Historisch Archief 1877-1940
r
si
l
MOSKOU
r.i\
DE
ONDERGRONDSCHE
MART. STAM
De eerste Metro in Rusland
Derf zestienden Mei van dit jaar zal met
grooce feestelijkheden de Moskousche
ondergrondsche spoorweg in gebruik
worden genomen. Men heeft dit feit
begroet als een triomf van het nieuwe
Rusland, doch eigenlijk beteekent het
een gedeeltelijke vereffening der erfenis
die de Sovjet-Republiek van het oude
Rusland heeft meegekregen.
MOSKOU is de hoofdstad van Rusland.
Moskou is het hart van het geweldige
gebied, dat een zesde gedeelte van de aarde
omvat. Moskou is het centrum van het bestuur.
Vandaar uit wordt zorgvuldig de opbouw van het
groote land geregeld, vandaar uit wordt de ont
wikkeling zoowel in het binnen- als in het buiten
land nauwkeurig bekeken en maatregelen, die de
opbouw van het zoo buitengewoon groote land
ten goede kunnen komen, worden daar overwogen.
Moskou is een oude stad. In de twaalfde eeuw
hoorde men voor het eerst van haar. De stad is
gelegen aan de rivier de Moskwa en waarschijnlijk
is haar beteekenis voor de daaropvolgende eeuwen
mui of moer te verklaren uit de strategische ligging
bij de overgang over de rivier. (lik latere tijd en
vooral toen een zekere handel ontstond werd dit
punt steeds belangrijker.)
Dit gaf aan het stadje reeds vroeg het karakter
van een kleine vesting, met een houten ringmuur
en een gracht. Toen later de handel zich uitbreidde
en zich ontwikkelde tot een sterke transitohandel,
waarbij het verkeer langs de Wolga en de Moskwa
een groote rol speelde, brak een soort van bloei
periode voor Moskou aan. Er ontstond een klein
vorstendom dat, door zijn welstand aangemoedigd,
verscheiden veroveringstochten maakte en tegen
de rondtrekkende Tartarenstammen optrad. Be
gunstigd door de geographische ligging ontwikkelde
Moskou zich tot een der belangrijkste centra.
.Reeds in het midden van de 16de eeuw treft men
in Moskou een aantal Italiaansche architecten aan,
die daar vele kerken bouwden en bovendien het
vorstelijk verblijf mot zijn geweldige. hiuren en
tor«n« .,het Kreml'V deden ontstaan. ,
HABANOLA
DE SIGAAR VAN STANDING
' * , *
Fabrikaat: VAN DER PUTT & DE VLAM- EINDHOVEN
Wel brachten volgende eeuwen burgeroorlogen,
brandstichting en verwoesting door rondtrekkende
volksstammen, maar de stad Moskou bleef zich
ontwikkelen, zoodat zy in het begin der 19de
eeuw ongeveer 250.000 inwoners telde, bestaande
uit adel (5 pCt.), dienstknechten (30 pCt.) en
lijfeigenen .(60 pCt.) welke laatsten handwerkers en
handelaars waren.
Na de uitvinding van de locomotief begint
echter een geheel nieuwe ontwikkeling. Er ontstaat
een industrie, er worden spoorlijnen gebouwd, de
lijfeigenen worden vry en worden voor het grootste
gedeelte fabrieksarbeiders. In het jaar 1020 teldo
de stad Moskou iets meer dan 2 millioen inwoners,
terwijl er thans ongeveer 4 millioen menschen
wonen.
Het moeilijke ver keersvraagstuk
IEDER die deze factoren kent moet het duidelijk
zijn, dat het stadsbestuur van Moskou voor
buitengewoon moeilijke problemen staat.
Het hoofdprobleem is wel de oplossing van het
verkeersvraagstuk. Het gaat dus om het vervoer
van de bewoners naar hun dagtaak, van
drkinderen naar hun scholen -enz. enz. Natuurlijk is
er nog ander verkeer; dit is echter de hoofd*
belasting.. Wanneer we óns dit eens in onze
Hollandsche steden indenken en we trekken in ge
dachte lijnen van onze woning naar ons werk en
vervolgens van de woningen van verschillende
kennissen naar hun overeenkomstige kantoren of
fabrieken, dan zullen we al gauw op de plattegrond
van onze stad een wanhopig het van lijnen zien',
dat doelloos afgelegde kilometers Vertegenwoordigt
on ons met ontstellende duidelijkheid de onge
organiseerdheid onzer steden bewast.
Ditzelfde is met Moskou in hooge mate 'het
geval. Moskou is een chaos, zooals de meeste onzer
steden van organisatorisch gezichtspunt uit chao
tisch zUn. Moskou heeft zich ontwikkeld zooals We
hierboven reeds aanduidden, n.l. doordat er zich
oen rijkei adellijke stand vestigde. Ieder dezer
families had zijn groep van dienaren en het grootste
gedeelte der o vorige,, bewoners oefende als lijfeigenen
een handwerk uit; Kort gezegd, de stad wo« een
opeenhoóping van particuliere landgoederen. Do
adelstand woonde in voorname paleizen (met
monumentale zuilenrijen en kroonlijsten) die
meestal niet meer dan twee verdiepingen telden.
De arbeidende bevolking woonde zeer slecht in
kleine, voor een groot deel houten huizen. Eerst
in de tweede helft van de l Ode eeuw ontstonden,
geheel verstrooid, hier en daar huurkazernes voor
het industrie-proletariaat,, die gelijktijdig met de.
verbreiding van de machine en de productie der
fabrieken ontstonden. Uit omstreeks 1900 treffen
wc acht tot tien verdiepingen hooge huurkazerues
aan.
Wanneer we dus constatcereu dat Moskou voor
verreweg het grootste gedeelte uit huizen met een
en twee verdiepingen bestaat, dan is het begrijpelijk
dat deze stad een buitengewone uitgestrektheid
bezit. De afstanden in Moskou zijn dan ook zeer
groot.
Dit zy'n dus de beide factoren waarvoor een
oplossing gevonden moet worden.
n. de xtad is overbevolkt;
b. de a/standen zijn zeer groot (van het centrum
uit ongeveer 7 K.M. in iedere richting).
Voorzichtig radicalisme
11 Tl f ELK E maatregelen zyn hier mogelijk?
\\ Volgens het systeem der steden van West
Europa, waar het privaat bezit de grondslag is
van het geheele maatschappelijke stelsel, zou de
eenigo weg tot verbetering van de werkelijk on
houdbare stedebouwkundige toestand van Moskou
zyn: een langzamerhand optreden der rcgcering.
na eerst do rooilijnen voor iedere wijk, de
bebouwingstypen, de grootte der woningen, do
huishoogte enz. enz. vastgelegd te hebben, waardooi
dan automatisch meer orde in het stadsorganisnv
zou kunnen ontstaan. Men zou dan
bepaaldterritoria voor de industrie kunnen bestemmen.
andere ongezonde terreinen systematisch .saneeren.
terreinen voor parken on ontspanning bestem
men enz'.
Al deze verbeteringen zouden in de loop van
vel<tientallen jaren wel eénigszins tot uitvoering
t«brengen -zijn, maar bijna iedere stap in dez«
richting zou met buitengewone moeilijkhedei
gepaard gaan, omdat iedere verbetering gelijktijdig
een nadeel voor de een of andere particulier'
bezitter met zich mee zou brengen, die zich dn t
met alle mogelijke middelen daartegen verzettei
zou; de ne keer met meer, de andere keer nu-;
mulder succes.
De omstandigheden in het nieuwe Rusland
zijgeheel anders.
Grond en bodem, huis en fabriek, park, atra.-ii
en water, het is alles bezit van de gemeenschap er
het door de arbeiders gekozen stadsbestuur kan <??
over beschikken wanneer het dit wenschely'k acht
Voor Moskou bestaat dus de mogelijkheid om d>
weg tot verbetering van.het stadsorganisme zee.
te verkorten. Een verbetering, die in
kapitalistischlanden, indien mogelijk, slechts na overwinning
van buitengewone tegenstand en ,pas na enkel
geslachten te bereiken zou zijn, zou daar werkelijl.
in de loop der jaren doorgevoerd kunnen wordei
Laten we eens aan de mogelijkheden en de voor
stellen denken, die gedaan werden ter verbeterfa...
van de woonstad Moskou.
1. Geheele deelen der stad afbreken en de wooi
ruimte verleggen, m een aantal wolkenkrabber^
ingericht met alle comfort te midden van parkei.
2. Het verleggen der industrie naar bepaald
territoria buiten de stad, gunstig gelegen tr<
opzichte van spoor- en waterwegen. >
Tevens het verleggen van de woningen d<
duizenden industrie-arbeiders, eveneens naar ni«"
wc tuinsteden, die gunstig gelegen zijn ten opzicl»;
van de nieuwe fabrieken.
Natuurlijk zijn dergelijke radicale maatregel» :>
ter verbetering van de woontoestanden door
.voeren.' Waarom ook niet! Maar toch zijn d«:"
maatregelen aan d<- etwe kant onpractisch en
irtfëeel en aan de andere kant komen ze niet overeen
me.t de mentaliteit der Russen, die aan hun hoofd
stad, hun Moskou zoo zeer gehecht zijn. Men vindt
het barbaarsch wanneer men voorstelt een groot
deel van de oude stutten af te breken en «i-n gehoc-l
ander stadsorgunisme van hooge huizen er voor in
de plaats te stellen. Ook beschouwt. men lu*t als
ondenkbaar, het centrum van werken en industrie
direct uit de stad te verleggen en de stad zelf moor
als een mooi, oud, historisch monument te laten.
liggen, dat als administratief centrum dienst doet,
maar eigenlijk een soort museum is.
We kennen op' stedebouwkundig gebied voor
stellen van Ie Corbusier voor Stockholm, Ant
werpen, Parijs en andere steden. Ze hebben alle
het radicale van een moedig mensch, die beseft
lat het leven voor de bevolking veel moiter en
.eel gelukkiger zou zijn als ze minder tezamen
:«*topt zaten in nauwe troosteloozc straten en
Is ze meer van licht, lucht en zon zouden kunnen
-enieten.
Deze stedebouwkundige idealen zyn voor West
Europa misschien wel een beetje erg fantastisch,
maar ook in Moskou kon dit om begrijpelijke
l-ractische redenen niet doorgezet worden.
Het tekort aan woningen was zoo groot, dat het
?? -n onmogelijkheid was bestaande woningen of te
l» -eken en geheele blokken te saneeren.
De behoefte aan nieuwe woningen wiis zoo
. «l ingend, dat men besloot overal waar het mogelijk
w is een of twee verdiepingen bovenop de
bej :>< tande huizen te bouwen.
'\ De dikke muren, die met het oog op de lange
k"iide winter gemaakt worden, zyn byna zonder
ui zondering iii staat verdere belastingen op te
nemen, zoodat het gevolg was dat de helft
deiluizen een paar verdiepingen in de hoogte groeide.
ji Oit heeft het beeld der binnenstad radicaal.
'i vV auderd, het heeft de stad veel compacter
i .ff." naakt; het is op de straten zeer druk geworden
1 on de verkeersmiddelen zyn ondenkbaar overbelast.
l He nieuwe verkeer
i ,» ?
U ET laatste jaar heeft men het opbouwen van
verdiepingen gestaakt en heeft men zich
ge- jncentreerd op het scheppen vnn verkeers
luw delen. Zoo ontstonden als aanvulling van de
au obuslyncn eon paar trajecten met een
trollyIHI lienst. (De trollybus is een opto, die electrisch
in beweging gebracht wordt en zyn stroom
kri ?t van een bovengrondsche leiding.) Zoo
onstonden ook do projecten voor het ondergrond
*cl» ? spoorwegnet.
J en ondergrondsche spoorweg of een zweef baan,
«la* zijn de hulpmiddelen waartoe de. mensch komt
«?«j aieer het op straat, op de begane grond, te
»ln .c geworden is.. De ondergróndsche heeft tevens
hel voordeel, dat de trein een eigen spoor heeft
«n ,'een andere verkeersmiddelen op zijn traject
aar-'reft. De afstanden kunnen daardoor veel
«netter afgelegd worden en er is veel minder
opo'ithóud dan bij gewone tram- en
busverbindingen.
l ?? ondergrondsche spoor is vooral voor het
t' nwoordige Moskou tot nen absolute nood- ?
My*kheid geworden. 55e moet de verweg gelegen
« iwy*ken mot het centrum der stad verbinden.
. ? verbindingen zy*n beslist noodzakelijk; in de
buil -nwyken konden ze gedeeltelijk als
boven?rpi"lsche banen ghbouwd worden, maar in de
sta«l y.plf was het bolangrijk, oen gróót deel van.
deIe v. «-voM-en menschen, die nu met tram <m autobus
«orii.-n vervoerd, gemakkelijk en onzichtbaar to
'fan- porteei-en.
H- 1 net der ondergrondsche spoorlijnen dat
'
Bi; den aanleg der
Moskousche
ondergrondsc/ie heeft vrou
wenarbeid een groote
rol gespee/d. Oe jonge
vrouw rechts i$ een
vrouwelijke ingenieur
die belangrijk werk
heeft verricht bij het
waterdicht maken der
tunnels. ? Geheel links
de leiders van de pas in
bedrijf genomen lijnen.
,' Links onder de haf
? van het hoofdstation;
l hier zijn de kontoren
\ en komen de trappen
?( samen die naar de
l verschillende perrons
j leiden. Rechts de
int gang van een der
bijj stations; hef
internal tiono/e woord METRO
| straalt des avonds met
i felle neon/etters boven
i de toegangspoort.
l Daarboven het
feestej lijk verlichte
stationsl .gebouw op den avond
' van den eersten Mei,
als ten sprookjespaleis
boven de nachtstad.
Moskou heuft gebouwd '/.iet er uit als uen ster. Hut
bestuut uit tien lijnen, die van de verschillende
buitenwijken in het centrum samenkomen.
Voorloopig worden slechts de eorstt? twee lijnen gebruikt.
Ze hebben tezamen een lengte van 12 K.M. Op
di «e lijnen rijden treinen, die uit vier tot /es
wagens bestaan. De lijd tus.sc!ion het vertrek van
twee opeenvolgende treinen is van twee tot zes
minuten, al naar gelang <!«? drukt'.* <-n het uur
van do dag.
ledere wagen biedt plaats vuur 171) menschen en
is zoo ingericht, dat ze geheel en al met andere
ondergrundschu treinen vergeleken kan worden.
Een trein dus van zes wagens kan op nmaal 10UU
menschen vervoeren;
Al dejSe nieuwe dingen die in het tegenwoordige
Rusland gebouwd worden hier een nieuwe
spoorweg, daar een auto- of tractorenfabriek,
elders een reusachtig krachtstation of een geheel
nieuwe stad al deze prestaties dwingen buiten
gewone bewondering af. Dit volk, dat tot voor
korte.tijd nog zoo onkundig en onwetend was,
bouwt voor zichzelf alles wat het uoodig heeft.
een inspanning is te groot, geen opoffering is er
die men niet de moed heeft op zich te nemen
Trotsch klinkt dan ook de leuze: Kinholen und
berholen". Op ieder gebied wenscht men minstens
dat te prestoeren wat de andere landen kunnen,
maar men wil nog meer, men wil beter dauj de
anderen alles maken en alles kunnen.
Moskou heeft zijn Metro" gebouwd, Moskou
heeft het met alle energie, inut groot enthousiasme,
met buitengewoon uithoudingsvermogen gedaan.
liet tegenwoordige Moskou met zijn bijna vier
milUoen menschen moot deze uitweg gaan om de
onhoudbare verkeersproblemen, voor een aantal
jaren ccuigszins op te .lba»?n. Muur misschien
moeten we toch daarnaast erkennen dat het voor
de millioonen die in Moskou wonen beter geweest
zou zijn, als men enkele jaren geleden het besluit
genomen had alle woonwijken tezamen met de
industrieterreinen buiten do stad te verleggen.
\Ve moeten maar eens de vraag stellen of we de
ondergrondsche spoor niet eigenlijk moeten be
schouwen als een van de laatste maatregelen
waartoe de groote steden in de uiterste nood
gedwongen zyu over te gaan. We moeten de vraag
stellen of het niet de onhoudbare bodempolitiek is.
de onverbiddelijke bodemspeculatie, die tot deze
ondergrondsche spoorweg als laatste redding in de
nood dwingt. ?'?'?"
Daarom moeten we de Móskousche Metro
eigenlijk beschdUweu als een buitengewone presta
tie, maar ook als een maatregel waartoe het oude
Moskou gedwongen heeft over te gaan.
IVl [~~ r F?' L~J
tl
h» «'l
PAG. 12-13 DE GROENE No.?07?
? s, *' -^,f*»
»"?
Hl