Historisch Archief 1877-1940
l
ff
v
?*S3SS5T|-'-s
m
i ?
i !
VLIEGEN IS TE DUUR
Hoe populariseeren wij de vliegsport?
E ENIGEN tyd geleden stelde Ir. S. Kramer,
Voorzitter van de Friesche
Luchtvaartvereeniging en bestuurslid van de
NoordNederlandsche Aeroclub deze simpele vraag.
En daarmede gooide hij de knuppel in het hoender
hok. Want de bedoeling van zijn vraag was
Kan het niet goedkooper?" waarmede hu nu
precies het teerste punt van de heele huidige
sportvliegerU raakte.
Want de sportvliegerij, zooals die vandaag
aan den dag wordt beoefen4» is duur, kost althans
veel geld. Het is een sport voor menschen met
een behoorlijk inkomen. Het begint met de oplei
ding, waarvan, voorloopig althans, de Nationale
Luchtvaartschooi het monopolie heeft. De
vlieglessen kosten / 31.?per uur als men 's morgens
voor elf uur vliegt en / 83.?per uur daarna.
Dit is reeds heel wat goedkooper dan een paar
jaar geleden, maar aangezien men ongeveer
20 uur noodig heeft om goed genoeg te kunnen
vliegen voor het A" brevet, kost zoo'n opleiding
toch nog tusschen de 000 en 700 gulden. Eenmaal
gebreveteerd kan men zyn vliegvaardigheid onder
houden door een toestel van de N. L. S. te huren,
wat dan iets goedkooper is dan het lessen omdat
geen instructeur mee behoeft te gaan. Toch
is het nog zoo duur, dat de kleine man" er niet
aan kan denken, aan het vliegen al» sport te be
oefenen. En het gevolg is, dat zeer veel jongelui,
wien ?het niet is gelukt met hun A" brevet te
worden toegelaten tot "de opleiding tot militair
vlieger op Soesterberg of tot marinevlieger op
De Kooy, slechts zér sporadisch nog eens terug
komen en er zelfs op den duur geheel mee uit
scheiden, eenvoudig omdat zij het geld, dat
het maandelijkache uurtje vliegen nu eenmaal
kosten moet, niet kunnen missen.
Ik zet expres kosten moet", want de N. L. S.
verkeert werkelijk in de onmogelijkheid om de
tarieven zoo laag te stellen, dat ook iemand met
een kleine beurs zich aan de vliegsport kan wyden.
De toestellen, die voer de instructie worden
gebruikt en waarmede de sportvlieger zyn vlieg
vaardigheid kan onderhouden, zyn door hun
betrekkelijk groote motoren en door hun ont
werp vrij duur in aanschaffing, en de N. L.
S.vloot vraagt alleen aan afschrijving, reparaties
en onderhoud reeds een bedrag van ongeveer
/ 30,000.?per jaar; salarissen, pensioenfonds,
propagandakosten en diverse onkosten verslinden
büelkander een / 70,000.?. En difc ondanks
een zuinig en zorgvuldig beheer, terwijl heusch
niet kan worden beweerd, dat de salarissen hoog
zijn. Hieraan ligt het dan ook zeer zeker niet.
?
WAARAAN dan wel? En ik meenden vinger
op do wonde plek te leggen door te zeggen:
Aan de officieele opvatting welke heerscht (en
niet alleen in ons land) inzake de sportvliegerij.
De instructie, die vandaag aan alle burger
vliegscholcn en aeroclubs wordt gegeven, is gebaseerd
op het gebruik van sportvliegtuigen waarvan
' het vermogen varieert tusschen ongeveer 70 pk
en 200 pk. Deze machines, hoe uitstekend overi
gens ook, hebben betrekkelijk hooge
landingssnelheden en bezitten vliegoigcnschappen die een
zeer zorgvuldige training noodzakelijk maken,
wil men behoorlijk er mede kunnen vliegen.
De vliegeigenschappon van verschillende dezer
sportvliegtuigon tooncn zelfs groote overeenkomst
met dio van militaire jachtvliegtuigen. Laat ik
vooropstellen, dat de fabrikanten tot den bouw
van deze toestellen zyn gekomen omdat juist
uit de kringen der sportvliegera de wensch
voortAMSTERDAMSCHE STADSGEZICHTEN: De Munttoren
Copyright Ot Grotne Amiterdammtr
Tetkenlnc Ch. Roelof»
De toren der afspraken
kwam omjsnelle, wendige toestellen te bezitten
waarmee"je wat kon doen". Doch deze
sportvliegers waren allen laenselien mot een belioorlljk
inkumon.
Jutusschen zijn do ^tijden veranderd en het aan
tal menschen, dat zoo'heel graag zou willen vliegen,
zélf vliegen, is veel en veel grooter geworden.
Het meerendeel van die mensehen koestert in
het geheel niet den wensch, tot de opleiding op
Soesterberg of De Kooy te worden toegelaten
of om het tot verkeersvlieger te brengen. Het
eenige wat zy willen is vliegen, zuiver un alleen
terwüle van het plezier, zooals iemand, die zeilt
dit uitsluitend doet omdat htf het prettig vindt
op het water te z^n en verder in het geheel geen
aspiraties koestert om stuurman bij de groote
vaart of zeeofïcier te worden.
Voor deze menschen behoeven wy niet die
lesof sportvliegtuigen met betrekkelyk groote motoren
en met vliegeigenschappen, die een behoorlijke
training noodzakelijk maken.
ZU begeeren heusch geen vliegtuigen waarmede
ze groote tochten maken naar Budapest of Berlyn.
Het automobilisme is niet populair geworden
door de groote en dure wagens met chauffeur.
Hier heeft de goedkoope, eenvoudig te besturen
en te behandelen Ford met planétairen
gangwissel baanbrekend werk verricht en duizenden,
zoo niet millioenen er toe gebracht te gaan
automobielrydtm. De kostbare zeiljachten van de
Kieler Woche waren het speelgoed van
millionnairs, doch de zeilsport werd eerst populair toen
er bootjes kwamen binnen het bereik van de
beurs van den kleinen man. Met de
motorbootsport is het precies zoo gegaan. En dacht u, dat
grooto rywielfabrieken zouden kunnen bestaan
indien de fietsen nog steeds ? 20U.?en. meer
per stuk zouden kosten?
DIEN kant moeten wij ook uit met de
sportvliegery, wil deze ooit werkelijk populair
worden. Wij hebben noodig goedkoope vlieg
tuigen met een motor van hoogstens 45 pk voor
het twee-persoons type en met een motor van
hoogstens 20 pk voor de n-persoons types.
Machines met een zeer lage landingssnelheid
en zoo goedig, dat een kind er mede kan omgaan.
Er zijn reeds eenige fabrieken, die dit soort machi
nes bouwen. In Frankrijk ontstond een sterke
strooming in deze richting door de komst van de
Pou du Ciel" van Henri Mignet. Ook in Engeland
en Belgiëvinden wy een streven om te komen tot
eea sterke verlaging der kosten van- het
sportvliegen teneinde deze sport populair te maken. '
Tengevolge van den inbouw van kleine motoren
en de lage aanschaffings- en reparatiekosten van
deze kleine vliegtuigen zullen de bedr^fskosten
ook laag zijn en dus zullen de kosten der instructie,
zelfs bij behoud van de huidige salarissen der
instructeurs, vry belangrijk kunnen dalen. De
lage landingssnelheden en de afwezigheid van
vliegeigenschappen, die een groote bedrevenheid
in het besturen noodig maken; zullen ook verder
nog den leerling in zeer korten tyd rijp maken
voor het brevet, fceer vermocdeiyk zal een traming
Van niet meer dan tien uur voldoende blijken
en het IA\ waarschijniyk mogelijk zyn de kosten
der lessen terug te brengen tot ten hoogste / 20.
per uur. Het brevet, behaald op zoo'n klein
vliegtuig, zou dus niet meer behoeven te kosten
dan een / 200.?. De vliegvaardigbeid zou dan
kunnen worden onderhouden op vliegtuigjes
a la Pou du Ciel", eventueel in clubverband
gebouwd en ook door de clubleden zelf onder
houden, waardoor de vliegkosten zeker niet meer
dan ? 5.?per uur zouden behoeven te bedragen.
Natuuriyk zullen de menschen, die hun brevet
hebben behaald op zoo'n licht vliegtuig, niet de
vaardigheid hebben om met grootere machines
te kunnen omgaan. Zy' zullen alleen maar kunnen
vliegen op andere, goedige vliegtuigen, zooals
bijvoorbeeld die Pou du Ciel". Om nu te voor
komen, dat waaghalzen toch m een onbewaakt
oogenblik zich te buiten zouden kunnen gaan
aan een Tiger Moth of zoo, zou het aan te bevelen
zyn een vliegbewys met beperkte bevoegdheid
in te stellen. In het buitenland kennen wij
dergelyke brevets reeds, die der vierde categorie,
waarvan de bezitters' alleen mogen vliegen met
z.g. zweefvliegtuigen met hulpmotor. De ischen
der medische keuring zouden voor die vliegers
ook waarschyniyk wat minder streng kunnen
worden gesteld. . ' . . .
. Het zal nóg wel even duren, voordat wti zoo
ver zijn.' Op het oogenblik heeft iedereen nog
te veel de ischen, 'die wy moeten stellen aan ?
aspirant militaire en verkeersvliegers in zijn hoofd
en zoolang men hieraan blijft vasthouden, zoolang
kan er geen sprake zyn van eenige werkeUjke
populariseeriug der .sportvliegery. Laten wy dus
hopen, dat de gezaghebbende instanties spoedig
tot dit Inzicht zullen komen.
.".?-? O. VAK STBBNDEBBN Jr.
PAO. 10 Dl GROENE No.3014
BE6RAFENIS
VEREENI8IN8
m
N.V. CIVIELE EN MILITAIRE KLEERMAKERIJ
DEKKER & DIJKSTRA
voorheen de erven H. van Dijk
Leverancier» van Indltche Uitrustingen
UTRECHT, Nieuwe Gracht 6 TELEFOON
DOOR HET GEHEELE LAND TE ONTBIEDEN 13416
7 D. WE E G E W IJ S '
STEENHOUWERIJ EN FABRIEK VAN M AR M ER WERKEN
Q RA P M O N U M E N T E N
SCHOORSTEEN MANTELS
MARMEREN WA8CHTAPELS
RAPENBURG 44 AMSTERDAM - TELEP. 42662
BADEN, GEYSERS EN WASCHTAFELS
G. J. DE KONING & Zn.
Opgericht 1739
Amsterdam C. Telefoon 32457 Keizersgracht 447
BERGtl (N.-HJ
PENSION DE WILG1
Breelaan 78 ? Telefoon 88
Billijke prijzen, uitstekende referantiën
PRACHT ZEEREISJE. ledere H d. ing.
13 Juni naarPlymouth.Bristol perHoll.
Stoomb. Mij., te Amsterdam. Vr. prosp.
SANATORIUM ..BERKENOORD"
VfüO. l
?; vinden, hanttiitnden
? ? zenuwpatiënttn
f Dr. J. Wufj; SeCK'nan
r. A. ."ir." **Wlerdim»
? net stroomend water
l
MET DE
STOOMVAART MIJ.
NEDERLAND"
AMSTERDAM
NAAR
ONBEKENDE
BESTEMMING
EN DE : ;
NOORSCHE
FJORDEN
,.' ' ?" * ' :"': ' . -.
Vraagt nadere inlichtingen
't waede S«' ;
7h>».'lSOok
AAN os i
VAN
MANUSCRIPTEN
wordt «mocht bij hun bl|dra(en een gefran
keerd briefomslag met adres van den anéndir
in te sluiten. Op het adres van nukken, voor de
redactie btitemd, vermelde men (een namen
van personen.
I
i
tp^>>»
'£$&?"£$??' v
I&&F
r*&*
>KROP
?*>£>
<$£*'
*?£»
Dujtt
kloin.
?dat hjj
URE.
DROSTE
BONBONS
ALTIJD WELKOM!
Sjmart plaatjtt MOOT t\tt album Java J.
OW. H. POLMAN TUIN-s
VERTOOM526 - Telefoon 82660 l
Begrafenissen?Transporten - Crematies |
HEERENKLEEDING VOOR
VADER EN ZOON
TOT REDELIJKE PRIJZEN
ADJRIAAN SCHAKEL
HEILIGEWEG - TELEFOON 37273
Een dame woonachtig In Asten
Dia wilde haar man ceni verrasten
? ZU reilde per
«poertNaar Qroot-Moku m daarvoor , '
En kocht toen t»U SCHAKEL «Ijn datten
KENT U HET HALFMAANDËLIJKSCHE TIJDSCHRIFT
HET LANDHUIS"?
ZOO NIET vraagt U dan eens een gratis proefnummer.
Het is een tijdschrift voor het gezin.
No. 10 bevat O.a,: Het tropische aquarium - De tweede helft van het jaar.
Feuilleton ? Onze honden - Onze tuinen ? Een landhuis van n verdieping
Uw tuin en de mijne - De thee en de moderne vrouw ? Historische gebouwen
Drontopwerk - 't Landgoed k-pen rode - Ki.eren voor de kleintjes (complets)
fte*~::*Tun:els en onze reisg.M «erobe ? Anna Neagle ? Voor de keuken en
de huishouding - Puszle - Ons kinderhoekje
ABONNEMENTSPRIJS F 4.- PER HALFJAAR
Uitgave: JOH ENSCHEDÉ& ZONEN N.V. HAARLEM Klokhuisplein
Bezoekers aan Amsterdam
Victoria Hotel - Damrak */°C* Station - noodigt U uit.
WIJ verzorgen U In on t hotel tegen matige prljren.
-?U zult tevreden «IJnl ; ;
Kamers met Holl. ontbijt Lunch Diner
vanaf f3,60 f 1.60 en f2.?f 2.?, f 3.?en- f4.
?_ ?_ D* Directie
1800 Meier
PO N T R E S l NA
LJ/^Ttl C/"UKA/C17 C D UrtËIM HET MOOISTE GEDEELTE
HUI bL oLnyYtlZ,tr\nL)r VAN HET HOOGGEBERGTE
Feosion van Fis. 12.50 af. Alle «porten. Lift, Garage Boxes.
Prospectus bij den Directeur I. Walther.
VAN RIJN S
SSMOSTERD
PAG. Il DE GROENE No. in*
A-,
t, 'i %?
-i
B
fc
l<
ei v
t e* a
umi.*
k* -i
JfoeHfdt
zot
fc-t*
eei
der
diach
lij*
liet
ver
;en
«i
en
in
ar
Ie
??''?a.
i p»'
; -o