Historisch Archief 1877-1940
Tooneel
i
AAN DE BRON VAN SHAKESPEARE
Henrik Scholte
Het Winteravondsprookje" bij het
Hamburger Thalia Theater
H KT zou tic moeite waard zijn na te puin
hoovelo grootc tooneolsehrijvers in Umi
jeugd begonnen met
dohoinolbostormoiuhrealiteit tini tenslotte te eindigen niet het
hemelveroverende sprookje. Shakespoaro's laten» «tukken
zingen zich alle los vat» don aaitischon bodem.
niet omdat alles» tenslotte in het leven toeh niet
..y.oo erg" '/.ou /ijn. niet om het te ontwijken in
een lieflijke parabel, maar omdat men al strijdende
tenslotte komt op een plateau, waar het perspectief
ruimer wordt en irreëler, omdat alles in den grond
zooveel eenvoudiger is.... als bergtoppen in de
verte, als alles wat tegen de lurht geschreven staat.
Shakespoaiv's ..Wint era vondsprookjo" -- op n
na /.ij n laatste si uk. de schoonste en innigste
..Vorklflrung" van al dat woroldseh ongemak zou
nog volgen in ..The Tempest" is een uniek
wonder van dramatischcn bouw: /waar en zwoel
«Ie inzet als van een koningsdrama, koningen
gekweld door koninklijke jaloey.ie. een koning van
Sicieljeii en een koning van Bohomcn en een edele
vrouw Hermione. Tegen violette luchten zuidelijke
hartstocht, de. lijken vallen al aan liet begin.
..Othello'' kwam nooit verder dan dat. maar alsof
Slmkespeare voelde dat hij met ..Othello" nog
niet het drama der jalouzic geschreven had. trok
hij vier jaar later de lijnen van het conflict door.
Ku /Jet. door al het duister der gemartelde
menschenzielen hoen breekt eensklaps het licht. De
koning van Bohemen is in gramschap vertrokken,
de koning van Sicioljcn heeft Apolloon's
recht, vaardig orakel gevloekt, zijn zoontje is gestorven.
zijn vrouw is dood. de trouwe maagd Paulina
heef» als -een tweede Kiekt ra woorden van ver
schrikkelijke aanklacht gesproken, het pas-goboron
kind. dat Leontes niet erkennen wilde, wordt in
storm en onweer te vondeling gelogd in het becroru
hol. de ruige beer rent den handlanger Antigonus
achterna en verblindt hem.'de andere dienaren des
konings worden verzwolgen door de hoogt» zee en
dan.... dan breekt langzaam de zon door de
wolken, het steeds donker gehouden tóoneel wordt
licht overgoten en in hun gebloemde
carnavalsdracht komen Shakospoare's clowns te voorschijn.
de dikke goode hertier en zijn omioozele zoon
Stoffel. .Ms waren wij weer in het Ardonnèiiwoud
of in dat. van Ohoron..en Titnnia.-.'..- -..Hij eten
alleen maar als ze honger hebben" zegt Stoffel
wjjsgoorig van de hoeren en de-goede beer kijkt
hom over tien schouder en Stoffel neemt, zijn
potje af voor hem. In Roheinon is alles maar «M-U
sprookje, de duistere nacht i»* voorbij, liet zuivere
on dauwfrisseho ..Dankgohot tier llirten" zet in.
op hef schaponscheerdeisfoest- van liohomcn
dansen do herderinnetjes Mopsa on Doiva* nm den
Meiboom on Vltirizol. de jonge zoon dos koning*.
vlecht oen krans om do. haren van Pordita. hol
verloren koningskind. Autolicus komt op. dat
prachtstuk van oen aartsscholm on oen dagdief.
en verkoopt zijn kMiiiorswarcu on zijn
volksballaden. Men gekscheert en men lucht en men
voelt dat zelfs do harde woorden van don koning
van Uohomon op dat feest niet tot een nieuwe
tragedie loidon. ja dat zij slechts do voorbereiding
zijn tot oen «Ier lieflijkste happy onding* die het
tóoneel kent: do terugkeer van l wee gelieven tot
hot hof van Sicieljen. waar de'.trouw Maagd
Paiilina haar plicht ' heeft vervuld en waar in de
nis hot .beeld dor vermoorde koningin Hormiono
lovend %a j'worden bij zooveel geluk.'..dat- haarden
echtgenoot en de.'donhtoï» teruggeeft.
