Historisch Archief 1877-1940
Bioscopy
MILLIARDEN-OPERA
ft
L. J. Jordaan
1925 Metro-Goldwyn-Mayer - 1935
HET zal den gemiddelden krantenlezer niet
makkelijk vallen zich tot een belangrykeii
graad van enthousiasme op te werken, wan
neer hU verneemt dat de filmmaatschappij
MetroUoldwyn-Mayer" in Nederland haar tienjarig be
staan viert. Interesseert hij zich niet voor de film.
dan laat het geval hem vermoedelijk even koud
als een herdenking van de Nederlanden van
achtt ienhonderd-zooveel zou doen is hy wel ..film
fan" dan zal de geestdria niet veel groot er zijn.
Want de belangstclling van den liefhebber moge
voor de wereld van het projectiescherm nog zoo
intens wezen zij maakt in den regel onverbidde
lijk halt voor het bureau van den productie-mana
ger. Er is niets wat de fantasie en den zin voor ro
mantiek prikkelt in de matglasdeur met het op
schrift : Private. De telefoneerende herren met
groote sigaren en nog groot er getallen in den mond,
welke hij achter dezelve vermoedt, interesseeren
hem alleen wanneer zy in een of ander filmdrama
verwikkeld zün'?daarbuiten laten zij hem
siberiseh. Misschien dat de geringe reclame welke het
midei-s zoo uitbundige filmbedrijf voor haar
zakeH»» e elementen pleegt te maken daartoe niet weinig
r;oewerkt. De figuren van een Garbo, een Dietrlch
? t»n Chevalier. worden met alle middelen der
publi? Heit onder de wereldaandacht gebracht. Ten op
zichte van een Fox. een Zukor, oen Laenuule e.t.q.
betracht men daarentegen een opmerkelijke
disi-i-etie. Wellicht niet geheel ten onrechte!
Want wanneer er een Who's who?" voor de
eommercieele afdeeling van het filmbedrijf zou
bestaan en de belangstellende liefhebber zou ver
nemen dat bijna al de heroën dier onbekende samen
leving van huis-uit'. handelaars in oude kleeren,
pelterijen, sigaren of houders "van goedkoope
lunchrooms zijn.... wel het vermoeden lijkt
niet ongegrond dat een .bittere ontgoocheling zijn
deel zou wezen.
Van de raadselachtige stars, die het
Metro-Goldwyn-Mayer-drama tot zijn huidige happy onding"
brachten, stelt slechts n enkele zich aan het ge
achte publiek .voor.... en dan nog per procuratio.
l >o beroemde brullende leeuw der Metro
porsonilïoort n.l. den heer Marcus l^pew. van beroep klein
handelaar in pelterijen, later eigenaar van een z.g.
.penny-arcade of mokel-odeon. vervolgens van, een
filmtheater, weer later van een serie filmt heat ei-».
daarna 'van LoewV Inc.. tenslotte medeoprichter
van het -wereld-concern ..Motro-Goldwyn-Mayór".
Achter het welluidende tioldwyn" ''verberg* zich
de heer Sfliiiuol Goldffoh. ooi-spi'onkelijk reiziger in
handMohnenen. vervolgens mot Jesse Lasky O.H.
oprichter.van «-en kleine maatschappij tot liet ver
vaardigen van filmdrama's. weer later compagnon
van de gebroeders Sehvyn (uit welke combinatie de
imam ..(«oldwyn" ontstond), tenslotte een dor
magnaten van de Motro-Goldwyn-Mayor. De heer
Luuis B. Mayei-. i>(»n bescheiden koopman uit
l la verhul. .Mass.. begon'zijn filmcarrioro door een
fr/tz Kortner In dt titelrol van Dreyfus'
geringe som te storten als aandeelhouder in een
filmtheater, interesseerde zich vervolgens in een
oxchange of distributie maatschappij, werd later
secretaris der Metro Pictures en is thans een der
coryphaeën der Metro-Goldwyn-Mayer, voornoemd.
De geschiedenis van deze drie eigenaardige film
sterren is de geschiedenis van al de big men", die
«Ie fantastische boom der movies omhoog stootte.
De Uisky's. de Zukors, de Laemmle's, de Selnicks
.... zij 'allen vertoonen hetzelfde fascineereude
beeld van de koene en pientcre zwemmers, die zich
op het juiste oogenblik in den pas ontketenden
stroom stortten en zich door handig
mauoeuvreoren op zijn golven wisten te doen voortdragen. Zij
allen behooren tot de acteurs, die in de Beggars
Opera" der peep-shows en nickel-odeons debuteer
den en than* in de milliarden-opera der film
industrie de hoofdrollen bezet houden.
Het mag een wonder heeten, dat men boeken
vol-schreef over de beroemde gold-rush" van
Californiëen Alaska, terwijl 4p geschiedenis der
fameuse film-exploratie nog zoo volledig aan de
publieke aandacht ontsnapt. Het is waar: er ko
men geen revolvers in voor, geen hongerkampen.
geen saloons en geen moorden-uit-hebzucht. Maai
de spanning van het avontuur, de verrassing van
het goud-sprookje zijn er niet minder sterk in ver
tegenwoordigd. Waarby nog komt dat de
goudgraverij der negentiende eeuw de wereld vrijwel
onberoerd liet, terwijl de pioniers der filmbewe
ging een heelc beschaving op hun weg meesleepten.
Want zy ontsloten de poorten, waardoor zich een
millioenen-massa baan brak om storm te loopen
tegen een cultuur, die tot op dat oogenblik van
haar bestaan geen weet had.
Wie had durven voorspellen, dat de kleine
joodsche scharrelaars die om-en-nabij 1000 met hun
zuurverdiende geldje een peep-show" openden,
meer tot de democratiseering der wereld zouden
bijdragen dan honderd lijvige boekwerken? Wie
had ooit gedacht dat die apparaten van een paar
honderd dollars, waardoor men na het in werpen
van een stuiver een bokswedstryd of een dansende
juffrouw kon aanschouwen sterker op de ont
wikkeling van den. volkswil zouden inwerken, dan
"' een dozijn parliament-bills? '
Maar daar zijn de cijfers! Tot aan de konift dor
movies bezochten drie millioen Amerikanen do
voorstellingen van theaters, variété's, opera's en
concerten de film schiep zich in ontstellend kor
ten tijd een publiek van rond vijftig millioen j Ken
ingrijpende wending der cultuurlijstorie ! Want die
onafzienbare menigte, welke tot dan van alle
direct»?;' contact niet de ontwikkeling der, cultuur
was uitgesloten, t-ommunieerdc nu eensklaps in
e«n primitieven, hiirtstoehtelyken ritus. <
Het effect van deze eerste ontmoeting tusschen
massa en cultuur was overweldigend. De
milliooiien, .die plotseling tegen de bescheiden som van
een stuiver tot .'..publiek" waren gepromoveerd.
toonden al het f min t isme van den nieuweling. Zij ?
overstroomden de ..penny-arcades", waar Edison's
kinetoscopen waren opgesteld enlrJ i (ua Lumiére's
. uitvinding van de /filmprojectie» op et n scherm) de
bioscopen, met een geweld dat zijn voorbeeld nog
moet aanwijzen. Zij wilden films zien steeds
meer films en do productie waarin de toenmalige
industrie kon voorzien, was niet veel meer dan de
klassieke druppel op een gloeienden steen. Onder
hot- slecht georganiseerde bedrijf brak een paniek
uit ~ een wilde verwarring in don. strijd om came
ra's en project ionmuhines. waartoe de
patentoorlog met Edison, die het monopolies hield, nog
bijdroeg.
In dezen chaos van vraag en aanbod beginnen
zich de figuren der latere filmmagnaten af te tee
kenen. De slimme kleinhandelaars, die winkelhui
zon, schuren en tenten inrichtten om den steeds
wassenden stroom der movie-gangers op te vangen.
gaan zich organisooren. Zij regelen, scheppen in-de.
ccarlooren moordende concurrentie en leggen aldus
.do grondslagen tot hot latere model-bedrijf dor
filmindustrie. Hij assooiceron zich met het goed
koopste levende materiaal" show-men,
kennisklanten., variété-houders en halenaldus dat element
der saltimbanques binnen, dat aan de film haar
merkwaardig cachet zou geven.
? Maar steeds is Jaar op den achtergrond de
millioenehmenigtc, die haar wil aan den producer op
legt __ tyranniek on onverzettelijk. 'En het won
derlijke geval doet zich voor dat diezelfde menigte
de film omhpogstuwt met de blinde potentie van
de dommekracht. In dien. onafgebroken strijd. is
PAG. 6 DE GROENE No. 3031
altijd de producer behoudend de menigte radi
caal. ZU dwingt de weerstrevende industrie van de
korte actualiteiten naar het samenhangende minia
tuur verhaal.
En dat alles onder het accompagnement van een
dollen millioenendans. De transacties worden
goochelarijen met kapitalen. Wallstreet, dat ver achter
de pioniers aankomt, begint zich in de zaken te
interesseeren deftige bankiers, groote aandeel
houders verbinden hun belangen aan de jonge film
industrie, maar het zijn nog steeds de kleine
pelshandelaars en kermisklanten die als middelaars
fungeeren. En de wereld staart verbaasa naar dit
ongehoorde schouwspel, dat zich in een recordtijd
van diei-groschen" tot milliardon-opera ontwik
kelde en van welks fantastische vlucht niemand
nog het eind kan voorspellen.
Dit alles voi-mt den weinig bekenden achtergrond
van het jubileum der zakelijke onderneming Me
tro-G oldwyn-Mayer". Uit dit nog nooit geziene
conglomeraat van klein-handelaars», snltinibanquos
en bankiers sproten werken voort als ,,Big parade".
Anna Karenina", White shadows",
Hallejujah", Nightflight" en Sadie McKee". Maar het
wonderlijkste van alles is misschien, dat de
millioenenmenigte zelf de grootste en machtigste aan
deelhoudster Is. ?
En dat zij het niet weet!
REPRISE DREYFUS"
Alhambra, Amsterdam
Het- gebeurt niet dikwijls dat men in de gele
genheid is een der vroegste belangrijke geluidfilms
terug te zien. Wie een interessante studie wil ma
ken, die verzulme de gelegenheid niet Zeisier's
Dreyfus" opnieuw te aanschouwen.... al ware
het alleen maar om dezen staf van
uitnemendspelers nog eens in oude glorie byeon te zien en
zich te verwonderen over do mentaliteit, welke
eens in Duitschland mogelijk was.... ,
Nederlandsche
zomerpostzegels
DEZK vier zegels: van Sweelinck.
Diepenbroek. Donders en (Juyot: zijn zeker onge
lukkige voorbeelden van Konijnenburg'*)
(Deken-capaciteiten. Zij zijn niet alleen een toeval
lig, ongelukkig voorbeeld; zij zijn iets vee!
ernstigers; zij zijn een bewijs, dat dit dogmatisch talent.
in de periode komt (of kwam ),dat het leven" er-uit is
en dat wat stijl heet(die hechtheid in het kunstwerk)
hier slechts wordt geparodieerd. Een portret als dat
van Donders is een gedeoltelijk-gestyleerde een
tonigheid; het is een banale beschouwing van een
mensen; het is een tranl vnn zien, die ge een'
ijverig leerling, verse)! van rte Akadetnie, misschien
kondt vergeven, denkende: hij wuii ot-n heer teeke
nen en een begaafdheid, maar hol m'sluktp hem.
Het is van de vier portretten hol «enige «onder
handen. En hoc traditumi-i' ha" uubcleokenond,
hoe onpersoonlijk zijn ile iiuml of »!<? dunden dor
anderen. Die van Dtep^nbruck zijn plomp,
levenloos; die van Sweelinck is te lus :>!« skelet; die van
(iuyot is gezocht en in huur gezochtheid toch
traditioneel. En dan: line star on moedwillig zijn
sommige lijnen in de teekeningen! Hoc vol vun
voorbedachten rade is de jas van Guyot, rechtop
? ?mhoog of geknakt; hoe ongevoelig is de lijn van
*iot kvuogjo tegen Diepenbrock's hals; hou unzwierig
in Sweelinck's kraag.... Het scliijnt mij hoog tijd.
.lat wij Van Konijnenburg een hoog ambt
aanuieden; hij heeft het dan. tot eigen baat, te druk
uu ons verder teleur te stellen. P r..
MOOI NEDERLAND
Teekenlnf voor De Groene" van Ch. Roelofsz
De intimiteit van Neerlands bosschen
Albert
Rotterdam*» nieuwe museum
DE opening van hel- nieuwe Boyman*
Museum is een ander feit voor Rotterdam
dan de opening van oen museum is vooi
Amsterdam of voor Den Haag. Deze laatste steden
ontvangen, om verschillende redenen, een museum
gelatener. Amsterdam als wezentlijk centrum van
Holland verwondert' er zich niet over; de stad
vindt het niets dan natuurlijk en noodzake
lijk gevolg van zijn geestelijk bezit. Dat geeste
lijk bezit w voor Amsterdam een traditie, een nood
zakelijkheid', erkend in alle kringen, ook in de daai
in dat opzicht belangrijke kringen der kooplieden.
Het geestelijk-bczit is voor- Amsterdam n dei
fonkelingen va» de stadskroon. Wat Den
Haaj:aangaat, deze stad meent verplicht te zijn als
diplomatiek centrum van Holland, als mondain
middelpunt en als centrum van het ambtenaren
dom. zich intellectueel te gedragen. Daar is nioi
het begin: het fel leven der kunst noch een bloeien
de heerlijkheid van vele kunstenaars wie dii
zou willen beweren, verwijs ik onmiddellijk naar
wat pas gebeurde bij de opening van liet nieuw.
museum.
Rotterdam bezit noch het gevoel van Amsterdam
in zulke zaken (er is daar geen handelende traditie'
noch heeft het de allures' van Den Haag. /«</««>««
hel nieince museum van Rotterdam minder belangrijk.'.
liet tegendeel is waar. De opening vun het nieuw*
Museum is voor Hotterdam belangrijken
naarmat«het als minder-natuurlijk wordt ondervonden.
noch als om zekere redenen verplicht. De
intellertualiteit van Rotterdam gevoelt het nieuwe mu
seum ten eerste als een bevestiging van zijn
belangrijkheid vóór zichzelf* en als een dwingende erken
tenis door de andere steden van wat deze stedeii
hooghartig, of spottend het dikwijls willen ontzeg
gen. Het gevoelt zich trotscher naarmate zijn trol"
ten opzichte der anderen onzekerder is'.... en
misschien ook, omdat het betrekkelijk kort geleden
derf tegenslag van het Stadhuis heeft gekend.
Wanneer het Stadhuis toen gebouwd was door IV
Bazel'en Rotterdamniet opgescheept was gewor
den mét het Stadhuis, dab god-weet-voor hoe lan-Jt
de getuigenis is van de onkunde en van den
aesth»tlschen wansmaak van een autokraat, dan wa*.
daar twijfel ik niet aan, het nieuwe museum doi.r
den trots Van Rotterdam gevoeld als niet meer dan
het tweede, bewijs van zün volmondigheid als stad.
waar intellect en handel te samengaan. Het nieuwe
Museum was dan de tweede bevestiging geweest
-GEBEUR TENISSEN
Plasschaert
»iu wordt het fel gewaardeerd als de eerste on
Vol--lrekte bevestiging, dat Rotterdam ook geldt.
Ik geloof, wanneer ik de zaken zoo zie, ik mij in
?Ie hoofdzaken zeker niet vergis en ik verheug
"iy met de vreugde van Rotterdam mee. Ik ver
teug mij met Rotterdam mee. In zulken tijd, als
hot nu voor Rotterdam is, stoutmoedig anderen
' ? dwingen tot respect het is bewys en
overtui?_ing Van d'eigen macht en het zich niet-la t on
vor-!aan door veel sloopenden tegenspoed. Het is een
i'«.wijs. dat velen den intellectueelen factor,
werki-nd daar tusschen de andere factoren, hebben
> aderschat, en het geeft aan deze stad een
deftigl "id, waarvan w'ij niet immer even zeker waren,
i<<» deftigheid der groote steden, de deftigheid der
Volledigheid. En wanneer dit alles bereikt werd
«N»or een nog niet zeer grooten kring daar (die zich
uit zal breiden!) en die dus moet gelden als kern
v.in een nieuw Rotterdam, dan kan deze kring zich
\ tldaan genoeg gevoelen. Dan past het dezen
kring ten eerste en ruimschoots te huldigen; deze
kring toch bevat de goede burgers, die zich
vertl .oostelijk gemaakt hebben om de stad Rotterdatn.
l
Wenckebach professor
K heb het hem altijd gezegd, dat hij professor
zou worden, en ik kende hem genoeg om te weten,
dat hijzelf wel besefte, dat zóó iets hem te
wuchl< n stond, al zou hij dat nooit toegeven.
Het is een gevaarlijk vak. Instinctief denkt een
U*oldhouwër, een schilder: wat'zal er gebeuren?
U at zal dat nieuwe ambt van mij opeten? Zal het
(,'? woontes doen ontstaan en doen verschralen, wat
iiiipit een gewoonte is? Zal het de vrijheid en ook
<J« moeiten doen ontberen aan haar, die bovenal
X^cbikt is in vrijheid en in moeiten'zich te ver-.
lijken? Zal het mü(en dat is de fluistering der
eer'zucht 1) zal het mij kleiner maken dan ik hoop t
u.'.rden?.... En dan zegt de voorzichtigheid en de
maatschappelijke wijsheid: het zal mij toestaan
dat, .haar eigen keuze, te doen wat ik nu, belem
merd, niet altyd kan doen; ik maak dan maar
alleen meer, wat ik onweerstaanbaar wil.
Wenckebach is nu sinds 26 Juni officieel
profea^f; hy heeft een ambt by zyn werk. Als' ik hem
good ken, zal dat ambt hem zeker veranderen; hij
nu de gelegenheid zyn zucht naar gezag
verzaad te zien, en hy zal zich aan zekerheid
dan tot nu toe verzaden; dat is menscheiyk !
waagt toch in/een geregelde maatachappy, in
geordende znaatachappti eiken dag zyn bestaan?
Die dat doet, is maatHchappeiyk 01*11 dwaa.s. «-n
dwazen zyn de Wenckebach's nooit. Wenckebach is
professor, zooals, zyn vader dat is; e^n
hoogleeraarsehap is een bekend iets in de familie! Om in dit
hoogleeraarschap zich fatsoenlijk te handhaven.
vooral in een ambacht, een groot ambacht, dat
soms tot kunst en soms tot een ambt voert (zelden
in Holland!) is kennis noodig, kennis en behagen
in materiaal en technisch instinct: eigen erkenning
van het eigen vak. Er is oen paedagogische aard
voor noodig, en een zei ere beschaving.
Ik geloof, dat Wenckebach aan deze eischen zal
voldoen. Ik geloof, dat Wenckebach geschikt te.
on daarom doet het mij genoegen, dat hij de raco
won van een ander, die ook wet een kans had, maar
te veel etaleerde wat hem niet voldoende eigen was.
Want Wenckebacll is een. die op technieken belust
is en hy werd professor aan de Technische
Hoogeschool. Het Is daar een stipt paardrijden !
Wenckobach lykt me een soort Verwey van en voor Delft.
Wenckebach is en» verdergoed anatoom en hoewel
ge door zulke kennis geenszins een genie wordt, lijkt
mij altyd anatomische kennis voor een beeldhou
wer toch een kennis, die niet te vermijden is. Een
beeldhouwer is voor mij. plastisch, een maker van
menschen uit rhythmisch-gestapelde voluniina.
en hy moet zijn leerlingen duidelijk kunnen maken.
wat er met spieren, met het gebeente, met het op
pervlak gebeurt als hy de volumina rangschikt
voor een bepaald doel. Wenckebach zal dat kun
nen; het doet hem goed .dat te doen; .hij zal er bij
de anderen op letten. Het vak van den beeldhouwer
ir. een bedrijvigheid, die zich uitstrekt over Veel
materiaal: klei, hout, steen, brons. Ieder van die
materialen heeft een eigen spraak; den leerlingen
moet een leermeester die spraak dosn verstaan !
.Hy moet den leerling wijs maken wat klei kan. wat
hout wil, steen verdraagt, wat brom en zilver en
goud eischt en dat kunt ge niet als ge zelf het
niet gevoelt. Ik zei: Wenckebach voelt dat; hy is
dus geschikt! Het is verder misschien als professor,
als leeraar niet noodig. dat deze een sterke,
persoonlyke meening heeft, hy moet toch ten eerste
tactvol vrU laten, maar ik denk, dat Wenckebach
dingen zal'verdedigen die ik noodzakeiyk vind en
die door niet-beeldhouwers, maar al*wyVen, soms
onredeiyk geminacht worden.... De vrye beeld
houwkunst mag ook wel weer 's verdedigd worden;
het vrye beeldhouwwerk mag dat, het kristal uit
de ruimte afgescheiden!
Nuttig zal voor Delft dus deze benoeming zeker
zyn. Een vraag gun ik mty zelf echter nog te doen;
hoe zal Wenckebach's eigen werk worden, na deze
toch ingrijpende verandering? Het toekomstig
antwoord op deze vraag ik ben er zeer benieuwd
naar; het ta voor iny immers essentieel.
PAG. 7 DE GROENE No. 3011
Muziek
Reprise van de Sacre"
IN óctobei- 1H24. elf jaar na do Parysche première.
dirigeerde hier voor hot eerst Pierre Montoux do
muziek van ..Le sacre du printemps" van
Strawinsky. Het was een gebeurtenis, zoowel voor do
muziek als voor den concertbezoeker, die zich in
lof en nfki-uring niet onbetuigd liet. Sindsdien heoft
.St ra winsky zelf het werk nog ton onzent
ru1. de muziek bezat de faam van bijna
unbvorkoombaro moeilijkheden ook voor een dirigent.
Het was daarom niet zonder spanning, dat wij .do
i-opriso. door Van Boinum op oen dor zomorconoortvn
in hot Concert gebouw tegemoet zagon.
? Do uit voering werd zoowol van directie als ver
tolking een volledig succes. Van Boinum had zich
er vooral op toegelegd hot muzikaal fond van deze
muziek voor oen ballet te onderst roepen, hij legde
hot accent minder op do frenetieke rythmiek. hy
haalde de wezonlyke muzikaliteit, die dit vaak voor
..machiue-muziek" uit gekreten werk bezit, er over
tuigend uit, hy plaatste het geheel in de sfeer der
muziek, en ojk dit was een verrassing, te ervaren
hoezeer de conceptie zich op den muzikalen klank
'. i.nn sich" basoort. Op slechts onkolo tonen
on motieven' i* deze muziek opgebouwd tot hot
eigenaardig geconstrueerde klankenbeeld, dat do
..Sacre" werd en dat dan ook meer constructief dan
nis muziek zoo revolutionnairpp de muziek van zijn
tijd werkte, in dier mate. dat feitelijk in do moderne
muziek vrywel geen opkelo componist haar invloed
niet hoeft ondergaan, vooral do jonge Franschen.
Rartok. do jonge Duitschers. Do ..Saere" is
ng'otwyfeld Strawinsky's weivldscliokkendste" werk
geweest, waaromheen de voor- en tegenstandei's
zich het felst te weer hebben gesteld. Maar wij
hie:in Holland, hoewel wij ten opzichte van S t ra winsky
meer dan een decennium achter, waren, zyn
tuftschen 1924 n thans door zooveel moderne muziek
heen gegaan, dat ons oor heel .wat gedweeër do
scheurende dissonanten" der . luidruchtigste ge
deelten kan verdragen en er zich niet moer door
laat afleiden van het wezenlijke in dezen klank.
Do grootste ontdekking was wellicht, hoe muzikaal.
op oen echt muzikaal fond deze machtig gecon
strueerde schepping inderdaad is opgebouwd.
Vóór de reprise van de Sacre", een moedige,
maar ook noodzakelijke daad men kan een werk
als dit niet van het repertoire laten verdwijnen
zyn wij Van Beinum, die haar met zooveel kundig
heid en ijver ondernam, bijgestaan door het mees
terlijk spelende Concertgebouworkest,, dankbaar.
CONSTANT VAN WESSEM