Historisch Archief 1877-1940
VLOOTSCHOUW
Bezetenen van den spe/dufvef: o//een de croupier blijft onverstoorbaar
MONTE CARLO
De stad die de vreugde niet kent
SOMMIGE landen en steden tokkelen al
vroeg op onze verbeelding; ik geloof dat
dit samenhangt met argelooze insinuaties
van schoolboekjes en jeugdromans. Zoo zijn er
menschon die een onweerstaanbare begeerte koes
teren om Teheran te zien, ofschoon Teheran, be
halve overmatig veel ongedierte, weinig bizonders
schijnt te bieden. Maar nu is dit ook wel een exces
meestal beperkt zich het verlangen tot Parijs,
Boedapest, Monte-Carlo. En ons verlangen bouwt
van deze dingen zulke verleidelijke illusies op, dat
we ons heimelyk teleurgesteld voelen, wanneer we
op een goeden dag plotseling onze droomen ver
wezenlijkt zien. Natuurlijk bekennen we die
teleurstelling aan niemand, ook niet aan onszelf,
maar we verraden ons in niet zóó geestdriftige
reacties, als men van ons had verwacht. En dat
alles komt, omdat we vergeten hoe het menschenras
overal op dezelfde instincten drijft. Een groote
stad is een groote stad; er kan wat verschil van
styl n gewoonte zyn, maar dat is de uiterlijke snit.
Wanneer we ons- niet door prentbriefkaarten en
reisprospecti van 't spoor laten jokken, kunnen
we thuis met bijna fèillooze juistheid de karakte
ristieken opmaken van Moskou en Buenos-Ayres,
van Sidney en Reykjavik.
Behalve van Moute-Carlo. Dit is de eenige plaats,
met een zóó eigen karakter, dat men er vergeefs
parallellen voor zoeken zou. Moute-Carlo beant
woordt aan geen enkele voorstelling en onthutst
iedere flluzie. Het is veel blanker en verblindender
dan de trouwste bioscoopbezoeker zich in kan
denken. En zijn dichte bergstapelmg van villa's
en paleizen is leeger dan iemand zich verbeelden
kan. . . ; ? ' ' ?"'?"'..
Luxe en ledlggang
DIT is een stad van louter weelde. Boven, naast,
over elkander rijzen de kubleken der villa's tegen
de berghelling op: blinkend witte en roze kubieken
met ontelbare venstergaten. Heel dicht leunen zij
tegen elkander, en aan hun voeten kronkelen
smalle trap-straten naar beneden en naar boven.
Hier wonen menschen, die niets weten te doen,
en nauwelijks weten te leven. Er is geen industrie,
er is geen nijverheid; er zijn alleen halfvërscholen
winkels, die in de schaduw der paleizen ploeteren
om de leege honger der niets-doeners te stillen.
? Er zijn maar twee soorten menschen in
MonteCarlo: de verveelde rijken en de arglistige
paraPERSOONLIJKE VORMING
Wordt in alle schoölklas«en toegepast door het
JpngcncInstituut FELSENEQQ" (Opgericht 1003)
ZWITSERLAND ? ZUOERBEMO
1000 M. boven zeespiegel
sieten. Het kan niet anders in een stad, die met
n ruk opgetrokken werd in luttele tientallen
jaren. Hoe lang geleden woekerde hier nog, op de
verlaten bergen, de plantenweelde van de azuren
kust? Nu zyn do planten samengcjaagd in de ver
bijsterende exotische tuinen; planten die niet meer
op planten lijken, bloemen die alle natuurlijkheid
missen, en verveeld, met koele praal het bestaan
der niets-doeners meeleven.
Als een enorm Perzisch tapijt liggen de gazons
voor het Casino; een tapijt, met een wonderlijk
groeimiddel begoten, zoodat de kleurige arabesken
schynen opgeschoten. Het is verrukkelijk en be
nauwend tegclyk. Het is brutaal, geraffineerd on
schaamteloos, maar bedwelmend. Het doet
onwerkelyk aan, zooals het Casino zelf, met zyn
proon-faïence pannen, als een dak van jade. Druk
en verblindend wuiven van do gevels de beelden
met lauwerkransen en palmen, dansend over de
opgestapelde lijsten en architraaf bogen: Heel do
historie der architectuur schijnt uitgeput om praal
on pompa óp te tassen. En daarachter, naar den
zeekant toe, trappen de immense, blanke terrassen.
op en neer, van het eeno vergezicht naar het andere.
langs -slanke palmen, als fonteinen van gestold
lakgrocn. Over al dat wit en jade en goud schittert
do zon -en de nietsdoeners slenteren in bizarre,
modieuze kleeren over de .terrassen, en kijken
glimlachend hoe do verblinde duiven worden dood
geschoten, en slurpen met verveelde gezichten
dure sorbets onder bontgebloemdo parasols, on
gaan dan de speelzalert weer binnen.
Daar verduistert de schittering tot een stillo en
sombere pracht, waar een göur af-waait van hot
Second Empire. Matto muurschilderingen
suggerccren een valsche romantiek van , decadente
verbeeldingen, en overal glinstert het goud, dat
zich met guirlandes rond de marmeren zuilen
slingert, langs de architraven, langs de wanden.
Enorme kronen trillen een vermoeiend licht uit,
on de atmosfeer ia dik, smopnvarm, zwaar van
vrouwenparfums. Om do speeltafels klonten de
menschen, als bij een rolletje op straat. Ze reik
halzen over elkander heen en zwijgen, Zonder
pathos schuiven do handen en do harken déveel
kleurige schijven óver het laken. Ze schuiven heen
on weer. De knikker van de roulette tikkelt over
het koperen beslag, en de stem van den croupier
murmelt achteloos, zonder dat hij er naar kijkt.
Aan weerszijden zit, op een verhoogde stoel, een
controleur, als een hóogepriester. Verveeld kijken
de zes croupiers met hun. verdachte gezichten en
zwarte, onbeschaamde blikken. Als er een opstaat,
blijft op zijn stoel, grotesk, een windkussen liggen.
Het is vermoeiend werk in deze fluisterende
caroussel. Om- de tafels zitten wonderlijke carica*
turen. LeeUjkc, oude vrpuwen, wier halspeezen
VIJFTIEN jaar geleden vertrok het eerste
vliegtuig door de K.L.M. gecharterd van
Londen naar Amsterdam. Een open,
tweepersoons machine met Oerry Shaw aan het stuur.
Toen kwam de Fokker K 2 met een gesloten cabine
voor vier passagiers. Ik herinner mij nog heel goed
do oerete vlucht die Ik er mee maakte. Parger was
piloot. Je zat er in met je gewone kleere-.i als in
een gesloten automobiel op een voor dien t'dd zeer
comfortabele bank. Slecht weer deerde je niet
meer, van den wind had je geen last. Dat was
einde 1020.
Maar het volgend jaar hadden wüal de F. d met
een cabine voor vijf passagiers, nog comfortabeler
dan zijn voorganger en met een ruimte voor bagage
achter do cabine. De K.L.M, vloog verscheiden
jaren met dit type, want het luchtverkeer groeide
slechts langzaam en het gebeurde maar zelden.
dat die kleine F. 3's vol geboekt waren. Totdat zo
toch te klein werden en de F.- 7 kwam met een
groote cabine voor acht passagiers. Met de eerste
machine van dit type vloog Van der Hoop naar
Indic1. Even later kwam een verbeterde uitgave.
lichter en sneller, de F. 7a voor tien passagiers. Dan
de drie-motorige F. 7b, waarmede ook de eerste
proefvluchten naar Indiëwerden gemaakt. ^
In 1020 komen een paar twee-motorige F. 8-en.
dan een enkele F. O eu op do Indië-lyn do F. 12,
een groote drie-motorige machine, en kort daarna
de snellere F. 18. Op do lijn naar Berlyn zien wij
de snello drie-motorige F. 20 Zilvermeeuw"
verschijnen en sedert eenige maai. den ook de enorme
vier-motorigo F. 30 Arend", nl spoedig gevolgd
door de iets kleinere F. 22.
Het luchttaxibedrtff begint zich te ontwikkelen
en de K.L.M. schaft zich een aantal Koolhoven
PK'. 43 toestellen aan en een grootere twee-moto
rige FK. 48. En de Molbourne-race doet de vraag
naar nog snellere verkeersvliegtuigen ontstaan
zoodat de Douglas ' DC. 2 zyn opwachting
maakt.
Daar stonden zo op het groote betonnen plat
vorm -van Schiphol. De F. 2 van den Rtfksstudi.
dienst voor Luchtvaart ? doch jammer genoei
geen F. 3, want indertijd ging de vloot naar Zwit
serland, waar de Swissair nog vele jaren plezi.»
uiteen schijnen tévallen en met een breede strooK
valschc steenen worden samengebonden. Scheel
verdroogde oude heeren, met knokelige
vingerdie getrouw ieder spel noteeren en
kabbalistiselicurven trekken met rood en blauw. Soms zit c.
tusschen een jongere vrouw, strak-geblanket
nvfél-vermiljoene lippen en bloedroode nagels, tl
als harpijeklauwen over 'het laken graaien. >
kijkt niet naar haar spel, maar naar de manu :
die rondom staan. Daar zijn ook jongeren bij: ??
bruingebrande Engelschman, die gedachten «M
roept aan badpakken en zeiltochten, ondanks '/.t ,
smoking. Of bleeko, verlepte jonge Franschen, n. r
verwijfde manualen en. donkere, sensueele oog......
En dan zyn er nog, die rondwandelen, van de e<
tafelnaar de andere. Ze hebben prachtige das* .'i
aan, maar hun schoenen zijn kapot, en door ??
sok, vlak onder den broekrand, loert een gaat-.
Er zijn ook lieden van vreemd, pndefinieerb. -r
ras: .Roemenen wellicht, bf Russen of Griek-;..
Ze hebben.zwarte nagels, en hun ruggen zijn v
;beschilferd met roos. Aan den kant, op een..bnV*.
zit een oude vrouw, in rood satijn, met een v '!'?
gemaakte tuquo, vol roode veeren. Haar h»v
ischoenen zy*n van katoen. Ze staart verwe. »
voor zich uit. Twee uur later zit zij er nog. K»
Ihoofdlge, cprpulente Duitschers schuiven Urn. ^.
met oude figuren en jeugdige oogen. Ze spiv'n
over getallen, ontzettende getallen, niets >??»
getallen. Een, HoUandsche reisclub zwermt binn- -i.
luid lachend en kwetterend. Een paar er van sp« i »
luk-raak, en winnen onder groot gejoel van.!-»
vrienden. Onmiddellijk gaan ze 'naar do l-, t r.;
tracteeren. Dat lachen van.een paar verdwaj-.-lP
pleziergangers is de eenige vreugde. De and» .?»
wórden langzaam-aan schimmen, verkronu) 'll
onbewogen, met niets dan deze enkele afgeston ?*«
hartstocht van aan-een-tafel-zitten en spelen.
Pe man der bloedige mllllardcn ?
BUITEN, op het terras, wordt een ihgesch»
mpelde grijsaard voortgereden ineenzlekenwa -vn.
Een tanig, geel-yaal gezicht, dat verloopt in eer. wit
baardje. Onder grijze, sprieterige wenkbra««>;<*
loeren twee zwarte oogen, die verwezen, l"!»»"
droomerig wég-staren, en toch klein, ach"
ponaangenaam zijn. Deze kleine, verkromdo. .«»«?
PAG. 12^13 DE GROENE N"?
i.ul van die Fokkers. Stuk voor stuk waa ieder type
i ie vory lost word in commercial aviation toon zo
,,. «Ie lijn kwamen. De F. 7a en de F. 7b, wat zijn
.. overal nagebouwd. Bijna ieder land van eenigo
t.-tookonis kocht de licentie. Byrd vloog er mee
uur de Noordpool en Kingsford Smit h do wereld
?n. Maar ze hebben hun tijd gehad. Een nieuwe
iniule ontstond, die van den loagdekker met
v i'o motoren. De snelheid wordt opgevoerd tot
;>'ii km/uur. Romp en vleugel gaan gelijdelijk in
?i .ander over, het onderstel verdwijnt gedurende
! vlucht in den vleugel, want de weerstand van
; wielen en stijlen is zeer groot by die' hoogc
.1 Iheid. De motoren worden gepousscerd en de
.. 'neven kunnen worden versteld, zoodat de
? toren ook by het starten hun volle vermogen
< men ontwikkelen. Remklappen aan don
vleu: verminderen de landingssnelheid.
i lot steeds toenemende luchtverkeer doet de
yi.-l/akelijkheid ontstaan, onder alle
weersomxuligheden te kunnen vliegen. De machines
Mgen radio; het instrumentarium, oorspronkelijk
utande uit een toerenteller, een thermometer,
. oliedrukmcter en een slecht werkend kompas,
v-dt sterk uitgebreid en do huidige
verkeersnor weet zeker, zooveel van navigatie als do
;.., itoin van een groot zeeschip.
ij ?': usschen dio oude F. 2 en die huidige DC. 2 ligt
i U- -,'ohcele periode waarin zich het luchtverkeer
jjuarvikkelde van een ndaagschen dienst op
Lon|c>. tot oen dubbclweekschen dienst op Batavia.
t?M. de F. 2 begon do burgerluchtvaart; met de
*"". 2 begint het luchtverkeer. Beide machines zijn
voorloopers van een belangrijke periode. Reeds
15 u;en wij met de DC. 2 als regel op 3000,'4000
nu oi' en bereiken daar die hoogo en economische
in issnelheden. Reeds nam de K.L.M, proeven
n. toevoering van zuurstof in de passagierscabine.
straks, over een paar jaar slechts, gaan wij nog
m- ,'tnv in de stratosfeer, waar wij geen last meer
.ui u hebben van atmosferische storingen en waar
meiheid van 1000 en meer km/uur kan worden
K-J ikt. De yolgende vijftien jaar zullen deze
ontivlk »oling brengen. En dan? Dan vliegen wy
misn allemaal naar d t maan.
C. VAN STEENDEBEN JR.
i ? -
i?rde grijsaard woont in het pompeusc Hotel
'«ris. Hij is er vrijwel de eigenaar van. Hij is
k vrijwel eigenaar van de Bank, van het Casino,
rni al deze blanke palelzen met jade daken en
In tering van goud. Maar hy is nog meer. Hy
/i injllioenen en miliioehen.... en hij bezit
l nfabrieken. Hij heet Zakharoff.. Hy is een
«n «nsche Griek, maar tegelijk engelsch baron.
ij is ook fransch staatsburger. Hij bezit het'
kruis van het Legioen van Eer, en is ridder
do Bath-Orde...; Wat is hij nog meer?
and weet het precies. Als een hoopje ellende
vnt-'.i hy voortgeschoven over de witte terrassen.
D*'/ man heeft gansche oorlogen gefinancierd.
In ? -n Balkan-oorlog leverde hij kanonnen nan
partyen, hielp beide partijnen aan geld, dat
and- -en weer opbrachten in leeningen. Men zegt
dat Uij rijker is dan Rockefeller maar zyn
tailli rden zien rood van bloed. Als een spin zit
hij voggedoken in zijn hotel» en van zyn kamor
W v-oft hy de draden, die heengaan over de aarde
) gasterend staal en terugkomen als glinsterend
ui De booze van Europa" noemen hem do
?? lachen. Toch is hij bezaaid met hoogc
eer?«?>.en, met sterren en kruisen. Alle deuren gaan
i-i op zyn klop. Men buigt vriendelijk voor hem
P leizen en ministeries. Men vreest zijn bleoke,
ii^ ? masker, dat zachtjes .wiegelt boven het
&f? eerde lijf van zes-en-tachtigjarigen grysaard.
Wat broeit er nu achter dat masker? Hoeveel
'ijdei wordt er gebrouwen, en hoeveel goud? Een
l stappen in het rond wandelen vr
emd*°rt <o heeren, met langzamen, bijna militairen
Pf8- 'f\\ zyn vermomd als heer -*?? een vermomming
n rgens ter wereld schijnt te kunnen slagen.
l< <óze geest van Europa wordt kostbaar, en
ildig, bewaakt. .
Er £ kleur,.en muziek en schittering; bloemen s
I#»H, paleizen en weelde. Er zyn schoone
vroufn. i2r te/roes.
i- er is geen vreugde in Mohte-Carlo. Gejaagd
zijn' schmink sluipt het leven rond. Hot
met een verstarden.glimlach, en de kanker- '
len kloppen dreigend. .Dit is een volmaakt
<ta'd. De karakterloosheid is1 haar karakter.
' ED. VÊTERÜAN
Onderw/jzers van de Mfsfones pedagojffcas"
spe/en Cofderon voor een publltk dat In
hoofdzaak uit ana/phofreten bestaat.
Zendelingen op de planken
R. BLIJSTRA
EEN. twee hup!" Vier gebruinde handen
pakken oen zware plank op. Vooruit
dan."
..Zie je. zoo zijn ze nu, die Spanjaarden," licht
mijn reisgenoot me in. Hard werken als er een
pleziertje in het verschiet ligt, maar kom eens
kijken als hot oen besteld karweitje is: dan is zoo'n
.stellage in een week nog niet klaar."
Ciistoren kwamen wy hier aan, in dit nest, dat
nltyd nog meer dan 3000 inwoners telt,meteen
bus, waar het stof doorheen lekte. Zulke slechte
wegen; die Spaansche chauffeurs.... rooken
onder het rijden in een propvolle wagon; een toom
kakelende kippen aan je voeten.... Ja, ontzettend
veel analphabcton. Eon week geleden nog op de
Humbla in Barcolona, nu vraag ik je, een wereld
stad, nietwaar? Ik koop een doosje sigaretten en
geef een biljet van 50 peseta's; vraagt me die
vrouw: zijn dat vijftig? Herkont het biljet alleen
aan het plaatje. Maar dat is allemaal nog niets
vergeleken met het binnenland, zoo'n dorp als
waar we nu naar toe gaan. En wat. doen zo
togen die toestanden? Niets!"
In do fonda van dezen uithoek van Spanje zyn
allo kamers bezet. Ook dat nog," bromt mijn
vriend en alsof men een soort majesteitsschennis
gepleegd heeft, vraagt hy streng: Hoe komt dat?"
Ja, hoort u eens," zoo begint de waard zijn
verontschuldiging, dat komt door het reizend
tooneelgezelschap, vanochtend hier aangekomen,
vanavond is er oen voorstelling, gaat u 01» niet
heen?" Je hoort hem donken: je bent niet wijs. al**
je zooiets verzuimt. Misschien vind ik nog wel
een bed voor u," voegt hy er 'bemoedigend bij.
Het begint om half zes. Op de markt."
Op de markt struikel je over de kindereu, do
kippen en de losloopende manden, honden en
karren. Myn rug komt op gevoelige wyze in aan
raking met een balk. Oppassen, perdone," roept
«en gebruind jongmensch me toe. Hij lacht, het
is feest, men behoort elkaar niets kwalijk te nemen.
Hy wijst op een kist, waar we kunnen gaan zitten
zonder de ijverige tooneelknecht te hinderen. Op
do kist staat: Misiones pedagogicas, opvoed
kundige zending. , ?
Op de deur van de fonda zien wy nu een papiertje
geplakt: gratis tandenborstels en boeken, Misiones
pedagogicas. Aan den rechterkant een kind, dat
haar tanden poetst, links een lezend jongetje.
Die plaatjes zijn natuurlijk voor degenen, die
niet kunnen lezen."
Het geheele dorp lykt wel in bezit genomen
door die misiones: nu wil ik ook weten, wat dat
beteekent," en meteen steven ik op een elegant
on met kennis van zaken geschminkt meisje af.
De misiones pedagogicas is een staatsinstelling.
die geregeld groepen van tien tot twaalf onder
wijzers on onderwijzeressen naar de afgélegenste
dorpen stuurt om du bevolking bij gebrek aan
scholen spelenderwijs do allernoodzakelijkste ont
wikkeling bij te brengen. Wij geven
filmvoorstellingen met goode muziek op gramophoonplaten
leenen boeken uit, verstrekken kosteloos mediscl
en tandheelkundig advies, richten kleine tentoon
stellingen in on spelen tooneel op de markt." vertelt
hot meisje onbevangen en zonder een spoor t o
vortoonen van de in Spanje zoo spreekwoordelijko'
conventioneele houding der vrouw. Zo 'M blijkbaar
gewend weetgierige mannen te woord t o staan.
Tegen vijf uur is de markt zoo vol, dat men een
kwartier noodig hoeft om van den eenen naar den
anderen kant te komen, kinderen hangen oyer
dc haloons, boeren uit den omtrek hebbon oen deel
van hun wagens af moeten staan aan de minder
bedeelde dorpelingen, die op deze wjjze gratis loges
hebben geïmproviseerd. Knkcle vrouwen hebben
stoelen meegenomen en zitten rustig in het gedrang
te naaien. Dan gaat het gordijn op, precies om
half zes, anders wordt er* gefloten. Cïratis voor
stelling of niet, men behoort op tijd te beginnen
on zelfs de Spaansche pedagogen ontkomen niot
aan een fluitconcert, als ze zich niet aan de onge
schreven wetten der beleefdheid houden. HH
publiek geeft cijfers als strenge onderwijzers:
applaus is vijf tot tien. fluiten beteekent onvol
doende; dit laatste is geen toeken' van haat of
ontevredenheid, maar van afkeuring: fout. T>oot
do speler zijn bent, dan applaudlsscert men oen
paar seconden nadat men hem heeft uitgofloton.
Olé. een Uitroep, die blijk geeft van do uiterste
vervoering waaiün een Spanjaard kan gorakon.
ontsnapt alleen aan de monden van do aandachtige
toehoorders als de trouwe minnaar do .verdrukt »?
jonkvrouw zijn liefde verklaart, on do shmv
intrigant wordt natuurlijk altijd op «'fii schril
gefluit vergast, behalve als hij heel goed speelt.
dan krijgt hij oen aangenaam mengsel van
goedon afkeuringen te hooren. Onze reizende pedagogen
staan echter niet voor hot eerst op de planken, zij
hebben liever een .publiek «lat flink reageert dan
toeschouwers, din gapen n slechts mechanisch
klappen aan hot eind van elk bedryf.
Na de voorstelling stappen zij van de planken
af en maken kennis met hun gehoor om degenen.
die daarvoor in aanmerking komen (en dat zijn
vrywel allen) er van te overtuigen, dat ze eigenlijk
het stuk, waarvan ze nu zoo genoten hebbeu, ook
moesten kunnen lezen.... En als zoo'n prachtig
gekleede ridder of zoo'n mooie jonkvrouw je nu
zegt, dat je dat moet doen, dan weiger je niet
als beleefde Spanjaard.
Zoo dringen deze staatstroepeu op vreedzame
wyze de dorpen binnen en verwij deren de hinder
palen, die nog steeds een-stevige barrière vormen
tegen de toenadering van stad en land. Zij worden
als feest-bereiders overal met gejuich ontvangen.
en "zij wachten zich wel door te veel gepreek de
bevolking af te schrikken. En zij spelen voor uit
verkochte zalen klassieke stukken in tegenstelling
met de hoofdstedelijke toonoelproepen in het
buitenland, die het contact met huu publiek nianr
niet kunnen terugvinden. :
! f &
»KROP
hieraan )
onder.
kloii*
dat h
' ITRE.
don
net u
r d. u
'i ee.j
t e« n
liet«fdi
zoi
ii-r
ee
der
di
no;
p*
DCl
lij!
liet
rer
«u
«r
In
en
in
ar
9.'
ie.
n
r.
?o
s v
r