Historisch Archief 1877-1940
r '.v
Joon Crawford in Sadie McKee"
Bioscopy
Billie Cassin, Chorusgirl
L J. JORDAAN
Joan Crawford in Sadie McKee"
en Chalned"
NIET& is banaler en belachelijker dan het be
grip: filmstar niets is dankbaarder en
goedkooper dan er den spot mee te drijven...
zoo dat het zelfs een beetje wee en vervelend begint
? te worden. Eigenlijk doet het geval nogal on
billijk aan, want velen behoorden de filmstar in
eere te houden: voor de ernstige kunst is'de filmstar
een onderwerp waarover zij welsprekend kan
toornen de ergste imbeciel voelt zich een paar
duim groeien in het besef dat er iets nóg imbecielers
bestaat en ik smeek u, wat zou een zeker soort
journalistiek moeten beginnen zonder de obligate
en met de regelmaat van een gezonden stoelgang
weerkeerende grapjes over Garbo, Dietrich en
consorten? Nee. *- een verschijnsel dat zoo het
superioriteitsgevoel van Jan en Alleman weet te
streelen, verdient waarachtig wel eens iets anders
dan hoon en smaad.... al ware het alleen maar
bij wijze van pikante afwisseling. '
En zoo waag ik hét u te spreken over Billie
Cassin, chorus-girl en filmstar.
Er is van Billie Cassin's jeugd weinig, of niets
bekend en misschien is dit maar het beste wat haar
overkomen kon. Wie Who is who'< opslaat om naar
Billie Cassin's antecedenten te zoeken vindt
vermeld: real name Lucille Le Sueür" hetgeen
onjuist is want Billie Cassin werd wezenlijk en
waarachtig geboren als Billie Cassin te San
Antonio in Texas.... niet (alweer) In 1008, geiyk
het galante Who is who" beweert, maar vier jaar
vroeger. Langs welke kronkelige en duistere wegen
Billie Cassin op de revueplanken belandde vermeldt
de barmhartige historie niet maar daar duikt
zij dan op een schoonen avond op, temidden van
een half-honderd paar andere bloote beenen....
een mager, watervlug ding lenig als een.kat,
gevaarlijk als een gifplant, triest als een
Aschwoensdag. Zij repeteert haar dansfiguren onder
de verwenschingen van tierende
balletmeesters-inen overspannen,, onrustig
en slapeloos. Men gebruike
hiertegen de zenuwstlllende en zenuwsterkende
Mijnhardt's Zenuwtabletten
Glazen Buisje 75 et. Bij Apothek.en Drogisten
hemdsmouwen??«y.laat zich sister" en baby"
noemen door ieder, die haar een avondje mee uit
neemt zij is, alles welbeschouwd, waarschijnlijk
meer tipsy dan nuchter en besteedt haar laatste
penningen afwisselend aan 'paarien colliers en
korsten brood. Kortom zy gaat dwars door dat
plaisunte vagevuur, waarvan allo grappenmakers
bij elkaar gelukkig niet het flauwste begrip hebben.
Op dezen emotievollen weg door slijk en vuur
bewaart zU haar gaaf, ietwat koud uiterlijk onge
schonden en impassibel. Haar ongegeneerd
sensueele mond lacht veel en graag zij het zonder
de minste vrooiykheld. Haar groote, brandende
oogen staren over de fuivende hoofden heen naar
onbestemde verten. Haar slanke beenen roffelen
ui de extase van den dans op de planken der
cabarets en op de tafeltjes der nachtkroegen.
Difc is Billie Cassin, chorus-girl, waarover u en
ik slechts met een lichte doch gepaste huivering
kunnen spreken. Zij mist ten eehen male die
eruditie en respectabiliteit, waarop wij terecht
zoo brotsch zijn?maar heb Js nieb geheel on
mogelijk dab zij in afgronden blikte, waarover wij
slechts litteraire meeningen hebben en dab zij den
mensen leerde zien, zooals wij hem het liefst
negeeren.
Wat is natuurlijker dan haar entree bij de
film"?''Is Hollywood nieb de aangewezen poel
des verderfs en der analfabeten? 'Is de film nieb
heb onredelijke medium, dab spot meb alle gangbare
normen van talent en belangrijkheid? Hoe dan
ook daar is Billie Cassin eensklaps in Hollywood
en het eerste wat zij doet in deze wereld van den
schijn, is haar ietwat vulgaire naam verwisselen
tegen een welluidender alias: Lucille Ie Sueur"
is geboren, als een tweede Venus het schuim ont
stegen.... zij heb dan heb schuim der naties. Haar
leven in de filmsbad is een voortzetting van heb
vroegere bestaan: een wilde jacht naar genot..'..
een een telkens vernieuwde roes.... een altijd
weerkeerend gedésillusionneerd ontwaken. Haar
debuut in Old clothes" meb den destijds ver
maarden Jackle Coogan biykb een fjop" van de
' ergste soorb. Bijgeloovig, gelijk heb volkje van haar
slag pleegt te zijn, verandert zij ten tweeden male
haar naain als Jqan Crawford" wordt haar
een nieuwe kans gegeven.... en heb succes is
daar! Heb wereldpubliek begint aandacht te
sohenketi aan deze schrale, lenige figuur heb
PAO. 8 DE] GROENE No.3027
wordt gefascineerd door dezen gulzigen, trieaten
mond, door deze enorme, sombere oogen. Er waait
met haar verschijning iets over naar de nieuws
gierige kijkers in de bioscoopzalen, dat boeit on
ontstelt een heete, zengende wind uit verre,
vreemde streken een echo uit duister-rosse
diepten. Flaming Youth", Our dancing
daughters", Our modern maidcns" zijn de films waarin
Joan Crawford zichzelf ontdekt wrange, rauwe
schilderingen van het beruchte Amerika der
twentiep" vol van de excessen eener desperate,
ontspoorde jeugd. Crawford leeft er zich in uit
zwij melend en geëxalteerd als de primitieve volken
in den ritueelen dans. Al de passie, bitterheid en
ontgoocheling van een fel-bewogen bestaan schijnen
op te vlammen in deze verbeeldingen. 1
Het is nieb erg fatsoenlijk of stichtelijk, wat deze
soort films ons te vertellen hebben, noch bijzondei
opwekkend. Maar het wordt door duizenden h»
Amerika begrepen als de noodkreet' van eei.
samenleving, die in eigen vleesch snijdt. -En
U
midden van deze inferno der hopeloosheid ci>
débauche vindt men do figuur van Crawfoni
terug de Billie Cassin uit een vroeger leven
vlammend als een hetaero.... kuisch als eci*
priesteres.
Toch schijnt dit stormachtige leven zich lang
zaam om te buigen. Een vierjarig huwelijk & 1.
Hollywood met den jongen Fairbanks en ondo
den hemel weet welke stormen... dn n, na de on vet
mydelijke scheiding, treedt een opmerkelijke ver
stilling in. Wij zouden Billie Cassin onrecht doe-1
door te meenen, dat hier het trnditioneele liefden
verdriet in het spel was. Vrouwen van haar sln*
komen dnqr gewoonlijk niet aan toe, omdat zij t.»
dicht bij de goot leven.... of bij do toppen der
ontembaarheid wie zal het zeggen? Hoe dan
ook de Crawford van Possessed" en Menschon
in 't Hotel" is uiterlijk dezelfde gebleven,
mamer schijnt iets tot rust gekomen, misschien iets
gebroken achter dit gave, marmeren uiterlijk, l-i
het de ? bittere ontgoocheling van n, die den
levensbeker tob den bodem ledigde of is het do
vermoeide berusting der oververzadiging? H«.t
zijn geen dingen waarover nette monschen im-t
gezag kunnen spreken laten wij ons dus bepalen
tot gepaften afschuw of niet al te duro
krantengrapjes.
Maar wanneer wU Joan Crawford terugzien i»
Chained" en vooral in dat kleine chef-d'-oeuviv
Sadie McKeo", dan is het mirakel geheel a:m
haar voltrokken. Dan valt de neiging wég om o v t
. scheiduigen en toiletten en onredelijke .gage* t<%
zaniken dan vqelen wij tegenover iets wond»
rbaarlijk cchts en zuivere en schoons te staan. In
de sterk op het uitgaand publiek afgestemde
scenario's leeft dit bedwongen en .'gelouterde
'temperament als een ? vreemde orchidee stil «J
onbegrijpelijk. Want het is geen kunst" in den
ZWART TOONEE
CHAMPAGNE KRUG
Qualitéincomparable
.angbaren zin des woords daarvoor is het te
naakt, te wreed en te echt. Het is geen
door?ittchte creatie" geen talentvolle uitbeelding"....
.et is simpelweg de kleine Billie Cassin, chorus-girl
u filmstar, door de film naar voren geschoven.
En dit is haar geschiedenis.
De dood van den melomaan
AMERIKAANSCH KAMMERSPIEL
Archie Mavo: Desirable"
(Vrouwen van dezen tijd)
HET gebeurt niet vaak, dat Hollywood zich
aangetrokken voelt tot wat w{j het
Kammerspiel'' noemen. De Amerlkaansche
men: aliteit gaat naar wijder zwaai en forscher
verhou? ingen uit, dan de intimiteit der psychologische
. onflictcn biedt. Bijna altyd Is het de groot o lijn
.?er boven-persooniyke gebeurtenissen welke
domi< eert en het psychologisch gegeven tot een frag
mentarische beteekenis terugdringt.
Des te opmerkelijker Is daarom een vorm van
? ?nvervalscht Kammerspiel" als ons in Mayo's
..Desirable" geboden wordt niet in de laatste
plaats, wijl het in vele opzichten een geslaagd
extifriment mag heeten. Laat ons dadelijk vaststellen:
<io uitwerking is oppervlakkig gebleven, ontbeert
; i-rsooniyko visie en de satisfactie van een
waardeolie conclusie. Maar dat is voorloopig nu eenmaal
no«r het. lot van de film op dit terrein en in ieder
iioval bewijst een werk als dit de buitengewone
mogelijkheden, welke ook hier voor een dieper
''oorwerking openliggen.
Het gegeven van de gevierde actrice, die op
iijpereh leeftijd den aanbidder ziet deserteeren
:iar haar bijna volwassen dochter is wat poover
- u benauwd behandeld. Het eigenlijke groote,
? naruchtige conflict tusschen de drie personages
ordt jammeriyk verdoezeld en het geheel gaat uit
. l» een dood-fatsoenlijke nachtkaars. Maar wat
: ta-rassend levend en sterk biykt, is de behandeling
? ???r détails van het geval zooals het reilt en zeilt
Toch keert men van een dergelijke film terug
J:««t een hart vol blijde hoop en tegelijk met een
! -hten wrevel. Want ziehier nu een geval dat alle
? -nkbare elementen bevat voor een
belangv.-kkend en sterk psychologisch drama, maar
l 'laas: het blijft als zoo dikwijls een aanloop tot
i is belangrijks, die tenslotte voor den sprong zelf
\ ? rugschrikt waardoor deze voortreffelijk
K maakte en uitstekend gespeelde film niet al
h mr onmiskenbare kwaliteiten toch slechts een
il monstratie werd van wat de film als
Kammerspiol,... zou kunnen presteeren.
ER zyn tydun in ons leven, wat wij ons te
vroeg of te laat geboren achten. Maar er
zijn, gelukkig, ook oogenblikken, waarop
wy ons verheugen geboren te zijn in den tijd,
waarin het geschiedde.
Ik vind het altijd voor de jonge menschen van
de huidige muzlekgeneratle een gemis, dat zij
niet meer den muzikalen tijd van voor den oorlog,
zal ik maar zeggen, hebben meegemaakt of toen
nog te klein waren' om er eenige notie van te
hebben. Zij hebben dan niet het illustere geslacht
det werkelijke melomanen gekend, een geslacht.
dat onvermijdelijk moest uitsterven toen ook
de melodie en haar verafgoding uitstierf. De
jongeren mogen gelijk hebben, maar ze hebben
toch veel moois en aardigs gemist, wat ze nu
hoogstens nog bij overlevering kennen.
Ikzelf prijs mij gelukkig iets vroeger dan zij
geboren te zijn, ik draag daardoor in mijn her
innering iets mee, dat my op de grensscheiding
tusschen oud en nieuw heeft doen staan, ik ken
het voor en tegen van beiden en geniet van het
heen en weer wippen van de balans.
Ik heb de concertzalen van voor den oorlog,
zal ik maar zeggen, gekend, ik heb de generatie
der concertbezoekers kunnen bestudeeren: die
nu niet meer op de concerten verschijnen, hetzij
omdat zij dood zijn of te oud om uit te gaan,
hetzij als een zwijgend protest tegen de ontwijding
van hun kunst. Ik heb op de eerste rij in de Kleine
Zaal Concertgebouw dien ouden financier zien
zitten, die zelfs in de hitte zijn peleriehjasje niet
uittrok en met het lorgnetje op de neus gnuivend
achter zich keek, als de bekende mooie passage
kwam. Ik heb den ouden gepensionneerden kapi
tein gekend, die altijd met statie achter zijn
vrouw de concertzaal binnenschreed en zijn
hoed, als een soort offerande, op de treden naar
het podium neerlegde. Ik heb de verontwaardiging
gezien, waarmee een veteraan der concertzalen,
op de eerste rij zittend, naar het podium
opschreeuwde, toen daar Arnold Schönberg zijn
kattunmüziek" dirigeerde en die meende, dat
men de semieten het best in hun eigen dialect
zgn afkeuring te kennen kon geven, door hem
aan te brullen: Hij is mesjogge". Ik weet niet
of Schönberg het verstaan heeft, in ieder geval
zal het hem koud gelaten hebben, hij was heibeltjes
onder zijn muziek gewend.
Maar wat het meest indruk op mij heeft gemaakt,
dat is hoe ik een melomaan van de oude garde
heb zien sterven, letterlijk heb zien sterven in
muziek". Het was niet heelemaal op de tonen
van Ase's Tod of op de finale van de Symphonie
pathétique, maar het was toch met muziek. ,
IN LONDEN
De zending wjfaij| Robeson
E
'EUROPA en omgeving heeft zich, als ,.Ie"
beschaafde wereld, altijd de hebbeiykl.eid
veroorloofd alles wat grootsch en fanbast *ch
is meb een gemakkeiyke, lanterfantige houdüi te
onderzoeken. Heb verstand legt dan dit alles «'p
duimstok aan en bewyst dab wat oneindig scl oen
heel best m decimeters kan worden uitgedrikt
Daarmee veroverden de blanken de halve weiold
in het economisch bestel heeft heb veratanu'lift
voor heb opschaften.
Meer dan'eenige kleurling heeft de neger do
ondervonden in Amerika. In Afrika hebben né.?«J
altyd de kans hun blanke broeders" nog
verdrijven, in de TJ.SIA. zyn zy gedoemd ofw-4t«
emigreeren, ofwel te wachten op een menscheliik*»
witmensch".
Robeson, die van cabaretzanger tob actei r *
uitgegroeid, is een grootsche figuur. Zyn stem»
gestalte zijn die van een machtigen olifant
kracht, de goedheid, de toorn en de haat «ij»
daarin besloten als deel van zijn bloed. Deze stroo»
van gevoelens heeft zich In de laatste jaren *
hooger opgestuwd voor den harden dam van
achting, dien de blanken om zyn volk h^ibe»
gebouwd en nog steeds handhaven. Hy
gezien hoe Jan Publiek van zijn spirituals
gehoord hoe critici diep betoogen over den
der negerplastiek, terwy l op hebzelfde o<
negers in heb vrije Amerika worden gelyncht, ^
Wesb Afrika worden uitgebuit, hoe hun In */.u»J
Afrika toegangjbob hotels en mailschepen «for
ontzegd. En van een zingenden, door heb concen
een
l- bliek gevierden, blackbird" werd hij
\> -ifeet, die zich een taak heeft gesteld.
Uobeüon zal nooit een strijdvaardig opperhoofd
v -i den. Zijn wezenlijk hart gaab uit naar
kinderI' ko schoonheid; gelijk hij in zijn laatste interview
v iile: Ons bestaan is onnatuurlijk verward
^ worden, wij negers moeten den eenvoud van het
Vn-clc»,. jrovnol blijven verdedigen." En het is
'l'tiideiyk dat daar ook de gespletenheid is te
?/.? "ken, die zijn kunst de'laatste jaren kenmerkt.
..'All God's Chillun got wmgs" van O'NeUl
behan'!? M het probleem van den neger, die door
per"" -niyke liefde heb blanke milieu binnentreedt en
» >i hun afkeer ten onder gaat. Dit stuk speelde hij
""'o jaar geleden en hoe goed I Daarna 'Neill's
??'-mperor Jones", waar de dierlijkheid van den
n> ^er op den voorgrond kwam. De prachtige
ult?' -Idihg was rassenpsychologie, zij bleef buiten heb
pi »bleem. Sanders of the River" volgde, een
l"*n-lendig verhaal over den loyalen neger onder
Knt;elsch bewmd, die de zegenüagen van rust en
ovdc met aangeleerde netheid verkondigt. Hier was
<*>' teruggang dien hij wellicht . heb is een ver
onderstelling kan verdedigen meb de geldelijke.
voordeelen, die hem tob beter maar minder
lucraUof werk in staab stellen.
fin nu speelt h|j onder régie van Andrévan
r'yücghem, meb een volledige neger-bezettmg, heb
«"nfeelstuk Stevedore" in heb Embasay bheater.
U«it stuk, geschreven door twee Amerikanen, stelt
j" * weg de goede negers tegenover de
albijd-maartaoze blanken. Als titel zou Zwart eu'blank, of de
» DB GROENE Ne. 3017
verdrukte onschuld" best passen. Ueen enkele
geschreven finesse; elke figuur heeft n kleur en
daarmee basta. En die kleur komt rauw uit de tube.
Maar Robeson en zgn negers spelen het met zulk
een eenvoud dat het stuk en dus de tendens op
den achtergrond raakt. Althans bij de voorstelling.
Daarna herleeft het besef dat hier een strijdkreet
is aangeheven. Zoo heeft de bedoeling van Robeson
overwonnen; de bezinning toch is van grooter
waarde dan de plotselinge ontroering voor hen, die
niet als vechters geroepen zijn.
En dus schijnt Robeson's taak te zijnt het
bewust maken van onrecht, niet door grof geschut,
maar door de bewijzen te brengen van gelijkwaar
digheid in kunstrijken vorm. Hij heeft hy zeldc
hot zelf de behoefte terug te keeren tot zijn
eigen volk. Maar zijn werk zou daar van geringer
waarde zijn. Hij zal zich hier vaak voelen als een
roepende in de woestijn, maar de
werkeiykmenscheUjken zullen hem toch in steeds grooter tal
gaan volgen. Het succes zelfs van Stevedore"
heeft echter bewezen, dab een mensch (en acteur)
als Robeson zich niet behoeft te steunen op
tendenstooneel; hij kan zich veroorloven dieper in de
mehscheiyke ziel te snijden zonder zijn roeping te
verwaarioozen.
Volledigheidshalve volgt hier de inhoud van
Stevedore". Ben blanke randt een blanke vrouw
/aan. De dader is gedekt". De neger-dokwerkers
zijn onrustig, maar ongeorganiseerd. Lennie
(Robeson) is in overleg meb de (blanke)
vakvereenighig. Om hem te temmen, wordt hij van de
aanranding beschuldigd; bij zijn ontvluchtüig
worden blanken gedood. De stad begint te gisten,
een lynch-rald tegen heb negerkwartier volgt. De
negers verdedigen zich ditmaal gewapend, Lennie
hun aanvoerder, wordt gedood, maar zijn volk"
heeft ook de geestelijke slavernij overwonnen.'
' R. VAN RAVKNBEKK
faal ftobeson in Stercdore"
Ik had hem bij zijn leven al op geen enkel
concert gemist; hij zat op ieder concert, dat ik
bezocht en hij zal ook wel gezeten hebben op de
concerten, die ik niet bezocht, het lag geheel In
zijn aard, zooals ik die ook later leerde kennen.
Want de man was het ware, onvervalschte en
ongeneeselijke type van den melomaan. Hij verdroeg
alle muziek, van het draaiorgel tot de
Mattheuspassion en als hy nog in dezen tijd had geleefd,
waarschijnlijk ook alle bands van de café-muziek.
Ik geloof niet, dat hy eenige praktische kennis
van de muziek bezat noch zelf een instrument
bespeelde, zyn conversatie was dan ook geheel
diévan den enthousiasten dilettant, die altijd
na beëindiging van een stuk van me weten wou
of ik dat: wel gehoord had? Of ik die fameuse
streek op de viool van dien fameusen violist
wel had opgemerkt?" En dan volgde er onver
mydeiyk een opsomming van de groote meesters.
naar wie hy allemaal wel had Beluisterd en die
allemaal subliem" speelden. Ik meen. dat er
geen enkele naam van beroemdheden aan ontbrak
en hy had ook Raoul Kockzalsky gehoord, toen
de.'e nog een korte broek aan had en medailles
op de borst. (Ik heb Raoul Kockzalsky ook nog
gehoord, maar toen was hy geen jongen meer
en hij droeg ook geen medailles op de borst en ik
herinner me alleen, dat hij erg loelijk en slordig
piano speelde. Maar toen was het een wonderkind
waar iedereen mee weg liep, figuuriyk dan.)
Het was op een dag, dat ik hem reeds by vijf
draaiorgels was tegengekomen en wie weet bij
hoeveel hy er toen al had staan luisteren. Of het
er ditmaal teveel geweest zijn? Ik zag hem staan
by een geweldig pierement" met gekleurde juf
frouwen in broekje en wespentaille er op, die de
maat sloegen. Er was een heel mechaniek van
bellen en bekkens aan de gang en de orgelman
draaide verwoed als begreep hij wat hij zijn toe
hoorder verschuldigd was. Er werd dan ook
een prachtig stuk gespeeld: de Hnbaneru uit
Carmen. Myn vriend stond er bij en gnuifde en
terwijl hij met de eene hand op zijn stok leunde,
bewoog de andere lustig op de melodie mee.
Misschien zong hij wel zachtjes, maar dat kon ik
niet hooren, door het lawaai van het orgel.
Opeens zag ik, dat hij begon te zwaaien, er kwam
een vreemd, nadrukkelijk geluid uit zyn keel, toen
sloeg hy om, pal tegen dan grond. Hy bleef liggen
en bewoog niet meer. Temidden van het oploopje,
dab ontstond, constateerde een inderhaast toege
snelde dokter, dat een beroerte hem getroffen had.
Mijn melomaau heeft wellicht het schoonste
einde gehad, dat hij zich kón wenschon: hy was
in muziek" gestorven, CONSTANT VAN W
die
aym
ond».
Duyu
klein*
'dat hij
URE.
l don
piei w
t d« ti
eéii
t e« a
3HH.»k;, «
Het:,
Hfdt
zot
n
"teei
der
die
no;
paoch
liet
i*ér
:en
ai
3n
en
m
ar