Do troep van,liet Thalia Theater uit Hamburg
bereist thans niet dit stuk. dat voorheen ah een
: der moeilijkst te ensceneorcn en ook om deze
reden'minst gespeelde .Shakespoare's behoorde, ons
land on het kah als het wil er zijn tenten mee
opslaan tot in de kleinste theaters toe. Het kan
hei spelen voor mensehen zonder toöneelcultuur"
tin zonder uitgesproken Hhakespeare-vereering.
Want dat is hot mooie van deze voorstelling.?en
dab is eerlijk gezegd., waarom ons tóoneel-uit een
voorstelling als deze'zooveel leering zou kunnen
trekken ~ hét vertelt het ons ftls een glashelder
sprookje van het begin tot hét einde. Het is vooral
de regie, die dit stuk Shakespeare's volksstuk
bij uitnemendheid waarbij zoowel koningen als
herders recht vanuit den eenvoud des harten
gezien zyn ? tot in den grond doordacht en volgens
een logisch schema uitgewerkt heeft. Men heeft
««?schrapt, waar het noodig was. Maar men hoeft
vooral ook gereleveerd, untcrmalt" met de bonte
kleuren die het sprookje vroeg, (icon oogenblik
wordt deze zoete betoovoring. waarin bittere
realiteit zich opheft in lucide sfeer der verbeelding.
onderbroken, innerlijk noch uiterlijk. Knkele maten
onlr'aete-muziok en het decor in verwisseld. Kn
waarachtig geen fcynthotiseh" decor! Alles in dat
paleis van Sicieljen. op hel ..strand" van Bohemen
(en die geografische blunder past in'liet sprookje!)
on later op het sehapcnscheorders-feest dient
tenslotte de zichtbare, tastbare, zinnelijke illusie
en niet tien geest.
Men schijnt in Nederland hemel en aarde te
moeten bewegen om eens een regisseur on een
mcttour-on-scono te vinden die het aandurven zal
om Shakcspoarc z«Vi eenvoudig en zóó zonder
pretentie te geven en daardoor ons rechtuit te
leiden naar liet hart van alle wonder dat dit
sprookje is. Als ik bedenk hoe wij onder ..Othello"
gezweet hebben en luie door l ij k en topzwaar het.
kantelde.. .. tle/.e voortgezette ..Othello" komt wel
op een ongelukkig moment voor onzen nationalen
trots, maar misschien toch nog niet -te laat om
door een vergelijking, die zich pijnlijk opdringt.
te rcalisccrcn: zoo niocxtcn wij niet alleen
Shake«pen re spelen maar zoo zouden we l iet ook A'inmr/i
als we maar wilden. Kn dan zouden wij houseli niet
naar buitnnlandsche. gezelschappen loopen, die
niets anders meebrengen dan Khakespeare....
maar dien gespeeld !? ' '
Muziek
Mahler en Bach in het
Concertgebouw
Mahler's Lied von der Erde
DIT zal wel Mahler's tmstoribiyksto werk
blijken,, ..Ua« Lied von der Krde". Vrijwel
ieder jaar wordt het een keer in het Concert
gebouw uitgevoerd en iedere maal opnieuw onder
gaat men de zeldzame schoonheid van deze muziek
die. als Nietzsche zou zeggen. ..von dim letztoi
Dingen redet". Wat is het? Men, kan het niet
doliniooron. iets van de treurigheid van het diepstt
geluk bevangt ons bij de ontroering, die ondoi
het luisteren over ons komt. Het is een muziek.
tlie in gelijkenissen spreekt, up een afstand zijii
we. in oen wereld, gebouwd op Chineeseho motie
ven. nu eens exotisch en vreemd-schril en dai<
weer bloeiond-licfeiyk als de teeder geschilderd"
bloomen op het dunste rijstpapier. Kr is een
drinklied. dat om stilte vraagt vóór den dron'%
«?n op dat moment wordt de aarde spookachti:
als oen aap. die over kerkhoven gilt. Kn da i
weer is er oen spiegelende stilte van water, dat in
zijn spiegelbeeld speelsch en aardig, de wcrol l
«p zijn k«ïp projecteert. Kn dan het afschei i
van een vriend, wien auf dieser Welt das Uitte k
nicht hold"'was en boven" deze wereld staat h* l
firmament en is eeuwig, eeuwig. Zooals dat zingcn>|
en wijd als een opwaaiende wind vol bloescn>*
wordt uitgezegd in deze muziek, het wordt inde-*
daad zooiots als een zegenende verlossing.
Met déze muziek is Mengelberg een en
de/imuziek met Mengelbcrg. Nergens toont hij zi>n
meesterschap als vertolker zoo overweldigend
als in do anderhalf uur tauziok, dat dit wei k
duurt. Wat in het orkest, niet zijn prachtig'*..
doorzichtige instrumentatie, wordt uitgedrukt
* «mvorandorlijk srlmon. hot zijn de solisten.
lic in onze aandoeningen «?enige wisseling kunnen
Mfiigon. Xoo is voor mijn gevoel do Xwccd Martin
: lohniann oen minder juist vertolker van zijn
partij dan de alt zangeres Ilona Durigo van do
t are: hij zingt minder van binnon uit, blijft mij
i ? veel zanger. Men voelde hot contrast tiisschcn
l -t zingen van een Ilona Durigo en tlat van een
i i*hmann wel nadrukkelijk, verleden Zondag
middag. Het was echter weinig storend, hot
?: heel is nu eenmaal van oen macht, die blijft
..? crheerschon in onze indrukken. .Kn van hot
\i heel behielden wij den indruk van wol een
zold/ ani schoont* vertolking, een der diepste
ontiveringen van dit muziekseizoen. tlie te schaarseh
/. in geworden, om er niet met vreugde van te
tuigen.
Bach-herdenking
HKT^laatsto abonncmontsconcoft Donderdag
avond was-tevens oen Bacli-concort. Wat
niet merk waardig is nu wij Bach horden*
k-u; Du avond werd belangrijk door het optreden
v. n den beroemden en bij ons reeds veel
bowtm<|i eden Baeh-vertolker, den Kngclschcn pianist
Jl trold Samuel. Wij hoorden hom nis vertolker
v u de klavierpartij in het 5de BraudotiburgHchc
r< -iccrt en in het pianoconcert d kl. t. In beide
w i'kon toonde Samuel zich een pianist die Bach
s| -elt zooals de Bach-minners het zich niet
ideale.k> iinen denken: fijn genuanceerd en magistraal.
De Duitsche bariton Hernia n u Schey zong voor
d< pauze oen viertal Ucistliche Liedor. met
orgelIn geleiding. Met een mooi geluid zingt Schey
H oh erg ..verheven". Ik houd niet van die
pogin«j«u om do muziek van Bach expressief temaken
\clgonsdontckst. waarop hU muziek componeerde:
H el» is «'on allesbehalve ..literair" componist.
CONSTANT VAX WESSK.M
Belastingen
Indische verlofganger en fiscus
W. H. MEIJBÜRG
O l'. v«»rz«x»k van eeiiigt» belangstolleiub'ii.
of naar ik mag aannonien belanghebbenden,
wij«l ik oen korte b«»spreking aan «!«? regeling
gotr«)ffen tusschen Holland en de Ovorzooscho
gobietlstleelon. waartlt»or voor hot 'overgroot e
deel dor vorlofgangt'rs de noodigt* zekerheid is
v««rkroern. «lat hun fiscale boslonimeriiigen
gedurende hun verlofsporiotl»- worden bespaard.
Vóór l!i:W was deze overoensttMiilning allorihinst
volkomen; \\'ol wórd naar aansluit ing gestreefd.
doordat liuliöontheffing w«(gens vertrok naar hot
biiitt«iilan«l verleende, wanneer belanghebbende
mot .zijn ge/.'m langer t|an zes maanden achteroen
wogbh'of. Daartegenover werd in Holland oen
aanslag opgelegd, wanneer op grond van de
feit on kon worden-aangenomen, dat de
vorlofgnnger zich hier iiieltenvtitiri had gevestigd. De
vraag.-of iemand al dan niet hier woonachtig .is.
is echter van feit ««lijken aard. zoodat .ambtelijke
opvatting «-n jurisprudentie van «Ie fe.it'enrechters.
«!«? Hadón van Beroep, nogal eens uiteenliepen.
Wanneer iemand drie maanden of langer hier
vertoefde,, werd tloorgaans aangenomen, dat hij
hier te lande woonde. Vele verhjfgnngei's.reageerden
hioitip, door hun verlof zoodanig in te'doelen, dat
zij dit in bolastingvrijheid konden doorbrengen;
Men 'verbleef tijdelijk in hot buitenland on leidde
«nik vertier binnen Holland gedurende het verlof
«««?n zwervend bestaan, zoodat tien Hollaiidschon
fiscus hot aanknoopiiigspunt voor de subjectieve.
belastingplicht, het hier (e lande wonen, ontbrak.
Daartegenover konden \vocr gevallen worden
genoteerd, waarjn zoowel déIndische als do
ilollandschc fiscus meenden oen aanslag t«; moet«'ir
oplogg««n.
Indic. (Hcrz. Ord. Ink.
Bel.) art. ia.
Zij. die Nederlandse h In
dic tijdelijk verlaten. wor
den geacht nog binnen
Ned. Indtëte wonen, in
dien hun afwezigheid een
jaar of korter duurt.
Holland. (Wet Ink. Bel.)
art. i c. ..-?'..'.?
Als niet binnen het Kijk
wonend wordt beschouwd
hij die tijdelijk binnen het
Rijk verblijft en hetzij in
Ned.. Indië. Suriname of
Cura<;ao woont, hetzij al
daar geacht wordt te wonen,
, volgens d f daar fieldende
' wetgeving inzake belasting
? naar l n konten of
.ver?'?','-.' ? mogen.
T*»t gord begrip van do nieuw»» rogolingvdio mot
PAG. 6 DE'GROENE No. 30H
ingang van l Mei 'IIKW in werking trad, zijn
«Itbetrokken bepalingen van de Hollandsche en In-li-,
sehr* wet hierboven naast elkander geplaatst.
Til deze bepalingen blijkt, dat do Imlisi IV
fiscus de banden .met den vorlofganger niet
v«tbreekt, Holland 'hem echter in vrede zijn voiM
laat doorbrengen /.onder daarvoor do rokoniii). t*
presontooron. Door den termijn op n jan r-K
stellen valt het overgroot o dool der vorlofguii»."»
onder deze regeling: hij die tengevolge van zi«
kiof oen speciale opdracht langer afwezig blijft. ? uit
hierbuiten.
In de practijk zullen dus do volgende luuulelin^1
worden verricht:
a. Do vorlofgangor ontruimt zijn huis in In-lr
on dient oen verzoek in om ontheffing van
1'ors.oiieoJo Belasting over do nog niet -inpr
treden maanden van hot belastingjaar.
b. De Inspecteur van Hnancic'n van de Indi
woonplaats verleent gedeeltelijke ont hel'ha:
«>P den loopendon aanslag Inkomsten Belast M&
wannér het vorlofsinkomen meer dan !/4 lp'
.zal zijn dan hot in Indiëgenoten inkomen.
e. Bij liet bot rokken van een woning in HolViii»'
wordt, een ?aanslag l'orsonoolo Belasting «uwt1
iijdsgelang opgelegd. (Voor gomeubile» nl<
kamers «MI bedrijfsmatig verhuurde geiii'-uH'
loerde etages drukt do Porsonoolo :Bohi-iii>
op den fie.nsionhouder rosp. tjp don
verhuur!1''tl. Ontvangt men in Holland een aangifl»ui-'
lnkomst«*n Belasting, dan kan naast i «l-? ?$*
hruikolijkogogovcns worden volstaan mot Vlt'|
molding van den vormoedelijkon dtlur
verlof ondt11!' toevoeging, dat men
Indische Inkomsten Belasting blijft
worpen. . .:,'-.'
Voor de Vermogensbelasting is eenheid g»
borgd door gelijkluidende rodaetioidor wet! «.?lij!''l
bepalingen, nis hij de Inkomsten Belast iiif'.
Naast hot gangbare type. do verlofgung
binnen het jaar zijn werk in de tropen
weneemt, dient te worden genoemd de Indisr
djie voor langer dan een jaar overkomt. Ho«»;
hierboven zagen, valt deze niét onder do
fictie der I,ndischc belastingwet en hij wort i
door.den jndischen fiscus vrijgegeven. Ol
vorlofganger op langvn tormijn al «lan n.i
Mollapd woont, wordt in voorkomende ge
r "f
H.-' r omstandigheden beoordeeld. Wordt hij geacht
lii r te wonen, dan volgt daaruit
belastingplichtig!'?? l volgens de Hollandsche wet. Koert hij ttich
hi' non hot jaar naar Iridiöterug, dan treedt «ie
lii> boven beschreven regeling weer in werking
??n wordt hom alsnog in Indiëeen aanslag over de
ivf lofsperiode opgelegd on d»» oventuoelo in
'Xi Ierland opgelegde aanslag vernietigd. Do
verlof:,T gcr op korten termijn." tlie binnen hel jaar zou
i'Migkeoron. wordt op'dezelfde wijze van Indi
miM'Holland overgeschakeld, wanneer zijn plannen
nij'.iging hebben ondergaan en hij langer dan een
j««- afwezig blijft. Indio geeft, dan achteraf
algelui M* ontheffing van het tijdstip van vertrok af.'
Met is in de laatste jaren geen uitzondering, dat
'!?? ?mployéof ambtenaar vol animo zijn verlof
???in doorbrengen, doch, eenmaal in pa l Ha. moest
VIT lemen, dat geen gebruik moer van zijn diensten
kut worden'gemaakt. Hieraan was dan als regel <
"?M pensioen- of wachtgeldregeling verbonden.
'l -ngovolge van do beslissing van hot
(Jouv«*rii"i .-nt of den particulieren werkgever, tijdens
li"l verlof genoinen. waarbij pensioen wordt
t'-or'.H nd, is hij niet langer dt* tijdelijk uit l ml ie
«f« /.igo, die //On werk weer giiat. hi'i'vntten. Do
liul «eho fiscus neemt nu aan, dat hij zich
niottor««K-i buiten Indiëhooft gevestigd op den dag
l(x>'afgaande aan dien. waarop hot pensioen
i»sr. it: alhier wordt c.«j. aangenomen, dat hij
'?ii:l. up hot tijdstip van pensioen in, Holland heeft
si-v iigd. Wordt oen wachtgeld toegekend, dan
w l -der geval op zichzelf moeien \vtirdori
booor?l"<'i.. Soms bestaat oen goodt* kans. dat dit een
'Ü«l -tijk karakter zal dragon en tle betrokkene .
»'?»!? i spoedig in functie zal kome.n. zoodat men
"i"( ^in zeggen dat tl»» banden met IndiëhiordtMir
'Ni .itief zijn verbitikon. Is bij -voorbaat' bekend.
'?'«l (it wachtgeltl slechts oen overgang is naar
l1"»-'-ion Of ontslag, ofmadert de positie van den .
«aci'^.Ider betrekkelijk diclit tot die van
g«P'1»»! ?nneerde. dan'zal Indiöhom bij zijn vertrek
Mai«-n. Hct, verlaten van Indiëmet oen
wachtH«l -is Indiëmetterwoon verlaten, kan dan ook
[vH'r al*4 een conclusie voor den }ndischon fiscjus
'???'. waarmede dw.«' zich op den bodem der
?it.stelt,:; '.."??? . ?'_ /.- . . '- . ';
dtïzo fogolihg treedt dus in hot algemeen
'Ml- -id, waar de. verloigangt-r zijn tijdelijk domicilie
'"'''fl forug ten bate va(n Indië, waaruit de voor
in den vprra van verlofssalaris worden
ken. Deze betrekkelijk eenvoudige oplossing
ertoe, dat beide belastingadministraties
livergcërendc wettelijke bepalingen elkaar
le|ï'mit niet zullen betwisten, doch aan den
kant den verlofganger in vele gevallen
attractie v»n dit verlof, zijn
belaHling?"??l4 oiitnoinen. , '
ii. ' " ' ?
Bioscopy
Mores del Rio in ..Madame Dubarry" (Tuschinski, Amsterdam^
SCHADUWEN UIT HET VERLEDEN
L. J. Jordaan
Wilhelm DieterleïDubarry"
(Tuschinski, Amsterdam)
HET /«Hl df moeit o waard zijn i;c»i.s nrcries
Ie Veriieinon op welke iMUlimorcieeli» gron
den (andere kunnen wij moeilijk'
aannenien) de filmproductie zoo hardnekkig terug'
keert tot. ii'ods'behandelde|i.tijdcr\vi»rpeii. Op
goxette tijden duikt een ...siiccosnumnior" op dal
wij jaren geloden aanschouwden en waaraan een
regisseur weer eens zijn krachten wil' beproeven..
Nog pas beloofden wij een nieuwe verfilming van
..The nieiry widow." waaruit bleek dal /.elIk oen
inaii van Lubilsch' kaliber legen een dei-gelijke
liefhaling van reeds eenmaal behandelde stof' n iel
opy.iet. Het gerucht wil «lat ee'n gt'luidsboworking
va i ..Caligari" in aantocht is <>n iiitiisschon maakt
«?on tweed*- ..Madame Dtibarry" haar opwachting.
.Men kan niet zeggoii tlat d«-ze zucht tot
lierhalen een bijst «-r pleziorigoh indruk maakt: zoo
jong on reeds zoo.... oudbakken! Waarom ?
zoo is moh geneigd te ymgon -?waiinoor hot
complet<? zichtbare «»n . hoorbaiv hóejal tor
b«.schikking staat, zijn toevlucht genomen tot
dorgelijken opgewarhidon kost? Van hetoogónblika'f
tlat de nionsch zich van zijn sponde verheft tol
aan het motno.nt dat hij .zijn moede on lichtelijk
gemelijk*» oogon sluit, dringt het rijke leven zich '
in (jon bonte afwiHsoling «un hot filnigt'vooligo
gomoud óp. Do slaapkamer, do straat, «Ie tram.
hot kantoor. .I. zij -'leveren' stof tot dozijnen
kleine, maar belangwekkende drama's. Hoekt men
het in hot grootere: welnu dan is daar do contem
poraine wereldgeschiedenis zelve, die n formi
dabel melodrama mag heeiQn. Kn toch nóg
eens .,Merry widow," nóg eens C'aJiguri," nóg ,
eens Dubarry!" i
( Dit kan ons slochtn te meer verbazen, waar men
mei dergelijke bezweringen do gevaarlijke, scha
duwen van' hH verli'dpn oproept gevaarlijk
Mllldal Xij tl«' l«'Vt'llde pl'oduoli»' een «?olIOIllTelllie
aandoen, logen welke ^eoii lio«|i>inlaagscho filin
kan «tptfil'lioll. "Al tleze oude. reeds klassiek
«eworden ..hits" uit de filmhistorie dragon n.l. hei
aureool tier l«>gont|e «>ntlaar moet de seliiilerendsle
nctuoi'lo prestatie liet togenaf|ogvj«-n. f|i«| onaange
name ill de lieele y.nak is bovendien ilat de/e
conciirrenlie wolbesclitiuwd Imogsl imfair moet worden
genoemd. Want niets is als maatstaf van appreciatie
xoo weinig bi'trniiwbmir als tle herinii«>ririg 1*11
tiel-geriN. geldt <|e/i] kloilimo||(|«' waai'lioitl: zoozeer
als bij de zich in ra/.end tempo ontwikkelend**
eineniatogral ie. Men hoeft jaren geleden een
belangrijk'r film g«*zien. die grooton indruk maakte.
Men spreekt ««n schrijft «-r over ? men v«'rg«'lijkt
haar met nieuwere producten ?- t«>lkonsduikt
tl<iiei'iriiii'Hng nan dil -werl: wee/-«p.... en telkens
w«irdt h«'t goh«Migenb«'«'Id fraaier. H«'t 'gan't ernn-e
als mot ruide schildiM'ijon: de tijtl vorloent «!«?
kleuren oon verzadigdheid en oen diepte, die
? dikwijls vrior geen gering doel hol offoot «Ier
jn-roti zijn ! ' ,
'.' Kn de b«iklagons\Vaardigo nieuwe boworking va n
zjilk een klassiek oeuvre 'óndirrvind.t er het dis-"
plezier van..'.. nion gaat vergelijken! Men gaal
Vergelijken, hoewel theti .weet dat iedorf» verge
lijking valsch oir onbillijk is. Want liet betreft
hier in waarheid onvergelijkbare grootheden. Hot '
eene is langxamerliand een geïdealisoordo fantasie
geworden, ongrijpbaar, onstoffelijk, veilig voor
oritiek.*?het andoit» ligt daar weerloos en kwets
baar in zijn concreton vorm voor u. >
Wilhelm Dioterle (?William" heot de man
tegenwoordig') heeft dan do stoutheid bestaande
aarlgi'ijpendc historie van La, Dubarry weer eens
op het dook tu brengen en onweerstaanbaar
verrijst als J,dcr Fluch dor bfisqh TatM het oude
work; van LUbitsch.. .,1 d«.- imposante schadilw
uit een reeds grijs vorlotlon (1010!). En mot
dezei
let.
i'er
*-''
K/
in
en
in
tir
r.
<?
a
't
*
{
b
1;
\
PAG. 7 DE GROENE No, 3019
t
l
i V