Historisch Archief 1877-1940
Mor/ene Dietrich in The devif . It o womon" (Tujchmski. Amsterdam)
FÉTISJISME
L J. Jordaan
Muziek
in:
Josef von Sternberg; The dévlMs a
woman (Tuschlnskl. Amsterdam)
DE legende wil dat Frau Sieber, alias Mariene
Dietrich, in het dagelijksch leven ondanks
haar monocle en heerenpantalon een
voortreffelijke huisvrouw en moeder is. Wie zich.
door zulk een onthulling in zijn huiverende ver
eering voor deze devilwoman" i beleedigd voelt,
toont een meer dan gewone naïveteit. De geest
blaast werwaarts hij wil en niets behoeft de, vrouw,
die binnen den kring der schijnwerpers haar
. fataliteit ziet opbloeien als een vreemde, giftige
bloem "?* te verhinderen uitstekend te koken en
.haar dochtertje te leeren met twee woorden te
spreken. Het betreft hier waarschijnlijk niet zoozeer
een tegenstelling jn schijn en wezen, als wel een
splitsing der persoonlijkheid, waaraan wij allen min
of meer laboreeren met 4it verschil dat het ons
gewoonlijk niet gegeven is ons tweede ik" coram
. publico uit te leven. Het is misschien een der
? * ' ' ' , ?
i" ."" ."". ; ??? ? "? ?' ? ""'! r ? "?'? ? ? .".-..
Castellamare dl Stabia bij Napels
ROYAL PALACE HOTEL Q UISIS A N A
Uitzicht op de Vesuvius en Napels, 15 geneesk. bronnen.
Park, Zeebad, Tennisbanen, orkest. Pension 35 tot 45 lire
Leiding: CARLO PAGANO VAN CAPRI
?i «
belangwekkendste eigenschappen van de film, dat
zij deze gespletenheid der menscheUJke natuur aan
enkele proefsujetten zoo ontstellend duidelijk
heeft gedemonstreerd. Het geval-Garbo en het
geval-Dietrich zij n", voorbeelden van psychische
vivisectie, als wij vóór het bestaan der film niet
kenden. En nog steeds is het wachten op den
nieuwen Freud, die dit merkwaardige gebied vnn
Schaduwland zal ?verkennen. .
Waarmee ik maar zeggen wil, dat het fameuse
contrast tusschen de film- en de privé-persoonujk-'
held, vermoedelijk veel minder sensationeel zal
wezen dan de verbaasde wereld meent. Dat wij
hier te doen hebben met een soort rèin-cultuur
van overigens zeer algemeene onderbewuste ver
schijnselen lijkt meer dan waarschijnlijk. Hoe
interessant de objecten op zich zelf mogen zijn
een zekere passiviteit valt hunnerzijds in het
proces niet-te ontkennen. Belangwekkender ?
want actiever en levender is de figuur, die
tijdelijk over deze gevoelige instrumenten beschikt.
En zoo blijkt hoe langer zoo meer, het
gevalSternberg boeiender dan het geval-Dietrich.
Iedereen Weet hu wel hoe dit wonderlijke paar
lot elkander kwam en ook de meest argelooze ziel
bespeurt maar al te duidelijk uit de film-mani
festatie, met welke oógeh de; regisseur zijn sujet
beschouwt. Reeds eenmaal npemde'ik Sternberg
? PAG. 8 DE GROENE No.3914
een verliefd kunstenaar" meer en meer blijkt
het, dat wij van een bezetene moeten spreken!
Het lag van den aanvang af in deze natuur, om
een vrouw in het centrum van zijn creatieve drilt
te plaatsen.... haar te vormen, te koesteren, te
idealiseeren en haar in het spel der lichtbundels
tot een nieuw, brandend leven te brengen. Ontdaan
van den Hollywoodschen achterklap ook alweer
een zeer gewoon verschijnsel. In onze romantische
jeugd spraken wij dan vergevingsgezind van den
kunstenaar en zijne muze" tegenwoordig
zoeken wij achterdochtig naar pervcrsiteit en
complexen. Maar zoo oud als du wereld is en zou
oud als zij worden zal, behooren vleeschelijke drift
en artistieke passie tot een duistere samenvloeiing
der gevoelens, waarvan niemand de scheidingslijn
. precies weet te onderkennen.
. Toen Sternberg zijn muze" lanceerde in Die
blaue Engel" stak hij zijn persoonlijke visie op
Mariene Dietrich geenszins onder stoelen ol'
banken. Hier was kennelijk een verliefde aan het
woord, die zijn extase in licht en vorm uitzpng....
uls kunstenaars van ouds pleegden te doen. Het
geval steeg niet tot de ijle hoogten van een Beatrice
of Mona Lisa.... de hemel beware! Maar noch
Daute, noch Leouardo hadden met een
Hollywoodsch concern en een bioscooppubliek te maken
en in aanzienlijk bescheidener formaat mogen
wij dan toch van een gelijksoortige
inspiratuspreken. Het kenmerkende voor deze eerst»
experimenten met Dietrich en voor vele later*
was, dat de verrukking over zijn object der
kunstenaar stimuleerde.... dat zij zijn schepping
als geheel ten goede kwam. Zij was als een sterkt
lichtbron, die het heelc werk overatrauldo
Marokko", Dishonorcd", Blom! Venu»".... h.
al deze film» stond Mariene Dietrich als de
centralfiguur,, waaromheen zich een kleine wereld ii
welgekozen ordening groepeerde. De
lumnonitusschen het geïdealiseerde object en de
entouragwaarin het zijn achijn-levcn. voerde, bleef bewaard
De blik 'van den kunstenaar Sternberg scheen uo.
unvertroebeld genoeg, om hem te doen
beseftedat de grootste hulde aan Dietrich gebracht
bestoud in het. scheppen van een milieu har»
waardig.
Hierin nu is langzaam eii geleidelijk eeu ke«
gekomen. De artistieke verliefdheid schijnt nu
tien dag meer in bezetenheid te ontaarden. Tl i
scarlet ernpress" word als een zwoele, duist w
«Irooin een koortsige fantasmagorie, vol \vlbi ?
visioenen waarin het erotische motief met obs.
deeremle hardnekkigheid domineerde. Het scho» »
of «Sternberg mét zijn zelfbeheerseliing ook « ?
macht had .verloren .over de compositie. Uit \v:
niet meer de blijde verrukking van den voi-Hol'» ?
dit leek veeleer ile kwellende inononitinio v.- »
een bezetene. ;
t
Sternberg; een klasse op zichzelf
THE devil is a woman", Slurnbi'rg's laat> ??
Dlctrich-fUrn toont, helans. dezelfde geest»
gesteldheid. Deze historie van een Carnu- ??
redivivus, die in de onschuldige wreedheid ii t
geboren hetuere, als een vlam verteert wat m t
haar in aanraking komt, draagt het kenmerk v u
de mentaliteit, waaraan z'«j ontsproot. Door l* t
heele werk spookt Marlene's masker als een fat. «?
1 dwangvoorstelling, waarvoor alles heeft te wijk* i.
De mannen, die zij onder haar bekoring brei .1
en naar den ondergang voert, zijn vluchtige f:
itomen, die men vergeefs zoekt vast te houd- 'u.
Zij leven slechts in hun directe reacties pp l -l
contact met deze fatale Concha. Zelfs de hoo ?
ltegenspeler, Pasquale door den voortreffelijk -n
Lionel Atwill vertolkt '?zien wij alleen als ? ?«
klankbodem voor de Marlene-figuur. Wat d< tv
vernederde aristocraat aan strijd en 'zelf kwel! s 'ij?
heeft door te maken, wordt men slechts terlö« \H
gewaar uit de mcdedeelingen aan den vriend, w' -n
hij zijn avonturen met Concha als waarschuw .r.'
vertelt. En het is dit gebrek aan tegenwicht
dit manco aan kracht en tegen-kracht, dat ?/fh
tenslotte in de teekening. der hoofdfiguur wre« '\t.
Do belangrijkheid, en geloofwaardigheid van ie» i -n*
dramatische persoonlijkheid hangt tenslotte af ?? 'uu
de aanvaardbaarheid der omgeving. Zelfs de m-^t
suggestieve verschijning (en wie zou willen < nt*
kennen dat Dietrich daartoe behoort?) w« nlt
eerst een karakter door de vormende wrijving '«^
evenwaardige levende tegenspelers.
.Het is, geloof ik,'meer dit bezwaar dat o'«-'T*
heerscht, dan de inderdaad niet bijster geluk lei?1'
compositie van het scenario.... ook al staat tlit
op naam van Dos Passos. Men kan zich een p-?val
voorstellen even rhapsodtsch en onevenwi» litfc
als deze verzameling kortb sketches, dat nochtiiat*
zou kunnen boeien door een in alle hoeken yn ? ^
film levende bezetting. Blonde Vernis" .*",
Shanghai Express" werden misschien
CHAMPAGNE KRUG
Agent»: F. Onnes & Zn. Groningen
?iiccst kitochige aconario's gedragen, die de
film:«>schiedenis kont maar men vergat dit
tegen?ver de prachtige teekening van alle figuren. Onder
l o onbetwistbare meeste rhand van Sternberg
ulde zich hot holle verhaal met een sterke spanning
n een furieusc geladenheid omdat zijn belang
telling tenslotte naar alle personages uitging en
tij het audiatur et altera pars" geen moment uit
n't oog verloor.
IntuRschen en ondanks alles!.... welk een
, unstennar is deze Sternberg! Welk een uitzondering
?lijft zijn werk nog altijd welk een klasse op
'ich zelf! Want waar komen wij ooit zoo los van
u- realiteit als in de extatische droomen van dezen
u-ester? Waar vinden wij zulk een raffinement,
i il k een suggestivitelt, zulk een beheersen ing van
-t materiaal? Het werd ditmaal een uit het lid
?trokken historie de wanhopige worsteling met
n idóo-fixo.... goed! Maar zoo onmiddellijk is
?g altijd het contact tusschen de emotie van den
aker en de materie die hij aanraakt, dat wij zijn
issie voelen beven in ieder beeld. Welk een roes
zoo'rt carnaval welk een wild levende Inferno
?o'n sigarettenfabriek. Hoe schept hij uit wat
ppengekakel, een wankele trap en een
wormekige deur. een zware, giftige atmosfeer. Hoe
voopt hij de brandende muziek van Granados op
u-t de frcnesic van het begeleidende beeld i
Het is ontzaglijk jammer, dat deze zeldzame
iuiiur aldus wordt ondermijnd door een
bezeten.'.i-ui. die hem het evenwicht en de zelfbeheersching
loods meer doet verliezen! Wij leven In een tijd
.in brave films het is hier meer gezegd van
lm» mot een litteraire11 deftigheid en een droog
tsoen. Wat wij in deze knappe, goedbedoelde,
?t te producten missen.... men ervaart het eerst
i n neer een geboren filmkunstenaar als von
Stern? I-R tot ons terugkeert.
liet is een schouwspel, dat niet zonder tragiek
grandezza mag heeten dit óndergaan van
? i groot talent in den strijd met een
dwang? ifstelling.... met den fetisj, dien het zichzelf
? liep. Maar nog altijd geeft men gaarne een
?: /.ijn heldere, nuchtere en normale" films voor
? i zoo'n carnavalscène, waar het Medusa-hoofd
* i Mariene triomfeert in het rosse tumult van
i torenden ondergang.....
ALBERT VERWEY
zeventig jaar
TAS Albert Vencey, nu hij zeventig jaar
ge' worden is, valt te zeggen, dat hij op een icelbeslecd
léven en een zeer geslaagde carrière kan terugzien.
icas de incest maatschappelijke der Tachtigers.
?i heef l. later gejracht de anderen eenïgszins
?iiil-prescntabel te maken. Alen is er zelfs nog
bezig in den vorm van eeredoctoraten en dergelijke
nijheden. Maar Vencey had deze welmeenetide
'nyen niet noodig. Nadat zijn eerste
romantisch'c. haren waren uitgevallen, heeft hij zeldzaam
r begrepen waar zijn essentieele zelf lag en wat
taak was in het leven. Hij streefde niet meer
de, allerindividueelste uitdrukking van de
individueelste emotie", als Kloos en Van
*nel, als eigenlijk ook Van Eedeh en Van Looy,
erkende, zijn verbondenheid met de Hollandsche
ilièen het vaderlandsche verleden. Hij gevoelde
verwantschap met het vorig geslacht van Potgieter
fuet, en wenschte voortaan te treden op den weg,
</?'.., si j, maar dien eigenlijk gansch Oud-Holland,
In» >cn gebaand. Den weg van het.meer verstandelijke
'<!»? uevoelige, meer algemeene dan bijzondere, meer
"'? icerige dan individueel sensitieve, waarvan, hij
* -l niet meer is afgeweken. ' . .
''.in poëzie werd koel cerebraal, phüosophisch
"i rscheidend en fijnzinnig, nooit meer emotioneel
<" impressionistisch en met geheel zijn hart gaf hij
t' aan de studie en duiding dier oude Hollanders
"' de' 16e, 17e en 19e eeuw, wier gemoed en geest hij
:< als nazaat, zoo duidelijk in zich voelde. En
"' om was het ook niet vreemd en enkel de openlijke
' nning van Verwey's aard en streven, dat men
?''??< professor maakte aan Hollands eerste
hooge" '-ol, hij den eenige der Tachtigers,'die talent met
'""litie vereènigde. Het was tegelijk een hulde aan
''? 'iroote Tachtiger litteratuur en een soort annexatie,
'"" - opeisching der Beweging voor het ^nationaal
?''tand. En dat. is het fan ook wat men in Albert
'ficey bij zijn zeventigsten geboortedag huldigt:
" Vaderlandschen Letterkundige van groote gaven,
'? zijn talent onbekrompen in dienst stelde van het
' .Icmeen, wijl hij niet enkel individueel, maar ook'
vaal voelde. ' > F. C.
i
'
?a
,/?.
-'.
r»
Wagnervereeniging: Die Walküre
CONSTANT VAN WESSEM
Stadsschouwburg, Amsterdam
DE DuiUchers, Ideo"-kunstenaar8 par forcc
majeuro wat het gevoel te kort komt
moet het verstand aanvullen hebben
feitelijk Wagner het meest schade gedaan, of liever
gezegd: zij hebben hem gesteund in een voorstel
ling, die aan de Wagneriaansche kunst een diep
zinnigheid en een taak" in de wereld gaven, die
men alleen als Duitsch nationalist kon deelen, doch
waarvan de opdringerigheid door de andere volken,
U recht, als antipathieke grootspraak werd gevoeld.
Wagner werkte als Germaan" aan do oppermacht
van een Germaansche kunst, met Germaansche
onderwerpen, ontleend aan de mythologie van het
volk. Zoo werd dan ook de voltooiing van Der
Ring des Nibelungen", waartoe Dio Walküre"
behoort, de vervulling van een jeugddroom. Het
complete werk werd te. Bayreuth in het
Festspielhaus, alias Wagnertempel, opgevoerd voor con
parterre van den Duitschen Keizer en zyn ko
ningen, een symbolische triomf voor Wagner, die
niet weinig zijn ijdelheid zal gestreeld hebben en
die bij zijn medewerkers groeide tot een hoogmoed,
omgezet in een dienst" der Festspiele, die op
onbevooroordeelden eerder een afstootende uit
werking had en gedurende de opvoeringen oen geest
deed ontstaan, waarvan Strawinsky een
qualificatie geeft als luguber".
Ik zei het reeds, Wagner's kunst werd vervalscltt
in het gebruik". Wagner's muzikale stamboom LH
zoo internationaal, hu is zoo m uiv geparentet rl aan
de Italianen en Berlioz, dat alloen de onderwerpen
van zijn muziekdrama's Duitsch zijn te noemen.
Was hij niet Wagner geweest, d.w.z. een artiest met
onbewuste muzikale instincten, die sterker waren
dan alle theorie, zijn onderworpen hadden zijn
kunst nooit gered. Maar in-zijn muzikale middelen
was hij geen schoolmeesterachtige purist, voor zijn
muzikale effecten vreesde hij geen banaliteit", hij
greep alles aan wat hem voor zijn uitdrukking
geschikt leek en juist aan deze onbekommerdheid
danken wij vele onsterfelijke bladzijden in zijn
partituren. Van de trilogie is Die Walküre" onge
twijfeld het meest levend gebleven qua muziek.
Het scénisch apparaat kan men by de beoordeeling
terzijde laten, het is vaak ontzaggelijk in een
pueHelen drang een illusie te laten zien". Het
Feuerzauber pleegt men met stoom van de centrale ver
warming te vertoonen, de WalkUren zweefden
op paarden aan koorden over het tooneel, en
wie dat niet nuchter aanzag, kon er door in
extase komen. Onze tijden zijn zoo niet meer, hoc
soberder hoc beter, en het hoeft toch niet zonder
suggestie te blijven.
De Wagnervereeniging vertrouwde voor haar
opvoering van Die Walküre" de regie toe aan
Hèinrich Strohm, die reeds in Wozzek" sterke
effecten had weten te bereiken. En de muzikale
leiduig had Erich Kleiber, eveneens een man, vol
komen berekend voor zijn taak als dirigent van
Wagner's muziek. Men kon deze voorstelling dus
met gerechtvaardigd vertrouwen tegemoet zien.
De hoofdrollen met hun suggestieve namen wer
den door eerste krachten van het Bayreuther
ensemble vertolkt (men herinnert zich Maria
Muller, die de Sieglinde zong, nog van haar prach
tige weergave van de Elisabethparty uit
Tanuhauser"), terwijl voor de kleinere rollen de Hollan
ders niet vergeten waren. Alles bij elkaar dus een
opvoering, die op het bekende voorname artistieke
peil stond, waardoor de opvoeringen van .de
Wagnervereeniging steeds hebben uitgemunt.
HITLER IN DE KLEM
Teeken/ng voor De Groene Amsterdammer door F. Hozeve/d
Laval en Litwinof hebben door het Fransch-Russisch verdrag het Derde Rijk
als in een noténkraker vastgeklemd ? ?
KROP
die
lym
«lat hi;
URE.
don
iei u
r d< u
, ee,:
t e< a
l!oe:
afdi
zoi
at'
eo
der
di
no;
paoch.
lijk
tiet
rer
??eu
u i
3»
en
"i
ar
».'
te
in
i. a,
!»
t
r
t
f AG. 9 DE GROENE No. 3024
v