Historisch Archief 1877-1940
Schilderkunst
t.'
i
Modernisme en traditie
HENRI MATISSE
HET i* onbetwistbaar, dut gedurende een
linlvo eeuw alles wat van eenig belang
was in de schoone kunsten zich heeft
geconcentreerd op Parijs. Terwijl de kunstenaars
in andere plaatsen zich er tue beperkten het pad
te bewandelen, dut hun was aangewezen, heeft
men in Parijs gevoeld, dat elke creatieve arbeid
noodzakelijkerwijze een zekere stoutmoedigheid,
het bereid zijn om eenig risico te aanvaarden met
zich meebrengt en dit is dun ook de reden.
waarom alle kunstenaars zich daar verzamelen.
Op het oogenblik dat ik begon te schilderen
was het geen gewoonte zich niet te richten naar
zijn leeraar. Men vorderde langzaam en
vooi/ichtig. De impressionisten hadden de leiding
en de neo-improssionistcu volgden. Wij, de
jongeien, bezochten de tentoonstellingen in da
me La f fit t e. waar hun schilderijen hingen en wij
werkten uitsluitend met hun voorbeeld voor
oupj'n. Ikzelf bracht mijn tijd. nadat ik de acade
mie verlaten had. door met het copieeren van
werken uit het Louvre. en kwam sterk onder
den invloed van .de meesters wier reputatie on
aantastbaar is: Haphucl. Poussin. Ohardin en
de Hollanders. Ik voelde, dat de middelen van
do impressionisten niet de mijne konden zijn.
M en moest verder gaan dan hun aangename
kleu schikking en hun altijd vlinderachtige
compositie. In n woord: ik wilde mijn gevoe
lens eenvoudiger, maar vooral duidelijker en
helderder uitdrukken.
Als ik het Louvre uitkwam en over de Pont
des .Arts liep, zag ik heel wat anders. ..Maar wat
?/oek je dan?" vroeg mijn leermeester, Gu'stave
Moreau, mij eens op een dag. Wat men niet in
het Lonvre vindt," antwoordde ik; kijk. wat
je daar ziet," en ik wees op de oevers van de
Seine. ..Denk je dan, dat de meesters van het
Louvre dat niet gezien hebben?" vroeg Gustave
Morcau. En toch, wat ik in het Louvre zag kon
mij niet werkelijk treffen. Ik voelde mij als in
oen bibliotheek van oude perkamenten en ik
\\eiisehte uit te drukken wat mij ontroerde. Dus
besloot ik op eigen gelegenheid te gaan werken.
In dien tijd ontmoette ik een grooten langen
kerel, mager, spichtig bijna, die sindsdien een
tamelijken omvang heeft aangononïen: Derain.
Wij gingen samen eehigen tijd naar Collioure,
waar wij intensief werkten, aangespoord door
onv.e vrijwel identieke 'Opvattingen omtrent
schilderkunst. IV middelen, die door de vorige
generatie gebruikt werden, waren niet in
ovoreenstemming met hetgeen wij gevoelden. Wij
moesten nieuwe wegen vinden: en is dat ten
f lot te niet het lot Van elke nieuwe generatie J
Op dat oogcnblik echter was het terrein vrjj
wat minder a f gegraasd dan tegenwoordig en de
traditie was afgestompt.'doordat zij zoo lang
gerespecteerd was. Het divisionisme van Seurat
was reeds «en geweldige nouveauté. Deze nieuwe
schildertechniek maakte grooten indruk op mij.
Eindelijk had de schilderkunst een wetenschap
pelijke methode gevonden: men had gebroken
met de empirische methoden van voorafgaande
periodes. Ik ..bestudeerde het neo-impressio.-.isme
omdat mij do wijze van schilderen zoo ongemeen
voorkwam, maar in wezen gevoelde ik wel dege
lijk, welke beperkingen men zichzelf stelde,
indien men de te onverbiddelijke logica en de
te groot o onbuigzaamheid klakkeloos aanvaard
de. Or»k mijn kennissen vodden, dat ik oen
H mieren kant óp wilde en eens op een dag zei
Cros, terwijl hij een pas afgemaakt du«k van mij
bekeek: Je zult wel niet altijd een van de onzon
blüven."
In hut neo-iniprcssionistische schilderij wordt
het hoofdmotief altijd gesteund door een con
trast, dat er aan ondergeschikt is. Voor mijn
gevoel hebben het hoofdmotief en zijn contrast
dezelfde waarde, of .liever gezegd, er is geen
hoofdmottuf: het schilderij moet een geheel zUn
van onderling gelijke waarden. Het schilderij is
samengesteld uit vlakken, die verschillend .ge
kleurd zijn en gezamenlijk een ,.indruk"'geven.
Zooals in een accpord van -klanken elke noot
een onmisbaar deel van het geheel uitmaakt,'
zoo wilde ik.ook, dat elke kleur zijn waarde be
hield. Een schilderij is levens een geheel van
georganiseerde krachten en daarom kan men
van oen voorstelling in rood-groen-blauw-zwart
overgaan naar een-andere voorstelling in
witblauw-rood-groen: het is hetzelfde schilderij,
hetzelfde kleursentiment op andere wijze
Boeken
Het smalle pad der deugdzaamheid
ED. COENRAADS
samengesteld, doch
de krachten zUn
nu veranderd.
Tusschen de verschil
lende doeken be
slaat het zelfde vet
schil als tusöcheu de
verschillende aspec
ten van een schaak
spel in den loop
van een partij. Het
schaakbord wisselt
steeds van uiter
lijk, maar de geest
van de spelers blijft
dezelfde.
Ik brak dus voor
goed met den u i
terlijken schijn. Ik heb
er geen zin in een
bepaald voorwerp te
copieeren. Waarom
zou ik appels schil
deren zooals zij er
uitzien? Wat voor
belang kan er ge
legen zijn in de
copie van een voor
werp, dat in onbe
perkte hoeveelhe
den in de natuur
aanwezig is en dat
men zich altijd
mooier kan den
ken? In dit geval
geldt alleen het ver
band van het voor
werp mot den schil
der, met zijn per
soonlijkheid en het
vermogen van den kunstenaar om zijn gevoelens
te organiseeren. te richten. ?. ' ? * "C .
Ik houd van de heldere, on vermengde" kleur
en het heeft mij steeds pijnlijk getroffen, wan
neer ik zie, hoe zonder noodzaak frissche tinten
vertroebeld worden. De aanwinst der moderne
scholen is het vermogen om weer uitdrukking
te geven door middel van de kleur, waaraan zich
hetgeen men ,,fauvisme" noemde puurde: do
uitdrukking door middel van de teckcning: de
arabeske. de lijnvoering in oen zekere richting.
Ten slotte heeft men do truditioneole opvatting
aangevuld met nieuwe uitdrukkingsmiddelen
en uien heeft haar in het kader van haar moge
lijkheden de grootste uitbreiding gegeven.
Het zou onjuist zijn te gelooven, dat er een
geleidelijke overgang bestaat tusschen de traditie
en de modernen. Zou men in dit geloof de traditie
verlaten, dan zou men slechts een tijdelijke kracht
overhouden, zonder basis, die slechts van
kortstondigen aard zou /ijn, daar zij niet gevoed
word. ??'?.- 's'
Het schijnt, dat wij ons op het oogenblik in
een periode Van veelbelovende gisting bevinden.
waaruit belangrijke werken, die van blijvende
? waarde zullen zijn, kunnen ontstaan. Maar mou
gelieve dun wel te bedenken, dat alleen de plas
tische waarde meetelt en het is mijn vaste over
tuiging, dat een deel' van de schoonheid van
eenig werk steeds bestaat uit de uitdrukking
van den strijd, dien do kunstenaar gevoerd
heeft tegen een beperkt en star uitdrukkings
middel.
Een woord nog over den doopnaam van de
school, die men het fauvisme" heeft genoemd.
Deze benaming heeft allerwegen belangstelling
gewekt en is het voorwerp geweest van tallooze
min of. meer geslaagde grappen. Zg is echter
niets anders dan het gevolg van een uitlating
van dun kunstcriticus. Louis Vauxcejlesj die eens.
n expositiezaal van den Salon d'Automne be
zocht en daar te midden van een aantal doeken
van hëdendaagscbe schilders een plastiek, van
den beeldhouwer Marque ontdekte, uitgevoerd
in den stijl van de Italiaanscho Renaissance.
Vauxcqlles riop by" die gelegenheid uit: Kijk
daar eens: Donatello te midden van de wilden l"
Waarmee ik maar wilde bewijzen, dat men
slechts een relatieve waarde mag toekennen aan
benamingen, diéeen of andere school aanduiden,
daar zij niettegenstaande het gemak dat men
er van heeft den duur van een bepaalde bewe
ging en den omvang ervan beperken.
PAG. 10 DE GROENE No. 3018
Henrf' Matiste: Vrouwenport
VERZOEK AAN
DE minst gewone verzoeken /.ij n niet «Ui! i
de oniioodigstc. liet verzoek. dat ik r ;
gu doen. behoort tot d" ong«-w«>iio en (??'
de toch noodzakelijke, liet- is het volgende.
'loiteieen Weet dut el' twee tjoort ..«Icsklllidigon" j u «j.
schilderkunst z'ijn: Dat zijn Ie: de falsificatou <
en ten ' tweede zij. die de expertises uil dooie».
klakkeloos, durf ik wel zeggen, uitdeelen. l- 1*'
misschien, ik weet go zijt allen argeloos on v ?
nejgd het goede te beminnen, acht ge do falsi''
ca tours de trugischcn ou do deskundigen do het
rschers. Maar ook dut is waar, aomrnigo verondi
tstellingen zijn niet juist «-n do comici wat ?!?
valsche schilderijen aangaat, zijn do vervalsch. i>
(soms uitmuntende kenners) en de labbekakselh'ii
(vonia sit v<-rbo) zijn de al of niet beroemde
kuiHhistorici, wier naam in «Ie wetenschap oven gr» >i
is, als groot is hot getal «lor vorkoor«|«>. dor onjn^i'
toeschrijvingen. Dat alles was mij sinds
I.-IMduidelijk, maar het wordt nu <<n dan ovordtiiiM^k.
Wanneer we dan weten, hoe talrijk de fnïsil! ??;«???
tours zijn, «Ie «Iegelijk»- vervalsohoi-s, dan moot vin
tijd tot tijd. ais de hoeren 'H avonds bij elkai«!-'i
zijn onder eon goed gl«s wijn. vele kamers Vul ''f"
van oen stillo pret. Schilderijen «looi- huu k||:* ?? ?
handen vervaardigd, hangen toch in .vele m.i>«%i;
menige verzameling gaat prat op seliildorijci
welks duok of hout nimmer do gewaande
der eenigo verf bracht . Dit is oon feit.
daaruit, uit zulk weten, kornt mijn vorzot-K Ik
zal «Ion kunsthistorici on y.elfs «Ion geschoolde) «ir-"
miei nooit vragen een dagboek bij to h«"i-ltn
van hun ontdekkingen. on onderzoekingen, ver
ondersteld, dut zij die doen, want zelfs dan i- 'l'1'
getal zoo gering, dat onze kennis daarbij si< ?*<litfl.
een geringe baat vindt. Maar den amletvn. «l'!»
wetcrs, den vervalschers, doe. ik een .-verzoek. H'1'
is niet dat zU dadelijk, zondaars zonder
'..berouwmet portefeuilles steeds dik van expertises. !:«-m|V
opgeven, wat zy zelf maakten en wat onder, /.elf*
beroemden naam, zich in een museum bevinu' <''
wat in een. privé- verzameling het geluk ttitninukt v»n
staatalui en dergelijke potentaten -r- dat toet» *«'"
weer zijn hun een deugd toe te keu hen, wa.-n v-"1
zij te hunnen voordeole steeds verre bleven. .!"»
doe geen beroep op hun deugd ik. doe een boiwp
op hun ziu voor vroolijkheid, voor spot en op .u"11
«»!'
??'
Thornton Wilder: Heaven 's my destination
(Longmans Green & Co., London)
GKOlüJK HKI'SII. humh-lsroizigor in
schoolboeken, hoofd persoon van dozen in «Ie Ver*
oonigilo Staten .spelondon roman, is iemand
dioden laatst on regel van liet rijmpje.dal zijn kinder
lijke Mchoolcahiois plueht Ie sieren, wat l te
intonsief ter harte genomen heeft in zijn hoolo verdere
loopbaan:
(Seorgc Hrush is my name.
America 's my nution,
Ludington 's my «(welling place
And II ou ven 's my destination.
|)o historie van zijn mcdctloogen Jiiel monsch
«?n kind en «lier. van zijn naïeve eerlijkheid.
zijn «hveeperij mot «Ie <r/«t//f*ff-goduchto ((iundhi).
voert lot «?onnictcn tussehi-n don handelsreiziger
on «Ir krakende nuchterheid zijner Ainerikaanseho
omgeving, liet zijn godsdienstige on w««rvl«lscho
wrijvingen. «Me mot veel compositorische finesse.
humor on li«-hte tragiek door Thornton
\ViMeizij n uitgewerkt.
l!oorg«> lirusii is my mime.... on hij vertelt
dit aan ieder die hij ontmoet in trein. hooi. zomer
kamp of hotel, aan do talloozen wien hij zijn
levensUic'orieën uiteenzet. Xijn lovensloor (on praktijk)
dor woerluorihoid en univorsoolo broederliefde
uordl <lo«ir hot Aiiioriknansclio manvolk fijn .
on vooral «u»k gitif gehoond. Ken hunner z«-gl:
als je me nog langer ethisch dt»orzuagt, gooi ik die
actentasch niet boeken «Ie Pullman uit. Mn hij
doet hot ook: U rush mug later 01*11 taxi huren om
zijn werkmateriaal w«-er op t«* visschun. Andoi'en.
?/.«Hmlsdot\v«M'stud«'nt«'n in Urush's boariling-house.
nomen hun vriend er «»p gecompliceerder
wijz«liissclion: Brush is natuurlijk ook gehoolonthouder.
en do inod. stud. praat hem doodziek, om hom
«?on goetlo «losis alcohol to kunnen voeren, l'en
volgellilell Xomlilg sleopiMl /o den ptirilohl mee
VERVALSCHERS
mogelijke zelfvoldaanheid-. Duur doe ik o«>n beroep
? ip, liet i's toch to aartlig om hot to laten v«'i-g«>toii:
schilderijen Ie maken en over malkaar, in
verschillende laag «lus. gunsoh verschillende signatuur te
/.etlen. Hel is een sardonisch genoegen, dat zij
niot voor zich zolf mogen houden, tori minste niet
Altijd mogen houden. Zij tiuieton mij «lat genoegen
doen: zij moeten na vele vorvalschingon ook eens
tan de waarheid wat «toon. tol hun neus er van
krult. Zij kunnen oi-n laoh verwekken. di.o on*
.?iHen dienstig is: zy kunnen do gevois van «!??
?xpertises «Ion koddigsh'ii (lans «loon dansen.?een
? ?nsterfelükendajis der onwotoudheid on «Ier
vervraundheid. Zij moeten dal «loon. lief hoeft niel
'Je geschieden tijiions hun leven, /.ij mogen wat
:ij weten on begingen, i'onfijton. Xij moeten liet
/,o|fs sparen, want tüdons hun lovon zoudon zij «»r'
?dierlei moeiten door kunnen hebben. Maar zij
tiioeton. voor latere leering, oen dagboek houden:
? ??n wetenschappelijk dagboek. Xij
moelcndaari'i hun nieuwe ..oude" of nieuwe ..nieuwe"
schil?icrijen katalogiseeii-n. Xi.j moeten zo nauwkeurig
'??n naam geven: hél onderwerp uitvoerig
In??elirijvi'ii. een pholo aan «l»1'.eon'o zijde van hot
' -ifigboek. als hegoleiding er bij pin k ken t do malen
?.iu\\krnrig noleeren, hot sourt linnen IHHMUOII.
<iat zij gebruikten: do verven. «Ho z«* gebruikten:
ii naam opgeven, dien */ij het toedachten of
waav<-ii«|or later zij hot zagen vei-schijnen: do
linnd(???'?koning, zoo ««r wi is photographeojvn: z'ijii'or
\ ??rschillendo. «lic«Ho «lan phot ograplu'etrn: zij
moel"ii opschrijven aan ? wien' zij hot work verkocht on:
'»»k niet \vi-get ou als zij het soins «ingosigiioer«r
\-rkochti-n. Xij moeten /.«urn boek onder zich
li-«uden tijdens him leven; bij hun doo«| hot ver-.
in;iken «tin hot l'ivulenkabinol te Amsterdam, al
"l niet mot hel beding, dat hot na oen h«-pnalden
'i.id pas. gepubliceerd mag wordon. al of niet «tnder
i'»m naam.... "
Wanneer zij zi»o iets «loon. maken zij zieh zoi«r
v. rdionstolijk. Xe zijn nuttig; zo houden don zin
>'???* liet komische li-vondig (dut kun niot h'doroon J)
'*?? («loon menige t«ie.sehrijying to niot: ze wordon
«iiissehien zelfs openbaar onstJ-rfolijk: zo yor-.
'li'-nen den «hink «lor Xauwkourigon: zo genieten
????n eei- voor Imn soms onbetwisthaure kennis on
I*I.A*«»ifirAKHT.
naar een bovriomlo nièix- nohlo met «-on serie
ccrvcame doehtoi-s. die /ich na een uitvoerig diner
nii't vri««n«l«'lijko convoi-salio als minder eer/aam
?on «ehtonswaurdig ontpoppen: zoowol do nohclc
nioedor «Is de doohtors. Al de/.e on vele dergelijke
lourlieries «ie Scapin zijn eigenlijk alleen maar
aartlig. wanneer men -/e'bij Wilder loost on als
Ie/er/elf iets korter dan Hrnsh dupe blijft van het
geval. -?on dit pl«'it voor hot boek on hot
sehrijvorstali'iit «lat eraan werd besteed.
Dat «>p liet seliooiie geslacht do (ooim-loozc
si room van Hrnsh's prodicatUtt weer oonigszins
anders werkt dun op het voormelde manvolk.
kan men zonder meer aannemen. Toch laat niet
iedere vrouw en ieder meisje zich door zijn ith'nnmt
hcduvlmcii. Alleraardigst is h ij voorbeeld «Ie
i-olverdeeling hij het eindelijk terugvinden van
11 ober! a. hel meisje mot wie hij /.ich getrouwd
waant. Xeor zwaar hoeft Hrnsh die verplichting
opgenomen, maar Koherta huldigt gansch andere
opvattingen on meent dal .die céne naohl van
lihortinago. jaren geleden, hem noch haar tol hel
l n-stijgen van de stadhuis! rappen hoeft Ie. nopen.
Xij schat (Jeorgo Hrnsh op een goe«l dool van zijn
juiste waarclo: zij «oht hem oen moraliseoreiiden.
doodgncion kletsmajoor. en hel meiske \* nauwe
lijks |o| hel gelukkige huwelijk (c bewegen. Toch:
«Ie -bruidskrans wordt gevlocliten. Hrnsh is
natimrlijk 'n allorvoorhi>(>l«ligsl huisvader IHJ wien oen
vrouw hel mi! .\liihe imd Nol nitli.nidl. l-'«-ii kind
siert hun existentie. n\ xeill ook de/e dochter op
wal ongcltrnikelijke wijze hun heider leven Mimen:
Vooral «lo/.e episode on het olivorwaollle einde
meer s|o| dan ontkiioopin'g maken ..lleaveit 's
my ileslinntion" lot oen der ond«'rhouden«ls|e
on meest intrigeerende brokken amnsenients*
loelnur. die mij in «Ie lailste jjireu onder d«- oogen
kwamen. .
.Mol do reehls/aalscèiic!
Déman die hel klaar speelt op een dag drie
velschillende Verdenkingen op /ich Ie laden.
en wiens welhespraaklheid «fsluil op de
gcroiilinoerdl^id van den rechter, die al /on veel praatjes
heel'l inoot«>ii ««nhooron welke /ijn middagslaap
vi'ï-sl»!!'»'!!. krijgt Ion slot i o toch hel vrijsprekende
vonnis dat hom toekomt, omdat.... die rechter
oven benauwd is voor /ijn vrouw als «Ie
doorsneevortlnchten voor den rechter. Kn .Institia wordt,
gemoedelijk: . . ,
.liidge Carhury put hi> hand on Hrush'-
>h..nldi*r and stoppeil him Hrnsh slood slill and'looked
al the groiind. The .lililge «.poke wit h somo el'fort:
.AVell boy... .. l'm an old fooi yon know.. ..in
the routine.... in the routine.... 10» slow. g«
slow. sec whnl l mean? l don't like t<> think ol'
you geit ing into any umieeessary iroiihli-.. ., The
huinun race is pret tv stupid:. .. doesn't do any
irood to insult t hem. (.io gradnal. see what l moanl-"
:..\o." suiil Hrnsh. looking np i|iiickly. pn//.|ed.
<teen, misdadiger is <ir»i-ge Hrnsh: 'wel
onvorhel.'rlijk.
T\v«*e namen van .\*>derlandsche auteiirs
mnar dan ook alloen die twee schoten mij een
enkele maal Ie hintten hij «Ie lectuur van ..lloaven's
my dcslhuition". Me heden Veel gepre/.err
Kisschot (Lijmen. Tsjipi is m loop-nloos-gcesiiuer.
meer ontgoocheld. Henriet t e van Kijk /on het
levenslot van (icorgf Hrnsli in lyirlosker toon
en in meer onlie/onneii kohier opdissehen. .l »«?
slot-r vaii Wildi-r is lioniinnelijk. getomper«ler.
gelennier. w;it tam soms. .\Je| «lal al verrassend
dat de man van The bridge of San l.nis Hev
dit /onitige en Innige avontuur de wereld heen
intrc/ondcii. In Aniorika is hol op hel oogenblik
liel meest gole'/.on hoek. ? ?
In kort bestek
Dr Herman Wolf: Nietzsche als religieuse
persoonlijkheid (Sijthoff, Lelden)
MlSHCillKX «leed «Ie titel inoer verwachten» <l:m
? 'het boek gaf, maar wij konden oen ckcre teleur
stelling »iet ontgaan tijdens liet lezen' dcaor
vcrznin'e. li.ng'essays, genoemd naar oen. dat 40 bl/.. van de ruim
joo beslaat.
Het is duidelijk dat Dr. Wolf veel heeft gele/en en
het is ook duidelijk dat hij dit wil doen blijken, doch
het is niet duidelijk dat Xietzsche een .verdediging.
van zijn rcli^icnzu persoonlijkheid noodig hoeft op
die plaatsen, -u-aar.dit gebeurt.
Toch heeft het hoek zijn verdiensten. Kr wordt /oovcel
in verteld over andere, waarbij veel hclangrijkc^hotikcii.
dat liet voor velen 'n tip kan gijn, die eens te-lezen.
INA BOUDIER-BAKKER
zestig jaar
/AM MJVMK/t-HAKKKK. die den Itett enn
deze muund haurzetttiynli- jaar bereikt, ineen
/JO/JHluire nehrijfnler, muur hel in de rraay D f zij
hethelften kun. en o/ zij hel zei f n tcnardeert. J n elk yeeal'
deed zij nimmer htm r bent um 710/1 M/a/r te worden.
in dien zin. dttl zij whreef. lenl zij ieinl dat meti"
la* tij eerzieeey helyren men liever niel la*. Xij
inderdaad m tui l yedaeht aan deze dinyen eun
irereldieijzen aard. noch tuen zij
Hrhrijeen, mit-h in hel erreoly run haar t
luuiibuun. Xij Hebreet al» zij muetit. naarmate de
tinderireriien zieh in haar yeenl i-unrdetlen en hel znn
niet moeilijk zijn in haar whrifluren een yradutie.
een elima.e Ie einden die leyelljk de nnlieikkeliny harer
nerxnnnlijkheitl uin-nbaarl. /fat tcare Ie uen. zei/K in
zulk uilyeMftruken eniHrh irerk al* bet hare. IVunl hel
ei>ineht whijnl un hel eerde yeziehl de jnrxwtnlijk'
held uil Ie whakelen. um enkel de nbjeelieee teereld"
in .lenurden te neh'ddt-ren. Muur ielj beyrijjien nn vel
dal die nbjeelieee n-ereld". yned bettehfnnrd. de
unit/eelieee unzer eiyen indrukken in. zuitdul ank de
efiieiiH ten xlnlli- enkel zi''h zeleen yee/l. duur ')»«?/
andere en de anderen het-n.
Hel 1'ernehit eehler mei de lyriek, en daaruft knnd
hfl Inrh allern aan. in. dut de ei»ieim niel dal zelf.
muur hel andere, hel niel-zeli. hel bi-lanyrljknl tn-hl
i-n duufitfi al zijn uundu-hl en kunnen eoneenlreert
uut te teeten hue dul andere" leeil in hem. Kn dal
miemen ieij dan. hel nbjeelieee en duen den epieiin
m!nni-hien yeen die nul en zijn hem zelden aanyenaam ?
duur zijn leerk eun den iiérmtitnlljken kant Ie naderet-,
n'aar hij unn dien itnitermtitnlijken morzel.
Kn'zun leitien >elj I nu Ittmdier-Hakker, rnnral tut
huur zentiynlfn yi-lnuirteday. niel mef> dabieune b-'
lunyMlelliny in huur -fierMintnlljke unlir-ikkeliny lattl''i
eullen.^ dui'h lirrer ueer huur werk -spreken.-,
hu-oimiulnehuiiiiij- en menm-heneerbeeldiny.
\'an huur eerxlelinytm-erk Machten lul l>e
Klop'op do Deur. /'?'/ muyltttfule . hnek harer
luienjaren, llyl duur een yunmhr rrrku yem-hriften.
ttlltbekend en " meerendeel yelli'fd. d ir de mai'ht harer
fanlanie en dr nlerke ? behui-ile lul^iitinn eau huur
kunnlenaartiaanl in breid brengen.
Hnkele dezer Inteken Z'jn zelf* klanniek yen-orden
in dr uundtii-hlm liefde eun meerdere ,yenrrullen, en
men heeft Het Ueloolïle l .«rul. l>e Straat. Van den
Overkant, muur Imei-nul Armoede. Dit i* »w/«r«
'lijd eun eele junyeren ten beel/e het ('redi> yeicccttl.
de melailehulixi'h*xri'ii(inehr kijk «»/> hel leren, hel
f'in'dr ttirrle-yrrnel. dul leyen hel einde der enriye
een n'. Ir midden eun erel Mloff'elijkt' leelrnarl. di
duudelijkr yemlei<leryir eun stuteele leren* ander
tenin?den. hraeht.iJm ,:iilk nu buik tt kunnen m-hi-ijem.
uittel men ;n Hjkitjt -eitelen nirl i!jn Hjdyenfiolrn muur
lutfi ndien de kun#lenuui- zijn. dir hen. nl* 'l teare.
zielizcleen in n n x/» »«?</«/ durl zim. %tm heet! l nu
Itondirr >iiduun. l/il yihrrlc llollundfrh bnryi flijkr
?faénilieleei-n'uet'i- t.rn i>i'fi»di run derliy. ceerliy juut .
kun men jn hau>- <n>ui-n uannehonn'en. maar met het
beyrin. dr uundin-ld. df liefde, dit dr kuntttfntwr ran
zelf uiittbrenyl al* hc<i> dul uunfih'tiurtlr Ie ren. 'rn
sl-tlle hot leren. Irr hurle ?/«»"/,
f k denk. dut d il ei n ynMff lui in., dr nfnftiel Ir zijn
n'uarin dt\ tijdyfmuiten ziehzrli herkennen. 'I#..'men
, zei/ ZIM niet een'kurf beyrlfi ? zij 'l inaur ran ff n
kleinen hntk run turn lijd't d In hef eigenlijk rn!;i
niriiHi-li yeyeren meer Ie zijn ui Ie duen ?
Deze Ifulhtndnehe rimiuneii re zal onder di In'xti >i
yenuemd «?«»/?«/»?»». T:niilunft miy l/o(land#eh lettt
r'lei-rn brnluul. ' FR-JXS C<?£.VZ:.V
tri!
: j
ia 23i
WMï.
den
iel.»»d* u
e.!
Ci '1
?u. i
k/, «
ot-.«
fd.
?t'
eo
de.
di
no.
pn
DCl
liji
lier
irt-r
«u
fii'
2n
en
»n
ar
n
r.
?e'
4
(na Boud/er?Bakker
PAG.
GROENE No.3018