Historisch Archief 1877-1940
Goby Mor/oy in Lc Sconda/e" (Première voor Nederland
in Alhambra, Amsterdam
Bloscopy
DE SPRONG IN HET
ONBEGRENSDE
L. J. Jordaan
La C u ca r ach a", kleurenfilm
(Roxy, Amsterdam)
DE kleurenfilm ..La Cucnracha"
was zonder twgfel een der sen
saties van den laatsten ttfd
persoonlijk is het mij niet recht duide
lijk waarom. Want als iets minder
onverwacht kwam.... als iets ons
sinds lang boven het hoofd hing. dan
was het toch zeker het vroeg of laat
opduiken van het kleuren-procédê.
Bovendien .waarschuwden herhaalde
lijk optredende symptomen voor de
imminent ie van het geval: de teeken
film gebruikte reeds veelvuldig de
kleur, terwijl op gezette tijden frag
menten van groote speelfilms
coloristisch waren aangedaan (b.v. do
laatste acte van ..The house of Rot
schild"). Tenslotte is het alweer
anderhalf jaar geleden, dat Michacl
Curtiz met ..The Wax-museum" een
volledig drama-in-kleuren bracht.
Misschien school de sensatie in de
verrassende verbetering van het pro
cédé. Zoo ja, dan beken ik nederig
dat mij een werkelijk opvallende voor
uitgang ontgaan is. Het is mogelijk
dat het systeem zich inderdaad sterk
geperfectionneerd heeft -?ik zou dat
niet durven onderschry ven zonder
een gelijktijdige' vergelijking met de
vroegere experimenten. Zooals La
Cücaracha" ons vertoond wordt maakt
zij, meen ik, yoorloopig nog dezelfde
platorige, oleografische impressie als
indertijd het Wax-nwseum".
Xee - op zich zelf beschouwd lijkt
mfl deze kleuren-,,shortM geen ge
beurtenis om zulk een diep gat in de
(voortaan blauwe) cinematografische
lucht te slaan. De sensatie komt,
dunkt mrj. eerst wanneer men zich
rustig neerzet n over dit. bonte
Mene tekel!" heen, in de toekomst
schouwt. Want dan openen zich per
spectieven, die ook den luchthartigsten
film-geloovige momenten van
angstigen. twijfel móeten bezorgen.
Nu weten wij allen best» dat voor
spellingen in de filmwereld uit den
booze zjjn: jaren van ervaring op dit
punt hebben ons wel wijzer gemaakt.
Maar wat zal ik u zeggen een
mensch heeft zoo zijn eigen gedachten;
nietwaar, en zij behooren tob de wei
nige zaken die nog tolvrij" zijn.
misschien wel vanwege hun veelvul
dige waardeloosheid. Hoe dan ook
de kleurenfilm i» ,.tm tnarcho" en wat
kan vergeeflyker wezen, dan dat wy
voor ons zelf trachten uit te kienen.
wat ons hiermee wacht? Want deze
kleurenfilm, daaraan twijfelt niemand
meer, is slechts de dichtst bijzijnde
etappe op een weg vol nieuwigheden
en verassingen. Van de kleurenfilm
worden wij mét fatale onweerstaan
baarheid meegesleurd naar-de
stereoscopische film, naar de relieffilm, naar
.de film met het vergroote beeld veld.
naar de ruimte-film ? .... misschien
zelfs naar het tijdvak waarin het
onmogelijk blijkt film en werkelijk
heid uit elkaar te houden. Dat zal
clan de merkwaardige periode zijn,
waarin moeders geprojecteerde kin
deren baren en de schaduwen van
filmgangsters u en mij van kant ma
ken.. ..
* ' * . ? '
Wat zal er door al die verande
ringen heen van onze gocie, 'ouwe
filmkunst overblijven ? 31 et het reeds
geopperde voorbehoud van de ijdel
heid aller theorie, moet mg toch van
het hart dat het er op zijn minst ge
nomen, hoogst problematisch uitziet.
Wat wij aan kunst" in de film
meenden te ontdekken, berustte toch
altijd op het faméuse principe van
de gestyleerde. d. w. z. de begrensde
Nveergave der realiteit.... van de
werkelijkheid m. b. H. zoo u wilt. In
alle kunst onderscheidt zich de weer
gave van de realiteit door de natuur
lijke beperking» die de aard van het
reproductie-materiaal oplegt. Een
teekening is plat" en mist kleur?een
schilderij is eveneens plat" en daarbij
statisch een beeldhouwwerk is de
? ?zwijgende, witte, verstarde aandui
ding van het levende model. Maar het
merkwaardige is, dat in dié.natuur
lijke, noodgedwongen begrenzing van
oudsher de markante, expressieve
kracht .school van het kunstwerk.
Door die opgelegde beperking van het
materiaal zag de kunstenaar zich ge
noodzaakt te" kiezen te vormen
to styleeren,...' gaf h|j -tenslotte iets
van zich zélf. Hetgeen wij dan?"de
hemel weet met welke hoovaardigheid
- als scheppingsmogeiykheid" aan
duidden.
De film maakte op die wet der be
grenzing geen uitzondering. Zij was
(in den goeden ouden tijd 'althans)
gebonden aan een plat vink, dat
(evenals het schilderlinnen) zijn be
grenzing vond in het kader van het
projectiescherm, /ij kende noch de
kleur, noch het geluid, noch de plas
tiek, noch de ruimte.... de cenige
verontrustende complicatie was dr
beweging. Maar het bleek dat deze
laatste onreglementaire uitbundig
heid zich betrekkelijk makkelijk liet
drillen. De begrenzing van het film
materiaal was nog dermate eng de
afstand tusschen werkelijkheid en ver
beelding zoo groot, dat alle ruimte
overbleef voor een subjectieve uiting
van den filmenden mensch. Het beeld
vlak was plat en begrensd door het
kader de filmer maakte van dezen
nood een deugd, doordien hij zijn
creatie binnen die omlijsting ordende
tot een harmonische compositie der
handeling. Het beeld zelf miste do
kleur de kunstenaar revancheerde
zich door een schoon gamma van
witten en grijzen. De schaduwen wa
ren geluidloos hij gaf ze in gebaar
en expressie een eigen leven mee.
Tenslotte was daar de montage, dat
karakteristiek filmische mirakel waar
door de verschillende beelden, dank
?/.y hun opeenvolging en contrastwer
king, werden opgenomen in een nieuwe
rythmische bewogenheid. Uit al deze
beperkingen schiep de zwijgende film
zich m betrekkelijk korten tijd een
'eigen taal, die de objectieve» realiteit
. als motief gebruikte tot het ontladen
eener innerlijke spanning.
Toen kwam de geluidsfilm en de
zaak werd met n slag aanzienlijk
ingewikkelder. De klank (en vooral
het gesproken woord) deed een der
begrenzingen wegvallen. De nood
zakelijkheid om zonder het geluid de
werkelijkheid aan te duiden, verviel....
en de filmende mensch wist met deze
nieuw verworven vrijheid geen raad.
De echtheid de.
Natur-fthnlichkeit" der filmverbeelding scheen op
verontrustende wyzo toegenomen en.
intuïtief besefte de fimier daardoor
de groeiende bezwaren om zich zelf
in het cinematografisch beeld uit te
drukken. Maar met opeengeklemde
tanden wist hy ook deze plotseling»»
leemte aan te vullen; bleven hem ten
slotte niet nog altijd het platte, om
lijste beeldvlak het zwart-wit de
montage? Zeven jaar werd met de
geluidsfilm geëxperimenteerd en al
dien tijd trachtte de filmkunst zich
met het heterogene geluids-element te
verstaan het los te scheuren van
de realiteit, waartoe het behoorde, om
het ondergeschikt te maken aan de
begrenzing der gestyleerde film-weer
gave. Nog zijn wij bij lange na zoovér
niet gevorderd-als met de zwijgende
film in '28, of daar dreigt een nieuwe
calamiteit: de kleurenfilm. Een met
smaak en handigheid geconstrueerde
..short" is voldoende om het wispel
turige publiek wild van enthousiasme
te maken en ten volle bereid den ouden
vorm te verstooten.
Wat zal er nu gebeuren?
Opnieuw is een begrenzing weg
gevallen opnieuw is de
Naturfthnlichkeit" ecn schrede .dichterbij
gekomen opnieuw ziet de filmer
zich een middel tot subjectieve uiting
ontnomen. Want hoe moet hij in
vredesnaam de zuiver mechanisch Op
genomen kleur afstemmen op eigen
innerlijke bewogenheid? Natuurlijk;
er laten zich oplossingen denken....
zelfs voor den filosofeerendën leek.
De cameraman kan met kleurenf liters
werken en bepaalde elementen van het
spectrum uitschakelen ??maar der
gelijke experimenten -zien er voors
hands meer curieus dan aantrekkelijk
uit. Hij kan ook (gelijk reeds in La
Cücaracha" min of meer het geval was)
de realiteit zoo smaakvol arrangeeren,
dat het fotografisch beeld een dragë-,
lijken aanblik oplevert. Maar daarbij
verlegt' zich het zwaartepunt steeds
meer van de autonome werkzaamheid'
der camera naar het terrein vóór haar
Schaduw van,
gebeur!
HENRIK
NA een zeldzaam onbevredigend
geëindigd tooneelseizoen, dat
zich de laatste maanden ken
merkte door de totale afwezigheid van
gebeurtenissen zelfs van het kleinste
formaat, gaan thans de buitenlichten
van den Stadsschouwburg nog een
maal in volle glorie aan: voor de
Amsterdamsche Tooneelvereeniging.
die misschien na de teleurstellingen
van dit jaar de kans krijgt op een
artistieke daad", óók in
tooneelopzicht dat door het aureool dei
Muziekfeesten wel wat in de ver
drukking komt; en pal daarop Bassei
mann's bezoek met ..De Vijf Frank
forters".
Het is overigens niet zonder veel
zeggende bet eekenis, dat Sophokles
Elektra" heden ten dage alleen mv
gegeven kan worden in een couveus
van muziek. Ik bedoel daarmee allei
minst iets hatelijks: in dat kader v JU
een groot en verdiend jubileum,
opgtnomen in de sfeer van
Piepenbroek'begeleiding, gesteund door de autori
teit van een altijd in zoo groote allure ?
werkende vereeniging van kunst
vrienden als de Wagner-vereenigin*
mag het tooneel zich tenslotte veili
voelen. Maar ik zou slechts will
wijzen op het beschamende feit.
il.geen sterveling er aan zou durv« i
lens. En wat zal ? w van de tnontn ??
overblijven, wannér eon te w !?
vuldige en te snelle wisseling v n
het bonte beeld den beschouwen» < n
mensch tureluursch dreigt te wnk< :?
En wat zal er gebeuren als sti-j .*
de relieffilm komt. die de beperk> ig
van het platte vlak* doet vervall';i?
Wat moeten wüaanvangen met !?'?!
vergroote beeldkader, waarin de
«>ulijsting zoodanig wordt uitgezet. ? ;il
de toeschouwer zgn eigen instellii :"
moet kiezen evenals in de werkel !%?
heid en zelfs de laatste mogelijk! iil
der bueldvlakcompositie wordt uit
geschakeld? Van etappe naar t a pr
ziet de filmkunstenaar zich den st :m
der begrenzing ontvallen?«n
stadium naar stadium voelt hij ijn
onafhankelijkheid van de realiteit *
??$slinken, tot de sprong in het n
Ingrensde volledig zal zijn gedaan '?*?
f ilm verbeelding gelijk is aan de w< ko
lijkheid en er evenmin meer iet te
vormen of te duiden valt als in -«'n
spiegelbeeld.
Bij dit alles komt, dat wij de i '??
als zouden de oude vormen
f ilm verbeelding kunnen voort bc;
naast de nieuwe, gevoegelijk kn
uitschakelen. Het fnuikende is d
kennismaking met het nieuwe
ontevreden maakt met het oude: udi'
zwijgende f ilm missen wij thans pi dijk
het geluid na een bont
onbenulligheidje als La Cücaracha" lijk "n*
het zwart-wit-gr^s. van een .;«
without passión" .doodsch. en k'
de oude geschiedenis van den :
der.Kénnis!
Hét is waarachtig geen défn-*ism«'
wanneer zich dergelijke beklemü'rttd''
overwegingen opdringen. Er '>1P
.weliswaar nog altijd de hoop, < it??d'*
mensch met het illustere yoo;
onzer tegenwoordige regeering
oogen, zich zal weten aan te p»>sen
bU iedere nieuwe situatie .en t« :ke»*
weer de révolteerende techniek Mij
ter worden. Maar er is heel wat opti
misme noodig om dezen sprong i" l*et
- onbegrensde zonder, duizeling ,a<* n
durven en in den mensch te bli'1
gelooven tot hij zelf film SM» i
. geworden. ?
.JU»
.au
in-i»
?
diUll?
komende
tenissen
SCHOLTE
denken, SophokleH1 machtigati» tra
gedie heden ten dage nog te geven
wanneer er niet een speciale aanleiding
voor was. een aanleiding die in laatste
instantie niet in het tooneel te zoeken
is. En dat men zelfs zijn hart vast
moet houden voor het succes van
eventuecle latere voorstellingen, na en '
loa van Mengelberg's jubileum. An
derzijds zal iedereen zich oprecht ver
heugen, dat een klassieke tragedie,
ook al verleent zij op zoo'n avond
slechts medewerking", althans nog
eenmaal voor het voetlicht komt. en
dat dit juist déElektra" is. Er is
immers nauwelijks een drama te vin
den, dat zoo ongeteisterd de eeuwen
weerstond, onpsychologisch en een-»
voudig noodlottig als het is en zooals
de handeling daarin voortschrijdt,
toch bv. in namen en symbolen dienst
«leed voor een gansch systeem van
moderne zielkunde, dat geen beten».
^een eenvoudiger, geen grondiger
fi-muningen wist te vinden dan
Sopho?%les zijn mehschen gaf, een drama dat
uok meer dan twintig eeuwen na dato
t'.og de volledige inspiratie leverde
oor het cenige werk van onzen tjjd
lat dien machtigen adem van het
? lassieke noodlot herschiep (O'NeiU's
Hlogie Mourning becomcs Electra").
,-ln al is het dan ook gevaarlijk te
ooi-spellen, toch zal elkeen toegeven.
ut de bezetting die juist de
Amster? nmsclie Tooneelvereeniging daarvoor
Meebrengt, wellicht tot een of meer
\anrlijk groote rollen zou kunnen
l 'uien: een woord dat dit seizoen te
?/-Iden uitgesproken is. Er zal een
i jnderheid in de zaal zijn,, die dezen
«-ond ook om redenen van tooneel
i, et uiterst gespannen verwachtingen
i -ueinoet ziet. een minderheid die
l vens hoopt, dat de door.
omstan< ttfheden gemotiveerde verlegging van
h-t accent van het tooneel naar de
d uziek niet met zich meebrengt, dat
l -t woord van 8ophokles slechts be
doeld ware om de pauzes tusschen de
muziek te vullen. Want dat woord b
nog altijd meer waard dan het libretto
voor een opera!
De laatste Mohlkaan
BASSEKMAN's komst is om andere
redenen een gespannen verwach
ting. W|j hebben hem hier zelden ge
zien, zeldener nog goed gezien. AI moge
.hy dan een virtuoos zijn, in gansch
naderen en hoogeren zin dan zijn ge
storven vriend Moissi een der laatste
majestueuze comedianten, toch heeft
Bassermann vóór alles ensemble en
regie noodig om te kunnen schitteren.
Zyn Egmont onder Keinhardt. zijn
?/.waarmoedige en . gekwelde Koning
? I'hilipp in Don Caiïos" ziet men niet
ongestraft op tournee". Ba&ermann's
postulaat is edel en homogeen tooneel
maar het is niet zijn schuld, indien
feitelijk welk ensemble ook hem zelfs
niet tot de schouders reikt. Hij is thans
meer dan ooit Duitschland's laatste
vertegenwoordiger van een
tooneelcultuur die weggevaagd schijnt en
juist Bassermann, die een der wei
nigen is. die men voluit ycniaul zou
durven noemen, was en blijft
Duitschhmd's machtigste representant van een
recent verleden. Zelf» het Derde Hgk
heeft dat terdege begrepen en wan
hopige moeite gedaan om althans
hem te kunnen behouden.
Bassermann.' van aard. van afkomst, van
fainilio een patriciër onder zijn colle
ga's, bleef echter onwankelbaar....
als mensch. zooals hij als kunstenaar
het steeds geweest was.
..?*'?*
*
Men ontvangt hem hier dit keer
met bizondere gevoelens, het gebeulde
met den Ifflandring of men de
bestemming die hij daaraan gaf bil
lijkte of niet ? ligt te vcrscli in het
geheugen, de keuze van het stuk is
eveneens niet zonder beteekenis. Maar
n ding staat vast: een reus al»
Basgermann behoeft geen aanleidingen.
liggende buiten zijn talent, men zal
het aan zijn spel zelf merken. Juist ook
het tooneelspel is een kunst, die
smartelijk gesterkt en gelouterd kan
worden.... in en door zichzelf.
Meer dan ooit zal men hem kunnen
toejuichen.... om hemzelf.
PAG. 8 DE GROENE Ne. 3022
Herman Kruydtr
In memoriam
Herman Kruyder
DE plotselinge, onverwachte
dood van Herman Kruyder,
den schilder, is van grooter
schaé* voor onze schilderkunst dan
door velen kan beseft worden, iu
dood en in deze periode juist onzer
schilderkunst, berooft ons van een
talent van eigenaardige gesteldheid
en van een persoonlijkheid in volle
ontwikkeling wij zelve hadden niet
alleen verwachtingen, maar tevens
vele zekerheden omtrent deze, door
niet allen gemakkelijk verstane schil
derkunst. Wij vonden en wij vinden
in het werk van Kruyder volop dat aan
wezig zonder wat een schilderkunst ons
nooit nauw aan 't hart zal liggen:
een kleur, tlie van geschakeerde
on/rwringen de omveemtaanbre bloey i*n
bloesem is. Kruyder is en blijft een
colorist en wij weten allen, dat
Hollandsche schilderkunst, zelden voor
treffelijk werd en bleef zonderde kleur.
Dit was en is dus een der algemeenc'
zekerheden, die wij omtrent dit
werk bezaten. De kleur van Kruyder
had rykdom naar de diepte en breedte;
zij miste ten eenen male de eentonig
heid, die van een schraal gevoel 't
onophoudelijk bewy» is; zij werd
steeds gul en vast gegeven; züvulde
,liet doek met een levende stof. Zij .was
onschendbaar verbonden met vormen.
die, zonder' den moedwil van niet
geheel-eigen theorieën, ruim waren
van bouw en beteekenisvol. De vor
men van Kruyder waren geen naboot
singen; een persoonlijk gevoel erin
heeft ons meer dan ns verrukt. En,
wat we. na dit alles, de voorstelling"
mogen noemen van een werk, de laat
ste schilderyen als die van het
paardje, dat van den wagenmaker
en dat pas-voltooide van den muur
met de appelen zij bewezen dat,
wat vroeger soms bizar mocht worden
geheeten, aan het verdwijnen was en
werd Vervangen door een nobele
breedheid in het psychische, waaraan
wij tegenwoordig niet zoo overdadig
rijk blyken te zijn. De verdere ont
wikkeling van dat wat wy reeds be
zaten en wat wij, vermoedend, ver
wachtten. wordt ons, tot bittre
schaê. door zijn dood niet gegund.
(jelukkig brachten, zooals ik zei, de
latere jaren ons genoeg om ons,
hoewel natuurlijk onvcrzadigd, te
troosten. Dat is een besef, dat hier
ons,steunt; ook bij het persoonlijk
gemis va u een vriend, dien wij steeds
verheugd waren'terug te zien om zijn
gulle breedheid en onr het
onverborgene en om het onverdachte van
zijn kunstenaarschap.
l Mei 1P35. PLASSCHAEKT
Oiize
Koksbrigade
goed voor U!
Een voorbeeld uit
de meer dan
200 schotels
die wij bereiden: ,
Kalfsgehakt sper
ziebonen aard. of
kleine Nasi Goreng |j» AC
met kroepoek ...... 3 w
Gebakken vis,
salad.e, geb. aard. o!
Ossentong,
Hollandaise sauce, dop*
erwten. aardapp...
65
Bief stuk met
b'oemkool en geb. aard
of Gek. vis, boter- Q/>c
sla en aard OU
saus.
Uenkorf
DE N.R.V. BEVREDIGT DE
WENSCHEN VAN IEDER LID
onverschillig of(hij een tochtje
in eigen land wil maken of
? dat hij de wereld rond wil
Phileas Fogg had er tachtig
dagen voor noodig, de N.R.V.
zou het vlugger kunnen, maar
doet het in ongeveer
honderddertig dagen
voor
f3250.Inlichtingen: Centraal Bureau der
Nederlandsche Reisvereeniging,
Laan van Meerdervoort 53-D.
" 's-Gravenhage '
BOEKVERKOOPING TE 's-G R A V E N H A G E
Door Van Stock u m's Antiquariaat (J. B. J. Kerling) zullen van
'11-17 Mei a.s. eenige goede Bibliotheken verkocht worden, o.a.
van wijlen' Mr. G. Keiler, den Heer K. A. Textor, Dr. A.
Beckering Vinckers, Zaltbommel, .a. Kijkdagenf 8-1,0 Mei.
De catalogus van 2200 NOS', is a f0.50 te bekomen.
(Giro 5154).
terecht sprak een jongmensch uit zaandam
tot z'n meisje, dat ook daar Vandaan kwam:
,,de goede film vind (
je in amsterdam, kind, i ' '
in de uitkijk" ", wat zij direct aannam. ?
PAG. 9 DE GROENE No.3022
KROP
e's
23
ie
onder.
kloii*
Pat hij
OHE,
don
ie» w
d« u
een
k/,
,»
tfdt
zoi
1'
eo
d«»
di
no.
pa
ocl
tiji
dei
? vet
Jeu
«i
2n
en
in
ar
»/
Ie
j»
. r.
'i