De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 18 mei pagina 9

18 mei 1935 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

J FT. i i i , i i INDUSTRIALISATIE? C. A. Klaasse N.OE IJUILEMSCnE HET zyu allerminst alleen do oppositioneelu groepen die meer on meer de wenschelijkhelii betoogon om een meer actieve econo mische politiek te voeren. Het overheidsingrijpen op het terrein van do volkswelvaart is in de laatste jaren al voortdurend verder gegaan. PO tjjd dat lioel schuchter het suikersteunwctje werd gelan ceerd ligt reeds ver achter ons, evenals de daarbij passende mentaliteit die toch feitelijk overheidasteuumaatregelen ondingen vond en in de aller eerste plaats daarvoor sociale rechtvaardiging zocht. Het heele terrein van de productie van bo demvoortbrengselen valt op het oogenblik binnen het areaal van de overheidsbemoeiing, een groot aantal industrieën zien de inheemsche markt door roiitingenteerinp beschermd, de verhouding tusschen debiteur en crediteur is in verschillende ge» 'vallen onderwerp van ingrijpen van hoogerband. Maar toch zal de regeering zelf onmiddellijk toe geven dat de draagwijdte van alle maatregelen maar een beperkte is. Wanneer men in enkele woorden het karakter van de tot nu toe gevoerde economische politiek zou willen karakteriseeren, ? dan kan men dat als volgt doen: wanneer de ge troffen maatregelen het doel volkomen bereiken, t Uu» zullen zij nimmer verder strekken dan de ach teruitgang in verschillende bedrijfstakken te rem men, doch nergens positieve verbetering nastre ven. In zooverre kan men al do getroffen maatrege len als passief bestempelen dat de opzet nergens is nieuwe welvaartsbronnen te creëeren, maar hoog stens om het verder opdrogen van bestaande te belemmeren. Wat voor een zuiver conjunctureele, dus tydehjke, depressie inderdaad een goede regeeringspolitiek mag h'eeten.. Het is hier allerminst de plaats om de principieele vraag op te werpen of de economische inzin king die wij thans meemaken een onderdeel van «?on conjunctuurgolf is dan wel of dieper ingrijpende ('actoren aan het werk zijn, of z.g. structureele" wijzigingen in het spel zijn, die natuurlijk ook .m-hoel andere remedies hebben dan slechts de opper vlakte rakende kwalen. Zou men inderdaad tot de slotsom komen dat ordening de voorkeur verdient boven het vrije spel van economische krachten", dan moet men zich voorbereiden op verscheidene jaren van gelcidolijken groei. Immers wanneer men de ovcnwichtsapparatuur v&n vrije prijsvorming wil wegnemen, dan moet men daarvoor in de plaats toch iets anders stellen. En wanneer men dat doet, dan zal men er vanzelf toe komen de gebreken van den prijs als richtinggovenden factor in het produc tieproces, die zoo menigvuldig z\jn, uit den weg te runnen. In dat geval zal de opbouw van de orde ning allerminst eenvoudig zijn en een buitenge woon omvangrijke organisatie noodig maken. Maar het is niet noodig dadelijk aan die ver strekkende projecten te denken wanneer men toch een meer actieve economische politiek meent te 'moeten nastreven. Men kan het in rechtmatigen twijfel trekken of de huidige toestand in de wereld iets anders en iets meer is dan een conjunctureele inzinking, een zeer diepe en zeer langdurige, maar dan toch een golf in een op- en neergaande bewe ging; nog niet gëlooven aan werkelijke ingrijpende .structureele wijzigingen, maar dan toch de meening zijn toegedaan, dat, wat ons land betreft, wij ons zullen moeten voorbereiden op duurzame wijziging der verhoudingen. Eén van de voornaamste oorza ken van de teruggang van onze volkswelvaart is onmiskenbaar het steeds verder inkrimpende afzet gebied' in het buitenland voor onze bodemvoort- . brengselen (dit begrip dan in den ruimsten zin ge nomen). Daartoe heeft in hooge mate meegewerkt het feit dat onze voornaamste afnemerslanden, die sterk geïndustrialiseerd waren, door de depressie,, deafzet voor hun fabrikaten sterk zagen inkrimpen, zoodat zy tot steun van de volkswelvaart weer een wat ruimer werkgelegenheid in de agrarische be- ,, Prof. Buser's Meisjes-Instituut TCI l ETC? KJ boven 8t. Gallen, Zwlt*. l CUmiN In het Slntligebled. VerblUf In da Alpep zonder schoolverzuim.' ? ''?'.. Volledig* cursus tot eindexamen. Handelsdlploma. Inten sieve talenstudie. Volledige Huishoudschool. Afzonderlijk KINDERTEHUIS uitstekend Ingericht. Qroote speel- en sport terreinen. Zomer* en Wintersport. Wandelen. Schoolbegin In September. Jull>Seplembert Idaaal vaoaniiaverfalljf. ZUSTER- |llirVB|irP boven Vevey bU het meer van untAHKt IISTITUÜT '" | Oenive met FRANSCH «U hoofdtaai i h-ij ven wilden scheppen. Ka nu zou men dus kun nen hopen dat zoodra de industrioelo opleving doorbreekt ook de afweer tegen onze bodempro ducten weer minder zal worden. Maar nu is in dat verband er rekening .mee te houden dat zelfs mj oen conjunctureele. opleving toch do industrieele afzet van onze bedoelde afnemerslanden gehand i? capt blijft door het blijvende geringere absorptie vermogen voor Kuropeesche fabrikaten in een aantal overzeesche landen. In zooverre kan men namehjk niet ontkennen dat er niet alleen van een ttydeiyke inzinking sprake is, omdat door de indus trialisatie van verscheidene vroeger voornamelijk agrarische gebieden bepaalde afzetgebieden blij* vend gesloten zullen zijn. Daar komen dus wel degelijk factoren van structureele wijziging naar voren. Zoodat, al die omstandigheden meegerekend, wij er ons heusch langzamerhand op zullen moeten inschieten dat de arbeidsverdeelmg die ons voor heen op ruimo schaal d.e levering van agrarische producten in ruil voor fabrikaten had toebedeeld in de toekomst ten deele verstoord zal blijven, ook nadat de algemeenc economische toestand is ver beterd. ?Zoodat het voor de hand ligt dat men verschui ving van de productieve krachten uit de agrarische bedrijven naar de industrie als n der onderdeelen van een actieve economische politiek beschouwt*. Wanneer wij op den duur de fabrikaten waaraan >vy behoefte hebben niet meer zullen krijgen in ruil voor bodem voortbrengselen, dan zullen wij die zelf moeten maken. Dit probleem van de indus trialisatie is in den laatsten tijd van verschillende zijden ter tafel gebracht, zoowel op het S.D.A.P.Paasch-congres als enkele dagen geleden by het congres in den Haag gehouden in samenwerking tusschen verschillende katholieke groepen. Men kan dan onmiddellijk de vraag stellen: welke rol kan bij dat proces de regeering spelen? Men kan zich dat ingrypen op verschillende wijze denken. Wanneer wy afzien van den meest radi calen vorm: oprichting van staatsbedrijven, dan kan men drie hoofdvormen van staatsbemoeienis aangeven: protectie, steun by de financiering, en tenslotte de muist ingrijpende activiteit:' voorlichtings- en studiedienst. Om by het laatste te be* ginnen, een kiem voor zulk een organisatie is reeds in oenige provincies, dus uitgaand van de locale overheid, gecreëerd en in verschillende andere pro vincies en zelfs steden in voorbereiding t.w. do economisch-technologische instituten. .Deze hebben ten doel om te bestudeeren welke projecten in ver band met den eigenaard van de streek kans hebben op oen duurzame ontplooiing van de werkgelegen heid. Men kan natuurlijk de vraag stellen of dat werk beter gecentraliseerd door den Staat kan ge-' beuren dan door locale overheden; voor beide, zoowel centralisatie als decentralisatie, is iets te MOQUETTE-TAPIJT IN DIVERSE KLEUREN EN KWALITEITEN 100 breed 4 O J? par VRAAGT TOEZENDING VAN PRIJZENGIDS DER 6 ZONEN HYPOTHEEKBANK Leden der ^^ESE^ directie: Mr. A. S. MIEDEMA en A. E. THIERRY LE BYE DOLLEMAN . , f Pandbrieven f 39.256.150. Hypotheken f 39.aa4.996.- Reserve8 . f Een polls der LEVENSVERZEKERING MU. ARNHEM" Is een waarborg voor het welzijn van Uw gezin. zeggen. En vervolgens kan men de vraag stellen of zulk een studiedienst wel noodig is en of werke) jk het particulier initiatief niet actief genoeg is ? >\\ alle economische mogelijkheden met rendabilitoi s. kans uit te buiten. Wat betreft den steun bij de financiering. «? k daar zijn reeds voorloopers. De Limburgsche indi >? triebank, die in nauwe samenwerking met het da u gevestigde regionale economisch-technologischo in. stituut zal staan, is een soort gemengd bedrij'. waarin do overheid wel het overwicht heeft. H -t probleem van de industriebank en de noodzaak 'daarvan voor industrialisatie is niet eenvoud .'. Wil zulk een instituut beteekenis hebben, dan zal l >t voornameiyk moeten zijn voor de verstrekking vu kapitaal voor belegging hi immobilia waarvoor »? gewone credietbanken uiteraard de middelen n i kunnen verschaffen. Voor dat doel kunnen ind tdaad dergelyke instituten groote waarde hebb- u. dus voor kapitaalsverstrekking op langen term in overal daar waar men niet of nog niet een ber» op do kapitaalmarkt kan doen. Of die geval zich heel veel zullen voordoen is echter een o\ vraag, juist omdat vaak nieuwe industrieën zul kunnen worden aangebreid" aan bestaande k< >i taalkrachtige ondernemingen. En tenslotte is daar de kwestie van prote* Wy komen hier op het terrein van de trndition- oio Mopvoedingsbescherming", waar vaak overtui :<!« protectionisten en vryhandelaars-met-ruime >pvatting elkaar ontmoeten n tot overeenstemn ins kunnen raken. Het igkt geenszins onmogelijk .lat op den duur zal blijken dat deze derde moge 'fcheld voor de meeste gevallen de meest aantrel kV lijke en eenig noodige is. Intusschen is elk vai de genoemde drie factoren voldoende om een i«l boekdeel aan te wyden. Een volgende keer zv'llep' op elk daarvan iets dieper ingaan. 1.1. Insulaire Hypotheekbank te ZIERIKZEE, >ee c ulc: 1 o Pandbrieven 100 % groot f 1000.?en f500. ie aan d brieven der Insulaire behooren >.a tot de beleggingsfondsen der Rijks» postspaarbank N.V. BATAAFSCHE HYPOTHEEKBANK AMSTERDAM Anno 1880 Geeft uit tegen beurtkoeri: 4 % PANDBRIEVEN In «tukken van * f 1000,-, f 500,- en f 100,-. Coupon» Januari en Juli Belastingzaken ONGEVALLEN Voor slechts met bus, tram, spoor, enz. zijn aan de orde van den dag! f I. 2.50 jaarpremie kunt U zich reeds f5.000 bij overlijden, f 10.000 bij invaliditeit tengevolge van zoo'n ongeval verzekeren bij de U NIEUWE ? ? ? V'-' RANIf SCHIEDAM W U JT\ l H IV Postgiro 19154 - (Zegelkosten f 0.50)-Vraagt inlichtingen Bijkantoor AMSTERDAM, Damrak95/6. Tel.32020. Bijkantoor DEN HAAG, Tournooiveld. Tel. 180588. RESIDENTIE HYPOTHEEKBANK N.V. '$-G RAVEN H AG E - Annm Paulownmstraat 97 *?* .... ?«. Hypothe«kbrl«ven.. f 15.888.200. H/Pieken f l6'1l7'100- Reserve, f 788.800. Dlrectle: K. E. ABBING - D. VAN OORDT HEERENKLEEDING VOOR VADER EN ZOON TOT REDELIJKE PRIJZEN ADRIAAN SCHAKEL HEILIGEWEG - TELEFOON 37273 Er kwamen twee heeren uit het Noorden Toen ze eenmaal van SCHAKEL hoorden Kochten ze daar een jat Tegelijk ook een dat Cn schoenen en hoeden en boorden SPREEKT men over Kantoormeubelen en BRANDKASTEN dan denkt men direct aan MOZES KNAP? Oude Hoogstraat 1, Amsterdam N.V. DE HOLLANDSCHE VOORSCHOTBANK KRUISWEG 70 - HAARLEM De Bank verstrekt voorschotten met een minimum van ?1000.» op billijke en wat de terugbetaling betreft gunstige voorwaarden, onder borgtocht of zake lijke zekerheid. Een prospectus wordt op aanvraag gaarne toegezonden. INZENDERS VAN MANUSCRIPTEN wordt verzocht bij hun bijdragen et n gefrankeerd brlefomslic met adres van den aftender in te sluiten. Op het adres van stukken, voor de redactie be* stemdi vermelde men (een namen van personen N.V VERZEKER ING-MAATSCHAPPIJ OPGERICHT A2 1894 AM5TERDAN.C-KEIZERSGRACHT 570. INBRAAK; BRAND;ONGEVALLEN-EN WATERLEIDINOSCHADEVERZEKERING. Wettelijk en werkelijk inkomen EEN vorig maal wijdde ik een. beschouwing aan de moeilijkheden, waarvoor zich de contribuabele bij zyn aangifte Vermogens belasting op l Mei 1935 ziet geplaatst. In aan vulling hierop zal de aangifte Inkomstenbelasting in deze bespreking worden betrokken. By het vastleggen van het begrip inkomen heeft de wetgever bezwaren te overwinnen^ die voor de vaststelling van het vermogen niet gelden. Het vermogen wordt aangegeven naar den toestand op een bepaalden datum. Het inkomen, dat kan worden gedefinieerd als de som van de zuivere opbrengsten die belastingplichtige geniet, zal naar zyn aard over een zeker tijdvak moeten worden berekend. Wil men nu over het belastingjaar van l Mei 1035 tot 30 April 1930 heffen over het inkomen,'dat in deze periode werkeUJ k is genoten, dan zal het opleggen van den aanslag moeten worden uitgesteld tot dit jaar verstreken is, waardoor die aanslag als het hinkende paard achteraan komt. Neemt men het achter ons liggende jaar (1934) als maatstaf, dan loopt men de kans dat sindsdien wijzigingen ztfn ingetreden, zoodat het inkomen in het verleden waarnaar de aanslag wordt geregeld sterk kanafwijken van, het inkomen dat in het jaar van den aanslag wordt genoten en waaruit de belasting toch maar moet worden voldaan: ? PAG. U 01 GROENE No. 3024 Het stelsel van onze wet neergelegd in de ar t/m 14 tracht aan deze bezwaren zooveel mof < tegemoet te komen door alleen te heffen va bronnen van inkomen, die bij den aanvang vai belastingjaar (l Mei) nog bestaan. Is het verkocht of heeft men ontslag gekregen uit ? betrekking, is dus de bron opgedroogd en kan ? het komende belastingjaar geen opbrengst t worden verwacht dan zal de in het verleden gou* opbrengst niet meer in de aangifte worden, o nomen. Van de pp l Mei bestaande bronnen w opgegeven hetgeen deze over het achter liggende kalenderjaar (of boekjaar) hebben u, leverd, mits deze bron het geheele kalender voor ons heeft gevloeid. Wij zullen deze vc aanduiden als oude bronnen. Van de nieuwe b1 nen van inkomen, die nog niet een vol kalen of boekjaar opbrengst hebben gegeven wordt opbrengst begroot. Hieronder een voorbeeld:' A oefent sinds jaren een bedrijf uit en geeft op l Mei 1935 aan de bedrijfswinst over het lafl' boekjaar groot / 6.000.?. l Maart 1935 heeft evenwel geërfd / 40.000.?4 pCt. obligaties, l Mei 1935 is dus ztfn positie in vergelijking i l Mei 1984 in zooverre gewijzigd, dat hij naast wisselende inkomsten uit zijn zaak rekenen kan < een vaste rentebate van ? 1600.?. Ptf den aan; r 1035/86 houden we met deze pas verworven > isten rekening en wordt de opbrengst uit 1 sieuwe bronnen van inkomen (elk effect is ce?n " leriyke bron van inkomen) gesteld op ' .?. Voor l Mei 1030 verkoopt A zijn zaak ? vangt daarvoor / 20.000.?, die hij -belegt in ' end goed. De winsten in 1035 nog uit de k erkrogen vallen vrij doch daarvoor treedt in ?' ats de opbrengst van het onroerend goed, dio ?i Mg houdende met bruto huuropbrengst per '? onder aftrek Van vaste lasten en gemaakte < loudskosten wordt begroot. De aanslag Ls -n naast eby in overeenstemming met hot k- lijk inkomen van A, die zich nu als rentenier !>? i»t on looft va-n de opbrengst van zijn ver?'?'».. '''?/' ' ' ? ? -.' .' '?? \ '? . >' /.in van ons .stelsel ia het werkelijk inkomen '?' ijelastingjaar to benaderen en in bovenstaand i' -eld wordt dit, ondanks do ingrijpende wijzi?';?' die het inkomen onderging, bereikt. Maar al Iwtul. n we alleen rekening met do per l Mei' 'l'" ndo brounon, dan kan nog de wijze waarop '^ i- konten hieruit wordt bepaald ertoe leiden, »t h t belastbaar inkomen st«?rk van het werkelijk Aoi, on afwijkt. ?-.'??' ?'l..;.tsen we ons op den bodem der realiteit dan "«l' i alléinkomsten, die daadwerkelijk worden r>u»v u moeten worden belast, niete meer en niets "'"'t. Ons stelsel houdt echter by nieuwe bron"h -tii een begroot ing vast, welko uiteraard van " w ikolijkheid kau en zal afwyken, en voor de "'l' Bronnen wordt het inkomen over het afgeloopen jaar als maatstaf genomen. In een ttfd van dalende winsten en ingrijpende salaris- en loonkortuigen kan ook het aanleggen van den maatstaf van een beter verleden in het schrale heden pijnlijk worden gevoeld. Is het inkomen in 1935 met 10 pCt. gedaald, dan krijgt men in den aanslag 1935/36 te betalen over het hoogere inkomen van 1934, waarby de druk nog wordt verzwaard door de stijging der belastingtarieven. r-e consequentie van het stelsel, dat by een nieuwe bron als regel tweemaal naar 'denzelfden maatstaf wordt belast, vindt by belastingplich tigen moeilijk ingang. Iemand opent op l Januari 1934 een zaak en wordt dus per l Mei.1034 begroot voor de winst, 'l Mei 1935 wordt het resultaat van het eerste boekjaar aangegeven, want. nu bestaat do bron een vol boekjaar.. Wanneer 1934, dat tweemaal als maatstaf wordt genomen, slechts een mager resultaat afwerpt wOrdt deze constructie gaarne aanvaard. 'Maar zy, waarvoor een inkomen naar het in de art. 12 t/m 14 neergelegde stelsel wordt geconstrueerd, dat het werkelijk genoten inkomen te boven gaat, leggen zich hierbij mociUJk neer en hun grieven worden maar weinig verzacht door de dikwijls moeizaam verkregen overtuiging, dat de aanslagen met de wettelijke^voorechriften in overeenstemming zyn. . Na het voorgaande zal u duidelijk zijn dat dit stelsel, een spruit van Duitschen bloede,, niet zonder'zin is. Door zijn gemis aan eenvoud wekt het echter veel misverstand, dit temeer waar zich gevallen voordoen, waarbij wettelijk inkomen on PAG. 17 DE GROENE Ne.X>H werkelijk inkomen sterk uiteenloopen. Een practijk van twintig jaar heeft bewezen, dat belanghebben de zich met een geconstrueerd inkomen niet AVI» verzoenen, wanneer dit m zijn nadeel uitvalt, men houdt er terecht aan vast dat meu over het wer kelijk inkomen wil betalen, althans niet over een bedrag dat daarboven gaat. Ik wil hier niet onvermeld laten déjungstc publicatie van de Vereenigiug voor Belasting wetenschap (April 1935) over Het verband tusschen het belastingjaar en het tijdvak, waar over het inkomen wordt' genoten". Dé. studie commissie, die dit terrein heeft bearbeid, behandelt uitvoerig de gebreken, die het huidige stelsel aan kleven en spreekt zich in meerderheid voor algeheele vernieuwing uit. waarbij een naheffing van het werkelijk inkomen, los van het nl of niet be staan van de bron per l Mei, wordt aanbevolen. Door voorloopige aanslagen bij den ^aanvang van het belastingjaar, waarop ha afloop kan worden bijgevordcrd of gerestitueerd wordt het ideaal, n aanslag naar het werkelijk' inkomen die betaald wordt in de periode dat dit inkomen wordt genoten, zoo dicht mogelijk benaderd, . ' Werd dit plan uitgevoerd, dan zou daarmede veel ergernis worden bezworen, veel procedures en administratieve rompslomp worden voorkomen en voor alles we konden ons verheugen over den een voud van een regeling, die algemeen zou worden begrepen. Zeer zeker zijn er practische bezwaren en deze worden m.i, in het rapport der commissie nog niet ten volle onder oogen gezien. W. II: MEIJBURO die aym onder Duvnj kloim ?dat hij ! ' VRE. don iei \\ ' d« u nfdi zoi at' etder nö; liet «n ti i 2u en in ar ».' .Ie A r. 4» a

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl