De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 20 april pagina 5

20 april 1935 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

?"??? 'f i; : WEENEN voorjaar 1935 WEEXEX is arm powordon. maar hol handhaaft zijn aspect en zijn hoitdinp: het aspect van oen wereld**! ad, die zieh aan haar tradities houdt, on de houdinp vnn ilen prandseigneur, die hot óók zonder peld is. 11 iet* (dat is 'de speciale nuance van don nood in Woomn) verdrinpen de menschon zioli om oen plaats aan den ledigen voederbak: hier hoeft hot prnotste podeelte der bevolking de eischon. die hot aan het le,ven stelt, zoozeer moeten verlapon. dat heel do schandelijke en wi-eede gieripheid van het leven zelf noodig is om deze schamele vervulling niet toe te staan maar wij bezitten toch nog altijd een groote massa cultuur, die de ellende bedekt. ( De vreemdeling, die in liot Kinpst rassen Hot el logeert en die niet zooals de pnins van WaU»s deed de buitenwijken ingaat en daar de menschen padeslaat in hun ellende van icdercn dap, bemerkt weinip vnn den grooten nood, die de stad noopt 'leel h-wr iutcnson levensdrang en levensmoed in hot peweor.to brengen om ouder zijn hevigheid staande te kunnen blijven. De bedelarij en de daaraan verbonden misbruiken schijnen in déstraten van Woenon te zün onderdrukt (kon men de ziekte zelf al niet bedwingen, dan toch wel haar pijnlijkste symp tomen); het verval van straten en gebouwen word tot staan gebracht; de Weensche keuken viert weder haar oude triomfen, rundvlccsch wordt weer, evenals eens in de voorjaren van vóór den oprlop. bereid in;.al zy'n talloöze Weensche variëteiten: gelegenheden tot vermaak bestaan er in menigte; do verarmde, burger draagt zijn'versleten pak met zulk een nonchalante elegantie, als was het niet het eénige, dat hy' bezit; de.deftige hotels, de' nacht gelegenheden; de goede concerten en de uit stekende theatervoorstellingen worden druk be zocht^ en de eenébezoeker vraagt zich af, hoe de ander het klaar speelt om nog to leven op de wijze, waarop hy°het doet. En wanneer men af zou mopen CHAMPAGNE KRUG Agents: f. Onnes & Zn. Groningen Korlsktrche, Weenen paan op de nieuwe voorjaarsinantols en -costiinios. waai-iii de dames in de Hinpjjt rasse en den G ra ben liet pure AprHwo«*r'trotseeroM. is het honpcnnjunctitnr lii.j «Ie Weonselu» ilaineskloormakei^. ook zelfs bij de dimrston ! D«» Weonseho dames staan op het zelfde standpunt als de peheeléstad: het belanpHjkslo is. dnt nien den uiterlijkeii sehijn.ophoudt ! In politieknpziehl schijnt liet voorjaar van 1935 in Weenen .zicli vcioral te keiunerken dotir de onZekei'lH-id t«»t wat voor y.ninei1 hot zal uitproeien. Doch dat weet men immers van poon enkel voorjaar; en dat dit schoone jnarpetijde onrust en spanninp in het bloed dranpt, is reeds van oudsher bekend. Wanneer ik een toimaanpevend staatsman- was. zuüik zonder eonipe roHérve beweren, dat de nlgemeene t«»ostand (waarmoe de speciale toestand in' Oostenrijk ten nauwste samenhangt) vele moge lijkheden in zich bergt, en dat het van het willen cm kunnen van do bestuurders der staten, vnn de podd««lijke vijjr/ioniplieid en van het toeval af hangt, welke van dozo mogelijkheden tot werkelijk heid zal w«)i'den. De voorjnai«stomminp in Weonon is dientenpevolpe niet slecht.. Van hol oude Oostenrijk beweerde ? men, dat het absolutisme er heerschte, getemperd iloiir sUmliphcid. Van het nieuwe kan. men zcpgcn, dnt er ontevredenheid heorscht, pctempérd door het bewustzijn, dat hot nop voel .erger kon zijn dan hot thans reeds is. In Weenen hebben wij-bpvendion al» iet» spociaals nup de welbekende ge moedelijkheid, die zelfs nop i.wol bekome het " zept. als zij pif m<»ét drinken. En drtn hebbon wij de kunst, en met name de muziek. De beroemde philiiarmonische concerten zijn des Zondagsmiddnps uitverkocht als oen revue, en vóór den roem on de glorie hunner opera zorgen de Wcenei-s alsof zij niets anders aan hun hoofd hadden. Verder hebben wij de sport. Op dort dnp, dat Sir John Simon in Berlijn vertoefde, had in Wc'enen de landonwedstrijd ItjiliëOostenrijk plaats. Het resultaat was helaas 2?O voor.Italië. De stad was er echt van onder den indruk, en dat Sir Simon in Berlijn niets had kunnen bereiken, raakte haar PAG. 8 DE GROENE No. 3020 Minister Flandin DE premier is heel lang, wel haast twemeter en een heer", wat met verlof nii> van alle politici gezegd kan worden. Il ij komt uit den gegoeden burgerstand en bewoon een eigen huis aan den boulevard Maleshr-rbe>. De bakermat van do familie bevindt zich te Guit. een dorp Van 500 zielen in het Bourgondische land. Het is een oude abdij, die nog overeind staat. De muren schuilen in een vacht van klimop v-1 het gezinshoofd heelt er pleizier in er bezockei s rond te leiden en herinneringen op te halen. f Hij gaat er prat op tot een oud republikeinse U geslacht te behooren. Een voorzaat speelde eo i actieve rol in de grootc revolutie. Zy'n grootvad, r kwam al vroeg vopr zyn democratische gezindhei l uit, waarom hij van het Jezuïeten-college t ? Auxerre gejaagd werd. Hij had geweigerd de dag. lijksche mis bij te wonen.... I^ater moet hij IM de barriknden gestaan en tegen het tweede keizei ? rqk samengespannen hebben. Napoleon III zon i een afgezant op dien Charles Flandin af met cl-uitnoodiging een feest in de Tuilerieën bij t ? wonen. In dat geval zou hij met de opperlcidh . van den gezondheidsdienst worden belast. Dev Charles was scheikundige. Hij zou genntwooi i hebben: .,Zcg uw keizer, dat als ik door de deur het paleis binnenkom, ik hem uitliet venster smijt.'' De eigen broer van Pierre Etienne Flandin, oei modieus, heeft dit wereldkundig gemaakt. Het .weer uit wraak te berde gekomen bij de verooi ? deeling van een camelot du roi, die den president vanden ministerraad vóór de Xotro Dame als e« ?> polderjongen uitgescholden had en pp dien groi. l tot een jaar opsluiting veroordeeld werd. De vad« r eindelijk heeft in Xoord-Afrika op een leidend» i post gestaan. To Ture herinnert men zich Pierre Etienne n* .' pood «Is knaap. Als jongen van vijf jaar had J ij lanpo blonde krullen. Hij was er toen op gcbrai l brood, heet uit den oven, te proeven. De bewinil ? man is mi pas 45 jaar. Hij was een zoete> jong- 'i in tegenstelling met zijn broer André. De dorj ? l i ugo n haddon om zoo te zeggen geen kind au hem. Toon hy negen was wilde hij eens in een v >t op een ezel klauteren. Langoor verkoos 'dit n i en bracht weghollend opschudding in een ku<i !<? koeien, waarvan de hoeders hem bar onder hantl n namen. Later, in 1912, sloeg hij de menschen >;ii de buurt met bewondering toen hij over z u dorp heenvloog. Want Pierre Etienne haalde ' l Moi van dat jaar zijn vliegbrovet. Toen hij in 1910 onder dienst kwam wou > piloot worden. Het besturen van die toestel! ?» was alleen voor officieren woppelopd. Oni zi'li daartoe voor te bereiden kwam hij bij de hu- iballonafdeeling. Later wist hij een plaats in «n aëronautisch laboratorium te bemachtigen. Op een goeden dog werden vrijwilligers gevrai» «l om op te stijgen in een tweedekker met stabilisat «i. Niemand dorst het avontuur aan. Onze joi-'«? vriend zag toen de kans schoon erin te kom ». Xa den diensttijd promoveerde hy in derecl ??» on. 25 jaar oud, trad hij in de. Kamer. Sindsc -n is zijn mandaat geregeld vernieuwd. Bij het uitbreken van den oorlog voegt hu '? «?»' Weer bij het luchtwapen. HU moet het aan/ ». dot dappere en ervaren vliegers gelijk Gnt ?* on Pégoud toekijken bij gebreke aan mach i :???*?? Maar deze ledigheid duurt niet lang. Einde September .1914 krijgt hij op herh<.-M aandringen een aanstelling bij de vliet.": ij. Daarbij heeft hij gelegenheid de leemten * an organisatie en commando op te merken. Va-n.'«lat uit en thuis «?iillarig niet zno als het falen van den prooien voor Sindclar. -,.lm Prater blüh'n wieder die Baume.." Dat» zij weliswaar overal elders ook, maar het W sehölied houdt, met echt plaatselijk patriot i .???..««', vol, dat de Weensche boomcn toch op een bijv -ndere manier bloeien. Bovendien bloeien by or de café's de bridpqchibs on het cabaret. Ir eerste vinden .vele burperlijkc vrouwen, wier n non z< nder inkomen zijn, een mogelijkheid on» te vei Jienen; in de laatste amuseert de jeugd litteraire n toPneel-a'spiraties,. voor wier talen'-»1»» peen andere mogelijkheid bestaat, in het opénbi'.ni' tot uiting .te komen «zichzelf en anderen met sj «»t over de moeilijke tijden. Men speelt in, .Weem-n uitnemend bridge, en hot geestige cabaret staat «?r op hoop peil. Hét ware slechts te wenschon, ci»»t de sath-e er eens tóe kwam, eindelijk van de Aris« Itf grootmoeder, zonder welke een kleinkind er woordig slecht aan toe is, af te stappen* «?» ?»? i> »* ' o geublik stelt hu zijn parlementaire mandaat ii dienst van de propaganda voor dit wapen. Er moeten meer avions gebouwd worden. Op de v iarde van deze operaties ten aanzien van do «H .flogvoering in het algemeen hamert htj aan houdend. Milterand draagt hem het toezicht op ?k betrokken fabrieken op. Vooral als voorstander v. n bombardeervliegtuigen is hij opgetreden. Hij stelde rapporten op, o.a. aangaande het opsporen van duikbooten en onderhandelde mot d ? Amerikanen over het gebruik van hun lucht ti acht. Z^jn wensch was een zelfstandig lucht leger, n aar dit is niet geschied. Xa den oorlog werd 1>U benoemd tot onder st 'latssecretaris van luchtvaart, en hij heeft de .v-roclub gepresideerd. .Tezamen met zijn vrouw g.-1 f hij het voorbeeld door vaak lange luchtrcizen t« ondernemen. De ministerpresident als burgervader VEERTIG of honderd millioen Franschen be sturend, regeert hij over de de bewoners van (ure, want van deze plaats is hu al jaren burgen oester. En een administrator over wicn de be woners tevreden zijn. Het Is een arme gemeente: maar vijf menschen betalen er de algemeone inkomstenbelasting. Bij hen zyn de beide broers Flandin. Hij heeft i-, veel tot stand gebracht: waterleiding, aquaduct, o.-eral electriciteit, maar is zuinig met de belastingj>.'iiningeu. En hij is hcelemaal niet groos" met d dorpelingen. De vergaderingen van den raad P1-gen in het koffiehuis te eindigen; de burgerv..der jijt en jouwt gemoedelijk met de leden. V. at in die streek een voornaam ding is, hij staat «?< wijnkenner bekend. Het is een eenvoudig, rood huis in ruige materie, n utr hij de vrienden ontvangt, en rustiek gemeuh- ld. Het staat aan de Cure, het riviertje. Halvern -ge de helling glooit de tuin terrasvormig. Het n «ter is vischry'k en de president is een even groot ji jer als visscher, maar met de jacht is het" niets n. -er gedaan. Een ieder kent hem, zijn vrouw, hun b ide dochtertjes en hun twee smoushonden. F indin gaat persoonlijk over de zaken van de hoeve. HU is een man van orde, uit de hoogte als u \v lt, in elk geval zonder do vulgaire gemeenzaamh- id, die in de Kamergangen soms voor de onhe il cgljjke teekenen van den volksvriend geldt.' Mi is beheerscht, niet stijf; veeleer heeft hij een n;'i zelfverzekerdheid ontsproten losheid over zi h". De zelfdiscipline knelt hem niet, wijl ze t< een tweede natuur geworden is. En wie hem ir> zijn ministerieele kabinet bezoekt om hem over e« i onderdeel van zijn veel-omvattende bemoeien sen te onderhouden bemerkt dat hij niet, gelijk v- 'e andere ministers, den betrokken chef van d: -nst ontbiedt, maar zelf de zaak terdege in het h- )fd blijkt te hebben. En die lenigheid van lichaam ei geest maakt het hem mogelijk zich onged\ ongen bij het parlementaire milieu aan te passen. ? H, VAX Loox Bioscooy Uit De eeuwige droom" (De Uitkijk, Amsterdam) FILM-STAR NATUUR" L J. Jordaan Pierre Etienne Flandin [Dr. Arnold Fanck: De eeuwige droom" (De Uitkijk, Amsterdam) EIGEXLIJK 'is het een wonderlijke peschiedonis: men vecht te Hollywood. Babelsberp. Parijs en Londen om peperduro dames en hoeren, die een schat aan honorarium on publiciteit kosten. Men bronpt zo aan de markt met dende rende adjectieven als ..onverpelijkelijk.". ..beeld schoon", mysterieus". ..poddelijk" men ver- ' draagt hun nukken en prillen en getroost zich de ' grootste moeite om ze in een drapelijk kader te prcsenteeren. En dat olies terwijl buiten do muren .der studio's de ..star" voor wie de film peschapen werd, peduldip haar beurt afwacht. Film-star ..Xatuur" bezit al de- qualitoiten, waarmee vooi de menschelyke rivalen zoo luidruchtip reclame gemaakt wordt:-zij is beeldschoon zij is onver gelijkelijk zij is mysterieus .en zij is (war neer men daar op gesteld is) nop nukkip en prillip op den koop toe. Ze is evenmin poedkoop in hot engagement.... het is waar. Maar dat was nop nimmer een bezwaar intependeol: het bleek een post die zich als motief voor de groote trom nop steeds schitterend dekte. Daar komt nog iets bij l Als een andere Odyssous laat do jonge' film zich aan den .tmist der Oor spronkelijkheid binden om niot door do bedaapde sirenen Tooheel en Litteratuut' Uit haar vaarwater gelokt te worden huiselijker gezegd: zy heeft de grootste moeite dm haar eigen weg te vinden. Welnu daar is een stof, die haar volkomen en rechtmatig bezit kan worden.... indien zij slechts de moeite wil nemen er zich voor te'interesseerqn. De natuur als dramatisch element (dat wil niét zeggen: als populaire leerstof!) is door haar te benaderen en te verwerken met middelen aan welker oorspronkelijkheid niemand het zal wagen te tornen. Het gesproken en geschreven woord dot theater en litteratuur gebruiken om do natuur in hun sfeer op te nemen, verschilt zóó fundamenteel van het beeld, waarover de film beschikt, dat ieder epigonendom hier automatisch wordt uitpeschakeld. Ik wil niet zeggen, dat de film in dit opzicht superieur zou zijn.... de hemel beware n i ij voor zulk een blasphémii»! Maar zij is in ieder poval anders.. .. origineel. En dot is al heel wat l Men begrijpe mij goed: ik denk er niet aan mee to doen in . de poedkoope veroordoolinp van den decorbouw in de studio. Daar waar de Imndelinp PAG. 9 DE GROENE No. 3020 hoofdzaak is of do karaktei-cmt\vikkeling tier per sonages het drUma bepaalt, is het atelienvcrk on vermijdelijk. En het puristische standpunt, dat de film zich per se zou moeten bepalen tot de al of niet artistieke documentaire, lijkt mij be krompen on verouderd. Xiet alleen de monsch als sociaal individu of laiKUehap»toffage knix hot onderwerp van de film zijn.... ook als psycho logisch on zelfstandig handelend verschijnsel is hij voor haar een dankbaar en onuitputtelijk gegeven. Garbo en Dietrieh n'en déplaise de hautaine grapjes hebben my altijd precies oven belangrijk geschenen voor de cameralens ols de Eskimo's in ..Xanook" en de woestijn in ..Turksib". De film benadert het leven waar zij maar kan: zoowel in do open lucht nis in hét roim-eultuurlaboratorium der studio en iedere opzettelijke een zijdigheid komt my onlogisch on 'verwerpelijk voor. Zoowel in purist isehen als in tegenovergesteld en zin. En over dien ..toponoverpesteldon zin" vaH hier te praten. Want ook hier is sprake van een opzettelijke eenzijdigheid van oen moedwillig verwaarloozen door hot negeeren van prachtig en bovendien zuiver oorspronkelijk materiaal. Wy zouden die merkwaardige phenomenen van een spe ciale psychische'analyse: Cinrbo en Diotrich. niet Ka a rno missen. Maar wij dienen evenzeer t o pi*ole*ilooi-on togen hot systematisch ver\vanrlonzet'i van dat andere phonomeen. de Xatiiur! Kr bestaan mogelijkheden, waaraan de film nop slecht» vluch tig genipt heeft, maar die de rijkste perspectieven openen. De mensch in zijn direct contact met de natuur ziedaar een onschatbaar dramatisch sujet, waarmee men zich nog veel te weinig inge laten heeft en waarvan men nog volledig verzuimd heeft de geheimen en de techniek te doorgronden. Wat wij in den regel te zien krijgen is op zijn best oen alledaagscho handeling met de natuur als achtergrond.?hoogst z.elden word een poging .-gedaan om die twee elementen te mixen tot een nieuw, zeldzaam conglomeraat. Want voor den hoer is het land peen achtergrond".... het vormt oen deel van zijn denken en voelen.... het beheerscht zijn emoties en reflexen.. .. kortom: het ?is ..Iia terre" in den /ola'schen zin. Zoo verhoudt zich de oceaan tot den /eeman de Alpénwereld tot den bergbewoner de metropool tot den stedeling. Merkwaardig genoeg heeft de film in dit opzicht nog slechts de uitersten benaderd: zij gaf of den inensch zonder de natuur óf de natuur ee: fd» 01 ?t' o dor di no. pa ocl llji dcv vet ??en ui n en in ar r, a 't l'i i

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl