Historisch Archief 1877-1940
;
l
ik heb opgenoemd, die uiet het geuie vu do magische
kracht van Lawrence heeft erkend.
Men stelle zich voor: ceu jong tweede luitenant
vnn het Egyptische expoditieleger gaat naar de
Arabische kust, waar plaatselijke opstanden van
de West-Arabieren tegen hun Turkscho
overheerschers zy*n uitgebroken. Daar bewerkstelligt
hij dat do opstandelingen n front vormen, en
dat enkel met de hulp van een paar Britschc offi
cieren, die allen ouder waren dan hij en al!e.i be
roepsmilitairen, maar die zich gaarne onder zijn
eiding stelden. . ,
t Door z^jn stoutmoedigheid, zijn strategie en zyn
nieuwe tactiek smeedde hij de woelige Arabische
stammen samen tot zulk een waardevolle
strijdmacht, dat hg twee Turksche divisies tot onwerk
zaamheid doemde en zoodoende een flankdekking
voor den eindaauval van Lord AÜenby door
Palestina en Syriëkon verschaffen, waarvan deze
groote generaal de waarde herhaaldelijk heeft
erkend.
De zeven zuilen der wijsheid"
A IJS ik het buitengewoon belangrijke boek van
Lawrence beschouw, dat tot titel heeft The
Seveu Pillars of Wisdom" en dat- enkel als priv
uitgave in 120 exemplaren werd gedrukt, is het
?» interessant om de juiste gevoelens van den schrijver
omtrent dit- boek eens na te gaan.
Hij zond het mij toe om het feitenmateriaal te
ooiutroleeren. Ik voorzag het van eenige opmer
kingen en speciaal wees ik hem erop dat ik vond
dat hij onvoldoende den nadruk op de climax van'
het boek had gelegd, n.l. de verovering van en het.
binnentrekken in Damascus: Ik zei, dat ik dacht
dat dit het doel van de geheele Arabische beweging
was geweest, het oogmerk waar men van het begin
af van was uitgegaan. Ik voegde er ook aan toe,
dat de menschen die het boek zouden lezen het op
die manier zouden opvatten en er des te meer van
zonden genieten. '
T)e antwoorden van Lnwrenco op mijn critiek
waren ondubbelzinnig.
Hij zei: ..Ik wil niot dat .du. lezer» van het boek
zullen ..genieten". Als ik togen discipline en dienst
baarheid in het geweer kom, veroordeel ik vooral
inijV.olf. 31ijn hoele leven heb ik godiond. on ik vind
het afschuwelijk.... Hot ideaal dor wetenschap
hob ik gediend, het 'idoiuil-van to bouwen tuin do
oenheid van oen groot volk, on nu dien ik weer als
gewoon soldaat, .lo hobt golijk als je zegt dat het
zjch-ovorgevon in zulk oon dionst don monsch
gelukkig kan maken.... maar «lat schijnt mij oen
iniuioreol gevoel too. {tl*of jo oen togrooto wlswolop
hot loven ttvkt. Wij-hebben nii-t hot wilt jiohikkig
to zijn: on ikgoloof, dat- ik in mijn lovoji die -/mulo
behendig hob ontwokoti! l M Timkcorps is oon
prachtig' boetedoening- voor oon »\ to vroupdovnllt*
jeugd !"? «
Toon ik lator mot H. «. Wolls, die hot book ook
had besprokon, do ? Sovon Pillars'' besprak,
vroeg ik hom naar zijn oordeel. Hij zoi: ..Hut is een
prachtboek. Volgens mij is hot het mooiste stuk
proza, dat de laatste 150 jaar in de Engolseho taal
? is..geschreven." En ik goloof niet, dat iomaad van
Wells kan zoggen, dat hij een manisdioonnoodige ,
complimentjes pleegt uit to doelen.
Lawrence's boek ..K o volt in the Dcsort" is och be
knopte uitgave van The.Sovon Pillars". Hét geeft
do handeling van liet v,erhaal op yoortreffolijke
wijze weer, doch mist iots van do schoonheid n
fierheid van het grootere werk.
In de laatste periode van zijn dionst verband bij
«lo luchtmacht wijdde Lawrence zich geheel aan
«lo techniek, speciaal aatl do motorboUwkundo.Een
vooraanstaand ingenieur...vertelde mij eens, dat
Lttwréncc het'nieuwste op het gebied van scheeps
motoren geschreven had, en. dat er nu werkelijk
niets meer over gezegd kon worden zoolang er
zich geen nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden voor
deden. Het is zeldzaam en inderdaad bijna
onge.looflijk, dat een groot classicus* iti staat is zoo ver
in de techniek door te dringun.
Volgens mij was Lawrence de grootste figuur, .
dio Engeland; in den oorlog heeft voortgebracht.
W. F. «Tiiiuxo
HABANOLA
DE SIQAAR VAN STANDING
? . ' ' ? i " ' '? ( ? ' '
FtbrikaatiVANDERPUTT&OEVLAM-EINpHOVEN
l !
De dichter van het Marxisme
BERT BRECHT's DREIGROSCHENROMAN
Nico Rost
tt
B B UT BBEOHT's Dreigroschenroman", die
bij Allert do Lange te Amsterdam
ver. scheen, is een werk, waarmee de schrijver
hefc denken »y nor lezers wil beïnvloeden, om hen
tofc strijders voor een verandering der maatschap
pelijke toestanden dio hij wpnschelijk acht
te maken.
Bert Brecht . dien -men den dichter van het
Marxisme zou kunnen noemen werd in 1808
in Augsburg als zoon van een klein fabrikant
geboren. Hu vereenigt in zijn werk een taaie
gestrengheid en onbuigzaamheid, die soms
dogmatisch-fanatisch dreigt te worden, met een veel
zijdige productiviteit en een bijna geniale woord
keuze.
Tijdens den oorlog deed, hij als ziekcndrager
dienst bij het Roode Kruis. Zijn ballades en andere
gedichten uit die periode (o.a. die Legende voni
toten Soldaten") leveren ons het bewijs, dat hij
reeds in dien ty«1 tegen den oorlog was. Een jaar
na de publicatie van zijn eerste gedichten werd hij
in de literaire kringen van München ontdekt"
en spoedig daarna werden twee zijner drama's
Baal" en Trommeln in der Nacht" te Berlijn
opgevoerd.
Berfc Brecht is in den loop der jaren meer dan
n andere West-Europeesche schrijver van zijn
generatie de dichterlijke verkondiger van het
materialisme geworden. Zijn ontwikkelingsgang
verschilde dan ook aanmerkelijk van die zijner
tijdgenooten. Deze dichters schreven immers
grootendeels lyrische verzen vpl weemoedig ver
langen. Men behoeft slechts in Kurt Pinthus'
bekende bloemlezing Menschhvitsd&tninerung"
uit den tijd van het expressionisme te lezen, om.
dit vast te stellen. Men zou bijna willen zeggen
dat al uit Brecht's eerste werk bleek, dat het zijn be
stemming was de dichterlijke tolk voor het marxisme
te worden. Reeds in zijn gedichten en drama's
uit deze periode viel een voorkeur voor het stoffe
lijke en concrete - vast te stellen, die ook in zijn
latere werken te vinden is. Brecht's styi en woord
keuze vormen de voornaamste bestanddeelen
van zyn literaire persoonlijkheid. Hij is steeds in
do eerste plaats een dichter, die gelooft aan do
macht en de kracht van het woord. Zijn genie
schuilt dan ook vooral in zijn dichterlijke
uitdrukkingswjjze en do problemen in zijn werk dienen
van hier uit te worden benaderd.
De overgang van zijn natuurlijk, door het gevoel
bepaald, materialisme naar een marxistisch mate
rialisme was bij een dergelijken aanleg niet
moeilijk. Brecht's eigenlijke marxistische productie
begint met de ,.Driestuiversope.ra", oen onver
woestbaar stuk, dat herinneringen \vokt nan
Beaumarchais' Bruiloft van Figaro" en aan do
gevolgen, die dit werk destijds mot zich sleepte.
Hierria verschenen der Jasagor", die
Massnahme", Aufstieg und Fall der Stadt Mahngomiy",
Die heilige Johanna. der Schlachthöfo" on andere
werken, waarin de schrijver de sociale problemen
van het maatschappelijk leven-verbeeldt.
Terwijl.hij tot nu toe'alleen gedichten en
tooneelwerk schreef, waagde hij thans1 een oerste poging
op het gebied van den roman on bewees, met de
publicatie van zijn laatste work, dat hij 'ook dozen
kunstvorm behoerschf. Brecht schiep een roman,
waarvan do belcokenis in den loop der jaren steeds
incer zal blijken; een werk dat naast Ignazio
Silone's Fqritamara" ' on Andró Malnuix'
La.< Condition Huinaiiie" oen Tjceld geeft van
do maatschappij, gezien door het oog v,an oen
socialist. Het herinnert in zijn bitterheid en onver
biddelijke ironie vaak aan den Swift, die do Brie
ven van een Lakenhandelaar" schreef.
Talrijke scènes en vergelijkingen uit de
Dreigröschenroman" moeien klassiek worden
genucind. Dit boek is oven onwerkelijk als ullivr»r,
Don Quichotto of Dantc's Divina Commocdia',
maar het is even realistisch on hut.:werk van ee.i
schrijver, die -zich van zijn verantwoordelijkheid
bewust isi ' ' ? . f . ?
Met de Dreigroschenoper" heeft de Drei- >
gröschenroman" weinig overeenkomst meer. Van
liet oorspronkelijke stuk zijn eigenlijk alleen do
namen van de hoofdfiguren overgebleven.Macheath
is thans, geen gewone misdadiger, maar bezitter
van een'reeks warenhuizen, eqn ondernemer' van
groot formaat; Peachum de baas van het
bcdelaarsgildc is nu een oorlogsleverancier,
PAG. &;DE GROENE NO. 3035
Tttk«nlnf Ch. Rotlofu
's-G RAVENHAGE IN BEELD
Copyright D. Gr«,nt Am,«rd.mmer
die met behulp van omgekochte hoofdambtenaren
bij de verschillende ministeries, lekke vrachtschepen ..{
aan de regeering versjachert. -j
De handeling speelt nu ten tijde van den Boeren- j
oorlog. Tegen dezen achtergrond woedt een hevige J
concummtie-stryd tusschcn Peachum en Macheath. ']
Jenny, die in het stuk een hoofdrol speelde, is in j
den roman bijna verdwenen, daar het er den ?
schrijver niet om te doen was speciale represeu- t
tanteu der maatschappij, doch de maatschappij <|
zelf te verbeelden. Zoo ontstond uit het romantische ''
tooneelstuk van den zelfkant der samenleving een
soort marxistisch leerboek. Het spreekt overigens
van zelf, dat in dit leerboek de atmosfeer van het
oorspronkelijke stuk werd overgenomen, daar het
immers de bedoeling van den schrijver was de
menschelijke verhoudingen te schilderen: banken
en ministeries, oorlogsleveranciers en woekeraars,
de pers en de kerk, de politie en het leger, de
justitie en de beurs.
Een lek schip zonder tneer kan ons niet interes
seeren. Brecht deelt ons dus mede, op welke
manier, door wie en met welk doel het gebruikt
wordt. Hij deelt ons mede, waarom zijn hoofd
personen het leveren, waarom hooggeplaateto
ambtenaren uit het koopen en hoe degelijk o
kooplieden daarover denken. Hij deelt ons mee,
wat er omgaat in de hoofden der marine- j
soldaten, die het moeten wegsleepen en van do 2
arbeiders, die het moeten repareeren, Hij deelt J
ons mede, waarom het liefdeleveri van een zinne- |
lijke meid van dergelijke dingen afhankelijk is. j
waarom soldaat Fewkoombey, die slechts n been l
heeft, geen moord begaat en juist daarom wordt
opgehangen; en waarom Coax, die een praatjes
maker is, sterft. Hij deelt ons mede, waar vader
landsliefde en vaste prijzen haar oorsprong vindeii
waarom do terechtstelling van iemand met eer
been interesseert en waarom soldaten, klein-'
luyden en bedelaars haar willen bijwonen. H<
deelt ons mee, waar het medelijden haar oorspron.
vindt en de winst; en boe het mogelijk i», d»
blinden geleid worden door'Heden, dio mo«>noi
dat ze kunnen zien".'
Beii Brecht overtuigt ons stec«ls in zijn btioi
omdat hij ons geen feit maar do uitwerking
hierv;mededeelt.
De auteur schrijft steeds doodeenvoudige «t
zuivere zinnen. In doodeenvoudige zinnon k; >
men slechts de waarheid schrijven. Brecht «clu-« *,
onlangs in een opstel Over de taak van <!?'i
schrijver in dezen tijd": Het is moeilijk ?"
waarheid te schrijven, tot hot inzicht er- van ??
komen is moeilijk, dogenen t o vinden en te l ?
reiken, die or iets mee kunnen bereiken is moeilijl "'
Bert Brecht heeft het zich in zijn -laatste w« k
niet gemakkelijk gemaakt, daar hij weet dal / »
taak moeilijk was, maar hij heeft aan don ok h
naar waarheid, dien hij zelf stolde, in elk opy.i' >t
voldaan.
? * . . *
De Witte Sociëteit: de Jenevertram vertrekt te 18.00 ure
Schilderkunst '
Bij St. Lucas_te Amsterdam
c/*7
en
HET GEVAL
gevtil-Cfulzeit onmiskcnbmir l*
onbii rouwbaars, dut Iroun'»"
?7...,.,,,..
?""?* aan vete officicelr en seini-offU-ieetc hui
lingen van hel Derde. Rijk ontspringt. Itij
uitingen twijfelt men minder aan de
onoprecht!»dan aan de waarheid, en de daden blijken
myetccldadiy en duister en geheimzinnig, als it>
TH. TJEB %VEEMK
VAN tijd tot tüd ziet go op oen
AmstofdHtnsche tentoonstelling, dikwijls ot'altijd op dio
van St. Lucas, schilderijtjes, teekeningen
.«n de Ter Weeme's. Er zijn er toch twoo vandessen
iiiiiim. Ik heb al meermalen gemerkt, dat jto met
,'i-ootó gerustigheid voorbij geloopen worden, otik
l oor hen van wier vak de oplottondhoid toch een
voornaam deel is. Ik geef too, maar dat is geen
ver'ritschiildiging, dat deze schilderijtjes uiterst
bo«?heiden van wezen zijn en niets bobben, dat z««
?au don onoplettende opdringt. (Je zotult precios
unnen zeggen: het is nedrig, rustig work. Maar
-?? zoudt onmiddellijk 011 in dit geval wat (op .Sint
.iicas) Th. ter Weeme aangaat, er bij moeten
voó??n: het werk is in al' zijn bedeesdheid persoonlijk;
??t is getrouw en het is zonder oenigc
ioedwillig?oid gevoelig. Ik heb reeds moor gedacht dit to'
??rmelden en met cenigen i-adruk in oen artikel.
taai' voortdui'end was ik bevreesd iets aan dit
'ille, kleine bloeyen tübeschadigen. Ik hoop ook.
?it ik ook nu dit goen enkele scJiu«"- zal aandoen,
CUTZEIT
n»
j/nvi ?»»!..]/ r/iduister en geheimzinnig.
Haliaanschc binncntslatcn der 10e eeuw ui
de btocdiyc Oostersvhe dcHpoticën van den
ontijd. Dat mts dan wel interessant, vooral «/?
tooncel. Maar tui, in de werkelijkheid 'en ?
dichtbij gezien, blijken zulke reijeennethoden a>>
-?wekkend luguber....
Xiemund gclqofl, dal de Duilscher (Stitzeil <«;
ns een ongezonden voorkeur voor de ijn-n-?</?'?
nissen van zijn land zou hebben gekregen. !?'?'"
yclooifen daartegen, dal de Duilsrhfl rcgn', «.'/?
toen zij zóó grif Crutzcit de vrijheid gaf, !('{(?''ft
wist, dut de man daarvoor bedanken zou, (:? ?!?'
rest, de tocht naar de grcns^ het onderhoud m»'1 ''l'
Hollandschc autoriteiten, dus pure comcdie s»1"*
Staatsrechtelijk zal voor ons de zaak hier nu ""''
'"!/ blijreti. Kr is formrd recht gedaan en in"» l"1
uiterlijk is alles in orde. Maar bij de gansrln l»"
schaafde wereld?waartoe Duilsehland ontf.i-"'
'zeggclijk op hel moment niet behoort , tcfk(>IH
, ' . , -^
'?irie incident weer een huivering van, onbehagen
een innerlijk verzet, omdat men er een
syntp' '»m in voelt van tcat daarginds thans blijkbaar
'. «roon en algemeen is, zegge ambtelijke willekeur
? t misbruik van macht. ? ;
IP>7 hebben er allen genoeg van gehoord rn
gcI» 'en, om te welen waartoe hoogere en lagere
tge:<'/hebbers daar in staat zijn, en mei afgrijzen
li'finnert men zich de middelen, die
waarschijn?t'.!'f zijn toegepast om den man Cfutzcil zoo murw
If krijgen. Bedreiging met b'ehutzhafl". en
misfa 'ideüng van zijn gezin dchijnt van die middelen
w.t een der mildste.... ?
>f heeft nien hem eenvoudig omgekocht en een
l" 'tiespion van hem gemaakt? Ook dat wurc
""'?'lelijk, want het is nogtuual* een beproefde
M' hode der Tirannie in een politiestaat, Maat,
«/> reeds elders b'eloogd: ilat doel ware directer en
>ii' minder opzien te bereiken, geweest. En de i
ff> 'oudige, conclusie die dan te trekken valt, is,
''«' de diverse Duitschv instanties elkaar
beden*>'rljk tegcnwerkeb. ; ?
ifilusafhen, hei ceniyi', dat hier vaststaat, is,
?tul dit alles, zeer kwalijk riekt naar iets d'd in
""K-inding zou zijn. ' . '
F. C.
f ", *
maar ik \vütoch goon oubillijkhoid begaan.Daaroui
vermeld ik nu oeniggzins breedvoeriger dan tot nu,
«lozen bescheiden schilder on toekonoar. want op
«lo laatste tentoonstelling van St. Lucns waren drio
tookeningetjes, twee naakten (on vnn dox.o naakten
zeker n) en een werf fa ?.M golukkigo v«)orbeeldon
van dit nqdorigo talent on (on nogmaals hot blijvo
dat!) zoo corivoiulig-govoelig, dat ik volo dor
andere dingen gomakk«'lijk vorgat tegonov«-r dozo
nrgolooze govoelighoid.
«?QBA HITS K.>l A ?
HET is natuurlijk jroen ontdokkiii}: VHII mij:
iodoiven kun dat toeh zien: dat hot .schil
derij van Coba Ritseiim op Sint Lucns ...Stil
leven niet pleistorkop" 'ah kleur hot belangrijkst<«
schilderij is van do hocle tontoonstolling. Het hoeft,
dat spreekt van zelf. in de kleur die omniddellijko
gulheid dos harten, die do kleur oon oüwoeistaan»
brc kracht geeft en een rijkdom, dio allo
intolloolueelo goslepenhoiil haar nooit knn geven noch di«'
ooit verkregen wordt door een hardnekkige n wil,
die ingaat tcgcn.de oigontlijke richting van een
talent. Moedwil in d«'zo geeft nooit bloedwarmte J
Die blpedwaruitu beisjit Breitner, dïe bloedwarmto
bezit Coba Ritsenia, van do latere Amsterdammers
on tusschcn de Amsterdumsclte Joffers hem het
meest verwant. Maar dit stilleven, rijk aan allerlei
pnderdceleu, en dat door de kracht van zijn kleur
gemakkelijk de wand van de zaal beheerschte waar
hou hing, heeft nog oen eigenschap, waar.op ik bij
deze schilderes, do sehilderes der Ainsterdamscho .
Joffers nog eens wijzou wil, en dat is» dat niet,
alleen de kleur kracht hoeft, maar dat dit schilderij
óók sterk is in de volumiim,. die het vullen. Een
schilderij van, Coba R Jtsema' draagt niet. alleen in
de mimto door de gevoelvolle kracht vnn de kleur,
het draagt ook in do ruim t p door do breedheid,
waarmee do vormen gevoeld zijn en geformeerd
werden* Eén stilleven van Coba Ritsoma is door
deze beide dingen altijd oen bezit, dat dag na dnjr
(bekoorfc.
HET gele gevaar (itit 190t>), oon schilderij
van poppen is ongetwijfeld een schilderij,
dat veel ,heeft bijgedragen haar bekend te maken
door eigenschappen, dio HoHmidxcho eigenschap
pen zijn in een werk. ii.iiinr «li«» bij haar door
??on nioihvH pomooulijklioid woiiliMi vernieuwd.
Ifol is daarom oon gonoogon tm hingen tijd het
werk t «/rug t o' zien. ook nog omdat hot niot is Ver
ouderd on behield waardoor het do aandacht eens
f AG. 7 DE GROENE No. 3025
trok. De aard van deze schilderes is een gohool
andere dan die van Coba Ritsema, het schilderij
bevat steeds oen aantal psychische elementen, dio
togelijk een botoog inhoudon: hot is, zonder aan d««
schildorlust on aan do schilderkunst van do maak
ster ook maar oonigsziiuj to kort to doen. van
intolloctueeler «ard dan do kunst vol gevool van Coba
HitHonin. Hot gele govaar bovat rtllorloi olomontoii
van dio schildorkunst on hot zuiverst on hot
tco«lorst vind ik dio schilderkunst verwerkelijkt, niot
in do pop (hot schilderij is iinmors zooals steeds oon
dramatisch stilleven van poppon I) dio 'do
i'hinoosche pop Is. .maai' in hot gezicht van dat 'popjiN dat
ligt bij do .voeten- van dio Chino«.isclur pop: bij dn t
popjo. «lat do frisscho. bijna schroef ik do ..voi-aoli»'"
'oogjo*, starende hooft. Het. andoiv .stillovon ..«l«v
Prinsessen",'ouk oen'schilderij mot psyoholoiiischon
inslag, is in oon veel donkerder, zwaarder gamma.'
geschilderd, een gamma, dat zo lator zou bezitten
on iwanrin de psychologie- wranger gegeven. >V(.'J'«l.
tin «Ie volo ?ervaringen van later jaron!
A. U. HtLSHOFF POL
NAAST een regelmatige voortbrenging' \vm
schilderijen in bruin-en-bJninv. liet con mooi*
Kolukkig geslaafd dan het andoro; luuisi
.sohilderljen. waarin do scliilder een vorniouwiiijr?
boproeft, dio hetitniot gelukt, omdat zij ton slott««
niot mot zijn waren aard strookt, maakt dezo Po!
van tijd tot tijd oen schilderij of sehildoj-ijtji'.
waarin zijn nard, vernieuwd door het . ongewone...
hem ongewono, tenminste niot regelmatig eigon
onderwerp, zich vnn een onverwaehten en
aangonameii kant doet kennen en grootor beweeglijk
heid doet vaststellen, dan wij naar do meeste zijner
schilderijen hem zoudon toekennen, zonder daarom
zijn gewone" schilderyen te onderschatten of to
ovei-schntten. De meeste verzamelingen bestaan
uit typefSchildeiijen der schilders,-on dat is in oen
zekeren zin logisch on in oen anderen zin verstan
dig. Er bestaat altijd oen soort algomoeno opinio
over oen schilder en die'wordt gevolgd. Toch
zouden er naast deze soorten verzamelingen een
andere soort verzameling, voor den beschouwoiY
Voor den bezitter alleraardigst on blij vond -verras
send kunnen zijn, dat is do verzameling van do
ongewone^' schilderijen der schildere, niot van
het hem gewone onderwerp, maar van een onder?,
werp, dat in een lang schildersleven bewijst, dat
bij den schilder ook hop do verrassingen der spont
a. neïtoit gevonden worden. Een gcheepstimmer- /
werkplaats" van Hulshoff Pol heeft iets van dnt
laatqte soort schilderijen.
CHAMPAGNE KRUG
Renommépar sa qualil
11
r
die |Jeu,
.hieraan )
[onder
hif
PBE.
l .
kiei u
d- u
; ee-i.'
t e«.?j
Hfdl
ZOl
ft-f'
eidor
di
no.
PHDCJ
W
tiet
ver '
*e»l
«i
?'» .
en
in
ar .
**?
?o
*
i