Historisch Archief 1877-1940
ui'.'.
Leiders der democratie
Dr. JANE DE IONGH
WANNEER men er een voorbeeld van
wenaeht. hoe moeilijk het soms is, de ?
bet eekenis van een woord te omlijnen.
i*n hoezeer de inhoud van bepaalde
begripsaanduidingen voor variatie vatbaar is, dan behoeft
men er zich slecht» rekenschap van te geven,
\vnt mei» honderd jaar geleden, vijftig jaar geleden.
on- wat .men thans onder Democratie" verstaat.
Het wordt dan duidelijk, hoc wisselend van
l te toekom» dit veel gebruikte, veel verheerlijkte
??u zeker even vank gesmade begrip feitelijk is.
De samensteller van het onlangs verschenen
\ orzamelwork ..G wit Democrata" edited by
A. Barrett Brown (Nieholson & Watson, 10 s. 6 d.),
moet ongetwijfeld ook tot deze conclusie gekomen
y.ijn, toen hij de lijst van beroemde namen samen
stelde, wier dragers in korte biografieën zouden
worden geschetst. Het is niet geheel duidelijk.
di >or welk principe hij zich bij zijn keuze heeft
laten leiden, en het gevolg is. dat men onder de
veertig ..grooto' democraten", die. in dit boek
door even zoo veel-auteurs worden geteekend, do
meest uiteenluopende figuren aantreft. Zoo
veely.ijdig, zoowel nanr philosofie als naar levens
praktijk, i» deze reeks groote mannen en vrouwen,
dat men. zoo men instemt met het oordeel van
den samensteller, dat dit werkelijk allen democra
ten geweest zijn. zich verheugen moét 'over den
rijkdom van mogelijkheden, welke de
democraI isehe philosofie, de democratische levensopvatting,
, blijkbaar biedt.
Voornamelijk zijn het Engelsche denkers,
Engelsche politie! en organisatoren van het maatschappe
lijk leven, wier levensloop en denkbeelden men
in de/e verzameling beschreven vindt, hoewel
er ook eenige niot-Engelschcn. als Karl Marx,
Jen n Jaurès. president Wilson, Stresemann,
Rousseau. Mnzzini en enkele anderen, in zijn opge
nomen. Het is opvallend, hoeveel het Angel
saksische ras aiin deze en aan gene zijde van
?Jen Oceaan - tot de vorming en verwerkelijking
der demucrat isehe denkbeelden heeft bijgedragen.
Ku een van de redenen, waarom dit boek, dat geen
enkele biografie van een Nederlandsen democraat
bevat, toch zoo interessant is voor den
Nederlandsclio.!! lezer, is wel de conclusie, die men er
uit trekken kan. dut democratie niet in de eerste
plaats is een rogeeringsvorm. maar vooral een
geesteshouding, een mentaliteit, die bij het eene
volk in hooge mate. bij het tweede minder sterk.
bij het 'derde vrijwel in het geheel niet aanwezig is.
Deze geesteshouding, die Bnrrett Brown in
zijn nalezing Democratie leadership", noemt:
het democratisch geloof, wordt gevormd door
drie voorname factoren, te weten: het geloof in
?Ie waarde van de persoonlijkheid, het geloof in
de gelijkheid (doch 'niet de gelijkvormigheid!)
vnn alle monschcn voor God, tdat zich uit door
hun gelijk recht op burgerlijke vrijheid en
jmiintRchappeHjke ontplooiïngsmogeüjkheid, en het ge
loof in samenwerking in tegenstellihg met dwang.
en in de macht der rede over den menschelijken
geest. Voor «deze drie geloofsartikelen der demo
cratie vond de Fransche Revolutie de benamingen:
Vrijheid. Gelijkheid, Broederschap. Zelfs in ons
democratisch en vrijheidslievend vaderland, zelfs in
Engeland, het democratische land bij uitnemend
heid, vindt de leer meer en meer ingang wordt de
leer meer en meer nagepraat, zou men
onvriendeIgkerwijze kunnen zeggen dat de'tijd van de
democratie het demo-liberalisme, zooals het
fascisme smalend pleegt te zeggen eindelijk
voorbij is, en dat thans een nieuwe dag van maat
schappelijke wijsheid en efficiency over Europa
zal gaan -dagen. Het zijn vooral de drie boven
genoemde geloofsartikelen, die thans in discrediet
zijn geraakt, en het is daarom toe te juichen, dat
een boek als het onderhavige opnieuw herinnert
aan de omstandigheden, waaronder de democra
tische overtuiging tot stand kwam, en aai\ de
werkelijke doelstellingen der groote mannen en
vrouwen, die ervoor hebben gestreden en geleden.
Te veel wordt tegenwoordig de democratie ter
zijde geschoven als zijnde de leer van ..de helft
plus een", en te zeer is men geneigd haar te ver
eenzelvigen met de fouten, welke zich bij haar
toepassing hebben voorgedaan.
CHAMPAGNE KRUG
La toute premiere marque
1 ' ; ? * * ?
1 ' ' *?"?' , ? '
VOORAL hel eerste punt, het geloof inde waarde
der individucele persoonlijkheid,heeft het thans
afgelegd legen het collectiviteitsideaal van com
munisme en fascisme. Interessant is het. oiu deze
twee tegenstrijdige standpunten het uiterste
individualisme en de neiging tot collectiviteit -??
vertegenwoordigd te zien in twee zulke
uiteenloopende persoonlijkheden <*1R den anarchist
William Godwin en den historicus Thomas Tnrlyle.
over wie'respectievelijk H. N. Brailsford on L. l'.
Jacks een zeer goede bijdrage leveren.
William Godwin begon zijn loopbaan als
ultraCalvinistisch predikant, om tenslotte te komen
tot een ultra-individualistisch anarchisme. Aan
hum dankt Shelley zvjn opvatting, dat elke regee
ring het absolute Kwade vertegenwoordigt. De
godsdienst « elke godsdienst is van dit abso
lute Kwade de dienares. Gpdwin's individualisme
ging zóó ver. dat hij het beschouwde' als een ver-'
, ncdering voor de persoonlijkheid, wanneer men
er in toestemde in een orkest dus niet als
individu te musiceerun. Thomas Carlylo- daar
entegen, die hier tot de democraten gerekend
wordt, doch wiens denkbeelden zeer veel overeen
komst vcrtoonon met de ideologie van het fasc
isme, legt den nadruk op de onderbewuste, niet
door de rede beïnvloedbare eenheid -der menschen.
een eenhejd. welke hij wil doen uitkomen in gemeen
schappelijke rhythmische spelen, in bewegings
oefeningen als van vluchten vogels, waardoor
het reageeren op een gemeenschappelijk instinct
volgens Carlyle een bron van monscheiyk geluk
bijden mensch geoefend zou worden. Het aanschou
wen van een .feestvierende volksmenigte, die
geen andere mogelijkheid van vermaak heef!
dan bier en losbandige pret. geeft C'nrlyle de over
tuiging, dat zulk een conglomeraat van individuen
(?ogenblikkelijk een zeker peil van
menschelijkheid, een zekere schoonheid zou bereiken, wanneer
men hen gezamenlijk do een of andere regel
matige beweging zou doen uitvoeren ..and
that thoy would dismiss thoir beer and dull
foolery in the silent eharm of rythmic 'human
companionship. in the practical fceling.
probably new, that all of us are made on one pattern
and are, in an unfathomable way. brothers t u
one another".
Deze laatste uitspraak is het, die den overigen*
volkomen aristocratisch georiënteerd en Carlyle
volgens zijn biograaf aanspraak geeft op den naam
..democraat". Zjjn opvattingen op dit punt
doen sterk denken aan de denkbeelden omtrent
het rhythmisch samen arbeiden,samen marcheereu,
die in het Italiannsche instituut ..Dopolavoro"
en in het Duitsche Kraft durch Kreude" tol
uiting komen. Carlyle1» klacht, dat niemand
zijn ideeën begreep, zou m onzen tijd niet moor
juist zijn. Hij zou ongetwijfeld nog meerdere van
zijn denkbeelden in fascisme en
nationanl-sooialisme herkend hebben. Ook hij ontkende., dat het
yolk behoefte zou hebben aan zelf-regeering.
hij was van meening, dat het eerste recht van den
mensch was. geregeerd te worden door iemand
die wijzer en beter is dan hijzelf. Carlyle's ideaal
was eim uit het volk opgekomen, en met de
wefkolijkc behoeften vnn dat volk rekening
houdend»overheid, in den persoon van een .,Captain
General", in wiens handen alle macht zou berusten.
en die niet afhankelyk zou zijn vnn een stquimirt».',
die Carlyle aanduidt als '..hot tellen der koppen
(meestal domkoppen)".
umi ^- ..j., . .... . _
l s
A. B. C., DE KAT GAAT
5
?5
TfATTKS sijn zelfstandige dieren, /.ij
fC laté.y zieh tloor de mensehen meren en
«*? ?*? gaan verder /»n»i( ireg.
Als dr kat meegaat, is dal. omdat mij den weg
i'iin de kat gaan. ; , :
; Xoo gaal hei ook mei hel regeeringsheleid in
ons land. i ',
TPr strijden . voor den ..gouden giddqn." Wij
zijn geen: nntnlrerralsrhers..
Maar een.zeer long Minister ran Keonomisehri
Zaken sprong ai( den band en beleed, dat hij niet-.
insag. hoe Xcderland een 'ander la Metsel" in
het handelsverkeer kon blijven loepassen, dan meer
dhn drie kwart van de besehaajde irereld. ,
Jeugdige overmoed, aie hem zijn ?purtefeaillr.
kostte. '
Hij had A gezegd. Ons xpreekwoord teil. dal.
wie A gezegd heeit, nu ook B nutet zeggen. Maar.
omdat hij het tooneel verlaten had, kon hij die B
niet meer ten gehoore brengen. Daarom niet ge
treurd. B segt zijn opvolger.
Want zijn opvolger strijdt voor industrialisatie!
i Bastaardwoorden zijn gevaarlijk. Meer dan n
andel-c woorfaoort ntllen zij de leemte, gevormd
door gebrek aan begrip. '.
' ? f ' '
Vage bedoeling drukken sij n'd. Vager
wekken zij op.
Wat bedoelen de dei-uln'islcn" in de i
hunner harten? ' ,
..rerruiminit 'Ier werkgelegenheid.'" Hn de,
t.industriaHHatic~:uinhangers?" ..Verrnintinii fan
werkgelegenheid". Waar is het versrhil? Wie
voor industriali^idiK pleit, zegt niet met zooveel
woorden.dat zij. die leven van teal vroeger anderen ;
hebben gedaan, een Ie 'groot stuk opeisrhen van de
uitkomst, van hel tcerk. gedaan door hen.'.die
hiervan zelf mei de hunnen moeien beslaan. ,
Maar de. .e.isrh der wetenschappelijke voorbe-:
rrïding (T.K.l.) lieteqkenl loeit hel eind ran den
iuilekkerlandlijd voor de onilerneniers ..hij de
tgenadc'ran het erirceht". . i '???'
De kat gaal mee." De kat>, dal is hier de groole,
stroom van ónzen tijd. Maar de kat gaat mee mul.??
C en niet met B.
A fa aanpassing door devaluatie.
. B is besteding van kapitaal en induslrleele
capaciteit. , « '
C Is. corporatieve ordening. ?
A.B.C., de kal gaat mee! En wanneer gaan wij
met de kat mee? DriM. U. J. BHIN*K«REVKI
' ? f ?' - ..- , .
^
IX de tegenstelling tusschen deze tweo denkers.
Godwin en Carlyle. is het fundament eele verschil
tusschen den cerebraal on den mystiek geori
nteerden menseb gesymboliseerd. 7J.j leven in twee
verschillende werelden. Terwyl voor (iodwin
de menschelijke geest oppermachtig is. een geest. ?
die vatbaar i« voor rede. en daarom door argu
menten kan worden beïnvloed, staat voor Carlyh*
de mystieke, eenheid van alle individuen, dio
slechts door die eenhoid hun werkelijke waarde
kunnen uiten, op den voorgrond van z'un denken.
In Godwin's opvatting is een der duidelijkst"
kenmerken der democratie vastgelegd, dat dieper
giat dan de leer van de helft plus n". Het ix
. het uiteindelijk vertrouwen, dat aan elke demo
cratie ten grondslag ligtv dat de mensch zijn
eerenaam van ..homo sapiéns" terecht draagt.
Alleen van dit standpunt uit kan men komen
tot den eorbicd voor elk individueel 'wezen. di«'
de . democratische idee kenmerkt. Wij kunnen
l hans de opvatting, vnn Godwin. dat elkp regeering
gelijk staat met het Kwade, niet meer "tjeelen.
Herder vertegenwoordigt zij voor ons de moge
lijkheid, liet Goede zooveel mogelijk gclijkolljk
over de onderdanen te verspreiden. Doch do
grondslag van Godwin's t heorie. namelijk dnt
«,'lke gemeeiisehap. die door gewold on verdrukking
de persoonlijkheid vernedert, den .menschelijkon
geest verlaagt en onteert, is 'ook thans nog geldig.
n deze leer is het. die de groote democraten, dfe'
werkelijk aanspraak op dien naam kimden maken.
gemeen hebben gehad. Op geen wijze kim tuen
deze geeste.sliouding beter wei-rgevon. dun dool'
de. klassieke .uitsprank, die mm HelvetiuK word)
t oogóschrovon: l k. verafschuw uw denkbeelden.
maai' ik zal strijden tol mijn Inatsten stuk voor
uw goed recht ze Ie uiten.
IN JONGNYSUR VEVEY (70UM hoog)
op de MontPelèrin Genfersee, bevindt zich de Ecole ,
nouvelle ménagère, een huishoud kostschool in
de vrije natuur, waar jonge meisjes in de-'beneden
?Alpen, nevel vrij gezond klimaat, ontspanning
en zorgvuldige persoonlijke opvoeding genieten. '
Fransche- en Engelsche taaldlplortta's. Sport..
Afdeellng voor kinderen. English home school.
? .Directie: Mme Anderfuhren en Miss Handley.
i ' . ? ? ?
Examens,
cijfers,
hitte.
T V TA N NEE H de muaschcn van het schooldak
\A/ vallen, dan zijn de ruimten onder dat
* * schooldak kweekplaatsen geworden van
zenuw-o verspanning. Daar zitten jonge meisjes en
jonge mannen op.de banken der middelbare scholen
te pennen, .te pieken en te spieken, in de jacht
op het voldoende". Thuis zijn er de vorschende
oogen van Vader en de angstige oogen van Moeder,
die onderzoeken of vorige onvoldoendes zijn opge
haald. Nu hot erop of eronder" is, drukken Vader
«?n Moeder hun lievelingen bijna dood in hut
ouderlijke bezorgdheid.
Xtio is de toestand in de meeste families. Luttel
is het aantal wonderkinderen, dat met een zak vol
achten on tienen kuiert door de middelbare school.
en evenmin vormen tic wanhoopsgevallen. die in
doffe berusting het ovorgttngsvonnw afwachten,
de meerderheid.
De hroodo middenmoot der gymnasium- en
hurgorseïuHilbovolking bestaat uit twijfeluchtigen
wier lot het huishouden in opwinding houdt.
l«aat mij .een kleine; afleiding brengen in de ver
schrikking dezer huiselijke waeht-dagen. door het
iiiiioto probleem te bekijken van ecu «Igemeen
gezichtspunt uit.
Ik br>giu met het begin. Is het. zoo vraag ik mij
als een stuurman, die aan den wal staat af..is het
iiiot mogelijk om de uvèrgangsangston te ver
plaatsen minr-November, wnnt in Juni on Juli
, dringt onze jeugd, ernaar, den wallekam te
verlaten, in kano. zeilboot ol' zwempak. Is In-t niet
iluiiix tegen «|e natuur in. jonge monsehen te
Inten ZWeelen m volgepropte Inknlen. \vaimei-r de
hoinol vol is van vogelengokwoel ? Op de voor
hoofden dor leeraren, die dey.e revolutionnnii'**
regelen met lum beln nestel l ing vorooreii. teekeueii
zieh vele rimpelen «f. I" wou «lus? oen hoele om
zetting van hot leerprogram? .Ia. nis dnt kan.dun
wil ik dat. want het beste is voor onze kinderen
niet goeil genoeg. .Manl' weet u dan wel. zoo .vraagt
de leerwir. ?'-.« en zijn trouwhartige oogon kijken
verwijtend over zijn brilleglazen hoen. weet u
dan wol. dal ieder middelmatig begaafd leerling.
die zich de moeite geoffei- bij te blijven, zonder veel
iuspaiminu dou eindpaal hnalt ? Ja. dnl weet ik.
en ik horiimor mij. dat min' Vnder. to<>n ik «-en
jongen van vijftien was. een bordje op mijn kloiiu'
werkkamer hing. waarop geschreven stond: ..loer
eiken dag uw les en looi* haar goed !*' Ik heb helaas !
dien wijzon rand niet opgevolgd. .In - zegt, de
leei-nnr. natuurlijk, velen dié..op do n»iddelbaro
school slnbnkkcn. krijgen opeens het heilige vuur.
on komen op hun pootje» terecht. Mnar ik zeg op
mijn heurt tot den leornar: hot wonder der weder
geboorte heft do moeilijkheden vnn do middelbare
«cliool voor, de groote. ma.-i.sa harer bezookeis en
bezoeksters niet op. t r blijft het houden: dat staag.
regelmatig, vervelend werk. waarvoor innerlijke
ordening en zelfbeheersching geboden zijn. geëischt
wordt van jeugdige individuen, die worden heen on
weer geslingerd door de stormen der puberte'it.
Dnt zng ook do leeraar wel in. maar hij wees met
? uitgestrekten vinger op voorséhrift en wet. ?
i . ' .
.'wa'ivn aangekomen hij de kei;n van het
vrnngstuk. l lol middt'lbanr-on gymnnsianl.on
derwijs is nog1 steeds gebaseerd op de vermolmunde
stutten van het negentiende-eeUwschéintellectua
lisme, het houdt te weinig rekening met do psyc'lui-'
logische structuur zijnor leerlingen-patiënten, het
faalt ten aanzien van de opdracht, de jonge
menschen tot harmonische individuen te ontwikkelen.
Onk de leeraren, die nndei-s willen, zijn gedwongen
kiv»chten van het systeem. ,
' I )narbij komen moderne bnlemmoringen tien
aCutand ' hmschen school en leven vorgmoten,
'IM'tuofi do school een handhaving der intellectun-'
lint isehe eenzijdigheid, buiten de. school een sport
beoefening en sport-vei^goding. die aan h.ot
nianihknle groiwt. Binnun do schoorde oisch van bezon
nen, regelmatig lyerk, buiten do school een leger
van afleidingen: sport.'radio', bioscoop,
jeugdbeweging ?- en do lozer kan voort gaan met in
vullen'. De Hchool eincht een geordend,
controleorend goziiwwozen. dat haar werk ondersteunt.
lloevol" moderne ouders kunnen hun, kinderen
opvoeden? Hoeveel moderne gezinnen spatten door
echtscheidingen uiteen! Het kind.'dat reeds
wannoei;' do gezinsomst-atulighodoni gunstig zijn, uil
elkaar gcttukken .wordt dopr tratr.cohflict tusachcn
De man die de rekening presenteert
Teekening voor De Groene Amsterdammer" van f. Hazeveld
'r* YI/V' ,J, ?''*'fytpJ,*
Roósevelt dient een wetsontwerp in tot verhooging der inkomstenbelasting
d«v middelpunt zoekende krachten van do school.
.«?n do middelpunt vliedendo krachten daarbuiten.
verliest bij slechte- gezinsomstandigheden geheel
zijn ovenwicht. En hier rijst een categorische vraag:
moot de school zich voogen naar het leven er buiten.
of moot dat buit enloveh zich voegen naarde school 'f
.Mij dunkt: de school heeft hier, het primaat.
Maai' do' school (ik zeg niff: de leeraren) heeft iets
van haar recht van 'spreken verbeurd.
Ook'het middelbaar en gymnasiaal onderwijs
beleeft zijn puberteitsperiode. Het slingert hoen on
weer tusschen overlnding en bezuiniging. Het is
eerst ziek gereorganiseerd, en nu het ziek en te.
duur is geworden, nu wil de Regeering, die
heeleinaal geen of bijna geen practische
onderwijr,niannen telt onder het corps harer departements
ambtenaren, do koorts doen wijken door de oude
bloedzuigers-kuur, wanr magere Moeder Bezuini
ging mee werkt.
Eerst een klacht over de overlading, en dan een
klncht over do bezuiniging. Ik arbeid met voor-.
boelden: T n. U>22 dachten de onderwijs-npostolon:
!wt g>'innnsium moet niet achterstaan' bij de
H.B.S.. en men breidde het aantal
gymnasiumvakken uit. Zoo waren de 3e en Ie-klasse op het
oude gymnasium mistige klassen. Thans heb)ion
daar natuur- en scheikunde haar inval gedaan,
teneinde don toekomstigen beoefenaars der'exacte
wetenschapper een sóliede basis te geven en d
t'niversitoit .noodeloos van" een stuk propnedcuse
te ontheffen.
Ander voorbeeld: De/ opgaven Voor liet eind
examen komen voor alle vakken, behalve de oude
talen, uit Den Haagi Men heeft fraude, die enkele
malen is voorgekomen, 'door dezen maatregel
willen weren. .Maar- men, heeft daarmede het
. karakter der hoogste gyiimasiumklassen gedena
tureerd» Niet meer het opwekken van studiezin.
het aankwoeken van liefde voor de klassieke op
leiding, maar ln*t' africhten der leerlingen, op alle
ovoittimlitoiteh, wordt der leeraren opdracht. Een
van do kostbaarste, waardon van ons gymnasiaal
onderwijs wordt op deze" wijze verspeeld: do
persoonlijkheid der leeraren. I« l* "ceu grooler
'opvoedendo kracht 'dan*dit: vaii .den lueroar, diu
eigen inzicht out plooi 12 .'. . '
. leera.awcorpH glimlacht' *. bitser'. hij. .''deze'
PAGj.«.DE.'GRaENE Ne. 3030
idealist isehe vraag. Want nmcoro Moeder
f^ezuinijiinc heft hot stokje op. wnnrmoo zo komt
nangosii-ompold en zwaait het over de ruggen dor leeraren.
die ze tot gnleidienst noopt. De If-eraren.
acadomir'-ch gevormde of in ontwikkeliner daarmee gelijk
Maande mensohen.die onder de slechtst gcsa In r loer
den behooi-en van den intellectueelen stand, zij
kunnen worden op-gecommandeerd tot het geven
van dertig lesuren voor een maximum van 'M
leerlingen. Wie zei daar', dat deze officianten, die
het beste voorhebben met hun leerlingen, met hun
school, met hun vak. tegen hun diepste neigingen
in. gedwongen worden tot een rationaliseoriticr van
het oordeel, tot het brandmerk der cijfers, omdat
alle individueele methoden worden doodgedrukt?
Het was ons opstandig hart. dat het zeide: magere
Moeder Bezuiniging heeft iets anders te zeggen.
Hoe voed ik de onderwijs-overlnding. zoo vraagt
zij. uit mijn karige pot? Ik ga uren instellen van
vijftig minuten, en zoo kunnen er op een daggedeel
te vier vakken worden onderwezen in vier uren
v»m vijftig minuten, en dnnr komen dnn nog t.weo
o!' drii' U suwu bij. De onderwijs-doskun'liyen zijn
het er over eens. dnt vnn een vierde lesuur op oen
daggedeelte, van een zovende lesuur op een dag,
weinig terecht komt. -Het nnndnchts-organn der
leerlingen is verinmd; netjeve kinderen gaan dan
over tot aanslagen op do orde. passieve tot den'
? slaap. ' ? . ,. ?_ . \ .... . / ( [ ? '. ' ? . .
" EP wat is het eindo Vnn al deze woi-slejinp:?
Dat de ivctoi-en en directeuren gcnóodznnkt zijt>,
de gelukkige ouders der geslaagden voor de eind
examens vaak teleur te stellen. Als de geslnagdo
geen bepaalden studie-aanleg heeft, laat honi dan
aan de poorten van de Universiteit voorbijgaan. ?
Want een doctorsbul geeft geen ruime knns meer
op brood. ?
Naar verluidt, zal' de tegenwoordige tijdelijke
Minister van Onderwijs zijn hboge functie besten
digd zien. Dat is gelukkig, want van het Hooger
Onderwijs kent hij de sfeer. Moge Zijne Excellentie
ook het gymnasiaal en middelbaar onderwijs her
vormen, van biunuu uit, op moge hij overeen
stemming vinden met do nieuwe behoeften van
onzen tijd. Want niet alleen de jongens en meisjes
zuchten ondw examens,, cijfers, proefwerken, en
J
PAG. 41DE .GROENE No.;»3030
- V