De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 6 april pagina 7

6 april 1935 – pagina 7

Dit is een ingescande tekst.

Schiphol in_vogefv/ucht. Oe witte^lijn geeft de uitbreiding aan "Fi i Sawa i ...M ad-hop u r A. V l RUL Y WIK uit Amsterdam komt. ziel :i:tit K.M.achter .lodhpur («lal is «lus twintig minuten achter d»- Verlnnlen Sta«l van Tonk) Sawai Madhopur. Wie uit Batavin komt. gaat-«-r 310 K..M. achter Allahaba«l ovorlié«-n als liij sindsdien ?JTU graden gi'stuurd In***!'!. Do hoogste ? hoim-l isoi'.Siil motor hoog. Meel-Weet ik niet van Sawai Ma«lliopm- on «laar<>ni se 11 rij l' ik «T zo graag over. Want vanzelfsprekend is «-n blijft ZWijgOll goud l'll nionil-lionih'll lift hoste. «>i»k kan oen IIH-IIS. ?/.«1 hij dan l«VIi \\iMinlcn gaat g«'hi-uikon. Uit sluitend over Ili't Woel' pralen «'II zog gen, «lat In-t regent, als In-t regent nl' ilnt do. lucht 7.0 blauw is als «Ielucht blauw is: «laarnicc kan men g«'on kwaad. To.nslott.o /.ij n er nog do nnMiscii. die 'zoveel van «>lkaar houden. dat, woorden tussen In-n'vanzelf oerlijk«»'woorden worden omdat do Liefde All»«s Overwint. M nu r buiten In-t go.bied van de onno/.olhoid on In-t ge bied vuil de liefde moet men met woorden voorzichtig 7.ijn. Wie met woorden omgaat, wordt..', er' moe. be smet: .wie'vél spreekt of schrijft, is vast oon charlatan on een gor«iiilhn'<Tde in de geestelijke ontucht. Sawai Madhopui- ligt :t:<ll K.M. koei-s JMI uraden magnetisch achter Jodhpur: met 7.0'n zinnetje snijdt men /.icli ten minste niet In de vingers: tont Ie rest4' est liUeratnre. Bij dio'Hól nn'tor hoge h«'UV««l boven Sawa i Madhopur ligt het fort Hant liitmbor. Die naam staat . op de kaart. inoor weet ik er niet van en daarom schrijf ik er zo graag over. liet fort Banthambor. nou ~- «Int is gewoon zo'n Brits-Indisch fort op zo'n heuvel. Ik zou er ook van kunnen schrijven: .... i .de oude. oude burcht torens, die Boeddha i-eeds tegen do mdoWoaterkim moet hebbun aanschouwd, tóén hij in : het tweede jaar van zijn prediking niet Anandu tot uan de grenzen de.r l'nnjaab geschreden was" of...... ,het oude. «inde binnenplein, waarop tijdens «h* Y«'»lisoho periode voor aandacht ig«* 'scharen «Ie l'panisluuls wcrd<-n verklaard door den \vij/.en Brahmaan Yajnavalkya en waarover thans iedere iedere week do schaduw van «-en grot»-' Kokk«'rv«>go| strijkt". «-n n zoitdthet slikken ook. Maar ik weel helemaal niet «»f hetzij de Dooihlha In-tzij Yajnavalkya ooit van Sawai Madhopur gehoord hadden" en ik/al liet nooit wctonook. Daarom schrijf ik ei-7.011 graag over: ..Moven Sawai Madhopur ligt In>t fort Banthambor"..Meer 'niol. want lotil.le reste est cbarlataiMTie. Ik weel niets va n Sawai Ma«lhopur. daarom schrijf ik «?!? zo.vool Hovor over dan over die andere oorden langs de Indiëroiileals Bomc.Ji'ruzaicin.Cizohmo|-dc-|'yrami<lcn of Athene. Dnplaatsen vragen om 7.0 te zoggen naar tuit uelit igo (aal. naar (jiioridozimion boordevol van bijvoeglijke naamwoonlell en Ilit oen oiiey»'lopat-dio .opgeviste feiten. (He men onmogelijk tegenover- zichzelf vi-ratit woorden kan als men tenminste te rade wilmaan ? naar de maatstaf: wat heb ik «T '/.elf werkelijk van hdci-lil.' Andere iiiaatstaven nioislen verboden worden.l*«pati>r Ie boiirKcois is natuurlijk <'<MI bedryf, «lal niet p-noej; aaugekan worden, maar om thuis . dingen uit boekjes en cncyclopacdicën bijeen te /.oeken teiiieinde dan in r isbrieven n«'t tedoi»n.ofdieden fijir/.innigen auteur allemaal-7.0 maar ingeval len /Jjn.toen hij uvei- Homo. Uethlehem. de Nul of d«- Acropolis vloog, iltil gaat te -ver. liet kwaad xit hem er natuurlijk in. dat alle woorden '«li» infame eigenschap hebben van waar te kunnen wezen. rnaur het niet te 7.ijn. wanneer de ver keerde mond 7.e uitspreekt. ..Hemb i-and t 'w een gi-utei' schilder dan Corot" is misschien waar, muur als degeén. die deze waarheid uitspnrekt 1.) van Hembrandt alleen muur weet. wal hij op school leerde. 2) van ('orot alleen imiar weet. wat In-m eens uit een in de tii-in ge|e7.en recensie is bijgebleven. M) van schilderen geen v«>rsland heeft en l) geen Itembrandl van «-en ('orot kan onderscluOden laat staan ze. vergelijken, dan /«-gt hij een viervoudige leugen, is een ergerlijker charlatan en bedrijft vier maal veertig kei-r verwerjH-lijker «uitucht dan wie gemoetlereerd viermaal godverdomm«' /.egt van de kiespijn. Want daar vraagt kiespijn om. maar UH'inand vraagt «?(?«mi. dat e«n nndefiels .zegt. wat hij niet verantwoorden kan. Als ik u echter 7,eg. dat Sawai .Madhopur bij de rivier Banas ligt. is dit perse ge«>n rieHsenl h'kkerij. want ik h«*b hel er w«*l twintig maal bij zien liggen: ik ni«'ld u dit daarom iii«*t een gerust hart-en met mccrgt'iUM^gcn. dan waarnn-e ik u van het overvlieg»-!! van B«»tlilehem iets 7,ou kunnen vertellen als: Terwijl boven CMIS «-en laatste ster nog aan de lucht staat, vliegt de machtige Kokker juist over de dVboortekcrk 'eii wij denken er aan. hot* diep bem-df-n tuis in de crypt nu vijftien lampen ?--? zes («rieksi'. vijf Armenische. vier l^itijnsi' - branden roml een-ander<*. in iiiiiriiiei>gevntte;Mter bij de woorden ..Ilic de Virgine'Maria .lesusChristus natus est". \Vaul dat laatste weet ik maar uit de ICneyclopaedia Hritannica. hievi-r schrijf ik u over Sawai Madhopur. haar wi*et ik .niets van tlnti (lat het «-r ««Ike keer we«-r ligt en. ik zal t* ook nooit iets meer van weten omdat /elfs de Kncyclopacdia Uri? tannica «-r nog nooit van gehoord 'heeft, liet is tniuii' Zo'n stad ergens midden in'Brits-Imlië. er is^-en stuw dam in de huurt en m«'n kan er met een trein naar toe. .Ie kan wat boeken lezen: Kipling. Mot her India; A passa ge t o India.... je kan in Jodhpur. Allahabad uf t'nlcuttu'eens wat um je heen kijken en 7.0 enig idee van Indi krijgen, maar Sawai Madhopur zelf' blijft iets z«(or onbestemd*. Het lag «T SCHIPHOL Amsterdams luchthaven groeit V IJ I-TIK N jaar geleden starttvoor de eerst i- maal een burg«»r vliegtuig, dienst doende op «>en g«'rcg»-ld«' lucht lijn. en het Nederlnndselie lucht verkeer werd geboren. ()|> Schiphol. Toen nog een groot e grasvlakte met slecht gedempte nlooteit diéer dwars doorliepen en even zoov«'«-l lange kuilen voimd«>n. die je bij ?'«?« landen en bij bet start ««n soms leeiijk konden hinderen. Ken paar houtrn loodsen. «'«'Il t«'llt. een catitine. K«-n ge/.ellig. gemoedelijk onder-onsje, waai iedereen ziiiYn be«'t je ileeil waar lui zin inlunl. wat niet lunder«le. want lui ..luchtverk«'er" In-stond uit n heel-machine per dag die aankwam en n andere hcclc machine die vertrok. Tenminste, als bet weer goed w»s. Bij slecht weer gebeurd»' «T niets . n zat iedereen in d«- cantine. Dat is anders geworden. Het lucht verkeer groeide ««n groeide, er kwann n meer hangars voor «Ie v«'rkeersmaa:schappijen. Kokker bouwde er «'«-ti ^,1'oote Inods. Hofstra krc»'g het verke-'i,, p het veld t»' regelen, wav* !»«'4 i';-:;fc niet meer aan. dat iedereen maar -.p zijn eigen bontje startte «»f land.!.-. In IU2II nam de (ïemeente Amsterd >m Schiphol ov«'r. Vnn vliegveld werd 't-l Luchthaven. Met een havenmccs?-c. m«-t een h«»k erom hoen en .een gi'n ?»?? poort, met entreegelden en stati<-. >? gebouw. Hofstra werd geineenteai ?!>? t enaan-nkivegeen pracht igenverk*1!^toren met allérh'i lichtj«>sonimeeti'-'» ? len. Del Inert, tot mi toe stations('?| voorde K.K.M. wordlinvonmoosler. !'?. van dat oogenhlik af werd de inri- ht ing van liet veld op peil gebracht in ovi>rccnstcmming met do oischén. ? i i het luchtverkeer niet alleen op ?' il oog«'tiblik stehl«« maar in «'én vi»r \ ???!?? wijdol-ile toekomst si «-Hen «/ou. D«' ??? inoedolijkheid was verdwenen. Sch ;?? hol was een ? Be«lrijf gewor«l«'n. -.??» elTieient?'bedrijf. Kn'liet moment, «'.-il iets efficiënt wordt of wil zijn. is -?!? geen ruimte meer vont* ondoi'-iiiih.'-'-*. Dan moet alles precies loopen volg. »i* Vooi-schrifti'ii en B«'glem«'nton. l»m krijg«-n wij ..TIn- Book of \VoiiJ ". waaraan wij ons h«'bb«Mi te lioml n. al lang voor «Ie K.K.M', werd opgen -ht «?n liet zal do K.L.M, ook nog lang o- -rloven; misschien worden' er w«'l .»!?? inoóiste gedachten van do. wereld .-??? dacht, misschien is er wel 'oen l>»-«-l spéciale i-edt-n. waarom (!«i«l g!-mlacht telkens als hij aan Sawai Ma-t "? pur «lenkt. misschien ook is het n< ;ir een -statl als Amsterdam of z«». M.»IIhét is «-on betruuwbiüir punt "i'1 ?koersen op uit -te zetten in da't d«»r felle heuvelland van ('eiitr.i.i! '.::?>!<?? :CU) K.M. ku«'rs JIU graden van Jodh|<ui : twintig minuten .achtor.de' Vei-b'-ili-ii Stad van ?Tuuk: .5-1» K.M. koei> \2Trt graden van Allahnbiid: gelegen »»inl<'r aan »lo-Siil Mi'tei- hoge heuvel m«-' li'-t fort Bant ham bor. Meer kan je er tnNiil van wéten'. on mooi- moot j«* ei- du- "?»'»? iiiet ov««r schrij ven :-j«- vliegt »""!' Batavia. telkens heen «-n weer: j' goot het soms. maar als het dan in d«' buurt toevallig w«-«''r 'ee . bi url is om te sturen en om de bij t«' houden, dan openen zich je ogen op een van ei -n vurig»' bekende 'manier plotseling 'die d"Hv.' woeste heuvels bij e«>n stuwdani «'ll een hoog fort on je /egt: l Ie. dan r In*'1 je Sawai Madhopur w«-er. Kn dat' is dus eigenlijk alle» ei. l»'1' is mttHi* beter zó wan't tout Ie 11 -**!?? ^ littératurc. v«-rPAG. 12 DE GROENE Ne, 30)8 'imdat wij andei's d«>n boel in de war ?(turen. Maar hot aardige van al die ?fficicney op Schiphol is. dat het zoo'n gemoedelijke efficiency is. Want DelInert, hoewel hij aan het hoofd staat van een werkt-lijk /.oor groot bedrijf. dat nog steeds groeiende is. is «?«?n uiterst gcmocd«-lijk mensch. wars van ?ille machtswellust »-n grootdoenci'ij. Kn als je je nu maar houdt aan die zoo aoodzakelijke voorschriften, omdat je inders ongelukken mankt, heb je nergens last mee en .loopt alles op :-olletjes. Xoodat. goed beschouwd, het iogst«'«-»ls «>on gcmoi-dt-lijkc boel is op ?M'hiphol.znmh'rccn slappe boel t e zijn. Kr wordt hard gewerkt om Schiphol ? iet alloen op pojl te houden, maar ook ?r voor te zorgen, 'dat «m/.o Anistorli.-imschc Luchthaven zijn reputatie ;in een der best»' geoutilleerde luchtMivons in do wereld in do toekomst ;in blijven handhaven. Het luchtvel-er is den tijd voorbij, «lat alleen ,:aar bij mooi weer en overdag wordt ??vlogen, liet aantal nachtdienst»'!! I.-T-::J*. t'»-.' en landingen en starts bij mist of zeer Inge bewolking zijn vanl;;-ig volkomen normaal. Dus moet l- outillage van hot. vliegveld zich In-i-bij aanpassen, want al bezit oen «i »'hine d«« nmoiHto instrumenten. di«* liti «r in staat stollen «iok bij totale al' ?o/.ighoi»! van «-«'iiig zicht te blijven vl -gen. dan helpt dat allemaal niets in- ion »!»? grondorgnnisntio niet van <li< aard is. dat dat vliegtuig ook kan l»'ii biniK'iigeloodsl. Du« kreeg ?< iiipliol een aanloop-radiobaken, dat e goedje diensten bewees bij hot i'iilooilsen van de ..IVlikaan". vórkoorst oivn kroeg oon radiotation en :\ K.M. buiten den neonn; -t kwam een radinzcndstation. liet |i.| ojn Avo'iil «ungevi-n door acht lanlii .wlichton. l ut .iisHchon''lieoft -hot lucht Vorkoor -?i groot e 'behoefte aan ruimte. D«' iiiji'-hini-s word«-n hoe langer b»ie snolliT >'n daardoor is'do landingssnclhoi»! «il. groot «-r goworrlon in den Joop ih'f iai -n. Weliswaar hebben remmen op il«' wielen dit weer eonigs/jus gec«»m|**-iiseerd. maar i-uimte op d«-n groinl l'lil'l toch een vcroisehlo. Aankoiusl'ii vortr«rktijden van vi-i-seliill»1!!»!»lui M lijnen beginnen sann-n t«' vallen. '.«?r en aUhans zeer dicht bij elkaar. ? oor het laiuU-n 's nachts of bij »i"i'iisch ge«'n zicht moet ooi.i vlieg-..1 ui; niet? genoodzaakt zijn op «'«'U bcMiiiM punt aan d«>n groml te komen. l' is zal Schiphol vergroot- woitlen. ^?"1 dit voorjaar zal een aanvang wiih'on gen uut k t m«-t «Hl werk. Het terrein z;il een afmeting hebben' "m 1200 bij 15(iu'nieter tegen SOO bij Meter nu. <itts bijna tweemaal zoo ouilt-ndion In-eft uien nogCon van .'to K.M. voor do bestaand»'ii «l- nieuw te. bouwen loodsen on. iiulfi.' -gebouwen. Het hot«'l-cal i^tinifant. dat nu op don dijk staat. wial verdwijnen on krijgt een plaats "l» «l-n grond in do buurt van hot'? ^J«tii>.'isg«kbonw. waarbij hot tegelijk»1!1voj>gi«oot: 'on gomo»l«'rnis«*ord zal '*''M|«-n. Het statM»nsgob«juwz<-If wordt /.nivor «lienst gebouw niet een '?knnior uitsluitond voor de -wj-' . D»> afdooling voor d<-piissage?i^agi-kantori-n wor«lt nu ? ii-oils ^'ii'h,.it on vorbetei-d. zoodat men de '"?"iijiuii-w vlugger zal kunnen belii-n,.,,. . ' , 'l(t inotorwerkplaalsen d«-r K.L.M. :iJii !?>??:«(Ksi-dert l April van Hottérdam Schiphol ov»-rgebracht en h'et in «h- bedoeling om de centrale lv'?'M'liiatsen nog dit jnar naar Schip?i.« hol te verhuizen. Zo«xlat hel gelleele vliegtechnische bedrijf der K.L.M. eerlang .hier zal zijn g«'\'estigd. Do instrunient«'nw«'rkplaats der K.L.M. is it-eds s«'dert verletlen jaar op Schiphol. Al <le/e gebouwen komen aan de zuidoost zijde van hel ti-iToin. tegen den voet van den ringdijk, zoodat het feitelijk landingsterrein volkomen vrij blijft van «ihstaki-ls. . (ielijken tred met «Ie uitbreidingen verbetering van Schiphol, houdt «Ie ?verbetering der («legaiigswegeli tot hot vliegveld. In «Ie eeiste plaats <!«> nieuwe autostrada Ainstordam-Schiphol-Don Haag. waardoor de regionale bet eekenis van Schiphol aanmerkelijk wordt opgevoerd, liet gedeelte Alllstt-rdam-Schiphol is einde van dit jaar klaar en het L«-idscheplein zal dan op hoogstens ('i minuten afstand liggen van tle luchthaven. ll«>t tweede d«-ol. dal bij .Sassenheim «ip den bestaanden rijksweg aansluit, is einde volgend jaar gereed en Schiphol zal dan van Den Haag uit in h«Higst«'iis 10 minuten per auto zijn te In-reiken. Beide wegen wor«teii als autostrade uitgevoerd met viaducten over »!«? dwnrswcgi-n on bruggen over d«' kanalen, die men passeel-en moet. D»' Weg zal velih'l' een dllbbelo baail hebben, gescheiden «loor «'«'tl berin met «'en dichte haag. zooilal li'genliggei-s elkander niet kun nen verblinden 's avonds, l'ilsluitend snelverkeer /,al wor«l«'ii toegelaten. Loodrecht hi«'i-«ip komt «Ie provin ciale primaire w«*g Haarlem-Schip hol li«'t (iooi. Het stuk «l«ior «Ie lhnii'lemmeimeer. ongevi'er IO K.M. lang. is reeds gereed en «nik het «h-el dat loopt van de ringvaart naar Am stelveen. Aan de brug bij het ou«le fort Schiphol wordl hard gebouwtl en «leze zal begin van hot volgende jaar klaar zijn. /«nnlat men dan in ieder geval reeds /.onder moeite van Schiphol in Amstelveen zal kunnen komen en waardoor de verbinding mol een deel van Amsterdain-'/uid weer beter zal zijn. Het stuk A instel veen-Dieini-rbriig. waar deze weg /al aansluiten «»p don rijksweg Amst«-rd»im*Ain<'isfoort. is in voorhcroidiug «-n zal v«-riiMK'dolijk «>ver een jaar in gebruik kunnen worden genomi'ii. Tachtig «Ier voornaamst«? steden in Kiiropn zijn thans van l April af binnen «V-n dag van Schiphol te bereiki'ii. Ken honderd en vijftig verkeeisx liegtuigeii starten van «Hen da tum vu 11 Schiphol of landen «T. lederen «lag weer opnieuw. In UM2 maakten l.s.*iOO betalende passagiers gebruik van «leze luchthaven. In UW l groeide dit aantal tot OOOO passa giers. Kn de afgoloopon maanden van dit jaar wi'/.en al weer een vooruitgang van Topct. juin tegenover «lezelftle maanden vi'i-leden jaar. De vliog«>rij is een Bedrijf geworden. Schiphol is ? >eii Bedrijf. De vliegtuigen vertrekken Op <|r minuut, komen op tijd aan. De piloten loeren hun nmeilijke vak niet moor uitsluitend in «Ie prnotijk. maar /.ij krijgen een «-m-sus te i|nurliiM|ien en moeten examens doen. Alles is (ieo|-gailiseer«|. Kn het is beter xoo. want per slot van rekening «licnon Schiphol en «|r vorki.'orsvliegi-rij om d«'ii luuistigt'ii meneer of junVouw snel ver Weg te brengen en «lat kllll alloen maar. als «Ie boel goed gc«irganis»-ord is en alles klopt. Kn in dien vroegeren. gi'llioedelijken t ijl l klopte do /.mik nn'oslal niet. Dat kan vandaag niet meer. r. VAN STKI:NW-:W-:N .Ir. POT E N T AT E N Teekening voor Oe Groene van Th. Ortmo.in Geen paard, geen pol, geen tol, geen bal Zal u bij baby baten. PAG. 13 OE GROENE No. 3018 Niet eerder staakt hij 't he/sch gtbral Dan als hij het vanzelf wil laten. TTBK, don iet u d« u ei ?? eti\l EOl r eo (Ie. di no. pa DCl liji tiet *n Ia en in ar r. 4» s ?r

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl