Historisch Archief 1877-1940
l
t t
l l
«lul h«*t vnlgeii der historie <<«'ii
doorlouju-lul genoegen xyordt. lii» aardige «MI
soms geestige vondsten, xvaaruiee hij
ilihandeling kleurt en vcrlcx-ciidigl '/iju
duidelijk genoeg «nu door ieder te
xvordon genoten y.omlcr door al
tegrootc nadrukkelijkheid lift xcrhaal
te hinderen. Ouder do rnl|«*ii. die
inocrendoels voortreffelijk box» *t zijn.
valt in di* eerste plaals «(«? kostelijke
l .adv Ma vis op van .\d«vle
Sandrookoen monumentale komische k ra c Ut.
iiii*t de belegen nohlrssi* van ouden
vvijiu Ken verrassing is vervolgens
Uouatc .Muller als de jonge
«?liaill*leiise. Hel is meer een l'ilni-sterretje.
die liedjes heeft gc/o||gt*||. . . . ik
weet lu-t \ve|.... maar wat /ij hier
doet is /mi lijntjes ell tevens y.oo
expressief, dat ik voor mij haar in
de/e rol niet ple/.ier stel naast de
laincusc tooiicel-groothcid l'aula
\Vessely. ongeacht het spektakel dat otn
de/e dignitarisse is gemaakt. Adolf
U'nlilbrück en tieorg Alexandcr (do
laatste wal overjarig voor een
kleiny.ooii!) secondcerelt naar bcliooron
en het is slerhts a l'ell (oe dat Srliüu/el
in de/e l'iliii toegeeft aan /.ijn oude
/.wak: hel \vel eens in het caricaturale
Ie /oékeii. De familie Hlickley. vader.
moeder eii doehter representanten
van den stijven Kngelschon landadel.
vallen even uit don toon door een
al te geforceerde griippiglleid. die
aan het l'ransche } o. uu-d herinnert.
O.ik «li- jonge Turk. de y.jeh als een
ongevaarlijke idioot aanstellende
jongste y.oon. /.ou men gaarne eeu draai
om /ij 11 sproet i ge oorrn geven en
naar een provinciale Hühne sturen.
* *
hit alles neemt «'Hiter niet xvcg,
dal men de/.e genoeglijke ei» uit
nemend gemaakte t xxvedc-plaiHfilm
met plezier snvoureel'l en K'"»'»*'
een saluut brengt aan het nuttige
en aangename genre, dat -/.ij
vortegonxvoordigt.
Müllern....!"
Rudolf Meinert De vier
Mullers" (Royal, Corso
en Rialto, Amsterdam)
Ik .xveet niet of er in het algemeen
nog veel ge-.Müllortl wordt om do
botten lenig en in training te houden
.... de Nedorlandsch-sprekonde film
volgt deze traditie blijkbaar nog
met prijzcnsxx-aardigc energie, /ij rekt.
buigt ell bexveegt zich met geen ander
zichtbaar doel dan -do actie uk zoo
danig.... zij filmt om bedrukt
collu,'nid te produceert*!! en daarmee
basta ! Want uit welke noodzaak
?naast hel toonoelstuk ..Do vier .Mul
lers" nog eens een gefotografeerde
offigie van hotzelx-o moest verschijnen.
zal xvel niemand duidelijk zijn. Ik
ken hel stuk niet. maar dat do stof
«nu n verfilming schreeuwde lijkt
mij moeilijk aan te nemen. Hm* dan
ook de Nodorlundsch-sprokondo
film moet in training blijven et
voila ,.l)c v U-r M uilen»" !
Het \x geen plezierige vertooning
cu ik voel or weinig voor tot dt* pijn
lijke operatic ccncr bespreking «ver
te gaan, dit* ook kennelijk ge--n
enkelen /in beeft. Want de steeds
duidelijker wenken in dagblad- en
periodieke pon* om niet op de/.(*n
xxvg voort te schrijden, missen ieder
effect. Opnieuw Herveert men ons
hier een schouwspel met al do
overbekentle trucs van het eliché-blijspol
.... te grof en te nadrukkelijk voor
de camera en /onder een enkele
vondst, die de moeite vnn het ver
filmen loont. Ken scenario dat zon- ?
der blikken of blo/eu de/elfde grap
in alle détails herhaalt (K aart's
zoeken naar den naam van -- ik
meen: oen powoon of een land) ?-?
oen regie die alle tempo en charme
ontbeert en tenslotte een bezetting.
die jammerlijk tekort'schiet. Misschien
i< dit laatste nog het eetiige markante
punt in de eentonige Saidjah-geschie*
tlenis tle/.er geschoten etnografische
buffels.
* *
i
Want de verrassing der eerste
debuten oir/.er Ncdcrlandsche spelers
op het filmdoek begint al aardig te
verbleeken. Met een figuur nis Kaart
weel ik nog steeds geen raad. Steekt
er in dit zonder twijfel suggestieve.
maar gevaarlijk clichc-matigc en ge
chargeerde spel inderdaad de
filmtoekomst die velen er in Kien? Ik
betwijfel hei ernstig.... man r ik
geef gaarne toe. dat hem noch de
rol noeh de regie geboden Werden
om een betrouwbaar oordeel te recht
vaardigen. Dan verder....
Och nee ???? laten we maar ophou
den. Het is te verdrietig en het geeft
toch niets.... es .w l ril weiter
goMüllort ! L. ,1. .IOIUKXAN*
De dansereSjLa Argentina Over den grond
VRIJHEID IN bEBONDENHEID
T K Buenos Aires is /e geboren,
vandaar haar naam ze heet
anders - en xc is volbloed
Spaansche. geboren uit een
(astillaunschen vader en een
Anduloosische moeder. Negen jaar oud. debu
teerde /c in het ballet van de opera te
Madrid en het duurde niet lang of'/.c
werd er de eerste klassieke ballerina
van. Aan dien tijd denkt /e met wat
men noemt gemengde gevoelens terug.
Voor het classicisme van dc/c op
vattingen kan /e onmogelijk sympa
thie voelen. Toch is ze niet ontevreden
de/e school doorloopcn 11* hebben, al
ware het maar. hoe het niet moet.
/ij leerde er tucht en beginselen vnn
de kunst die voor luuir een ccrcdienst
xverd en heur leven tot in de spitsen
van du fijne, bewegelijke vingers vult.
Kn alles wel gewogen, /ou /e misschien
aankomelingen in de chorcgraphic
willen raden: begin zoo en y,ie. of je je
door eigen Kracht aan wat er verstand
in is ontworstelen kunt.
Vrij in gebondenheid, haar geheim
is niet ander*, /e is uitgegaan
vaiden Spaanschen dans. even beperk;
als de traditie van l.et klassieke ballet.
Aan al die regels is ze ontsnapt. i». ...j
zo dun indruk hmakt ze stipt in aehl
te nemen. De samenstelling van doy.«
figuren is even vrij als haar geest.
(roest en gevoel, humor en xvreedheiti.
sehalkscho behaag/ucht un droon.. ?
dat gamma van aandoeningen heelt
aan dit dansen deel en inspireert hè.
Kn het instrumunt. dat /ij bespeel:.
is van vorwonderlijken rijkdom. !>??
lenigheid x-an deze teere en
ster!.'leden, waarvan het oogcnschijulijl >?
gemak nooit gaat tot de vulgai.
CHARIVARIA
.MI-:KKW.\AKDK;I-: IJHKICHTKN
..Acht iniinncn. gedeeltelijk iri
'ivcrjjishcn ? gekleed, komen binnen." (Tel.)
..Hoofdpijn is vcclnl de oorzaak vnn
(.l<tf. \.lt.C.)
oNKKKWKIW.r: HKKICHTKN
...Tv Konden, .zijn de route» vast
gesteld vnn «Ie tv groot c jubileum
rijtoeren die de koning z;»l au» ken."
??
gevoerd. Ken streng doorgevoerd
nu m mersysteem. De overijld doorge
voerde reorganisatie.. De organisatie
werd overijld doorgevoerd. Dit-plan
is doorgevoerd buiten de verantwoor
delijke leiders." (l'it rrit artikel in de
Telegraaf).
l'AINDICKUXK-MUUOp
..Ken koor van onzichtbare
steminen heeft hem '?< zijn werkkamer ge>
hik^ewcnscht." (\Jt.C.)
. ./.ij toont «laurnaust tevens de
belangrijkheid tier bnckenprotluctie."
f Hondonr hrt Hoek)
DK ONMOGKKIJ KH KpKN
,.Kuinz was de eerste die in hem
de geniale mogelijkheden aanvoelde."
? ? (Tel.)
..Hij heeft geen besef van de
mogelijkheden, die hem ontgaan.
(Kvndoin liet
lvKC.KKI.1 l KK
ONNAUWKKUHlt;IIKID ' ...
Op het Mcyerplein is gisterenavond
«mtlekt. dat op een groot aantal
bonmen hakenkruizen, zij 't dan met
de luiken naar den verkeerden kant.
geschilderd waren, hetgeen veel ver
ontwaardiging' wekte."'(HM. j
De commandant van de K
X VIII seint: ..Ware plaat» ' »l"
Manrt 22 gr. 57 min. 7... Ui gr. 21
min. O. Hinderlijke korte
dooreeuloopi*nd«' deining op den. kop."
('luirivarius heeft hem. door be
middeling der Hedactie. het vol
gende rec-cpt doen toekomen: Het
hoofdhaar millimeteren en de huid
daarna gedurende vier dagen met
een t inctuur vnn sovenwiad kmch-?
l ig inwrijven, l)rtcmHnl daags.
MODliKN K GKSCH KUVEN H KDKN
..Als houtsnijder streeft Visser het
meest naiir ges t ijld In-den." (S.R.C.)
...Hoe voortreffelijk is die
verknocptheid." (fel.-)
HET JU1STK WOORD Ol» DK
JUiSTK PLAATS
..De politiero'ïhtt-r ?jfipnli-ordi- »las
hij geen broer Louis had." (X.R.C.l
, ,De regcering heeft het noodig ge
oordeeld reeds bij voorkeur te
publiceeren, dat deze niaatregclpn zullen
genomen worden". (De .Magistratuur}
V KOKUK l J 'PK KI ND E KT J ES
,,Leerlingen moeten in het bezit zijn
van een machtiging, afgegeven door
B. en W. (Trouxvboekje medebren
gen)": (Adv, Dei'. Dbt.)
TKANSITO
- ? , i
..Ondoordachte doorvoering x-an
een rcurganisade-plan. De afscheiding
*--" itvoerbui*eau xverd door-'
van
het
i
CORRESPONDENTIE
T. te .V. Met de handen zit ik in het'
haar. Ik moet schrijven aan een burger
meester. Hij i» Jhr. n'Mr. tevens. Iv
het goed als ik aldus adresseer: Den
EdclAchtbaren
HoogWelGeborenWelEdelgestrengcn Heer?
A.ntir. Neen. paar moet nog ..den
Heer" achter.
losheid van ncrobttticën. huxvt zich
aan don vreemden, aarzclcndcn of
ontloken glimlach, on den feilen,
soms door halfgesloten oogon zwaren.
soms overmoedig t art enden blik.
Hij is bij uitstek oen kind van
Andnloosië. gelijk do eene houding
in do andere overkronkelt. Do uit
bundigheid van de plastische
modulat iiln. het spel vnn handen en voeten.
liet xviogon x'an de heupen on het
krimpen vnn do lendenen, hot rijzen
van do armen tot een Hor. het
komi?«cho uitxviggon van de knieën, dat do
??okken spant, hot als hot ware
xveg'ooien of als oen pauxv statig heffen
>/a ti tlo beonon, hot xvelven vnn do
(??est. hot ontwringen x-an den romp
??n eindelijk hot dragen vnn bothoofd
mot do nldoor xvisselonde expressie.
«til alles is hot gesublimeerde beeld
van wat op tlion bodem groeit en
vat Argentina in gelijke mate te
luiten gaat zonder do aanraking
? nnoe te verliezen. Do hooge kam in
«u- zxx-nrte helm van hot haar. don
11-it»k mot franje strak in délendenen
\\ >*ggotrokken, lovend van het rollen
«!?,*? schouders on hot staccato vnn
?;?* ellebogen, zoo verschijnt zo als
? -n harmonie, xx-narin elke seconde
?t-* elementen dooreengexx'orpen
wor.! ii als de klossen op het kant kussen
/-ndor dat het evenwicht verbroken
v iitlt. Want elk onderdeel, waarvan
u- on enkel gemist kan worden, wordt
\ n binnenuit geleid, ontspringt
»;.n xx'nl hiervan de motor is en voegt
/l-h tlarik zij haar foilloozo intuïtie
??i volhardende studio in het verband.
Haar motieven zijn tot dospiraleudo
.?do glijdende bexvoging te herleiden.
h ui r ..schrift" is dat van do
serpenl- .e in de ruimt o. een flakkerende lijn.
.1 ? elk oogcnblik kun afzxx'cnken naai*
??? «i x-crlikale. xx-a'arbij do eene voet do
i:f ??sando's. tlo andere het trantelendo
*i impcn voortbrengt. KIko bexvcging
1 .n hot boon xvordt opgoxvogon door
??? .«i overeenkomstige van den arm.
??k rechten van don rug beantwoordt
UMI oen krommen van don nek.
«??M trekken van oogon en lippen.
K i deze werveling gaat samen mot
lul snelle kloppen x-an de hakken.
!??'? voerende springen x'an de v.oo.ton.
In > uitwaaierende deinen on rukken
vu»i de rokken vracht, het spreiden
VHM do armen als lianen, vooral hel
rij V e timbre van do castagnetten.
vu u liet smachten tot hot zegevierende
ju ??hen. den geestig xveifelendon
aanIn-I" tot het. volle accoord in eet'i t
xvce>|M.mk. die x-an dit dansen misschien
li"! grootste genot is en elk nummer
nui ikt tot een kleurige, gedragen
?ïtv.ot'sk. die haar in vlugge sprongen
<n vertragingen naar het hoogtepunt
''f ze do majestueuze pavahe van
'''?'??'oba uitvooi't> dit di-oefgeestigo
«fiUcht op hot xviegen van do
orino'in. dnn xx-e| den ritueelen vuurdnns
l»i' Do . Falla in een tot razernij
-.''linde trance, altijd is het de
nauxvl*"ii;5ge transpositie van hot
geluids"|« li.*t gezichtsplan. Aan de Spaansche
volk «dansen is dit alles ontleend,
iniiiii-- do begenadigde kunstenares
v"h"io!de wat er grof in is tot een
"'?is'inliteit. die men aarzelt vergeest
JUki te noemen, zoo veel misbruik
'" Viin' ciit xx'oord gemaakt, inaar
VV|i«iih de ganschc bekoring harer ?
N>i?uniykheid. van den blik oh de
^iiHhchende ironie x-an den purperen
n"'M in werden uitgestort. En zoo
;''*ji !.*efd is dit alles en zoo straf
!?. *'ijl» dat men niet weet. waaraan
*'Jn voorliefde te schenken, de
volk?*''hi; of de magische elementen, want
M "ene is niet zonder het andero
r'-' 'l'?iiken. H. VAN LUON'
floi'n tnittftrhim verkeerd
dr tcerelil zoo ernstig m bp~
koiitiurrtl nan te zien. Het in
aües Hiogelijk veel eenvoudiger en
milinirlijker flan wij denken. Ik mocht 1.1.
%<tterrlng den intoeM iler \.S./t.-ern
in het ttni-geboun" namehotnren en
leenl getroffen door den vimtbernden er nut
oj> die jeugdige gezichten, en hun
gedcridcerden gnng. in inilitnire orde
op teeg naar de l'latit* hunner (felnigr*
nis. Maar ik zag ook de lerokkende
gelaten hunner wederpartijder*, de Com
munisten. Mtamgeilroind voor hel
geItouic. klaar voor den ..knok". De
eénen kwamen manhaftig om te ge
tuigen, de anderen om af Ie tuigen.
en de klove wheen wreed en onver
zoenlijk.
H"«7« er dun nletn. d(itdesevernlrooide
veelheid icee.r lot eenheid kon brengen.
deze jammerlijke verdeelde menwhheid
vereenigen f
f!et seheen eerst fzoo. maar bij verder
nadenken, wint ik toch niet of 'l teel
, soo erg i*, (dn men den grond der
verschijnselen maar begrijpen wil. Want
ik bedacht'. hoe het toch onwaarschijnlijk
in. dat dezen duizenden .V.S.lf.-erndc
uiteindelijke doelen der .\'.S.-beiei'g!nu
soo bijzonder, na aan 't hart gaan.
of de beweegredenen lot die doelen
hun erg, duidelijk zijn. Xij geloofen
meer aan een leuze, 'om der wille
van de aangename herrie die
desehcJoo/t. Hun ijdelheid dort graag ieltt
apurln en zij willen eigenlijk alleen
bedrijvigheid, e^panxie. kortom al. wat
meer leven inhoudt dan hun Kleurige
beuluunljen kunnen opleveren. /* dal
n iel de grond der y.&.Hcwi'ging. zoo
in 7 algemeen genomen!
Kn de Communiitlenjongclingen. zou
den die zooveel dieper bcxef en nmarl
hebben van de noodcn onzer maat
schappij, of zouden ze ook meer aan
leuzen hangen, die aangename moge
lijkheden beloven van opwinding en
ontspanning? Hel leven i* voor de
mce.*len zoo deksels eentonig en
godsgruwelijk vervelend. Ken klein bedje
revoluiion na i re beweging, pro of contra.
kan er immers wal ufwixscHng in
brengen en " hel kleffe deeg van ons
dagclijksch beslaan soo aardig ducn
gisten.
.Maar dun hoeven wij de zaak onk
niet al Ie zwaarwichtig op Ie nemen.
'l Is alles maar behoefte aan bcwrging
n hj/giënittchc nn-rigln-id. . l lx nu onze
wijze Mannen van Slaat maar kans
zien die levendighedcn af Ie leiden cu
die leuzen te vcnligen op neutraal terrein.
de voclbulttporl bijv., dan blijft het in
ons lieve vaderland nog heel lang ruslig.
11'al hel overigens toch tïi-1 blijven
zal. als men zich maar nicl ongerust
maakt.
'
Reclamekunst
D K Directeur dor *V«.«d.
U«.it«gravure .Mij. te Leiden hooft
voor eigen zaak een-..kleine studio''
geschreven over' den leider van hot
atelier dezer onderneming Vont-llein.
Wij golooven niet dat honi daarmede
een dienst bewezen is. l Jovei houden
wij ons bij de laatste bladzijde niet
Verkleinde reproducties van enkele
fijne en beschaafde dingen die wij
van hom kennen voor de Jiotter»
damscho IJoyd, de Kerstu
Kotterdamsche Ongevallen* en Automobiel
verzekering op hot fraaie omslag
voor liet tijdschrift ..Natuur en
Techniek" en wij laten verder het
zoutelOozo, zoo niet .smakelooze
reclame-geschrift van den patroon
van den'heer Von St«?in voor wat
het is. ' .".
O. v. T.
ZWEMINRICHTING DER A.M.VJ.
VONDELSTRAAT 8 TEL E FO ON 8 23 45
Van heden af verkrijgbaar:
ZOMERABONNEMENTEN
GELDIG VAN l MEI TOT l SEPTEMBER
Dame .... f 11.?Heer .... f 13.
Meisje. . . . 10.?Jongen . . . ,,12.50
Onderricht i
fö& i"^9r.Pen
Rijwielstallen }
10 pCt. korting bij gelijktijdige afname van twee of meer
abonnementen voor hetzelfde gezin.
N.B. Op dexe abonnemtnttn wordt retdt coecanf vtrletnd mot infani van IS April a.t
:;»
i:
AMSTERDAM'
l "1
'IKROP
ia 23
»" e*t
puy»
'klofe
fat hr
RK,
dt>n
ei v»
d« u
ee.i
o« i
ei.i.
k/, t
oe*
fdv
EOl
r
eo
dt-i
di
tlo
p»
DCl
liji
tiei
ver
?en
/?i'
in
en
ui
ar
t/
r.
?o
a
Oe danseres La Argentina
r*C. B OE 'GROENE No. 3011
PAG. 9 DE GROENE No JOI8