De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 25 mei pagina 9

25 mei 1935 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

LI. &n Van den Haagschen Titiaan en den Haagschen Homeros DE wereld van lu't intellect in den Haag wordt voornamelijk gesteund door du daar aanwezige ambtenaren. Ken eigen aardige mengeling, een wezentlgk Haagsche mengeling! Nergens wordt dat intellect 7.00 hoffelijk aange troffen als juist in den Haag, waar de leden van den Hoogen Raad onovertrefbaar zijn wat zulks aan gaat en waar de geleerdheid in het Vredespaleis een allure krijgt, die internationalen diplomaten van naam uit professie eigen moet zijn of ten slot tt> zeker eigen moet worden. Deze toestand is niet zonder invloed op wat met soms wel te weidschen naam de wereld der kunstenaars daar wordt geheeten. We hebben daar kunstenaars, die meer gelijken op kolonels dan op werkelijke kunste' naars; we hebben daar voorstanders van het woord, die op ingenieurs eveneens wel zeer gelijken en dan op ingenieurs, die zich steeds in een zomerverbiyf bevinden; we hebben bestuurders, die een niet gansch ge slaagde loopbaan, als ambtenaar, achter den rug hadden voor dat zij zich keerden tot het penseel (dat keeren geschiedde niet gansch spon taan !); we hebben zelfs schilders van naam, die wat hun politieke begaafd heid aangaat in het daaglijksche, uitmuntend geschikt zouden zijn lid te worden van een gemeenteraad vol ambtenaarswaardigheid. We hebben, o geschakeerdheid des levens, natuur lijk de tegenstellingen; sommige schil ders zien er uit als patroons uit café's met damesbediening; zelfs zijn er bij deze die ge zoudt kunnen verwarren met ietwat brute veekoopers, slim op de duiten en wier begaafdheid als een vreemd aanhangsel aan hun ander leven hangt.... tébengelen. Spil ziek, brutaal, hard werkend, leven zij, niet zonder eigendunk; de grootste schilders van vroeger lijken hun vol gelingen eerder te zijn. Ge ziet: den Haag vertoont de geschakeerdheid van een groote stad. Er is, ik bedenk het, nog meer in den Haag. Er zijn kudden intellectueelen, die een stoelemaker, een gebaarden belhamel gemakkelijk vol gen; het is daar, dat het ideaal be reikt wordt, dat ge het handwerk als No. l erkent en de wetenschap als Maat van den timmerman. IJverig gaat deze wereld te keer, en geniet binnen den straal van l K.M. een zekere, wederzijdsche, bekendheid. Ge zoudt zeggen: het geluk der bekend heid ligt in den Haag vlak vóór den voet voor 't opscheppen! Naast deze erkenden, die zich steeds mis kend toch nog gevoelen, vindt ge in den Haag, de typische miskenden. Deze schuilen dikwijls in vereenigingen, waar zij zich zoet j es-aan naar voren drongen, of als zij daar dat niet konden, vereenigingen op richtten en zich tot voorzitter lieten kiezen, Het zijn, zooals ik zeg, de typische miskenden. Zij zien er onte vreden uit; soms zijn ze ruig van baard; soms is hun huidkleur geel als een vergeten luier. Ik vermoed, dat beide soorten UJden aan dyspepsie, In deze groep der typische mis kenden heb ik na lang zoeken, hun gaven gaan. gemakkelijk schuilt den Haagschen Homeros gezien en den Haagschen Titiaan. De Haag sche Homeros is iemand, die verzen schrijft, met gemak en in menigte. .Hij is ruig van baard, langharig, slor dig; de oogen puilen wat uit; hij is ? steeds vol klingelklank. Hij is natuur lijk .een hater van de letterkundige beoordeelaars; zij schrijven toch nooit over hem; hij haat de kritiek, die hem niet ten troon hief en omkranste met het blad der eeuwigheid, den laurier. Hij is de Haagsche Homeros (der rijmelarij) en hg dut steeds, tegen de schoot der muze moegelegen. Hij is het type van den dichter voor den melkboer, voor zijn kleinen slager. Zijn huis hoorde te staan aan den oever der onvruchtbre" zee, in plaats van in de Jan Gerritsstraat. (Waar is de beeldhouwer, die uit een grooten, bevrozen aard appel dezen kop ons eens snijdt?) De Haagsche Titiaan, hij is bekend als een goed betaler, woont weidscher. Twee huizen ter linkerzij, twee hui zen ter rechterzij, weten zij, dat hu schildert. Ik ontmoette hem pas op een conferentie. Zy'n gelaatskleur, ik beschreef u die; zijn stem nog niet. Hu spreekt steeds uit den naam der schilderkunst, dat spreekt van zelf, hoewel de vliegen 's zomers sterven voor zijn nog natte doeken. HU heeft de lijzige, ietwat weenende stem van den zeurige. Hij zou soms kunnen weenen uit miskendheid, maar de dyspepsie verhindert dat. Dikwijls heb ik reeds gedacht: wat kunnen wij hem eens geven? Den dichter: een tikkenden metrorioom, maar hem ? Bloemen, hij zou ze gaan schilde ren". Wjj moeten hem gember geven, die zoete gepeperdheid. Geen laurier, maar gember! Die zou hem het schraal ingewand verwarmen, anders krijgt hij den droesem van godweet-wut. Laten wy eerbiedig zijn, sturen wij hem den gember! PLASSCHAERT LUCKIES USE 'ONLY THE CENTER LEAVES -THE CENTER LEAVES GIVE YOU THE Ml LD EST 8MOKE. if rasfê** VERZAMELAARS Kor Postma EEN enkelvoudige diagnose hoe iemand er toe komt te gaan verzamelen is niet te vinden, omdat de symptomen der verzamelzucbt en de aanleiding steeds ver schillen en elk geval afzonderlijk be paald wordt door de individueele geaardheid van den verzamelaar. Het toevallig vinden en aarzelend koopèn van een prent van Goltzius op de Nieuwmafkt aan een boekenstelletje, terwijl men zocht naar een complete jaargang 1920 van de Nieuwe Gids, kan tot oorzaak hebben dat een hartstochtelijk graphiekverzamelaar wordt geboren. 'Is het een Delftsch bordje dat men vindt omdat .het wel aardig in de serre zou hangen en dat dan later, als men naarstig de antiquairs af snuffelt en op veilingen kind in huis is om te zoeken naar waaierschotels en theeboomborden, famülerose en familieverf, nog een grove imitatie bUjkt te zijn, dan kan dit de aanleiding zijn dat een beroemde collectie Delftsch blauw ontstaat/ Dat verzamelen in het karakter van bepaalde typen zou liggen en dat b.v. het geduldig inplakken van postzegels in dikke albums, of het sparen" van lucifer merken respectievelijk filmsterpor tretten, wat wij allen in onze jeugd wel min of meer enthousiast gedaan . hebben* tot gevolg zou hebben dat later een meer aesthetischer gebied wordt gezocht om te verzamelen, lijkt xmj niet juist. De ervaring heeft toch geleerd .dat jeugdige philateHsten óf ten eeuwige dage bij hun postzegels blijven, (zie de eerbied waardige grijsaards op de wekelijksche postzegelbeurs N. Z. Voorburgwal te Amsterdam) Óf dat zij hu n huis laten ini-icbten met inbegrip van de wandversiering, passende bij de kleur der gordijnen, en niet de behoefte hebben schilderijen, prenten, plastieken of meubelen te verzamelen. Het kritieke moment in het leven van een aspirantverzamolaar is de aankoop van zijn eerste theeboombord, kardinaalschotel, of authentiek 17e eeuwschen roemer. BU anderen weer is het de laatste tegel' ter completeering van de serie kinderspelen", of een in den kunst handel gevonden teekcning, door een expert toegeschreven aan Jan van Oioyen. Dan groeit het .verlangen steeds belangrijker objecten te be zitten en begint het werkelijke genot van verzamelen, rullen met bijbe taling". Dan zijn er nog de bibliophielen die oude boeken verzamelen, onderschei* den in verzamelaars van manuscripten, wat op dit gebied de hoogste klasse is, en de minder kapitaalkrachtige ver zamelaars van incunabelen. Voor beide categorieën is het compleet1* zijn, wat voor den schilderQenverzamelaar de toestand en toeschrij ving", voor den plastiekenverzame laar de origineele polychroom", voor den porceleüxverzamelaar het gave" en voor den verzamelaar van bronzen de patlne" is. Bij de verzamelaars van moderne schilderijen zijn twee soorten, zij die kunst en zij die ,.kitsch" verzamelen. Voor de liefhebbers van oude kunst is het een geluk dat de oude meesters dikwijls niet signeerden. (Was dit een minderwaardigheidscomplex, snobis me, valsche bescheidenheid, of ver geetachtigheid?) Het mobiliseerde een leger van het met elkaar niet eens zijnde experts . welke er bij de verzamelaars steeds do spanning in houden. Ook het bestaan van knappe restaurateurs en zelfs vervalschers (foei) verhoogt natuurlijk het genot en het spannende van hot verzamelen. De sociaal-morcele vraag of een verzamelaar schilderijen van levende . meesters of van schilders die reeds lang dood zijn. dus moderne <>f, antieke kunst moet knopen is iets wat hier buiten beschouwimt kan blijven, omdat wij hier niet de ethische maar meer de aesthetischo kant van het verzamelen behandelen. Het verzamelen van schilderijen. ' oud of modern, en niet uit snobistische overweging'maar uit liefde voor de scheppingen van een kunstenaar, kan een tastbaar en niet te onderschatten deel van het .levensgeluk uitmaken. zoowel door verhoogde schoonheid van het milieu na iedere nieuwe aan winst, als wel om de vreugde die het beschouwen van ieder kunstwerk afzonderlijk kan geven. ZIE T ónze puzzles * op pagina 24 Een polla der LEVENSVERZEKERING Mij. ARNHEM" ?chept kapitaal voor moeilijke tijden. OnderL Glas-Verzekering-Mij* GEVESTIGD TE AMSTERDAM - OPGERICHT 1876 Kantoor: KERKSTRAAT No. 69 Telefoon 42163 Directies Mr. K. F. A. VAN DER BREGGEN Verzekeringen tegen vaste ]aarli)kiche premie, voor ichade door breuk Ma SPIEGELRUITEN, SPIEGELS of andere RUITEN IJVERIGE VERTEGENWOORDIGERS GEVRAAGD Cigarros Cadena In de voornaamste Sigarenwinkels [KUNSTZAAL VAN LIER ROKIN 126: AMSTERDAM DOORLOOPEND TENTOONGESTELD KUNSTWERKEN i VAN JONGE HOLLANDSCHE EN BUITENL MEESTERS Bezoekers aan Amsterdam Victoria Hotel - Damrak t/o C. Station - noodlgt U uit. W(J verzorgen U In ons hotel tegen matige prezen, . U «uit t*vred«n zijn l Kamers met Holl. ontbijt Lunch Diner vanaf f 8.50 f 1.50 en f2.?f2.?, f3.?en f4. D« N.V. DE HOLLANDSCHE VOORSCHOTBANK KRUISWEG 70 - HAARLEM] De Bank verstrekt voorschotten met een minimum van ?1000.-op blllljkeen wat de terugbetaling betreft gunstige voorwaarden, onder borgtocht of zake lijke zekerheid. Een prospectus wordt op aanvraag gaarne toegezonden. ZEEREISJES naar Londen, Schotland, Bristol, Plymouth, Liverpool, per Holl. Stoom b. Mij., Amsterdam. Vr.prosp. Wed. H. RAHDER & ZOON WIJNHANDELAREN Amsterdam - Arnhem - VGravenhage Hoftavirandtn Hoofdkantoor.* BINNENKANT 25, AMSTERDAM INTEBCOMMUNALB TELEFOON 40389 Prijscouranten worden op aanvrage gaarne toegexonclen VOOB EXPOBT SPECIALE CONDITIÉN KENT U HET HALFMAANDELIJKSCHE TIJDSCHRIFT HET LANDHUIS"? ZOO NIET vraagt U dan eens een gratis proefnummer. Het is een tijdschrift voor het gezin. No. 10 bevat 0.8.: Het tropische aquarium ? De tweede helft van het jaar. Feuilleton - Onze honden - Onze tuinen ? Een landhuis van n verdieping Uw tuin en de mijne ? De thee en de moderne vrouw - Historische gebouwen Doorstopwerk - 't Landgoed lepenrode ? Kleeren voor de kleintjes (complets) Regenmantels en 'onze reisgarderobe - Anna. Neagle - Voor de keuken en |Q de huishouding ? Puzzle ? Ons kinderhoekje ABONNEMENTSPRIJS F 4.- PER HALFJAAR Uitgave: JOH ENSCHEDÉ& ZONEN N.V. HAARLEM Klokhuisplein »«**»****« ???»?»?»??????»??????»??»???????»*??? l MET DE, STOOMVAART MIJ. NEDERLAND" AUSTBRDAM NAAR NBEKEtfffE BESTEMMING EN DE NOOBSCHE FJORDEN '.: '?"?' '??'?.*?.. ? 1fraagt- nadere inlichtingen Zij blinken als ivoor! Het is waar: zijn tanden zijn gaaf en blank; 't is een genoegen hem te zien lachen! Dat heeft hij aan moeders goede zorgen te danken, die hem, nog vóór hij zijn tanden gewisseld had, 's morgens en 's avonds liet poetsen met Colgate's tandpasta! : Elk kind zal dit graag doen om dat Colgate zoo lekker smaakt! Goede tandverzorging, mits jong ? begonnen, waarborgt den volwas sene gave en blanke tanden. Dus: Colgate's Tandpasta tweemaal daags voor iedereen! b. is eet die hieraan} : klein* 'dat hij URE. den liet w r d. « ee.i t e< o la afde zoi der di* paach liet i-er -en ni 2n en ui ar 9.' ie m r, ?o .s i, PAO. U DE GROENE N*. 305 PAG. 17 DE GROENE Ne, 1015 ?l

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl