De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 22 juni pagina 6

22 juni 1935 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE BIOSCOOP IN HUIS Wie fotografeeren kan, kan ook filmen Dr. W. G. N. VAN DER SLEEN Siualfilm: het materiaal voor den amateur HET ia nu al weer 35 jaar geleden, dat ik de duinen introk met een 13 x 18 statief* camera om tc trachten de schoonheden Van ' de natuur op de fotografische plaat vast te leggen. Wat is er sedert dien ontzettend veel veranderd. Het materiaal werd gevoeliger, de korrel werd fijner, zoodat steeds kleinere formaten door de amateurs werden gebruikt. Kolf ilm en filmpacks vervingen de loodzware glasplaten, maar vooral de kleurgevoeligheid van het gebruikte materiaal stelde ons hoe langer hoe beter m staat een natuur* getrouwe afbeelding te verkrijgen. Wat echter bleef ontbreken, dat was het bewegende beeld voor den amateur. De wuivende boomtakken, de gratie van een kat, de sierlijke vlucht van onze vogels, dat was het wat rijkhalzend deed uitzien naar camera's en projectietoestellen, waarmede het levende beeld in huiskamer en voordrachtzaal zyn intrede kon doen. De normaalfilm, zooals die in de bioscopen wordt gebruikt, had de mogelijkheden doen kennen, maar ondanks de prachtige fotografisch" effecten die dikwijls worden bereikt en de geweldige uecors, waarin de filmdiva's hun rol «pelen, blijft voor mij een dergelijke voorstelling toch eigenlijk maar tooneel in blik. Dat is het dan ook zeer zeker niet, wat de ama teur vau zijn smalfilmtoestel vraagt. Bijna elke gocdo aimtlnlm is een documentaire, zij het dan een die Waarde heeft uitsluitend voor de leden van een bepaald gezin, zooals vele famiüefilms; van een bepaalde groep, zooals de bekende reisfilms, die uitsluitend genot en pret van een bepaald vacantie* reisje weergeven. Daarnaast echter weten enkelen ook van een gewoon reisje door de Alpen op de film een reisverhaal vast te leggen, dat iedereen met genoegen zal bezien en we weten hoe vele ont dekkingsreizigers van de laatste jaren van hun 'levensgevaarlijke tochten smalfilmopnamen hebben meegebracht, die voor elk, die ze ziet, een open baring van schoonheid en van tallooze wetens waardigheden beteekenen. Want tenvijl voor een normaalfilm-uitru?t ing twee muilezels aan de karavaan moeten worden toegevoegd, kan -2 smalfilmtoestel met een voorraadje films naast slaapzak en tandenborstel een plaats in den rugzak vinden. Mogelijkheden der smalfllm IK ben zelf eerst geen vriend van de film geweest. .Niettegenstaande het prachtige werk bijv. van Burdet met zijn vogelfilms mij zeer sterk aantrok, miste ik daarbij toch tc zeer de gelegenheid om rustig t c vertellen.' Maar laat ik u dan meteen verklappen? dat, nu ik eenmaal met smalfilm werk, ik al dadelijk een bijna ideale combinatie heb gevonden, door altijd eerst niet gewone lantaarn platen een inleiding te geven en als het ware de acteurs aan het publiek voor te stellen, om ver volgens ook tijdens het afdraaien van de smalfilm deze voortdurend mondeling toe te lichten. Dat de behoefte aan dit laatste bestond is eigenlijk oor zaak van het ontstaan van de sprekende film. En velen van u zullen oemerkt hebben, dat de conférencier den laataten ty°d weer meer en meer begint op te treden, al is zijn stem dan ook op de filmband vastgelegd. Ik wil hier echter nog even ernstig waarschuwen tegen het illustreeren van documentaire smalfilms met muziek. Dat deden wij dertig jaar geleden: bij elke stroomende rivier een wals van Strauss. Bij een reisfilm behoort een reisverhaal, voor mijn part in dichtmaat op een fonograafplaat, maar geen potpourri. De hoofdreden waarom ik zoo spoedig met het filmen verzoend ben geraakt, ligt wel in de groote mogelijkheden die deze kleine, handige toestellen bieden. Met een behoorlijke smalfilmcamera van een bekende firma fotografeert men achter elkaar een gezellig etenspart\jtje *-huis onder de lamp en de proefvlucht van de eerste Douglasmachihe met zijn in het felle zonlicht schitterenden romp. Het kalm uitvaren van een vloot van visschersschuiten, het worstelen der boschnegers in de stroomversnellin gen der Surinaamsche rivieren, het door de lucht dwarrelen der meeuwen op den Vijverberg, de heen en weer rennende bladsnijdermieren in de oer wouden van Zuid-Amerika vele onderwerpen, waarvan het bijna niet doenlijk is met een enkele foto het juiste oogenblik van de mooiste combi natie, de sierlijkste houding, de alles tegelijk toonende belichting te vinden, dat alles kan met de film zooveel beter worden vastgelegd, omdat hon derden beelden zich aaneen rijen en de beweging dus in al haar phasen, het spelende licht in al zijn vallingen wordt vastgelegd. Opvallend is, dat zelfs bladeren en bloemen, mits door den wind zacht heen en weer bewogen, op de film een veel levender en duidelijker beeld geven dan zelfs niet een ge kleurd lantaarnplaatje. , Het is verwonderlijk, wat men met een goede smalfilmcamera al niet doen kan. Met een een voudig voorzet lensje film ik op 15 cm afstand en krijg dan mieren op het doek van een voet lang. Met een enkelen handgreep uitwisselbare lenzen stellen in staat het beeld op de film drie of vijf maal lineair te vergrooten. Wenscht ge natuurlijke kleur, het is wat duurder, maar het gaat! Vertraagde en versnelde film, het is allemaal te krijgen en we hebben nu zelfs klanksmalfilm. Zelf opnemen daarvan door amateurs zal nog wel een poosje duren, maar het begin is er. Opnametoestellen, waar je achterin spreekt, terwijl je vooruit foto grafeert. Maar dat is dan ook alles. Van meer belang is, dat men tegenwoordig op 10 mm smalfilm verkleinde copieën kan krijgen van normale klank films en ge dus de stemmen van Tauber en Die Garbo" in uw huiskamer kunt halen. En niet alleen in de huiskamer. De smalfilm is bezig een groot deel der wereld te veroveren. Het materiaal is tegen woordig zoo fijnkorrelig en de projectoren zijn zoo lichtsterk, dat men beelden van drie en vier meter breedte maken kan, die zóó goed zijn, dat alleen technici ze van normaalf ilmbeelden kunnen onder scheiden. Weet daarbij, dat voor zalen tot drie- & vierhonderd toeschouwers een beeld van twee meter breedte ruim voldoende is. En«... de smal film is brandvrij, is volkomen gevaarloos en wat dit beteekent heeft Hilversum ons doen zien. velen van u zuilen ppguuiviM «v.««».., MlmMllllllimiimillllllllHHIIIIIimiHIHMIIIIIIIMMIII l ' ' " ' ' ' ' " "»l««l'««"l«"«"lll««""ll««ll«llll»«ll»l«M»MIMIIIIIMHIIini»ltlllllllMMII|IIHM| 1 ?? » ..-.?-.!? llHIIHIIIIIIIIIIIiii ? ^ . l DeVander Hóogt-prijs of Boontje komt om zyn loontje - ' . . ' . . .-t J.»?:~Éntiffiftifa annex* '| i i s ? s vv?. v *.. ., . . DE'Mij. der Xederl. Letterkunde mag op , jaarvergaderingen met kleine attracties annex, een hoogen ouderdom bogen'1. Reeds in Tot argelooze lieden haar Heten bazen over de de dagen mijner jeugd werd er door dé-prijzen, die zij, bij testament of uil zuivere edelJongeren de draak mee gesloken, als een bol- moedigheid, aan letterkundigen en historici voor werk der litteraire reactie. Doch dat was pure kif, hun beste werk hadden toebedeeld.'" omdat zij geen lid waren. Kr ging toen, in de De Mij. der Ned. Letterkunde mocht die prijzen personen van Schaepman n Jan ten Brink, juist uitdeden en zoo verkreeg zij weer eenigszina een ten rumoerig en roezemoezig leven van haar uit, doel en reden van bestaan. En tevens macht over. sjteciaal op de jaarvergaderingen. Overigens bleef haar ,\wederpartijders." Wie haar nu pest, zij, als zoovele vereenigingen, vrijwel morsdood, krijgt niks. Christelijke vergevensgezindheid is Wat zij eigenlijk beoogde, wist men niet recht, geen zaak van letterkunde en de heer Marsman Het scheen iets mei letterkunde van doen te kan naar zijn f 1000 fluiten". Men ziet hieruit, hebben, maar dat bleek eerst, als er een lid dood hoe ook in de letterkunde geld toch maar alles is. was. Dan kwam er een biografie van het lijk, door Het zal nu- zoo licht niet meer gebeuren, dat aan een bevriend mede-lid opgesteld. En dat was duur komende tteratoren deze Oud-Leidsche Tante in de jaren als er vele leden sneuvelden. Daarom bespotten, want er valt van te erven. Zelfs zullen er heeft men die necrologieën ook afgeschaft. Doch wel lofdichten op haar gemaakt worden en staan daarmee verdween er een groote attractie van haar jaardagen thüns in een verhoogden litterair en het lidmaatschap, en tevens dl het zichtbare lit- glans. En niemand zegt openlijk waar die vanteraire van de vereeniging. Zij gaf -nu enkel Haan komt. '? ' JVC. l 5 i terare van e . \ ' ' . ? ' ?'?''.'? ?????'? ; '. ? .. ' ' :?????? . .. .. De schrijver filmt met een Movex 30. De camera wordt tegen voorhoofd en jukboog aangedrukt. Bij het gebruik van te/e-objectieven moeten de effebogen steun hebben Dingen die men weten moet BEHALVE de normaalf ilm van 35 mm en de smal film van l U mm zijn er nog kleinfilms van U'/a en 8 mm breedte. De '/g kleinfilm is voor huiselijk gebruik heel aardig en natuurlijk veel poedkooper. maar wie in iets ruimercn kring wil wei-ken zou ik toch aanraden de IK mm film te gebruiken. Ik heb steeds met Agfa gewerkt, van mijn eerste foto jaren af en steeds met evenveel pleizier on succes. En vele van mijn films zijn meer dan honderd maal in groote zalen met volle lichtsterkte gepro*jecteerd, tenvijl na deze kracht proef nog nerpens een peiforatie beschadigd is en bijna geen krassen op de gelatinelaag zicht haar zijn. Tegenwoordig zyn alle automobielen betrouwbaar en zullen velu smalfilm-uitrustingen goed zijn, maar ik houd mij bij wat ik weet dat goed is en blijft. Bij de aanschaffing van een bpnamétoestel lette men vooral op de mogelijkheid van het gebruik vau telelenzen, niet alleen voor een vliegtuig in du lucht, Of een ooievaar op het nest, manr ook voor een aardig meisje, waar je niet al te dicht bij wilt komen. Voor opnamen bij kunstlicht is een lens met zeer groote opening. ll'z of 2, noodzakelijk. Echter vrijwel alleen daarvoor, en wie zich voor stelt vooral op reis en dus buiten te filmen, kan beter een extra telelens aanschaffen. Bij aanschaf fing van een projector dient vooral gelet op twee bijzonderheden, die beide betrekking hebben op het smalle kanaal, waardoor zich de film langs de lichtbron heen voortbeweegt. Dit kanaal moet zeer gemakkelijk gereinigd kunnen worden en boven dien moet de film er niet te vast in geklemd zitten, . omdat anders bij het minste onraad de perforatie wordt stukgetrokken. En nu de opname zelf. Filmen is gemakkelijker dan fotografeeren, goed f Urnen precies even moeilijk als het maken van een goede foto. Een olectrische belichtingsmeter is bij beide wel haast onmisbaar, maar dan komt het er bij de film vooral op aan, dat ge straks een rustig op het doek bewegend ' beeld krijgt. Niets vreeselijker dan de amateur die zijn toestel hanteert als een tuinspuit, met als resultaat schokkende, niet aaneensluitende beelden De eerste wet van de f ilm is: de camera stil en uw onderwerp laten bewegen; slechts een enkele maal verdient het de voorkeur bijv. een voorbij vliegenden vogel in den zoeker nauwkeurig te volgen. Voor wie een eenigszins vaste hand heeft is een statief vrijwel overbodig. .Men ga echter stevig staan en drukke het toestel tegen voorhoofd, neus of juk?been, al naar de constructie. Bij tele-opnaroen uit de hand moeten in elk geval bijv. de ellebogen het hoofd ondersteunen. Een statief mag beter zijn, maar hierdoor mist men zijn bewegingsvrijheid. De. meeste amateurs werken op z.g. omkeetf ilms Dan bezorgt een atelier dat moeilijke werk. Dan. volgt nog de zorg voor het monteeren van de film, het maken van titels enz. en daarin ligt weer ver bazend veel gezellig, mooi en dankbaar amateurswerk. En om met een goeden raad te eindigen: de grootste kunst van het filmen is het uitknippen en weggooien van al wat niet werkelijk goed en mooi en belangrijk is; ? IK ZEG... OP* EN AANMERKINGEN l UIT ONZEN LEZERSKRING l 5 flIIIIIIIMMIIIIMIIMIMIIIMIMIIIMMIIIIIIIIIMMIIIMIIIlMIIIMMMMMIIIIMIMMIIMnilllMIIIMIHIIMIIIIIIIIIIIIIIMIIIMMIMIMIIIIIMIIMIIMMIIlT Mannhelms Sociologie Mijnheer de redacteur, H ET trof mij dat in De Groene" van 8 Juni een weinig gunstige en zeer scherpe, critiek te lezen was van de hand van A jax" waardoor prof. Karl Mannheim in n woord werd ingemaakt". Men kan over de duidelijkheid en over zichtelijkheid van dit werk oordeelen zooals men wil. maar men kan niet Ontkennen dat het een wetenschap pelijk werk is van den eersten rang. Professor Mannheim, bekend door zijn studie, die evenzeer van sociologischen aard is als van philosophischen aard, is do grondlegger van de moderne sociologie, der Wissenssozlologie". Uw criticus gaat zyn boekje te buiten, wanneer hij meent met een grap, die een geweldigen baard heeft, te kunnen volstaan om de these te verdedigen, dat het hier gén wezen lijk wetenschappelijk werk betreft, waarin Karl Mannheim zich begeeft. Dergelyke beweringen hooren niet in . De Groene" thuis. Wanneer uw criti cus hoort tot dezulken die neerzien op ..het intellect", die genoeg hebben van exact en wetenschappelijk denken, dan moet hij dat weten. Maar wij in Holland laten ons niet in met deze negatie van liet objectieve denken, die op dit oogeiiblik. een epidemie schynt te zyn, met den zièktehaard in het land dat Mannheim verlaten heeft om rustig aan de Universiteit van Londen zijn zegenrijken arbeid te kun nen voortzetten. AerdenhOid. 12 Juni. SCHOLASTICUS Anlicoprd van Ajttx: H KT is verre van mij, mij homoloog te verklaren met de beweging" die de exactheid der wetenschappe lijke vorsehing en het heele wetenschappelyk denken verwerpt; integen deel. Dat de door mij slechts ter verdui delijking en niet als grapje aange haalde anecdote ..een baard heeft" bewijst intiisschon dat ook reeds vroe ger de plechtige en omslachtige methortiek. die aan sommigen wetenschappelijkeh arbeid kleefde als een sacrale rite, vnak op den korrel genomen werd. Kn die: verschrikkelijke omhaal van woorden .kun zelfs dienen om het feit te bemnntelen, dat er geen ondergrond is, die den toets van een degelijke critiek kan doorstaanWanneer Mannheim den mensch in het historisch tijdvak van den om bouw, zooals hij dat noemt, den weg wil leeren, laat hij dat dan doen in begrijpelijke uiteenzettingen l Niet omdat het onwetenschappelijk zou zijn om geleerd" te zyn. Natuurlijk niet l Maar er is verschil tusschen geleerd heid en geleerdigheid. Er Worden op dit oogenblik hoopen boeken geschreven over dit zelfde onderwerp. Daarbij hoogst begrijpelUke zelfs voor n leek begrijpelijke boeken. Dit bewijst, dat het wel dege lijk mogelijk is om over den mensch in het tijdvak van den ombouw" op een klare manier te schrijven. (Overi gens is de mensch steeds m het tijd vak van den ombouw" geweest en daarin zal hij wel blijven óók 1) Neen, die on-klaarheid is in 'dit geval een ernstige verdenking tegen de echte wetenschappelijkheid, die juist de Engelschen in hun bondigheid zoo goed verstaan. ?? ; De Groene" is geen orgaan om daarin over de mérites zelve van?Den mensch in het tijdvak van den om.bouw" tégaan debatteeren, maar n ding wil ik toch'nog zeggen & propos van wetenschappelijkheid". Wie Watson en het Behaviorisme voor zoete koek opneemt, heeft als man der we tenschap voor mij afgedaan. En dat zal de geachte opponent wel met m U eens wezen! AJAX Debat gesloten. (Red.) Vaderlijk gezag in de letterkunde Geachte Redactie, DE laatste dagen dringteen jeugd herinnering zich onweerstaan baar aan mij op. Het was in mijn schooljaren. Mijn rapport had nogal wat te wcnschen overgelaten, en mijn vader was te recht boos. Nu zou er, vlak nadat het volgende rapport komen zou. kermis zijn (die goede oude tijd) en vader beloofde mU» wanneer ik heel goed mijn best deed, en ik had min stens voor driekwart achten op mijn volgende gedragbockje, dan zou ik van hem een heelen stuiver krijgen. en die zou ik ter kermis mogen ver teren zonder er de minste rekenschap van te moeten geven» Denkt u eens aan. wat een aansporing. Het spreekt wel vanzelf dat ik blokte, drie lange maanden achtereen. en dat alle schoolmeesters vol luf over mij waren. En ik bemerkte dan ook, van hoeveel bet eekenis het is. wanneer de schoolmeesters tevreden over je zijn. . Maar ik was zoo overtuigd, dat mijn rapport goed zou zijn. dnt ik meende, mij nu wat te kunhen ver oorloven, en op een kwaden dap. toen ik het met mijn vader niet heelemaal eens was. stak ik de tong tegen hem uit. Dat was natuurlijk erg slecht van mij. en mijn vader zei dan ook, dat ik de gevolgen ervan zelf zou moeten dragen. _ Daar ik geenerlei gevolgen bevroeden kon. trok ik er mij niet voel van aan. Edoch, drie dagen lator kwam mijn rapport, en nog drie dagen later zou de kermis beginnen, waarvan ik inU zooveel'festijnen beloofd had. Mijn vader bezag het rapport met gefronst hoofd, knikte dnt het goed 'wiis..... oh ging over tot de orde van den dag. . En myn kermisstuiver?" vroeg ik. Die heb je verbruid, want je hebt je tong togen mij uitgestoken." luidde het verpletterend antwoord. En 'of ik nu al betoogde, dat er geenerlei voorwaarde was gesteld, en ik de stuiver zou krygen. wanneer mijn rapport goed' was, ik kreeg niets.' De havenmeester was het volkomen met mijn vader eens. Myn vriendjes en ik. ja. zelfs jongens .waarmee ik niet zoo heel bevrienid was en waar ik wel eens mee vocht, vonden mijn vader erg onrechtvaardig. Maar, na tuurlijk, mtfn vader en do bovenmeester hadden gelyk, want do wereld wordt nu eenmaal (gelukkig) gere geerd door vaders en bovon moesters. Ik heb deze bittere ervaring nooit Vergeten. Misschien komt het daar door dat ik zooveel sympathie heb voor Marsman. B J. BUXXMA Amstenfam, Juni 1933. Heeft de tram nog toekomst? IN De Groene" van 8 en 16 Juni j.1. worden onder bovenstaanden -titel: eenige beschouwingen gewijd aan het tram-autobus vraagstuk, die m.i. niet zonder tegenspraak kunnen blij ven. De schrijver, (A.K.) van deze. arti kelen, gaat met lustigcn zwier over allerlei belangrijke kwesties heen, (de grap" aan het slot van zyn eerste artikel getuigt in het bijzonder van den ernst waarmede hij te werk ging !) on maakt daarom gebruik van allerlei onjuiste gegevens en veronderstellin gen. Hy* behoort dus evenals zoovele andere ondeskundige scribenten over dit vraagstuk, tot degenen, die aller minst geroepen zijn om het publiek over deze zaken in tc lichten. Reeds vroeger heb ik mij verzet tegen een verkeerde voorstelling van zaken in De Groene" over het tramautobusvraagstuk (zie de Ingenieur" van O Mei 1930 blz. V21-V37). Dezelfde fouten, welke ik toen sig naleerde, begaan uw schrijver en uw teekenaar opnieuw. Zoo blijft men echter aan den gang, totdat de publieke opinie'door onver antwoordelijke ondeskundigen einde lijk voldoende is bewerkt" en een ondeskundige instantie, die tenslotte over dergelijke vraagstukken moet oordeelen, voor deze totaal verkeerde publieke opinie zwicht. Het belastingbetalend publiek zit alsdan voor de kosten en de onverant woordelijke schrijvers, zich verschui lende achter een of ander pseudoniem, behoeven zich daar verder niets van aan te trekken ! Hot zou mij te ver voeren de groote fouten en onjuistheden in het betoog van den blijkbaar geheel ondeskundi gen heer A. ,K. te weerleggen. Ik meen te mogen venvijzen naar de verschil lende publicaties, die op dit gebied in ..de Ingenieur" en andere tijd schriften zijn verschenen. (Dr. Ir. Bakker Schut, die hij aanhaalt, komt b.v. in een uitvoerige studie, welke in het tijdschrift ..\\egen" van l Mrt. 1034 verscheen, o.a. tot do conclusie: L Voor massa-vervoer in steden vnn de grootte van 's-tiravenhape is de t tam het aangewezen en onmisbaar vervoermiddel. 2. Autobuslijnen (eventueel trolleybuslijnen) zijn voor steden van de prootte van 's-Cïravenhage een noodzakelijke aanvulling van het tramwegnet. Xij zijn noodig in de volgende gevallen: </* voor het vervoer door die straten der binnenstad waar een tram niet kan worden toegelaten: b. iri de buitenwijken als voeding*lyn' voor het traimvegnet: r. als proeflijn in buitenwijken. waar althans voorloopig peen zoodanig intensief vervoer is te verwachten, dnt een tram lijn levensvatbaarheid heeft. Eerlijk pczepd. valt hot mij vau oen blad als ,.De Groene" tegen.dat daarin het onderhavige vraagstuk op zoo'n oppervlakkige, ondeskundige wijze werd behandeld, on dan nog wel in een hoofdartikel! Met beleefden dank voor do plantsingv Hoogachtend. Uw dw. Dr. Ir. J. C. J. C. N Dir. 6'ciii. Tram- en Anlubusbedrijft Rotterdam. Ambtenaren en bezuiniging Geachte Redactie, MET verbazing las fk het inge zonden" van den heer .F. Duym over de ambtenaarssalarissen. Vooral de verhoging met 100. 150 en meer percent (excüsez du peu !) depd me watertanden. Maar nu de feiten! In 1020/21 dan kreeg ik eert ver hoging van 42 pCt. Later werden m U kortingen opgelegd tot een -totaal van 33 pCt. Thans verdien ik dus ptm. 8/3 x 142' pCt. =» 05 pCt. van my"n salaris volgens de regeling vóór de befaamde verhoging. En dat ondanks het feit, dat alles of bijna alles aan zienlijk, duurder is dan toen. Een Een plastiek van HILDO KROP GRATIS voor nieuwe abonné's Zie den bon op pagina 23 nieuwe verlaging van 10 pCt. is een ramp voor ons, onderwy'zers, die heus niet in de door den heer Duym ge* tekende positie verkeren. Misschien niet ten overvloede voeg ik hieraan l j toe, dat myn geval onder de onder* wy*zers normaal" is. Mijnheer Duym stare zich niet blind op een kleine proep en informere eens, voordat hij gaat schrijven. Hoogachtend L. J. BREL'RE, Hoofd Mulo-school Steenbergen, Juni IN de rubriek Ik zeg...." Is plaats voor uitingen van lezers, voor zoover zij van algemeen belang zijn. Inzending kan plaats hebben tot Dinsdagmorgen. Bij dragen, die niet kunnen worden opgenomen, worden teruggezon den wanneer porto hiervoor bij de kopy Is ingesloten. De redactie maakt de lezers er op*attent dat inzendingen voor deze rubriek moeten worden In gestuurd op papier dat aan n zijde is beschreven. Een nieuw dwangmiddel voor den Volkenbond ALS vurig voorstander v«?i den ? Volkenbond heb ik f ????H nieuw dwangmiddel beda 2it v rd.-n Volkenbond, dat bovendien ve»«! ec-n voudiger toe te passen i.' d«n m<-t e» n leger of door boycot, en. waarn-wle toch vrijwel hetzelfd*- beivikl KMI worden als met boyc* t. Aangezien de Vol*.iiUnd j.ll«e«) poed kan werken tusscden iM-schhaiVUnaties, die weten wat :'ats« -n is, zou dat dwangmiddel moet--n l staan in*' uitzetting van alle le«k-n vnn een bepaalde nationaliteit als rninderwnardipe wezens uit allo lnn«l-u. die lid zijn vnn den Volkenbond. Ik poef toe. dat o/> dit oogt-nbUk nog allerli-i wettelijke en verdrngs-bepalincon zich danrtugen verzet t t-n. doch dal nwel dan autar zoo spoedig mogelijk rt'mwlcrd wurdcn. En dat ln«t toch niet nnnchnt. om ec-n geheele natie over n kam te schoren>n te laten boeten voor daden van do ivgeering. en al dergelijke mooie praatjes meer. En dat er zelfs nog wel leden van den Volkenbond zijn. die als het er op aan komt g*K*n haar bi-u-r zijn 5 Maar <iH.r grand* i>i(t((.r les grands remcdes! Van hun standpunt hebben b.v. de Japanneezen groot pdyk. maar hun standpunt deugt niet:;on wanneer; toen Japan begon den Volkenbond te tarten, imn dadelijk begonnen was met alle Jnpnnnet,'Zen uit allo landen, die lid waren vnn den Volkenbond» te zetten en naar hun eigen land terug te zenden, zou men te Tokio wel uit een ander vaatje zijn jraan tappen. Bovendien wordt daardoor tegelijk de dumping van allerlei artikelen, om aan peld te komen, vrijwel onmogelijk gemankt, aangezien dan daarvoor personen vnn een andere nationaliteit in don arm genomen moeten worden. Ik geef mijn .bordeel voor beter, doch mij dunkt, ilat dit toch wel een idee is. en waar nog niemand op is 'gekomen. Mr. F. B. SIMON VAX LEEUWEN Den Haag, Juni 1933, l PAO. ri DE GROENE No.3029 PAG. 10 DE GROENE No.3019 f

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl