Historisch Archief 1877-1940
Schumachers nieuwste werk
N& *è*f
W/mSc/iUfnocher, w/ens
tentoonst«///ng fc/j Van
Lier heden wordt ge
opend, !n zijn atelier
WIM SCHUMACHER
bij Van Lier, Amsterdam
Kunst en persoonlijkheid
EIGENLIJK 'is het opschrift niet juist, maar
zou wat volgt moeten heeren: By
Schuhmacher op het atelier". Want ik ben op het
groote, zuivere atelier van Schuhmacher vooruit
' de schilderijen en de tcekeningen gaan kijken, dio
hij by van Lier zou tentoonstellen. Zoo'n bezoek
aan een atelier heeft vele bekoringen en is ook
altyd wat hachelijk. Het heeft de bekoring, dat
ge de schilderyen ziet in hun eigen thuis" en in
?het licht, waarin ze ontstonden, dus in het' licht,
waartegenover de schilder zijn kleur en alles voelt
verantwoord. Het heeft daarenboven de bekoring,
dat ge het atelier zelf ziet, en, daar alles-in-alles is,
begrijpt ge ook uit dat atelier al een deel van
'schilders wezen; iemand maakt steeds de meest
eigen kamer naar zijn gelijkenis. Het atelier van
Schuhmacher is ruim, zuiver, met een groot, open
licht en het is precies in orde, in een mannelijke
orde, die weer anders is dan een vrouwelyke net
heid. En hoe is die orde hier: koel, zuiver, nauw
keurig; er is geen vuiltje in de lucht noch.aan de
lucht. Dat is reeds oen aanduiding van het werk.
Maar ik zei ook, dat zoo'n bezoek altijd hachelijk
ter Het is dat. Het is dat hierom. Het is mij, soms
tot mijn last, natuurlek, tegenover schilderyen
altyd praecies te zyn en nauwkeurig te wezen
? (schilderyen zyn voor mij geen bonbons of geen
aangenaam vertier, maar belangrijke wezens) en
ge staat dan met den schilder, voor wie de schilde
rijen zyn onverwoestbaar leven zyn (dat hoort
zóó !), ge staat met den schilder voor zyn werk en
iedereen weet, die wat wcrkeiyks bedrijft, dat
wanneer een ander naast je staat, dat ge 't eigen
werk ziet met nog grooter scherpte dan ooit te
voor en tegeiyk met allo liefde, die ge ervoor
.gevoelt. De opmerkingen, die ge maakt, snyden
, dan in een als levend, gespannen vleesch, en zulk
snyden (ook een kritikus is een mensch) heb ik
nooit aangenaam gevonden, als het by toeval
een wond zou maken en niet een verluchting was.
Dat is het gevoel der hachelykheid dat ik onder
vond, toen ik op weg was met een bevriende naar
het atelier, maar dat is ook het gevoel, dat over was,
zoodra Schuhmacher de schilderijen, het een na
het ander, langzaam aan en als wat abstract, op
den ezel begon te zetten in het licht van den
blanken dag. Het hacheiyke verdween; ik zag, dat
het werk niet alleen was, wat ik verwachtte» maar
dat het beter was dan het voorgaande. Er was iet»
nieuws in gekomen; iets verheugends was er in;
PAG. 12 DE GROENE Ne.»M
iets waarby ik dacht: dat wou deze bedachtzanii
vooruitgaander altyd, maar dat -kan hy nu i H
wist nu, dat we in Schuhmacher een schildoi
bezitten, die den tijd van de algemeene waardeerin».
(die by velen niets is dan een mee-praten) tegemoet
kan zien en die een vryheid had gevonden, di>
het bewys is, dat de persoonhjkheid geen ren
meer ondervond door wie ook der anderen, wanneet
ze zich tot werken zet.
De persoonlijkheid van den schilder
Misschien mag ik hier een uiterlijk portret \
teekenen, dat voor n\y altyd het symbool is vut
het innerhjk, want» zooals ik meen dat ik geschtv
ven heb: op een bepaalden tijd in het leven foi
meert de geest het lichaam. Het lichaam in zij»
vorm, ui zyn uitdrukking hangt dan af vnn do
geest. Dat is wat ik hier bedoel, en dat is wat
\iby de schilders en schryvers het duidelykst
ziet, want hun daad in het leven is: vormen t
maken of melodieën te geven, die ab deinende voi
men zyn. Schuhmacher is eer lang en rank, er i
geen overtollig vleesch aan dat lichaam; er is eo:
propere bouw, zooals ge dat zoudt kunnen noemen
het is een lichaam, dat zóó ook wel zal blijven; dn
zich gemakkeiyk in de kleêren en toch fel bewccgi
Schuhmacher heeft den naam van fel te zijn ei
hy is dat. Maar zóó neergeschreven is dat neot
schrift toch te oppervlakkig, zelfs voor h<
uiterlyk" portret. Ik ken hem daarvoor lan
genoeg en we hebben een omgang, die niet
vyandigs bezit. Schumacher dus is fel, mn;.
alle duigen hebben steeds een diepen grbn«;
by een schilder, by een scbry ver (anders beteek<
non zy niets en hooren by de kudde i) en w«
is die diepere grond by Schuhmacher; van zij
verzet tegen de buitenwacht? Ik zou zeggei
dat zulk verzet, minder revolutionnair lijkt h'
mij dan Schuhmacher soms zelf meent, berust <
twee essentieoio dingen in hem. Dio twee clinp
zyn: Ie een natuurlijke onafhankelijkheid ?
2e een gevoeligheid, die hy zich tegenover nndor.
niet wil weten te bezitten, maar die nu, en dat
wat ik vermoedde, steeds verwachtte, zich
zyn werk op een dag zou openbaren en die h<
werk een grooter waarde zou geven, en een
gelzou zijn in het werk. Dat iemand zijn
gevoeligluhi den omgang versteekt, verbergt, is toch
nuschelyk. Want het is merkwaardig en zeker, ,d
in den omgang de anderen steeds van die gevool i
heid misbruik willen maken om u te verzwakt» ? :
daar tegen op zijn achterste pooten te gaan stiut .
is een vanzelfsprekende stand. Maar, wann*
ge die gevoeligheid, verborgen, bezit zij neet
steeds toe by een toegewijd leven in kracht en <; ?
kracht.wordt zoo groot, dat zij zich openbaart <
het werk, dat de onomwonden bekentenis,
onweerstaanbro bekentenis is van het innerli .
En dat moeten wy hebben; de rest gaat vooH
En dat moest Schuhmacher hebben; de gevool
heid, geopenbaard, moesten wc hebben, want
zou de kleur en alles verryken, zij zou het zonli*
zyn, het hartelicht over en in zyn lust tot na u
keurigheid. Zy zou die nauwkeurigheid <? *
gemeenzaamheid schenken; zij zou het werk
bloesem der kleur schenken; zy zou de nauvvkcut
heid doen opgaan in de schoonheid. Zij zou ons i
iets geven: ze zou het heele werk niet een mozi
laten biy ven van verscheidene, min of meer AVU.
deer bare deelen; zij zou van het heele werk r<
lichaam maken, dat een eender bloed rijkl>>
doórvliet.
Er is nog iets, wat vanzelf komt in het schildoi
wanneer de gevoeligheid zich , ongcstrcmd k" ??:
laten gaan, en dat is ruimte. Het gevoel'van zi'
ui een ruimte gemakkeUjk te bewegen is een a;i >
gcnaam gevoel voor den geest; hy zoekt dat* ^ .
ruimte ia in het werk van Schuhmacher gekout'
Hy had ze vroeger niet of minder, juist als <!
innigheid. Hy teekende van een landschap «>
vormen meer afzonderiyk, in plaats van ze in «!?
ruimte te geven, als functie van de ruimte... ?
Pe tentoonstelling
Nu verwacht, denk ik, de lezer nog een kort'
bespreking van wat de tentoonstelling van di'
alles brengt.' Zy bestaat uit naaktteekeningen.
maar vooral bestaat ze uit schilderyen voor mij.'
Die zyn hier onweersprekelijk de hoofdzaak<en.
di'vertoonen de gewonnen eigenschappen het raccsi
dadelijk. Deze schilderyen zyn uit '34 of als uit
dat jaar te rekenen.-Het zijn landschappen uit
het Zuiden (van da Rocca), haakten enz. in een
landschap, portret en stillevens van vogels, van
«en lam, van een eendje in den greep van hand
schoenen. <.. ??"..
ML"
LJ J*^«
*»»«
Illf _ ^
f^!l^*-:-¥*^%: ''J
fa* /«W w:J&>,«J?3&i
Et*. «
/t*..
"
Van do tweo landschappen uit hot'"zuiden,
^ u-bij go nop: dn n oon stadsgezicht moet rekenen
., dn Koren, ia. hot schilderij* dat do schilder
- ipohvoj» dn Hoecn noomdo. hot meost
nnntrekk ijko. Ik wil niet zoggon.-dat dit dn Roccn hot
» mgrijk«to schildonj van do toritoonstelling is,
?t zou onjuist zijn. maar het gezicht op dezo
- d of lievor op dit stadje, met den steencn hcuvol
?t irnchtor, is oen schilderij, waarvan de
geestigI <l in do geschilderde details, en Schuhmacher
l .»f nauwkeurig, de gevoelige geestigheid u
oni; Idellijk aandoet met dat gevoel van welbehagen,
?i een gekund iets, waar tevens het gevoel in
??? nbaar werd, u nltyd geoft. Het Landschap
'<? Rocea) geeft dat minder; het schilderij da
l; ft-a is vollediger. Van de drie stillevens:
l- doodo Lam, het Eendje met de
hand- ««enen en het Stilleven met de watervogels is
'i' ? niet zoo eenvoudig te bepalen. Verschillend
' ntten zij verschillende eigenschappen. Het
'de Lam is een schildering van witten, aan
iko. witten menig werk van don schilder zijn
! *soonlijkheid ontleent; liet schilderij met het
de eendje in den greep der gele handschoenen,
' velke handschoenen ge den greep der handen
? voelt (een symbool?) is het meest ongewono
\ k voor Schuhmacher. Zuiver zyn de golon"
\ het eendje tegenover het geel der handschoenen
?ven. zuiver zyn deze gelen tegenover het wit
het wat wolk-achtig geworden papier. Het
??on ongewoon schildergtje in de reeks der
ken, en zooals zulke ongewone werken dikwijls
' " i oen gansch vernieuwde schilderslust gemaakt
? ..is het voor den verzamelaar van
Schuh.fhers of den liefhebber daarvan een verrassend
f t et stilleven der watervogels met ook een flesch
? «las, is hot volste schildery van de heele
ten?iistolling, oen schilderij, dat den Schuhmacher
* heden het belangrykst zou vertegenwoordigen
' »-en museum. En waarom? Hier is de kunde van
"schilder tot haar grootste kracht' gekomen
? hier hoeft do kleur den moesten rijkdom. En
?/.e rijkdom is niet alleen, wat ge zoudt denken,
"' déschildering van den donkren, zeldzamen,
?-«'tts, maar déze rijkdom is zeker zoo groot in de
? liildering van den witten eend (links op het
'?liilderij). Hier beteekenen de witten aUerlei kleur
'!(t saam en ik durf zeggen dat deze verzameling
'??n .witten door geen andere tot nu toe van
s<'huhmacher werd overtroffen.
De t\veo schilderyen met figuur, een portret
fin Mevr. D. (met het wy kende duinlandschap bij
"Voet) en het kleine liggende naakt in de duinen
doen ons genieten van de hing-verwachte, toch ge
komen ruimte in de schilderyen Van Schuhmacher.
Beide zyn zy ten eerste een levcndo ruimte,
en daarin ligt half de geportretteerde
(Mevr. D.) met de strakke blauwe oogen, en
daarin ligt, en is, voor Schuhmacher zeld
zaam dichterlijk!, het blonde naakt geschil
derd. En in dit naakt (zie buik en borsten).
is, hoewel met groote terughouding de
zinnctijkheiügekomen, die vroeger te veel.ont
brak bij Schuhmacher n zijnen naakten
iets te houterigs kon geven, en gaf. Ge weet,
dat ik ui den laatsten tijd in veel werken
van velen een te kort aan. zinnelijkheid
vond, het leek of alles ging verschralen
ni Holland, hier is (wonderlijk in dezen
tijd I) een tekort opgeheven - en dat
beteekent op deze tentoonstelling n ver
rijking te meer. ' .
PLABSCHAEUT
PAG. 13 DE GROENE Ne. 3021