Historisch Archief 1877-1940
J
t
'*£'
»-r t
-t...
V._ .,'
AMTOT
I<4O -HE)
DORNIER
Do-T
Hovcnstaande tcokcning touiit een .\miut type
l Itl-ll.S bommenwerper. Deze machine is thans bij
ot-n zeer groot aantal bommenworp-escadrilles in
Frankrijk in gebruik en is van huis uit als militair
vliegtuig ontworpen. Met den normalen last van
1000 kg bommen en voorzien van vier mitrailleur
posten voor afweer van vijandelijke vliegtuigen.
dusdanig opgesteld, dat zoowel in horizontale als
in vertieale richting praktisch geen doode hoek
bestaat, bereikt deze machine een snelheid van
"?20 km uur tot 'M~t km uur (al naar gelang van du
sterkte der motoren) op l «ion m hoogte; de maxi
maal bereikbare hoogte varieert van 1)500 meter
tot 10300 meter. De tweede toekcning geeft een
schets van de Dornior Do.F. een vrachtvliegtuig
gebouwd door d«* Duitseho Dornier fabrieken voor
de .StaatS!*|utut'wegcii.. vóórdat het Duitscho Kijk
liet Verdrag van Vorsaillcs opzegde en officieel t»'
voorschijn' kwam niet een militaire luchtmacht.
Deze machine is. evenals de Amiot. voorzien van
.twee motoren. Xooals afgeleverd aan de Duitseho
spoorwegen, bevat de neus van den romp een
ruimte voor post/ukken. Daarachter is de cockpit
dep piloten en vlak daarachter weer eeii ruimte
voor de post met surtecrvakkcii onzoovoort.
Achter deze tweede pitst ruimte komt een
goederenruim, ongeveer l meter lang en 2 meter hoog en
daarachter een ruimte voor den marconist. De
eonstructie vnn deze machine is geheel van metaal.
Voor/Jen van twee Jupitci-Sicmen* motoren van
.".on pk elk. loopt dit vliegtuig maximaal 230 km/uur
mei een last van 2000 kg. Actieradius 1000 km.
. X.MO oppervlakkig bekeken is de militaire waarde
van dit vliegtuig gering. Kehtor. in plaats van
goederen, kunnen zeer gemakkelijk bommen
worden meegevoerd: do plaats van het
bonuneiiwerpapparaat is aangegeven door tkreeering (bij do
"Amioi zwart gemaakt), /onder veel omslag ,zijn
mitrailleurposten aan te brengen in den neus. op
i|e plaats van de tweede post ruimt e en op de plaats
waar nii d«* marconist zit. De huidige motoren
kunnen zonder «.-enige moeite worden vervangen
dooi*, andere, die ook op groot e hoogte hun ver
mogen behouden, en door montage van meer of
groot oi-o benzinetanks kan 'de'actieradius gemak
kelijk op 2000 km worden gebracht. Door de
diverse ..verbeteringen" zal de snelheid van dit
toestel tot ongeveer.'300 km/uur worden opgevoerd.
Natuurlijk is dit slechts een hypothese. Ken
leekoniiig van dit toestel mét mitrailleurs enzoo
voort heb ik nimmer gezien. Maar iedereen zal
moeten toegeven, dat deze Do.F zich al zeer goed
leent tot militairen ombouw. Het toeval wilde.
dat ik juist van een Duitsche machine geschikte
gegevens had. Datzelfde toeval had echter ook
kunnen maken, dat ik een machine van andere
nationaliteit als voorbeeld had genomen. Want allo
?landen van i-enige betoekonis maken op het
oogehblik hun burgerluchtvaart ondergeschikt aan de
belangen van de militaire luchtmacht.
O veral is iedere sport vlieger of verkeersvlieger er>n
gecamoufleerde militaire piloot en is vrijwel ieder
sport vliegtuig of verkeersvliegtuig een
gecarnounceixl militair vliegtuig.
Jk heb hier niets .nieuws verteld. Iedereen.'die in
de vliegorij zit, weet deze feiten en accepteert ze.
Sommigen omdat er toch niets aan te doen is,
anderen omdat ze het-met dit systeem eens zijn.
En per slot van rekening is het metlandcru dingen
precies zou. Iedere, auto staat geregistreerd opdat
men bij mobilisatie direct de beste wagens er uit
kan pikken, en iedereen in het bezit van een rij
bewijs is oen potentieel militair chauffeur. Spoor
wegen, kanalen, straatwegen worden aangelegd,
bruggen worden gebouwd en de belangen van 's lands
verdediging worden h'ierbij terdege in,het oog gehou
den. Waarmee ik maar zeggen-wil, dat men zich
niet al te erg moét opwindon over do müitarisat ie
van de luchtvaart, omdat wij allemaal, zonder dat
wij het misschien zelf weten, als burger gecamou
fleerde militairen zijn. C'. VAN''STKKXÜK«BN .Tit.
Gooisch Poppentooneel
D K kunst van het poppenspel heeft in Holland
in de latere jaren niet meer recht willen
aarden: en toch was het onze Jan Klaassen,
die de eer genoot eens de voorvader van Punch
te worden en werd er van de oude Hollanders
gezegd, dat zij zulke goede poppenspelers waren.
Maar toen was het poppenspel nog volkskunst en
wat bleef er van volkskunst ten onzent overl De
nazaat der groot e K'abalten staat weliswaar nog
op de Dam, maar de tijd is voorbü» dat.d
poppenkastspclcrs zelfs in de huizen der gegoeden
genooiligd werden om de kinderen met hun vertooningen
te amuseeren hoewel het vloeken voor een
gulden' extra werd afgekocht.
De kunst van het spvl met handpoppen is on
getwijfeld bij ons een volkskunst geweest, meer
nog dan de kunst der marionnettcn; die altijd een
meer literaire" inslag heeft gehad en ook
precicuser van techniek is.
Daarom mag iedere poging, deze kunst bij ons
tot herleving te brengen een poging die op
het gebied der marionetten alleen met succes is
bekroond, lot nog toe,.door het actieve
marionettonthoator De Qlijftack onze belangstelling
hebben en is hel met groot genoegen, dat ik hiel
de aandacht vestig op het zeer goede werk. dat
mevrouw .To Testas-Beerninck te Blaricum op
dit gebied verricht met haar Gooisch Poppen
tooneel.
Naar de opzet is het (ïooisch Poppentooueel een
spel voor kinderen. Hel is. mgns inziens, echter
veel meer. Want men moet niet alleen do kunst
van het spelen met handpoppen goed verstaan,
er moeten ook stukken vertoond worden, die
inderdaad gedacht zijn volgens de fantasie der
kinderen. Kn dat is ten slot te een fantasie, die
volwassenen -- immers nauwelijks iets anders
dan grooto kinderen?eveneens bereikt.
. Ik heb een voorstelling van mevrouw Testas'
poppentheater bijgewoond en hoewel ik tusschen
een drom kinderen zat heb ik zelf geen oogenblik
het gevoel gehad, dat ik de volwassene was. die
er eigenlijk niet hoorde. Ik heb een stuk gezien.
dut heette'..De Boozc Beer ei» het Kerstmannetjo''
en ik heb dat stuk. dat mevrouw'Test as zelf had
gemaakt ~~ zij maakt trouwens alle stukken zelf
niet alleen met het grootste plezier aangezien.
ik heb hel ook. bewuster wellicht dan de kinderen
en daarjn dan een ..oudere", hoogolijk bewonderd
oin de volkomen juiste manier, waarop dit stuk
voor de fantasie der kinderen geducht was. met
eeit inhoud, die waarlijk een ..inhoud" was. maar
/onder liindorlijk-duidolijk een ..moraal" naar
voren |e brengen, waaraan zulke stukken voor
kinderen maar al te vaak laborecren. .
.Marletje wordt bij hot iioutsprokkolcn door de
l{ooze Meer overvallen en meegesleurd naai- zijn
hol (de veHoonsler y.oi-gt er natuurlijk voor, dat
(!?? lioo/.e heei- een prachtstuk is. van een echt
polsjo 1*1-mank! !). Wat de Booze Beer met haar
voor heeft? HU heeft laat van koude ooren, /ij
moet een slaapmuts .voor hem breien. Op h* t
hulpgeroep van Marietje is Kabouter Slim vet.
schenen, hy vraagt aan het publiek wat ev aan
de hand is. Ook de Kerstman komt door het bosch
met een slee vol cadeautjes, hij hoort nu van
Kabouter Slim de geschiedenis en besluit hulp t.>
? gaan halen, terwijl Kabouter Slim zich verstopt
en op wacht blijft. De Booze .Beer is nogal op.
schepperig aangelegd, vertelt van zijn kracht.
maar verspreekt zich over een zwakke plek aan
zijn Imkerachterpoot. Als eindelijk Knobbelmas
de veldwachter met zijn geweer ten tooneele v« i.
schijnt en de Boozc Beer in zijn hebzucht bezig i*
de achtergebleven slee van het Kerstmannet ]?»
uit te pakken,- wordt het beest in zijn
kwetsbar.plek geschoten. Gelukkige thuiskomst van 51
nrietje. En men zou denken, dat het daarmee uit is.
Maar de fantasie van mevrouw Testas reikt vercl.-r.
Kr komt nog een bedrijf, dat daarom al een ve
rassing is. Er valt nog iets over de Booze Beer
i<zeggen, die voor kinderen immers de interessant M <?
figuur uit het stuk is. Het laatste bedrijf nu la»t
de Houze Beer zien; liggend op een matras in zijn
hol en klagend over vreeselijkc,pijn aan zijn pi»>l
en over zijn eenzaamheid. Verschijnt opnieuw
het Kerst ma mietje, dat hem helpt verbinden.
De beer toont berouw over zijn slechte gedrag «>u
biecht op hoe hij door vroegen» ongehoorzaamheid
en ondeugendheid een booze beer is gcword-n.
Nu hij eenzaam en gewond neerligt belooft hij
beterschap en het Kerstmannetje wordt zijn
vriend. Om hem te troosten in zgn eehzaamli-iil
brengt hij de beer een Teddybeortje. l til
slot is alleraardigst gevonden en .vertelt de
kinderen' tevens iets. dat hen niet de slechtheid v»»
de Booze Beer knri verzoenen.
Thans nog iets over de antecedenten '.-m
. mevrouw Testas op haar gebied, het poppensi»"!,
Reeds als 11-jarige kweekelingo op een
gem«-nlelijke voorbereidende school te Amsterdam beuim
zij er mee. en vertolkte de rol van Zwarte, l'-t.
..omdat ze de zwaarste stem had". Toen mevr«>wv
Testas als onderwijzeres te Laren werd aungest ? M.
begon zij hier opnieuw een poppenkast. 'Hieruit
groeide hot CJooisch Poppentooneel, dat in d«-n
winter 1033 zijn eerste echte voorstellingen giiijj
geven, in het atelier bij haar thuis, later --«ik
buitenshuis en evenals de groot o voorvaderen Ju-t
deden, op kinderfeesten bij particulieren
nu behoefden er geen vloeken meer met een
extra afgekocht te. worden!). Daar het suf-<-s
steeds stijgende bleef groeide het Poppentoori"*-!
zoowel in perfectie als in omvang; het telt th.ui*
21 poppen en 5 stukken en het streven van nicv«"tw
Testas kan een groote bloei voorspeld word»-».
wat hot ook verdient en waartoe het niet b' t»-r
aangemoedigd kan worden dan door ecu groot «r*1
bekendheid en erkenning ook buiten het
Gqi-iC'O.\>TANT VAN WKS-KM
Boeken
Gooisch Poppentooneet': tableau de la tro"Pe
Terug naar de
herinnering
ALBERT HELMAN
S. Vestdijk: Terug tot Ina Damman
(Nijgh en van Ditmar, Rotterdam)
WIK kennis gemaakt heeft met de twee
dichtbundels ..Berijmd Palet" en ..Vrou
wendienst" van S. Vestdijk en de waarlijk
? oortreffelijk gestelde en uitstekende
gedocumen? «-erde ensays kent die hij over literatuur geschreven
l teelt, zal evenals ik wel zeer nieuwsgierig geweest
/.ijn naar de prestaties als romanschrijver van deze
.ititeur die. naar ik meen. pas sinds enkele jaren
i-ogemnon w te publiceeren. Was zijn roman-debuut
.Terug tot Ina Damman" van gelijk niveau ge*
?eest als zijn veiv.cn en studies, ik zou geen
.?ogenblik geaarzeld hebben Vestdijk een van de
,'rie of vier belangrijkste Nederlandse literatoren
au onze tijd te noemen, «-n ook nu nog acht ik
?ie kans groot, dat hij binnen weinige jaren een
van deze drie of vier prominenten zal zijn. Want
..Ina Damman" is ondanks alle teleurstelling toch
? «-n boek vol mogelijkheden, vol belangwekkende,
«?(schoon slechts ten halve neergeschreven
geil.u-liton. vul aanzetten die echter niet nader
uit::.-vvorkt werden, omdat do schrijver misschien
i"-vroesd was cerebraal" te worden, en in ieder
?.i-val .gepreoccupeerd, was een draad te vervolgen
iiio hom tenslotte toch min of meer in een vicieuze
- ti-kel heeft gevoerd.
Van do hoofdpersoon van dit boek, de jeugdige'
iMi-fêsscr Anton Wachter, stond namelijk reeds
\ ni te voren bij de schrijver vast. dat hij innntt
l rnukoivn tot zijn eerste prille liefde Ina Damman,
i et omdat het koele, vluchtige persoontje van dit
kind y.ulk een onweerstaanbare aantrekkingskracht
» tor hem had. maar omdat de gebeurtenissen in
>n(on*s leven ' zonder veel meeslepende kracht
/?uden zijn on hijzelf vrij weerloos daartegenover
/?u blijven staan, zodat een ..vlucht in de
horii nering" hem nog de meeste lust bereiden en de
s: ringste onlust ( waarborgen 7.011. Intussen doet
iuist- deze ..terugkeer", naar de objectloze,
ver(...(?kte herinnering geconstrueerd aait en
psychoI'Arisch te weinig gedocumenteerd. Het is in dit
^ 'Igodeelto ilat Vestdijk begint te redeneren en
li-1 verhaal alle plastiek verliest. In plaats van oen
M uildering van de ..omstandigheden" die Anton
'/? uden moeten dwingen deze. weg Ie kiezen en
v- -n andere, heeft de lezer zicli nu tevivdeii te
M-Hen met apodictische ?verklaringen van de
.i' leur inzake het gedacht eilieven van dex.e Anton.
I-Jon psychologische roman hooft alleen
overK; -.xingskracht wanneer do schrijver ervan gelijk
???i wiskundige to werk gaal. Hij begint een
;i<-:«una op to stellen, dat evidentie bey.il: hier is
??< i persoon die zo'on-zo is. on dienovereenkomstig
li. 'idelt. Kn tin mag men verder «Ie ingewikkeldst o
<?< <>-«tructies i>n beirkeningen maken, maar zo
in 1,-ion met ijz'otim logica en een strenge, haast,
in vhanischo kracht volgiMi' uit" het
v«ioi-tm,!fe lelde. Do psycholoog mag do onverwacht si e
iii> komsten integreren on different ieron uit zijn
n-- kson vah toevallige gebeurl<-nissen on de
..;i iroi-iinuis" van zijn karakters, maai-.... men
MI- ?-( deze .uitkomsten kunnen narekenen, en ,in
'l'- lierekeningen die do auteur ons voiii-zet mogen
«'??l ztdke hiaten voorkomen (lat zij «ms oen
volli'»lij;e controle onmogelijk maken. Aan oen zeker*»
'n; ie van determinisme ontkomt do romanschrijver
iKx-it: ongedutermiiieord is alteen zijn axioma. Kn
'Ü*' eigenheid ligt in do keus daarvan, en soms in
»>)< nieuwe, methode van berekening, -in afkortingen
''» vereenvoudigingen, n. fit do elegantie van zijn
'?|>f'?saingen. Hoe .meer hij1 weet te vorrassonV «les
i»« J eter- de yzei-en logica" en de evidentie mogen
«'Vi i twel niets tekort komen. , , '
,1' Ina Damman" heb ik niets togen het
Vl»»iopgestelde, het .axiomatische. De
pei-soonlijkln'i.l van Anton \Vaohtor zit in de oorsto
hoofdBlikken hecht en duidelijk in elkaar. Do om- ?
M'l'i'ijvingen zijn zelfs zeer uitgesponnen en doen
'likuijl» mijcr verwachten dan later resulteert;
iiui.,1- men is in ieder geval volkomen 'ingelicht.
Ito Beangstigende, verlammende, vanipyrachtigr .
Av«-ikpndo schim" van zijn vader, Anton'M eigen :
«Hiileg, stjjn dubbel waardige instelling ten opzicht»?
VHH xijn moeder, zijn eerste it?acties op het
schooll'-\-n, dit alles wordt ons voelbaar of begrijpelijk
?'?maakt met'een talent dat indcrclaad.grotc.
voiMj" litingen wekt omtrent het verder verloop van
HET LASTIGE POTJE
Tcekcning voor De Groene Amsterdammer van F. Hozevc/d
COLIJN: Hoe houd ik ze in bedwang?
PAG. 6 DE GROENE No. 3010
de uitoenzotting. Maar 'daarbij blijft het. l>an
krijgt do hoofdpersoon iets stars, zijn toestand
wordt stationnair. hij reageert nog slechts door
vluchtige nuances van zijn eenmaal bekende
gosteltcnis. Kn deze nuances zijn daarna niet meer
erg belangrijk.
In dit' boek is gi?en enkel staaltje van
mooischrijverij to vinden, .Maar alles wordt rustig on
eenvoudig', verwoord, en Vestdijk blijkt toch
teveel dichter om in zijn romanproza yelieel
afstand to kunnen doen van een zekere woordmagh-.
Xo is telkens sprake van ..dékleine snelle jongens"
die als een soort nietige kwelgeesten om Atltoli
liconcirkolcn en hem liet loven lastig maken. 7.0
worden n iel nader omschreven, maar helen altijd
stereotiep ..de kleine snelle jongens", on merk
waardig, die 'lwee doodgewone aulject ieven werken
op »|on duur even suggestief als de best -donkbare
beschrijving.
Dan is er nog hot meisje Ina Damman. van wie
.wij nauwelijks het allernoodzakelijkste vernemen.
onpersoonlijk .gehouden alsof ze een overbekend
en veelvuldig voorkomend type vertegenwoordigt.
Kn dat is waarschijnlijk ook wel zo, mam* hot type
is er 'niet tuinder raadselachtig om. en in de realiteit
geheimzinniger on ondoorgrondelijke!- dan het sïiorl
waartoe Anton Wachter behoort. Het rechtmatige
verlangen van de lezer om Iets meer to'weten.te'
komen van wat er in Ina omgaat, of ,om de re.deri
to vernomen waarom er misschien helemaal niets
in hirar omgaat, wordt geheel onbevredigd gelaten.
Niets, vernemen wij verder van het wonderlijke
proces waardoor hij plotseling aan het dichten
. slaat. Kn toch is dn Vraag, waarom juist deze ne
? jongen onder tientallen anderen op het gegeven
tijdstip verzon gaat schrijven, eigenlijk 'die xyüko
liet meest om een antwoord vraagt. Ken antwoord
7.0 al niet in do zi(ii van een verklaring dun toch in
die. van oen nauwkeurige beschrijving van hel
proces. ? ?
Ik kan het gevoel niet van mij afzetten dat de
auteur van ..Ina Damman" om de. een of andere
l-oden' bewust do hoofd/aken heeft om/ei l d of
verzwegen. Alsof hij uil vrees oru teveel t o. zoggen
nwar liever towoinig' heeft willen vertellen. .Mis
schien, had hij bij meer ..woordmagie" baat kiimmn
vinden: bij do vreemdsoortige werkingski'acht die
woordcombinaties plotseling op heel irrationele
PAG. 7 DE GROENE No, 3020
manier kunnen hebben, en die men in
..Korinukrüig«'n" op rationele gronden vaak prolu-ert We^;
te roden«-ren. Ken vergelijk als in deze /in: ..Hij
word. in n woord, .lan Broodovoort's slaaf, en
de/.o loog en fantaseerde er onderwijl 7.0 bandeloos
op los. dat hol bijna allemaal opnieuw waarheid
Wi-rd. znnln ««*/»? ik'H iflciilixlifirli 'ifijtfifi'ef »/«? in-rclit.
nu htiiir fi'i'nl */HAv/f'W/f/i»'«'»?«//«? lirhbni. <??»?<?»? uil »/«'
/>/v;AW»»/,7,r/» niihiiiiH-t." doet hel juist net niil.
schaadt zelfs en werkt anti-suggestief, omdat ze'.
van hoeveel schranderheid ook getuigend, ieder,.
mayie. elke dieliterlijke visie mist. Omdat /^
-^eeonstrueord is. en niet uit die flits «eboren. die
mijnentwegen ..roes" mau helen of andeo. en
irrationeel mag /ijn en wal al ni«-i' nu-er. nciar
waarbij oen dichter toch hit inliet' tot belangrijker
resultaten komt. dan. ooit een ..denker" die alles
moet'hebben van zijn redehiMM-kunst.
De man die ..'Tornir tot Ina Damniaii" sclin-ef.
zal hot niet bij een of twee romans laten: hij heeft
teveel te zoggen np dit gebied, dat blijkt golioog
uil deze'eersteling. Vestdijk''vertegenwoordigt een
van onze beste verwachtingen omtrent do toekomst
valide Nederlandse letteren. Ik hoop van ganser
harte dat hij de/e in vervulling ditul gaan.
ZIJKAMER
.BANKEN2 FAUTEUILS
BEKLEED MET
PRINT EO LÏNEN.
Vtoogl vrijblijvend inlichtingen
over de complete M E S K E R
woningmrichtïng v.A.F. 125CL
Een Specificatie met af beeL
dingen zendeh wij U gaarnetce
KROP
«e's
fna 23
Wlat hi;
{
ITRK,
iei w
d« 11
ee.i
k/,
,»
et.,fd,
ZO l
l'
di
nu.
pa
liet
v er
???en
n!
.2n
eti
i 11
ar
t/
i"
Ji
r.
?o
a
'?»