Historisch Archief 1877-1940
fi
r
IHV
De Duitsche luchtmobilisatie onthuld
WOORDEN VAN VREDE EN DADEN VAN OORLOG
Bultenlandsche regeeringen
weten nog niets
AL twee jaar lang weerklinken de hamerslagen
!n de Duitache vliegtuigfabrieken en daveren
er met propellorgeluid honderden machtige
machines, terwijl op bekende en onbekende
vliegterreinen de oorlogspiloten van het Derde Rijk zich
voor hun toekomstig werk oefenen. Al twee jaar
lang voelt en tast de heele wereld, dat onder
leiding van den Ryksrainister voor de Luchtvaart
Göring de militaire aviatiek vnn het
nationaalsocialismc groeiende is. De heele wereld voelt dat,
de heele wereld vermoedt het groote spook over
Europa, maar niemand kent zijn ware gezicht. Hoe
sterk Hitlers luchtvloot is, hoe haar organisatie
ia opgebouwd en waar haar steunpunten liggen,
dat weet niemand. Niemand buiten Duitschlands
grenzen. Maar nog minder bekend is, hoe sterk die
luchtvloot morgen zal zijn. Volgens betrouwbare
schattingen nadert het aantal vliegtuigen op het
oogenblik de 4000.
' Ook zij, die ambtshalve het behoorden te weten,
de regeeringen van do belanghebbende landen,
ztfn blijkens hun uitlatingen in de parlementen
even onwetend geweest als het groote publiek.
In het Engelsche Lagerhuis drukten op den 25sten
November 1934 cenige leden hun vrees uit. dat
Duitechlands luchtbewapening ..wellicht reeds
sterker kon zijn dan die van Oi-oot-Brittannië."
Stanley Bnldwin in eigen persoon stelde do hono
rabele leden gemat: Hot is niet juist,-dat het
Duitsche lucht wapen het onze binnenkort evenaren
zou". Tot het eind van 1935, zoo verklaarde de
minister, zou de Engelsche luchtbewapening bij do
Duitsche vergeleken een voorsprong hebben van
50 pCt". Reeds drie maanden later, in de Lager*
huiszitting van 19 Maart 1935, erkende d
Onderstaatssecretaris voor de Engelsche militaire lucht
vaart, Slr Philip Sassoou, dat de verhoudingen
zich in het nadeel van Engeland hadden ont
wikkeld. ... want dat aan het eüidc van 1935 do
Engelsche luchtvloot nog slechte een klein
overwicht zou hebben". Doch drie weken daarna,
nl. op den 3en April 1935, hoorde hetzelfde Lager
huis de sensationeele verklaring aan van den
Minister van Buitenlandsche Zaken Sic John
Simon, dat Rljkskanselier Bitter: hem bij zün
bezoek te Berlijn had meegedeeld, dat de Duitache
luchtvloot reeds even groot was als die van
Engeland". ?
Rookgordijnen van leugens
DE Engelsche, Fransche n andere buiten
landsche ministers, die zich zoo om den tuin
lieten leiden, kunnen n ding tot hun veront
schuldiging aan voeren: De mate, waarin de
Hitlerregeering over haar-luchtwapen gelogen heeft, ging
wat men van die regcering op dat punt verwachtte
nog verre te boven.
En toch: men heeft niet goed opgelet. Immers
Görings voorbereiding van den luchtoorlog werd in
het begin van ztfn regeering, op den 23sten Juni
1983, alreeds met een brutalen .leugen ten doop
gehouden: Het Berujnsche Luchtvaartministerle
gaf op dien datum het beruchte communiqué, uit,
volgens hetwelk vijandelijke vliegtuigen", die
plotseling uit het buitenland boven Berlijn kwamen,
de stad gebombardeerd hadden met vlugschriften.
Doordat Duitschland op vliegtechnisch gebied
volkomen weerloos" was, had hét zoo klaagde
de Minister dezen luchtaanval niet kunnen
verhinderen.... Reeds een uur later wisten de
Berlljnsche correspondenten der buitenlandsche
, bladen, dat het Luchtvaartministerle die vijan
delijke vliegtuigen" uit haar duim gezogen had.
Geen mensch in Berlijn had iets van vliegtuigen
gezien of gehoord. Intüsschen werd die' lucht
aanval" (en daar was het om te doen geweest)
het begin van een enorme propaganda voor de
inrichting van eè« krachtigen luchtafweer binnen
Duitschland en kon Göring het program ver
kondigen: Iedere Duitscher moet piloot worden!"
Dat was het begin van -den aankoop van vlieg
tuigen, de inrichting van luchthavens, het ver
zamelen van min of meer vrijj willige giften tot het
aanbieden aan Göring van steeds meer vliegtuigen,
en het gaf den stoot tot de opleiding van duizenden
nieuwe piloten.
Toen moest, al geschiedde het meeste in het
diepste geheim, het off ideële Duitecbland natuur
lijk wel iets vertellen. Op 16 Februari 1934
verD. Woodman
JIMIMinilUIMIIIIIiniMIMIIIIMMIIIIMIIinMlJlllllllllllllllllMIIIIMIIIMIIIMIIIIIIMIIIMIi
l D£ GROENE publiceert in den vorm van een f
i excerpt merkwaardige documenten over de Duitsche |
bewapening. De redactie staat in voor de authenti- f
i cireif <fe«r publicaties, na kennis genomen te hebben |
i van de herkomst der gegevens. Het ter beschikking |
f stellen van de feiten toont aan dat een groot deel f
i der Duitsche bevolking het niet eens is met de oorlogs- |
i politiek. i
l Welke waarde hebben overigens Hitlers betuigingen S
l van 2i)n vredestoil? Het antwoord op deze vraag |
l ligt in de onverbiddelijke feiten. En deze feiten f
l toonen aan, dat Hitler-Duitschland zich met koorts- |
i achiige haast voorbereidt op een oorlog. De practijk f
| der Duitsche bewapening klopt niet met Hitlers |
i diplomatieke verzekeringen, maar wel met de stel- |
! lingen die hij in Mem Kamp/" heeft ontwikkeld, l
\ Dat Duitschlands bewapening in de lucht een be- |
i dreiging is voor den vrede in Europa, wordt hier |
i uit de stukken aangetoond. ?
klaarde Göring in een interview voor de Daily
Mail aan den bekenden reporter Ward Prlce:
..Het is absurd om in de Duitsche luchtvaart een
gevaar te zien voor landen, die zelf een militaire
luchtvaart hebben Alles bij elkaar genomen beschikken '
wij over niet meer dan 300 vliegtuigen, de verouderde
toestellen meegerekend Een voor militaire doel
einden geschikt vliegtuig is er in heel Duitschland
niet De Duitsche vliegtuigindustrie is volkomen
verwaarloosd on tot veel minder? in.staat dan de buiten
landsche industrieën.... Om haar te rcgorganisceren
hebben 'wij minstens twee jaar noodig.... Dan pas
zal Duitschland zich een luchtvloot kunnen bouwen
voldoende voor haar verdediging." .
Twee maanden later, in het begin van April, zag de
Duitsche rijksbegrooting over 1934 het licht. Men las
daarin uitgaven voor luchtvaart en luchtbescherming"
ter hoogte van 210 m il Hoen mark. 134 millioen meer
dan het jaar tevoren. De Engelsche gezant kwam
<len i iden April op het ministerie van Buitenlandsche
Zaken ceu opmerking maken in verband met de
blijkbare bedoeling der Duitsche Regeering om-een
militaire luchtvloot in te richten. De
Hitlerregeering antwoordde hierop met een ..geharnast
protest". Men overhandigde den Engelschen gezant
een nota, waarin werd ..vastgesteld", dat het hier
enkel betrof maatregelen voor de burgerlijke luchtvaart
en.... voor de passieve luchtbescherming. Deze'
toevoeging was interessant. Op den systen April hield
de minister van Buitenlandsche Zaken von Neurath
ten overstaan van de vertegenwoordigers der Duitsche
pers een redevoering, waarin hij de Fransche rcgecring
in de heftigste bewoordingen er een verwijt van maakte,
dat zij de vreedzame pogingen van Duitschland ..tot
Verhooging van de veiligheid in het luchtverkeer" had
durven verdacht maken als militaire maatregelen.
Lenige maanden later nam wederom Göring het
woord. Op den aosten December 1934 verklaarde hij
den correspondent van Reuter, dat van een militaire
luchtvaart in Duitschland geen sprake was. Kn hij
voegd.- er aan toe: Natuurlijk hebben wij cenige
preefmachines. Maar te praten over honderden militaire
vliegtuigen, die-Duitschland zou hebben, is eenvoudig
belachelijk."
Weer drie maanden later zei dezelfde Göring tot
denzelfden Ward Price maar nu op een
unferfrorener toon dat,,ieder verstandig en eerlijk (sic!)
denkend mensch moest inzien, dat een van alle kanten
bedreigd land als Duitschland zooveel militaire vlieg
tuigen moest eischen, als voor de volstrekte veiligheid
van de natie onmisbaar is," en verklaarde Hitler aan
Sir John Simon.... dat de Duitsche luchtvloot ,,even
sterk" was als de Engelsche.
Hitler regeert met ..nieuwe" middelen
ONDANKS alle leugens der Hltlerregeermg
zou er toch wel iets ztfn uitgelekt, als men niet
met alle middelen den mÜlióenen landgehooten het
zwegen had opgelegd. Alle landen hebben hun
militaire geheimen, doch de voornaamste feiten,
zooals het getal vliegtuigen, vliegvelden, enz. enz.,
leest men eenvoudig in militaire jaarboeken e.d.
De Hitlerregeerihg heeft door een zeer strenge
censuur op haar eigen pers, door onder
eedestelllng- van de eenvoudigste arbeiders, door met
landverraad hot spreken" (zelfs tot de. vrouw
thuis) gelijk te stellen (en bij landverraad komt
Görings beul) het deksel vastgeschroefd op den
ketel der nieuwe militaire geheimen. Dat het den
' heeren in Berlijn hiermee ernst waa,*kwam slechte
' nu en dan ook voor het buitenland aan den dag,
toen bijvoorbeeld aan détwee jonge vrouwen van
Pruisischcn adel, de dames von Berg on von
Natzmer, secretaressen aan het
Luchtvaartministerie, het hoofd met den bijl werd afgeslagen.
Dat Baldwin, Sassoon, en zooveel andere
PAG. «t DE GROENE N0.30M
schrandere staatslieden zich vergisten, vindt
zijn verklaring in de principieele verandering van
de middelen, waarmee het tegenwoordige Duitsch
land regeert. Alle staatslieden van alle tijden heb
ben onwaarheid gesproken. Maar nog nooit was het
voorgekomen, dat een regeeringshoofd en zijn
eerste minister met een cynischon glimlach kwamen
vertéllen: Elk woord dat ik tot vandaag toe
genprokcn heb, alles wat ik gezegd heb in zoogenaamd
openhartige interviews, in diplomatieke nota's,
in plechtige verklaringen, Is door mrj van A tot Z
gelogen, ik heb die dingen gezegd om domme regee
ringen en onnoozele volken te bedriegen. Een
dergelijke houding heeft de wereld nog niet gezien.
En toch, de vraag moet gesteld worden: had di
wereld het niet kunnen raden? Waren de opzettelijke
brandstichting in het Rijksdaggebouw, de afslach
ting door Hitler van Hitlers eigen vrienden op den
30sten Juni, de Nazi-Putsch in Weenen met en
passant den moord op Bondskanselier Dolfuss, d«
vervolging van do eigen Christelijke kerk en d*
bc wierooking van staatswege van den Wodan
aanbidder Ludendorff geen teekenen van een
nieuwe mentaliteit en een waarschuwing om extrn
op deze heeren te letten?
Het buitenland beging en begaat nog een andere fout
Men gelooft nog altijd ten heclc of ten halve, dat
Hitler hetzelfde doel heeft als de burgerlijke nationa
listen," die vóór hem hebben geregeerd, en die ,,nie<>
anders" wilden dan een herstel van het Duitscblan
van u>i4. Men kent Hitlers boek ,,Mcin Kampf".
men weet wat er in staat, men weet ook, dat hij het
niet alleen nooit heeft ingetrokken/doch het zelfs tol
op den huldigen dag als de Duitsche Bijbel" doe»
inprenten aan alle studenten, alle officieren, alk
ambtenaren enz. enz., men weet dit, maar men trek»
er niet de conclusie uit, de conclusie dat de Fübrer'
niet het doel heeft een gelijkgerechtigd Duitschland t«
scheppen, maar -?zie blz. 754 van de Duitsche editie
Duitschland te maken tot de cenige militaire macht \
Europa.
Er is nog een derde pbnt, dat te weinig door het
buitenland Is m 't oog gevat. Dit geldt de finan
ciering van Hitlers en Görings oorlogsprogram.
Wanneer een land zich zwaar wapent, behoeft de
oorlog nog niet zeer naby te zijn. Maar wanneer
i't-n land, dat over geen reserves meer beschikt,
/Ach op geweldige wijze wapent, zijn werkkrachten,
/.ijn fabrieken daarvoor In beslag neemt, en schul
den op schulden stapelt, dan ia zulk een oorlogs
toerusting zonder direct volgenden oorlog nau
welijks denkbaar.
D'
Het luchtwapen In den eerstkomendan oorlog
JE raad, die Bernhardl gaf aan het Duitschland
van Wilhelm: In den oorlog moet men In elk
««val de sterkste zijn in het wapen, dat de be
slissing kan brengen", wordt opgevolgd door
(Boring. Von Bernhardl dacht, toen hy dien regel
Streef, nog niet aan het luchtwapen. Maar
vliegt uigcu, die reeds in staat zijn in n uur 700 K.M.
if te leggen, hebben het heele aspect van den
'oi'korastigen oorlog veranderd. De mogelijkheid
.nn een verrassenden luchtaanval heeft reeds
? (gemeen tot de erkenning geleid, dat in den oorlog,
«lic- waarschijnlijk reeds naderbij Is dan de meesten
«lonken, van geen voorafgaande oorlogsverklaring
.neer sprake zal zijn. Het behoort tot de Duitache
militaire tactiek, die dingen niet hardop en in elk
.«'oval niet in verband met Duitechland te zeggen.
\lnar door heel de Duitsche militaire literatuur
loopt als een roodödraad de idee van den
plotsengt'ii aanval op den vijand. De militaire
medewerker van het Bcrliner Tagcblatt schryft op
M Juni 1934 onder het hoofd De beslissing ligt
iti .do lucht J" dat de Sovjut-Kopubliek iveds in
-taat is om met haar vliegtuigen zware bommen
? ?'p Tokio te laten vallen, een paai' uur nadat zy de
grenzen van Mandsjoekwo verlaten hebben.
Hierbij werd dan nog verondersteld, dat de
?angevallene zich bewust was van het
manoeurecren van bontbardements'vliegtuigen, doch de
uitsche hemel kan morgen vol zijn van vlieg-,
s uigen, die door de buurlanden worden aangezien
.nor gemoedelijke verkeersvliegtuigen, terwijl zij In
??n handomdraai zijn omgezet tot militaire
eskaders1). Niet voor niets is direct na het aan het
bewind komen ? der nationaal-socialisten een
Relchsluftministerium" Ingesteld (op 20 April
1933) met den niet precies pacifistlschen oorlogs
vlieger Göring aan het hoofd. Kolonel a. D.
Lehinann juichte in het militaire tijdschrift Wissen
und Wehr" van 17 Maart 1033 over de aankondi
ging, dat dit ministerie zou worden geschapen:
Alles zal op deze wijze in n krachtige hand zijn";
met dit alles" was dan bedoeld zoowel de civiele
als démilitaire luchtvaart....
Een niet al te naïef mensch vraagt zich af, wat
een zoo bankroete staat als Duitschland aan zulk
een imposant binnenlandsch luchtverkeersnet heeft?
En wat zou wel de reden zijn, dat de Lufthansa, naar
bekend is, het snelverkeer en het nachtverkeer zoo sterk
heeft uitgebreid? Twee feiten zeggen, het duidelijker
dan woorden het kunnen doen: snelverkeer en
nachtverkeer maken van de piloten ideale bom bar dement
svliegeniers, zoodra men hen noodig heeft. En de Duitsche
Regeering stopte, volgens de zeer zeker niet te hoog
opgegeven cijfers der Lufthansa zelf, aan deze maat
schappij over 1933 17.310.000 mark toe....
Luitenant-generaal a.D. Schwarte beschrijft in zijn
boek ..Kriegstechnik der Gegenwart" den Duitschen
militairen vliegtuigbouw ,.in ballingschap", d.w.z. hij
beschrijft, hoe Duitschland na Versaijles, toen het geen
militaire vliegtuigen maken mocht, in het buitenland
fabrieken had. Generaal Schwarte noemt dan de
Dornier MetaÜbauten, die in Italiëeen dochterfabriek
hadden voor vliegtuigbouw, dan Junkers, die in Rusland
zijn gang ging roet jachtvliegtuigen" te fabriceeren,
dan Heinkel, die in Zweden werkte en Rohrbach. die
in Denemarken voor vreemde staten legervliegtuigen
bouwde, waardoor al deze Duitschers-in-den-vrcemde
de vliegtuigbouwtechniek ten bate van een later
Duitscbland op grootere hoogte brachten.
Dat was de periode van de ballingschap". Die
buitenlandfche bedrijvigheid is echter nog steeds de
basis van de Duitsche vliegtuigindustrie, ook nu zij
onder Hitlers en Görings vleugels in strijd met het
Verdrag van Versailles binnen Duitschland zich ont
wikkeld heeft. Die ballingschap" werd Hitler van
nut, doordat zij bevruchtend werkte óp de geweldige
vliegtuigproductie, welke door de nationaal socialisten
zoodra zij aan 't bewind kwamen is ingezet.
Maar de oorlog, dien men gén andere kans meer
l) Zie het artikel Camouflage" in De Groene van
30 April. Red.
UTHAUEN
OOSTZEE
NOORDZEE
Konigsbergen
PRUISEN
POLEN
TSJECHO - SLOWAKUE
Neurenberg
FRANKRUK
EKK£MD£ LUCHTHA VEN$
CiEHSIMe LUCHTHA VEN S
ZWITSERLAND
OOSTENRUK
zien de te Berlijn bezig is voor te bereiden, eischt
dan ook een geweldige productie van vliegtuigen. Lord
Trenchard, de chef van den staf der Royal Air Force.
schreef volgens de Aéroplane" van 7 Maart '34: Ik
schat de verliezen in een luchtoorlog op ongeveer
100 % per maand. Dit beteekent, dat wij onzen voorraad
vliegtuigen en waarschijnlijk het grootste deel van
onze vliegeniers iedere maand moeten vernieuwen."
Waar nu, gelijk de Völkische Beobachter van 9
October '34 erkent, in het jaar 1917 de maandelijksche
productie van vliegtuigen in Duitschland van 1000 op
2000 gebracht werd, en de komende oorlog zonder
eenigen twijfel met veel grootere getallen zal werken.
is bet begrijpelijk, dat wij alleen al om deze overweging
geen blind vertrouwen kunnen stellen in het door
Hitler opgegeven cijfer van vliegtuigen als even groot"
als de Engelsche luchtvloot, d.w.z. slechts 1000 een
heden.
Het spreekt ook boekdeelen, dat ondanks een
werkloozencijfer van meer dan twee millioen (dat is
dan het officieel erkende aantal) in Duitsche
luchtvaarttijdschriften als Luftwelt" en Luftwissen"
voortdurend advertenties staan om geschikte werk
lieden te vinden. Uit Brandenburg vernamen wij,om
maar een voorbeeld te noemen, dat daar des nachts
de inwoners vaak niet van het motorlawaai kunnen
slapen, daar de vliegtuigfabrieken, evenals op vele
andere plaatsen, in ploegen werken, en hier bovendien
een vliegtechnisch centrum is van de Rijksweer met
einde 1934 2000 piloten en waarnemers
2000 in n centrum !
De organisatie der Duitsche vliegvelden
ER zijn geruchten door de wereldpers gegaan,
volgens welke Duitscbland talrijke, even ge
heimzinnige als uitgebreide ondergrondsche
vliegplaatsen zou hebben. Het is niet noodig, het
Duitsche gevaar in letterlijken en figuurlijken zin
zoo diep" te zoeken. Het gevaar, dat voor Europa
en daardoor voor de wereld uit Duitschland dreigt,
ligt niet in de onderaardsche want die zyn er r
vliegtuigbergplaatsen enz., maar ligt in de uitge
breide en voortreffelijke organisatie geheel op voet
van oorlog vnn een vliegwapen, zooals in die vol
komenheid geen ander land er een heeft»
In de eerste plaats is het aantal vliegvelden veel
grooter, dan het buitenland, zelfs op dit oogenblik zich
verbeeldt. Vóór ons liggen de lange lijsten van namen
van vliegvelden, burgerlijke en militaire door elkaar
heen (maar in Göring vinden zij hun knooppunt!),
zoodat wij het een met het ander komen tot 258 voor
den militairen vliegdienst bruikbare terreinen.
Hoe komen wij tot dit getal ? Volgens het Statistisch
Jaarboek van het Duitsche rijk van 1934 heeft Duitsch
land, alles bij elkaar, 62 vlieghavens.... Dat zou dus
een achteruitgang zijn op de m '28 erkende 75
vlieghayens voor passagiers- en vrachtverkeer.... Ook hier
ligt de leugen er duimendik op l Trouwens, als wij ons
baseeren op den Winterdienst 1934?'35 van.de Luft
hansa en op de . .Verkehrskarte" van het Lcipzigsche
..Institut A.G." dan komen wij tot precies het dubbele
van het officieele getal, n.l. tot 124 vliegvelden, let wel:
enkel voor de burgerlijke" luchtvaart. De heeren
spelen verstoppertje. Zij verzwijgen bovendien alle de
109 bestaande militaire vliegvelden, die of geheel nieuw
zijn aangelegd, óf gerepareerde en gemoderniseerde'
vliegterreinen zijn *uit den oorlogstijd. Dit getal 109
hebben wij uit volstrekt betrouwbare bronnen, en die
tellen wij dus bij de 124 voorloopig op. Doch er zijn er
nog meer. Wij komen straks te spreken pver het
Deutsche Lu f tsport verband", maar merken hier alvast
op, dat de .,Deutsche Luftwacht", uitgave,,Luftwelt".
(Mittler & Sohn. Berlin) in haar laatsten halven jaar
gang 1934?'35 25 sportvlieg- en zweefvliegveiden
vermeldt. Er zijn er thans reeds veel meer. Ons getal
van 258 vliegvelden in Duitscbland is hiermee een .
minimum, waar men op bouwen kan.
En zoo willen wij dan toch ook nog iets mededeelen
over de onderaardse/te vliegvelden" maar vlieg
velden zijn dit natuurlijk niet. Het
Luchtvaartministerie heeft cp verscheidene plaatsen
ondergrondscbe hangars, personeelsverblijven,
munitieopslagkazematten en reparatiewerkplaatsen doen maken, die
dan steeds verborgen zitten achter of onder dichte
bosschages, waar men zulke ruimten met verwacht.
Een vliegtechnisch snufje, dat aan de tooneeltechniek
is ontleend, zijn de in de ondergrondsche hallen aan
gebrachte draaibare platformen van circa 100 M.
. middeilijn, die elk 16 vliegtuigen met x-leugelwijdten
tot 25 M. toe kunnen herbergen. Deze kostbare
onder.grondsche werken bevinden zich nooit in de buurt van
steden, .bevolkte dorpen en hoofdwegen, veeleer in
böschrijke of heideachtige streken. Tenslotte vermelden
wij. dat in den laatsten tijd talrijke looze nabootsingen
van vliegvelden zijn gemaakt, om den eventueelen
vijand te misleiden: de Scheinflughafen.
Waar liggen uu de uitvalspoorteny&n de Duitsche
militaire luchtvloot tegen de mogendheden. der
vroegere (en thans vernieuwde) Entente?
De uit valspoort tegen Engeland wordt gevormd
' door de vliegvelden van de Luchtbrigaden Keulen,
Munster, Hannover en Kiel. Een blik op de kaart
toont aan, dat een aanval, van hier uit ondernomen,
onvermijdelijk over Nederlandsen grondgebied zal
gaan en dal duéonze neutraliteit in den oorlog die
thans wordt voorbereid, slechte een fictie kan rijn.
De uitvalspoort tegen Frankrijk, en. Belgi
strekt zich uit van Keulen over Frankfort, Darm.
die
onil».
Duyis
lat hi.
URE.
. . , ? t . . ',?.','."?. ' " '
der Du/tiche /uchtAovens e */'e^eWen, met aanduiding der /tvo/spoorten"1-.tegen de omr/ng«n</e landen
don
iei w
' d. u
ee.i'
k».»
|Ioe.-r
'zoi
kt'
eidc-i
di
no:
P»
de:
fer
«u
KJ
2«
ea
in
ar
't .'
Ie
n
r.
?o
' a .
t,
t ?
r
b
PAG. S DE GROENE No.3024