Historisch Archief 1877-1940
lï.
w
RECHTSSTAAT OF MACHTSSTAAT
Het beste deel van onze nationale traditie is
belichaamd in het beginsel van den rechtsstaat, dat
woord genomen in zijn tegenstelling met het begrip
machtsstaat. Wij moeten den machtsstaat ver
foeien en den rechtsstaat als n kostbaar kleinood
bewaren.
WIE niet n woord het staatsrechtelijke
stelsel van het communisme, liet fasc
isme en het nationaal-socialisme
eenerzijds en het staatsrechtelijke stelsel van de par
tyen der voormalige rochterzyde, de vrijzinnige
partyen en het socialisme (voor zoover dat laatste
inderdaad democratisch is en niet dictatoriaal)
anderzijds, tegenover elkander wil
karakteriseeren, die kan dat niet treffender uitdrukken,
dan met de tegenstelling: machtsstaat tegenover
rechtsstaat.
Welke verschillen er ook tusschen het commu
nisme, het fascisme en het nationaal-soeialismo
onderling mogen bestaan en ik loochen dia
verschillen allerminst zy staan alle drie op de
basis van den machtsstaat: recht is alles wat en
uitsluitend datgene, wat het hoogste staats
orgaan als zoodanig gelieft af te kondigen.
Welke ingrijpende verschillen, er ook mogen
bestaan tusschen de christeiyke en de vrijzinnige
partyen, zij allen erkennen, dat boven den staat
praevaleert het recht en dat ook de staat en haar
organen, zelfs het hoogste staatsorgaan, aan het
recht gebonden z«n. Voor zoover het socialisme
democratisch is, staat het ook op dat standpunt,
* * v
Het woord rechtsstaat wordt in den loop der
tyden in de literatuur in zeer veel verschillende
beteekenissen gebruikt. Ik gebruik het hier uit
sluitend in de beteekenis, waarin het staat tegen
over het begrip: machtsstaat.
Wat de staatsvorm betreft, kan de rechtsstaat
zoowel het karakter aannemen van een
monaichalen staat als van een republiek. De werkelijke
volksinvloed loopt vaak zeer uiteen. De rechts
staat kan het karakter dragen van een
constitutioneele monarchie, waarin de macht van den vorst
haar grondslag vindt in de constitutie; van een
parlementaire democratie, waarin, zoowel ten
aanzien van de wetgeving als ten aanzien van het
bestuur, het overwicht ligt by de volksvertegen
woordiging; ten slotte in den vorm van een demo
cratie, waarin de hoogste staatsmacht recht
streeks berust bij de burgerij, door middel van
referendum en volksinitiatief, of waarin zelfs
hét hoogste staatsorgaan, de president, recht
streeks of indirect door de burgerij wordt gekozen.
Maar deze kenteekenen moet do rechtsstaat.
naar de juiste kenschetsing van Anenia altUtl'
vertoonen: openbaarheid van de publieke zaak,
volksvertegenwoordiging en volksinvloed in 'een
of anderen vorm, onafhankelijke rechtspraak,
eerbiediging van de persooniyke vryheidsrechten
en een aan rechtsnormen gebonden overheid.
Ik zal de voornaamste kenmerken, die de rechts
staat, waarin wij in Nederland leven, vertoont,
naast elkaar omschrijven,, ten aanzien van de
wetgevende macht, de uitvoerende macht, de
rechtsprekende macht en het beginsel van de
openbaarheid van de publieke zaak.
Voorop staat, dat de wet de voornaamste bron
van het recht is. Zoowel de rechter als de overheid
zijn aan déwet gebonden.
Een groot aantal onderwerpen moet door de
wet geregeld worden: het burgerlijk recht, het straf
recht, de rechtsvordering, het kiesrecht, de macht
van Provinciale Staten en gemeenteraden, de
belastingen,"de rijksbegrooting, de dienstplicht,
de waterstaat en het onderwijs. Deze opsomming
heeft geenszins de pretentie van volledigheid.
De staat kan in het algemeen aan zyn burgers
geen verplichting, iets te doen of te laten, opleggen,
hy kan hun niets bevelen en niets verbieden, dan
op grond van wetteiyke regels, door den Koning
in gemeen overleg met de volksvertegenwoordiging
vastgesteld (deze omschrijving is van Struycken).
De burgery 'heeft indirect door middel van de
vertegenwoordigende colleges een belangryk
aanjjr-.if.is. ti-' v,.
. ? H-, <
. . ' i 1 r, 'J
Df, X ',*>:.*
F. .' i
deel in hot tul stand komen ilcr wi-ttvn «-n
veioitlenitigen.
Straf bepalingen voorkomende in algeiueeue
maatregelen van bestuur moeten steeds hun grondslag
vinden in do wet.
Aan straf bepalingen kan geen terugwerkende
kracht worden verleend.
Niemand kan van zijn vrijheid worden beroofd
en geen particuliere woning mag tegen den wil
va u den bewoner worden betreden, dan op grond
van de wet en krachtens rechterlijk bevel.
Het voorafgaande heeft betrekking op de
bescherming die de burgery vindt in de wet. Van
niet minder belang zijn de bepalingen, die betrek
king hebben op de uitvoerende en de rechterlijke
macht.
De uitvoerende macht althans n van de
beide organen van de uitvoerende macht, do
i u in bt er. zonder wiens medewerking het ander».
orgaan, de Koning, geen daden van
regecringsbeleid mag verrichten is voor de heele gestie
van haar beleid verantwoording schuldig aan de
volksvertegenwoordiging.
De rechterlijke macht is onafzetbaar en dus
voor zoover dat mogelijk is onafhankeUjk van de
regeering, die haar heeft benoemd.
De rechter is echter aan de wet gebonden. Hij
moet rechtspreken volgens de wet. Hij mag niet
bij algcmecne verordening uitspraak doen. Hij
mag in geen geval de innerlijke waarde of c6
billijkheid van de wet beoordeelcn. Hem i» ver
boden te weigeren recht te spreken zich beroepende
op het stilzwijgen, de duisterheid of du onvolledig
heid van de wet. ?
Alle vonnissen, moeten worden gemotiveerd.
Zy moeten in het openbaar worden uitgesproken.
Er is gelegenheid voor hooger beroep. Eenheid in
de rechtspraak wordt gewaarborgd en de wet
wordt tegen verkeerde interpretatie, dio do lagere
rechter van haar mocht geven, beschermd door
cassatie. De rechter is gebonden door nauwkeurige
voorschriften voor wat betreft bewijs, schuld en
do op te leggen straffen.
Ten slotte en dit is misschien nog.do
belangrijkste waarborg, die de burger vindt in onzen
rechtsstaat iedereen kan de werking van de
staatsmachine controleeren, doordat alle belang
rijke handelingen in het openbaar plaats vinden
en in het openbaar mogen worden beoordeeld.
De wetten worden in hot openbaar in verschil-'
lende instanties eerst schriftelijk en daarna monde
ling behandeld. Iedereen heeft de gelegenheid
zijn wenschen dienaangaande te uiten. Ik wees
er reeds op, dat ook do vonnissen in het open
baar worden uil gesproken. Door de
drukpersvryiieid, de vrijheid van voi-eenigon en vergaderen
en het recht van petitie, kan do burgerij haar
wenschen doen kennen en haar critiek uiten,
zoowel wat betroft.de wetgeving, als hot bestuur.
? ? * * ? . ? ' ? ?
Het is een. oude waarheid, die ieder" steeds op
nieuw schijnt te moeten ervaren, om zich van"
haar bewust te biyven, dat men een kostbaar
bezit eerst leert waardceren, wanneer men het
verloren heeft. De groote waarde, die wij in Neder
land bezitten in den rechtsstaat, spreekt misschii n
nog het duidelijkst, wanneer wy dien rechtsstaat
stellen tegenover den machtsstaat, die gelukkig
nog niet in Nederland, maar die hier en daar in
het buitenland- bestaat.
In een machtsstaat komen, de wetten zonder
cenige reëele medewerking van de burgerij en
zonder ecnige openbare behandeling tot stand.
Het voornaamste beginsel van den rechtsstaat,
dat men in het Engelschéstaatsrecht noemt
;,thèrule of law" en dat reeds Oysbert Karel
van Hogend orp omschreef met de woorden:
alleen de wet heerscht over ons'-', heeft in den
machtsstaat geen waarde; Wetten komen tot stand,
veranderen of vervallen door n enkele pennestreek
? van n enkel staatsorgaan, bij voorkeur door n
persoon, die aan niemand «enige verantwoording
schuldig is.
De voorschriften, die in een rechtsstaat van de
grootste waarde zyn, dat uitvoerende en
rechterlyke macht gebonden zyn aan de wet en dat de
? rechters onafzetbaar zyn, hebben in een machts
staat, wanneer men ze daar al voor den vorm in
stand mocht houden, niet de minste practische
waarde, omdat de uitvoerende macht van een
machtsstaat in een handomdraaien alle wetten
kan veranderen en afschaffen of door nieuwe wetten
vervangen en zich niet geneert, den rechter, die
zich niet gedraagt naar de instructies van de over
heid, te ontslaan.
PAG. 2 DE GROENE No.3019
MACDONALD ging aan het hoofd van de 6ritj.fi
te samen geroepen, nu alle onderhandelingen, met H
mislukt zijn, overleg: wo
Do wetgever in een machtsstaat of de uit
voerende macht, want die twee machten va)K-n
samen; zij controleoren elkaar niet en hou.lm
elkander niet in evenwicht?schroomt niet nievwv
strafbepalingen te maken en-daaraan terugwerken.
de kracht te geven, zoodat ieder burger gevaar
loopt vervolgd en gevonnisd te worden op gr«-in!
van een strafbepaling en voor een strafbaar f/il,
dat hij onmogeiyk kon kennen omdat het tiet
bestond, toen hy de daad beging, die hem t"»
laste wordt gelegd.
Ook in een machtsstaat zyn er rechters,
di<recht spreken dat is nu eenmaal hun beroep
maar naast die rechters en onafhankelijk van 'Ji<?
rechters en zonder zich aan de wet te storen,
grijpt zoo nu en dan de overheid van den macht»
staat rechtstreeks in en .executeert degenen, Ho
zy schuldig acht, zonder onderzoek, zon Ier
openbaarheid, zonder verdediging, zonder
geiioIn Nederland geen
7 S het nog geoorloofd in Nederland, o/altl-iM
in Amsterdam, dezen icensch uit te sprei n?
Men zou er haast aan ticijfelen, maar i'> -"'
het er toch maar op icagen.
Eenige weken geleden heeft de afdwing
Amsterdam van de Liberale Staatspartij, »
Vrijheidsbond, in Amsterdam enkele
reclames aangebracht, om den kiezers 'aar tf
bevelen op de lijst van den Vrijheidobone'
stemmen. Zooals dat bij een reclame past, W
men n hoofdgedachte in beknopten en pakkctdt»
vortn op den voorgrond gesteld en diéuitgetiruU
.in de leuze: in Nederland geen concentratie
kampen."
Aanvankelijk heeft die reclame bij nu
/aansloot gegeven. Eenige dagen geleden
echter de hoofdcommissaris van politie op <
van een klacht van den Duitschen gezant, ex fff
móedelijk derhalve door tttsschenkomst vat: «?'
ommeer Nederlandsche ministers, versacht <l"Mi'
lijk tédoen uitkomen, dat de soldaten f>>> *?
afbeelding, niet Duitsche soldaten zijn» $'
Vrijheidsbond heeft aan dien icensch gtvo'9
gegeven. Kort daarop ktcatn echter het mVuir'
verzoek (of misschien zelfs hét bevel), de réctuM'
geheel te verwijderen.
De Vrijheidsbond heeft aan dat verzoek S*'
volg gegeven, maar het lid van de Tweede Kawer
de heer Boon, heeft zich gehaast aan den MinW*
van Binnenlandsche Zaken de schriftelijke traag
naar Strejo, waar dt confercntc, door MUSSOUNI
scn p/on tot daadwerkelijke beveiliging van den vrede
?0*000 moet worden.
oord vonnis. En voor den vorm wordt dan
iteraf die overheid gcdisculpoord door een wet,
dezelfde overheid in een handonulraaion maakt.
iVie eerbied heeft voor het bestu dooi van onze
. tionalej} traditie moet don machtsstaat
ver?ion en den rechtsstaat waardeeren als een
kost?ar kleinood van do grootst u waarde.
Binnenkort zullen do kiezors de Joden van do
ovincialo Staten moeten aanwijzen, dio hot
kios?'Ufev vormen voor onze Kei-st«' Kamer. Het
.'t riiot op don tvog van oeir weekblad als Do
i-oene,. om zijn lozers rand t o geven, op wion -/ij
??eten stommen. Muur in n opzicht moonon
n ons niet van oon advies te mogen onthouden.
urn in goên geval op een vo«»i-staml<.|. van tien
ichtsstaat. moar in iodor g«>val op een
voiirandor van don rechtsstaat.
A. C. .losKI»||l'ft! .llTTA
mcentra tiekampen
?loc» loekoutcn,. nf f,!j V(lur ,/lV?lt»?atrcad <'e
," 'HHlicwtnlelijkht'hl aani-ntmll.
Uut etc.Duil*rhc aittoriteM'n zich «chtimcn voor
? '?ontruimt ic/<(?ni>i>n. en niet .n-cnst-hcn tint
<«iro,, <lc tmntlucM i'^nlt gevent W, vult in /ben
? l'rysni. Manr u-al heeft ,tc . 4>WiT/«
??lonlettcH-brteageni a», ann tlien tcrnn-h
'
nel.
clement tvn het na^
*'jft regum. De giïnrtgatc voonMling, ,lie men
"A//««rmn k<m maken, fa. ,l?i zij (llcnrn <tni
»'nig optle tonnen van itic hnm^en te oefenen.
? e.nde hun inzichten te icijzigen. Dat f« V/c
Hwecle lestmj van de Duitwhc autoriteiten.
Hoe <lc toestand in dit opzicht in D,nt*eh!nnd
<;: 'loct overigen* niet ter zake. Maar zou etni
"'lerlander-tH Nederland niet den ,ecn*ch mogen
Breken dat tcij lW Duitse, voorbeeld S
* 'ten volgen?
.ik. moet het zien, róórdal ik het geloof t dat
?22£ ***«*»««** Weering Jor dit
«reden van den Amsterdamaehen hoof
doom"«arts de verantwoordelijkheid op zich heeft
^n. Ik begrij» zelfs niet, £lke
veront* dingen men zal kunnen aanvoeren, om
"H misstap verklaarbaar Ie maken.
A. C. J. J.
WEEKTRDMPET
Y4.N DEN WIJZEN OLIFANT
IK heb een oogenblik de gedachte gekoesterd.
dat men mij. doftigen olifant, wol had kunnen
gebruiken by het pompetwo huweiyk, dat do
lUiitsche Ministor (toornig heeft gevierd. Prinsen
van don bloede hadden do plechtigheid niet bene
don zich behoeven to iiehteii. Hu do
menschenkennis «lic ik mm hot verzamelen ben in mijn
olifantsbroin. sedert mijn kleine oogen regelmatig
die eigenaardige wereld der tweevootors bekyken,
'/.egt my. dat men er zieh niet over'verwonderen
moet. dat oen volk in nood in een tijd van nood
behagen heeft in al dio oo^onlust. Hel absurde
behoort nu eonmanl tot do moiischelijke natuur!
Overal waar men zijn blikken laat rondwaren in
hot Derde U ijk, ontdekt men vlaggen en optochten
??n parade». .Men mak» niet uitgefeest J Ook in do
buurt van .Münchon kon men z'un vlnggen kwijt, en
zijn Kuproscntoordo geweren. Daar was de oude
Ludendorf'f. dio zeventig jaar wei-d, het doorluch
tig objeet van begroetingen on vereeringen. Deze
merkwaardige figuur, voor wion de Leider allo
vanen dood hijschon op alle torent jnnen. gebruikte
zijn zovoiitigston vorjaai-dag om aan do wereld
kond te doen. dat het Christendom de ooi-zaak is
van nlle bederf en dat het streven naar beperking
van bewapening in s! rijd kwam met de heilige
nioimchpiiiveliton - - - om te worden vergast.
d uu- bi'ttn-ijoii te worden Vernietigd on wop
t«kwijnen in de loopgraven. De toevoeging achter de
drie streepjes is van den olifant, wiens wysheid
niet verder reikt clan dat hu de redding der
volkei-oii.nog oltyd ziet in vrede en menschelijkheid.
Men mag den Duitschcn Staat niet voor de
barliaarsche woorden van Ludondorff aansprakelijk
stellen, maar het feit dat een zoo in zijn vaderland
gevierd man als Ludendorff ze straffeloos kan uit
spreken, leidt tot de gevolgtrekking, dat de geest
van atheïsme niet uitsluitend zetelt in "Rusland en
Moxieo. En zoolang ons volkslied nog luidt: ..Mijn
schild endo betrouwen, zijt Gij o God mün Heer",
is hot do plicht van ieder Nederlander, die de pen
1 voort, zijn diopo droefenis en ontsteldhoid te
openImivn over degelijke ontheiligiug van de eenige
on oouwigo wnardon. die do weroldruit haar nood
kunnen verlossen.
Itohooven wij ons erover to verxvondoron. dat
hel hart yan don Paus verontrust is over don loop
die do zaak van den godsdienst neemt in het Derde
HÜk. waar Katholieken on Protestanten dagelijks
bloot staan aan vervolgingen on holommoriitgen.
waarvan do feiten reeds zooals zo tot ons door
dringen door do mazen van ee:i gemuilkorfde pers.
om beven doo-i? ' l h-t verheugt ieder welden
kende, dat do'N.S.B. in Nederland deze ontkerste
ning niet wil navolgen, maar als het haar ernst is.
dan dient zij niet (olhoiil posit io t o kiezen tegen w,i|
in Duitsehland aan do Itelijdende elirislenen wordt
anngcdmin. on niet langer id wat in hot huidig
lhiitschluml geschiedt to vergoelijken! -- llej
verbod, aan do Htudonteti dor H.K. l*iii\vi«iteit.
om (e spreken voor do Nederlandse] 10 iia
onntdsoo'mliston. wijst in do riehting do/or
wonseholijklioirl. * *
':?''' ? '? ' ' *. ? ? '
Onchristelijk en .onredelijk is ook «lo algonieene
loi»stand dor Kin-op.'o,selu' politiek. De heer. Tiald-'?
win hooft ons aller govoeli-ns dezer dagen vertolkt,
toen hij uitriep: ..Ik ben geen pessimist, maar zoo
nu on dan hol» ik hol gevoel, dot ik mij in een
krankzinnigongostioht oevind. De diplonuitieke roizon'
door Kuropa gelijken oon iinulo d»or oen inrichting
van geesteszieken !" Deze woorden. Hit. den mond
van oen gezaghebbend Britseh staatsman, geven
weinig bemoediging ten aanzien van do
dri'o-Mogendhodon-f'onfoivnlio. dio thans lo Straut haar
ontnonschelijk-niooilijko taak tmelit-to volbt-otigoii.
en waar helaas! niet Uden. wiens hart is
anngedann door vortnoeionis on bokomniornis. imiar do
iotwat op wijion Wilson gelijkende MacDonahl
voor Kngeland hot woord ziil doen. MaeDonnld on
MussoUni. wier bccUcnisscn aan de beoeft^iiiais
der vergelijkende golaatkimdc hiernaast ivowlen
aangeboden, zijn in Slresji olkaaw tegenspeleiM.
Zul liet hun lukken een nieuwo. algemccnc garantie
t o vinden voor den vrede, wolko Kden niet bedreigd.
maar zoqrbedrcigbaar acht ? Mogelijk bi-ongen do
dagen die or liggen tusschon dit trompetgeschal en
het afdrukken der counint waarin het is
opgeteokend, de beslissing. Op hot oogenblik ziet het er
n^ar uit, dat het ongeduld van Frankrijk en Rus
land, dio op eigen houtje een verdrag sloten, de
algeineetie vei'zouningsgezindheid ? van Engeland
f AG. 3 DE GROENE No. 3019
in de war zal brengen. Ten aanzien van
Duitschland, de onzichtbaar-aanwezige, is de situatie in
tic laatste dagen wel ietwat veranderd. De verkie
zingen in Dantzig, waar aan de
nationaal-socialistischc partij do eindoverwinning onthouden bleef.
vormen wel een vermaan om een klein toontje
lager te zingen. Ook Zwitserland, welks parlement
de doelbewuste politiek van de regeering tot
handhaving van zijn souvereine rechten tegenover
Duitsehland ondersteunde, leverde het bewijs, dat
or nog andere gezindheden dan do
nationaalsocialistische in do wereld bestaan.
* *
*
Och, die grenslanden ! Ook in Nederland wat
een politieke partij, de Vryheidsbond, het, zonder
eenige bewijsbare agressieve bedoeling^ tegen een
bevriende mogendheid, de bevolking in haar
verkiozingspropaganda tegen het instituut der con
centratiekampen te waarschuwen, en aldus positie
t o kiezen, niet togen een staat, maar tegen den
geeat. dio sommige andere volken bezielt, en dien
wij hier niet wenschen. De Duitsche gezant greep in.
on er ontstond de figuur van iets dat op inmenging
look van een buitenlandschc mogendheid in
Nederlandscho aangelegenheden, waarover de openbare
meening in Nederland terecht verontwaardigd is.
En zoo l>en ik vanz««Jf gekomen aan de
Nederlandsche strofe van mijn bazuinsólo. De afgeloopen
week gaf reden tot verontwaardiging, . helaas {
ook tot diepe smart. Wederom eischte het,gevaar
der lucht een reeks van dappere levens, waaronder
hot leven van een onzer vermaardste. kundigsto
vliegers. Hot epos der luchtvaart gaf een zyner
somberste episodes te beleven, maar de nagedach
tenis onzer koene holden zal ons nopen tot voort
gaan in hardnekkige taaiheid om de telkens
opnipuw rijzonde problemen van het nieuwe verkeers
middel te overwinnen. De nobele wijze, waarop de
Duitsche autoriteiten onzen gevallen vliegers do
laatste oer hebben bewezen, is ongetwijfeld hier te
lande 10*11 zoorsto op prijs gestold.
.* *
*
De kritiek looft nog in ons Volk. on ondanks de
gematigdhoid. waarin gezagsorganen en volksver
tegenwoordigingen elkaar ontmoeten, blijft de
geest van controle in dio versmade volksvertegen
woordigingen vaardig. Niet zonder'verzet, waar
aan do pers oon belangrijk dool had. is hot
tariefontwerp, omtrent welks zu i ver-fiscale bedoelingen
mon argwaan koestert, or in do Tweede Kamer,
doorgegaan. Ook do Amsterdamscho raadsleden
toonden hun kritische vaardigheid, door. naar mijn
inzien terecht, te opponeoren togen de nieuw ont
worpen wiïikolvorordoning. waarbij van bovenaf
. ann zekoro groepen van hot bedrijfsleven belem
meringen worden aangelegd, in don vorm van een
vergunningsstelsel voor een bepaalt! deel van den
winkelstand, mot uitsluiting van anderen, die door
stichting van oon winkelbedrijf ook in hun onder
houd willen voorzien. Ik ben hot eens mét hen, die
zulks in strijd acht on mot hot algemeen belang.
Maar dozo wettelijke on, reglementaire voorzie
ningen zijn niet do oonigo punten, waarheen de
kritiek zich te richten heeft. Mij moet een protest
uit do .slurf togen do wijze, waarop do Haagscho
lucht bosfhermingsoofoning was ingericht. Hot
on?.'.voorziene, dat oon luchtaanval kenmerkt, was
volkomen -buitengesloten, on ook in technisch op
zicht hooft dozo oefening alles te wenschen, over
gelaten. Waarlijk ! hier is een grondige verbetering
noodzakelijk. Al t o zeer wijkt de ernst van het
geval on de technische moeilijkheid voor ambtelijke.
ijdelheid. , ? '.
I lobben niet ijdele complimenten on vooze
heldenvorooring ook schuld-aan .hoi'vliegongeval? "De
i|uaoslio is geenszins zonder belang.
?En- i'voiinun is zonder belang do afbrokke
ling dor Texolsoho duinen, dio als mon sommige
deskundigen gcloovcn mag, indien niet spoedig
voorzieningen worden getroffen.' gevaren zal op
leveren voor don afsluitdijk. Ieder vertrouwt dafc
deze zaak de aandacht del- betrokken autoriteiten
hooft, maar hot is niet ondienstig or oven in het
openbaar op te wijzm.
Gelukkig is mijn laatste trompotatoot oen stoot
van vreugde. A Hes wijst er op. dat de
Nederlandscho- gulden, don aanval,1 dien dozo Woek te aan
schouwen gaf, glansrijk doorstaat. Zelfs devaluïsten
vinden in dit feit, gegeven de situatie, een
pulijkc bevrediging.
rrr
T" "?»».
.-** !
Iha 23
ie
klei*
'lat hi;
'i'
VRK,
den
er»-.'
d« u
ee.»
e* n
«i.c
ki. i
't*.
fd.
SOI
ee
de»
di
no.
pa
DCl
dpi
>vr
? «r
en
ia
ar
$1
l>
Ji
r.
?e
s