De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 13 april pagina 5

13 april 1935 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

«RS»*^ ."WM^aCll l I.-LMB. ?'."'-. "*^ schaduw: do horiimormg ----- do hot-in oring aan oon gowoldigo suiwatio, oon blijde ontroering. In hot- bedaagdo Rembrandt-Theater zagen wij voor hot oerst dio prachtige en kotmo greep naar «.?en historischej vorbcolding'door Me film 'werden wij getroffen door ??on wereld van onvonnoedo mogolijkhodon die zich achten- dit rococopanorama opendo. firooto namen, in don glans van hun opkomst zijn or aan verbonden: Janninp*. Pola Xogri. Hoinhold Schünzel J Lubitsch' Dubarry" werd niet do herinnering aan het tcerfr, maar het kost baro souvenir oener emotie en ook daartegen is zelfs de strijd der goden vruchteloos. Daar is dan dozo nieuwe Dubarry" in de eerste plaats kijkspel, toogegoven, maar oon goed gemaakt on smaakvol fcijkspol. Een klourig, rijk nnj in détails verzorgd rococo-foost - - geschoolde acteurs (al zijn zo moor tooneelspelors dan filmsujotton) oon habiele, beheerschte rogio.... wat wil men meor voor een vertóoning die in 'de eerste plaats wat afloiding en oogenlust bedoelt to geven? Het is allos oon beetje aan de oppervlakte en oon bootje Wg on-Fransch: de drukko Louis XV van Reginald Owen lijkt wol erg woinig op don verfijnden koning dor oneyclopaedisten ??hu is ,.just an actor" zooals Doloros dol Rio. do Dubarry" dozer film, just a film star" is. Onzo ooron worden ; wel op oen harde proef gestold wan neer wij , moeton vernomen hoc df dames on hoeren olkaar mot ,.Djoeberry", Cfromman" en . Shozoll" ' aanspreken als zij Dubarry", Grammont" en Choiseul" bedoelen. Maar in hoeveel historische films is dit anders en beter? Mon zou het heelo geval kunnen aanvaarden als oori aardige oporctte-zonder-muziek...... als do onschuldige geschicdonis van oen morry widow"-z6ndor-botorbriefjo.... spelende in oen of andor fantasie-rijk mot opzij-zetten van iedere gedachto aan don tragischon vooravond dor Franseho revolutie. Maar. dan doemt de herinnoring -, aan dio oudero Dubarry" op l Was zij als film beter? Hou zij zelfs do vergelijking, technisch gosproken, mot, pieterle's w-ork kunnen doorstaan? IJdele vragen, die allo redelijkheid missen! Want nog eens: men is bij zulk een vergelijking onrechtvaardig zoowel jegens het oudero als tegenover het nieuwere werk. Hét staat te bezien of Jannings destijds een betere acteur was dan Reginald Owen en of hij min der comediespeelde. Het lijkt lang niet zeker, dat Pola Negri (hoewel ze stellig meer pit had) veel dieper peilde dan hét onnoozele filmsterretje Dolores del Bio. En men' behoeft er geen oogenblik aan te twijfelen of de primitieve mise-en-scène die ons in 1019 ver rukte, zou naast de pompeuae mon teering van déze Hollywoodsche ,;Dubawy" maar oon poovor figuur slaan. Typisch Ve/uwe/ondsc/iop Caveant Consules GKDK1TTK1SJIUK «lak-n van (teldefland hubboii de aandacht- dor gemeen tol w bosturen in hun gewest goricht> op i-on bij hen iugokunien sehrijvon van hot 'GcOdeiwch CSunootMehap ii»t hevórdoring on instandhouding va-n do Schoonheid van Stad on J^and. waarin dit lichaam zün bozorgdhoid uitspreekt u ver don vaa-k fttorenden on vernietigend en invloed van de wevkoii thant* verricht of voorgenomen ter wille van werk verschaffingen werk verruiming. Hot gaat vooral om do, keuzo dor ob jecten" on de wijze van uit voorin»,'. Oedeputoerdon bcgluiton hun mi»xive aldus: De instandhouding va-n hot Geldprsch karakter in het alge? meen on hot specifiek karakter van bepaalde gedeelten der provincie Gelderland achten Gedeputeerde Staten van zóó groot belang, datzij gaarne .voldoen aan het verzoek van het bestuur van,het Ueldeiwh Genootschap tot bevordering on instandhouding van, de nehoonhoid van Stad en Land. om do aandacht van de gemeentebesturen to vostigen op do gevaren, welke in dit opzicht droigen.'* Inderdaad zijn dio govaren ont stellend groot. Maar gelukkig zijn er in Gelderland veel burgemeesters, die hot belang beseffen, de gevaren inzien en, wat nog het meeste waard is. persoonlijk vervuld zijn van liefde en bewondering voor do schoonheid van stad en land, voor do bekoring der natuurlijke land schappen, voor do vorrassendo schoonheid van onze flora en fauna in al haar verscheidenheid, en ook van haar \vaa-rde vom- do woton* schap. . Vanouds i« Geldorland geliefd Qin zijn iiatuui-HclKMin, in h-t do V«*luwo en hot Hijk van.N'üniogoii. Uitei' is dn'Arhtoi'lmok gaan ino«1 ellen ondank* zijn nngelukkigeii iimtiii, maav afzonderlijk hi-bboii Itiiurloo on SlHiigonbiirg. UiiiMiuolo. hot \Voold. ' Bokolidi'llo. Korenhurgor Voon oon goeden klank. KH laat t»ns vooral do rivioron niet veruoton mot hun dijken. uitorwaard«n. kribben, voron. walon on wiolon. dn fraaio omlijsting van druk whcepx^aartvorkoor ««n industrio. T^angs 1.1 sol. Rijn on J.*k, Waal, Maax oii Lingo doot zolfs do ervaren toerist nog vorrassondo ontdekkingen. Jn al dit fijno schoon grijpt onzn tijd nu in mot rnwo hand. Kr komon wegen, bruggcoi. stuwon. «luizen, kanalen. Steden on:.dorpen breiden zich snel uit. Xioiiw.i* \\ooncentra vorrijzon. waar vroogor dn non^aamhoid hoorschto. Beken ?moeten verruimd worden in do. breedte on in do. diepte. Woeste grond levert oon dankbaar object. voor ontginningsarboid. Intusschen hebben vele van die worken hun nut on vaak' brengen zij nicuwo tfohoonhotd. De kanali- . satio en vorbotoring van de Maas hebhon vool sohoontf vernietigd, maar onn landschap verrijkt mot mooie on intorossanto stuwvvei'kon («rave uitgezonderd). En tijdig wel willend overleg hooft'er tenminste oen mooi en merkwaardig wiel be-( houden. Tijdig overleg is ook don beken in hot WintorswijkKcho ton goodn gekomen. ' Do opwekking va.n Godeputeerdwi aan do GomoohtcboHturon i« geen Sjdol gebaar. Bij tijdig overleg kan inderdaad voel onheil worden voor komen. Maar er komt kunst on* wetenschap bij to pa». Wat don oen Doch daar was de onuitwischbaro glorie der oorspronkelijkheid ??? do geniale vonk der inspiratie, die geen pronk en praal noch technische superioriteit kunnen .overtroeven. En daar ia de herinnering dierbaar door lang-. durige koestcring.... groot n voor naam geworden door don afstand der jaren! In dit dualisme der gevoelens ziet de moderne beschouwer zulk een' nieuwe bewerking aan kregël op , zichzelf in het bewustzijn zijner onbillijkheid, maar onmachtig om het hinderlijke fantoom uit zUri gedachten te bannen. Het is de onvermijdelijke schaduw van het verleden die zich' plaatst tusschen publiek en werk 'en een onbevangen oordeel nagenoeg onmogelijk maakt. Er is echter ten slotte bij dit' alles n troost: do toeschouwer heeft er geen .achuld aan. Do producer ziet het bl«od «ver zijn oigon hooftl komen hij. wist wat hg dood, toon hij don hopeloozon 'on ongelijken atrijd aanbond mot ieU zoo onoverwinnelijk» als oen Her innering ! Daarom laat on» van don nood een deugd maken: laten wij 'ons amuseeren Biet do . onderhoudende ' belevenissen dezer .ipjoebórryV. ,,Gremni&n'8" on Shozell's". n van do doodon niet dan goeds blijven denken.... ' CklME WITHOUT PASSION" DEZE film draait op het oogenblik in Roxy. Amsterdam, met den titel Misdaad zonder hartstocht." Wij verwijzen onze lozers haar do bespreking in ons nummer van 23 Februari jl. ' ? onbelangrijk voorkomt, is voor ee»i andor boven alle» dierbaar. Onder anderen blijkt dit by ontwatering**. werkon. Kon geliefd object daarvoor wordt geleverd door on/ vochtige heidevelden mot neiging Int hoog veen vorming. Daar hobboi we er nog eeltige van. Dikwijl . worden ze opgovroolijkt door blank. vennetje»». Bij «Ie tegenwoordigwerkwijze en de van Staatswege t. verkrygen eredieton is hot iiio' moeilijk, om zoo'n landschap !? i m t wateren, te egaliseeren, te ont «innen en te verkavelen in ooi* aantal boerenbedrijfjes. Maar hot hoidcland schap it» daii verdwenen on daarmodo bij d ilriohondord soorten >-an planton en «lieren. Daar zijn vool kleintjes bi.t. ilio de gewone wandelaar niet op merkt, maar dio voor de wctiïii schap van groot bulang zijn. Man ? ook zijn ei- grootu figuren ondoi. bloemen, die, alH we. zo voor hè! eerst zien. ons vervullen met v«»i wondering «»n dankbaarheid e t (rots, omdat dio planten daar zo . maar in hot wild voorkomen. Dbloeiende heide is al mooi, miwuwannoor we daar nog do, grootoranje Arnica'n on de blauwe KloV ? josgontianen by zien. dan wordt h».i heel iots aniior». ' Kn dio klokje.gentianen brongon weer met ziHi de prachtige Blauwtjes, vlindei-, waarvan do rupHon een zoo gehein-:zinnige 'levensgemoonschap hobb« n met do mieren. We zouden bool.doolon kunnen vullen over dio nat ?? hei. Tegenwoordig verheugen dui zenden mensehon <*n kinderen zi< h in do sehoonhe'ul on wotonswaardighoid van do/u soort- van lan-i.sehappon. waarvan er in ons lai «l en vooral in 'Gelderland. al zoo vr.Uzijn vordw«»nen. r?n.vea-nt t/Vmsiilr-. dat '/.i- er niet alle aan gaan. . De bosscrrn EN dan dn bnssi'hoji. in/iehlen omtrent houttoill hebben zich liaan gebroken on MI kunnen we eraan gaan denken, ««m veln van de bestaande bossohen '. verbeteren en t« vornic-iiwen. liit lovort veel nn dankbaar werk. O -k kan 'men nog op numigo pla«^ nieuwe bossehon aanloggen, nm n dan bpsch, dat behoort büi :i> klimaat on natuurlijke huisvesti i? geeft aan eigen flora en fauna. H <-T kunnen gemeentebesturen in o^- rleg mot hot Staatsboschboheer ind tdaad nog prachtige dingen do n. want de natuurbescherming eist hl lang niet alle woeste gronden \V«ur zich op en weot heel goed, dat v ?<?! woeste grond eigenlijk bosch H hoort 't o zijn: alweer oen zaak \ -«.i wetenschappelijk' overleg. De uitkomst van alléB inoet /in. dat we er inderdaad boter <'P wordon, dat ons land niet venu uit en dat Gelderland zal kunavn blijven voldoen aan de hoof>i< eischeii,' die men kan stollen ; »" een «treek, wttar m en on t span n- «? on Verheffing zoekt. ? Kn de andere provincies? ivli. Iaat die ook opimssen. Allouaal ?hebben zo te vorliezeii. reeds ?>'? luren, to. behoirtlon of te hersttvNsommigo ;moor, sommi go niin^r. Ons heelo lamt i« gemoeid bij <:«?» dingen. -Kn nu gaan onze gedac' u* vanzelf naar Den Haag, waar l'*'1 wetsontwerp óp het- behoutl van natuürschoori on ilo boschori tii'!-' van onze 'flora en fauna zijn .*>'# .langs de voorgeschreven ban*" i' begonnen te wandelen. Qm die ««?! hebben .we al lang gebeden er». p<smeekt, mogelijk komt ze nu n<* net op het nippertje gereed om ?»»* over veel moeilijkheden heer. k helpen. D'e circulaire van Ged* P'1' teerde Staten van Gelderland t "i»»1 aan, dat de vrucht al rijp is. Dn. JAC. P. Beeldhouwkunst Jan Engelman: Moissy Kogan (De vrije Bladen. De Spiegel", Amsterdam) «, A/lli xii-h «>j» de hoog 11- uil stcllt-n Y Y van een fijn lyrisch gevormd lu-rld: tiixver, verschaft /ii li liet l>oekjt- d:it . ? bekende schrijver Jan Kngolmau ver, >rgde. Kr staan u» mooie albecldinnfii i. die Kogan op zijn best doen kennen ? -i de literatuur is zoo t'-i-n met dit werk ? tt het een ongekend en lioog-gestenul ?iiocgcn is over Kogan te lezen. !>?? tiappe Russische beeldhouwer is wel i ngzumerhand bij ingewijden ingebtir; -rd. maar eigenlijk moet men spreken .m een gevoelig modelleur of wel een l'feld-siM/f/fr of een fijn bewerker van l iiencc. een ureamist. want hij is een Muzikale droomcr. die zucht de weeke l lei beroerd en als een alchimist ha r t.si -chlelijk het vuurproces volgt op zoek i lar wonderlijke kleurschakeeringen. Engelman heeft dit wel zeer goed bc£? epen. De kleine kunst van Kogan is. i er k waardig genoeg, van invloed gev vest op het grootere werk zijner Holi udsche collega's, waarmede hij tijdelijk ? menwoonde; en het pleit wel voor zijn \ crk hoe grootseh zijn kleine plastieken . .u. Figuren als de torsen in brons en v; hakken klei uit 1933 en '.{4 /i j n in de 'l ollundsche plastiek uan te wijzen, l.ees \ 'oral de pagina's o en 11 over de tijdel ke verdwijning van het bronzen beeldje v u Kogan om een juist inzicht te krijgen li.it; de schoonheid op den inensrh kan i: werken, hoe eigenlijk men ..smoorlijk \ rliefd" kan raken op een schoon voorv -rp. Op lildz. IQ staan rake dingen ? er Hnlhml en zijn beeldhouwkunst, die i- Ier wel eens mug weten. Maar laten i ? tóch dankbaar zijn. dat in haar ?eindeloosheid", waarin deze onze. beeldI* u» kunst wel eens geraakte, zij belangr ke dingen tot stand heeft gebracht. Emil Schaeffer: Herman Hubacher (Benno Schwabe en Co.. Basel) E K N" nogal kostbaar werk met 48 groote cliché'* over het beeldhouw« rk van den Xwitserschen beeldhouwer II rniiinn llubacher. Voor Xwitserlaml /i ;er een belangrijk beeldhouwer, omdat u d:iar geen klassiek gevormde beeldh- iwers gewend zijn. Hubacher staat ?t* rk onder invloed van Kolbe en nog m t-r onder die van Maillol. Men zou in /< .eren zin kunnen zeggen dat hij een u it d'union vormt tusschen deze beide er .(tere internationale beeldhouwers. Zijn xr «wenfiguren hebben echter grootere -|> nning dan bijv. zijn portretten, die lu r en daar aan innerlijken drang, door l ? i hologische beroeringen ontstaan, drcii><> te verzwakken, doordat M j mijns m. t-ns te veel opkleuVzich instelt. Van hi- t wordt gezegd dat hij meer be nvl 'd werd door Kembmndt dan door «K- -roote beeldhouwers. Die invloed van R' ibrandt is dan niet het diep-tnen-'. lijke maar enkel de tonaliteit en ook «I'1 Belichtingen die ruimtelijk relief geven ?i.i -Rem brandt's menschen, hetgeen tiiet all -n de voorwaarde is voor plastiek in 'l«* uimste beteekenis van het woord. , ijn figuren ademen een gezonde zinne'ijl eid en staan vast op de aarde gei'l- t. Zijn " meisjesfiguren hebben het i'»t -vrouwelijke van een argelooze iw. tui lijkhuid. Zijn figuren zijn het beste «Vi» hij schiep, omdat het léven daarin w . at heüsecrd is tot een klassiek gev< uien stijl zonder dor of intellectueel tp .-«rden. THEO VAN HH.IJN FLORA'S LENTEFEEST '-i hoer k. van Leeuwen Jr. schreef onder dezen, titel een boekje over 'l'' voornaamste bloemen, die op de. tei<ioon8telling te Heemstede te zien züi«. en de firma J. M. Meulenhoff er een aantrekkelijke en spotuitgaaf je met prachtige 's van. Geen handleiding vooreen . iek aan de tentoonstelling, maar kostelijk bezit voor wie thuis nog wil na-genieten van het geziene *" tevens voor lederen bloemenliefht-l'ber. Men kan zeggen, dat dit boekje «n <le' catalogus van de tentoonstel. bij elkander behooren. IISCHIMSKI Vrijdag première van een BROOTS en AANTREKKELIJK tllmwark. Een bollende roman. MEESTERLIJK BESPEELD. mm, mmmmaUm MADAME (Een Warner-Superfllm) Een IDEAAL-film te zien en te horen om DE film voor het uitgaande publiek EXTRA IN HET PROQRAMMAt ?en kostbare attractie op actueel gebied, DE GEBOORTE van aen VIJFLINQ in AMERIKA «n hoe deze kleinen verzorgd worden. Toegang boven 18 |ear ZIE puzzles op pagina 24 Wegens ongekend suc ces worde .HET MEEST BELANGRIJKE programma. dat ooit in Amsterdam vertoond Is voor de laatste 7 dagen geprolongeerd MISDAAD ZONDER HARTSTOCHT Een fascinerend filmwerk - van grote waarde met CUUDE nm WHITNEY BOIimE in het voorprogramma als bijzondere attractie een grote komische REVUE-FILM Hollywood Party Met nadruk wijst de Directie het Amsterdamse .publiek nogmaals op dit kolos sale programma. Zoiets wordt zelden in n programma' vertoond. Toegang boven 18 jaar. en u kunt hier u zelf niet verschoonen, terecht zal men u dan ook hoonen, wanneer men u vraagt en 't blijkt u niet zaagt in d'uitkijk" het eiland der demonen " CARLTON CORNER ? VAN ZATERDAG 13 APRIL AF ? BIJZONDERE ATTRACTIE FRANCS KETH, PALUDANUS, OLIVIER, SWART Ongeëvenaarde Virtuozen KKX XlEfW GKiMTIPglX DE BEKKXP GKZEljLICtK SFEER CARLTON CORNER Een verstandig besluit... Geen wagen is betrouwbaar met onbetrouwbare banden. Wees verstandig en besluit Durilop-banden te gebruiken. Dei zijn de banden voor een goeden wagen. Vraag\Dunlop-bandon aan Uw handelaar ISOCHROM ABONNEMENTSPRIJS VAN DE GROENE" Per jaar: Nederland . . . . . . . ? 10. ,. Ihdië(zeepost) ,. 10. (mail),. . ., 13.50 Argentini Belgi Duitschland Egypte Frankrijk Griekenland «o Oostenrijk Sowjet-Rusland g Spanje . "5 Tij echo Slowakije Zwitserland "5 ? 11.50 Denemarken Itali Noorwegen ' Zweden Engeland Amerika. Australi Azi Zuid-Af rika w u u / 13.50 KROP k> .t r t ? :> \". PAG. B DE GROENE NB. 3019 PAG. 9 DE GROENE No 3019 i. i

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl