De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 8 juni pagina 9

8 juni 1935 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

i t LICHTE VLIEGTUIGEN Het Fordje van de lucht l»e Po u du Clel HKNK1 Mignet komt de eer toe, de aandacht weer eens op liet lichte vliegtuig te hebben ge vestigd. 11 y schreef een boek: Le Sport de l'A ir", dat dient als hand boek bij het bouwen van zijn vlieg tuigje, ie Pau du Ciel. Deze machine, algemeen toepassing vonden. Want een stel stuntelige piloten in de lucht met stuntelig gebouwde vliegtuigjes vormen een groot gevaar. Waarmede ik nog niet wil '/eggen, dat de Pou du Ciel een onding is. Het is een uitstekend licht sport vliegtuig, eenvoudig van constructie en gemakspeciaal bedacht voor den ongeoefen- kelijk te vliegen en het is ongetwijfeld den amateur-piloot, is uiterst goedig te beschouwen al* een zeer geslaagde en het is vrijwel onmogelijk er een ongeluk mede te krijgen. Indien men tenminste kan vliegen. Degene, die alleen nog maar weet, dat als je trekt «tijg je, en als je duwt daal je" zal echter ook een Pou du Ciel kraken, even goed als ieder ander vliegtuig. Eenvoudig omdat ieder vliegtuig nu eenmaal een zekere voorwaartsche snelheid moet hebben ten opzichte van de omringende lucht om te kun* nen btijveu zweven. Ook met een Pou du Ciel blijft dus een zekere vaardig heid in het besturen van een vliegtuig ach. lutusscheu zijn in Frankrijk, en ook m Belgiëon Engeland, een aantal 'amateurs aan de hand van dat boekje van Mignet van die vliegtuigjes gaan bouwen. Een Bewijs van Luchtwaar digheid hebben die machinetjes niet omdat ze zijn gebouwd zónder cenig toezicht vanwege den betreffenden Ityksstudiedieust voor Luchtvaart. Geen stukje materiaal is gekeurd, geen enkele montage is nagezieu. Nu Ls een amateur, in welk vak ook, iemand, die op z'n best de klok heeft hooren luiden en ook wel zoo ongeveer weet waar de klepel hangt, maar toch nooit abso luut precies, 11 i j mist de ervaring en poging om te geraken tot een volks vliegtuig". Mits het gebouwd wordt door vaklieden, beschikkende over prima gereedschap, m.a.w. in een goed. geoutilleerde vliegtuigfabtiek, waar materiaal en werkstukken doorloopcnd worden gecontroleerd en waar, als extra zekerheid, dat er geen fouten worden gemaakt, een en ander boven dien nog wordt gekeurd door do In spectie van den Luchtvaartdienst. Maar als wij dezen weg bewandelen verdwijnt de grootste aantrekkelijk heid van de Pou du Ciel: zijn lage pry's. Door amateurs gebouwd, zou het hier in Holland te maken zijn voor ongeveer ? 000.?, compleet met motor. Hierby is geen rekening gehouden met werkloonen, sociale lasten, algetnecne onkosten en die honderd en een posten en postjes, die op een commercieel bedrijf drukken. Bovendien zal een fabriek nog wel cenige winst willen maken en zoo zal een Pou du Ciel waarschijnlijk niet veel goedkooper komen dan een ? 1500.?. Het volksvllegrtulflr op kom M t EN, eerlijk gezegd, dan voel ik meer voor een licht vliegtuig, dat van meet af aan is ontworpen door vakkennis van den professional, hij een vliegtuigfabriek, dat een beetje mist ook diens handigheid. Zoo lang eleganter is en ook een wat betere perzoo'u amateur zich nu bepaalt tot het formance heeft. De Koninklijke Maalmaken van een kinderwagen of een schappij De Schelde", die zich sinds prikslee, is dat niet zoo erg. Hij zal eenigen tijd ook toelegt op den vliegdan misschien een lèelijke kinderwagen tuigbouw, heeft op haar programma of prikslee bouwen, doch daar houdt o.a. staan een licht vliegtuig, geheel het ook mee op. van metaal, omdat deze constructie Xoo spoedig echter diezelfde ama- zich beter leent voor de fabricatie in tuur zich gaat wagen aan dat moeilijke serie dan hout. Een cénpcrsoons tweovak van den vliegtuigbouw, dan wordt dekkertje met een motor van ongehet een beetje anders. Dan bestaat de kans, dat hij, in zijn onschuld, fouten maakt, die zich later heel leelijk zullen wreken. Men. behoeft die fouten niet direct te merken. Het is heel goed mogelijk, dat zoo'n Pou du Ciel ver scheiden uren best vliegt omdat die veer 20 pk, dat, indien in seri'u ge bouwd, verkocht zal kunnen worden voor / 1500.?. De vliegkosten zijn natuurlijk laag en zullen vermoedelijk niet meer dan ? 5.?per uur bedragen. Ook Koolhoven schijnt plannen te hebben, een licht vliegtuig te bouwen. mhider goede lasch in een fitting het Volgens geruchten wordt dit een twee een tijdje houdt. Totdat de zaak plot seling bezwijkt. Heuri Mignet is een rcvolutionnair. Zelf niet gobreveteerd vindt hij het officieele vliegbewijs en de daaraan voorafgaande instructie min of meer overbodig. Men kan zichzelf loeren vliegen pp zijn machine en men kan dat ding ook zelf bouwen zonder in mengingvan officieele instanties. Maar hoewel revolutionnairen zeer dikwyls buitengewoon goed werk hebben ge daan, zoo geloof ik toch, dat de ideeën van meneer Mignet het lichte vliegtuig in discrediet zouden brengen indien ze pcrsoons machine met twee luchtgckoelde motoren van ieder ongeveer 20 pk. Twee motoren, aangezien die .goedkooper zijn dan n motor van 40 pk. Dat komt omdat men voor deze lichte vliegtuigen motoren kan gebrui ken, welke hun betrouwbaarheid vol komen hebben bewezen in motor fietsen en lichte bestelwagens. Der gelijke motoren ontwikkelen als regel niet meer dan 15 a 20 pk, hetgeen te weinig is voor een tweepersoons vlieg tuig. Lucht gekoelde motoren van 40 pk voor motorfietsen en lichte bestel wagens bestaan echter niet en dus zou men pon vliegtuigmotor moeien munteereii. Xoo'u motor wordt in kleine hoeveelheden gebouwd en is dus zeer duur, belangrijk duurder zelfs dan twee van die lichtere moto ren. Ook de onderdeden van zoo'n echten" vliegtuigmotor zyn duur. In Amerika gaat men nog een stap verder. De automobielindustrie is daar zeer ontwikkeld en gebruikt krachtige en uitstekende motoren. Xoo zonder meer is zoo'n motor natuurlijk veel te zwaar, doch met enkele kleine wijzi gingen i* hij geschikt te maken voor den inbouw in een vliegtuig. Over cenige weken komt op Schiphol een Amcrikaansch sport vliegtuig met een 4 eylinder Ford motor. Deze motor ontwikkelt ongeveer UU pk en kost, als vliegtuigmotor, m Amerika 108 dollar, ingevoerd in Holland waar schijnlijk ? 45U.?. Onderdeelén voor de.zcn motor zijn in elk gehucht te krygen niet alleen, maar iedere garage kan dien motor repareoren. Hij draait op gewone benzine, vraagt geen speciale smeerolie en de bedrijfskosten zijn dus laag. Ook de motoren voor de Schelde Musch" en het lichte sportvlicgtuig van Koolhoven gebruiken gewone benzine en smeerolie en het ziet er naar uit alsof wij eindelijk binnen afzienbaren tijd lichte vliegtuigen zullen krijgen, die in de luchtvaart een gelijke rol zullen gaan spelen als de gocdkoope, handige Amcrikaansche auto mobiel bij het verkeer te. land. Maar dit zullen geen Pous du Ciel zyn, gebouwd door onvakkundige ama tcurs. C.. VAN STBBN'DEBE.N* J«.. DOOR EIGEN LAND MET EIGEN SPOOR D K Xederlamlsche Spoorwegen toonen een verheugende activiteit. Ik had altijd gedacht dot ik wel ongeveer wist wat er bij de Spoor te koop was, maar ik wist er tot voor een paar dagen niets van. En als de Spoor niet een rondrit voor de pers had georga niseerd waarop vriendelijke heeren ons van alle* hebben verteld zou ik het nog niet weten. Tot mijn schade. U weet natuurlijk dat de Spoor goedkoope treinen laat loopen en dat u met een aantal personen op een gezelschapsbiljct kunt reizen. Maar tien tegen n hebt u nooit geweten dat de Spoor tochten organiseert, voor gezelschappen n individueel, per trein, boot en ATO-bus, al dan niet gecombineerd met fietsof wandeltochten, waarvoor u slechts naar het station behoeft te wandelen en een kaartje te koopcn. Een van die tochten, de acht-kasteelen-tocht door den Achterhoek, was de pers aangeboden. Wij kregen hetzelfde te genieten wat u ook krijgt als u in Amsterdam een kaartje van / O.io neemt: per trein naar Arnhem, per ATO-bus (een prachtwagen) door den mooien Achterhoek in o1/, uur uit en thuis , een voor treffelijke lunch te Warnsveld in hotel De Kap, thee op Sonsbeek. terugreis naar Amsterdam. In den prijs is alles begrepen, tot de fooi aan den kellnèr toe. Dezelfde tocht kunt u natuurlijk ook met een gezelschap maken: dan ko*t hij per persoon nog geen vijf gulden. De Spoor regelt alles. U behoeft slechts te genieten. Het vele dat de Spoor nog meer doet kunt u vinden in een boek van ruim 200 bladzijden: ,,Uitstapjes door .Neder land", dat voor een kwartje aan elk station te koop is. H. .F. DE NIEUWSTE ELECTRISCHE KOELKAST MET GROO.TE BEWAARRUIMTE TEGEN PRIJZEN ONDER IEDERS BEREIK (van f190.?af) N.V. Electrotechnlsche en Jndustrleele Mij. GROENE VEL DA Co.. Amsterdam-C. - Kerkstraat 158 - Tel. 36058 STALENS LA AP KAMERS VERCHROOMDE BUIZEN compleet met f GELAKTE BUIZEN f287,KOLDEWEYaCORBlÈRE LEIDSCHESTR.30 AMSTERDAM ru: GOEDKOOPE BOOTTOCHTEN 6 Juli tn 10 Aufuitut, 13 dtj«n Hamburj?Lcntnfrad?Moikou Btrllln . ? 118.80 INDUSTRIE-STUDIEREIS niwd?Moikou Dn|ipr>-O«kraim, 20 d«t«n vinaf Hunbuff toe w««r MriJf nttr B*rll|n WITTE ZEE-KANAAL. BOOTTOCHTEN DOOR KARELIE 120 juli «n N Aujuitui, 8 dapn v»n»f ? 78. MOSKOUSCHE THEATER| FEESTSPELEN 1-10 Sépttmbir, v«rbll|f l nel. van all* totfanfituartin voor d» opvo«rln««n. vanaf ? 83. KRIM (RUSSISCHE RIVIERA) 17 Auiuitus - 21 dagen vanaf Btrlljn tot w««r ««rug In Btrlljri allts lnb«(rtpen. ? 178,801 ? ZWARTE ZEE-KAUKA SUS-KRIM-VACANTIEVERBLIJF 30 daftn vanaf/ 116.40 NAAR MOSKOU EN ALLE | DEELEN DER UdSSR DatkptMh vanaf ? 7.20 STUDIEREIS VOOR ARTSEN 10 Aufuttut Hamburf-LininiradMoikou-Charkow-KIew?Berlijn, 20 dat in alias fnb«f r. ? 235.20 KRIM Aanm«ldlni«n ?n Proap «etl bij: N.V. Exportchleb l NTOURIST-IN FORMATIEBUREAU ROTTERDAM COOLSINGEL 111B tn allo groot* rtliburaaux PAG. 16 DE GROENE Na.302? ZWITSERLAND uw Vacantieland voor dezen Zomer 5e***8* ITiö^» n"r li)n erende o«v«r» v'nhun en be dient Schaken Redacteur: Dr. S. G. TARTAKOWER RECHEWSKI ANTE PORTAS Tournooi te Margate IN de mooio Engelsche* badplaats was van 27 April tot 4 Mei oen op merkelijk Paaschtournooi met 10 deelnemers, waar de ex-wereldkam pioen Capablanca met het vroegere (ook in Nederland heel goed bekende) wonderkind Rechewski om de zege vocht. Hierbij het eindresultaat: Recheweski 1\ (uit D) Capablanca 7, Thomas 5, Klein, Reilly n Sergeant 4 J, Fairhurst 4» Millner Barry 3i, Miss Menchik 2 j, Mieses 2. ? De slotovonvinning van Rechewski, die als enige in het tournooi geen enkele partij verloor (6 gewonnen, 3 remise) en ook den Cubaan in hun ontmoeting klopte, geeft aanleiding tot twee opmerkingen. 1. Capablanca schijnt onder een ongelukkig gesternte, te spelen, immers er is iet» dat hem verhindert (overeen: komstig met zijn talent) een len priji. téwinnen. 2. Rechewski schijnt een nieuw» ernstige candidoat voor het wereld kampioenschap te worden (zonde diepte of brillancy is zijn schaakstijl van buitengewone tegenwoordigheid van geest). . untte IVO ROL DOOS 20CT. TUBE 4-0 EN 60 CT. met Tijdens het tnui-nnoi speolde nu'U een exhibitionpnrtij mot lovende'. figuren n.l. et-n zekere 11. H. Lohinaiui en Cnpnbinnen, waarbij de C'uhnnn mot 7wnrt de Hullnudsche vc-rdediging koos en^ree«ls nn 21 zetten don tegenslnnder vrj-pli-tti-rde. P«-n volgende» dngkwnni eon geestdrirtigi' toesi-houwster bij Mr. Lolnunnn en vla-zocht hem om eeiittiitogrhtn...\Vanrom dan toch?" vroeg Mr. T>., ..zoo'n geweldige schaakpersoonlijkheid ben ik toch niet." ,.Jn mnnr". antwoordde de dnme, ..ik ? heb u gisteren ernstig zien praten niet Senor Capablanca!" .r Tijdens het duel - Rechewski Capablanca waren er ontzettend veel kijkers op de been. Hoe is de positie van de spelers?" vroeg men iemand die juist uit de eerste rijen wegging. Sedert een half uur onveranderd, Capablanca zit er lachend bij terwijl ? Rechewski gebukt nadenkt" was het antwoord van den schaakamateur, die het woord positie" natuurlijk ver keerd begreep. Het is overigens bekend dat voor veel toeschouwers niet de diepte der zetten doch. de houding van de meesters hét interessantste'zoo niét het enige deel van hun belang stelling uitmaakt. Spaansche party (gespeeld in het Paaschtournooi van Margate). Wit' . Zwart Capablanca Millner Barry. l e2?4 67?~e5 2 Pgl?f3 ?'. Pb8?c 3 Lfl?b5 a7?a6 4 Lb5^a4 Pg8-rf6 6 0?0 ' .Lf8?c5 Inplaats van de gewono zet 5.... Lc7 (gesloten verdediging) of 6.... 'Pc4 x (openjverdediging), kiest Zwart een zelden aangewende verdediging, door den Deenschen thcoriekenner Möller voorgesteld en nindsdien dooi den woreldkampioon Aljechin enige keeren gespeeld. De strategische ideo, van den textzet bestaat hieruit niet tevredt-n te zijn met den boschetdeu zet Lo7. echter op de diagonaal u7-gl een toekomst te krijgen. II c2?c». .Na het schijnoffcr rt. P x.ofi is niet 0.... P x e'5 7 d4 maar tt.... Pxel het juiste antwoord, waarbij Zwart heelhuids uit alle verwikkelin gen komt. O Lc5?a.7 Xaar de meening van Dr. Aljechin is het spel van Zwart slechts na dezen preventieven zet te houden.De meening van wijlen Dr, Tarrasch is dat ook Lbo hier heel goed te spelen is. 7 d2?d4 - ' Pf6xo4 8 Tfl?el Een belangrijk moment, tot nu toe dacht men dat de textzet weinig nut had. Beter leek 8. De2 met de zetten 8....f5. 0dxe, O?O 10 Lb3-f (op 10 Pbl?d2 of ook 10 Lc2 is 10... .d5 voor Zwart zeer goed.) 10....Kh8 11 Ld5 en wit heeft de bevrijdende zet d7?d5 opnieuw verhinderd. Dan zou het voor Zwart noodzakelijk zijn zich niet Pc5 en PeÖte consolideeren. 8 -f7-^f5 8 Pbl--d2 . Met de hém aangeboden intuïtie vindt Capablanca een e venzoo duidelyke als versterkende, voortzetting voor1 "Wit.' In de party Sergeant-r Millner Barry uit de eerste ronde van hetzelfde tournooi kwam hier het qualiteitsoffer Txe4 waarbij wit wel iswaar zijn materiaal terugwint, zijn tegenstander echter na 0.... fxe4 10 Lg5, Pe7 11 Pxe6, O?O 12Lb3+ dö(Jallerlei tegenkansea verschaft. O 0?0. Na P x d2 zou niet L X d2 e4 enz, mnnr do sterko tusschenzet 10 P x e5 volgen b.v. 10..Pe4 HTxe4 fxo4 12 Dh5-^ gO \\\ P x gO met volslagen doorbrnak voor Wit. Ook was -na. O Pxd2 10 P x e5 O?O niet gunstig voor Xwni-t. 10 Pd2xe4 fSxcl 11 Lel?g5 Een belangrijke tusschentnanoeuvre, die in. de partijen van f.'npablanca voorkomt. 11 D d8?e8 12 T el?e4 Niet alleen hcett Wit zijn pion teruggewonnen, maar hij is ook in staat een te winnen daar nu 12 d5 wegens T x e5 doelloos is! 12 ...... d7?d6 13 d4xe5 De8?go met de eventueele dreiging 14 T x f3 en dan 15 Dxg5 14 Te?f4 Door dezen eenvoudigen zet behoud wit de buit. 14 ...... Tf8xf4l 16 Lg5xf4 Lc8?g4 Zwart kan materiaal verlies niet verhinderen. 16 Ddl?b3* Dg8?f7 17 Pf3?g5 (De winnende verovering van de diagonaal. 17 ...... ' Df7xb3 18 La4xb3 opgeven. n elegante miniatuurpark. Nu het tournooispel van Hastiogs, Moskou en Margate schijnt Capablanca zijn ouden zuiveren styi teruggevonden te hebben. ; Correspondentie over de Schaak-rubriek te richten aan DéGroene Amsterdam mer, Keizersgr. 355, A'dam. die eet, ge. hieraan} ?dat URE, * Ir d» -ti 'een t e<tj n i ei. h k/f» Mee.-» «fdi zoi tt-tf eei der die nog pa* och lijk tiet rer ;eu al 2n en 111 ar »^ Ie ?H' / r, « II PAG.'I7;DE; GROENE No.3027

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl