Historisch Archief 1877-1940
r
Straatscéne (May Potter, Londen, 14 jaar)
Over kinderteekeningén
CORNELIS VETH
E R. is, vooral in den laatstenHijd, veel over
het teekenen van kinderen geschreven.
Heel geleerd, dikwijls. Pedagogie en psy
chiatrie komen er bij te pas, en er zijn al heel wat
conclusies getrokken. Wil men er in het algemeen
conclusies uit trekken voor het'karakter en den
geest van het. kind dat ze maakte, dan moet
het wef heel vast staan, dat ze geheel vrij van
beïnvloeding zijn, zelfstandig en zonder correctie
zijn tot stand gekomen. De zucht tot iinitatie is
bij kinderen meestal zeer groot, en onrustbarend
groot is vaak het vermoyen'om na te doen. In
de voorrede tot het Studioboek Picture-making
bij childern" wordt gezegd, dat men uit de
schoolklasse zooveel mogelijk moet weren, alles wat tot
imitatie zou kunnen leiden, platen en prenten.
Maar toch worden hierin de voorbeelden van
kinderteekeningén gegeven met aanwijzing van
de school, waarop ze gemaakt zijn en hier en daar
ook van onderwijzer of onderwijzeres. En die
leeraren of leeraressen zijn ??het blijkt al dadelijk
uit het feit dat ze genoemd worden monschen
van het vak. De teekeningen zijn niet hooien ma l
het resultaat van ..het uurtje vrij leekenen",
waarin de leerlingen, van de lagere scholen reeds
in vroeger tijd zich konden laten gaan en dat
dikwijls zooveel aardige opleverde.
Er zit achter dit alles meer pretentie. Ze hebben
geleerd en toch weer nief geleerd. Men heeft zo
geleerd volgens het systeem: doe maar wat je
. hart je ingeeft. Het onderwijs is meer een soort
ademloos toezien, en het dool daarvan is niet zoo.
zeer, den leerling iets bij te brengen, hém do
dingen zooveel mogelijk correct te laten doen
en .hem te leeren zich eischen te stellen, - het
is veeleer observatie en classificatie. Men komt
bijvoorbeeld tot de conclusie: De voorliefde voor
het teekenen van menscheUjke wezens is grooter
vóór het negende jaar dan daarna, of: die. voor
het schetsen van voertuigen is het grootst op den
zesjarigen leeftijd. Een andere conclusie, maar
die men ook wel met de oogeh dicht kan maken,
is dat jongere kinderen! teekenen wat ze graag
.willen, n grootere alleen wat ze durven. \>en
behoeft geen kunstpedagogen, dunkt me, om
daar achter te .komen.
Het blijkt uit dit boek, dat men den geest van
moderne kunst, inoals het expressionisme, aan
de kinderen niet heeft onthouden. Somtijds
vraagt men zich af, wie hier het voorbeeld heeft
geleverd» het kind, of de volwassene.... In de
silhouetten, van de koeien met de klokjes zit
stellig een eigen observatie, al zal een kind on
getwijfeld niet zonder voorbeeld voor oogen op
het denkbeeld om silhouetten te maken gekomen
PAG. 12 13 DE GROENE
zijn. Indrukken van schilderijen alleen kunnen
een kind hebbon geleerd paarden te teekenen
als deze hier van Jane Miessner, oud 15, in het
?Studio-boek in zoo verschillende standen. Meer
ben echte kinderteekening, wat den geheeleu trant,
compositie enz. aangaat, is de Russische teekening
van de automobielen en de kameelen in du woes
tijn alweer, als ze niet min of meer onbewust
op een of andere afbeelding is geïnspireerd. Wie
waarborgt ons. dat eigenlijk? Als het al geen ten
toonstellingen bezoekt, wat wel een uitzondering
zal zijn, kan hut van een of andere reclame.
plaatje,het idee hebben opgedaan. ?
Ken van de bijzonderste pictures" in het boek
van de Studio is die waterpartij met oen achter
middag-stemming, die verwonderlijk goed gegeven
is. Maar, neem me niet kwalijk, er is toch in die
gehfele opvatting van het landschap iets, dat
me bekend voorkomt. Het is een voorlijk en
begaafd kind, dat zoo iets wist te maken, maar
bewijst het iets wat betreft do eigen visie van zoo'n
kind? Is de sensatie, dat rustige, dat idyllische,
uit de eerste hand, dan is het ook een sensitief
kind, die Uosie Quaife, maar heelemaal vertrouw
ik de zaak niet. Volkomen betrouwbaar schijnt
me daarentegen dat portret, ten- voeten uit, van
een kruier met dikke laarzen en een schippersbaard,
door oen kind van 13l/a jaar. Dat is gezien, on ont
houden. Hot is precies wat een kind met humor
ou.... beeldend vermogen waarneemt en weer
geeft, die stijve vent met de koffer in de hand.
Als ik het nummer van de Studio, waaruit de
meeste van deze illustraties genomen zijn, doorkijk,
dan moet ik telkens denken aan Cuzanne, aan
Vincent van l»ogh, misschien zelfs aan Matisse.
J ^e t eekent dit, dat de kinderen het werk van deze
schilders hebben gezien? Dat behoeft niet, ze
kunnen allerlei min of meer verre navolgingen
onder de oogen hebben gehad. Niet het plastische,
niet de harmonie in zulk werk wordt het
gemakkeVan links naar
rechte: Koeien
(G. Skeuli,
ZUrieh, 12 jaar) ;
Middag in het
' park (Uosie
Quaife,, Londen,
12 jaar); Kruier
(Una Wenzel,
Weenen, 13 jaar.
Ontleend .dan
Picture-mak'rrfg
by children".
Hedendaags
JAN G.
IN Bollands Tweede Boek der Spreuken lezen \v-:
Allcrbelangwekkendst is de wijsheid. En
-kwijsheid is geen leelijkheid. Maar waar is «ie
schoonheid die wijs is? Alleen onnoozelheid bloeit."
Kinderen vertegenwoordigen gewoonlijk niet «Ie
wijsheid door Bolland bedoeld: wgsheid, die be
wustheid vóór-onderstelt. ?
Eerder zijn zij nog onnoozelen en dab zij bloeien
in hun onnozelheid kan ieder die dagelijks nu-t
kinderen omgaat constateren. Zelfs de tekenleraar
Elke dag weer, te midden van zijn leerlingen
doorgebracht, kan hem die bloei doen genieten,
mits hu eigen heeft om te zien en zich breed
gonoi-instelt om te kunnen waarderen.
De leraar, die veel met zijn leerlingen samen
werkt, vertegenwoordigt voor hen de wijsheid i-i
in elk geval do ervaring: de leerlingen vertegen
woordigen do bloei.
Winst aan beide kanten l
Vaardigheden maakt men zich eigen door doei'
en zo we het ideaal: tekenen een tweede taal" ooi
. maar enigszins willen benaderen, zullen we moe
ten tekenen en nog eens tekenen en dat
niealleen: wd zullen ook moeten leren er bij te denken
De leuze: begrijp wat ge tekent" zullen we du*
voortdurend indachtig moeten zijn, .en geven w«
ons rekenschap van de leerstof, dan ligt het mé:
voor de hand, dat we ons afvragen wat we niet.
dan wat we wel zullen tekenen. Want met ons teken
onderwijs willen wij er toe medewerken, mensen
te vormen met alz'ridigo belangstelling. Naast
voorwerpen uit onze dagelijkse omgeving: bloemen
* en vruchten; naast de bestudering van de voor
werpen zelf: de ontwikkeling der fantasie bij het
illustreeren. De leerstof uitgebreid mot de leerlingen
zelf: daarvan kop- en figuuwtudies gemaakt en dit ;
alles herhaald in de vorm van linoleum- en scha- /
bloonsneden.
Do lejrjtof wordt zoloande rijk gevarieerd. .
Wat in h jt tjkj.alokial ta halen is, halen we er in.
lijkst geïmil-wrd. maar de manier, «n vooral
waar dt;vj« t-ct mecat van het gangbare
alwijkt. Die afwijkin^-n hebben ook imt rvrst
invloed op het kind. En ik vrees dut do
brav,; Heden, die deze tcekeningen hebben
bestudeerd met het heilig voornemen be
langwekkende ontdekkingen te doen, al die
excentriciteiten ontzettend gewichtig hebben
opgenomen. Wat heusch niet noodig of
wenscheUjkis. De kinderen zelf doen het ook niet.
Gelukkig maar!
-i
tekenonderwijs
JORDENS
K -staat de gelegenheid, dan ook naar buiten en
U-staat .deze niet, dan maar ,,de buiten" in de
>. hooi gehaald met behulp van de fantasie.
Uij het controleeren van do schetsen is het van
l'.-laruj, dat de leraar zijn correctie tot hoofdzaken
b*-perkt, opbouwende critiek levert en zo veel
mogelijk aanmoedigt. "'?.'.
We willen niet het onderste uit de kan: geen
volmaaktheid! Dit werkt ontmoedigend en
veri«aagt te zeer het tempo.
/elf in] het bezit van enige houderdon
kiuderi-keningen, werk mijner leerlingen, nam ik met
n ..-er dan gewone belangstelling ^kennis van het
S udio-boek Picture-making by children". Een
>? liat van gekleurde zowel als ongekleurde af
leidingen, uit vele verschillende landen van heel
? i wereld samengesteld. Een beknopte maar
instekende tekst met ook weer een overzicht over
ri<- doelstelling van het nieuwere tekenonderwijs
verschillende landen.
Kan het wel haast niet uitblijven, dat het rijke
iü.tstratiematei'iaal van een boek als
Pictureiking" een niet in alle opzichten onverdachte
i> l ruk maakt, met de schabloousuede van de
itsersc jongen is dit wel het geval. Ze uien er zo
u inig florissant uit, die koeien, dat het echt
,.v :hicksalsvieh" geworden is. Papa Skeuli is
v.i^t geen welgestelde Zwitserse boer! Veel
erv. ring en handigheid in de hantering van het
siujpennetje heeft de boy nog niet, maar de
ver?! ling van het vlak, door eenvoudig bp rijen zetten
v t-kregen, is bevredigend als bij de versiering van
? ? n Griekse vaas. De bellen wurou een belangrijk
??!? ment voor hom!
liet echt kinderlijke op rijen, zotten" is, hoewel
naader opvallend, óók bij De Ijeiliye
JUan"toutt-past. Een nog fijnzinniger vlakvulling werd hier
«ft resultaat.
[n Straatscène hebben we* het prachtig getekende
v i-haal. Hier rte onverzwakte kinderlijke belang
stelling in du gcbeurlijkhtnlen van de dag. (Zoo'n
rijk-geladen, vol-gevulde kmderdag!) De koop
man die fruit aflevert, de kofflever-koopster met
een klant, een jongen in een lantaarnpaal geklom
men, meisjes, die touwtje springen en een meisje
met een pop. De drukke stad, zeker niet mooi in
aesthetische zin, maar met fabrieksschoorsteenen,
rokend onder bedekte lucht, met wasgoed dat te
drogen hangt, als feestelijk vlaggend en.... voor
lke deur een trap, zp'n heerlijke trap voor kinder
spelletjes!
Nederland wordt m Picture-making" vertegen
woordigd door n tekening. Het Nederlandse te
kenonderwijs als zodanig heeft er geen plaatsje
in gevonden. Het Nederlandse tekenonderwijs is
niet sterk in picture-making", en toch....
Even vóór Pasen tekende onze eerste klas een
schip, door een schippersjongen, dus zeer deskun
dig gemaakt, model schouw. .Afspraak was, er een '
omgeving en weerspiegeling bij te maken.
Een van de resultaten op een half vel teken
papier opgezet op een heel vel, prijkt bij mij op
een ezel. Het lak-rode schip met zwart berghout
en chamois zeilen weerspiegelt in klaar en stil
water, dat evenals de lucht van een prachtig,
sterk blauw is. Niet plcture-making" was het
doel, maar de bestudering van ?samenstelling,
verhoudingen en weerspiegeling on toch komt bij
aanschouwing maar n naam op de lippen: die
van een groot en zuiver kunstenaar. Mijn
krulleboltekenaar, afkomstig uit een provincieplaatsje bij
Groningen, kan je zo heerlijk met grote vraagogen
aankijken. (Hy heeft er geen weet van !) Die ogen,
die krullebol, die wangen met verhoogde blos en
bijna altijd met n of meer houtskoolvegen, die
tekening; alles smelt samen tot n wonderlijk
geheel, en de naam van de schilder is .....
Raoul Dufy J
Boven van links naar rechts: Paarden (Janc Miessner,
Mniburn,U.S.A.,l5jaor); Koro-Koem-cxpeditie (Pawel
Skotar, Donbass, Oekratne, 13 Jaar) ; De heilige man
(Anton Noser, Zürich, 12 jaar). Daaronder: Konijntje
(Peggy Hole, Buffalo, 7 jaar); Stilleven (T.
Yomanaka, Japan, 12 Jaar).
k'l?*i?"'«<*'~"' '
J
?$bs
aÉH *i *
t
'"?>, f ?
v; ' 'l£l
' /A;