Historisch Archief 1877-1940
i'km.
v; 1
w
-^??MttMMM*
f
Boeken
KAPITEINS VAN VROEGER
Albert Heiman
j. A. N. Schagen van Leeuwen: De onder
gang van de Cornelia (Folemprise,
L. Boucher, 's-Gravenhagej
DAT zijn op het eerste gezicht al sympathieke
hoeken, die waarvan liet titelblad meteen
(Ie p-I U-Ie inhoud Vermeldt. Zodat de lezer
invries weet waar hij aan toe is. Het Was ecu
goede oude gewoonte, die Veel te Hliel in (ilibruik
geraakt is. Ofschoon voor de eerste maal in de/e
ilap-ll gedrukt. l>e/it ..De ondergang vuil de
Corndia" de/.e voortreffelijke eigenschap echter
? ?uk: het '/.ijn ..Herinneringen neergeschreven door
haai' gezagvoerder Kapitein .1. A. N. Schaden
van l .eeuwen, waarin veiteld wordt vun zijn
jeugd en van liet '/.eeinansleven: van de IMIUW van
het fraaie barkschip ..He Cornelia" en hoe dit in
den jaiv iS.'iT in volle y.ee verbrandde: van de
avonturen der schipbreukelingen, die. in open
hooteii Mrazilië's kust Ivivikten. en van hnn
liehoiulen thuiskomst in het vaderland. Hoof den
schrijver toegewijd aan y,ijne dochter, welke, die
dit t ere beproeving mede had doorstaan, en in het
licht gegeven doof y.ijn kleinzoon (i. Knuttel -Ir.
, Nu is men meteen volledig ingelicht, en het
laatst.- restje wantrouwen, dut zou kunnen be
staan tegen piëteitvol gepubliceerde
familiepapictvn. verdwijnt bij de aanblik van de. een
voudige en sierlijke vorm van liet
Kolcmprisehoekjc. en bij die van de stoel v. d on kei v kop van
de. kapitein, op het '«(inslag)» »rt tvt. Aan zoo'n
rustige, zelfbewuste /cemaii zou me n ook vandaag
non met genoegen y.ijn schip en y.ijn leven.
toeVcrI rouwen. ?
Kn de inhoud'r Wanneer men y.ich hoofdzakelijk
Verdiept heeft in (ie HUie en 17de ccliwse
scheepvaart geschiedenissen, dan heeft y.o een uit In-t
midden van (!?? UMe plotseling; een heel eigen
aardige bekoring, '/e is persoonlijker gekleurd.
romantischer, wiuirm.'c ik zeggen wil. dat zcniccr
veneratie heeft Voor het geschied-zijl», en Illecr
aandacht voor het persoonlijk element in de
belevenissen. 'He kapitein heeft trouwens de
huiselijke, gelovige toon die min de sympathiekst*;
kant van Me.-ts en \*an l«ciuicp herinnert, en hij
mist gelukkig hun hivcd.sprakighcid. Soms /cl f s.
als y.ijn relaas midden 'ui de gebeurtenissen
oangclillid is. geeft hij er eeli vooihechl vail. Wat ..oude
zakelijkheid" geWc(s*l is.
Hat hij die zakelijkheid waarlijk wel geleerd
heeft, blijkt genoeg uit het stuk jcllgdgi schiedenis
dat aan het eigeidijkeivisverhaal voorafgaat. In
tegenstelling; niet de ?functionaris van vandaag.
die y.ich in het beste geval identificeert met y.ijn
beroep, kon y.oo'n, vroegere scJieepskapitein. in
het vooronder opgegroeid, door vlijt en
volhar.ling opgeklommen, maar met alle
mogeiykhi-deii vóór y.ich. niet anders dun y.ich blijven
identificeren met de kleine wereld waarin hij vun
jongs af aan g--plaatst was. Hij was niet n niet
y.ijn kapiteinschap, maar n niet y.ijn schip en
?y.ijn bemanning. Hat maakt een groot verschil.
Hieruit 'laat y.ich ook het gedrag van deze
mannen bij gevaar en ramp verklaren: hun
kalmte, hun vertrouwen, hun overleg. Vah ie k
bleef uit. want de saamhorigheid der opvarenden
was ..stabiel en tegen alles bestand. Kn in de
momenten dat ui les verloren scheen, ontstond er
tussen de/e ha i de zccrobhcn een soort vun teder
heid, die vandaag nog ontroeren kan wanneer
men i-r.vah leest. Kr komt iets hailclijks in hun
toon. in hun gebaren, in hun inventies, dat eerst
geheel \vr.l roligell door de stlVIlpcschecpsdisüiplille.
in (ie reddingsboot of aan de veilige wal y.ich vrijer
uiten kan. Het gevaar heeft /e, dan niet alleen
gelijk gemaakt, maar 'het accentueerde hun ge
meenzame menselijkheid, het Versterkte hun
groepsgevoel, y.ij waren hit- en deelgenoten.
Hoe geheel anders zou zoiets zich vandaag
afspelen: hoe geheel andei's gedraagt een kapitein
y.ich in e/e tijd. Bij een van de allerlaatste grote
Amerikaanse scheepsrompen is hut nog gebeurd.
dat. nadat de opvarenden in de sloppen geborgen
. waren, de kapitein zich nog gemakkelijk kon ver
wijderen van zijn zinkend schip urn de luiding in
PERSOONLIJKE VORMING
Wordt in alle schoolklassen toegepast door
hetJongansInitltuut FELSENEOQ" (Opgericht 1903)
ZWITSERLAND » KUQERBERQ
1000 M. boven zeespiegel
de nieuwe situatie op zich te nemen. In plaats
daarvan keert hij allen de rug toe. antwoordt op
geen enkele roep meer, blijft alleen op de brug
achter en verdwijnt in de diept e met zijn schip.
Ken nutteloze maar heroïsche geste:1 l k geloof
het niet: het is niet moeilijk y.ich in 's mans ge
voelens in te tieiiken. noch zich de eindeloze
Verhoren en rappoltcll ell enquêtes Voor te stellen
uiu hem wachtten* de onvermijdelijke degradatie
in de publieke achting: de moeilijkheid, om nog
een schip onder commando te krijgen: de ver
stoorde eigen illusies, het Verloren zelfvertrouwen.
Wat zijn de paar jaar leven die men ten koste
van dit alles krijgt, nog waard? liet leven in deze
tijd is maar voor weinigen aanlokkelijk. w.«imicer
y.e door hun ervaringen over voldoende verge
lijkingsmateriaal beschikken, .sterven met een
schijn van heroïsme lijkt vaak verkieslijker dan
na een noargeestig-gerekt leven* tóch te moeten
eindigen met een naargeestige allcdagsdood.
Als' men zulk een verhaal als van de Cornelia
in het heden projecteert, blijkt eerst recht hoezeer
niet (U* mens. maar.wel zijn maatschappij en y.ijn
weivluU-cld veranderd zijn 'm nog geen'honderd
jaar. Vermindering van vitaliteit en
sanienKch rol n pel i mr van het levensgevoel werden
begeleidingsvcrschijnsclcn van d ? technische vooruit
gang en de bedrieglijke verruiming van mogelijk
heden. Verder geprojecteerd op vandaag is het
rustige godsvertrouwen van de kapitein een
utopistische hoop die alleen maar rationeel worden
kan als actieve opstandigheid. De
achterk<ein? Milderen van deze laatste «tocrc zeebonken zullen
uiervan het bewijs K-veren, dat staat wel vast.
Lode Verhees: De heldentocht van de Alexis
(De Sikkel, Antwerpen)
K Ifcldcntocht van de Alcxis.
Antwerpis geen uitgewerkt
reisy.akelij k-gehouden verslag.
... vóór alles ondel houdende
avontutvn-gcschicdenis. zooals een levendige, fan
tasierijke grootvader de/e aan zijn' kleinkinderen
vertelt. Kn waarin vermoedelijk waarheid en ver
beelding nat dooi- elkaar gelopen zijn. zodat ie
het niet waagt veel conclusies te tivkkeii. maar
er ook niet toe komt. omdat (ie geschiedenis /o
kleurig en boeiend is. dat ze geen tijd laat tot
verder nadenken. Kr .gebeurt. y.o machtig veel:
gevechten Inet, zeehiV.«rs. de ontmoeting met een
wrak vol schatten, het opvissen van een klein
kindje uit de zee. en later van twee schipbreuke
lingen: het vangen van een hamerhaai. gevechten
met ..wilden" aan de Kaap. het avontuurlijk
sehe Hark".
journaal, noch een
maar de aangcnaiiH
innemen vun hoonsl eigentuvidige lading eigeu>
ajm een onbewoonde kust van Australië, d,.
redding van een rijk rccdcr. feestelijke ontvangn
'm Sydney en piettige terugtocht naar Antwerpen.
He eigen bitkoring vun dit boek is. dat het
ncrgiMis ..gesclutjvcn" is, muur overal verteld.
gesproken en KO direct mogelijk verbeeld, in
onmiddellijk contnct met de toehoorder. Li H! ?
\Vrhees is geen auteur muur een «makel ij k ?
pi at er. die vele geschieden issen kent en y,u id
sprekend in een spannende, gesloten vorm giet.
Niet y.ijn w ooi-den onthoudt men. nuiur wel (!?
beelden die hij oproept.
Xijn Vertellingen vun den smid", het eerst ?
boek vun hem dat ik leerde kennen, miste no;
(h* bekoring vun het avontuurlijk-spanncnde dal
..He Heldeiitocbt van de Alexis" op y.oo bemin
nelijke wijy.e Ivxit. Aunvunkelijk overheei-ste au;
een half-didactische toon en stoorde een
«okernaïveteit die ik persoonlijk niet goed vculraa)..
Maar wnt eerst naïveteit was, is hier eenvoud
geworden; eenvoud vun y.cgging en voorstelling
beide. Kn dc/e. inderduud y.eld%ume eigenschappe i
y.ijn hier in y.o hoge mate voorhanden, dat ik dit
hoek heb durven ondcrweipen aan een proef,
di.niet veel vertellingen uithouden, namelijk in haitr
geheel te worden voorgelezen aan kinderen van
nog geen tien jaar. Kx ore infantium.... Hat' »
natuurlijk geen criterium voor literatuur, maar In
?/.egt wel y.eer veel voor dn helderheid en de. g« ?
differentieerdheid 'van. een vertelling, wannen
dey.e (*veir/.eer door kindeivn als doop volwassenen
kan ^opden genoten. He beste kinderboeken
hebben dc/e. eigenschap steeds gehad: de .Iul«>
Vcrnc's in otv/e eigen jeugd. Kflstner's ..K.mil im>|
die Petektive" of de boeken van Milne en
defgilijke op de huidige dag.
Kn nu eeu baik niet v.ljn vele zeilen en
tijV»tuigage een grote zeldzaamheid is geworden.
krijgt zoo'n avonturen- verhaal '.ook; een
apai-.atmosfeer. De i-euk van benzine en olie en stoom
is voor een wijle verdwenen: de elektrische
glot-:lampjes y.ijn alle stuk gegaan, l'it de scheep"
ruimen komen weet oude geuren van cacao-bale i.
van muskus en specerijen; terwijl do avond va't
worden vet kaarsen en walmende lantarens ont
stoken. Tussen ue bollende zuilen hangt de moa i.
ei i een oude man, op het dek ge'/eten, vertelt.
een avond lang....
Ook het kind van l MUS dut al gevlogen en m-l
boten en truinen een continent doorkruist heeft
en volkomen natuurlijk drie talen spreekt, ont
komt niet aan de charme van dit oude. ecu
ouderwets-ttVontuurlijke. Boeken als De- Helden
tocht van de AU-xis" zullen nog heel lang gele/-n
w-oixlon, verniood ik.
Ho voortreffelijke illustrator die het in de hoi
tsnijder Mark J">everin gevonden heeft, deed er d,ui
ook verstandig aan een synthese te '/.<H«ken tuss-n
oiidc» techniek on, modowte vormgeving, -i
de/e ook tu vinden, '/ij n plaatjes Kullen het m n
stens net y.o lang blijven doen" al» het verhsa
zelf. .
f
Gedichten
Vertaalde Turken
Jan H. Eekhout: Osmaansche strofen
(Uitgeversmij. Holland, Amsterdam)
NA de bewerkingen. (He de dichters Lcopold
en Moutcns hebben gegeven vunOostersche
poëy.iiMiiet ? name vun die van enkele
l'er/ische poëten, kunnen deze in hel Ncdcrlandsch
vertnalde proeven van Turksehe dichtkunst
ternauwernood de aaimlacht trekken. Niettemin con
stateert men. dat df/estt-oTen. hoc onoorspronkelijk
naar motief en vorm ook (Kekhout geeft dit in
zijn voorwoord grif toe), als epigonistirtche poëzie
van goed gehalte moeten worden
gewaardeerd.AVij woiilen voortdurend herinnerd nan de groot e
l'er/.wche voorbeelden, aan Omar K lui va m. en
aan wat Leopold op zoo onvergejijkelyko wyze
tot eigen, door geen tijd ot' herkomst
gemerkteekeiHie. poëzie lieeftverdicht. De materia
listische mystiek. vnn volc dezer Turken gaat geheel
parallel met de Oostcrsche opvatting der onster
felijkheid van de stof nis metaphysische
grondslng der natuur. Ook zij gelooven in de eeuwige
verandering dep vormen en in de wedergeboorte
van do ziel in de steeds wisselende gedaanten
der stoffelijke wereld. .
DE DRINKER
Eens zal een kruik men vormen uit mijn.stof.
Vult jnen met wat óp mij: den Avyn ten lof*
Zal wie dit water teugt een wijndroiik smaken
En eerst, na uren uit den roes ontwaken.
PAG, 10 DE. GROENE No. 3019
In zulk een kwatrijn ontmoeten onsterfelijkhei l*
besef en de verheerlijking van den wijn elkaai i»
den smiichienden lust naar vergetelheid van z>rs
en pijn. van wereld en leed. Dei-gelijke wijslv W
inden beknopten vorm van het kwatrijn of in In
.opener vorm der strofen, verraadt onmiddellijk «l*
herkomst van het motief en de ontleening van «In
. versvorm. Maar dat neemt toch geenszins weg. 1.1'
de gedichten op zichzelf -?dok dnt signul
Kckhont terecht veelal niet behoeven onde
doen in finesse van toon en soberheid van zcpj.iit
voor de illustere voorbeelden der Perzische «1
Arabische dichtkunst. (letuige bijv. dit kwatriji
van Kemalpaschasade Ahmed. ?
AANROEP TOT GOD
Dit is, o Heer, Uw weergalooze lof:
Wij werden edelsteen uit simpel stof!
Maar thans de onrust stadig haar U heen:
Wordt eens weer ijdel stof de edelsteen?
Vit de XlIIe eeuw dateert het kwatrijn Ar ai'
Geboorte van den dichter Ssadreddin.dat nu" w
beslissend accent, zijn diep begrip Van de t r;-.'i
der liefde en zyn eenvoud van formuleerinj; «
een der treffendste verzen is,, die dit boekje »'
Osmaansche strofen bevat:
(tod kneedde Adams stof met liefdes dauw
Kn zag de zorgen die dit brengen zou;
.Toen wondde Hem der liefde heilige smart.
Ken droppel bloed vloot, en dat was het
h»'1D.A.M. '
Europeesche beschaving"
De waarachtigheid van een begrip
H. A. L. Fltther: A Hlntory uf Kurope
Vol. 1.: Anelent and Medlaeval
(Kyre and Hpottlawonde)
MR. FIS11KR is een van de veteranen van
de Engelse hègeschiedschrijving; hij wordt
van het jaar zeventig. Heel vruchtbaar
is hij niet geweest: een studie over middeleeuwsch
Huitschland, het deel over laat vijftiende en
vroeg zestiende eeuw in de Politica! History
of England, een paar zeer mooie studies over
Napoleon en Xapoleon's tijdvak: wijd
uiteenloopende onderwerpen dus. maar geen heel
groot e bagage. Jarenlang is hij trouwens in de
politiek geweest; hij was Lloyd (ieorge's minis
ter van onderwijs: daarna is hij Warden" van
Xew College, Oxford, geworden. Maar nu. na
?en lang stilzwegen als historicus, komt hij ons
v-errassen met het dikke eerste doel van een
geschiedenis van Europa, die blijkbaar al
vrij\vel voltooid is. want deel II (tot aan de
Fran-che Revolutie) en deel III worden ons aange
kondigd voor dit najaar en het volgend voor»
taai'.
Het is «en rijp boek, maar het is tevens een
?'risch boek. Ik heb dit eerste deel met genot.
net spanning, gelezen. De schrijver kan ver
ellen en hij beweegt zich over zijn wijd tooneel
net zekerheid en met gemak. HU overlaadt niet
net feiten en namen, maar hij werkt ook niet
i si het vage; hy doet ontwikkeling, verandering.
.an tijdperken uitkomen. hU wUst gedurig op
dn bet eekenis van bekende feiten, hy verdiept
'ich in onverwezenlijkte mogelijkheden: maar
'tij vergeet niet de gebeurtenissen te schetsen.
ueel beknopt maar raak. zoodat de Inzer er geen
andboek bij behoeft te halen (zooals soms in
ulke outlines") om zich te vergewissen
waar? ver het gaat.
Maar bovenal, het is een boek dat gedragen
? ordt door een visie op liet geheel, door een
vcrtuiging. Niet dat de schrijver in de
geschie? enis een dramatische eenheid ?.iet (hij gebruikt
i et woord plot", waarvoor ik geen beter
Ne? ei-landsch weet dan intrige"....). noch
.een rhythme of een voorbeschikt patroon":
lij ontkent dat uitdrukkelijk: hij ziet slechts
«olf van gebeurtenissen volgend op golf, en on
derscheidt in 's menschen lotgevallen enkel
. Itot spel van toeval (,.contingent") en het
? ?nvo'örzione". Maar een eenheid ontleent zyn
v (»rk niettemin aan hot inzicht, dat hU eveneens
i» de voorrede belijdt, namelijk dat wy
Eurol anen de kinderen van Hellas zijn, dat onze
l- schaving een eigen bestaan heeft, een eenheid
«? iets afzonderlijks.
Pierson aarzelt een «ogenblik voor hij
zichy rochtigd durft verklaren om Hellas onder
.. -ny.e geestelijke voorouders" op te nemen.
l-'-ael voor onze godsdienst, Rome voor recht
'?? staatsbegrippen. Hellas voor ons denken.
.. laar toch alleen in zoover Augustinus, de
A ablsche wijsbegeerte on de Scholastiek Plat o
?'i Aristoteles hebben verstaan of nüsverstaan".
T «:h merkt hu dan op, hoe de, zin voor het
HM nemende telkens bij Hellas y.ijn uitnómcndst
v. -d a el zoekt", .en overwint /.ijn aarzeling.
K; her ziet dat anders. Van het eerste oogcnblik
II- kent hij in den Helleen den Europeaan, met
'/.iii zucht tot onderzoek, zUn vr|jheidsliefde.
?.i.i i .ongedurigheid, zijn belangstelling voor de
in-nschelijke persoonlijkheid. In het
Christen<l<>ia ziet hij de bijdrage van Hellas als die van
iMuël in belang evenarende. En in het
Romein«??'?... Ryk is ook een deel van den geest van
M- las opgenomen. Ziedaar het kader, Waarin
HU lorliand de Germaansche volken hun eigen
KU .-n en eigenaardigheden ontplooid hebben.
. -'usschen Pierson en Fisher bestaat een
schak.-. )-ing van onderscheid. Maar er wórden
tegenWi-'rdig opvattingen gehuldigd, die van beiden
»'üHrlsbreed ^verwijderd zijn. D« eenheid van
»?!?/«, Europeesche beschaving en haar
Middellin.ilsche 55ee-oorsprongen worden verloochend,
ik <ieb zelf een paar jaar geleden op een
atuden?tn -.-origi-es . in Duitschland graaf Reventlow
'l"* l hot begrip Europa" onder de
toejuichinV'pii-. van zijn hoorders iets zinneloos" hooren
""??imm. en hen waarschuwen tegen het gebruik
v«i* het woord. De geschiedenis van de
Germa"(-:> is in die opvatting iets geheel zëlfstandigs.
il'ui kerstening, hun inleven in gedachten en
Vt»inien van het Romeinsche Rijk» later, door
'""uanisme.en renaissance, van de Grieksch
""?iieinsche beschaving, dat zijn even zoovele
"[?i sporingen of verdwazingeii. waaruit
RosenTIJDGENOOTEN
Teekenlng voor De Groene van Ch. Roelof»
berg hot (icrmancndoin redden /at. Karel de
Gropte is slechts groot geweest als misleider.
als bederver, hij. de handlanger van Hotne;
Wittekind, de koppige Saks. de heiden, is de
ware held, verslagen in zijn eigen lijd, maar
zegevierend met Hit Ier.
Ieder Nederlander met eenig besef van cultuur
voelt aanstonds het onbekookte Van v.ulke. be
schouwingen wel. Het beroep op de historie is
valsch, in den grond'is deze geesteshouding
anti-historisch. Van revolutionnairen is dat niets
dngowoons. De Franschc Revolutie had andere
leuzen, andere idealen, maar haar aanhangers
sprongen niet de geschiedenis even oneerbiedig
en wild om. Op den duur heeft de geschiedenis
zich daar Weinig van aangetrokken. Tradities
waarmee die geestdrift igen, sterk in hun geloof
in de rede en in hun overtuiging dat een nieuw
tijdvak begon, meenden afgerekend te hebben.
bleken den storm overleefd te hebben en bezaten
nog groei- en bloeikracht te over. Zal het anders
gaan. nu rastlicoriecn tegen die tradities in 't
geweer geroepen zijn?
Het bemoedigt en het sterkt otn in de/e dagen
de kracht, den' natuurlijken wasdom en den
oneindigeii rijkdom van ons' Europeesche erfdeel.
door een deel van onze broeders zoo roekeloos
versmaad, nog weer, eens bevestigd-te zien. l'it
dat oogpunt beveel ik de lezing van KLsher's
werk warm aan. De Europeaan is een
Engelsenman: hij besteedt aan Engeland misschien niet
te veel plaatsruimte, maar hij ziet toch
Enitelands plaats in het geheel ietwat anders dan wij
zouden doen; en wat den Nedcrlandschcn lezer
. ongetwijfeld opvallen zal. hij ziet de plaats van
de. Nederlanden nauwelijks ! Gent en Brugge
en Jacob van Artevelde worden genoemd, hij
haalt zelfs Naer Oostland willen wi. varen" in
het oorspronkelijk aan; maar van Maerlant of
Rüusbrooc, van Van Eyck, Van der Wóyden of
Memlinc. van Geert Groote, geen woord. Een
zwakheid ongetwijfeld, maar die zeker in het
volgend dool niet zoo zal uitkomen: men weet
in Engeland meer van onze zestiende en zeven
tiende eeuw dan van onze middeleeuwen. Maar'
overigens onderscheidt zich dit boek niet enkel
door' breedheid van blik, maar door een veel
zijdige sympathie. Ik wacht de volgende doelen
met ongeduld af. . PROP. DR, P. GEYI.
PAG. II DE GROENE No. 3019
TENTOONSTELLINGEN
Amsterdam
Kunsthandel van Wisselingh, Rokin 78.
Vuorjaarstentoonstelling. Werken van Toon Kelder. Tot
»0. April. . '
Kunsthandel Huinck «!c Scherjon. Heerengracht 40P.
Hchilderüen door tijdgenooten. Tot 20 April.
Kunstzaal Buffa, Kalverstraat ,MO. Werken van
Gerard HunVyk. Tot 28 April.
Arti et Amlcltlae. Rokin. Voo rjaarst ent ot instelling.
Tot O Mei.
* ' ? ". *'
Sted. Museum. Werken der leden van den
..Xederlandsche Kring van Beeldhouwen*." Tot 28 April.
Kunstzalen A. Vecht, Rokin 122. Gobelynen.
aquarellen en tcekoningeu vun Nuémi Férenczy.
Den Haal
Kunsthandel Mart. Liernur, Zeestraat 03.
Reisschetsen door M. A. J. Bauer. Tot 21 April. '
Huize Statenlaan 71. Werken van S. de Heer.
Tot H Mei.
Lelden ? , ' ',''''.''' " .
Stedelijk Mus. De Lakenhal. Werken van l.eo
(.?estel. Tof 22 April.
Haarlem
' ? ? ' ?' . ',''.'! '
Kunsthandel de Bois, Kruisweg 08. Kasbloemen
iii.de kunst doop W. A. van der Colk. Tot 3 Mei.
Zeist -' ??;. .. ' . ,,: ' ' . '? ,
De Nieuwe Muziekschool, Heiir. van Lijndenlaan (i,
Werken van Karel de Xerée tot Babberich. Tot,
HO April. .
HABANOLA
1 * ?
DE SIGAAR VAN STANDING
,i '
Fabrikaat: VAN DER PUTT & DE VLAM - EINDHOVEN
11
i -i
1KROPJ
4 i> «t
ie Ji^
111
ffcei w
d* n
ee^:
e< a
ei.,kM
lee.vifd.
ZOl
*
l
ee
dei
di
no,
pn
Del
liji
tiet
rer
;en
en
ui
ar
9 1
k>
Ji
r.