Historisch Archief 1877-1940
Bioscopy
Fredrlc Mareh en Normo Sheorer In The Borrelt* of W/mf>oJe Street"
DE FACTOR X
L J. Jordaan
Nabeschouwing van een jubileum
TERWIJL hét licht in duizenden bioscopen
over de heele wereld verspreid langzaam
dooft en een milliardenpubliek zich gereed
maakt te genieten wat van zyn gading is, branden
de lampen daarginds in Hollywood onafgebroken
door en zwoegt het continubedrijf def film
productie zonder rust of verpoozing. Bij stapels
tegelijk verlaten de bekende platte trommels de
Fabrik der Illusionen" en vangen hun tocht om
de aarde aan. ledere serie bevat een completen
droom: den droom van den romanticus en den
philister van den soldaat en den kruidenier
van den geleerde en den analfabeet. Er moet snel
en doortastend gewerkt worden bij dezen arbeid
aan den loopenden band veel tijd voor selectie
beftaat er niet. Een weloverwogen onderscheid in
niveau behoort tot de onmogelijkheden: men
sorteert de genres volgens schematisch vastge
legde normen.... voor de rest zorgt het gezegende
toeval.
Nooit krijgt men een zoo levenden en sterken
indruk van dit wonderlijk democratische bedrijf
als bij een gelegenheid gelijk het jubileum der
Metro-Goldwyn-Mayer biedt. Bijna in alle theaters
draaien deze week Metro-films en wij verkeeren
bij uitzondering in de situatie do uitstalling van
zulk een droomen-warenhuis voor ons gesorteerd
te zien. Het is een verrassend schouwspel dat,
ondanks alles, imponeert en tot nadenken stemt.
Van den eenen vleugel tot den anderen wordt in
een vijftal films het millioenen-koppige
bioscoop? publiek bestreken en het interessante is dat zich
bij dit productieproces duidelijk twee scherp
uiteenloopende elementen laten constatceren: het
bewust-zakelükc en het Onbekende. Er is een
helder omlijnd plan, waarin, alles wat te berekenen
valt, zorgvuldig vercalculeerd werd. Zelts de leek
onderscheidt duidelijk de verschillende hoogten
van de intellectueele scala, waarmee rekening
gehouden werd en het valt hem niet moeilijk na
te gaan, hoe zooveel mogelijk kosten en methode
zijn ingesteld op vraag en aanbod. Daar is het
z.g. super-product breed van opzet, royaal
van montéering en in onderwerp en tendenz op
een zoo groot mogelijke belangstelling gericht.
Daar is het op bescheidener leest geschoeide film
drama, dat zyn kracht ontleent aan een pakkende
intrige en de attractie van n of meer ver
dienstelijke spelers. Daar is het suikerzoete
amusement ?» bonbons pour les dames bak-?
vischromantiek Cburths-Mahler in celluloid.
Daar is de volkshumor volgens het
lach-of-sterf"beginsel ruwe kost door een paar populaire
komieken opgediend. Daar is tenslotte het buiten
beentje de highbrow"-film. die een gooi doet
naar de belangstelling der zich' noemende en
schrijvende intelligentsia. Tot zoover past alles
nauwkeurig in een systeem van kostenberekening
en revenuen -daarbuiten heerscht h'et Toeval
en het Onbekende.... gode zij dank!
Want zoo wanhopig deze factor X de
produceerendo maatschappijen pleegt te maken zoo
dankbaar behoort ieder ervoor te zyn, die van de
film houdt. Als alles inderdaad te berekenen ware
zou de film een woestenij worden, die aan haar
eigen dorheid te gronde moot gaan. Op een ge
geven oogenblik echter houdt de macht der
cijfers op en groeit het zorgvuldig gestekte en
omrasterde plantje ondanks* alles naar eigen wel
behagen. Dan ontstaat uit dat zeldzame conglo
meraat van handelsgeest en fantasie: de film.
*.' ???
WEST-POINT of the air" heet het
superproduct, dat (als altijd ongelukkig ver-,
taald) don Hollandschcn titel: Helden van dezen
tyd" voert. Het is Amerika op zijn
overdondererdst! Vliegtuig-Roronk, sensatie, sublieme tech
niek en wel-afgowogen humor. Een verhaal van
cliché-monschen en cl ichéfgebeurtenissen, die tot
in de sensatie en do thrill" toe conventioneel zijn.
Geen personage of gij weet bij de eerste kennis
making reeds precies- welk yleesch gij in de kuip
hebt geen wending der handeling of zij volgt
veilige, veelbetreden paden. Een simpel verhaal
dat iedere inspanning by den toeschouwer
vermijdt ? dat hij absorbeert encxcrcteert met het
gemak van wónder-olie.... tot zoover een mirakel
van routine en berekening.
3Iaar dan komt daar de factor X! Het draai
boek-schema is gemaakt volgens do beproefde
regelen van een onfeilbaar systeem, dat slechts
geld eii vakkennis schijnt te vergen.... men
gooit een honderdduizend dollar in de automaat
en er komt een supcrfilm" uit. Evenwel het
werk krijgt iets mee, dat niet in do berekening
werd opgenomen: iets levends een geladenheid
en een vreugde, welke buiten de tabellen vallen.
Het verhaal wordt onderhanden genomen aan
vankelijk streng vakmatig. De paar honderd
vliegtuigen zijn gerequirecrd, de spelers aange
worven, décostumes en de decors ontworpen en
do gansche voortreffelijke organisatie van 'appa
raten en technici, welke dit hêele bureau-geval
tot coulante handelswaar zullen vermalen. Maar
dan komt er iets over het proces, dat zyn eigen
weg gaat dikwijls tegen de bedoelingen van de
organisatoren in.... menige belangrijke film
dankt aan die controverse haar succes l De per
sonages-krijgen een praegnantie en een relief, dat
buiten den wil der producers schynt om te gaan.
De. opvolging en wisseling der beelden bloeit op
in een spontane werking der fantasie, die zich
al arbeidende baan breekt. De sensatie ontplooit
zich tot een manifestatie van kracht en vreugde,
welke het banale gegeven doen vergeten. En het
geheel wordt een apotheose, met welks tendenz
men het eens kan zijn of niet, doch waarvan
niemand de macht en de schittering vermag te
ontkennen. ?
Evelyn Prentice" behoort in een andere
rubriek thuis. Zij is het goed-geschreven, intelli
gent gecomponeerde detective-verhaal. Ook alweer
een schema, dat zich buiten iedere psychologische
verrassing houdt en zijn personages vormt naar
het meest bescheiden bevattingsvermogen. Maar
hier doet de factor X zich gelden in de figuren
der spelers en in het effect der stofbehandeling.
William Powell is een dier filmsujetten, waar men
de gebruikelijke aarzeling ondervindt tusschen
talent en persoonlijkheid. Hy is de gladde,
imnrnculate Amerikaansche dandy elegant en onver
schillig maar omgeven door dat onverklaarbare
fluïdum, dat de aandacht vasthoudt. Uit den
nuchteren bodem van zoo'n verhaaltje ontspruit deze
eigenaardige figuur krijgt haar eigen leven,
volgt haar eigen ontwikkeling en geeft aan het
serie-product een belangrijkheid en vitaliteit, die
het aanschouwen tot geen verloren avond maken.
The night is young" staat onder aan de ladder
der productie. Het is de nabloeier van wat eens
de totale industrie voortbracht banaal, zoetelijk
?en vol van een kwalijke sentimentaliteit. Het
appelleert aan de goedkoopste instincten der
massa: mooie jongens, mooie vrouwen, mooie
pakjes en mooie liedjes. Maar zelfs hier gaat de
factor X met de makers op den loop en ontwikkelt
zich een charme quand xnême.
Laurel en Hardy vormen de attracties van
Babys in Toy-land" de zooveelste variatie
op het repertoire der beide populaire
burleskespelers. Ook hier de honderdmaal geziene effecten
van den mageren huilebalk en den bazigen dikkerd
effecten, die bedenkeUJk het clichébeginnen te
naderen. Maar ook hier de onbekende factor, in
een meesleepende uitbundigheid, die alle be
zwaren doet weglachen.
Tenslotte The Barrëtts of Wimpole Street".
Ziehier dan een genre film, dat wij met reverentie
en dankbaarheid behooren te naderen. Want het
vertegenwoordigt de concessie de eenige con
cessie aar het publiek, dat wat anders wil dan
makkelijk amusement. Niemand zal de film
fabrikanten verdenken van hooggestemd idealisme,
maar de eerlijkheid gebiedt te erkennen dot in
werken als dit op zijn minst een soort betere
eerzucht geldt, die wij niet genoeg kunnen waar
deeren. De geschiedenis van Elisabeth
BarrettBrowning en haar wonderlijke verhouding tot den
grooten dichter is een thema, dat onfeilbaar
buiten de belangstelling der massa valt dat
naar menschelyke berekening een deficit moet
opleveren en bovendien het moeilijke probleem
van medium en onderwerp in al zijn scherpte
stelt. Hier begeeft de film zich op glad ijs hier
staat zij bloot aan scherpe critiek hier waagt
zij alles zonder kans op materieel gewin.
The Barrette of. Wimpole Street" draagt al de
tekortkomingen, die het huidige stadium der
filmontwikkeling kenmerken. Zij schiet nog tekort
in de ontwarring van een psychologisch conflict
dat aanzienlijk boven haar krachten gaat.-Maar
zy biodt tevens zooveel schoons, zooveel nobels
en zooveel belangrijks, dat in haar een dier kos
telijke mijlpalen der filmhistorie kan gezien
worden, die den weg der filmkunst afbakenen.
NormaShearer, Predric March en Charles Laüghton
dragen dit precieuae en fijne werk en in hun ge
stalten leeft al de nieuwe, oorspronkeUjke schoon
heid der film. Dit zyri geen personages, waarvan
men by den eersten oogopslag het simpele karakter
doorgrondt. Veel van wat deze stille, ultieme geschie
denis tot uiting brengt, sluit zich aan bij de sub
tiele, indringende wetten der literatuur. En de
factor X beheerscht hier het geheele proces....
geeft het de onberekenbaarheid en de spontane
charme van het kunstwerk.
Dit is dan de filmproductie in a nutshell.
Cyfors> techniek, fantasie de Berekening en
het Onbekende l Wy hebben in deze combinatie
. leeren berusten als in een onvermijdeiyk kwaad....
was het tenslotte toch kortzichtigheid? Maakt
niet juist dit voortdurende balanceeren op de
scheidingslijn tusschen kunst en techniek dit
rigoureuse controleeren van een wellicht al te
? uitbundige verbeelding, door de wetten der prac
tijk. tot zulk een fascineerend proces'- ,
Hoe dit zy zulk een jubileum-overzicht is
leerzaam. Het openbaart ons het kostbaarste in
do huidige filmproductie: den factor X l
HABANOLA
DE SIGAAR VAN STANDING
Fibrlkiit:YANDERPUn&DEYUM-EINDHOVEN
PAG. 6 DE GROENE No.3032
Boeken
Goodwill en goede wil
ALBERT HELMAN
LITERATUUR is óók een handelsobject.
Dat is nu eenmaal zo, en misschien doet
het niet eens iets af aan de waardigheid der
literatuur, dat ze in de vorm van boeken een
object vormt van veelzydige koop en verkoop.
Schrijven is óók een arbeid, die arbeid moet stellig
betaald worden, de uitgever speculeert met een
boek, zyn reiziger praat zich schor om de provisie
te kunnen verdiepen, de boekhandelaar doet zyn
best om de klanten te vermurwen (hy weet
overigens: de rijksdaalder voor een Wallace is
evenzogoed een rijksdaalder als die voor Spinoza
of Vicki Baum) en de koper moet diep in de zak
tasten. Hy is ten slotte de man die het meeHe risico
draagt.Hy moet waar voor zyn geld: customer is king!
Dus: leve de reclame l Om een boek hoort spek
takel, vlaggengezwaai, gedrang van de menigte,
anders komt men er niet. Zorg dat een boek good
will" heeft, spreek over wat de mensen graag horen,
en spreek erover met gezag. Geef den keizer wat
des keizers is, maar vergeet niet dat je daarbij in
gala moet verschynen, met autoriteit.
Er is dus tweeërlei goodwill by boeken. Die
van het onderwerp, en die van de autoriteit. Een
combinatie van beide schijnt ideaal; een speculatie
die niet missen kan.
De twee boeken die hier aan de orde komen 1)
profiteren beide in hoge mate van de dubbele
goodwill. Ze zyn beide slecht, en het is niet eens
te zeggen welk van de twee het onnozelst is. Maar
ze vertegenwoordigen het belangrijke en moderne
verschijnsel van de pseudo-litteraire goodwill,
daarom worden ze hier ter sprake gebracht.
Do Oost in onze literatuur (?onze" Oost in
onze" literatuur; hoe innig klinkt dat) is bezig
een hausse te ondergaan. Dat gaat om 70 te zeggen
hand in hand" met het toenemend vliegverkeer
daarheen. De man die Indonesische romans
schrijft, schenkt door de keuze van zijn onderwerp
alleen al aan zyn boeken een enorme goodwill.
Wanneer die man nu ook nog een autoriteit is in
koloniale zaken, dan is ongeveer het summum
bereikt van wat aan goodwill te krijgen is.
Omslag en prospectus van D« blanke tijger
door G. Gonggrijp" vertellen ons: G. Gonggrijp,
hoogleeraar in de koloniale economie en dichter
van het Indische drama Acoka. is een voortreffelijk
kenner van land en volk in onze Oost. Zijn eerste
roman speelt zich dan ook af op een eenzame en
afgelegen post in de binnenlanden van onzen
archipel." Juist: dit .,dan ook" zou ons moeten
waarschuwen. Maar wie is zo kwaaddenkend?
U en ik, die grootgebracht zyn in eerbied en ge
negenheid voor universiteiten en derzelver profes
soren, wy nemen een dergeiyk boek met schroom
ter hand, en zyn al te voren min of meer overtuigd
van zijn voortreffelijkheid, al nebben wy met nog
zoveel aandacht de kritieken gelezen die' Van
Deyssel indertijd geschreven heeft over de romans
van een andere hoogleraar, dr. Jan ten Brink,
die ook wist wat goodwill was. En nu wij het toch
velen. Hij kan eraan zien hoe zacht onze zeden
geworden zijn, en welk lot hem gewacht had als
hij tusschen 1880 en '00 gepubliceerd had, inplaats
van Anno Domini 1035.
INDERDAAD, de tijden zijn wel zér ver
anderd, want dezelfde Lodewtfk van Deyssel
(neen, niet dezelfde, want hij werd inmiddels een
grijsaard . . . . ) schrijft thans de Introductie"
voor een lor als Sirocco" van Erik ten Werve*
nu deze toevallig niemand11 is, en dus moet profi
teren van de goodwill van een andere, beroemdere
naam. Inderdaad, op de aanbeveling van de oude
meester gaat men ook vandaag nóg een boek lezen.
Temeer als ook het onderwerp: Uit het leven
van een legionnair" eveneens trekt en goodwill
bezit. Want even interessant als het leven in de
Oost is ook het leven van de 'soldaten van het
Vreemdelingenlegioen in Noord- Afrika.
Maar eerstens is wat Erik ten Werve bier ten
beste geeft niets dan sentimenteel geteem van een
schooljongen; tweedens is dit alles onpersoonlijk,
conventioneel, slecht hollands ; derdens, nou ja ... ,
Terwijl de heer Gonggrijp ons de figuur van de
geweldigste Nimrod onder de
BinneniandseBestuurs-ambtenaren aannemelijk tracht te maken,
en in alle gevoeligheid des harten vertelt hoe de
controleur eerst een half dorp uitmoordt omdat
1) O. Gonggrijp: De blanke tijger, (Leopold,Den
Haag), Erik ten Werve: Sirocco, ( Allert de Lange,
Amsterdam)
men zijn vrouw en kind heeft omgebracht, om
daarna als godvrezend weldoener der mensheid
onder de inlanders te gaan leven, stelt de heer
ten Werve onze goedgelovigheid op een nog zwaar
dere proef, door te verklappen hoe een hollandse
snotteraar zijn meisje met een ander ziet vrijen
en daarna van-je-ras-ras-ras het vreemdelingen
legioen binnen huppelt. Zo olykjesweg, na een
paar lichte meisjes voor zware te hebben aange
zien .... Als alle Hollanders om een blauwtje zo
deden, mijn waarde heer, dan was het vreemde
lingenlegioen het grootste leger der aarde. Waarmee
ik overigens niets zeggen wil van het schone ge
slacht in den lande.
Vaak herlees ik Van Deyssel's kritieken, omdat.
ik steeds weer iets van hem leer. Het is een lust
om op hem voort te borduren, en zo vraag ik mij
thans af, wat hij in de goede oude tijd zou
gezegd hebben van een passage als deze, waarbij
het gaat over het eerste-beste italiaanse snoHetje:
Jij was te koop als een meubel, een huis of een
dier. Zoiets moet pijnlijk zijn!...."
Hoe lief zijn die puntjes; hoe zuiver-doortrild
dat pijnlijk".
Gaarne geloof ik aan de goede wil van een hele
boel mensen die zoetelieve boekjes schrijven. Men
kan gevoeglijk over hen zwijgen, en ze stil laten
begaan, net als de postzegelverzamelaars, de
duivenmelkers en de lieden die in de neus peuteren.
Maar goodwill en goede wil tezamen is teveel vnn
het goede. Daarvoor gaat iedere goedwilligheid
van de lezer op in het niet. Want dégoodwill
impliceert dat men met de goede wil alleen geen
genoegen meer behoeft te nemen. Altijd heeft de
lezer het recht waar voor zijn geld" te eben;
waar voor de tijd en de moeite die men non zo'n
boek besteedt op grond van.zijn goodwill.
Het bezwaar gaat dan ook niet tegen de reclame.
maar tegen de valse reclame. Tegen de speculatie
op andere dan interne kwaliteiten van een boek.
De naam die een schrijver zich met zijn werk ge
maakt heeft, behoort mede tot hetzelf? interne
kwaliteiten, want zijn persoonlijkheid is onaf
scheidelijk aan zijn werk verbonden. Maar het feit
dat hy een of ander gewichtig ambt bekleedt, of
zijn gezag van ergens anders vandaan haalt dan
uit de romans die hij schrijft, heeft niets te maken '
met zijn litteraire arbeid, kan hoogstens voor de
lezer aanleiding zijn, om de schrijver nog hogere
eisen te stellen, aangezien deze voorkennis zijn
verwachtingen hoger stemt.
Er is veel echte goode wil onder poëtiserende
en prozaïserende" (pardon!) lieden; maar er is
ook veel vèlse goodwill. De beide krachten heffen
elkaar op, en wat overblijft is van ecu totale onbe
nulligheid. Hetwelk zeggen wil: afgeleid van nul.
En met de factor nul krijgt men alleen nog
maar nieuwe nullen. In deze tijd van overpro
ductie ... dank u feestelijk!
OUD-STRIJDERS
MEN kan er zich enkel over verheugen, dat de
Oud-strijders van de vroeger vijandige natie»
behoefte krijgen elkaar te bezoeken en over het
behoud van den vrede te praten. Want zij zijn het,
die eigenlijk alleen begrip hebben van wat een oorlog
ia, de practici, die de kastanjes voor de nationalisten
?uit het vuur haalden en er voor een groot deel de
handen aan verbrandden. In het besef van deze
deskundigheid" willen zij tezamen confereeren, nu
weer nieuwe nationalisten bezig zijn nieuwe kastanjes
in het vttur te leggen, met de bekende gevolgen. Zij
willen die liefhebberij doen afschaffen, precies wetend,
, hoeveel pijn en ellende zij brengen moet aan al de
duizenden, die zelf nooit aan eenige kastanje dachten.
In zoover ia dit volmaakt in orde.
Maar als men leest welke oer-naïeve resoluties de
Internationale Conferentie van oud-strijders daar in
Parijs met algemeene stemmen" heeft aangenomen,
dan begrijpt men wel, dat deze actie ook al niets nie
mendal zal uitwerken. Er werd n.l.
,.een vernietigend oordeel uitgesproken over de
personen, die den oorlog hebben uitgelokt. Zij werden
vijanden genoemd van hun eigen land. Een andere
ref> lutie drong aan op de vestiging van vertrouwen
titsschen de volken door moreele ontwapening en door
troune eerbiediging van de internationale
overeenkomster. Wij zullen, aldus deze resolutie, de
verbieiding van onjuiste e» tendentieuze berichte»
verhindeten en er rooi u-aken, dat de nieuwe generaties worden
opgevoed in een geest van vrede en rechtvaardigheid.
l'ocrts wttd feu resolutie aangenomen van den
vclgcnden inhcud: De oud-strijders uenschen vrede
en veiligheid vcor hun land; zij zijn van oordeel, dat
een doeltreffende bepet king der bewapening eerste
rooi vaarde is voor een duurzamen vt ede en dal
gefchilten inoeltn votdcn voorgelegd aan een
scheidsgerecht, waarvan de uitspraken moeten woiden geiet- ?
biedigd. Ten sMte besluiten zijn in nauw contact met
elkaar te blijven." ?
Wat meenen deze practici van den oorlog" in de
rwcc praclijk van het huidig maatschappelijk leven
met zulke academische, idealistische, theoretische uit
spraken te kunnen uitvoeren? En wat begrijpen zij
eigenlijk van den toestand? Waren er personen",
die den oorlog hebben uitgelokt"?. En hoe vestigt"
men vertrouwen tusschen de volken door moreele
ontwapening" cm. in een maatschappij, icaar men.
elkaar gewapend bcloert om de laatste brokken
machtig te worden? Kwamen, ten slotte, al deze men~
schen bij elkaar alleen om platonisch te verklaren,
dat zij vrede en veiligheid voor hun land"
wenschen? Dat Kas nogal duidelijk. Waarom kwamen
zij anders tezamen? Men kan tegenover dit kinderlijk
gestamel uil twee verklaringen kiezen, die beide niet
erg hoopvol sijn. Of, dat de leiders dezer conferentie
bewust de imposante vergadering ad absurdum heb
bin geleid. Of, dat inderdaad de groote meerderheid
dezer helden nog geen politieke en sociale A van een
B kon onderscheiden en niet weet wat bijv. geld
kapitaal, wapenindustrie, militaire kosten voor ge
wicht in den schaal legger,. Maar dan is zulk een
enmcnkomst ook niet meer beduidend dan de dito's
door de ..V f r. voor Volkenbond en Vrede" of Kooit
meer oorlog" belegd en huiveringwekkend van
onnoozellicid. . F. C.
*Jt S\ S1* t fc. l r- rx r- r» i A t i r-%.
M O O l N E D E R LAN D : S tra n d ge n e u gt e n
------- - ~~
-------Teekening voor De Groene van Ch. Roelofsx
PAG. 7 DE GROENE No.3032