Historisch Archief 1877-1940
Tentoonstellingen
Nederlandsche Kring van Beelhouwer
in het Stedelijk Museum, Amsterdanr
De opening
H KT was ??«?n verrukkelijke ge
beurtenis, waaraan alles
bi/uuder VVIIK. Tril eerste was rr hel
uur; ongetwijfeld reu innovatie, liet
brengen van oen nieuwigheid nog moor.
Dat uur was namenlijk half n <!<?*
namiddags, dus nog vuur do
minislorieolo lunch. Jlot dwong mij eon
aangenaam gospi-ok af to brrken on
dat niet alleen.' bijna \va.s ik er
onhofft'Iijk duur geworden; ik vond toch t o
nauwer nood tijd hizzy Ansingh dr
hand te drukken, die. vóór Buffa. bijna
verzonken was in de beschouwing vun
een schilderij van haar zusje. .Sorolla.
welke zustor groot er van maat ia dnn
du Afligt crdamscho Joffor zelve. Nu
deze gebeurtenis, gelukkig! niet ge
mist te hebben en deze onhoffelijkheid
niet te hebbon begaan, begal' ik mij
naar hot Stedelijk Museum, waar de
bloem onzer beeldhouwkunst rcods
aanwezig was met wat ik norm dor
beeldhouwkunst hofdignitarisscn. als
dr damo-du-palais mevrouw 11. van
Dam van Issolt. de heer Haard. «He
altijd bij alle bloemen -staat en nog
anderen, die ik gaarne in de ando.ro
bespreking /al noemen. zooals prol'.
Slothouwer, in allo talen van alle
markten thuis, de aanstaande direc
teur van het Stiasso museum, do hoor
?l'h r. Hüell rn andere voornanslaandon
op vergaderingen. Hel was een '/.eer
grmrngd go/i'lsclmp. dal op den
minisler wachtte zooals gr ziel:
conmiunisten. conservatieven, kunstenaars, die
een profcssorplaats verwachtten,
profcssorrn van dr Kijk* Akndemir (was
professor (Vimpendonk «r ook?),
ruigharigrn en de platharigcn, die uil
andere maatschappelijke kringen ko
men. Maar do gebeurtenis was. toon de
minister binnentrad, in v. ij n
hyporologantir on die verstrooid, innerlijk
natuurlijk beziggehouden, ent ver
strooiden blik, voor hol eerst ! wierp
op onkolc beeldhouwwerken bij don
ingang.. Ken herkenning volgde, y.elfs
meer dan n: dr hoor Vis.ser bo/ai
zijn chef. y.noals dat oen hofdigniiari
past. mot schelmsrhrn. respect Houset
blik. Torn volgde het plechtig oogei;
blik van do groepeer ing rond do*
katheder, do minister stolde y.ich ..]?
het hoofd wat vermoeid tusgchen /?».
hals-omringing on de heer Tii.<
van Heyn begon zijn rede van welkom
Waarde lezers, ge hebt vermoedr-iijk
zelven reeds zoo dikwijls oen redt» van
verwelkoming gehoord, die steeds :??(«
van verslag hooft, «lal ik u dit wil l».
sparen;te veel herhalen verzwakt -It-u
geur: zelfs odeur van ourjois w.-.-r.
staat don tijd niet gehoel-en-al. .Mis.
schien had de rede van den heer Thim
van Keyn wat korter kunnen zijn:
zo bracht niet overmatig veol nioi \\«.
on misschien was do hoor Theo van
Hoyn. die deftig over zijn kool s|-r
wat nerveus: hot is toch niet «*!?*.
zoo vlak by oen minister Ir si mn.
waarvan ge iets verwacht on dat
\dwachten maakt immers zonuwacliih;
Wie mij gezegd /on hebbon, dat i|.
houding van don hoor van Koyn tij
dons zijn voordracht wat had van <li-u
ambtenaar on van don kunstona.-i
ik had hom niet tegen gosprokoi Ik
heb met nauwkeurigheid dit alles v .uit
genomen. Do houding toch was /??«?r
eerbiedig maar had iets los to ?.«?n*
go y.iel het van hier: do ambto:. uu
dr kunstenaar! Dr klrodij was li.üii
mee volkomen in overeenstemt! iuu:
coirrcl. ik zou /rlls xrggrn: van }«?;
mi snit zoo dit mogelijk was dan v
don hyporrloganten minister. I.:,:<H
Marcliant. maar toch iets van ??')
sport oost mini tegelijk', wat lo M^-I
rharmorfdr in xulkr omgeving, l''uu
nu trad dr minister ten katheder, l
mi:?/aam en daaraan gewond, on. wa> In-t
niet de ironie, de/en, onzen brwiiH
man van nature eigen: in zeer k«il
tijd beantwoordde hij ony.on h« ??
houwer van Keyn. Hij had hot /i--ik
mij niet vergis, als steeds, over gn *!??
lijk»- goederen (blijft <laarom de fin.-iii
i i. -Ie steun aan dr kunst rnaars als
j,-;-i ovrrbodigs zoo lang uit), hij had
h,-!, wat paste meer? over do absolute
idstrektr schoonheid on voordat
|< hofdignitarisson. gewond toch aan
/i.lkc dingen, hot begrepen hadden.
«l «'l hij met oen korte pororatio /ijn
n,-eist-belangwekkende i-ode (y.ie
hier\.ior). Versterkt on getroost begon oen
/? kore groep zich tr bowogen naar dr
.dol mot bouillon, cake rn andere
d -rbaarhcdon: anderen, nog
goi«str|ij *,or gesitueerd, begonnen oen
onuno.iiig langs do uitgestalde werken. De
n luister verdween na zijn rede
onMiddellijk; nog klemmender
staatscn dwongen daartoe. Mijn
vrioni|.n. l'olól. Hardecker en Krop. in
wier midden ik mij de oor had te be
vinden, en ik bespraken nog langen
het genot, dat de rode van otwn
in mister ons geschonken had 1*11 wat
/.«??'n man toch van alles voel weet!
n Amsterdam en Rotterdam
BEELDHOUWWERK VAN
OSWALD WENCKEBACH
Kunstkring, Rotterdam
HKT licht, in dun kunstkring is
oen der uit munt oudste uit ge
heel Holland. Ook voor don
Ih'.-ldhouwrr: hot komt toch van bo
ven ! Wanneer dr grooprrring dan
f*>):igs7.ins st ivng-grbondrn is van
«!?? uitgrstaldr voorwerpen, bijv. van
U>< Idhouwwork. dan lijkt mij geen zaal
iu> -r oen zaal in liet ideaal museum
(<? benaderen dan doy.o /aal: ik kon
i-i-'iiinste in Holland grrn betere.
VV-tickobach hoof! dit begrepen: twee
rij« j bustes riji-n zich .evenwijdig aan
ilciingr iniirrii van den Knust kring:
:u-l,.eraan, logen don achlrrmuiir dus
?.???/??n. staal dr groot o vrouwol'igunr
iiift. wat vrrscholrii. don vermoeiden
lint i achter haar (gr kunt aan détails
xifi .dat dr luim vermoeid is), trrwijl
?>ni do strakheid der groopeoring te
v.Ttiroken oen paai' kleinere on /oer
kl-->-10 beelden y.ich t iisschon dr rijen
lni*'i>s on voor . do groot o
vroiiwrliiii.iir bevinden. \Vo hebben dus do
«??!? <enhi-id hot werk van
WonckrINK !i nauwkriirig te kunnen nagaan
«?n "ehocvoii do vorgisüing niet l«>
boUKiin hot slechtste portretje juist Ie
ivpruilucooron als oen hoofdwerk: wij
xijii daarvoor niet gekomen ! Wanneer
\v« iitzo bevinding van deze tentoon
stelling saam va l ton. we kenden hel
\v«!i-i. t«ich vóórdien nauwkeurig, dan
kun.ion wo schrijven, dat do realist, in
Wc'i ckrbach hem do moest e kans
KH'li. Dr beelden wij/on «H< uit : dr
vici portretten, waarin dit werk de
un-«--tc spanning ons dort gevoelen.
xijn dir van «Ion dichter Albert
Ver\vi-y. van den kritikus IMasschaert.
viin |inif«>ssor Wonckehach. den
medi«?HX iin'on ik on van don uitgever
Nijhoff. don schorp-hilarrii faun-t
ussclirli-dr-borkrn. Hot portret van
don dichter Vorwoy is ongetwijfeld
hot beste werk van dr tentoonstel.
ling: het typeert meer dan do moesten
vatten. De vlerkon-van-wonkbrauwon
on hot achterhoofd /onder diepte ach
ter don groot en kop mrt don grooton
brrrdrn nous. dr /achtaardighrid der
oogon «indor dr brauwrii is oen psy
chologische vondst evenals dr weer
gave der haren die van oen' beeldhou
wer is. Dit realisme dor puil rot l on is
ongetwijfeld, nogmaals, hot belang
rijkste hier. Kon realisme oischt stipt
heid in de kennis dor anatomie». Ken
lust tot stipte anatomie sluit zich
daarbij onmiddellijk tuin. Wij vinden
dezo stiptheid hier. de stiptheid, die
Woiickebach haast voorbestemt oen
lesgever to worden ! Wij vinden deze
stiptheid in vele naakten, hrl probleem
voorden béoldenden kunstenaar.Soms
is doy.r anatomische y.okorhoid wat
romantischer van allure: een beeldje
(nog in gips) bewijst dat deze roman
tische geaardheid (vroeger sterker dan
nu!) nog niet verdween bij
Wonckrbach. Do groot r vrouw met don faun.
achter in do zaal dus. is het type van
een ander Soort werk van don beeld
houwer, waar do werkman in hom rn
don 'anatoom vertoont wat hij kan.
rn waar sommige partijen, b.v. de
buik. on/., ons troffen door hun sober
maar physiek loven. Xoo y.ieii irij
«lozen beeldhouwer. '
SCHILDERIJEN TE AMSTERDAM
jilts Pol bij Santee Landweer
HKT werk van dozen (ironinge.r
is hot oei-sto. dat ik van hem
?/.ir. liet komt uil l'a rijs. is soms
rrn wat vi-rzaohtc Kcolr-do-l'aris
schilderkunst, maar het heeft toch
??rn. nog wat verborgen, aandui
ding van oen mogelijke persoonlijk
heid. Ik vind deze persoonlijkheid het
morst in dr portretten: dat van Van
Kek. oen schilder, dir tr l'a r ijs wrrkl.
rn dat van rrn Ilalinanschr vrouw
zijn do boston:/oker da t van Van Kek.
Dan is hier nog to schrijven, dat ik
een aangonaain-aandoondo voorkeur
vond bij do/on jongen schilder in ren
suamslrlling van rood-eri-grol. dir
mij. Wrl-grslaagd ook rrn landsohapjo
dood waardocrcn. ?
Hordijk bij Buffa
O (V dien middag, dat ik op oen
vroeg uur de oor had ..don"
ministor Ir hoorrn sproken in hot
Hollandsch van do Vries on tr
Winkel, trol'mij. wolk toeval..ook het
genoegen don Hollamlschrn
l'arijzrnaar Hordijk zich tr hooron uiten bij
do opening der eigen tentoonstelling.
Ik ben blijde hom daartoe, in het
alge
meen, te hebben opgrwrkt. N iel om
dat dr inhoud zoo belangrijk was (hij
zou Ir overtrrffrn '/.ijn !) maar omdat
ik zag. dal hij. dir inhoud, dr kinder
lijke harten der toehoorders vermocht
te verrukken: realiteiten als
y.oldorkamors m kachels wekken steeds dr
brlaiigstrllim;. Pi.Assrii \I-;KT
NIEUWE RECLAME - UITGAVE
De Vries Robbéen Betondak
V OOK de X.V. «Ir V'rirs Robbr
en Po.'s
ijzerconstructir-wrrkplautscn te (iorinchem on do
X.V. Betondak te Ark?»l (een z.g.
dochteronderneming), fabriek van
bouwmaterialen, is door J'attl Si-liut'
lemu een keurig boekje samenge
steld, hoofdzakelijk bestaande uit
afbeeldingen, door fotomontage ver
kregen. Ook de (ko.urige) typogra
fische verzorging was aan zijn hand
toevertrouwd.
Wij ..ontmoolen" intusschni
Schuitrma op zijn brst in li.rl («ord
gevonden) omslag! Ilünam een
gedeelte van een' landkaart, waarop
dr plaatsen voorkomen waar- du
b'eJde fabrieken geves
tigdzijn. Doy.e kaart is
in huift'ml. rood. blauw
rn zwart weergegeven.
Daar overheen past een
helder doorzichtig blad
celion waarop in blauw
om die twee plaatsen een
door een strakke lijn ver*
bonden stel cirkels wor
den afgedrukt bmrvoiw
dr naainsaandiiiding der
industrieën. Huit onge
woon duidelijk on gocdj!
O. v.' T.
BI) DE AFBEELDINGEN
links een
gips\J model van het groote
beeld der Gerechtigheid,
dat Johan Po/ec m ook t c
voor het Raadhuis te Kam
pen; rechts daarvan de
kunstschilder Aert van
Dobbenburgh door Theo
van*Reyn (beide op de
tentoonste//ing Nederlandsche
Kring van . Beeldhouwers,
Stedelijk Museum.
Amsterdom).Het schilderij land
schap met ruiters" op deze
pog/no is van Cerard Hor
dijk [(tcntoonstéf/ing bij
Buffa. Amsterdam). Rechts
bovenaan de dichter Albert
Verwey door .
Wenckeb och (tentoo'/iste'/ing
Kunstkring. Rotterdam)
en een studie in g/ps van
H. Wezef aar (Stedelijk
Museum.
Amsterdam).