Historisch Archief 1877-1940
Schiphol in_vogefv/ucht. Oe witte^lijn geeft de uitbreiding aan
"Fi
i
Sawa i ...M ad-hop u r
A. V l RUL Y
WIK uit Amsterdam komt.
ziel :i:tit K.M.achter
.lodhpur («lal is «lus twintig
minuten achter d»- Verlnnlen Sta«l van
Tonk) Sawai Madhopur. Wie uit
Batavin komt. gaat-«-r 310 K..M. achter
Allahaba«l ovorlié«-n als liij sindsdien
?JTU graden gi'stuurd In***!'!. Do hoogste
? hoim-l isoi'.Siil motor hoog. Meel-Weet
ik niet van Sawai Ma«lliopm- on
«laar<>ni se 11 rij l' ik «T zo graag over.
Want vanzelfsprekend is «-n blijft
ZWijgOll goud l'll nionil-lionih'll lift
hoste. «>i»k kan oen IIH-IIS. ?/.«1 hij dan
l«VIi \\iMinlcn gaat g«'hi-uikon. Uit
sluitend over Ili't Woel' pralen «'II zog
gen, «lat In-t regent, als In-t regent nl'
ilnt do. lucht 7.0 blauw is als «Ielucht
blauw is: «laarnicc kan men g«'on
kwaad. To.nslott.o /.ij n er nog do
nnMiscii. die 'zoveel van «>lkaar houden.
dat, woorden tussen In-n'vanzelf
oerlijk«»'woorden worden omdat do Liefde
All»«s Overwint. M nu r buiten In-t
go.bied van de onno/.olhoid on In-t ge
bied vuil de liefde moet men met
woorden voorzichtig 7.ijn. Wie met
woorden omgaat, wordt..', er' moe. be
smet: .wie'vél spreekt of schrijft, is
vast oon charlatan on een
gor«iiilhn'<Tde in de geestelijke ontucht. Sawai
Madhopui- ligt :t:<ll K.M. koei-s JMI
uraden magnetisch achter Jodhpur:
met 7.0'n zinnetje snijdt men /.icli ten
minste niet In de vingers: tont Ie
rest4' est liUeratnre.
Bij dio'Hól nn'tor hoge h«'UV««l boven
Sawa i Madhopur ligt het fort Hant
liitmbor. Die naam staat . op de kaart.
inoor weet ik er niet van en daarom
schrijf ik er zo graag over. liet fort
Banthambor. nou ~- «Int is gewoon
zo'n Brits-Indisch fort op zo'n heuvel.
Ik zou er ook van kunnen schrijven:
.... i .de oude. oude burcht torens, die
Boeddha i-eeds tegen do mdoWoaterkim
moet hebbun aanschouwd, tóén hij in
: het tweede jaar van zijn prediking niet
Anandu tot uan de grenzen de.r
l'nnjaab geschreden was" of...... ,het oude.
«inde binnenplein, waarop tijdens «h*
Y«'»lisoho periode voor aandacht ig«*
'scharen «Ie l'panisluuls wcrd<-n
verklaard door den \vij/.en Brahmaan
Yajnavalkya en waarover thans iedere
iedere week do schaduw van «-en grot»-'
Kokk«'rv«>go| strijkt". «-n n
zoitdthet slikken ook.
Maar ik weel helemaal niet «»f hetzij
de Dooihlha In-tzij Yajnavalkya ooit
van Sawai Madhopur gehoord hadden"
en ik/al liet nooit wctonook. Daarom
schrijf ik ei-7.011 graag over: ..Moven
Sawai Madhopur ligt In>t fort
Banthambor"..Meer 'niol. want lotil.le reste est
cbarlataiMTie.
Ik weel niets va n Sawai Ma«lhopur.
daarom schrijf ik «?!? zo.vool Hovor over
dan over die andere oorden langs de
Indiëroiileals
Bomc.Ji'ruzaicin.Cizohmo|-dc-|'yrami<lcn of Athene.
Dnplaatsen vragen om 7.0 te zoggen naar
tuit uelit igo (aal. naar (jiioridozimion
boordevol van bijvoeglijke
naamwoonlell en Ilit oen oiiey»'lopat-dio
.opgeviste feiten. (He men onmogelijk
tegenover- zichzelf vi-ratit woorden kan
als men tenminste te rade wilmaan
? naar de maatstaf: wat heb ik «T '/.elf
werkelijk van hdci-lil.' Andere
iiiaatstaven nioislen verboden
worden.l*«pati>r Ie boiirKcois is natuurlijk <'<MI
bedryf, «lal niet p-noej;
aaugekan worden, maar om thuis
. dingen uit boekjes en cncyclopacdicën
bijeen te /.oeken teiiieinde dan in r
isbrieven n«'t tedoi»n.ofdieden
fijir/.innigen auteur allemaal-7.0 maar ingeval
len /Jjn.toen hij uvei- Homo. Uethlehem.
de Nul of d«- Acropolis vloog, iltil gaat
te -ver.
liet kwaad xit hem er natuurlijk in.
dat alle woorden '«li» infame eigenschap
hebben van waar te kunnen wezen.
rnaur het niet te 7.ijn. wanneer de ver
keerde mond 7.e uitspreekt.
..Hemb i-and t 'w een gi-utei' schilder dan
Corot" is misschien waar, muur als
degeén. die deze waarheid uitspnrekt
1.) van Hembrandt alleen muur weet.
wal hij op school leerde. 2) van ('orot
alleen imiar weet. wat In-m eens uit
een in de tii-in ge|e7.en recensie is
bijgebleven. M) van schilderen geen
v«>rsland heeft en l) geen Itembrandl
van «-en ('orot kan onderscluOden laat
staan ze. vergelijken, dan /«-gt hij een
viervoudige leugen, is een ergerlijker
charlatan en bedrijft vier maal veertig
kei-r verwerjH-lijker «uitucht dan wie
gemoetlereerd viermaal
godverdomm«' /.egt van de kiespijn. Want daar
vraagt kiespijn om. maar UH'inand
vraagt «?(?«mi. dat e«n nndefiels .zegt.
wat hij niet verantwoorden kan. Als
ik u echter 7,eg. dat Sawai .Madhopur
bij de rivier Banas ligt. is dit perse
ge«>n rieHsenl h'kkerij. want ik h«*b hel
er w«*l twintig maal bij zien liggen:
ik ni«'ld u dit daarom iii«*t een gerust
hart-en met mccrgt'iUM^gcn. dan
waarnn-e ik u van het overvlieg»-!! van
B«»tlilehem iets 7,ou kunnen vertellen als:
Terwijl boven CMIS «-en laatste ster nog
aan de lucht staat, vliegt de machtige
Kokker juist over de dVboortekcrk 'eii
wij denken er aan. hot* diep bem-df-n
tuis in de crypt nu vijftien lampen ?--?
zes («rieksi'. vijf Armenische. vier
l^itijnsi' - branden roml een-ander<*.
in iiiiiriiiei>gevntte;Mter bij de woorden
..Ilic de Virgine'Maria .lesusChristus
natus est". \Vaul dat laatste weet ik
maar uit de ICneyclopaedia Hritannica.
hievi-r schrijf ik u over Sawai
Madhopur. haar wi*et ik .niets van
tlnti (lat het «-r ««Ike keer we«-r ligt en.
ik zal t* ook nooit iets meer van weten
omdat /elfs de Kncyclopacdia
Uri? tannica «-r nog nooit van gehoord
'heeft, liet is tniuii' Zo'n stad ergens
midden in'Brits-Imlië. er is^-en stuw
dam in de huurt en m«'n kan er met
een trein naar toe. .Ie kan wat boeken
lezen: Kipling. Mot her India; A passa
ge t o India.... je kan in Jodhpur.
Allahabad uf t'nlcuttu'eens wat um je
heen kijken en 7.0 enig idee van Indi
krijgen, maar Sawai Madhopur zelf'
blijft iets z«(or onbestemd*. Het lag «T
SCHIPHOL
Amsterdams luchthaven groeit
V IJ I-TIK N jaar geleden
starttvoor de eerst i- maal een burg«»r
vliegtuig, dienst doende op «>en
g«'rcg»-ld«' lucht lijn. en het
Nederlnndselie lucht verkeer werd geboren. ()|>
Schiphol. Toen nog een groot e
grasvlakte met slecht gedempte nlooteit
diéer dwars doorliepen en even zoov«'«-l
lange kuilen voimd«>n. die je bij ?'«?«
landen en bij bet start ««n soms leeiijk
konden hinderen. Ken paar houtrn
loodsen. «'«'Il t«'llt. een catitine. K«-n
ge/.ellig. gemoedelijk onder-onsje, waai
iedereen ziiiYn be«'t je ileeil waar lui
zin inlunl. wat niet lunder«le. want lui
..luchtverk«'er" In-stond uit n
heel-machine per dag die aankwam en n
andere hcclc machine die vertrok.
Tenminste, als bet weer goed w»s.
Bij slecht weer gebeurd»' «T niets . n
zat iedereen in d«- cantine.
Dat is anders geworden. Het lucht
verkeer groeide ««n groeide, er kwann n
meer hangars voor «Ie
v«'rkeersmaa:schappijen. Kokker bouwde er «'«-ti
^,1'oote Inods. Hofstra krc»'g het
verke-'i,, p het veld t»' regelen, wav* !»«'4 i';-:;fc
niet meer aan. dat iedereen maar -.p
zijn eigen bontje startte «»f land.!.-.
In IU2II nam de (ïemeente Amsterd >m
Schiphol ov«'r. Vnn vliegveld werd 't-l
Luchthaven. Met een havenmccs?-c.
m«-t een h«»k erom hoen en .een gi'n ?»??
poort, met entreegelden en stati<-. >?
gebouw. Hofstra werd geineenteai ?!>?
t enaan-nkivegeen pracht
igenverk*1!^toren met allérh'i lichtj«>sonimeeti'-'» ?
len. Del Inert, tot mi toe stations('?|
voorde K.K.M. wordlinvonmoosler. !'?.
van dat oogenhlik af werd de inri-
ht ing van liet veld op peil gebracht in
ovi>rccnstcmming met do oischén. ? i
i
het luchtverkeer niet alleen op ?' il
oog«'tiblik stehl«« maar in «'én vi»r \ ???!??
wijdol-ile toekomst si «-Hen «/ou. D«' ???
inoedolijkheid was verdwenen. Sch ;??
hol was een ? Be«lrijf gewor«l«'n. -.??»
elTieient?'bedrijf. Kn'liet moment, «'.-il
iets efficiënt wordt of wil zijn. is -?!?
geen ruimte meer vont* ondoi'-iiiih.'-'-*.
Dan moet alles precies loopen volg. »i*
Vooi-schrifti'ii en B«'glem«'nton. l»m
krijg«-n wij ..TIn- Book of \VoiiJ ".
waaraan wij ons h«'bb«Mi te lioml n.
al lang voor «Ie K.K.M', werd opgen -ht
«?n liet zal do K.L.M, ook nog lang o-
-rloven; misschien worden' er w«'l .»!??
inoóiste gedachten van do. wereld .-???
dacht, misschien is er wel 'oen l>»-«-l
spéciale i-edt-n. waarom (!«i«l
g!-mlacht telkens als hij aan Sawai Ma-t "?
pur «lenkt. misschien ook is het n< ;ir
een -statl als Amsterdam of z«».
M.»IIhét is «-on betruuwbiüir punt "i'1
?koersen op uit -te zetten in da't d«»r
felle heuvelland van ('eiitr.i.i! '.::?>!<??
:CU) K.M. ku«'rs JIU graden van Jodh|<ui :
twintig minuten .achtor.de' Vei-b'-ili-ii
Stad van ?Tuuk: .5-1» K.M. koei> \2Trt
graden van Allahnbiid: gelegen »»inl<'r
aan »lo-Siil Mi'tei- hoge heuvel m«-' li'-t
fort Bant ham bor. Meer kan je er tnNiil
van wéten'. on mooi- moot j«* ei- du- "?»'»?
iiiet ov««r schrij ven :-j«- vliegt »""!'
Batavia. telkens heen «-n weer: j'
goot het soms. maar als het dan
in d«' buurt toevallig w«-«''r 'ee
. bi url is om te sturen en om de
bij t«' houden, dan openen zich
je ogen op een van ei -n vurig»'
bekende 'manier plotseling 'die d"Hv.'
woeste heuvels bij e«>n stuwdani «'ll
een hoog fort on je /egt: l Ie. dan r In*'1
je Sawai Madhopur w«-er.
Kn dat' is dus eigenlijk alle» ei. l»'1'
is mttHi* beter zó wan't tout Ie 11 -**!?? ^
littératurc.
v«-rPAG. 12 DE GROENE Ne, 30)8
'imdat wij andei's d«>n boel in de war
?(turen. Maar hot aardige van al die
?fficicney op Schiphol is. dat het zoo'n
gemoedelijke efficiency is. Want
DelInert, hoewel hij aan het hoofd staat
van een werkt-lijk /.oor groot bedrijf.
dat nog steeds groeiende is. is «?«?n
uiterst gcmocd«-lijk mensch. wars van
?ille machtswellust »-n grootdoenci'ij.
Kn als je je nu maar houdt aan die zoo
aoodzakelijke voorschriften, omdat je
inders ongelukken mankt, heb je
nergens last mee en .loopt alles op
:-olletjes. Xoodat. goed beschouwd, het
iogst«'«-»ls «>on gcmoi-dt-lijkc boel is op
?M'hiphol.znmh'rccn slappe boel t e zijn.
Kr wordt hard gewerkt om Schiphol
? iet alloen op pojl te houden, maar ook
?r voor te zorgen, 'dat «m/.o
Anistorli.-imschc Luchthaven zijn reputatie
;in een der best»' geoutilleerde
luchtMivons in do wereld in do toekomst
;in blijven handhaven. Het
luchtvel-er is den tijd voorbij, «lat alleen
,:aar bij mooi weer en overdag wordt
??vlogen, liet aantal nachtdienst»'!!
I.-T-::J*. t'»-.' en landingen en starts bij
mist of zeer Inge bewolking zijn
vanl;;-ig volkomen normaal. Dus moet
l- outillage van hot. vliegveld zich
In-i-bij aanpassen, want al bezit oen
«i »'hine d«« nmoiHto instrumenten. di«*
liti «r in staat stollen «iok bij totale
al' ?o/.ighoi»! van «-«'iiig zicht te blijven
vl -gen. dan helpt dat allemaal niets
in- ion »!»? grondorgnnisntio niet van
<li< aard is. dat dat vliegtuig ook kan
l»'ii biniK'iigeloodsl. Du« kreeg
?< iiipliol een aanloop-radiobaken, dat
e goedje diensten bewees bij hot
i'iilooilsen van de ..IVlikaan".
vórkoorst oivn kroeg oon
radiotation en :\ K.M. buiten den
neonn; -t kwam een radinzcndstation. liet
|i.| ojn Avo'iil «ungevi-n door acht
lanlii .wlichton.
l ut .iisHchon''lieoft -hot lucht Vorkoor
-?i groot e 'behoefte aan ruimte. D«'
iiiji'-hini-s word«-n hoe langer b»ie
snolliT >'n daardoor is'do landingssnclhoi»!
«il. groot «-r goworrlon in den Joop ih'f
iai -n. Weliswaar hebben remmen op
il«' wielen dit weer eonigs/jus
gec«»m|**-iiseerd. maar i-uimte op d«-n groinl
l'lil'l toch een vcroisehlo.
Aankoiusl'ii vortr«rktijden van
vi-i-seliill»1!!»!»lui M lijnen beginnen sann-n t«' vallen.
'.«?r en aUhans zeer dicht bij elkaar.
? oor het laiuU-n 's nachts of bij
»i"i'iisch ge«'n zicht moet ooi.i vlieg-..1
ui; niet? genoodzaakt zijn op «'«'U
bcMiiiM punt aan d«>n groml te komen.
l' is zal Schiphol vergroot- woitlen.
^?"1 dit voorjaar zal een aanvang
wiih'on gen uut k t m«-t «Hl werk. Het
terrein z;il een afmeting hebben'
"m 1200 bij 15(iu'nieter tegen SOO bij
Meter nu. <itts bijna tweemaal zoo
ouilt-ndion In-eft uien nogCon
van .'to K.M. voor do
bestaand»'ii «l- nieuw te. bouwen loodsen on.
iiulfi.' -gebouwen. Het hot«'l-cal
i^tinifant. dat nu op don dijk staat.
wial verdwijnen on krijgt een plaats
"l» «l-n grond in do buurt van hot'?
^J«tii>.'isg«kbonw. waarbij hot
tegelijk»1!1voj>gi«oot: 'on gomo»l«'rnis«*ord zal
'*''M|«-n. Het statM»nsgob«juwz<-If wordt
/.nivor «lienst gebouw niet een
'?knnior uitsluitond voor de -wj-'
. D»> afdooling voor
d<-piissage?i^agi-kantori-n wor«lt nu ? ii-oils
^'ii'h,.it on vorbetei-d. zoodat men de
'"?"iijiuii-w vlugger zal kunnen
belii-n,.,,. . '
, 'l(t inotorwerkplaalsen d«-r K.L.M.
:iJii !?>??:«(Ksi-dert l April van Hottérdam
Schiphol ov»-rgebracht en h'et
in «h- bedoeling om de centrale
lv'?'M'liiatsen nog dit jnar naar
Schip?i.«
hol te verhuizen. Zo«xlat hel gelleele
vliegtechnische bedrijf der K.L.M.
eerlang .hier zal zijn g«'\'estigd. Do
instrunient«'nw«'rkplaats der K.L.M.
is it-eds s«'dert verletlen jaar op
Schiphol. Al <le/e gebouwen komen aan de
zuidoost zijde van hel ti-iToin. tegen
den voet van den ringdijk, zoodat het
feitelijk landingsterrein volkomen vrij
blijft van «ihstaki-ls. .
(ielijken tred met «Ie uitbreidingen
verbetering van Schiphol, houdt «Ie
?verbetering der («legaiigswegeli tot
hot vliegveld. In «Ie eeiste plaats <!«>
nieuwe autostrada
Ainstordam-Schiphol-Don Haag. waardoor de regionale
bet eekenis van Schiphol aanmerkelijk
wordt opgevoerd, liet gedeelte
Alllstt-rdam-Schiphol is einde van dit jaar
klaar en het L«-idscheplein zal dan op
hoogstens ('i minuten afstand liggen
van tle luchthaven. ll«>t tweede d«-ol.
dal bij .Sassenheim «ip den bestaanden
rijksweg aansluit, is einde volgend jaar
gereed en Schiphol zal dan van Den
Haag uit in h«Higst«'iis 10 minuten
per auto zijn te In-reiken. Beide wegen
wor«teii als autostrade uitgevoerd met
viaducten over »!«? dwnrswcgi-n on
bruggen over d«' kanalen, die men
passeel-en moet. D»' Weg zal velih'l'
een dllbbelo baail hebben, gescheiden
«loor «'«'tl berin met «'en dichte haag.
zooilal li'genliggei-s elkander niet kun
nen verblinden 's avonds, l'ilsluitend
snelverkeer /,al wor«l«'ii toegelaten.
Loodrecht hi«'i-«ip komt «Ie provin
ciale primaire w«*g Haarlem-Schip
hol li«'t (iooi. Het stuk «l«ior «Ie
lhnii'lemmeimeer. ongevi'er IO K.M.
lang. is reeds gereed en «nik het «h-el
dat loopt van de ringvaart naar Am
stelveen. Aan de brug bij het ou«le fort
Schiphol wordl hard gebouwtl en «leze
zal begin van hot volgende jaar klaar
zijn. /«nnlat men dan in ieder geval
reeds /.onder moeite van Schiphol in
Amstelveen zal kunnen komen en
waardoor de verbinding mol een deel
van Amsterdain-'/uid weer beter
zal zijn. Het stuk A instel
veen-Dieini-rbriig. waar deze weg /al aansluiten
«»p don rijksweg
Amst«-rd»im*Ain<'isfoort. is in voorhcroidiug «-n zal
v«-riiMK'dolijk «>ver een jaar in gebruik
kunnen worden genomi'ii.
Tachtig «Ier voornaamst«? steden in
Kiiropn zijn thans van l April af
binnen «V-n dag van Schiphol te
bereiki'ii. Ken honderd en vijftig
verkeeisx liegtuigeii starten van «Hen da
tum vu 11 Schiphol of landen «T.
lederen «lag weer opnieuw. In UM2
maakten l.s.*iOO betalende passagiers
gebruik van «leze luchthaven. In UW l
groeide dit aantal tot OOOO passa
giers. Kn de afgoloopon maanden van
dit jaar wi'/.en al weer een
vooruitgang van Topct. juin tegenover
«lezelftle maanden vi'i-leden jaar.
De vliog«>rij is een Bedrijf geworden.
Schiphol is ? >eii Bedrijf. De vliegtuigen
vertrekken Op <|r minuut, komen op
tijd aan. De piloten loeren hun
nmeilijke vak niet moor uitsluitend in «Ie
prnotijk. maar /.ij krijgen een «-m-sus te
i|nurliiM|ien en moeten examens doen.
Alles is (ieo|-gailiseer«|. Kn het is beter
xoo. want per slot van rekening «licnon
Schiphol en «|r vorki.'orsvliegi-rij om d«'ii
luuistigt'ii meneer of junVouw snel ver
Weg te brengen en «lat kllll alloen
maar. als «Ie boel goed gc«irganis»-ord is
en alles klopt. Kn in dien vroegeren.
gi'llioedelijken t ijl l klopte do /.mik
nn'oslal niet. Dat kan vandaag niet
meer. r. VAN STKI:NW-:W-:N .Ir.
POT E N T AT E N
Teekening voor Oe Groene van Th. Ortmo.in
Geen paard, geen pol, geen tol, geen bal
Zal u bij baby baten.
PAG. 13 OE GROENE No. 3018
Niet eerder staakt hij 't he/sch gtbral
Dan als hij het vanzelf wil laten.
TTBK,
don
iet u
d« u
ei ??
eti\l
EOl
r
eo
(Ie.
di
no.
pa
DCl
liji
tiet
*n
Ia
en
in
ar
r.
4»
s
?r