Historisch Archief 1877-1940
l ooneel
? ?* VAiraMte in Maiamisellc JosetK, mijn vrouw" - Mlhombro. Amttnlom)
*..*&»
Bioscopy *
HOLLAND OP ZIJN BREEDST
L J. Jordaan
\A/||| Tuschinski en Theo
Güsten: De oude stad"
(Studio '32, Rotterdam)
1,8' een speelfilm moeilijker te maken
dan een documentaire"? Ziedaar
een vraag, die ons, Hollanders,
meer dan eens ? moet bezighouden.
Wy zijn in de gelegenheid .geweest ,
binnen betrekkelijk korten tyd twee
maal een opleving onzer nationale
f flirt te aanschouwen on het moet
iedereen wel zijn, opgevallen mot wolk
een verschillend succes. Tn 1027
wierp Ivens het hek van den dam
met De brug" een debuut dat
een onbetwist chef «d'oeuvre blook.
Op zijn hielen volgde aanstonds
«en onafgebroken reeks producten
van landgenooten, waarvan nagenoeg
geen enkel onder do middelmaat
bleef. innen het domein der toen
nog zwijgende film wisten deze kort*
documentaires zich zelfs oen inter
nationale reputatie te veroveren en
wie weet wat er nog van Nederland
te wachten geweest: ware als d
geluidsfilm die monster-guillotine»
voor zooveel illusies?aan het spel
geen voortijdig einde had gemaakt.
Tn 1034 beleven wij opnieuw oen
réveil der vaderlandschc filmproduc
tie... ; en het spectakel is wel
zeer verschillend ! Het geldt ditmaal
niet qlechts een artistieke bevlieging,
doch tevens de creatie van een
nieuwe nijverheid en oen sympatiek
gestemd publiek is reeds, bij voor
baat bereid de jonge industrie
aan zijn boezem to, koesteren.
De critlek .zet zich schrap om
te loven wat maar oenigszins te
loven valt.... helaas!.... het wordt
, haar niet gemakkelijk gemaakt. Want
met alle toegeeflijkheid vanwege het
zware begin en met alle waardeering
voor het verdienstelijke dat , hier
en daar te constateeren valt, kan men
zich bezwaarlijk ontveinzen dat h,ier'
van een succes?zelfs van, een
zeer bescheiden succes ! ~ niot gespro
ken mag worden. Wat or met den
raoreclen en f daadwerkolijken steun
' van oen heel volk voor den dag komt,
blijkt,niet veel meer te zijn dan matig
fabriekswerk, waarvan het min of
meer ontstellend gebrek aan niveau
zelfs tot den broeden kring der
uitgannders doordringt. Het is oen
Kaart-spol zonder troeven een
sansatout. dat gevaar, loopt met con
smadelijk down" te eindigen.
Weigetold twoo worken van formaat
hooft de hard ploeterende
NederInndscho geluidsfilm-industrie voor
don dag kunnen brengen: het ernstige
Dood water" van Hutten-Koster
on het uitstekende, doch jammerlijk'
onderschatte Op hoop van zegen"
van Alex Bonno. En onwillekeurig
i rokt hot de aandacht, dat deze
boido films, zoo zij 'al geen zuivere
documentaires mochten henten,' toch
door hun sociale tondcnz on sterk
nationaal karakter oen grootor ver
wantschap toonon met de
Ivtmsperiode dan mot diu dor Mallo" on
andero bedenkelijke gevallen. '
Het is oon vorschynsel dat dunkt
mij het overpeinzen waard is.
Ligt ons do documentaire zooveel
'beter, of ontkomt ook de
NederInndscho film niot aan'de algomecno
wet, dat een filmkunst behoort £e
wortelen in den eigen aard van het
volk? Hot komt mij voor, dat het
oon zoowc) als het ander een kern
van waarheid bevat. Wij zijn v/»,n
oudsher nu oonmaal geen volk van
brillante fantasten en vooral de zin
voor het romaneske ligt ónze nuchtere.
wat langzame natuur verre. Maar
het constructieve instinct van don
Nederlander en zijn liefde voor de
omringende realiteit zijn daartegen
over solide ras-eigenschappen, waar
door de documentaire zich kon uit-,
leven. Er stak iets van de bezetenheid
onzer schilderschool in do documen
taire-filmers der zwijgende periode:
dezelfde eenvoud dezelfde liefde-:
volle aandacht voor de .werkelijkheid
hetzelfde karakteristiek nationale
sentiment.
Niemand zal beweren dat de ge
luide-speelfilm geen andere en zwaar-'
dere problemen stelt dan de docu
mentaire uit ,het zwijgende tijdvak.
Maar hot waren niet in' de eerste
plaats die problemen, waarop onze
jonge industrie tot nu toe strandde
het was, dunkt mij. veeleer do
verkeerde richting welke men insloeg.
Toegegeven dat de documentaire der
I venu-school te stroef en te baroch
was om ooit hi«l groote publiek to
kunnen winnen dan mogen wij
daarbij niet vergeten, dat reeds een
maal een brug werd geslagen van
de documentaire film naar den bios
coopbezoeker. De onvolprezen short
van Teunissen-Spier, Pierement".
wees nadrukkelijk den koers aan dien
de Xoderlandsche geluidsfilm-indus
trie had te volgen. Het oude Amster
dam met zijn droomende pakhuizen
aan peinzende grachten, zij» rijkdom
aan vormen en tinten, zijn prachtige
sfeer van vergane grootheid en zijn
wonderiyk-kernachtige typen.... het
leefde' er alles in als in de beate
documentaire. Maar het boeide en
bekoorde tevens door oen onver:
gelijkelijk licht toucher door het
blijde rhythme van r.\jn humor on
geest. Dit was Amsterdam zooals
wy, hot kennen on , liofht'bbon....
duizendmaal echter on wanner dan
de oporettc-Jordaan der Boubors en
Van Mauriken.
Will Tuschinski on Thoo G Oston
zijn mot Do oude stad" weer'in het
spoor der nationale documentaire
teruggekeerd. Het word con
aand achtige en bezonken studio van hot
oude Amsterdam der ghetto-wijk
ernstig van tcndenz, fraai van vorm.
Eon hooglied op don hechten boud,
die hot oude volk der Joden met het
oude Amsterdam verbindt.... oon
betoog en oen gedicht tegelijkertijd.
Op hot rhythme van oen statige decla
matie schuiven de stille beelden
voorbij, waarin twee oude culturen ?
en twee rassen samensmolten. Door
het gouden clair-obscuur van H
mbrandt's Amsterdam schr'ddt het mo
derne joodsche bruidje aangrijpend
symbool van oen grooto traditie.
waarvan heol dit werk vervuld is
on die hot tot oen.bewogen belijdenis
maakt.
Hier wondt do film zich we*er van
do uit het buitenland geïmporteerde
klucht af?hier versmaadt zfó de
goedkoopo sentimentaliteit van het
volksdrama" hier hervindt zij
zichzelf in de oorspronkelijke schoon
heid van rhythmisch geordend levon.
Dit is op zichzelf oon gebeurtenis.
die d« intense belangstelling van
ieder filmliefhebber verdient. Want
wij mogen or nog, wol eens aan
herinnerd worden, dat do film wan
neer zij wil oon eigen taal kan vooren.
Do speelfilm zoekt nog steeds naar
haar vorm - ongetwijfeld oen boeiendo
en belangwokkendn
,.8turm-undDrang"poriodo.... maar met al do
wankelheid on onzekerheid van hot
experiment. Een werk al» Do oudo
stad" geeft weer oen» vasten grond
onder do voeten en schonkt door zijn
..memento vivere" moed en kracht
voor de teekomst.
Hartstocht
Er z\jn aanmerkingen te maken....
wie zou het andere verwachten?
De film vertoont noch de oorspronke
lijkheid noch de geslotenheid van
Pierement", waardoor zij onmis
kenbaar werd beïnvloed. Zij lijdt
aan een zekere tweeslachtigheid, die
de ietwat vulgaire 'jool van het
straatlied en de extase van den
jood? schen ritus in een zonderling conflict
brengt. Waarbij nog komt, dat de
geluidsweergave dio hier door
Louis de Vries' declamatie der verzen
van Siegfried van Praag uiterst
belangrijk is verre van vlekkeloos
mag heeten.
Maar De oude stad" heeft de.
herinnering wakker 'geroepen aan
een traditie, die eens de
Nederlandsche film, belangrijk maakte en
zij heeft daar wél aan gedaan. Wij
hebben lang genoeg een filmproductie
gadegeslagen, die ons op pijnlijke
wijze Holland op zijn smalst voor
oogen bracht.... het werd tijd,
dat wij in breeder banen terug
keerden !
Ne. 3013
De Elektra" als Tooneel-daad
HET behoort tot de gebruikelijke
snobistische pauze-conversatie
om op een avond als deze uit
te roepen: wat prachtig hè, zoo'n
Sophokles, dat lé*ft, dat heeft toch
nog maar niets van z'n glans voor ons
verloren." Neen, Sophokles niet» maar
misschien wij wel. Ware het anders.
wij zouden de klassieke tragedie niet
zoo angstvallig opgeborgen hebben.
zoodat alleen een philologencongrec
of een andere
philanthroplsch-culturcele steun-actie aanleiding kan zijn
om het nog eens aan te durven".
Evengoed als de Grieksche muziek,i«
ook de Grieksche tragedie in eer
anderen sleutel geschreven, en d«
waarheid is nu eenmaal, dat wij dien
sleutel kwijt zijn. De figuur van hel
antieke Koor is voor ons een boe!.
met zeven zegels, het gebruik van
masker en kothurn past op geen
natuurlijke wijze in het schema van
wat wij tooneol zijn gaan noemen.
Maar belangrijker is nog, dat hr.i
wezen van het Grieksche drama, ziji.
ethiek, zijn noodlot, zyn zoen-oftV:
alleen uit de verte, alleen als metafoor
tot ons spreekt. Het kan daarin met»
physlsch groot zijn, indien wij '
aesthetische gave bezitten, de dlnge»
op een verren afstand harmonisch t*
zien.... dit betcekent echter geen»
zins dat ze ons na liggen.
Gij moet niet vergeten wat er bij
d, Elektra" van ons gevraagd wordt.
de toeschouwer heeft te billijken, <!?
spelers er'toe aan te sporen en !?? ?
met de innerlijke voldoening van c- »
geoorloofde rechtspleging te zien ?????
beuren, dat zoon en dochter In kool. n
bloede en bij open doek hun moei i» r
vermoorden, waarbij de
successiesslachting van haar minnaar Aigistli>-<
nog maar een bijkomstige abattoii
dienstverrichting is. Voor «Mi
gewonen toeschouwer vraagt dat
deugdelijke klassieke verrekijker, «?« ?»
stljl"-vertooning, waardoor men v????
? af en bij wijze van symbool de
v-t? schrikkingen ondergaat als ontzagli.;t<<
gemoeds-toestanden, als eeuwige ps-.1
chische conflicten in een sclu:k
barendeu droom, maar nooit <
nimmer als werkelijkheid.... wat' ?
vermoedelijk voor den Grieksrii»-'
toeschouwer, wiens cultuur ju h»
stoelde op een primitief barbarend «n i
wel degelijk was.
Xoo, ten naaste bij. ook WUM <l
interpretatie van Royaards de«ti>l
In de breede .samenwerking <'
kunsten die toen nog mogelijk
hlschiep Boutons zijn subtiele, Ion
vertaling' die van Herwerden's ?
voudige en statige rhetorica (dio
niettemin in zulk een tragedie. :
name bij het verhaal der wnj:
rennen, toch, soms liever was) ven'
Diepenbrock's muziek was, w«(
ervan mag zeggen, zonder twyfvl
slag reëeler en soms zou sterk *,
zonder misdaad
n t
k.
**»w^j »?*.*»?- ._ __ .. _ _ . '**
dat bjjv. Klytaimhestra niets ;ii"!«'W
te doen heeft dan haar doodskrot--n bij
de schrille fluiten op dezelfde <<?"«»?
hoogte uit te stooten. Maar niett vin
was dit alles toch nog benad< s'»<!?.
paraphrase ' van het klns*. *<??
Defresne daarentegen, realist !««
excellence, heeft het veel meer g-? .'"n
als de moord,h een drama van
b!»«lras en gezin» melodramatisch ondank
do streng klassieke vormgeving viin
van Dalaum's decor: vier hemolhooge
zuilen en een' podium, een *
orienteertafel, waarop alle handeling
plaatsgreep, met daaromheen twrce
omloopen voor het Mykeensche vrou
wenkoor, dat als een zich openende
en sluitende zee-anemoon rondom dp
, figuur van de dienstmaagd in l»e
huis had opgesteld. Het scheen Ji
Defresne's regie alsof men nauwelijks
kon wachten op de daad. Zwaar ??""
gezet, opgezweept en van den
' ginne af tot de ,daad bereid
schenen zijn figuren ten tooneele. D
voorbedachte raad" wua voor hem
deel van do uitvoering van de moord
zelve en zoo kreeg zijn voorstelling
een door den tekst gehinderde jacht
naar een grooten climax, waarin zij
dan ook haar eindelijk bevrijdend
hoogtepunt vond.
Toch heeft Defresne misschien ge
lijk. Want het eenige alternatief ware
een zwaar-aesthetische vertooning met
tragische maskers en gedragen tirades,
waarop dan een zacht tikje op het
hoofd hi plaats van de bebloed rond
gedragen bijlen moesten volgen. En
Charlotte Kohier kon op deze wyze
althans een onheilzaligo Elektra spelen
als een levend geworden furie der
gerechtigheid, extatisch maar soms
onnavolgbaar zuiver van gebaar,
machteloozer daarentegen, zichzelf in
haar voorbereiding overhaastend van
dictie. Van de twee, ons in hun
realiteit vreemd geworden elementen,
waarop de Sophokleïsche tragedie
ge?>ouwd is: de cultuurvorm en het
Mrbaarache instinct, koos Defresne
!.--t laatste als Leitmotiv. En misschien
i- onze plaatsvervangende, moderne
i iltuur immers ook wel van dien aard,
«l-t wij van tweeën het losgebroken
i» stinct toch nog hot beste begrijpen,
ii,--t name in den allerlaatste» tijd.
levensvatbaarheid zal deze voor
stelling van de Amsterdamsche
To'o!!? elvereeniging krachtens haar aard
v-l niet bezitten, maar in besloten
k ing was zy een prëuve do maitre",
v\ uu-bij zoo niet in klassieken dan
i ? -h wel in groóten stijl gespeeld werd.
l' plastiek van Charlotte Kohier,
»?? T i vaal gelaat, waarop de haat zijn
?Miitwischbaar stempel had gedrukt,
n «schen de sluike zwarte
hnarsi cngen, gehuld in een asch-purperen
kl cd als een glorende vlam, deed
w tuieren, al was zij geen
koningsil' -liter en al mislukte daardoor
v. ii;al de groote scène .met
Klytaimii' <tm, door Mien Duytuaer veel te
k' vend, veel te voor do handliggend
in nstrueus gespeeld.
\laar ideaal, in zijn breede zegging,
in /,ijn meeleven op den achtergrond,
)»? irtelings mild en ontzet om wat
p -ohiedde, was Louis van Gasteren
in /.ijn oude rol van den Opvoeder".1
U Orestes. zelf is in dit deel 'der
..^restie" geen mooie rol" en Pylades
is nier zelfs niet veel meer, dan een
IK ilsknecht, maar Prits van Dijk ver
st dde veel door een voortreffelük
«?? -loduleerdèstem.
! te mise h Scène was, ook bij deze
"("?atting der regie, boven alle lof
v«-heven. . '
' 'e oplossing nood-oplossing
vu het koor moge dan opzichzelf wel
?-'??« -i stoornis noch ook eigenlijke
wit «t gebracht hebben, déopstelling
?i-v ."n, de rots van goedheid die
telkens weer opvangt",
volTop Naeff, was indrukwekkend
"ii vooral ook in den climax naar het
?;inil.' toe voelde ttien de zwaarte dier
Moli loom openende en' sluitende
^./.en deuren als een symbool der
Witheid en afschuwelijkheid van
*al binnen het veil paleis met
Agamei moon.'s geteisterd gezin voorviel.
Onze
Koksbrigade
zorgpt goed voor U!
Een voorbeeld uit
de meer dan
200 scholels
die wij bereiden:
Gekookte vlifllet,
salade, aardappe
len of warme
roastbeef met doperw
ten, aardappelen...
50'
Varkenscotelet,
compote, gebakken
aard. of
kalfsragout met rijst, ge
bakken aard
65
3 Splegaleieren,
ham, salade, geb.
aard. of btefstuk
met bloemkool en
gebakken aard
80
VOOR
MOEDERDAG
IN DE LICHTHAL
SPECIAAL GEBAK
VOOR MOEDER
50C 75C
ik zocht het in velden en wegen,
ik zocht het in straten en stegen,
tot eens op een dag
in£?de uitkijk11 ik 't zag:
daar kwam 'k mijn ,,montmartre" weer tegen.
KENT U HET HALFMAANDELIJKSCHE TIJDSCHRIFT
HET LANDHUIS"?
ZOO NIET vraagt U dan eens een gratis proefnummer.
Het is een tijdschrift voor het gezin.
No.B bevat 0.a.: Rijdende weckend-huisjes - Gezondheid en schoonheid - Onze
tuinen - Landhuisjes en interieurs van Ing. F. Hausbrand B.N.A. Laren - Uw
tuin en de mijne - De kamertuin ? Echte lief hebbers-planten: Bromelia's ? Zonne-1
wijzers en rijmpjes - Boodschappentasch - Helianthus annuus-chr/santhemtflorus
fl. pi. - Botanische en andere omzwervingen van Globetrotter met de
plantenbus (VI) - In de allermooiste tijd van het > jaar - Mode - Rehabilitatie der
garneering Harry Baur Voor de keuken en de hulshouding ? Feuilleton - Voor
rustigeoogenblikken-OnsKinderhoekje - Leestafel
noma
voor gevoelige huid.
.Uenkorf
AAN INZENDERS
VAN MANUSCRIPTEN
wordt verzocht bij hun
bijdragen een gefran
keerd briefomslag met
adres van den afzender
in te sluiten. Op het
? adres van stukken, voor
de redactie bestemd,
vermelde men gén
namen van personen.
Cigarros Cadena
In do voornaamste Sigarenwinkels
£ F. SINEMUS
20 Leidschestraat 22
AMSTERDAM C.
GEKL. OVERHEMDEN
NAAH MAAT ?
VANAF... ..''Fl. 6.
PRIMA COUPE EN. AFWERKING
.iiiiMierdam
ISOCHTROIVI
-i^ snel f i lm -r-^
o
stelt IJ nooit teleu
Dame* -f 6.75 -Heten
ie
Duyn,
kldiH
flat hij
i
j
URE.
PAG. 9 DE GROENE Ne. 3023
l
den
let u
d* u
ee/i
k;,
afdi
zoi
11'
e«*
di-i
di
no.
pn
acl
fiji
tiet
vet
«n
KI
2n'
en
m
ar
j.'
L».
ji
r.
<*
! a
'?»
?
?
b
i
p
i