algemeen nog veel ge-.Müllortl wordt om do botten lenig en in training te houden .... de Nedorlandsch-sprekonde film volgt deze traditie blijkbaar nog met prijzcnsxx-aardigc energie, /ij rekt. buigt ell bexveegt zich met geen ander zichtbaar doel dan -do actie uk zoo danig.... zij filmt om bedrukt collu,'nid te produceert*!! en daarmee basta ! Want uit welke noodzaak ?naast hel toonoelstuk ..Do vier .Mul lers" nog eens een gefotografeerde offigie van hotzelx-o moest verschijnen. zal xvel niemand duidelijk zijn. Ik ken hel stuk niet. maar dat do stof «nu n verfilming schreeuwde lijkt mij moeilijk aan te nemen. Hm* dan ook de Nodorlundsch-sprokondo film moet in training blijven et voila ,.l)c v U-r M uilen»" ! Het \x geen plezierige vertooning cu ik voel or weinig voor tot dt* pijn lijke operatic ccncr bespreking «ver te gaan, dit* ook kennelijk ge--n enkelen /in beeft. Want de steeds duidelijker wenken in dagblad- en periodieke pon* om niet op de/.(*n xxvg voort te schrijden, missen ieder effect. Opnieuw Herveert men ons hier een schouwspel met al do overbekentle trucs van het eliché-blijspol .... te grof en te nadrukkelijk voor de camera en /onder een enkele vondst, die de moeite vnn het ver filmen loont. Ken scenario dat zon- ? der blikken of blo/eu de/elfde grap in alle détails herhaalt (K aart's zoeken naar den naam van -- ik meen: oen powoon of een land) ?-? oen regie die alle tempo en charme ontbeert en tenslotte een bezetting. die jammerlijk tekort'schiet. Misschien i< dit laatste nog het eetiige markante punt in de eentonige Saidjah-geschie* tlenis tle/.er geschoten etnografische buffels. * * i Want de verrassing der eerste debuten oir/.er Ncdcrlandsche spelers op het filmdoek begint al aardig te verbleeken. Met een figuur nis Kaart weel ik nog steeds geen raad. Steekt er in dit zonder twijfel suggestieve. maar gevaarlijk clichc-matigc en ge chargeerde spel inderdaad de filmtoekomst die velen er in Kien? Ik betwijfel hei ernstig.... man r ik geef gaarne toe. dat hem noch de rol noeh de regie geboden Werden om een betrouwbaar oordeel te recht vaardigen. Dan verder.... Och nee ???? laten we maar ophou den. Het is te verdrietig en het geeft toch niets.... es .w l ril weiter goMüllort ! L. ,1. .IOIUKXAN* De dansereSjLa Argentina Over den grond VRIJHEID IN bEBONDENHEID T K Buenos Aires is /e geboren, vandaar haar naam ze heet anders - en xc is volbloed Spaansche. geboren uit een (astillaunschen vader en een Anduloosische moeder. Negen jaar oud. debu teerde /c in het ballet van de opera te Madrid en het duurde niet lang of'/.c werd er de eerste klassieke ballerina van. Aan dien tijd denkt /e met wat men noemt gemengde gevoelens terug. Voor het classicisme van dc/c op vattingen kan /e onmogelijk sympa thie voelen. Toch is ze niet ontevreden de/e school doorloopcn 11* hebben, al ware het maar. hoe het niet moet. /ij leerde er tucht en beginselen vnn de kunst die voor luuir een ccrcdienst xverd en heur leven tot in de spitsen van du fijne, bewegelijke vingers vult. Kn alles wel gewogen, /ou /e misschien aankomelingen in de chorcgraphic willen raden: begin zoo en y,ie. of je je door eigen Kracht aan wat er verstand in is ontworstelen kunt. Vrij in gebondenheid, haar geheim is niet ander*, /e is uitgegaan vaiden Spaanschen dans. even beperk; als de traditie van l.et klassieke ballet. Aan al die regels is ze ontsnapt. i». ...j zo dun indruk hmakt ze stipt in aehl te nemen. De samenstelling van doy.« figuren is even vrij als haar geest. (roest en gevoel, humor en xvreedheiti. sehalkscho behaag/ucht un droon.. ? dat gamma van aandoeningen heelt aan dit dansen deel en inspireert hè. Kn het instrumunt. dat /ij bespeel:. is van vorwonderlijken rijkdom. !>?? lenigheid x-an deze teere en ster!.'leden, waarvan het oogcnschijulijl >? gemak nooit gaat tot de vulgai. CHARIVARIA .MI-:KKW.\AKDK;I-: IJHKICHTKN ..Acht iniinncn. gedeeltelijk iri 'ivcrjjishcn ? gekleed, komen binnen." (Tel.) ..Hoofdpijn is vcclnl de oorzaak vnn (.l<tf. \.lt.C.) oNKKKWKIW.r: HKKICHTKN ...Tv Konden, .zijn de route» vast gesteld vnn «Ie tv groot c jubileum rijtoeren die de koning z;»l au» ken." ?? gevoerd. Ken streng doorgevoerd nu m mersysteem. De overijld doorge voerde reorganisatie.. De organisatie werd overijld doorgevoerd. Dit-plan is doorgevoerd buiten de verantwoor delijke leiders." (l'it rrit artikel in de Telegraaf). l'AINDICKUXK-MUUOp ..Ken koor van onzichtbare steminen heeft hem '?< zijn werkkamer ge> hik^ewcnscht." (\Jt.C.) . ./.ij toont «laurnaust tevens de belangrijkheid tier bnckenprotluctie." f Hondonr hrt Hoek) DK ONMOGKKIJ KH KpKN ,.Kuinz was de eerste die in hem de geniale mogelijkheden aanvoelde." ? ? (Tel.) ..Hij heeft geen besef van de mogelijkheden, die hem ontgaan. (Kvndoin liet lvKC.KKI.1 l KK ONNAUWKKUHlt;IIKID ' ... Op het Mcyerplein is gisterenavond «mtlekt. dat op een groot aantal bonmen hakenkruizen, zij 't dan met de luiken naar den verkeerden kant. geschilderd waren, hetgeen veel ver ontwaardiging' wekte."'(HM. j De commandant van de K X VIII seint: ..Ware plaat» ' »l" Manrt 22 gr. 57 min. 7... Ui gr. 21 min. O. Hinderlijke korte dooreeuloopi*nd«' deining op den. kop." ('luirivarius heeft hem. door be middeling der Hedactie. het vol gende rec-cpt doen toekomen: Het hoofdhaar millimeteren en de huid daarna gedurende vier dagen met een t inctuur vnn sovenwiad kmch-? l ig inwrijven, l)rtcmHnl daags. MODliKN K GKSCH KUVEN H KDKN ..Als houtsnijder streeft Visser het meest naiir ges t ijld In-den." (S.R.C.) ...Hoe voortreffelijk is die verknocptheid." (fel.-) HET JU1STK WOORD Ol» DK JUiSTK PLAATS ..De politiero'ïhtt-r ?jfipnli-ordi- »las hij geen broer Louis had." (X.R.C.l , ,De regcering heeft het noodig ge oordeeld reeds bij voorkeur te publiceeren, dat deze niaatregclpn zullen genomen worden". (De .Magistratuur} V KOKUK l J 'PK KI ND E KT J ES ,,Leerlingen moeten in het bezit zijn van een machtiging, afgegeven door B. en W. (Trouxvboekje medebren gen)": (Adv, Dei'. Dbt.) TKANSITO - ? , i ..Ondoordachte doorvoering x-an een rcurganisade-plan. De afscheiding *--" itvoerbui*eau xverd door-' van het i CORRESPONDENTIE T. te .V. Met de handen zit ik in het' haar. Ik moet schrijven aan een burger meester. Hij i» Jhr. n'Mr. tevens. Iv het goed als ik aldus adresseer: Den EdclAchtbaren HoogWelGeborenWelEdelgestrengcn Heer? A.ntir. Neen. paar moet nog ..den Heer" achter. losheid van ncrobttticën. huxvt zich aan don vreemden, aarzclcndcn of ontloken glimlach, on den feilen, soms door halfgesloten oogon zwaren. soms overmoedig t art enden blik. Hij is bij uitstek oen kind van Andnloosië. gelijk do eene houding in do andere overkronkelt. Do uit bundigheid van de plastische modulat iiln. het spel vnn handen en voeten. liet xviogon x'an de heupen on het krimpen vnn do lendenen, hot rijzen van do armen tot een Hor. het komi?«cho uitxviggon van de knieën, dat do ??okken spant, hot als hot ware xveg'ooien of als oen pauxv statig heffen >/a ti tlo beonon, hot xvelven vnn do (??est. hot ontwringen x-an den romp ??n eindelijk hot dragen vnn bothoofd mot do nldoor xvisselonde expressie. «til alles is hot gesublimeerde beeld van wat op tlion bodem groeit en vat Argentina in gelijke mate te luiten gaat zonder do aanraking ? nnoe te verliezen. Do hooge kam in «u- zxx-nrte helm van hot haar. don 11-it»k mot franje strak in délendenen \\ >*ggotrokken, lovend van het rollen «!?,*? schouders on hot staccato vnn ?;?* ellebogen, zoo verschijnt zo als ? -n harmonie, xx-narin elke seconde ?t-* elementen dooreengexx'orpen wor.! ii als de klossen op het kant kussen /-ndor dat het evenwicht verbroken v iitlt. Want elk onderdeel, waarvan u- on enkel gemist kan worden, wordt \ n binnenuit geleid, ontspringt »;.n xx'nl hiervan de motor is en voegt /l-h tlarik zij haar foilloozo intuïtie ??i volhardende studio in het verband. Haar motieven zijn tot dospiraleudo .?do glijdende bexvoging te herleiden. h ui r ..schrift" is dat van do serpenl- .e in de ruimt o. een flakkerende lijn. .1 ? elk oogcnblik kun afzxx'cnken naai* ??? «i x-crlikale. xx-a'arbij do eene voet do i:f ??sando's. tlo andere het trantelendo *i impcn voortbrengt. KIko bexvcging 1 .n hot boon xvordt opgoxvogon door ??? .«i overeenkomstige van den arm. ??k rechten van don rug beantwoordt UMI oen krommen van don nek. «??M trekken van oogon en lippen. K i deze werveling gaat samen mot lul snelle kloppen x-an de hakken. !??'? voerende springen x'an de v.oo.ton. In > uitwaaierende deinen on rukken vu»i de rokken vracht, het spreiden VHM do armen als lianen, vooral hel rij V e timbre van do castagnetten. vu u liet smachten tot hot zegevierende ju ??hen. den geestig xveifelendon aanIn-I" tot het. volle accoord in eet'i t xvce>|M.mk. die x-an dit dansen misschien li"! grootste genot is en elk nummer nui ikt tot een kleurige, gedragen ?ïtv.ot'sk. die haar in vlugge sprongen <n vertragingen naar het hoogtepunt ''f ze do majestueuze pavahe van '''?'??'oba uitvooi't> dit di-oefgeestigo «fiUcht op hot xviegen van do orino'in. dnn xx-e| den ritueelen vuurdnns l»i' Do . Falla in een tot razernij -.''linde trance, altijd is het de nauxvl*"ii;5ge transpositie van hot geluids"|« li.*t gezichtsplan. Aan de Spaansche volk «dansen is dit alles ontleend, iniiiii-- do begenadigde kunstenares v"h"io!de wat er grof in is tot een "'?is'inliteit. die men aarzelt vergeest JUki te noemen, zoo veel misbruik '" Viin' ciit xx'oord gemaakt, inaar VV|i«iih de ganschc bekoring harer ? N>i?uniykheid. van den blik oh de ^iiHhchende ironie x-an den purperen n"'M in werden uitgestort. En zoo ;''*ji !.*efd is dit alles en zoo straf !?. *'ijl» dat men niet weet. waaraan *'Jn voorliefde te schenken, de volk?*''hi; of de magische elementen, want M "ene is niet zonder het andero r'-' 'l'?iiken. H. VAN LUON' floi'n tnittftrhim verkeerd dr tcerelil zoo ernstig m bp~ koiitiurrtl nan te zien. Het in aües Hiogelijk veel eenvoudiger en milinirlijker flan wij denken. Ik mocht 1.1. %<tterrlng den intoeM iler \.S./t.-ern in het ttni-geboun" namehotnren en leenl getroffen door den vimtbernden er nut oj> die jeugdige gezichten, en hun gedcridcerden gnng. in inilitnire orde op teeg naar de l'latit* hunner (felnigr* nis. Maar ik zag ook de lerokkende gelaten hunner wederpartijder*, de Com munisten. Mtamgeilroind voor hel geItouic. klaar voor den ..knok". De eénen kwamen manhaftig om te ge tuigen, de anderen om af Ie tuigen. en de klove wheen wreed en onver zoenlijk. H"«7« er dun nletn. d(itdesevernlrooide veelheid icee.r lot eenheid kon brengen. deze jammerlijke verdeelde menwhheid vereenigen f f!et seheen eerst fzoo. maar bij verder nadenken, wint ik toch niet of 'l teel , soo erg i*, (dn men den grond der verschijnselen maar begrijpen wil. Want ik bedacht'. hoe het toch onwaarschijnlijk in. dat dezen duizenden .V.S.lf.-erndc uiteindelijke doelen der .\'.S.-beiei'g!nu soo bijzonder, na aan 't hart gaan. of de beweegredenen lot die doelen hun erg, duidelijk zijn. Xij geloofen meer aan een leuze, 'om der wille van de aangename herrie die desehcJoo/t. Hun ijdelheid dort graag ieltt apurln en zij willen eigenlijk alleen bedrijvigheid, e^panxie. kortom al. wat meer leven inhoudt dan hun Kleurige beuluunljen kunnen opleveren. /* dal n iel de grond der y.&.Hcwi'ging. zoo in 7 algemeen genomen! Kn de Communiitlenjongclingen. zou den die zooveel dieper bcxef en nmarl hebben van de noodcn onzer maat schappij, of zouden ze ook meer aan leuzen hangen, die aangename moge lijkheden beloven van opwinding en ontspanning? Hel leven i* voor de mce.*len zoo deksels eentonig en godsgruwelijk vervelend. Ken klein bedje revoluiion na i re beweging, pro of contra. kan er immers wal ufwixscHng in brengen en " hel kleffe deeg van ons dagclijksch beslaan soo aardig ducn gisten. .Maar dun hoeven wij de zaak onk niet al Ie zwaarwichtig op Ie nemen. 'l Is alles maar behoefte aan bcwrging n hj/giënittchc nn-rigln-id. . l lx nu onze wijze Mannen van Slaat maar kans zien die levendighedcn af Ie leiden cu die leuzen te vcnligen op neutraal terrein. de voclbulttporl bijv., dan blijft het in ons lieve vaderland nog heel lang ruslig. 11'al hel overigens toch tïi-1 blijven zal. als men zich maar nicl ongerust maakt. ' Reclamekunst D K Directeur dor *V«.«d. U«.it«gravure .Mij. te Leiden hooft voor eigen zaak een-..kleine studio'' geschreven over' den leider van hot atelier dezer onderneming Vont-llein. Wij golooven niet dat honi daarmede een dienst bewezen is. l Jovei houden wij ons bij de laatste bladzijde niet Verkleinde reproducties van enkele fijne en beschaafde dingen die wij van hom kennen voor de Jiotter» damscho IJoyd, de Kerstu Kotterdamsche Ongevallen* en Automobiel verzekering op hot fraaie omslag voor liet tijdschrift ..Natuur en Techniek" en wij laten verder het zoutelOozo, zoo niet .smakelooze reclame-geschrift van den patroon van den'heer Von St«?in voor wat het is. ' .". O. v. T. ZWEMINRICHTING DER A.M.VJ. VONDELSTRAAT 8 TEL E FO ON 8 23 45 Van heden af verkrijgbaar: ZOMERABONNEMENTEN GELDIG VAN l MEI TOT l SEPTEMBER Dame .... f 11.?Heer .... f 13. Meisje. . . . 10.?Jongen . . . ,,12.50 Onderricht i fö& i"^9r.Pen Rijwielstallen } 10 pCt. korting bij gelijktijdige afname van twee of meer abonnementen voor hetzelfde gezin. N.B. Op dexe abonnemtnttn wordt retdt coecanf vtrletnd mot infani van IS April a.t :;» i: AMSTERDAM' l "1 'IKROP ia 23 »" e*t puy» 'klofe fat hr RK, dt>n ei v» d« u ee.i o« i ei.i. k/, t oe* fdv EOl r eo dt-i di tlo p» DCl liji tiei ver ?en /?i' in en ui ar t/ r. ?o a Oe danseres La Argentina r*C. B OE 'GROENE No. 3011 PAG. 9 DE GROENE No JOI8

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl