Historisch Archief 1877-1940
l
J
ICr
Nogmaals: Vrijzinnige concentratie
Mr. N. J. C. M, KAPPEIJNE VAN DE COPPELLO
D K vorige week is mijn eerste bijdrage voor
dit weekblad, bepleitende een vrijzinnige
concentratie, becritiseerd door den hoofd
redacteur. Mijn wederwoord zal eveneens een meer
critisrheii dan verdedigcnden inslag moeten hebben.
Mijn hoofdbezwaar tegen het' artikel van den
hoofdredacteur U hierin gelegen, dat terwijl nnn
don OOIUMI kant op zeker niet onbelangrijke
bezwarou van een samengaan tusschen Vrijzinnig
Democraten en Liberalen wordt gewezen, aan den
anderen kant slechts liecl in het vage wordt
aangcpevoM. lunv eerst genoemden ook, ja soms meer
aaitrakinptpuiitou hebben zoowol mot rechts als
?met hot sucitUUinu, zuiulor dat daaraan ovonwol
oonipo pim-tisi-hu consequentie van samenwerking
mot ón van beide richtiugou wordt verbonden.
M.n.w.: toyonover mijn weinig annnomolijk
goarhti'. zij het ook niet geheel vorworpon. gedachte
van vrijzinnig samengaan, wordt gewi onkole
andoro .staatkundige concent ratio gesteld. Kn
toeh i* juist .deze bruodnoodig. Do positie van
Nederland in de huidige, ontredderde wereld, ge
doogt niet langer het accent weren van politieke
verschillen, waardoor uu mul* bijna tien ja'ren
lang goei» parlementaire, regoormg mogelijk bleek.
Een .wanverhouding in ons kiesstelsel . het
feit, dat wij non liet opmaken van den
stommingsuitslag met' zijn voortreffelijke evenredigheid on
'grootste gemiddelden zeer groote zorg besteden,
daarentegen aan de voorbereiding tier verkiezing,
de caiuliilantstcUint;,' haast «een »W<? wanver
houding hoeft er toe oloid. tlat er in den wilde
weg kan worden geeandideoi-d en dat dè/.e staat
kundige brokkeunuikerij zuodocncle dan uog meer
malen kan worden beloond dooreen of .moer zetels
in het Parlement. Bij dit bedrijf raakt elke natio
nale» gedachte» zoek. Elke «lus iedere denkwijze,
die ervan uitgaat, dat hot Nederlundsche volk
lang* principicele lijnen uiuet worden geregeerd,
hoe dan ook maar zeker die nationale gedachte,
waaraan vorm te geven, mede het werk der vrij
zinnigen zal moeten zijn en die binnen het kader
van den Rechtsstaat langs lijnen van geleidelijkheid
ervoor'waakt, dat Nederland zijne positie in de
volkengemeenschap behoudt en verstevigt.' Een
taak, die geenszins ten uitvoer kan worden gelegd
wanneer elk verschil tusschen politieke stroomin
gen wordt uitgeplozen hetgeen dan weer tot nieuwe
groepsvorming aanleiding geeft. Zoo was het in de
afgeloopen jaren. Een groep menschen, die in
politieke overtuiging stonden op de scheidslijn
tusschen twee partijen, gebruikten hun invloed
niet om tot samenwerking aan te sporen, doch
integendeel zij scheidden zich van beide af en
vormden een nieuw partijtje. Politieke ontbinding
in den meest reëelen vorm derhalve. Daarom mag
in dit oogenblik. waarop dio ontbinding reeds
te ver is'voortgeschreden, niet meer. op punten
van overeenstemming' gewezen worden, wanneer
niet daaraan practische consequenties voor samen
werking onmiddellijk zijn te verbinden.
* *
De Vrijzinnig-Democraten kunnen in velerlei
opzicht meer overeenstemmen met vele groepen
der rechterzijde en met sommige socialisten, dan
met de liberalen, heet hot. Dat is echter geen
alternatief voor practische samenwerking, omdat
niet blijkt, dat deze groepen van rechts en die
socialisten (zeker niet sommige, gescheiden van
de andere) te zamen met de Vrijzinnig-Democraten
tot politieke buiding kunnen komen.
Dat samenwerking van vrijzinnigen óp zichzelf
.voldoende zou zijn tot handhaving der democratie
en der vrijheid, gelijk de hoofdredacteur betwist,
is door mij niet beweerd. Ik blijf echter overtuigd,
ook al wordt mijn genegenheid nog niet beant
woord, dat de Liberalen over de wijze van hand
having dier kostbare beginselen zich het eerst
en het best met de Vrijzinnig-Democraten kunnen
verstaan, eerder dan mei sommige, groepen ter
rechterzijde en zeker dan met alle socialistische
omdat zij aan dezelfde denkwijze, zij het dan ook
later sterk gemoduleerd, hun ontstaan danken.
Moet het stuk Van den hoofdredacteur beduiden,
dat meer samenwerking gezocht moet worden dan
alleen tusschen vrijzinnigen, dan zou ik de'laatste
willen zijn, die daarop critiek uitoefent. Integen
deel, reeds boven werd opgemerkt, dat de vrij
zinnigen hun medewerking behooren te verleenen
aan het vorm geven en verwezenlijken der nationale
gedachte in den nieuwen, komenden tijd. Wil zulk
een gedachte duurzaam zijn, dan zal zij echter
in de eerste plaats een principieelen en niet een
sociaal-economischen grondslag moeten hebben
en dan komt het er niet vóór alles op aan, om,
gelijk de hoofdredacteur ten aanzien der door mQ
voorgestane vrijzinnige concentratie deed, zich
af te vragen: Tegen wie zou die nieuwe combi
natie front moeten maken?" doch: Wat houdt
die gedachte in?".
In dit voor de toekomst beslissend tijdvak heeft
zich in Nederland reeds van boven af in den vorm
der Kegeering een nieuwe combinatie verwezenlijkt.
die in staat zou kunnen z'ijn aan de nationale
gedachte vorm te geven. Wil dit werk vruchtdra
gend blijven, dan zal van onderen óp steun moeten
worden verleend, ook al zou hier en daar de ver
zuchting worden geslaakt, dat een dergelijke
combinatie wel eens tot stemverlies aan socialisten
en nationaal-socialiaten aanleiding zou kunnen
geven. Op den langen duur echter niet, omdat
verwezenlijking der nationale gedachte, gegroeid
uit bestaande verhoudingen, zich het best bij onzen
volksaard aanpast.
Verandering op til
Xonden 29 Met
HET is nu zeker dat Ramsay MacDonald
als eerste minister van het Engelsche
kabinet zal aftreden. Geruchten liepen
reeds lang, zekerheid komt er nu. Men verwacht
in Londen do volgende week, hoogstens de daarop
volgende, het officieel worden van de berichten
omtrent belangrijke kabinetswijzigingen. De vol
gende week is de Koning jarig er zullen dan
enkele ministers tot Peer verheven worden, andere
krijgen onderscheidingen van bescheidener maar
persoonlijken aard. En dat brengt wijzigingen
met zich mee. Maar niet otn deze redenen zijn
wijzigingen noodzakelijk geworden.
Er zijn twee figuren, waar omheen zich de op
til zijnde veranderingen groepeeren. De twee
figuren die voor ons ook de meest naar voren
springende typen van dit.kabinet vormen: Mac
Donald en Sir John Simon.
MacDonald's taak is afgeloopen. Hij was het
centrum van het nationale kabinet, dat hoewel
met wijzigingen sinds de gevaarvolle zomer van
1031 de zaken van Groot-Brittanuiëbehartigde.
Door de afsplitsing van 00 % van zijn socialistischen
aanhang werd zijn positie moeilijk. Alleen de
kommervolle staat der nationale zaken wa* oorzaak
dat men van wijzigingen afzag. Maar MacDonald's
ambitie reikte verder. Hij wilde niet alleen het
nationale schip door de onstuimige wateren loodsen,
hij wilde ook in internationaal opzicht de storm
bezweren. HU heeft zich werkelijk voorgesteld
iets te kunnen bereiken op het stuk der ontwapening.
De ontgoocheling was bitter en kostte hem een
stuk van zijn gezondheid. De ontwapenings
conferenties, zy'n ?conferenties, liepen in 't zand.
Het bleek dat de internationale situatie niet
beheerscht werd door de vraag: al of niet te be
wapenen. ??Maar door de vraag: al of niet de
oprechte wil tot den vrede ? brj allen.
. ;' ' ' ' ? ?** * -.?-'.'.'?? ' ?.". \
?In binnenlandsch opzicht zijn rust en stabiliteit
in. Engeland op wonderbaarlijke wijze weerge
keerd. We kunnen niet beoordeelen, op dit moment»
of dat duurzaam is. Zeker heeft 't er alle schijn van.
In buitenlandsch opzicht heeft echter de politiek
van MacDonald gefaald. Maar ernstig heeft Simon
gefaald, die hier voor de overrompeling absoluut
verantwoordelijk gesteld wordt. Men weet alleen
niet, hoe men hem op een fatsoenlijke manier
kwijt kan. Hier gebeurt alles altijd erg netjes. Ook
het op zij zetten van een minister die niet weg wil.
Het slot zal echter wel zijn dat, al komen er
doekjes voor 't bloeden zooals een portefeuille
voor JMacDonald-pcre en een. voor MacDonald-fils
nu een behoorlijk ouderwetach conservatief
overgangskabinet onder Baldwin en Eden den weg
zal plaveien naar de komende verkiezingen. Zooals'
dat hier hoort. ?
M. KANN:
PAO. l DE GROENE No.302*
PROF.
'twercl op zijn zevontiastcn
gehuldied
MARCHANTS
Belangrijker tlun het zoeken naar een tt>
icoord op tle vragen, waarom de heer Mnrchu'it
nu juist Röowüch-Kalholieli is geworden, of i i
moest leilunken voor den }'r!js. Detn. Bond ? ?
of terecht zijn verzoek om ontslag werd -i»;,????
wlttiyd, ut het, ons rekenschap te geven van A ?
nwliej, dat hem tot zijn de wereld
schokkengedragingen heeft bewogen.
G
\QD alone knows the heartofinan.Heatvr
can unweave the tangled skein of hum»??>
motives, and delect the hidden spring»
human action." .
Deze woorden, die de Amerikaanschen geschil
schrijver Motley in zijn beroemde geschiedenis van
opkomst van de Republiek der Zeven Vereeni>, ?
Nederlanders wijdt aan Willem van Oranje, moet ?
ieder in de gedachte komen, die zich een oordeel <??!'
vormen omtrent de diepste motieven, die een
uuaanvoert voor zijn handelwijze. Wie tceet met onj>
bare zekerheid de motieven aan te geven, die hem : '
in moeilijke omstandigheden tot bepaalde da* «
hebben bewogen? En wie, die zich van deze moeit' ?
heden rekenschap heeft gegeven, zou een oor»-/
<2urven uitspreken omtient eens anders motieven?
Groote bescheidenheid past ons tegenover da -??
schouwingen, die Mr. Marchant in zijn en!. '?
dttgen geleden gepubliceerd geschrift Tot veriet
wijdt aan de motieven, voor zijn gedrag. Wu> '?
oprechtheid van de motieven van den heer Marcl> «l
durft te betwijfelen, moet wel stevig in zijn schon, «
«(aan. .
Ik woonde onlangs in een besloten kring een <??
dracht bij van een onzer bekwaamste historici over ?
moreele crisis, waarin wij leven. Hij verdcdigil»' ?
ftteUinij. dat de moreele crisis, waarin wij verkeer*
ernstiger is, dun de economische, de sociale,,de. s/u»
kundige en de militaire crises. En dal die ?Moreel''
crisis een hoogte had bereikt, die haar weerga » ?
vindt in de geschiedenis van Europa.
Het toeval wilde, dat ik hét eerst tot het debat ><?<??'
geroepen. Gedreven door de zucht tot tegenspraak. «/?'<?
velen onzer is aangeboren, trachtte ik in verschilt* n >f
.opzichten het mijns inzjens al te absolute kar«i.'< '
van de conclusies van den inleider te betwisten. /'*.?'
gaf echter geen kamp. En ik moet erkennen, dat: ?''*
repliek eendiepen indruk op mij heeft gemaakt.
Vraagt. men naar het diepste motief van
.V-'Marchant1 s bekeering, dan moet dat geloof ik li«V«"'
dat in dezen tijd van verwording op soo vela ???«'
gebied, vóór alles behoefte bestaat aan gezag; *??;?''?
gezag slechts 'valt te grondvesten op geloof en /?"'
Mr. Marchant dat gezag en dat geloof heeft gevonA»
in de Roomsch'Katholiéke Kerk.
De beide eerstgenoemde stellingen, dat deze
t(i>(meer dan aan iets anders, behoefte heeft aan gef-i
en dat de stevigste bodem om gezag op te grondvesten, :*
een religieuse overtuiging, ben ik bereid ten volle »
onderschrijven. Dat besef wordt.in den steeds ruinw
wordenden kring win degenen, die er »ich rekenschap
van geven, van wat in de wereld om ons heen gebeur*.
hoe langer hoe levendiger.
AGITUR
tegen het Christendom
latingen van de nationaa I-socialistische pers dan
uit de zware vonnissen zelf spreekt duidelijk, dat
de geheele actie gericht is niet tegen bepaalde
per.tonen, maar tegen de kerk zelf.
Zoo schrijft de Völkische Beobachter": ..Met
bezorgdheid slaan wij de Duitsche jeugd gade welker
opvoeding door dergelijke instellingen, door Katholieke
order dus, wordt verzorgd. Dat de overheid dezer
order de strafbare daad moreel gesteund en openlijk
goedgekeurd heeft toont aan dat hier een systeem
en eigenschappen aan, het werk zijn, die geenszins
overeenstemmen met de fundamenteele eischen die wij
aan de opvoeding der jeugd voor volk en staat moeten
stellen." De Angriff" zegt het nog krasser in een
artikel:,,Deviezen en pijen": ..Het volk komt in verzet
als het ziet, dat hier geen sprake is van een op zichzelf
staande overtreding, maar van een heel systeem van
misdaad. De verantwoordelijkheid voor de
deviezenmisdaad blijft geheel binnen het kader van het Katho
licisme."
Op dergelijke semi-officieele uitlatingen reageeren de
.scherpslijpers natuurlijk onmiddellijk, en zoo kon op
17 Mei op een vergadering in den Mancheher Bierkei Ier
een der Beiersche S.A.-leiders, Wilhelm Bachhofer, in
een rede het volgende verkondigen: ,,De doop en de
?sacramenten der stervenden zijn voor verstandige
menschen overbodige diagen.... De eeredienst in de
kerk is slap geleuter, een braakmiddel.... Het katho
lieke geloof is erger dan comedie. het dient den
hoog?erraders als strijdmiddel tegen het Duitsche volk...."
Onder de Katholieke bevolking van het Rijnland
is door een en ander een geweldige opwinduig ont
staan. Ondanks de pogingen van de autoriteiten
om het gebeurde te verheimelijken, is door
parti«?uliére mededeelingen uit betrouwbare bron naar
het buitenland uitgelekt, dat in sommige plaatsen
«leze huiszoekingen in de kloosters aanleiding
iiebben gegeven tot massaal verzet der bevolking,
welke zoo verontwaardigd was over deze schande
lijke schending van de rechten der Kerk, dat zelfs
?rustige botsingen met do S.S. niet zijn uitgebleven.
lOlders werden de gearresteerde kloosterlingen door
Ie voor de kloosters wachtende menigte met hot
/ingen van godsdienstige liederen ontvangen.
Deze opwinding van de Christelijke bevolking
?ver het gewelddadige optreden heeft den
Ober?rAsident Terboven ertoe gebracht do volgendo
?olitieverordening af te kondingen: Wie ondov
oorgeven kerkelijke en dogmatische beginselen
??? verdedigen in het openbaar op (.'enige wijze in
nnflict komt met de beginselen der
Nationaal^ucialistische beweging, of deze kleineert, wordt
.??straft met een. boete van 150 Reichsmark of
-n gevangenisstraf van ten hoogste drie weken."
Het doel van dit ongehoorde optreden der
?uitsche autoriteiten tegen de kloosters en
ordeuizeu behoeft men niet ver te zoeken. Het is geen
??heim, dat de radicale elementen in de N.S.D.A.P.,
ier invloed steeds grooter wordt j de opheffing
a n het kloosterwezen in DuUschUind verlangen.
mkel stelde dezen isch met zooveel woorden op
????? functionarissenvergadering te Münchon. Door
.»:??? getroffen maatregelen, op financieel gebied
' »opt men het den Duitschen Katholieken orden,
?''e in het buitenland, en met nnme in overzeeschc
.bieden, uitgebreide nederzettingen hebben en
?* er veel zendingswerk doen, onmogelijk te maken
?i-zen arbeid voort t o zetten.
(. «estelijken ia de gevangenis . .
P\E arrestaties van geestelijken van beide gezindten
l-^ hebben in de laatste weken groote afmetingen
< ngcnomen. Men schat het aantal gearresteerden
o ? verscheidene honderden. Ongeveer detlig Prole&r
.1" ttsche en Katholieke geestelijken vertoeven in
eeneenti'tiekampen. De behandeling van deze slachtoffers
«l r Christenvervolging is even wreed als die van de
o; gesloten Marxisten. Een groot aantal geestelijken
\v rd door de Duitsche rechtbanken tot maanden
on jarenlange gevangenisstraffen veroordeeld. Naast
tl< officiecle ambtsdragers der Kerk worden echter
ó'* .de eenvoudige geloovigen in gropten getale
gear esteerd. In het begin van April overrompelde de
O -tapo te Frankfurt, om een voorbeeld te noemen,
in een woning in de Gutleutstrasse een aantal
protesla ttsche jongeren, die met een diaken een
bijbelbespuking hielden. Deze jonge menschen werden
onm'ldellijk gearresteerd en in het gebouw'der Gestapo
w Barmhartig afgeranseld, terwijl een gedeelte van hen
v.-volgens naar een concentratiekamp werd gezonden,
AV;;'ir zij thans dwangarbeid moeten verrichten. De
'li 'ken moet voor het vólksgerecht Verschijnen. Slechts
enkele gevallen worden in breeder kring bekend.
, '>aast het openlijke gewelddadig optreden tegen de
tl ristonen tracht de Gestapo ook door middel van
*pK»nnage. achter de gezindheid van de geestelijke
*" ijtsdragers te komen. Het meest krasse geval op
l JUNI: HET VISCHSBZOEN GEOPEND
Ttekcnlng voor De Groene Amsterdammer door F. HoreveW
De hartstocht der bedaardheid
dit gebied, dat tot dusver bekend is geworden, is dat
van prelaat Leffer te Kostock. Deze ontving op zekeren
dag twee jonge studenten ter biecht, welke den geeste
lijke mededeelden, dat zij door het lezen van Roscnberg's
..Mythus" in geestelijke moeilijkheden waren geraakt.
Lcffcr wees den jongen lieden er op. dat de Heilige
Vader de opvattingen, welke Koscnbcrgin zijn..Mythus"
verkondigt, veroordeeld had, en tlat de aanvaarding
van deze Nicuw-Hcidenschc beginselen niet
vcrecnigbaar was met de beginselen van het Katholicisme.
Wat deed deze geestelijke anders dan zijn plicht als
Katholiek ziclvcrzorgcr ? De twee jongelieden, die tot
de beweging Van Ludendorff behoorden, brachten bij
hun leiding verslag uit van-het verloop hunner biecht.
De prelaat werd gearresteerd en M achttien maanden
gevangenisstraf veroordeeld!
Iets dergelijks overkwam een predikant in
Dartnstadt, bij wien op zekeren dag een gemeentelij kwam
om over het kerkelijke conflict te spreken. De predikant
maakte eenige opmerkingen over de arrestatie van
behjdenistrouwe predikanten door de Hcssische Gesta
po. Twee dagen la ter-zat hij zelf in het concentratie
kamp. De bezoeker was een spion van de geheime
staitspolitic geweest. Dergelijke voorbeelden zouden
bij dozijnen aan te halen zijn; de enkele hier aangevoer
de spreken echter r^-eds duidelijk genoeg.
Ook de Jodenvervolgingen gaar ondcrtusschen voort.
De beruchte antisemiet Streicher heeft in het begin
van April voor officieren van de rijksweer een lezing
gehouden, waarin hij aankondigde, dat zoodra er
gevaar dreigde voor Duitschland, de joodsche vijanden
van het volk onmiddellijk tegen den muur geplaatst
of aan den toorn van het valk overgeleverd zouden worden.
?Dat is dus openlijke bedreiging met progroms ! l Men
moet nota nemen van dergelijke-uitlatingen, om bij
eventueele latere gebeurtenissen te weten \vie moreel
aansprakelijk zijn vóór deze moordhetze ! En toch
hebben de Joden het in zeker opzicht'gemakkelijker
dan déChristenen: hun godsdienst wordt niet bedreigd
en hun godsdienstig optreden staat niet onder controle
'der Gestapo
Om de grondslagen onser cultuur
DE Christelijke Kerken,voeren thans een Strijd
om hun bestaan. De mythe van de bloed- en
rassenwaan is een onmisbaar bestanddeel der
PAG. S DE GROENE No. 3074
gewoldspulitick van den Nationanl-Soeialistlachen
stiml. 7,(»oulR Uit lor's Moin Knmpf" de grondslag
is voor do practisrlio politiek van het Derde Kijk,
is hot N KMI we llcidcndotu* zooals het tot uiting
komt in «1« opvattingen van llosenberg en
Ludeudorft'. in godsiliimsti(r en wijsgeerig opzicht de
hasj*» va u hot ntvuwo Duitsche imperialisme. In
Hosonbc-M'g's Mythus" staan de volgende zeer
lypnoronde woorden: ?
Uit hot oudgormaansche stambewustzyn wordt,
via do Duitscho koningsidee, de hernieuwde
Pruisischo leiding, het alduitsche besef en de formeele
rechtseenheid, thans het aan het ras gebonden
volksbewustzijn als schoonste bloei van de Duitsche
volksziel gebon-n. Wij verkondigen het op grond
van deze ervaring nis den godsdienst van
DuitscUland's toekomst. Mystieke ervaring en bewuste
kennis staan, in het kader van de Duitsche
veroveringsgedachto. nu eindelijk eens niet vijandig
tegenover elkaar, doch vullen elkaar nan en
stimuleeren elkaar...."
Met behulp van deze wereldbeschouwing moet
het Duitsche volk voor de ongehoorde, don wereld
vrede? bedreigende gewcldspolitiek ideologisch rijp
gemaakt worden. Tuaschcn -het Christendom en
dozen godsdienst van de grofste
geweldsverheerlijking is geen verzoening mogelijk, zooals dezvr
dagen in Lourdes nog van gezaghebbende Katho
lieke, zijde is verklaard. Het nationaal-socialismo
voort den vernietigingsoorlog tegen .het Christen
dom met alle middelen van demagogie en leugen.
Het deinst er echter evenmin, voor terug om de
felste terreur toe te passen door financieéle maat
regelen, concentratiekampen en gevangenissen.
De cultuurstrijd in DuitscHland is een geweldige
worsteling voor biet behoud van de
WesterschChristelijke cultuur. Het is hoog tijd, dat men in
Christelijke en vrijheidlievendc kringen buiten
.Duitschland alarm slaat.' Want het mag ons niet
onverschillig zijn wie zegeviert in dezen geweldigen
strijd der geesten: de*inzet i.s immers do grondslag
van onze eigen cultuur en moraal t ' ROLAKD
>KROP
,URE.
I.
i w
r d< u
ee.t
t e* ,*i
lf<-ertfdt
zo i
fc-t'
??
de»
di
no;
pn.
DCll
lijk
tiet
vet'
;en
ai
2n
en
ut
ar
li ?
n
! p»
i -O
i '. S'.
, b
V'