Historisch Archief 1877-1940
f
; l
i :
REDDING UIT DUIKBOOTEN
Een gezonken onderzeeër niet langer een stalen graf
Dr. W. H. VAN LAREN
ER worden weer duikbooten gebouwd
en wij herinneren ons met afgrijzen
het lot dergenen die in zulk een stalen
graf naar de diepte zonken. In vele
gevallen is dit lot thans minder ramp
zalig doordat men met behulp van speciale
reddingstoestellen een duikboot onder
water kan verlaten. Onze medewerker ver
telt van zijn ervaringen metzulkeen toestel
*>
D K ontwikkeling van de duikboot-techniek
heeft het experimenteel wetenschappelijk
ondeiy.oek op wegen gevoerd, wam- voor
heen slechts het dwnallicht der speculatie '/wierf.
Wonderlijk genoeg weet de mensen vnn de levens
verhoudingen onder tien waterspiegel, -in ver
houding tot de physiologische verschijnselen op
den vasten wal. maar bitter 'weinig. Kn dat als
drager van, den hoogsten levensvorm op een
planeet die voor v Ier-vijfde deel met water bedekt
is!
'Jules' Verne heeft er heerlijk over gefantaseerd.
Wanneer men zijn reizen van" kapitein Nemo
leest met de duikboot Nautilus, dan lijkt alles
zoo eenvoudig en aannemelijk. Maar wanneer
men met de werkelijke duiktechniek te maken
krijgt, dan blijken de natuurkundige causerieën
van den onnavolgbaar gezellig babbelenden
Fransrhen eauseur in den grond fout te zijn. omdat
ze volkomen torrestriseh zijn gedacht. I H» man
kon ook bezwaarlijk anders schrijven want de
Noptuiiischo gcdachtcnwcrcld uit zijn tijd was
opgebouwd uit heel .schaarsche gegevens.
Kn geen wonder. Want Jules 'Verne's tijd kende
weliswaar het duiken met duikcrpakkeii ?
die dan voor onze begrippen nog vrij primitief.
waren en met een duikorklok. doch tot
eonigszins groot e diepten had men zich daarmede nog
nooit kunnen wagen. Kn de duikboot bevond
zich nog in het studium der eerste proefnemingen.
voornaamste bron was zijn fantaste!
Pit vloog mis door het hoofd, toen déredactie
van '.'.l)i' (S mono" ons vor/ocht. eens iets te
vel? x
tellen over het moderne apparaat dat de duikboot
bemanningen ten dienste staat, om hun vaartuig
onder water te verlaten, wanneer het door een of
ander accident niet meer in staat is op eigen kracht
aan de oppervlakte te komen. Dit eenvoudige
apparaat van Duitsch origine wordt door de
constructeurs ..(icgcnlunge" genoemd, omdat het
eenigermate de functie onzer longen vervangt
en aanvult, zoodrn men er zich mede onder water
begeeft.
Om nu niet in de fouten te vervallen vnn den
groot en Verne, en ons aan specu\a«.cs te wagen
op grond van onze uiteraard bescheiden kennis
van de menschelijke physiolugie onder water,
hebben wij ons gewend tot den commandant
van den onderzcedienst te Nieuwcdiep en \v*y wer
den door dezen leider van welhaast de meest
technische onzer militaire vlooteenheden niet
alleen volkqmen ingelicht, doch ook in de
gelegen' heid gesteld zelf gewapend met zoo een
..(iegenluiige" onder water af te dalen en weer op te
stijgen naar de wereld waar wij gewoon zijn te
verkeeren.
De zee-officier, belast met de leiding der
duikwerkznamheden. waaronder deze tak van reddings
dienst ook valt. gaf ons alvorens met de
pttictische experimenten te beginnen een vlotte
uiteenzetting van de beginselen volgens welke
dit apparaat is geconstrueerd.
Deze zijn oppervlakkig bezien zeer eenvoudig.
Op de foto ziet men rechts naast de kooien, in
het inwendige van een duikboot, zonderlinge
zakvornüge dingen hangen. Zij zijn met n
handgreep . van de slaapplaats af te grijpen.
Het is een soort reddingsgordel met aan de voorzijde
.een zakvormige verdikking. Uit die'zakvormigo
verdikking-steekt een slurf naar boven, die dooi
den man in den mond wordt genomen. Ken
neusklem sluit dit ademhalingskanaal waterdicht
af., en door den mond moet men dus ademhalen
in en uit den zak. Het spreekt vanzelf dat de hoe
veelheid ..adembare" lucht in dezen zak al spoedig
uitgeput zou raken, wanneer daar binnen niets
gebeurde. Er dient namelijk zuurstof toegovoerd
te worden en uitgeademd koolzuur geabsorbeerd.
Ook dat gaat vrij eenvoudig. In den zak zit een
kleine zuurstof-cylinder, waaruit men telkens
door*een draai aan een knop (rechts onderaan)
wat zuurstof in den ndemhalingsznk kan laten
vloeien, en een kali-patroon die de uitgeademde
zuurstof opneemt. ? *
Het heele geval wordt uiterst gemakkelijk
om den hals gehangen en met een riem onder
het kruis door vast gegespt. Het ademhalen gaat
zeer licht, alleen bij het uitademen moet men wat
meer kracht achter de longen zetten dan gewoon
lijk, omdat men de lucht door-de kali-patroon
moet blazen.
'Wanneer men. uitsluitend bekend met deze
gegevens, alsmede met wat andere physiologisclu*
wijsheid onder water duikt, dan komen er zonder
linge gedachten voor oogen. In do eerste plaats
weet men wel dat liet giftige koolzuur door d<*
kali-patroon wórdt geabsorbeerd. Maar die flacon
zuurstof, hoeveel moet men daaruit nu laten out-,
snappen, om niet zooals de bewoners van het
Jules Verne'sche Vlaamsche stadje een soort
zuurstof-dronkonschap te verwerven, met alle
zotte aankleve van dien? En..., daar heeft men nu
een van die typische physiologische fabeltjes, di
onuitroeibaar schenen. Verne heeft zijn
tijdgonootcn maar nagepraat. Daar is niets waar van d in
zuurstbfdronkenschap. Zelfs honderd-procent ige
zuurstof onder, atmospherischen druk ingeademd.
heeft op de lichamelijke functies van den gezonden
monsch nagenoeg geen invloed. De physioloog
vindt weliswaar na dusdanige inwerking geringe
veranderingen van het bloed, by voorbeeld bij
het aantal blöedlichaampjes, maar die behoeven
ons niet te interesseeren in dit verband. Ook onder
geringeren druk dan n atmospheer oefent in
ademing van zuivere, zuurstof geen schadeUJken
of snel merkbarcn invloed uit op de levensfuncties'.
Dit is van belang voor de piloten, die naar een
hoogte-record streven! ? ?
Kortom.. de angst voor zuuretofdrpnkenschap is
misplaatst. Wanneer we te veel uit de flacon
laten ontsnappen, wordt' alleen onze 'Verblijfsduur
onder den waterspiegel bekort. De overdruk
Rustig slaapt de duikbootbemanning maar naast hun
hoofd hangt het reddingsapparaat, dat hen in geval van
nood In staat moet stellen het oppervlak weer te bereiken
ontsnapte uit een ventiel, onder den rechter
schouder (ook op de foto zichtbaar).
Maar dan de druk, die enorme waterdruk, waar
van wij zooveel hoorcn vertellen. Zullen w'ij dien
wel kunnen weerstaan? Dit is trouwens de vraag
die een duiker het meest wordt gesteld. Vraagt men
het een technicus, die geen studie heeft gemaakt
van de duiktechniek. dun zal hij u voorrekenen.
dat het lichaam van een duiker op tien of twintig
meter diepte reeds aan een druk is blootgesteld.
welke overeenkomt met het gewicht van een lo
comotief mitsgaders eenige volgeladen
goederenwagens. En dat vestigt den indruk of zoo een dui
ker den op hem drukkenden waterlast heeft Ir
torsen zooals Atlas de wercldkloot. Zooals bekend
is, rust op het lichaam van een mcnsch van nor
malen lichaamsbomv onder n atmospheer drul
een gewicht van 18000 kg. .onder water op eer
diepte van 10 meter HO.OOO kg en bij d» prac
tisch grootst mogelijke duikdiepte van UO meter.
ongeveer 150.000 kg!
Inderdaad bespeurt men hiervan niets. Het
menschelijk lichaam bestaat uit 00 procent ui
water of colloïdale oplossingen. Water is nagcnoo;.
niet samendrukbaar. Daarom wijzigt zich d>
De stikstof is des duikers grootste vynrul. Niet
zoolang hij afdaalt in het water en ook niet zoolang
hij daar beneden aan het werk is. maar zoodra hU
begint op te stijgen. De stikstof wordt n.I. door de
lichaamssappen in eenvoudige oplossing opge
nomen, en in groot ei- hoeveelheden, naarmate de
druk hooger is, waaraan de duiker Wordt bloot
gesteld.
Men kan zich dit het best voorstellen, door aan
een syphon spuit wat er te denken. Hierin is onder
hoogen druk koolzuurgas opgelost. Ijwt men het
?«puitwater er uit spuiten in het drinkglas, dan
ontlast men het water van den druk. Het is nu niet
meer in staat de oorspronkelijke hoeveelheid gas
vast te houden en geeft dit vrij in den vorm van
opborrelende blaasjes.
Precies hetzelfde gebeuri in het lichaam van
Ion duiker met het st!k<<ti»fgHs. Wanneer hij daar
oonedcn aan den arbeid '«. nemen de lichaams
sappen daarvan groote hoeveelheden op. Zoodra
hij weer opstijgt, vermindert de druk en komen
leze gashoeveelheden onder vorming van blaasjes
>rij uit het bloed en de andere lichaamsvochten.
)>it is niet alleen zeer pijnlijk, maar ook hoogst
-ovaariyk voor het lichaam. Een gasblaasje ter
De nood/u/ken van een duikboot zijn zoo geconstroivrd.it/iet openen onder bijna alle omstandigheden mogelijk is.
Voorzien van het reddingsapparaat, dat den duikt tt^ait ie opstijging lucht moet verschaffen, wacht hij het
bc*, tol
lichaamsvorm niet. al wordt die onder JOti' iil
druk gebracht. Hot tnonscholijk lichaam i: "
weliswaar kleine holtes, doch dio staan m<%: ?!'?
lucht in hot duikorpak (wij sproken hier op ?!??/?'
diepten natuurlijk- over duik-oxporimonton in m-i
volledige duikorpak) in >open verbinding. Hof /ü»
voornamelijk, de longon. do voorhoofdsholt »? d-*.
gehoorgang enz. Fs deze verbinding niet..»V'1'1*
b.v. door oen verstopping van do buis Van iv^ni'
chius. dan kan do duiker geen werk vorrin''??»?
Dn,druk op hot trommolvel wordt don zoo pij»:|'!?<?"
dat hij snel. hot signaal geeft om hoiii weer ?«?
halen. Alleen do gas-voorradon in do buik'
worden iets ingedrukt. Sterk flatulento ?!
zullen derhalve nimmer goodo duikois word;
Do druk dus. die ons lichaam op do goringo «I:
waarop wij met hot ..Drager apparaat"
-wei10 a 15 motor, bezwaart.'hoeft ons geweten
nibezwaren.
Er is ovenwol een andere* vijand, van don ?dii'k»*
on w.el zy'n ergste: do stikstof! Dat is.mi.'weer
oxporimentoelo waarneming waarvan men in
tijd van:.Tules Vorno niets wist. Anders .ha»! I«U
dépassagiers van de Nautilus niet zo«> doo.li.""
moodoreerd onder water op jacht gestuurd in pi. '?''?
tigo duikorpakkon on gewapend inot luchthuk^1»'
.U.lolt.
i t.'
'CII
u*ii
«ten
SIIH..O van oen crwt kan. wanneer het in het hart
"|>ti od( . den dood veroorzakon.Vordor kunnen
stik«tiifi.laaHJcs in het slagadei-systeem de
bloedli in hersenen en ruggemerg Yeratoppen en
loor de zuurstofvorzorging stremmen, hetgeen
vi>i|<i:iinring en dood tengevolge kan hebben.
i kende symptomen van stikstof- vrij wording.
inlere duiker welhaast bij ervaring kent. zijn:
Mik op de huid. stekende pijnen in de gewrichten.
.(«vool alsof mieren over den rug loopen.
gevoel. gev;oelloosheid, plaatselijke
verlam'
.
'' .Xii t de adcmhalingsluchl. niet de waterdruk.
'Mr i |e Htikstof-absorptie is dus het mofilijksto
P"ibl i'tu dat de duiktechniek heeft te overwinnen.
Jlen overwint dit euvel door de opstijging zoo
""?WUirtin mogelijk te laten geschieden. En dat
*'*! i ituurlijk groote zelfbeheersching. Vooral bij
**" '??.tastrophe onder water, waarbij de drang
'<««»? ,«,, oppervlakte bij de slachtoffers
ailesovei
"'n », neer er gedoken wordt, Onder leiding van
af, dan gaat alles prima volgens strenge
ii-iften in zijn werk. vooral de opstijging.
"'""'«?r or zonder hulp van buiten af uit oen
?""M-n duikboot moet worden ontsnapt., kan
alleen strenge discipline en uiterste zclftucht
den menschen definitieve Icvcnsredding geven.
Het ontsnappen uit een gezonken duikboot
met behulp van het DrAgcrtocstol geschiedt dooi
den duiktoron. Deze functionncert'dan als sluis.
Ren of twee mannen, voorzien van de
Gegenlunge", plaatsen zich daarin. Onder hun voeten
wordt het luik waterdicht gesloten, boven hun
hoofden wordt het geopend. Zoodra de toren
vol gestroomd is, laten zij een boei aan een kabel
opstijgen. Langs dezen kabel begint de opstijging.
Aan den kabel zitten op gezette afstanden houten
klossen. Bij het bereiken van eiken houten klos
moet langdurig gepauzeerd worden en diep
inen uitgeademd. Telkens eenige tientallen koeren
langer. Wanneer tenslotte de oppervlakte bereikt
is, kunnen op een signaal do anderen volgen op
dezelfde wijze.
Komt een duiker niettemin to snel aan de
oppervlakte van het water, en is een modern
uitgerust bergingsschip in de nabijheid, dun wordt
hy zoo snel mogelijk in een daarvoor speciaal
ingerichte caisson gebracht, daar weer ondor
hoogen luchtdruk gebracht en in deze kleine
ruimte langzaam weer op normalen luchtdruk
teruggebracht, in een tempo waarbij de
stikstofafgifto ongevaarlijk voor de constitutie kan geschie
den. Men ziet. er zit nog wel een on ander vast
aan dio duiktechniok ! Het is dus geenszins de
vraag: hoe kom ik zoo gauw mogelijk boven
water. maar.... hoe kan ik dat zoo langzaam
on rustig mogelijk doen, opdat er geen
stikstofblaasjes in mijn bloedvaten en weefsels? optreden.
die mij kunnen verlammen of doodon.
Hot experiment dat wij zelf mochten
ondernomen was natuurlijk in hot geheel niet gevaarlijk.
Elk. lid van do bemanning van oen duikboot
moet voortaan zoo oofenon. Wij krogon do ..(
egenlungo" omgegespt, en aan ioderon pols oen' touw.
aan welks einde een bootsman-instructour stond.
Do nousklein word ons opgezet 'én het uiteinde van
de ndomhnlingsslang. dat er uit ziet als dat vaii
een modern gasmasker, werd ons tusschon do
tanden geschoven, zoodat er oen gummi
afsluitplaatje tusschon tanden en lippen opgesloten
bleef. Daarna worden wij uitgenoodigd oen steil
ijzeren trapje af te dalen on op deze wijze ondor
«Ion watcrspiegel te verdwijnen.
Do cynische glimlach van don officii-r. belast
mot deze vivisectie op oen doodgewoon burger,
(althans een landsverdedigor 'met groot verlof!l.
de op sensatie beluste grijns op het
marinobakkos van don bootsman on op dat dor
andcnvlootbevolkers die toekeken, bowe/.i'n dat hier
alles verloren was. behalve do oor. Wo .slapten
dan ook mot opgerichten hoofd** steeds, vorder
hot natte olemont in.
Hot moment dat hot hoofd ondor don wator?
spiegel vordwynt is oven benauwd. Daarna kmiH-n
do-rust en kalmte, spoedig terug. Hot ademhalen
valt modo. Alloon hot bewaren.van hot evenwicht.
.niettegenstaande hot lichaam .mot «-enigen
loodballast bezwaard is. valt niet mei*. Op don bodem
van het bassin gekomen, probeerden' wij "'i-enigi*
stappen te loopen. Het ging ons af als een dronken
man. Doch niet door do zuurstof. Al deed ons dit
er aan 'herinneren, dat wij een bootje zuurstof
uit de flacon diendon bij to vullen.
Do minuten daar bonodon. in don groenigon
Hchün (wij zijn ook bij normaal duiken gewond
do oogen open to houden) loken uren. Als een
idéo-fixo kwam telkens do vrees bij ons op t o
weinig zuurstof to hebben. -En -deze' idee word
haast automatisch gevolgd door een draai aan do
zuurst of kraan. Een dwaze handeling, die onzon
voorraad voor dertig .minuten in oen derde van
don tijd verloren dood gaan. ?
Na eonig doelloos hoen on weer goloop zochten
wij wankelend hot trapje ivoor op en klommen
langzaam weer , naar do oppervlakte, telkens
oonigoh tijd pauzocrondo. ?
Het was- alles nog zooi*Ongewoon. Maar après
t out zoudon wij or geen enkel bezwaar in. zien.
.wederom onder to duiken on zekerlijk niot om
mot oen dergelijk apparaat t e: «intsnappen uit eon
duikboot dio niet al to diep gezonken is.-Hot is
oen waardevolle aanvulling van hol
roddiiigsmatorioel onzer onderzoe-inarino. Al hopen wij
dat het nimmer noodig zal zijn voor dozo
rcddingsdoeleinden. Inmiddels een compliment aan onze ?
hmrino-aiitoritoiten. dio gezorgd'hebben, dat ook
op dit punt hot der bemanning aan niets ontbreekt. .
Bij opstijging uit groote diepte wordt eerst een boei
aon een kabel opgelaten; langs deze kabel stijgen
dan de manschappen (foto boven}. Onder: de red'
dingstoestéllen zijn aangelegd; de manschappen
begeven zich naar de noodluiken van den sterk
hellenden onderzeeër
- v
v'f
9 /
m
in
en
in
ar
j.'
1.'
ji
r.
PAG. 11-13 06 f ENE No.3022
Ir.1
H ,
t*.