Historisch Archief 1877-1940
l .'
De mode van morgen
Om zelf te maken
Opmerkelijk aan deze japon van pe-1
gaufreerde beige kunstzijdezijn de wijde
mouwen in raglanvorm en de gedra
peerde hals. Deze draperie verkrijgen
wij door een paar plooien in den
achoudernaad te leggen en de hals flink hoog
op te knippen. De ceintuur wordt 30 a
40 cm breed geknipt, en zeer ruim aan
den metalen gesp gezet'. De rok ia om de
heupen tamelijk wijd en vooral midden
voor zeer klokkend.
(Nadere inlichtingen, ook over
knippatronen, worden gaarne verstrekt.)
P.
TOILET EN EMANCIPATIE
W> Wijnaendts Francken-Dyserinek
HOE oud zou D*. R. Hiphaagen,
Xederlandsch-Hervormd predi
kant te Zutphen eigenlijk wel
zyn? Vermoedelijk nog heel jong.
Want anders' zou het niet mogelijk
wezen, dat hij het malle clichéuit het
laatje der On-ditjs te voorschijn haalde
n met de hand op 't hart durft ver
klaren: De eerste strijdsters voor de
vrouwenemancipatie kantten zich te
gen het typisch vrouwelijke in haar
uiterlijk. Zij kleedden zich slecht,
Waren manachtig en onbehouden (sic l
W. K.)» droegen korte haren, ver
achtten gratie en verzorging,
verklaagden oorlog aan corsetten en
baleinen en ingepende middels en
trachtten met geweld door eigen voor
beeld een gezonde kleeding in te
.voeren, die alle perken van leelijkheid
te buiten gingen."
Mary Wollstonecraft men behoeft
de portretten slechts te raadplegen
zag er verzorgd uit en als er ooit een
typische vrouw" is geweest, dan was
zij 't. De afbeelding van Frederika
Bremer,' zooals we die vinden in haar
America of the Fifties" geeft een
verschijning te zien in de in die tijden
gebruikelijke dracht. Bet portret van
mevr., Storm-van der Chijs, een
pehteekening die in mijn eigen bezit is,
geeft een oude dame met lange krullen
weer met het in die jaren nu eenmaal
. onvermijdelijke , kapothoedje. '
Over* de derde Amerikaansche con
ventie in 1852 in Syracuse gehouden
vertelt de geschiedschrijver: At
Syracuse many of tb e women speakers
were attired in the height of fashion,
hut Lucy Stone appears to have held
her own in the famous
bloomercostume". Dit heeft zij en een van
haar medestrijdsters drie of vier jaar
gedragen. Deze freedom dress" was
een'reactie op het onmogelijk aantal
onderrokken en de vervaarlijke
japonrok, waaraan Frederika Bremer zich
wel onderwierp en die zij blijkens haar
brieven, althans voor de balzaal, verre
verkiest. Zij geeft echter toe, dat het
toenmalige reformkostuum much
more modest", is dan de gewone bal
japon en dat sommige jonge meisjes er
a certain fantastic grace" in hadden.
Het bestond uit een pantalon met
strookjes die tot aan de enkels reikte,
een rokje, dat tot aan de knieën kwam
en een hoog aan den hals gesloten
jakje. Volgens onze opvattingen verre
van fraai wanneer men de teekeningen
ervan ziet, maar volstrekt niet leelijker
dan tal van modeproducten (men
denke aan den harembroek, die met
feminisme niets te maken had),
waaraan enkelen zich een tijdlang
bezondigd hebben.
Mina Kruseman was bekend om
haar wel verzorgd kapsel on haar
fraaie sleep japonnen. Ook zij heeft
inderdaad tijdens haar Amerikaansche
reis naar refprmkleeding gestreefd;
zij droeg dan een lang wit gewaad,
dat. ze telkens met levende bloemen
versierde, wat aan deze eerste strijd
ster voor de vrouwenemancipatie'1 de
uitnoodiging bezorgde om tegen een
fantastisch honorarium aan het hoofd
van een New Yorksch mode-atelier te
komen. Süsan B. Anthonjr was de
snoeperiRste oude dame met de
beeldigste kanten shawl over haar lila
zijden japon, die men zich maar kan
voorstellen. Ik herinner me hoe ze nüj
op het congres in 1004 te Berlijn
vroeg: Is that your national dress?"
Dit sloeg op een zwart-met-wlt ruitje,
een reformjapon inderdaad, maar die
als ik ze op 'toogenblik nog bezat
prachtig dienst zou kunnen doen als
de meest modernesunback-jurk.al werd
er 30 jaar geleden een zedig wit kanten
bloesje permanent onder gedragen.
Inderdaad hadden we toen den
oorlog aan corsetten en baleinen en
ingepende middels verklaard, maar
?dat onze toiletten alle perken van
leeUJkheid te buiten gingen" durf ik
beslist tegenspreken. Zeker er waren
bedenkelijke hobbezakken, maar die
werden dan uit o zoo bescheiden beurs
bekostigd. En wanneer uit diezelfde
beurs een japon met corset was ge
kocht, zooals in die,dagen mode was,
dan zouden die vrouwen er werkelijk
niet aantrekkelijker hebben uitgezien.
:*? *
Trouwens uit de geheele vrouwen
beweging staan me van de voor
vechtsters maar twee figuren met
korte haren voor den geest: Anita
Augspurg en wijlen Marie Jungius.
Toen Tane Addams met Tolstoi kennis
maakte verweet hij haar haar elegante
uiterlijk, dat hij in strijd achtte met
haar maatschappelijke opvattingen,
zooals ze die in Huil House tot uiting
p bracht. En wanneer men alle vrouwen
van beteekenis de revue .zou laten
passeeren, wanneer men portretten
van haar raadpleegde en haar levens
beschrijvingen las; dan zou men met
absolute zekerheid kunnen vaststellen
dat zij niet slechter verzorgd waren
dan de vrouwen uit de categorie en
het levensmilieu waartoe ".ij zelf
behoorden, dan de vrouwen uit haar
land in die jaren.
Toen de vrouwen in Nederland zich
begonnen te organisèeren was de mode
voor iedereen fataal. Nog herinner ik
me van de ouderen de vreeselijke
zwarte laarzen met elastieken zij
stukjes en de kapothoedjes.
Ik'zou over de uitlatingen van Ds.
Biphaagen niet gevallen' zijn als ze
waren gevloeid uit een. pen van een
tegenstander van het feminisme of
van een aanvaardbare positie van de
vrouw ui maatschappij en wet. Maar
uit Het Huwelijksvraagstuk, waaraan
ik de/e cliché-dwaasheden ontleen,
blijkt duidelijk dat het beginsel van
het feminisme des schrijvers volledige
instemming heeft. Zoo schrijft hij:
De strijd voor de emancipatie van de
vrouw wordt gevoerd m den welfden
tijd dat de arbeidersbeweging ontstaat.
Het gaat in belde bewegingen om do
erkenning van de waarde als mensch,
de waarde dier ' persoonlijkheid, de
gelijkwaardigheid." Dergelijke
principieele uitlatingen zou ik met ver
schillende kunnen aanvullen. Maar
juist daarom is de cUché-vporstalling.
die natuurlek volkomen " te goeder
trouw i wordt gegeven, maar er even
volkomen naast is, zoo betreurens
waardig, omdat zij alweer tal van
even onwetende lezers en lezeressen op
een dwaalspoor brengt,
Groote woorden
'? ' ' - t ? j
G UU S van zeven komt graag op
visite bij een arme
kunstenaarsfamilie, met welke zijn ouders
bevriend zijn. Daar loopt het leven een
beetj'e anders dan bij hem thuis 'en dat
heeft Guus' diepste belangstelling. Op
dien zomer middag, dat hij er weer is,
om zijn schip te laten varen in den
grooten steenen waterbak achter het
huis, is er ook een ander jongetje te
gast en het andere,
goedgesitueerde" jongetje, Pim, zit vol 'critiache
opmerkingen.
Mal huis hier," zegt Pim. D'r ligt
geeneens een kleed op die tafel en wat
een gekke stoelen zijn dat."'
, Guus ergert zich zichtbaar.
? En die rieten stoelen," smaalt Pim,
NIEUWE 5CHOOL
Uitbanning van )emon cijfer
DE nieuwe school wordt niet
geboren uit de oude als demon
Cijfer naar het gebied der
eeuwige abstracties of der volstrekte
concreetheden wordt verbannen. In
tegendeel dan beginnen pas de
geboorteweeën. Wie het cijfer durft
afschaffen, treedt uit de sfeer der
massa?recrutering in dat der
individual-'-werkelijkhcid. Meer dan 2000
jaar te laat!
Want ruim 20 eeuwen geleden begon
n in Europa n in Aziëhet tijdperk
der individualisatie. Christendom en
Boeddhisme zijn in wezen individua
listische godsdiensten, die de betekenis
van het individu primair stellen, zó
primair dat het individu alleen voor
zich zelf het koninkrijk der hemelen of
Nirwana kan veroveren. Dit nader
uiteen te zetten kost een artikel op
zichzelf. Wij poneren hét alleen als
stelling. Meer dan 2000 jaar is de
mensheid' bezig zich bewust te worden
van dat feit. En nu in onze dagen is
men zó hopeloos individualist ge
worden, dat men hier en daar uit angst
ineens terugvalt tot een vroegere
faze van massa-rogie.
Intussen blijft de school gebaseerd op
het'oude stelsel van massale behan
deling: allen in dezelfde tijd hetzelfde.
Maar met dit. wrange .bijsmaakje,
dat alles individueel beoordeeld wordt.
Hier is een vorm van samen werken
ontstaan, die niets van samenwerken
heeft. Hier wordt het slechtste indivi
dualisme verbonden met een fictie
van samenleven.
Het cijfer is een uitvinding om dit
schijnhuwelijk te doen slagen. Samen
leven, groepswerkzaamheid, groeps
verband, groepsbewustzijn
verouder?.tellen een soort nheid.
Met het cijfer komt ineens de g< ?
pietenheid,de wedren.de concurrent!'-,
de strijd, de individualistische
eerzijdigheid, d.w.z. egocentriciteit, hard
heid, egoïsme, zucht om de eerste K>
zijn, eeuwige vergelijking, euzoovooru
Wég groepsverband, weg samen
werking: er is de ren om tenminste
op de streep te komen. Twee van du
vijf is onvoldoende, 'n vier. Is: ge
slagenheid, teleurstelling, verdriet,
vaak herrie in huis. Drie of 2V2 van
de vijf is voldoende. Is: wat kan 't n»g
verder bommen! Vier van de vijf «f
Vüf van de vtff is je dat.
Schaf nu het cijfer af, wat dan?.
Dan is de prikkel tot werken eraf,
zeggen sommigen. Dan is helemaal
luiheid troef, beweren anderen, on
komt er van de school in 't geheel
niets terecht. Daarop kunnen v ij
alleen antwoorden, dat deze be\v»
ringen onjuist zgn en dat, wanneer -T
in dit geval van de school niets terecht
komt, de fout ligt bJ|j de schoolleiding
en bij de ouders.
Want het is niet de som der
indivi
neerploffend op een van de rieten zet fit
in het serretje, dat net wat is opgefleurd
met een zelf gelakt tafeltje en een ouden
koperen emmer in glanzig groene <*
roode verf gezet, en die rieten stoelt*
kraken verschrikkelijk. Wij hebben ooi
rieten stoelen, maar die-kraken niet.."
Dékunstenaarsvrouw, des
burgermans crüieff herkennend, zwijgt mach
teloos. Maar niet alzoo Ouusje. GhiM
gaat oogenschijnlijk bedaard, maat
met flikkeringen in zijn groenbruiM
óogen, naar een der rieten stoelen tot
en zet er zien met de hem eigen lenigheid
in. Dan zegt hij langzaam, en »irf
nadruk: Het mag waar zijn, dat ze kra
ken, mevrouw, maar ik zeg u: het is god
.materiaal...." En de gezichten der aritf
kunaieriaarafamilie ontspannen zich.
Later zitten ze bij de theezen Pi*
vertelt met zelfingenomenheid, dat hij
duele eenheden, die samenleving of
maatschappij heet, die deze c ij f er eisen
stuit. Het zijn de zgn. pedagogen die
do cijfertruc hebben uitgevonden en
d»1 ouders die ze hebben aanvaard en
DU deze algemene waardemeter (watons
sthoolcjjfer inderdaad niet is!) blijven
eisen, ook al omdat ze zich niet aan
traditie en sleur kunnen onttrekken.
Met het wegvallen van het cijfer
duet de werkelijke individualisatie zijn
intrede in de school.
Dan zal er rekening gehouden wor
den met het persoonlijk kunnen dor
kindereu, met hun tempo van werken,
met hun aanleg, hun belangstelling,
hun voorkeur. Dat dit een eerste eis
moet zijn van iedere opvoeding, ligt
zo voor do hand, dat men zich angstig
mag afvragen: is de mensheid dan zó
verblind, zó bekrompen, zó onder
worpen aan de sleur, dat dit niet
iedereen in de ogen springt? ?
We willen niet langer proberen het
kind boven zijn kunnen te laten
worken, we willen de moeilijk-lerenden
niet dom laten, omdat ze niet in de
mee meekunnen. We willen hen
integendeel laten werken naar de
mate van hun krachten, laten leren dat
wat voor hen bereikbaar en verteer
baar is. En zo van hen maken de
nuttige mens, die in hen steekt.
En daarom moeten we hen niet
lustig vallen met alle vakken, die de
scholen zo onvoorzichtig in hun leer
plannen hebben opgenomen. Het veld
van kennis is immers oneindig. We
kunnen gemakkelijk nóg enige
beIniigryke talen aan de reeks toevoegen,
dr grondslagen leggen van nog andere
vakken van wetenschap.
Het komt er ook niet op aan, dat
nvn veel geleerd heeft en veel weet.
H.;t criterium is: hoo. heb ik mijn
'verstand' al studerende ontwikkeld?
Hoe heb ik leren werken? Niet kennis
is primair, maar methodisch werken.
De nieuwe scholen worden labora
toria, waar de leerlingen gaan van de
ouc probleemstelling naar de andere,
dw hun zo voorgelegd worden^ dat zij
z< zelf kunnen oplossen of met enige
hulp, die soms individueel, soms
groepsgewijs wordt gegeven. Het
u irden werkplaatsen, waar men zich
moet leren redden, waar men zijn
ei^en weg moet leren gaan; waar
voortdurend individuele hulp geboden
W'irdt; waar het prijzende woord
altijd gereed is; waar hoofd en hand
voortdurend bezig zijn met vinden,
uu-t doen al zal er ook wel van
buiten geleerd worden.
En dan wordt voor ieder individueel
beoordeeld het zorgvuldig volbrachte
w.-rk, het vlot beschikken over de
zelf verwerkte stof.
Over de didactiek van deze werk
wijze een andere keer.
J. H. BOLT
- ' . ' ? ?
tan z'n vader een fiets krijgt. Vader
kan er een overnemen, van een buur
jongen. Een heel aardige buurjongen.
M nar z'n moeder had gezegd: Je moet
niet naar dien jongen, kijken, je moet
nanr de fiets kijken, of die goed is...."
Weer flikkert het in Guusje'a oogen.
Hij zet zijn theekopje neer en zegt
lang«mm, als mikte hij: Zoo, moet je naar
<fe fiets kijken en niet naar den jongen?
4/«ar als er nou ns een jongen wordt
{aangereden, door n fiets of een auto*
<ton kijk ik niet naar die auto, maar
naar den jongen; naar den mensch l"
f lij heeft succes. Zelfs Pim zwijgt
beduusd. En de kunstenaarsfamilie ziet
Gi'us schuw aan, omdat de woorden
f«u 'wijsheid, naar het heet, toch wel
eens vallen van kinderlippen,...
-}/aar Ouusje weet nog niet van wat,
van hoe.. ? ERICA
Ook op
reis...
Ook op reis i* Persil van groot gemokt
Onnoodig veel kleeding mee te nemen. Wosch
's .avonds even Uw kousen, shirt of onder
goed in een koud Persil-sopje.
Het is in een ommezien gedaan l
E. OtUrmcmn A Co'» Hand*l.Ml|. N.V. A'dam - Fabritk«n U Jutphaoi
Geen angst voor de zon
Met een Indanthren-Japon!
STRANDJURK
CHARLOTTE"
VliscpmaiUng,
Vllicottandard, ei Sun*
lalr-crctonnt.
MMt
40.48
3.45
Indanthren
Hei Indanthrenhuis
KALVERSTRAAT 134-ADAM
DENIEUWSTEELECTRISCHE
KOELKAST
MET GROOTE BEWAARRUIMTE
TEGEN PRIJZEN ONDER IEDERS BEREIK
(van f190.?af)
N.V. Elektrotechnische en Industrleele Mij.
GROEN EVELD&Co.
Amsterdam-C. -Kerkstraat 158 - Tel. 36058
i
PAG. 12 DE GROENE No.3031
PAG. 13DE GROENE Ne.303l