Historisch Archief 1877-1940
i
Postzegels en
Verzamelaars
NEDERLAN
l Vreugd en eA «orgen van den phlIatellBt
ALS de menschen alleen maar verstandige
dingea deden, zouden er geen postzegel^
verzamelaars op de wereld bestaan. Maar
het zijn juist de domheden en welk verstandig
mcnech begaat er geen dageiyksch dozijn? die
geur en smaak aan het leven verleenen. Het ver
zamelen van postzegels is stellig zulk een domheid,
al is hefc er een, waarvoor zooveel argumenten en
geharnaste betoogen kunhen worden aangevoerd
ik zal ze u besparen, lezer dat het bijna een
nuttige en verstandige bezigheid zou worden, en
dus alle aardigheid verliezen.
Neen l Postzegels verzamelen is, evenals elke
andere hobby, een kinderlijkheid, beminnelijker
naarmate degeen, die haar pleegt, overigens on
aantastbaar redelijk kan worden geacht. En als
een philatelist u op de vraag, waarom hU post
zegels verzamelt, iets anders antwoordt dan met
een ietwat schaamachtig: omdat ik het gezellig
vind, dan jokt hij u iets voor.
En de geldswaarde dan? zult u vragen. Die post
zegels hebben toch geldswaarde; speelt dat geen
rol erbij? Ja en neen. Het is een heel eigenaardig
geval daarmee. Natuurlijk heeft een rechtgeaard
verzamelaar begrip voor de geldswaarde van een
Oe Goyozegef
von een peseta
werd door
Sanchez Toda . ge
graveerd naar
een der beroemd
ste schilderijen
van Coya: de
Naakte Maya'
zegel. Hij heeft er, om het zoo eens uit te drukken,
meer respect voor, naarmate het exemplaar in z^ju
catalogus hooger genoteerd staat. HU zal zich
gaarne verliezen In een bespiegeling, hoeveel h U
voor zijn verzameling, of een deel daarvan, zon
kunnen maken", als de nood eens aan den man
kwam, Toying .with the idea, noemen de
Engelschen dat. Maar hij zal nooit een postzegel
verkoopen, omdat hij er meer voor kan krijgen dan
hij ervoor gegeven heeft. Een hobby is geen han
delszaak.
Wat is het dan wél? Hier ligt voor den psycho
loog een vruchtbaar terrein. Een bekend Duitsch
schrijver, die door do mannen van Hit Ier uit zijn
land was verdreven en daarbij zijn kostbare col
lectie postzegels had ingeboet, noemde haar ele
gisch den band, die hem met ztjn kinderjaren ver
bond. Het kan zijn. Maar een verzamelaar geeft
zich daarvan geen rekenschap. Voor hem is zijn
liefhebberij die hij in haar volle onstuimigheid"
slechts aan zielsverwanten, dus mede verzamelaars,
openbaart een genoegen, zoo volkomen onschul
dig en wroegingloos, dat hij niet de minste be
hoefte gevoelt, haar voor zichzelf te analyseei'en..
Wat een postzegel voorstelt, heeft voor den phi
latelist al evenzeer een betrekkelijke beteekönis.
Hij vindt natuurlijk een mooi uitgevoerd, kleur
rijk zegeltje even genoegeUjk om naar te kyken als
elk ander mensch, maar dat fraaie uiterlijk maakt
den postzegel voor hem volstrekt niefc begeerlijker.
Een jongen zal een kostbaar oud zegeltje nog wel
eens verkwanselen voor een kakelbont product,
dat hem onbewust als kind meer doet". En dat is
dan iets, waar hij in later jaren alttfd spijt van zal
hebben.
Maar toch is hetgeen op de postzegels staat afge
beeld wel een aardig aspect van de philatelie. Er
wordt van die afbeeldingen steeds meer werk ge
maakt door de posterijen'der verschillende landen,
Jjn Sluyters ontleinde de mot/even
voor zijn Rembrondtzege/ aan de
Staa/meesters" (Hnks) en een
zelfportret van den meester (rechts)
Geboorte van een postzegel
A. M. HAMMACHER
niet altijd met evenveel resultaat. Het klassieke'
voorbeeld van een mooien, eeuvoudigen postzege
ls voor mij de oude Engelrche een-penny, ontwor
pen door Henry Corbould. Het was de eerste post.
zegel, die de wereld ooit aanschouwde hi
dateert van 1840 en het eeuwfeest nadert dus me»
rassche schreden ? en als men hem vergelijkt me»
de producten, waarmede de, Britten tegenwoordig
hun brieven frankeeren, dan wordt hot duidelijk.
dat hier niet van vooruitgang, maar veeleer van
het tegendeel kan worden gesproken. Hetzelfd.
verschijnsel valt trouwens in tal van andere lande»
te constateeren: leelijke nieuwe zegels, die in d
plaats kwamen van mooie oude. Hier en daar, on*
Nederiandsche postzegels zijn er een voorbeeld vai
kan intusschen in dit opzicht weer van een Hchi
verbetering worden gesproken.
De ontwerpers van postzegels hebben overigei
in den loop der jaren volstrekt niet alleen, of l;
hoofdzaak, gestreefd naar artistiek mooi. Wa
heeft men met de kleine, gekleurde papiertjes nic
alles gepoogd te bereiken l Er zijn landen gewees'.
die bij monde" van hun postzegels aanspraa,
hebben gemaakt op betwiste gebieden; Bolivia
Chaco-postzegels zijn hiervan een voorbeeld.
Maar veel grooter nog is het aantal staten, dM
gemeend heeft, on nog steeds meent, dat een post
zegel een geschikt object is om de schoonheden va<i
het land onder de oogen van, de gêheele wereld t
brengen. Men maakt er dus propaganda mee vo« <
het toerisme. Het is immers zeer goed mogelijk, c- ?>
zelfs heel waarschijnlijk, dat bijvoorbeeld d
aardige landschapszegels van Bosnië-Herzegowini-.
die ieder zich nog wel herinnert, bij menigeen d
lust hebben wakker geroepen, die romantisch
landschappen eens op ware grqotte te
aoschouwen. De al even bekende zegels van Noord-Borneo
en Nyassaland met hun exotische dieren hebben
zonder twijfel bij menigen jongen het verlang*- >
naar verre reizen en een leven van avontuur ver
sterkt. En het moet erkend worden, dat vel» ont
werpers op hun noodgedwongen klein bestek?d'
enorme Fransche Somaliland-lappen hebben g>
lukkiggeen school" gemaakt er in geslaagd zij».
een aardig, aantrekkelijk plaatje te scheppen.
Maar voor den verzamelaar is dit alles van go« ?
beteekenis.'Laten de ontwerpers en hun la:
gevers zich het hoofd breken over allegorieën ? f
portretten, pver landschappen of landkaarten, h« f
kan hem niet tot geestdrift brengen. Hij verdiept
zich liever in de vraag, of dat lichtgroene zegelt j-s
dat hem zoopas in handen viel, werkelijk van hu s
uit lichtgroen, en dus een zeldzame nuance is, "i
dat het slechts een verschoten donkergroen exem
plaar is, en dus een prul, of wel o gruwel
yervalsching... J ? .r ^
r;.
Het voorbeeld van den ontwerper
van den nevenstoanden Abozegel
(700-Jarlg bestaan der stad Abo,
In Finland) was een foto der kerk
U D
PAG. 11-11 DE GROENE No. 3076
IN den regel interesseert de gewone verzamelaar
van postzegels zich niet of weinig voor de
herkomst van het object zijner liefde. De
vak,»hUatelist echter verdiept zich ernstig in tech
nische en historische by zonderheden, die zijn haast
Hicrale verzamellust vaak het air kunnen geven
\an een wetenschappelijk gefundeerde bezigheid.
I Iet aesthetisch keuren van zegels en het aanleggen
van een verzameling op grond van aesthetische
?talkenmerken is echter nog een zeldzaamheid, die
in geen geval philatelistisch voor- vol wordt
tangezien. Het publiek keurt af of goed naar
..nbekende normen van leelijk of mooi en daarmee
'?» het dan uit. Zelfs de dagbladen spreken zich
.likwijls uit over nieuwe zegels zonder het minste
aesef van de bijzondere eischen die aan een zegel
Besteld behooren te worden wil het inderdaad een
postzegel en niet een verkleind prentje of een
kiekje formaat-Leica zijn.
Ieder zegel heeft zijn eigen geschiedenis: er is
?;een vast recept. Het eindresultaat wordt b.v. in
hooge mate beïnvloed door do gekozen druk
techniek. Een ontwerp kan in plaatdruk b.v. goed
-. oldoen, doch de uitvoering in de zooveel
goedl.oopere rotogravure kan het aspect zeer
benadeclen. Onze dageiyksche Wilhelminazegel naar het
ontwerp van wijlen Jan Veth is daar een voorbeeld
van. De hoogere waarden (plaatdruk) zijn aan
merkelijk fijner en aannemelijker dan de lagere
:it)togravure). Ook het zegel van Willem van
Oranje naar het portret van Key is in de
Holliuidsche plaatdruk verre téverkiezen boven de
Indische goedkoope editie in rotogravure.
De publieke meening, dat met het ontwerp
Mtelijk het ergste en noodigste gedaan is blijkt in
ld; praktijk volmaakt in strijd te z\jn met de
v jrkeiykheid. In den regel beginnen de moeilijk-.
b 'den dan pas en de grootste stuurmanskunst en
tl.- scherpste aesthetische bewaking is noodig om
v.-n het ingeleverde ontwerp tot een dragelijke
(ft komst te geraken.
let ontwerp moet n.1. worden omgezet tot een
r«rm die vermenigvuldigbaar is. Vroeger was de
graveur daarbij onmisbaar en gelukkig wordt ook
t< .omwoordig weer een beroep gedaan op zyn
ai ibachtelijke qualiteiten als niét uitsluitend de
k« sten de keuze der uitvoering moeten bepalen.
H -t ontwerp moet worden overgezet in een
teekeni ig, die de graveur voor zijn werk kan gebruiken.
H oft de ontwerper dus weinig besef gehad van
lu' werk des graveurs, dan kan het gebeuren, dat
d> graveur de grootste moeiten heeft om de
qualiu-ii en van de ontwerpteekening bU de omzetting
to behouden. Het formaat is daarbij van veel
b« eekenis. Bijna alle ontworpen worden op veel
gr oter schaal gemaakt dan het vereischte kleine
fo ;naat en alle inspanning om zich daarbij de
twiltaten van een verkleining voor te stellen kan
in -Urn regel niet verhoeden, dat de verkleining.<»».;i
gt-luchte tegenvaller blijkt lo zijiv l-Vii van
doMooiste ontwerp-teekeningen di«> ik k -u is d'_- voor
4 luchtpostzegel van Jac. Jon^rt met 'len fijnen
Mi-rcuriuskop boven oen ,nnilk>us f hoon
hoornBaardje, rjjk aan bpVf.ri'.n«-n. IV ontwerper heeft
J«>h hier blijkbaar '»-iv«-l lol"» «aan op zijn
toekenZeer bekend /$ de oude Duitsche
Ger<**<**ioztgel von Poul Waldraff. De
tooneefspee/ster Anno von Strontz-Führ/ng
hstft hiervoor model gestaan
lu ' __- ,
* 'i '
*?-ir i»
vreugde, zonder zich voldoende rekenschap to
geven van de verkleining en van de moeiten voor
den graveur. Dat in de uitvoering toch nog een deel
der fijne waarden van de teekcning zijn gered is to
danken aan de maximale prestatie van den graveur,
die feitelijk steeds verdiende met den ontwerper te
worden genoemd, als zijnde schuldig aan het ver
kregen resultaat.
Het formuleeren van vaste eischen waaraan een
postzegel'ontwerp zou moeten voldoen is niet
mogelijk. Veel hangt af van den te kiezen techni
scher! weg. Het ideaal zou steeds zijn: ontwerp en
uitvoering in n hand. Incidenteel heeft een
dergelijke poging (voor Roode Kruiszegels in 1027
geprobeerd) echter weinig zin, omdat uit den aard
der zaak het graveeren in klem formaat langdurige
oefening eischt en bovendien een speciale geschikt
heid. Het is zeer de vraag of belangrijke graveurs
van dezen tijd (Laboureur, Minne) bruikbaar zouden
zijn in de postzegelprocedure.
Een ander bezwaar geldt het domineeren van de
schilderij- of foto-in-lijst-vorm. Zoolang de ont
werpers zich niet vrijmaken van de schildere-idee
blijft het zegel altijd iets anders dan hetgeen het
zou kunnen z3tfn: een postzegel. Wie zich bezint op
doel en bestemming zal een eigen zelfstandige
waarde aan een zegel moeten toekennen en komt
dan vanzelf (evenals bij de vroegere munten) tot
de waardeering van eenvoudige en karaktervolle
aspecten. Veroordeeld is dan een samenvoeging
van twee werken van Bembrandt, zooals Jan
Sluyters dat heeft gedaan m een al te vlot ontwerp.
Maar het gebruik maken van oude beeltenissen en
een doordringing der ontwerpen van echte
graveursqualiteiten, zooals dit voor de nobele serie
der Oranjevorsten is geschied, verdient alle lof;
omdat het geen verkleinde punten of schilderden
zijn geworden, maar werkelijke omzettingen in
echte zegelqualiteiten. Niet vlot en handig gedaan,
maar vol zorg en langzaam tot stand gekomen.
In dit verband mag herinnerd, worden aan den
markanten inzet van De Bazel in 1013, die in de
lijn van een goede traditie met alle KH.<ch op dit
gebied afrekende. Het prullerige zegel van de De
Buyterherdenking is nog altijd een der treurigste
voorbeelden van stijllooze burgerlijke
heldenvereering. De afstand tot het troonzeg'el van
Willem van Konijnenburg is wel zeer groot ei»
misschien wordt menigeen zich pas de qualilfi ? i'»i
daarvan bewust als hij zich De Buyter ht-t-innf;1
Wie meent, dat de cuisin^ waaruit onze
p«-^czegels te voorschijn komen niet tip«.'on .< , ,a zijn
vergist zich.' Het Nederlandsen* J'1 tmuseum
(Kortenaerkade 11, Den Haag) is v >r het publiek
toegankelijk en bezit aantrekkelijk materiaal
ai di* geboorte van eer. zegel in belangrijke
a te kumien demons'Creëren.
De Lichtenstein^he zegel van frs. 1.50 is door
H. E. Kosel geteekend naar bovenstaande foto. Het
model VÜH den Zwltserschèn zegel van 15 Rappen was
het a'öor Kissburg vervaardigde standbeeld van
Wil' helm Teil te Altorf
Jpar.
,- -V.