Historisch Archief 1877-1940
Tooneel?"
«-j
t;1''»
'i-'
.r.
i 't
Bloscopy]
Paul'Muni en MargorcQlndsoy In Bordertown'
Het geheim van de stilte
PAUL MUNI: TOONEELSPELER VOOR DE^FILM
L J. Jordaan
Archle Mayo: Bordertown"
(Tuschinsky, Amsterdam)
OPNIEUW heeft Paul Muni in de knappe
Warner-film Bordertown" een opmerke
lijke prestatie geleverd en opnieuw kom
ik met gemengde gevoelens ten opzichte van dezen
filmspeler terug. Het is niet makkelijk te zeggen,
waar hem de schoen eigenlijk wringt maar nee..
toch is Muni, op den duur beschouwd, mijn man
niet l
Voorop ga, dat zich op de virtuositeit en vak
kundigheid van dit spel niets laat afdingen. De
Joodsche Oostenrijker, Muni Weisenfreund, heeft
het métier, dankzij een jarenlange scholing bij het
uitstekende Yiddish Art Theatre, in de perfectie
geleerd. Hij toonde daarbij genoeg intelligentie om
de speciale eischen van het filmspel nimmer te
forceeren, hetgeen hem als Paul Muni" de deur
tot de studio opende. Bij dit alles komt. nog een
curieuse elasticiteit in zijn wezen, die het hem
mogelijk maakt rollen van de meest uiteenloopende
leeftijden te vertolken, zonder hinderlijke grimee
ring. Om kort te gaan: ziehier de geboren
eersteplanspeler feilloos van techniek, breed van
allure, intelligent van opvatting. Een rol van Paul
Muni is altijd af beschaafd en gekund. Niets
mislukt hem nergens grijpt hij mis.'... en toch
... .1 Ik heb mij langen ttfd afgevraagd, waar het
manco in dit superieure werk kon schuilen, dat ten
slotte toch de warme, groote ontroering buitensluit.^
Dat dit volmaakte spel tenslotte toch.... spel"
deed blijven. Dat nimmer het vibreeren der
waarachtige, doorleefde emotie toelaat.
Met al de aarzelingen van den twijfel, zou ik
nochtans de oorzaak hierin willen zoeken, dat deze
man het groote en kostbare geheim van de film:
esiilte, niet kent. HO heeft den instüictieven angst
voor de stilte dat typische horror vacui van den
tooneelspeler -- meegenomen naar de studio. Het
onuitroeibare atavisme in direct contact te staan
met een zaal-vol menschen en verantwoordelijk te
zijn voor hiaten en pauzes, heeft hem" voor de
camera niet verlaten. Het bewustzijn in het f
Urnatelier deze verantwoordelijkheid aan den regisseur
over te laten en in de nederigste, meest gespannen
concentratie te beleven wat hem van gevergd wordt
.., .dit aanpassingsvermogen heeft zelfs zijn bui
tengewone intelligentie niet begrepen. Hij is altijd
doende" hij is steeds bedacht op het effect van
woord en gebaar hij is zonder onderbreking de
virtuose speler.,
Het is knap, overtuigend, raak.... al wat gij
wilt maar hij wét dat het dit is l De extase, die
boven de ijzeren zelf-controle uitstijgt, kent deze
perfecte vakman niet.... het ademloos passieve
opgaan in de gespannen stilte der studio i» deze
autonome figuur vreemd. Dit maakt zijn verschij
ning, ondanks de bestudeerde passie, koud en luid
en ondanks de virtuoze veelzijdigheid van zijn
spel, op den duur monotoon.
De film is nu eenmaal een wonderlijke en eigen
zinnige meesteres, die geen andere goden nevens
zich duldt... het minst misschien wel die van h(»t
tooneel! ZQ tolereert de qualiteiten van den histrio
zoolang het haar goeddunkt dan toont zij ze
genadeloos voor wat ze zijn: Bühnenspiel. Het is een
eigenaardig verschijnsel, dat een Chaplin, een Garbu,
een Dietrich. die eigenlijk de variatie van het tot».
neelspel niet kennen die altijd zichzelf zijn....
nimmer monotoon worden en steeds bÜjven boeien.
Terwijl de knappe tooneelspeler Muni voor mij
persoonlijk reeds een goed deel van zijn fralcheur
heeft ingeboet.
Het ondefinieerbare In de film
TOEN de film Muni ontdekte en hem in het
weergalooze Scarface" (zijn beste rolt) presenteerde,
gaf zij met dit koude, sluwe, berekenende personage
een karakter, dat misschien het best zijn methode
van reproductie verdroeg. Er was in deze film
althans een zekere harmonie een samenvloeiing
van temperament en speelrol," welke Muni mee
sleepte en hem het ijzeren keurs van zijn bewuste
techniek deed vergeten. In I am a fugitive" was
het naar mijn meening niet de speler, doch de
superieure en geïnspireerde regie van Mervyn Leroy
die dit werk tot zulk een phenomenaal succes
maakte. Maar in de latere films werd het steeds
duidelijker: Muni was in de studio's gewend ge
raakt en langzamerhand-tob dat gevoel van supe
rioriteit gekomen hetwelk zoo menig speler reeds
noodlottig werd. Tevens wilde hij blijkbaar ztfu
virtuositeit uitleven, het fatale misverstand, dat
de filmspeler evenals zijn tooneel-collega, op eigen
houtje karakters kan scheppen" maakte zich van
hem meester. En nu zien wjj dan in dit oveaigens
zoo voortreffelijke Bordertown" den bazigen,
zelfbewusten, zich-breed-makenden tooneelspeler
terug, dien het theater accepteert omdat het hem
noodig heeft, doch dien de film op den duur ver
werpt omdat zij baan wil blijven in eigen huis.
IN Bordertown" komt een merkwaardige
actrice voor, Bette Davis, misschien een der
onsympathiekste, vreemdste creaturen die her
projectiescherm ooit heeft vertoond.... maar een
filmfiguur bij uitnemendheidJ Daar is een kort"
scène, waarin zij de garagedeur achter zich laat
dichtvallen, in het bewustzijn dat de gehate echt
genoot, dronken achtergebleven, door de giftige
uitlaatgassen van den draaienden motor om het
leven moet komen. Daar is een episode van enkel»
minuten, waarin zij rusteloos het leege vertrek
op-en-neer loopt, bezeten door den angst voor de
schim van haar man. Daar is tenslotte die onver
getelijke scène van haar getuigenis voor de recht
bank, waar zij in een dozijn woorden toont waan
zinnig te zijn. Zie dit alles staat mijlen-ver af
van het bewuste, knappe spel dat Muni de heelo
film door exposeert. Het is aarzelend, onbeheeracht,
RECITEERFILM
Mlchael Curtiz: British
Agent" (Royal, A'dam)
WAT de films van Warner
Bros een bijzonder karakter
en geheel eigen waarde ver
leent, is hun onmiddellijk contact
met heb on vertroebelde Amerikaan
sche leven mot Yankee-land zooals
heb reilt en zout. Er zib iets van
Sinolair LewisV visie in dit hardnekkige
terugkeeren tob heb eigen volk
in dit ongegeneerde blootleggen eener
nationale psyche. Er valt voor ons,
Europeanen dikwijls veel in te ver
werken» wab ons nu niet direct ligt
wij maken kennis meb een ver-.
wonderlijk harde en onrustbarend
vitale mentaliteit, die onze oude
verbruikte zenuwen pijnlijk kan be
roeren. Maar wij voelen ook al
is de sbory maar al te vaak banaal.
of eelfs stuitend toch altijd heb
documentaire on levende fond in
Llfa".
Persoonlijk betreur ik bob altijd,
'wanneer de enorme productie der
Warner Studio's van dezen regel een
enkele keer afwijkt. Ik heb dan steeds
heb gevoel, iets te missen wab mij
aan haar films doot bochten: een
waarde en een documentatie quand
même 'die ver boven de story als
zoodanig uitgaat, omdat zij de onge
looflijk interessante openbaring is
van een nog altijd slecht gekend en
booordeeld ras. En zoo zie ik een film
als British Agent" als een afwijking
van den gulden regel haar onbe
twistbare kwaliteiten ten spijt. Hier
gaab heb om een duidelijk spel" ?
een maskerade meb behulp van acteurs
en decors, Welke een ander ras en een
vreemde wereld moeb voorstellen. In
.dib ge val is heb de historie van een
Britsohen' consul (Leslie Howard)
belast meb de moeilijke en delicate
opdracht om de Bussen (wij schrijven
de rste dagen der revolutie) af te
houden van een afzonderlijke vrede
meb Duitschland. Dank zij een iet
wat lamentabel slot, Waarin de
biejeskaüp" zich Iaat gelde*, komt '
in deze bewogen en dikwijls span
nende geschiedenis toch nog op zijn
pootjes terecht;
Heb is merkwaardig te zien hoe
in zulk een on-Amerikaansche film
heb geheele karakter der werkwijze
en opvattingen verandert. De
Warnertroep wordt dan een voortreffelijk
tooneel-ensemble, dab meb
weergaJooze virtuositeit zulk een drama
eruit gooit. Alles is met verve en
volkomen beheerschmg gedaan '
iedere scène, ieder beeld slaagt en.
is verantwoord. Heb enorme appa
raat wordt dan (evenals bij de
Metro-Groldwyn) een feilloos wer
kende machine, waarin men een
manuscript gooit, dab er als een
superbe speelfilm uibkomb. Als stuk"
.... als pakkend melodrama is -er
niets op aan te merken: de groote
scènes worden door eerste-rangs krach
ten gedragen de regie heeft de
personages volkomen in haar hand
de dialoog is puntig en raak en wordt
(epeoiaal door den acteur Léalie
.Howard) admirabel gezegd ~* de
ity Wamfcfe* nïeh. vrede
heeft met den prachtlieyenden zin
der Amerikanen, effectvol.... kort
om heb product is glanzend en soliede .
als een splinternieuwe Chevrolet.
Maar toch men mist er iets hi:
de brute, sobere, hartstochtelijke waar
achtigheid der zuiver Amerikaansche
onderwerpen..... de passie, zooal
niet van het getuigen, dan toch
van het zich uitleven. Neem ik weet
niet welke figuur uit I am a fugi
tive", Waar zijn ónze kinderen?" af
mijnentwege uit n klucht als Get
your.number" ~ en gij hebt oog
nblikkeiyk net gevoel; het leven-zèU
te raken. Als filmoprf moet bet
meerendeel dezer werken waarschijn
lijk onderdoen voor dit geacheveenio
British Agent" als film behooren
?/ij tot een andere (en betere!)
Wereld. De stem die eruit opklinkt/
davert en schrijnt en vloekt
die van British Agent" reciteert!
Intusschen blijft deze film A\B
volmaakt entertainment" ? het zien
. waard, dank zij haar spanning en
' gave constructie en de opmerkelijk
goode rol van LeBÜHo.Watd< ?&. J»
Jvreemd.... maar hol L van een wurgende echt
heid. Heb toont een naakte ziel raadselachtig,
angstwekkend.... maar brillend van een verbor
gen leven. Hier wordt ons niets voor-gespeeld
bier opent zich het mysterie.... heb bodemlooze,
wnarin wij eindeloos kunnen staren. Hier plukb de
film vreemde bloemen, waarnaast de artificieele
flora van heb virtuozendom hard en koud aandoet.
Heb is misschien een ijdele poging om dit on
overbrugbare verschil in woorden uib te drukken.
Wij weten tenslotte nog te weinig van de wetten
d ;r film om heb ondefinieerbare, dab zoo sterk
turn ons onderbewustzijn appelleert, in concrete
vormen te kunnen vastleggen. Maar n duig staat
voor mU boven alle discussie: hier llgb de sterkste
barrière tegen de altijd dreigende verwarring meb
andere kunsten. In dib grijpen van de directe
emotie in dib aarzelende, tastende spel meb
du pure gevoels-essentie schuilt de groote, geheime
charme van de film.
Intusschen ligt daar Mayo's werk voor ons:
belangwekkend van opzeb, voortreffelijk van uit
voering. Een keuze en een hanteering der typen,
die de meeaterhand verraadt en een bouw, welke
even doeltreffend als schoon mag heeten. En te*
midden van dib alles staat Paul Muni knap,
feilloos, luid en koud. Een acteur die hard bezig is
don kringloop te volbrengen welke terugvoert naar
h«t theater, dat hem voortbracht.
Tenzij heb lob hem evenals dien anderen
gvoote, Emil Jannings den brotschen nek doet
b ligen. En hem leert te ondergaan instede van te
doen te zijn instede van te spelen. Maar bovenal
hom eerbied bijbrengt voor de Stilte, die altijd
grooter en indrukwekkender zal blijven dan het
schoonste woord.
PAG. 6 DE 'ba'ÖENg No. 3030
Prof. P. N. van Eyck
I .N de benoeming van Dr. P. N. van Eyck tot
hoogleeraar in de Nederlandsche taal en letter
kunde zijn twee beginselen bij de letterkundige
f -culteit der Leidache Universiteit bevestigd. Het
c. rate beginsel is dat van den voorrang van den
)i erator boven den filoloog voor den leerstoel der
ittteren. Over dien voorrang valt te twisten. Men
km van oordeel zijn, dat de ambachtelijke be
drevenheid in de grondvakken der faculteit
vere'schte is voor de richtige vervulling eener
acaden.ische functie. Men kan óók meenen, dat de
n-sthetische opleiding der Neerlandici niet mag
worden verfilologiseerd. Het laatste gevaar dreigde
vroeger, het eerste gevaar dreigt thans. Indien
n: en de benoeming te Leiden niet beschouwt van
d"n gezichtshoek .uit der algemeene cultuur
waarden, maar van den gezichtshoek uit der
academie, dan stelt men vast, dat er bekwame
opvolgers van Verwey waren te vinden geweest
onder hen die n filologisch n letterkundig de
beste geloofsbrieven kunnen vertoonen. .
Bevredigender wordt deze benoeming, indien
D-en déleeropdracht op filosofische en niet
zoozeer op filologische basis construeert. De
hoer Van Eyck is een voortreffelijk Plato-kenner,
en, hoewel hij uiterst spaarzaam was met zijn
publicatie», schijnt er voor een
algemeen-aeathetUche baseering der literatuur ongetwijfeld iets van
hom te verwachten.
Maar ook ten opzichte van dit belangrijke
onderd« el zijner functie treedt Van Eyck meer al»
viijgeest dan als man van
stelselmatig-wetenscliappelijke beoefening zijn profesauur tegemoet.
Men wordt, indien men de algemeene
cultuurwjiarde laat gelden, meer gesteund in zijn appre
ciatie der gevallen benoeming, dan wanneer men
zich blijft bevinden binnen de perken der acade
mische kritiek. De heer Van Eyck heeft in zijn
uitgave van Suster Berbken, m zijn
historischesthetische studie over heb Wilhelmus
werkstukkon gegeven van beteekenia, zoodat-hij. niet met
ledige handen schrijdt naar den professoralen'
katheder.
De voornaamste rechtsgrond zijner benoeming
zal echter, gelegen zijn, in de behoefte de richting,
die .zijn voorganger heeft aangevangen en die den
leerstoel het karakter geeft eener beoefening en
verdediging 'der poëzie, voort te zetten. 'Als ver
tegenwoordiger van heb in Verwey wortelend en op
Verwey volgend dichtergeslacht, kwam- Van Eyck
Wél heb meest in aanmerking. Te schaarsch i» bij
onze universitaire benoemingen heb inachbnemen'
van dergelijke gevoelens van piëtelt, dan dab men
zich over heb principieele in deze benoeming niet
zou verheugen. In zekeren zin is deze professuur
een belofte-professuur en men mag hopen dab heb
hpogleeraarschap op dp begaafde en verdienstelijke
figuur van Van Eyck dezen invloed'zal hebben, dat
zij' hem dezelfde klaarheid en stelligheid zal doen
bereiken, die zijn voorganger eigen is.
Gespenstersonate voor draaiorgel
HENRIK SCHOLTE
Het JiddUch Theater van New York
WESTWAARTS, met de zon mee.... dat
was tot dusverre ook de groote trek van
het tooneel. Werd een ballet- of een
tooneeltroep, in het bijzonder een troep met een uit
gesproken eigen karakter en eigen cultuur, lang
zamerhand bekend, beroemd, dan doemde Amerika
in het verschiet. Het behoorde eertijds tot onze
gangbare vooroordeelen tegen de nieuwe wereld
om te zeggen, dat zij den oceaan overstaken om
materieel gewin, of op zijn hoogst om een snobis
tisch succes. Het tooneel in Amerika, de
iudividueele zoowel als de collectieve prestatie, de
critiek, ja zelfs de tooneelschrijfkunst staan echter
op een zeer hoog niveau, beantwoorden aan
veel strengere eischen dan wat wij hier voor lief
nemen en met eenig recht mag men thans de
Vereenigde Staten zelfs het laatste bolwerk van
het tooneel noemen. Niet het minst geldt dit juist
voor de afzonderlijk gedetermineerde
tooneelculturen: naast de ,?theatre guilds" en de
Ibsenen 8haw-gezelschappen, naast de experimenteele
groepen van leeke-spelers en studententroepen
vooral ook het negertooneel (waarvan n troep
vier jaar avond aan avond Green Pastures"
opvoerde!) en het Joodsche tooneel.
Van de jonge, Oostjoodsche troepen hebben wij
hier in den loop der laatste vijftien jaren betrek
kelijk veel te zien gekregen, wij hebben hun pres
taties soms in het geheel niet, soms maar zeer
gedeeltelijk kunnen verstaan en niettemin uit
den grond van ons hart bewonderd.
Thans komt vopr de eerste maal een Joodsche
troep van west naar oost, voor de eerste maal
misschien dat berhaupt een Amerikaansche
troep zijn bestendig werkgebied een wereld
deel! verlaat om den oceaan in omgekeerde
richting over te steken. Als thans de Amerikanen
de oude beschuldiging op hun beurt tegen de
goudlanden van Europa lanceerden, zouden wij met
evenveel verontwaardiging 'kunnen antwoorden,
dat dit Jiddische theater op een oogenblik, dat er
hoogere belangen aan de orde zijn: in de vrije
landen van West-Europa twijfelt niemand aan
het recht van een 'getuigenis ten behoeve van een
zuiver Joodsche cultuur-uiting. Maar het ergste
is, dat het Jiddische theater, dat thans in ons
land gasteelt, die niet gebracht heeft en daar
door zijn eigen zaak schaadt. Het is voldoende
den inhoud van de achtentwintig tafereelen van
Yosche Kalb" te lezen: grootere bloemlezing van
onverantwoorde en innerlijk door niets gemoti
veerde ethiek, van melodramatisch
draaiorgelgejengcl, heeft men zelden bijeen gezien. Het is
een anecdotische aaneenschakeling van
huwelijksmakelarij, overspel, brandstichting, dood, vechten
en kijven, bigamie en wat al meer. Als een vol
gepropte worst geserveerd in Yosche Kalb" lijkt
het verhaal van alles wat onedel, onwaarschijnlijk
en allerminst noodzakelijk is, ons een kwalijk
filmscenario, dat tot niets dient, noch ter illu
stratie van het menschelijk kwaad, noch als
spiegel der wereld".
Nu geef ik graag toe, dat in Yosche Kalb"
het een en ander tusschen de regels door gezegd
kan zijn, dat ik niet verstond. Maar van den
Dybuk" verstond ik nog minder. Bovendien ware
dan de uitvoerige analyse in het programma, die
alles zonder een woord van critiek of motiveering
koudweg opsomt, ten eenen male misleidend. En
in elk geval blijft dan het bezwaar van een
aesthetische mislukking bestaan. Want zonder dat men
zelf eenig dogma ten aanzien van het tooneel
aanhangt mag men toch wel constateeren, dat
deze revue van gebeurtenissen met tooneel niets
gemeen heeft en tot eenig tooneelspelen dan ook geen
gelegenheid geeft. De Yosche Kalb was een dwaas
extatische, houdinglooze eu volkomen onmannelijke
held, van wien men niet begrijpen kon waarom
alle vrouwen om hem moesten vechten tot moord
en doodslag toe. Lazare Freed speelde hem zonder
twijfel met een fraaie, duldzame plastiek, maar
zulk een jongen, bleek-gevasten Talmoedgeleerde
van Alexander Asro (weliswaar in een gesloten
rol!) ia toch nog heel wat anders en zijn scherp in
zwart-wit geëtste figuur van tien of twaalf jaar
geleden zal nog blijven voortleven als deze Yosche
Kalb al lang weer een vaag plaatje van den
scblemiel geworden is. De leider en regisseur
Maurice Schwartz speelde weliswaar den ouden,
sensueelen en niet zeer waardigen Rebbe Melech
met behoorlijk poids en een fraai zingen der
Joodsche gebeden, maar zoo kan tenslotte elke
acteur die den ouden Letimaun speelt, het ook.
En de vrouwelijke hoofdrol, Charlotte Goldstein
mocht dan op de heerlijke Ghana Rowina van de
Habima" lijken, tot een waarlijk karakter
ander» dan in wat stil spel" gaf haar dwaze
rol haar helaas geen aanleiding.
Blyft als eenige winst de ensceneering, niet de
regie, der schilderachtige groepen, onder een
belichting, die helaas onvoldoende gerepeteerd was.
Hier althans zag men de bedoeling, een aan de film
verwante en op zichzelf niet als hoogste
tooneelkunst te prijzen bedoeling om telkens weer arran
gementen, volksgroepen te scheppen, die dan weer
uiteenvielen als een feestpartij na volbrachte
blitzlicht-opname. Een moment van plastische
schoonheid, maar geen rhythmische verbeelding.
Alleen even, bij de Chassidische bruiloftsdanseu,
mannen en vrouwen tegen den verlichten achter
grond van een vaardig geschilderd decor..., maar
voor die twee minuten uit Amerika over te komen
is, gevoegd bij de alzijdlge teleurstelling van dit
oppervlakkige en smakelooze melodrama, toch wei
wat veel. En tenslotte kan een Chaja Goldstain een
dergelijke plastische evocatie van ghettovreugde en
ghetto-leed in haar eentje evengoed en beter aan!
TIJDGENOOTEN: Het oog der Pers
l l
Ttttahlng voor D« Groent" ven Ch. Rotlofsz
PAG, 7 DE GROENE No.JOJO