De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 1 juni pagina 5

1 juni 1935 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

l ff v ?*S3SS5T|-'-s m i ? i ! VLIEGEN IS TE DUUR Hoe populariseeren wij de vliegsport? E ENIGEN tyd geleden stelde Ir. S. Kramer, Voorzitter van de Friesche Luchtvaartvereeniging en bestuurslid van de NoordNederlandsche Aeroclub deze simpele vraag. En daarmede gooide hij de knuppel in het hoender hok. Want de bedoeling van zijn vraag was Kan het niet goedkooper?" waarmede hu nu precies het teerste punt van de heele huidige sportvliegerU raakte. Want de sportvliegerij, zooals die vandaag aan den dag wordt beoefen4» is duur, kost althans veel geld. Het is een sport voor menschen met een behoorlijk inkomen. Het begint met de oplei ding, waarvan, voorloopig althans, de Nationale Luchtvaartschooi het monopolie heeft. De vlieglessen kosten / 31.?per uur als men 's morgens voor elf uur vliegt en / 83.?per uur daarna. Dit is reeds heel wat goedkooper dan een paar jaar geleden, maar aangezien men ongeveer 20 uur noodig heeft om goed genoeg te kunnen vliegen voor het A" brevet, kost zoo'n opleiding toch nog tusschen de 000 en 700 gulden. Eenmaal gebreveteerd kan men zyn vliegvaardigheid onder houden door een toestel van de N. L. S. te huren, wat dan iets goedkooper is dan het lessen omdat geen instructeur mee behoeft te gaan. Toch is het nog zoo duur, dat de kleine man" er niet aan kan denken, aan het vliegen al» sport te be oefenen. En het gevolg is, dat zeer veel jongelui, wien ?het niet is gelukt met hun A" brevet te worden toegelaten tot "de opleiding tot militair vlieger op Soesterberg of tot marinevlieger op De Kooy, slechts zér sporadisch nog eens terug komen en er zelfs op den duur geheel mee uit scheiden, eenvoudig omdat zij het geld, dat het maandelijkache uurtje vliegen nu eenmaal kosten moet, niet kunnen missen. Ik zet expres kosten moet", want de N. L. S. verkeert werkelijk in de onmogelijkheid om de tarieven zoo laag te stellen, dat ook iemand met een kleine beurs zich aan de vliegsport kan wyden. De toestellen, die voer de instructie worden gebruikt en waarmede de sportvlieger zyn vlieg vaardigheid kan onderhouden, zyn door hun betrekkelijk groote motoren en door hun ont werp vrij duur in aanschaffing, en de N. L. S.vloot vraagt alleen aan afschrijving, reparaties en onderhoud reeds een bedrag van ongeveer / 30,000.?per jaar; salarissen, pensioenfonds, propagandakosten en diverse onkosten verslinden büelkander een / 70,000.?. En difc ondanks een zuinig en zorgvuldig beheer, terwijl heusch niet kan worden beweerd, dat de salarissen hoog zijn. Hieraan ligt het dan ook zeer zeker niet. ? WAARAAN dan wel? En ik meenden vinger op do wonde plek te leggen door te zeggen: Aan de officieele opvatting welke heerscht (en niet alleen in ons land) inzake de sportvliegerij. De instructie, die vandaag aan alle burger vliegscholcn en aeroclubs wordt gegeven, is gebaseerd op het gebruik van sportvliegtuigen waarvan ' het vermogen varieert tusschen ongeveer 70 pk en 200 pk. Deze machines, hoe uitstekend overi gens ook, hebben betrekkelijk hooge landingssnelheden en bezitten vliegoigcnschappen die een zeer zorgvuldige training noodzakelijk maken, wil men behoorlijk er mede kunnen vliegen. De vliegeigenschappon van verschillende dezer sportvliegtuigon tooncn zelfs groote overeenkomst met dio van militaire jachtvliegtuigen. Laat ik vooropstellen, dat de fabrikanten tot den bouw van deze toestellen zyn gekomen omdat juist uit de kringen der sportvliegera de wensch voortAMSTERDAMSCHE STADSGEZICHTEN: De Munttoren Copyright Ot Grotne Amiterdammtr Tetkenlnc Ch. Roelof» De toren der afspraken kwam omjsnelle, wendige toestellen te bezitten waarmee"je wat kon doen". Doch deze sportvliegers waren allen laenselien mot een belioorlljk inkumon. Jutusschen zijn do ^tijden veranderd en het aan tal menschen, dat zoo'heel graag zou willen vliegen, zélf vliegen, is veel en veel grooter geworden. Het meerendeel van die mensehen koestert in het geheel niet den wensch, tot de opleiding op Soesterberg of De Kooy te worden toegelaten of om het tot verkeersvlieger te brengen. Het eenige wat zy willen is vliegen, zuiver un alleen terwüle van het plezier, zooals iemand, die zeilt dit uitsluitend doet omdat htf het prettig vindt op het water te z^n en verder in het geheel geen aspiraties koestert om stuurman bij de groote vaart of zeeofïcier te worden. Voor deze menschen behoeven wy niet die lesof sportvliegtuigen met betrekkelyk groote motoren en met vliegeigenschappen, die een behoorlijke training noodzakelijk maken. ZU begeeren heusch geen vliegtuigen waarmede ze groote tochten maken naar Budapest of Berlyn. Het automobilisme is niet populair geworden door de groote en dure wagens met chauffeur. Hier heeft de goedkoope, eenvoudig te besturen en te behandelen Ford met planétairen gangwissel baanbrekend werk verricht en duizenden, zoo niet millioenen er toe gebracht te gaan automobielrydtm. De kostbare zeiljachten van de Kieler Woche waren het speelgoed van millionnairs, doch de zeilsport werd eerst populair toen er bootjes kwamen binnen het bereik van de beurs van den kleinen man. Met de motorbootsport is het precies zoo gegaan. En dacht u, dat grooto rywielfabrieken zouden kunnen bestaan indien de fietsen nog steeds ? 20U.?en. meer per stuk zouden kosten? DIEN kant moeten wij ook uit met de sportvliegery, wil deze ooit werkelijk populair worden. Wij hebben noodig goedkoope vlieg tuigen met een motor van hoogstens 45 pk voor het twee-persoons type en met een motor van hoogstens 20 pk voor de n-persoons types. Machines met een zeer lage landingssnelheid en zoo goedig, dat een kind er mede kan omgaan. Er zijn reeds eenige fabrieken, die dit soort machi nes bouwen. In Frankrijk ontstond een sterke strooming in deze richting door de komst van de Pou du Ciel" van Henri Mignet. Ook in Engeland en Belgiëvinden wy een streven om te komen tot eea sterke verlaging der kosten van- het sportvliegen teneinde deze sport populair te maken. ' Tengevolge van den inbouw van kleine motoren en de lage aanschaffings- en reparatiekosten van deze kleine vliegtuigen zullen de bedr^fskosten ook laag zijn en dus zullen de kosten der instructie, zelfs bij behoud van de huidige salarissen der instructeurs, vry belangrijk kunnen dalen. De lage landingssnelheden en de afwezigheid van vliegeigenschappen, die een groote bedrevenheid in het besturen noodig maken; zullen ook verder nog den leerling in zeer korten tyd rijp maken voor het brevet, fceer vermocdeiyk zal een traming Van niet meer dan tien uur voldoende blijken en het IA\ waarschijniyk mogelijk zyn de kosten der lessen terug te brengen tot ten hoogste / 20. per uur. Het brevet, behaald op zoo'n klein vliegtuig, zou dus niet meer behoeven te kosten dan een / 200.?. De vliegvaardigbeid zou dan kunnen worden onderhouden op vliegtuigjes a la Pou du Ciel", eventueel in clubverband gebouwd en ook door de clubleden zelf onder houden, waardoor de vliegkosten zeker niet meer dan ? 5.?per uur zouden behoeven te bedragen. Natuuriyk zullen de menschen, die hun brevet hebben behaald op zoo'n licht vliegtuig, niet de vaardigheid hebben om met grootere machines te kunnen omgaan. Zy' zullen alleen maar kunnen vliegen op andere, goedige vliegtuigen, zooals bijvoorbeeld die Pou du Ciel". Om nu te voor komen, dat waaghalzen toch m een onbewaakt oogenblik zich te buiten zouden kunnen gaan aan een Tiger Moth of zoo, zou het aan te bevelen zyn een vliegbewys met beperkte bevoegdheid in te stellen. In het buitenland kennen wij dergelyke brevets reeds, die der vierde categorie, waarvan de bezitters' alleen mogen vliegen met z.g. zweefvliegtuigen met hulpmotor. De ischen der medische keuring zouden voor die vliegers ook waarschyniyk wat minder streng kunnen worden gesteld. . ' . . . . Het zal nóg wel even duren, voordat wti zoo ver zijn.' Op het oogenblik heeft iedereen nog te veel de ischen, 'die wy moeten stellen aan ? aspirant militaire en verkeersvliegers in zijn hoofd en zoolang men hieraan blijft vasthouden, zoolang kan er geen sprake zyn van eenige werkeUjke populariseeriug der .sportvliegery. Laten wy dus hopen, dat de gezaghebbende instanties spoedig tot dit Inzicht zullen komen. .".?-? O. VAK STBBNDEBBN Jr. PAO. 10 Dl GROENE No.3014 BE6RAFENIS VEREENI8IN8 m N.V. CIVIELE EN MILITAIRE KLEERMAKERIJ DEKKER & DIJKSTRA voorheen de erven H. van Dijk Leverancier» van Indltche Uitrustingen UTRECHT, Nieuwe Gracht 6 TELEFOON DOOR HET GEHEELE LAND TE ONTBIEDEN 13416 7 D. WE E G E W IJ S ' STEENHOUWERIJ EN FABRIEK VAN M AR M ER WERKEN Q RA P M O N U M E N T E N SCHOORSTEEN MANTELS MARMEREN WA8CHTAPELS RAPENBURG 44 AMSTERDAM - TELEP. 42662 BADEN, GEYSERS EN WASCHTAFELS G. J. DE KONING & Zn. Opgericht 1739 Amsterdam C. Telefoon 32457 Keizersgracht 447 BERGtl (N.-HJ PENSION DE WILG1 Breelaan 78 ? Telefoon 88 Billijke prijzen, uitstekende referantiën PRACHT ZEEREISJE. ledere H d. ing. 13 Juni naarPlymouth.Bristol perHoll. Stoomb. Mij., te Amsterdam. Vr. prosp. SANATORIUM ..BERKENOORD" VfüO. l ?; vinden, hanttiitnden ? ? zenuwpatiënttn f Dr. J. Wufj; SeCK'nan r. A. ."ir." **Wlerdim» ? net stroomend water l MET DE STOOMVAART MIJ. NEDERLAND" AMSTERDAM NAAR ONBEKENDE BESTEMMING EN DE : ; NOORSCHE FJORDEN ,.' ' ?" * ' :"': ' . -. Vraagt nadere inlichtingen 't waede S«' ; 7h>».'lSOok AAN os i VAN MANUSCRIPTEN wordt «mocht bij hun bl|dra(en een gefran keerd briefomslag met adres van den anéndir in te sluiten. Op het adres van nukken, voor de redactie btitemd, vermelde men (een namen van personen. I i tp^>>» '£$&?"£$??' v I&&F r*&* >KROP ?*>£> <$£*' *?£» Dujtt kloin. ?dat hjj URE. DROSTE BONBONS ALTIJD WELKOM! Sjmart plaatjtt MOOT t\tt album Java J. OW. H. POLMAN TUIN-s VERTOOM526 - Telefoon 82660 l Begrafenissen?Transporten - Crematies | HEERENKLEEDING VOOR VADER EN ZOON TOT REDELIJKE PRIJZEN ADJRIAAN SCHAKEL HEILIGEWEG - TELEFOON 37273 Een dame woonachtig In Asten Dia wilde haar man ceni verrasten ? ZU reilde per «poertNaar Qroot-Moku m daarvoor , ' En kocht toen t»U SCHAKEL «Ijn datten KENT U HET HALFMAANDËLIJKSCHE TIJDSCHRIFT HET LANDHUIS"? ZOO NIET vraagt U dan eens een gratis proefnummer. Het is een tijdschrift voor het gezin. No. 10 bevat O.a,: Het tropische aquarium - De tweede helft van het jaar. Feuilleton ? Onze honden - Onze tuinen ? Een landhuis van n verdieping Uw tuin en de mijne - De thee en de moderne vrouw ? Historische gebouwen Drontopwerk - 't Landgoed k-pen rode - Ki.eren voor de kleintjes (complets) fte*~::*Tun:els en onze reisg.M «erobe ? Anna Neagle ? Voor de keuken en de huishouding - Puszle - Ons kinderhoekje ABONNEMENTSPRIJS F 4.- PER HALFJAAR Uitgave: JOH ENSCHEDÉ& ZONEN N.V. HAARLEM Klokhuisplein Bezoekers aan Amsterdam Victoria Hotel - Damrak */°C* Station - noodigt U uit. WIJ verzorgen U In on t hotel tegen matige prljren. -?U zult tevreden «IJnl ; ; Kamers met Holl. ontbijt Lunch Diner vanaf f3,60 f 1.60 en f2.?f 2.?, f 3.?en- f4. ?_ ?_ D* Directie 1800 Meier PO N T R E S l NA LJ/^Ttl C/"UKA/C17 C D UrtËIM HET MOOISTE GEDEELTE HUI bL oLnyYtlZ,tr\nL)r VAN HET HOOGGEBERGTE Feosion van Fis. 12.50 af. Alle «porten. Lift, Garage Boxes. Prospectus bij den Directeur I. Walther. VAN RIJN S SSMOSTERD PAG. Il DE GROENE No. in* A-, t, 'i %? -i B fc l< ei v t e* a umi.* k* -i JfoeHfdt zot fc-t* eei der diach lij* liet ver ;en «i en in ar Ie ??''?a. i p»' ; -o

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl