De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 18 mei pagina 3

18 mei 1935 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

fi r IHV De Duitsche luchtmobilisatie onthuld WOORDEN VAN VREDE EN DADEN VAN OORLOG Bultenlandsche regeeringen weten nog niets AL twee jaar lang weerklinken de hamerslagen !n de Duitache vliegtuigfabrieken en daveren er met propellorgeluid honderden machtige machines, terwijl op bekende en onbekende vliegterreinen de oorlogspiloten van het Derde Rijk zich voor hun toekomstig werk oefenen. Al twee jaar lang voelt en tast de heele wereld, dat onder leiding van den Ryksrainister voor de Luchtvaart Göring de militaire aviatiek vnn het nationaalsocialismc groeiende is. De heele wereld voelt dat, de heele wereld vermoedt het groote spook over Europa, maar niemand kent zijn ware gezicht. Hoe sterk Hitlers luchtvloot is, hoe haar organisatie ia opgebouwd en waar haar steunpunten liggen, dat weet niemand. Niemand buiten Duitschlands grenzen. Maar nog minder bekend is, hoe sterk die luchtvloot morgen zal zijn. Volgens betrouwbare schattingen nadert het aantal vliegtuigen op het oogenblik de 4000. ' Ook zij, die ambtshalve het behoorden te weten, de regeeringen van do belanghebbende landen, ztfn blijkens hun uitlatingen in de parlementen even onwetend geweest als het groote publiek. In het Engelsche Lagerhuis drukten op den 25sten November 1934 cenige leden hun vrees uit. dat Duitechlands luchtbewapening ..wellicht reeds sterker kon zijn dan die van Oi-oot-Brittannië." Stanley Bnldwin in eigen persoon stelde do hono rabele leden gemat: Hot is niet juist,-dat het Duitsche lucht wapen het onze binnenkort evenaren zou". Tot het eind van 1935, zoo verklaarde de minister, zou de Engelsche luchtbewapening bij do Duitsche vergeleken een voorsprong hebben van 50 pCt". Reeds drie maanden later, in de Lager* huiszitting van 19 Maart 1935, erkende d Onderstaatssecretaris voor de Engelsche militaire lucht vaart, Slr Philip Sassoou, dat de verhoudingen zich in het nadeel van Engeland hadden ont wikkeld. ... want dat aan het eüidc van 1935 do Engelsche luchtvloot nog slechte een klein overwicht zou hebben". Doch drie weken daarna, nl. op den 3en April 1935, hoorde hetzelfde Lager huis de sensationeele verklaring aan van den Minister van Buitenlandsche Zaken Sic John Simon, dat Rljkskanselier Bitter: hem bij zün bezoek te Berlijn had meegedeeld, dat de Duitache luchtvloot reeds even groot was als die van Engeland". ? Rookgordijnen van leugens DE Engelsche, Fransche n andere buiten landsche ministers, die zich zoo om den tuin lieten leiden, kunnen n ding tot hun veront schuldiging aan voeren: De mate, waarin de Hitlerregeering over haar-luchtwapen gelogen heeft, ging wat men van die regcering op dat punt verwachtte nog verre te boven. En toch: men heeft niet goed opgelet. Immers Görings voorbereiding van den luchtoorlog werd in het begin van ztfn regeering, op den 23sten Juni 1983, alreeds met een brutalen .leugen ten doop gehouden: Het Berujnsche Luchtvaartministerle gaf op dien datum het beruchte communiqué, uit, volgens hetwelk vijandelijke vliegtuigen", die plotseling uit het buitenland boven Berlijn kwamen, de stad gebombardeerd hadden met vlugschriften. Doordat Duitschland op vliegtechnisch gebied volkomen weerloos" was, had hét zoo klaagde de Minister dezen luchtaanval niet kunnen verhinderen.... Reeds een uur later wisten de Berlljnsche correspondenten der buitenlandsche , bladen, dat het Luchtvaartministerle die vijan delijke vliegtuigen" uit haar duim gezogen had. Geen mensch in Berlijn had iets van vliegtuigen gezien of gehoord. Intüsschen werd die' lucht aanval" (en daar was het om te doen geweest) het begin van een enorme propaganda voor de inrichting van eè« krachtigen luchtafweer binnen Duitschland en kon Göring het program ver kondigen: Iedere Duitscher moet piloot worden!" Dat was het begin van -den aankoop van vlieg tuigen, de inrichting van luchthavens, het ver zamelen van min of meer vrijj willige giften tot het aanbieden aan Göring van steeds meer vliegtuigen, en het gaf den stoot tot de opleiding van duizenden nieuwe piloten. Toen moest, al geschiedde het meeste in het diepste geheim, het off ideële Duitecbland natuur lijk wel iets vertellen. Op 16 Februari 1934 verD. Woodman JIMIMinilUIMIIIIIiniMIMIIIIMMIIIIMIIinMlJlllllllllllllllllMIIIIMIIIMIIIMIIIIIIMIIIMIi l D£ GROENE publiceert in den vorm van een f i excerpt merkwaardige documenten over de Duitsche | bewapening. De redactie staat in voor de authenti- f i cireif <fe«r publicaties, na kennis genomen te hebben | i van de herkomst der gegevens. Het ter beschikking | f stellen van de feiten toont aan dat een groot deel f i der Duitsche bevolking het niet eens is met de oorlogs- | i politiek. i l Welke waarde hebben overigens Hitlers betuigingen S l van 2i)n vredestoil? Het antwoord op deze vraag | l ligt in de onverbiddelijke feiten. En deze feiten f l toonen aan, dat Hitler-Duitschland zich met koorts- | i achiige haast voorbereidt op een oorlog. De practijk f | der Duitsche bewapening klopt niet met Hitlers | i diplomatieke verzekeringen, maar wel met de stel- | ! lingen die hij in Mem Kamp/" heeft ontwikkeld, l \ Dat Duitschlands bewapening in de lucht een be- | i dreiging is voor den vrede in Europa, wordt hier | i uit de stukken aangetoond. ? klaarde Göring in een interview voor de Daily Mail aan den bekenden reporter Ward Prlce: ..Het is absurd om in de Duitsche luchtvaart een gevaar te zien voor landen, die zelf een militaire luchtvaart hebben Alles bij elkaar genomen beschikken ' wij over niet meer dan 300 vliegtuigen, de verouderde toestellen meegerekend Een voor militaire doel einden geschikt vliegtuig is er in heel Duitschland niet De Duitsche vliegtuigindustrie is volkomen verwaarloosd on tot veel minder? in.staat dan de buiten landsche industrieën.... Om haar te rcgorganisceren hebben 'wij minstens twee jaar noodig.... Dan pas zal Duitschland zich een luchtvloot kunnen bouwen voldoende voor haar verdediging." . Twee maanden later, in het begin van April, zag de Duitsche rijksbegrooting over 1934 het licht. Men las daarin uitgaven voor luchtvaart en luchtbescherming" ter hoogte van 210 m il Hoen mark. 134 millioen meer dan het jaar tevoren. De Engelsche gezant kwam <len i iden April op het ministerie van Buitenlandsche Zaken ceu opmerking maken in verband met de blijkbare bedoeling der Duitsche Regeering om-een militaire luchtvloot in te richten. De Hitlerregeering antwoordde hierop met een ..geharnast protest". Men overhandigde den Engelschen gezant een nota, waarin werd ..vastgesteld", dat het hier enkel betrof maatregelen voor de burgerlijke luchtvaart en.... voor de passieve luchtbescherming. Deze' toevoeging was interessant. Op den systen April hield de minister van Buitenlandsche Zaken von Neurath ten overstaan van de vertegenwoordigers der Duitsche pers een redevoering, waarin hij de Fransche rcgecring in de heftigste bewoordingen er een verwijt van maakte, dat zij de vreedzame pogingen van Duitschland ..tot Verhooging van de veiligheid in het luchtverkeer" had durven verdacht maken als militaire maatregelen. Lenige maanden later nam wederom Göring het woord. Op den aosten December 1934 verklaarde hij den correspondent van Reuter, dat van een militaire luchtvaart in Duitschland geen sprake was. Kn hij voegd.- er aan toe: Natuurlijk hebben wij cenige preefmachines. Maar te praten over honderden militaire vliegtuigen, die-Duitschland zou hebben, is eenvoudig belachelijk." Weer drie maanden later zei dezelfde Göring tot denzelfden Ward Price maar nu op een unferfrorener toon dat,,ieder verstandig en eerlijk (sic!) denkend mensch moest inzien, dat een van alle kanten bedreigd land als Duitschland zooveel militaire vlieg tuigen moest eischen, als voor de volstrekte veiligheid van de natie onmisbaar is," en verklaarde Hitler aan Sir John Simon.... dat de Duitsche luchtvloot ,,even sterk" was als de Engelsche. Hitler regeert met ..nieuwe" middelen ONDANKS alle leugens der Hltlerregeermg zou er toch wel iets ztfn uitgelekt, als men niet met alle middelen den mÜlióenen landgehooten het zwegen had opgelegd. Alle landen hebben hun militaire geheimen, doch de voornaamste feiten, zooals het getal vliegtuigen, vliegvelden, enz. enz., leest men eenvoudig in militaire jaarboeken e.d. De Hitlerregeerihg heeft door een zeer strenge censuur op haar eigen pers, door onder eedestelllng- van de eenvoudigste arbeiders, door met landverraad hot spreken" (zelfs tot de. vrouw thuis) gelijk te stellen (en bij landverraad komt Görings beul) het deksel vastgeschroefd op den ketel der nieuwe militaire geheimen. Dat het den ' heeren in Berlijn hiermee ernst waa,*kwam slechte ' nu en dan ook voor het buitenland aan den dag, toen bijvoorbeeld aan détwee jonge vrouwen van Pruisischcn adel, de dames von Berg on von Natzmer, secretaressen aan het Luchtvaartministerie, het hoofd met den bijl werd afgeslagen. Dat Baldwin, Sassoon, en zooveel andere PAG. «t DE GROENE N0.30M schrandere staatslieden zich vergisten, vindt zijn verklaring in de principieele verandering van de middelen, waarmee het tegenwoordige Duitsch land regeert. Alle staatslieden van alle tijden heb ben onwaarheid gesproken. Maar nog nooit was het voorgekomen, dat een regeeringshoofd en zijn eerste minister met een cynischon glimlach kwamen vertéllen: Elk woord dat ik tot vandaag toe genprokcn heb, alles wat ik gezegd heb in zoogenaamd openhartige interviews, in diplomatieke nota's, in plechtige verklaringen, Is door mrj van A tot Z gelogen, ik heb die dingen gezegd om domme regee ringen en onnoozele volken te bedriegen. Een dergelijke houding heeft de wereld nog niet gezien. En toch, de vraag moet gesteld worden: had di wereld het niet kunnen raden? Waren de opzettelijke brandstichting in het Rijksdaggebouw, de afslach ting door Hitler van Hitlers eigen vrienden op den 30sten Juni, de Nazi-Putsch in Weenen met en passant den moord op Bondskanselier Dolfuss, d« vervolging van do eigen Christelijke kerk en d* bc wierooking van staatswege van den Wodan aanbidder Ludendorff geen teekenen van een nieuwe mentaliteit en een waarschuwing om extrn op deze heeren te letten? Het buitenland beging en begaat nog een andere fout Men gelooft nog altijd ten heclc of ten halve, dat Hitler hetzelfde doel heeft als de burgerlijke nationa listen," die vóór hem hebben geregeerd, en die ,,nie<> anders" wilden dan een herstel van het Duitscblan van u>i4. Men kent Hitlers boek ,,Mcin Kampf". men weet wat er in staat, men weet ook, dat hij het niet alleen nooit heeft ingetrokken/doch het zelfs tol op den huldigen dag als de Duitsche Bijbel" doe» inprenten aan alle studenten, alle officieren, alk ambtenaren enz. enz., men weet dit, maar men trek» er niet de conclusie uit, de conclusie dat de Fübrer' niet het doel heeft een gelijkgerechtigd Duitschland t« scheppen, maar -?zie blz. 754 van de Duitsche editie Duitschland te maken tot de cenige militaire macht \ Europa. Er is nog een derde pbnt, dat te weinig door het buitenland Is m 't oog gevat. Dit geldt de finan ciering van Hitlers en Görings oorlogsprogram. Wanneer een land zich zwaar wapent, behoeft de oorlog nog niet zeer naby te zijn. Maar wanneer i't-n land, dat over geen reserves meer beschikt, /Ach op geweldige wijze wapent, zijn werkkrachten, /.ijn fabrieken daarvoor In beslag neemt, en schul den op schulden stapelt, dan ia zulk een oorlogs toerusting zonder direct volgenden oorlog nau welijks denkbaar. D' Het luchtwapen In den eerstkomendan oorlog JE raad, die Bernhardl gaf aan het Duitschland van Wilhelm: In den oorlog moet men In elk ««val de sterkste zijn in het wapen, dat de be slissing kan brengen", wordt opgevolgd door (Boring. Von Bernhardl dacht, toen hy dien regel Streef, nog niet aan het luchtwapen. Maar vliegt uigcu, die reeds in staat zijn in n uur 700 K.M. if te leggen, hebben het heele aspect van den 'oi'korastigen oorlog veranderd. De mogelijkheid .nn een verrassenden luchtaanval heeft reeds ? (gemeen tot de erkenning geleid, dat in den oorlog, «lic- waarschijnlijk reeds naderbij Is dan de meesten «lonken, van geen voorafgaande oorlogsverklaring .neer sprake zal zijn. Het behoort tot de Duitache militaire tactiek, die dingen niet hardop en in elk .«'oval niet in verband met Duitechland te zeggen. \lnar door heel de Duitsche militaire literatuur loopt als een roodödraad de idee van den plotsengt'ii aanval op den vijand. De militaire medewerker van het Bcrliner Tagcblatt schryft op M Juni 1934 onder het hoofd De beslissing ligt iti .do lucht J" dat de Sovjut-Kopubliek iveds in -taat is om met haar vliegtuigen zware bommen ? ?'p Tokio te laten vallen, een paai' uur nadat zy de grenzen van Mandsjoekwo verlaten hebben. Hierbij werd dan nog verondersteld, dat de ?angevallene zich bewust was van het manoeurecren van bontbardements'vliegtuigen, doch de uitsche hemel kan morgen vol zijn van vlieg-, s uigen, die door de buurlanden worden aangezien .nor gemoedelijke verkeersvliegtuigen, terwijl zij In ??n handomdraai zijn omgezet tot militaire eskaders1). Niet voor niets is direct na het aan het bewind komen ? der nationaal-socialisten een Relchsluftministerium" Ingesteld (op 20 April 1933) met den niet precies pacifistlschen oorlogs vlieger Göring aan het hoofd. Kolonel a. D. Lehinann juichte in het militaire tijdschrift Wissen und Wehr" van 17 Maart 1033 over de aankondi ging, dat dit ministerie zou worden geschapen: Alles zal op deze wijze in n krachtige hand zijn"; met dit alles" was dan bedoeld zoowel de civiele als démilitaire luchtvaart.... Een niet al te naïef mensch vraagt zich af, wat een zoo bankroete staat als Duitschland aan zulk een imposant binnenlandsch luchtverkeersnet heeft? En wat zou wel de reden zijn, dat de Lufthansa, naar bekend is, het snelverkeer en het nachtverkeer zoo sterk heeft uitgebreid? Twee feiten zeggen, het duidelijker dan woorden het kunnen doen: snelverkeer en nachtverkeer maken van de piloten ideale bom bar dement svliegeniers, zoodra men hen noodig heeft. En de Duitsche Regeering stopte, volgens de zeer zeker niet te hoog opgegeven cijfers der Lufthansa zelf, aan deze maat schappij over 1933 17.310.000 mark toe.... Luitenant-generaal a.D. Schwarte beschrijft in zijn boek ..Kriegstechnik der Gegenwart" den Duitschen militairen vliegtuigbouw ,.in ballingschap", d.w.z. hij beschrijft, hoe Duitschland na Versaijles, toen het geen militaire vliegtuigen maken mocht, in het buitenland fabrieken had. Generaal Schwarte noemt dan de Dornier MetaÜbauten, die in Italiëeen dochterfabriek hadden voor vliegtuigbouw, dan Junkers, die in Rusland zijn gang ging roet jachtvliegtuigen" te fabriceeren, dan Heinkel, die in Zweden werkte en Rohrbach. die in Denemarken voor vreemde staten legervliegtuigen bouwde, waardoor al deze Duitschers-in-den-vrcemde de vliegtuigbouwtechniek ten bate van een later Duitscbland op grootere hoogte brachten. Dat was de periode van de ballingschap". Die buitenlandfche bedrijvigheid is echter nog steeds de basis van de Duitsche vliegtuigindustrie, ook nu zij onder Hitlers en Görings vleugels in strijd met het Verdrag van Versailles binnen Duitschland zich ont wikkeld heeft. Die ballingschap" werd Hitler van nut, doordat zij bevruchtend werkte óp de geweldige vliegtuigproductie, welke door de nationaal socialisten zoodra zij aan 't bewind kwamen is ingezet. Maar de oorlog, dien men gén andere kans meer l) Zie het artikel Camouflage" in De Groene van 30 April. Red. UTHAUEN OOSTZEE NOORDZEE Konigsbergen PRUISEN POLEN TSJECHO - SLOWAKUE Neurenberg FRANKRUK EKK£MD£ LUCHTHA VEN$ CiEHSIMe LUCHTHA VEN S ZWITSERLAND OOSTENRUK zien de te Berlijn bezig is voor te bereiden, eischt dan ook een geweldige productie van vliegtuigen. Lord Trenchard, de chef van den staf der Royal Air Force. schreef volgens de Aéroplane" van 7 Maart '34: Ik schat de verliezen in een luchtoorlog op ongeveer 100 % per maand. Dit beteekent, dat wij onzen voorraad vliegtuigen en waarschijnlijk het grootste deel van onze vliegeniers iedere maand moeten vernieuwen." Waar nu, gelijk de Völkische Beobachter van 9 October '34 erkent, in het jaar 1917 de maandelijksche productie van vliegtuigen in Duitschland van 1000 op 2000 gebracht werd, en de komende oorlog zonder eenigen twijfel met veel grootere getallen zal werken. is bet begrijpelijk, dat wij alleen al om deze overweging geen blind vertrouwen kunnen stellen in het door Hitler opgegeven cijfer van vliegtuigen als even groot" als de Engelsche luchtvloot, d.w.z. slechts 1000 een heden. Het spreekt ook boekdeelen, dat ondanks een werkloozencijfer van meer dan twee millioen (dat is dan het officieel erkende aantal) in Duitsche luchtvaarttijdschriften als Luftwelt" en Luftwissen" voortdurend advertenties staan om geschikte werk lieden te vinden. Uit Brandenburg vernamen wij,om maar een voorbeeld te noemen, dat daar des nachts de inwoners vaak niet van het motorlawaai kunnen slapen, daar de vliegtuigfabrieken, evenals op vele andere plaatsen, in ploegen werken, en hier bovendien een vliegtechnisch centrum is van de Rijksweer met einde 1934 2000 piloten en waarnemers 2000 in n centrum ! De organisatie der Duitsche vliegvelden ER zijn geruchten door de wereldpers gegaan, volgens welke Duitscbland talrijke, even ge heimzinnige als uitgebreide ondergrondsche vliegplaatsen zou hebben. Het is niet noodig, het Duitsche gevaar in letterlijken en figuurlijken zin zoo diep" te zoeken. Het gevaar, dat voor Europa en daardoor voor de wereld uit Duitschland dreigt, ligt niet in de onderaardsche want die zyn er r vliegtuigbergplaatsen enz., maar ligt in de uitge breide en voortreffelijke organisatie geheel op voet van oorlog vnn een vliegwapen, zooals in die vol komenheid geen ander land er een heeft» In de eerste plaats is het aantal vliegvelden veel grooter, dan het buitenland, zelfs op dit oogenblik zich verbeeldt. Vóór ons liggen de lange lijsten van namen van vliegvelden, burgerlijke en militaire door elkaar heen (maar in Göring vinden zij hun knooppunt!), zoodat wij het een met het ander komen tot 258 voor den militairen vliegdienst bruikbare terreinen. Hoe komen wij tot dit getal ? Volgens het Statistisch Jaarboek van het Duitsche rijk van 1934 heeft Duitsch land, alles bij elkaar, 62 vlieghavens.... Dat zou dus een achteruitgang zijn op de m '28 erkende 75 vlieghayens voor passagiers- en vrachtverkeer.... Ook hier ligt de leugen er duimendik op l Trouwens, als wij ons baseeren op den Winterdienst 1934?'35 van.de Luft hansa en op de . .Verkehrskarte" van het Lcipzigsche ..Institut A.G." dan komen wij tot precies het dubbele van het officieele getal, n.l. tot 124 vliegvelden, let wel: enkel voor de burgerlijke" luchtvaart. De heeren spelen verstoppertje. Zij verzwijgen bovendien alle de 109 bestaande militaire vliegvelden, die of geheel nieuw zijn aangelegd, óf gerepareerde en gemoderniseerde' vliegterreinen zijn *uit den oorlogstijd. Dit getal 109 hebben wij uit volstrekt betrouwbare bronnen, en die tellen wij dus bij de 124 voorloopig op. Doch er zijn er nog meer. Wij komen straks te spreken pver het Deutsche Lu f tsport verband", maar merken hier alvast op, dat de .,Deutsche Luftwacht", uitgave,,Luftwelt". (Mittler & Sohn. Berlin) in haar laatsten halven jaar gang 1934?'35 25 sportvlieg- en zweefvliegveiden vermeldt. Er zijn er thans reeds veel meer. Ons getal van 258 vliegvelden in Duitscbland is hiermee een . minimum, waar men op bouwen kan. En zoo willen wij dan toch ook nog iets mededeelen over de onderaardse/te vliegvelden" maar vlieg velden zijn dit natuurlijk niet. Het Luchtvaartministerie heeft cp verscheidene plaatsen ondergrondscbe hangars, personeelsverblijven, munitieopslagkazematten en reparatiewerkplaatsen doen maken, die dan steeds verborgen zitten achter of onder dichte bosschages, waar men zulke ruimten met verwacht. Een vliegtechnisch snufje, dat aan de tooneeltechniek is ontleend, zijn de in de ondergrondsche hallen aan gebrachte draaibare platformen van circa 100 M. . middeilijn, die elk 16 vliegtuigen met x-leugelwijdten tot 25 M. toe kunnen herbergen. Deze kostbare onder.grondsche werken bevinden zich nooit in de buurt van steden, .bevolkte dorpen en hoofdwegen, veeleer in böschrijke of heideachtige streken. Tenslotte vermelden wij. dat in den laatsten tijd talrijke looze nabootsingen van vliegvelden zijn gemaakt, om den eventueelen vijand te misleiden: de Scheinflughafen. Waar liggen uu de uitvalspoorteny&n de Duitsche militaire luchtvloot tegen de mogendheden. der vroegere (en thans vernieuwde) Entente? De uit valspoort tegen Engeland wordt gevormd ' door de vliegvelden van de Luchtbrigaden Keulen, Munster, Hannover en Kiel. Een blik op de kaart toont aan, dat een aanval, van hier uit ondernomen, onvermijdelijk over Nederlandsen grondgebied zal gaan en dal duéonze neutraliteit in den oorlog die thans wordt voorbereid, slechte een fictie kan rijn. De uitvalspoort tegen Frankrijk, en. Belgi strekt zich uit van Keulen over Frankfort, Darm. die onil». Duyis lat hi. URE. . . , ? t . . ',?.','."?. ' " ' der Du/tiche /uchtAovens e */'e^eWen, met aanduiding der /tvo/spoorten"1-.tegen de omr/ng«n</e landen don iei w ' d. u ee.i' k».» |Ioe.-r 'zoi kt' eidc-i di no: P» de: fer «u KJ 2« ea in ar 't .' Ie n r. ?o ' a . t, t ? r b PAG. S DE GROENE No.3024

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl