De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 8 juni pagina 2

8 juni 1935 – pagina 2

Dit is een ingescande tekst.

l i », PERSPECTIEVEN Prof. A. C. Josephus Jitta Vermoedelijk s"1 ovcr '*f' Bezuiniging»onttcerp een in velerlei opzichten ongunstig verslag worden uitgebracht. Dut beteekent echter allerminst, dat het ontwerp stil u-orden verworpen. De afschrikwekkende perspectieven. welke zulk een verwerping openl, zullen ver moedelijk heel wit leden van de kamer Irrughouden voor tic consequenties de verant woordelijkheid op zich te nemen. BINNENKORT is het verslag van.het afdcclingsonderzoek dei* Tweede Kamer over het Bezuinigingsontwerp te verwachten. Vermoedelijk verschijnt dat enkele dagen nn, misschien zelfs wel tegelijkertijd met dit artikel. Uut verslag zal uver eenige weken wurden gevolgd door het antwoord van de regeering. Vóór dat antwoord, of na het antwoord zal de daartoe uit de Tweede Kamer benoemde commissie met do regeering kunnen overleggen. En dan zal, vermoe delijk wel niet vóór Juli, de mondelinge behandeling volgen. Met de schriftelijke en mondelinge be handeling in de Eerste Kamer zullen eveneens een aantal weken gemoeid zijn. Zoodat het nog heel wat voeten in do aarde zal hebben voor de wet in het Staatsblad staat. Men makc zich niet al te /.eer ongerust, waiuwr hut verslag, zooals te verwachten valt, van .weinig instemming met de plannen van de regeering blijk zal geven. Dat ligt voor de hand. De ledeti van de Kamer zullen hun critiek niet sparen. Het staat vast, dat de regeering tot overleg bereid is. Wat beteekent, dat zij zoo noodig hier en daar concessies zal doen. En wie onderhandelingen in die weten schap begint, doet verstandig bij het komen op de markt zijn wenschen niet al te laag te stellen en niet al te spoedig te doen blijken, dat hij het niet op liet afbreken der onderhandelingen zal laten aankomen. » * * ZELFS, wanneer aan een groot deel van de bezwaren van de Tweede Kamer niet zal worden tegemoet gekomen, ^zullen de meeste leden van de Tweede Kamer zich wel twee keer bedenken, vóór zij, als het op de emdstemming aankomt, alle bezuinigingen zijn met opzet in n wetsontwerp samengevat, zoodat men ten slotte over het geheel zal moeten stemmen hun stem aan het wetsontwerp zullen onthouden. In dergelijke omstandigheden laten de politici terecht hun stem niet alleen bepalen door de overwe ging, of zij het met deze plannen eens zijn, maar bovenal door de consequenties, die aan het afstemmen verbonden zijn, voor welke conse quenties zij, door tegen te stemmen, de verant woordelijkheid op zich nemen. Welk perspectief opent zich, wanneer dit wets ontwerp wordt verworpen? Het valt nauwelijks te betwijfelen, dat het lot van het kabinet-Colijn aan dit wetsontwerp is gebonden. Wordt het ontwerp verworpen, .dan zal het kabinet óf heen gaan, óf aan de Koningin adviseeren de Tweede Kamer te ontbinden. Geen van beide perspectieven zal démeeste leden van de zittende Tweede Kamer aanlokken. In een nieuwe Tweede Kamer zal de oppositie tegen de plannen van de regeering waarschijnlijk nog veel grooter zijn, zoodat de consequentie van het 'ontbinden van de Tweede Kamer toch zal zijn, dat het kabinet-Colijn zijn ontslag vraagt. ' Hoe denkt men dat kabinet te vervangen? Er laten zich in theorie drie oplossingen denken. -Kon nieuw nationaal kabinet, waaraan ditmaal ook de socialisten zouden medewerken. Een kabinet, dat voornamelijk zou worden gevormd dóór Katholieken en Sociaal-democraten. Een zakenkabinct, waaronder ik versta een kabinet, dat voor het grootste deel niet bestaat uit politici; .De eerste oplossing acht ik in deze omstandig heden niet te verwezenlijken. Wanneer de Socia listen zouden toetreden en dat is natuurlijk slechts denkbaar onder bepaalde voorwaarden zullen onvermijdelijk Vertegenwoordigers van andere partyen uittreden. Zoodat deze oplossing toch zou neerkomen op de tweede oplossing: een kabinet, dat voornamelijk zou bestaan uit Roomsen Katholieken en Sociaal-democraten. . HET befaamde kabinet Aalberse?Albarda zou reeds vóór de formatie op tal van onoplosbare moeilijkheden stuiten. Het zou .-veel moeten be loven. dat stellig niet voor verwezenlijking vat baar is. Het zou grootc teleurstellingen wekken en den weg banen voor het fascisme. Men vergete niet. dat schering en inslag is van bijna alle artikelen in de socialistische dagbladpers. in de propagandageschriften en de redevoeringen van de aanhangers van die party, dat het kabinetColijn slechts afbreekt, dat het geen opbouwende politiek voert, dat het niet ordent", zooals de nieuwe terminologie luidt, dat daarentegen de Socialisten wel kunnen opbouwen, zonder af te breken. Een plan van ordening" of een plan van arbeid" zou het voornaamste programpunt zijn van de combinatie Aalberse?Albarda. Dat is echter gemakkelijker te beloven, gemakkelijker als oppositie te eischen, dan als regeering door te voeren. Het is dringend noodzakelijk, dat deregoering tegenover de critiek van dezen aard, die stellig by de behandeling van het Bezuinigingsontwerp aan de orde zal komen, in duidelijke termen en met sprekende cijfers zal aangeven, wat zij reeds aan steun voor de werkloozen en de bedrijven en aan ordening heeft tot stand gebracht. Zonder t o overdrijven zal de heer Colijn den heer Aalberso voor de voeten kunnen werpen, dat zijn kabinet, in de twee jaren, dat het- aan het bewind is, zeker tien keer zou veel heeft geordend", als geschied is in de acht jaren, waarin de heer Aalberse van eeti regeering deel heeft uitgemaakt. Aldus handelende zal het kabinet-Culijn nog vóórdat het te laat is, aannemelijk kunnen maken, dat een kabinet op een breedere of een op een andere basis tot nog grootere teleurstellingen zal moeten leiden. Do eenige consequentie van de verwerping van het Bezuinigingsontwerp en den val van het kabinet-Colijn zou dus zijn: een zakenkabinet. Dat perspectief kan voor politici slechts zeer weinig aantrekkelijkheid bieden. Zulk een kabinet zou zich weinig gelegen laten liggen aan de wenschen van de Tweede Kamer en de kans, dat een meerder heid in de kamer, die het ten val zou brengen, de basis zou opleveren voor een nieuwe parlementaire regeering, zou zeer gering zijn. Wie zich rekenschap geeft van deze afschrik wekkende perspectieven, komt tot de conclusie. dat do kansen van het Bezuinigingsontwerp er gunstiger voor staan, dan de naieve lezer van het voorloopig verslag vermoedelijk zal onderstellen. t ? Oud-min/ster Mr. M. P. L. Steenberg/ie De gaande en de komende man IN echt Franschcn stijl, die in het geheel niei overeenkomt met de in Nederland geldende gebruiken, is den volkc kond gedaan, dat de Minister van Economische Zaken Mr. Steenberghe zijn ontslag heeft gevraagd en dat tot zijn opvolger zal worden benoemd Prof. Gelissen. Er was inderdaad alle reden bjj deze ministerUoltcrisis geheimzinnigheid en spoed te betrachten. omdat, indien het ontslag bekend gemaakt watt zonder de toevoeging omtrent de wy'ze, waarin in de vacature zou worden voorzien, groote onrust zou zijn ontstaan in het bijzonder voor wat betiffl de positie van den gulden. Tevens is medegedeeld, wat de oorzaak is vau de ministerieele crisis. M mister Steenberghe b van oordeel, dat herstel van de welvaart in Nederland, althans een krachtige bestrijding van de crisis, niet mogelijk is zonder devaluatie. Alk overige leden vau het kabinet zijn daarentegen van oordeel, dat het niet gewenscht is tot dit paardenmiddel zijn toevlucht te nemen, Op gr»! van deze principieele tegenstelling ten aanviet EEN DOKTERS-DILEMMA Het verarmende Europa T\EFLATIE, of ophouden mei de de f talieIJ politiek..... dat is de kwestie! DU dilemma is op het oogenblik punt n op de agenda. In ieder regeer ingsconc U ium ia dit de vraag waar alles om draait. Van de beantwoording van deze vraag hangt het verloop der geschiedenis af, in de naaste toekomst. En iedere Staat van het Europeesche conti nent ziet dit vraagstuk op eigen wijze onder oogen. ()n« land even goed als ieder ander land. Overal wordt het steeds duidelijker dat een nog vertier doorgevoerde deflatie-politiek zinloos is. Dui delijk komt dat lot uiting in het rapport van Butler, hel jaarverslag van hel arbeidssecretariaat van den Volkenbond, dat de vorige week door onzen finuncieelen medewerker werd besproken. De deflatorische maatregelen die het op zich zelf zeer te rechtvaardigen doel nastreven om het budgetair evenuicht te herstel' len, slagen daarin niet langer. Op papier zal dat steeds voor de eerste maal lukken', om aan't einde van 't jaar het fenomeen te vertoonen dat 't toch niet gelukt ia omdat -de opnieuw geslonken ontzet- en productiecijfers oorzaak werden'van een nieuw tekort, causaal en totaal aan het vorige^ gelijk. De heer Butler staaft zijn conclusie niet omceerlégbare statistieken. Dit is de eene kant van het dilemma. De andere kant ia de moeilijkheidt het risico en het ulgemeene gemis aan vertrouwen, die een antideflationislische politiek meebrengt. Het is onjuist om een anti-deftationistische politiek te verwarren met een finantieele devaluatie laat staan met inflatie, wat wér iets anders is. Devaluatie kan een middel zijn om (tijdelijk) den druk in het eigen land van jarenlang voortgezette deflatie te verzachten. Maar op de omringende landen werkt dit als nieuw PAG. 7 DE GROENE Ne. 3027 deflalie-moment. Er zijn echter ook andere van deprcsaie-bestrijding. In Zuntserland ia ver'. rfei| Zondag door een volksstemming een socialistisch ;<' verworpen, dat beide punten inhield, de actieve po'evengoed als de muntverzwakking. Een kleine >derheid bleek daar vooral tegen de muntverzwal. onoverkomelijke bezwaren te hebben. In Frankrijk slaagt men er niet in zoo snel zij» ie kiezen ala in Zwitserland. Men heeft daar wc-.nul behoefte aiin anclhcid van' hanthl?». *??:, ??"'? Zwitsersche voorbeeld voor oogen,. niet heelemacl onrechte. De besliste wijze waarop de zwakke »» derheid der burgers van het Helvetiach eedgenootschap haar weg meende, te moeten kiezen, brengt volstrekt niet mee, dat het Dilemma zelf heeft o\W houden h beslaan! In Frankrijk is n voorkeur evenwel veel n'f 'meener dan in Zwilserland. Iedereen ia er vóór ' having van den franc. Het wasvoor allee Flat onvoorzichtige uitlating, dal do koers van den /' van het al of. niet standhouden van het kabinet -^1 afhangen, die hel kabinet liet vallen en niet den ir " Intusschen blijkt het dat zoowel voor de eene <>j airtflr, die het dilimma biedt (de deflatii), als -rooi**! andere oplossing (constructieve politiek) 'eigent"1 min of meer diclatorische maatregelen tijdelijk i digvijn. Principieel pleit dat natuurlijk geens: tegen het parlementaire stelsel. Zóó iets kwant « ger ook wel voor. Aan den anderen kant is /»'' grijpelijk dal men aaar juist nu allerminst scheut^ mee is. Roosevelt vindt waarschijnlijk lijke moeilijkheden op 'zijn weg tot actieve bestrijding, waarvoor hij de bijzondete volniacl der N.R.A. nu op nieuwen grondslag moet'zoekjc^ En de Fransche kamer aarzelt de volmachten te !"* De nieuwe minister Prof. Dr. Ir. H. C. J. H. Gclissen t'.m de te volgen economische politiek, heeft do Ir er Steenberghe zyn ontslag genomen. Van zijn opvolger Prof. Gelissen moet dus in d- eerste plaats worden aangenomen, dat hij van oordeel is, dat wij aan den gouden standaard 'moeien vasthouden. Er is geen twijfel over mogelijk, «l .t hij ook de onvermijdelijkheid van het Bez .inigingsontwerp aanvoardt. Wij weten echter t' yens met zekerheid van hem, dat hij van oordeel i?, dat wij met deze pogingen tot aanpassing alleen (????t kunnen volstaan. l'rof. Gelissen heeft sinds eenige jaren in woord, in geschrift en met tal van daden geijverd voor i* t krachtige, actieve welvaortspolitiek. Hij is v; u meening, dat de overheid de leiding op zirh b< loort te nemen von de verder voortgezette in instrialistttic van het land. : [et komt mij voor, dat door dit nieuwe element di- positie van het knbinel-Colijn aanzienlijk is vcHerkt en dat niet name van de katholieke fr?' t ie mag worden venvacht, dat zij haar pritiek o|> het kabinet zal matigen. A. C. J. J. 'H' tedere premier voor korten tijd moet hebben om de iiiH-iliye maatregelen te treffen, natuurlijk van deilui'fitichen aard, die hem in staal kunnen tttellen «i» M verlangde budgelairc evenwicht Ie bereiken. i''l is duidelijk dat Frankrijk vóór alles monetaire w/f ei inenten afwijst en voor munlverswukking niet h' linden is. Daarom zijn daar eenigttsintt ten OH/V.-A/e maatregelen van actieve crisisbettrijdinr/ ooA- niet populair, fltisisbestrijding eischl credit!. K» .,nediet" sluit altijd een psychologischen faetor in. J'-" wanneer in deze omstandigheden die -p»y<?/«>/ xfische factor nu eenmaal, terecht of ten onrechte, «r» 'lebrck aan vertrouwen in de söliditeit run lui uitdrukt, dan is dat gebrek aan vertrouwen nee ontstaan en geboren! En'ann dat ocbrek '?nrouwen kan alleen de kop worden ingedrukt, l''o»r maatregelen run rcstricticvcn aartl. Dus door '»V'. <>( althans zoo weinig mogelijk, op dit rrcdict l«« >roep te doen. De voorstander van integrale I"" '!"iving onder alle omstandigheden van den <i standaard zal dus nooit een verwoed pleiter ??tor actieve crisisbeslrijding al kan de mo "?'f/ff n optimistische activist teel degelijk een voor^"'"'«r zijn van den gouden standaard, met ;de voor 't IK. ad liggende restrictie ??als, en zoolang, die te i*. In het kort luidt dus de vraag zrio; '»<n?,in geeft ge de voorkeur? l» Frankrijk ligt de moeilijkheid o-p dit oogenblik *? niet zoozeer in deze keuze, ala wel in den weg die 'r/'/ moet worden om te gehoorzamen aan de zeer 'ui'Hljke communis opinio dat de franc gehand'"'/'' moet worden. {'rijk heeft voor die publieke ojiinie dan ook zeer bijzondere reden, en. wel zijn vrees voor 'and. Het voelt dat Duitsehland zich niet ftr hit\g meer economisch afgesloten kan houden rest van de wereld en dat Duitsehland be te concessies zal moeten doen om weer aante krijgen, concessies die voor Frankrijk 'aur«'Mjnlijk levenskwesties zijn. Aan den anderen . at>< ~ou een devaluatie van den franc een welkome WEEKTRDMPET VAN DEN WIJZEN OLIFANT EEN andere stift dan de mijne doet u ditmaal verslag van de wisselvalligheden der buitenlandwhtt politiek. Dat ontrooft mij geens zins stof, want de afgeloopen week was ook voor Nederland een bewogen tijdperk. Hut is eigenlijk n groote quaestie, die in haar verschillende aspecten de hoofde i vervult. De quaostte van de positie en de tuktiok der Regocring in verband met den toestand des Imids. Do Ministerscrisis aan Economische Zaken is duar eigenlijk maar oen onderdeel van. Wanneer wij het hcelu gebouw van do heerecbendömoeilijkheden be kijken, die zich in de afgeloopen week zoo duidelijk afteekenden, don beginnen wij met hot collectief ?protest van de Nodorlandfcho vakbeweging tegen hot bczuinigirigsotitwerp. De drie groot o orgatiistities, tlr christelijke, de katholieke on de moderne hebben ten overstaan van bolangrijko politieke figuren uit ieder kamp vergaderd. De christelijke vakbeweging bleef in haai1 toon getrouw aan haar traditioneolo gematigdheid, de moderne verraste ons door haar tamme verzet-gebaren, de katholieke was het felst. Maar olie drie stemden ze overeen in ongezouten kritiek op het -beruchte ontwerp. dot al murw gekritiseerd is, nog eer hot do Knnu-r heeft bereikt. Vooral ton aanzien von do aan merkelijke bnsnooiïng op de sociale verzekering on op het onderu ijs was il«> bokamjóijr oonsgozind. n do-.'ergernis, die bij het Christelijk Nationaal Vakverbond smeulde, tusschen de regels door dor rustig gehouden verklaringen, vlanido uit tot een brand in do kritiek van hot K.K. Werkliedonvorbond. Terwijl do protestantsch-elmstelijko organi«otio zich nog bepaalde tot de venijnige .vraag. 'waarom do Regooring niet tegelijk met hot bezuinipingsontworp oen wetsontwerp had ingediend om de gehate cumulatie t epen te gaan. hesohuldigdt' hot Roomsch-Kntholiok Worklioilonvorbiuid de Rogeering or openlijk von, dot do resultaten von haar arbeid beneden oi*n redelijk minimum blijven. Jr. Albarda constoteerd»», dot oon vijfde of zosd-« deel van onze bevolking lijdt aan werkloosheid. on oon dor pix»to»toeiviule' organisaties deed zelfs uitkomen, dat d<> khulortMi dor werkloozen nl ondorvoed zijn. Hot vale woord ..Honger!" schemerde .door de mul «-n der betooginjien... Maar óók een onder .wooiil. dot niemand nojr goed durft itiUprekon, i»n ieder op do lippen be storven ligt:'devaluatie. Ton aanzien van do nood zakelijkheid van dovalua t u-politiek zijn de katho lieken 'hei vrijwel eens». aanleiding zijn voor nieuwe finuncicelc nunttregclcn in Duiltiehlttnd. die Schacht een goed -e.n-u.Hi? kunnen opleveren otn ilc reed* gevaarlijk geworden prijimlijgingen te verklaren. Hel is du» duidelijk tUit men aak uit dezen hoofde in Frankrijk met alle, macht den franc wil verdedigen -selfg ten''koste ra n-verderf En daar liggen nu de moeilijkheden. alleen nog meer op parlfmcnjlair terrein. Flamlin riet, lïouinson rif l. ,V« zal f.aval het wagen. Of hij ten ulolle sal slagen is op tl U oogettbtik nog onzeker, elfs feit kabinet dut door een breed e parlementaire meerderheid genvhniiigil ironll. kun in een handomdrunien ten rul .worden gebracht doof een kamer, die in theorie ?teel vuttl U'cnacht Ie honden tuin-tle truditioncclc defltilie-jioliliek. mtitir roor vcr~ ' -iintwoordelijkheden in concreto 'tcruijitchrikl. Wnnt de rnlmat'hlen, die iedere regeering in suö'n geval noodig heeft, onthef fan de parlementariërs nifl run hun r rfinltcoordelijkhciil tegenover de kiescr». ' Sterker dan de nog niet van een fitslcn teil nnrckende politiek mn ministerie, en parlement, sal.hct.ntt-.' liturlijk verloop van suken sijn., Frankrijk tiltuit nlerk. muur ten eeuicigcn dage stil zvlfn Frankrijk de deflalie-póliliek niet kunnen voortzetten. Een absolute liquidatie van het oorlogsgevaar sou hel: internationaal cretliel soozeer ten goede komen, dat vanzelf de economische terugtrekkende, beweging in tlcflationistischen zin zou ophouden. JIcl inter nationaal, crediet zal spoediger hersteld zijn, dan ae meeslèn nu gelooven. ,. De kern van de vraag is dus, of men werkelijk zoo* lang kan wachten. Kan dat niet, dan is het begrijpclijk dal men het herstel niet aan de natuurlijke omstandigheden overlaat, maar .daarop vooruit loojtl. Zelfs in Frankrijk is een dergelijke politiek denki«ar, hoe-onvereenigbaar zij ook lijkt met den Franschen eigenaard. ??'.-' . Tenslotte zullen dan ook niet de politieke dokters het dilemma oplossen f de loop der historie zal dat doen. Zooals altijd. M. KAN N PAG. 3 DE GROENE No. 3027 De roomsch-katholieke werkgevers, die mis schien nog feller waren in hun kritiek op de Re geering dan hun geloofsgenoot on aan de arbeiders zijde, spraken zelfs van de onhoudbaarheid van het kabinet zonder devaluatie. En wie op al deze symptomen let, slaagt er gemakkelijk in, do vlucht van Ministor Steenberghe te verklaren. Er zitten in die vlucht ook nog wel andere verklarende elementen. Men kan begrijpen, dat Minister Steenberghe, die van aanleg devaluïst is, na zijn weinig gelukkige experimenten op het gebied van londbouwhypothoken geen anderen uitweg moor zag dan devaluatie, en dat hij, nu het kabinet .star vasthoudt aan zijn eons getrokken lijn, do onmogelijkheid, vorder n?«»e to regeeren hooft ingezien. Maar men moet hem toet) weüicht in n opzicht gelijk geven. Al? de devaluatie tóch moet komen on de gebeurtenissen in Frankrijk geven te donken ! dan liever door het kabinetColijn dan door een ander kabinet. Want en hior verlaat de wijze olifant een moment zijn zuiver feiten «weergevende houding het kabinet moge kritiek verdienen, hnt is niettemin de bost-donkbart' Regeering. ? * * * Hier doet zich een geheimzinnige vraag voor. l* do facade van het kabinet anders don zijn innerlijke gostoldhoi'l'' He* Dngblnd v«n NoordBrabant, waarvan mij bekend is, dat het meesten tijds uitnemend is ingelicht, schrijft zoo mamrechtuit, dat van Dr. Col ij n bekend is, dat hij lang niet moor zoo ongunstig over 'devaluatie spreekt als vroeger". En hoe staat hot met den opvolger van Ministor Steenberghe, professor (Jelbson 't Do heele Nederlandsche pers hield zich in do afgeloopen week bezig mot' tekstkritiek op in het openbaar door'dezen nieuwen bewindsman uohoudon redevoeringen. Daaruit zou dan blijken. dat Ministor Golissen orthodox is in do k-er vau «Ion goudon standaard. Kr zijn er on niet de meest oningowijden ,die do verklaringen van den nieuwen Minister, ander* interpreteeren on die ..hot land van herkomst" von dozen Minister niet zoover zien verwijderd liggen van dat van zijn 'voorganger. In ieder gevnl duiden bolangrijko katho|i«?ko pors-organen ? (u.m.-de Golderlandori er reeds op. dat- het bezu in ij: ingsi uitworp von 's heer Steenberghe'-s opvolpor kritiek zul hebben te venvacht on. In deze .periode1 echter., nu men hot devaluatiekind nog niet bij zijn naam durft nuvinon. hebben do katholieken, ovenals hun -nieuwe Ministor, hun hort verpand aan do industrialisatie. Die /.al don het wondermiddel blijken, waardoor on* noodlijdend land uit de ellende zal worden gehaald. Intusschen komt oon uitermate nuchteiv meneer in de Nieuwe Rotterdammer 'met do allorvoordchandst-liggonde opmerking, dat 'uilen die zich beijveren vuor binnenland: clie industrialisatie vergeten, dot uitvoer noodwendig invoer veroischt. en dat produceoreh i n óns land zoowel vanwege do te hooge vaste lasten als vanwege het onopgeloste loonvraagstuk te duur blijft, zoodat zonder contingentooring of andere beschermende maat regelen do prijzen der wolvaartsindustrioön zeker te hoog zullen zijn om oen oeconomisdie ver mindering viin don invoer mogelijk te maken. Do wijze olifant wil braaf blij von on zich niet in het pro en contra dor devaluatie verdiepen. Hij constateert slechts, dat do afgeloopen week het vraagstuk der devaluatie in zooverre urgent heeft gemaakt, dat zijn behandeling zeer duidelijk nnn ' het bozuinigingsontwerp is vastgekoppeld. Ondenkbaar is hot. dat dat bezuinigingsontwerp zondere verdere complicaties znl. worden afge handeld, en men ziet mot angst en boven het oogenblik tegemoet, waarin de politieke gevolgen der huidige beroering 'over het brandende economische vraagstuk «ich z-Uleh doen golden. Er w zooveel en het vele dat er t o vermelden vilt i4 zoo ingewikkeld on dioovig. da<- ik genood/nokt ben, eeniue andeie feiten diéde afgcloocen week ih Ncdciland te aanschouwen gaf, zeer snel ? in de herinnering mijner lezers'terug te roepen. Ongeveer gelijktijdig met zijn Amsterdninschen collega Burger verliet prof. Kernkanip, -wienp werkzaamheid als hoofdredacteur van ons blad wij' ons nog steeds met erkentelijkheid herinneren, do Universiteit. De Directeur-Generaal van P.T.T. .Ingenieur Damme ontving.. zijn verdiende hulde en met groote aandacht en belangstelling volgde ' men de passiespelen te Tcgelen. Het is maar gelukkig dat deze feiten ons even.afleiden, want do courant staat vol van crisis on verstervingen moeilijkheid. En de atmosfeer is zwanger van nieuwe, spannende gebeurtenissen i fc. is ««4 die heu$ aym & oml«f. Du\ kloi ?dat l URE. Ij [ don aiei u f'di-tt ee.i t e« a k/, » llee-, afdi ZOl >.f eoi der die no? 'patijk dei fei :en oJ 3n en »n ar t/ r, ?e l '

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl