Historisch Archief 1877-1940
l\
tW«"»^o. 4t°flH^fhEW
Onberekenbaarheid der mode DE PARAPLU
EEN VOORSPELLING DIE NIET UITKWAM
H KT lijkt pas gist ei eu. dat de
modckouint; Poiret en andere
waarzeggers een lang eu ge
lukkig leven voorspelden aan «Ie twee
vorkige beeubekleediug als dames
dracht. In het jaar 2000, zeiden ze.
zal het mcnschdom. '/.onder aanzien
des persoons, in een uniform
rondloopen. hèmode is geen gril. door
dezen of genen aan een onwillige wereld
opgedrongen, maar de uitkomst van
een probleem des tijdf», dat zich op
logische wijze . ontwikkelt. Vandaar
de triomf van de pantalon. Het
geestesoog van .den verfijnden mode
ontwerper zag reeds eiudelooze drom
men colbertjes, grijs en grauw, een
sombere cavalcade, waarin de belang
rijkheid der persoonlijkheid en het
vreugdevol kleurcnspel verloren gin
gen, als in een mierennest. De teerling
was geworpen, de toekomst behoorde
ontegenzeggelijk aan de pantalon.
maar moesten ze allen over n kam
geschoren worden? Integendeel, hij
zou klecdingstukken scheppen zóó
gracieus van lijn, zóó prachtig van
kleurschakeering eu van zulke soepele
stoffen, dat ze de vrouw weer lust
zouden doen krijgen in de schoonheid
van dezen harmonieuzen opschik..
hij schiep en ruïneerde zich, deze zielige
meusch.
In het midden der vorige eeuw,
toen het costuum werd opgeblazen,
de crinolinen bolden als luchtballons
eu de bewegingen belemmerden, over
viel Mrs. Bloomers met een soort
harembroek de prude Engelsche socie
ty, die ze danig shockeerde. Haar
protest tegen de tirannie van de
hoepclrok werd in de music-halls
vroolgk bezongen:
Mrs. Bloomers, pure and bright,
Wears Turkish trousers day and night.
De vermetele en rijke beauty
kreeg heel wat navolging. Het gaf
een heel gefJadder in de duiventil
der voorwaartswillende jonge dames.
Boven: Het' eenvoudigste ftyama-model in
blauw linnen. Onder: Een uitlooper van de
harembroek In naturel-kleurig shantung.
Maar het succes bleek niel bestendig.
DU harombrookon. al werden zo Be
dragen, gingen telkens dieper schuil
ouder de volumineiise stolprokkcii.
verdwenen geleidelijk geheel uit het
gezicht. Alloon de naam hloomers"
bleef bestaan en werd toegevoegd
aan de terminologie van de mode.
een woord nog steeds gebruikt, maar
dan onkol voor onderklcoding. Het
was het ecnige woord dat mon schuch
ter durfde uiten, want het woord
broek" word niet getolereerd ih
beleefd gezelschap en alleen in uiter
sten nood sprak mon over
unmentionables".
Hiermede geraakte die episode voor
bij.
po verdoolde rok verscheen even
wel' niet in onze garderobe als een
vreemde eend in de byt. De zeer
korte rokken, die zoolang hoogt
vierden, hadden het oog gewend aan
het feit, dat we beenen bezaten,
aoms mooie beenen, ook weieens on
volmaakte en voor die bleken de
pyama's oen uitkomst, waarin men
aan het strand kou kuieren zonder
opzien te baren en toch meedeed aan
het vroolüke maskerade-idee. Daaren
boven slapen zelfs de meest conser
vatieven al jaren in pyama's.
Sportmeisjes gebruikten tweevorkige kleed ij
van allerlei slag, voor allerlei spelen,
ze droegen goedgetailleerde gespleten
rokken zelfs op de wandeling en in
de balzaal. Btf dat alles knikte do
heer der schepping welwillend eu
neerbuigend. Hoogstens zeiden ze
met een superieur air: dwaas vrouwtje
met haar modegrillen l
We waren dus goed op dreef om
langzamerhand het symbolische
kleedingstuk van het gezag te veroveren,
*» ongemerkt en steolsgowys. Toen kwam
Mariene Dietrich in haar zakelijk
colbert je en alles was verloren, zelfs
de eer, want de politie, om het zoo
maar te zeggen, zat haar dadelijk
achter de beenbekleedende vodden.
Het bleek teveel voor den bazigcu
Franschman. Wie had hier de broek
'aan? Hot was uit met de pret.
M a ia o u aont les pantalons d'antan?
Als uien nu vraagt in de groote
inodetempels of er geen jupcs-culottes,
divided-skirts, oftewel broekrokken
in hun collecties zijn, kijken ze rond
of. ze het in Keulen hooren donderen,
alsof er nooit zooiets heeft bestaan
en ze zich beleedigd voelen, dat
iemand hen van zooiets kan ver
denken.
? .;. ?' ? "".*?* ' .??/.?'
. Het feit is, dat onze modes, evenals
onze wetten steeds door het mannen*
dom z'ijövervaardigd en in het diepst
hunner zielen zien ze ons niet graag
in een broek en dat is de waarheid.
Behalve wanneer dévrijheid van
bewegen het wenscholijk maakt als
bij het paardrijden, of voor de winter
sport, wanneer iedereen in ski-tenue
loopt, vinden ze ons aantrekkelijker
in rokken en ze hebben geüjk. De
meeste vrouwen zien er ook meestal
ietwat potsierlijk uit in een pantalon.
We zijn er eenvoudigweg niet voor
gebouwd, en dit is nog belangrijker
als de vrouw zich waagt aan shorts*1.
Jonge meisjes, en dan nog wel slanke
deerntjes, zien er sportief en gracieus
uit in shorts", mits ze uitstekend
. van snit zijn, en het werkelijk korte
shorts" zijn. Allen die zich niet
geheel zeker voelen over de rechtheid
en perfectie harer beenen, vooral
degenen die zich al te mager of maar
in het minst mollig weten, is het ver
standig zich niet aan die korte kleedy
te wagen.. . ?
. EUNE MARE
ZIJN wij zou oppervlakkig als
IIU'II Wel OlMJS XI'J{t. U'gl'llWOOI"
dig?
/ij u wij indurdmid %uu onverschil
lig? Hullen we alk'im maar aan achter
alk- uicmvighedeu onder de
opzweepende leuxi»: Tempo, tempo J"
Ni« t tillt'en. Ka hun' is het onnoo/.elr
hulenigji» van «en paraplu om te
7A'U, dat t*r nog een levende
<???derheid is onder menseheii.
%*
1)«? vrouw Ui kweatie was mini vijf
tig, al zag men haar dat uu-t aau. '/.«?
was «'«'u dior typi« van onxeii tijd, die
elieerseht t-n welgemanierd v.ijn en
naar wie men gruug kijkt. Mam* op
dii'U specialen middag WUB ae een
tikje ? bedroefd: ze had een nieuwe
paraplu verloren.
Lieve mevrouw, er /.iju duizenden
paraplu's in de wereld", zei een luch
tig jong vrouwtje, die het vernam.
Zeker i" wiuj het glimlachend ge*
geven antwoord. Maar op iniju jaren
zgn' schenkers van cadeautjes niet zóó
overvloedig meer. Die. paraplu was
een cadeautje van myu zoun. Ik zuu
hel niet prettig vinden als hij moest
denkeu, dat ik er onverschillig mee
was geweest Wat zal ik doen?"
Nét zoo'n paraplu koopen", \\UH
het onmiddellijke antwoord van het
luchthartige vrouwtje dat, als typisch
kind van huur ttfd, ongelooflijk prak*
tisch was. Tenminste, als het een
model was dat gemakkelijk te vin
den is r
O, ja. Uer-couservatiei'J Ik zal het
dadelijk doen. Als ik me niet vergif*.
miste mijn zoon de 'plu gister al uit
den standaard...."
Zo ging en het jonge vrouwtje dacht
over haar na met een gevoel van
waardeeriug, dat ze zelden, aan iemand
spendeerde: de ander was gracieus en
er was geen enkele materieel? reden
voor haar bevreesd te zijn, dat men
haar voortaan geen cadeautjes meer
zou gevea. Maar ze was een vrouw
van traditie, van de fijne traditie, die
wil,, dut we een ander niet grieven met
uitingen van achteloosheid voor het-.
geen die.ander ons schonk. Ze wus
vüttig en in evenwicht l
Hoeveel vrouwen van vijftig J///' '?»
evenwicht en bijgevolg gelukkig?
Weinigen.
Ue meesten hebben geeu rust kun
nen vinden, die haar een houding geelt
eu laat zijn wat we waren toun '/.<?
twintig of dertig waren: onzeker en
weifelend; niet wetend wat ze moeten
betreuren: hetgeen ze deden of het
geen ze lieten. o drijven voort op den
stroom der omstandigheden en, in een
tijd, die doet of nj de uienscheu lauj.
jong laat, gedragen ze zich als jeugd i
gen; lakken nagels eu verven tnorideu:
zingen juzz-schlagcrs en verliezen con
tact met de diepere eu cssentieclciv
ouderstroorningeti van het leven. Zij
hebben geen tijd voorde kleine
teeOe»dei heden en de kleine uitingen van
tact, die wij/eti op grootu gemoudsru.-4
eu groote '/.eltcontrólc. . .'
Do dame van vijttig ging heen e»<
kocht ecu nieuwe paraplu, precies p
lijk aau de verlorene. Ku toeu ze timi->
kwam en haar in den parapluhak wild»
zetten, zag ze, dat daa«.' óók ecu nieuw»:.
paraplu stond.. precies gelijk aau d*'
verlorene. Ze wilde naar haar kann-i
di aveu met haar exemplaar om dat
snel pp te bergen, t oei *e op de trap
haar zoon in de armen liep.
Ujj'glimlachte van<de 'plu natu-haai
eu zij glimlachte van de 'plu in den
paraplubuk naa** hem.
Lieve moeder^ u wét het toch:
U uevêr ruius, bui it pours"......
Ze hield011 von elkaar eil ze begrepen
elkaar volmaakt. Kn ze hadden er
weinig woordtin voor noudig.
, . KRK,'.\
Verplaatsbaar
middenlicht
H KT is niet- uit nieuwsgierigheid.
dat wij tegenwoordig graag de
eettafel bij het raam plaatsen.
Wij zoeken lul licht en bovondien
blijft de kamer belangrijk ruimer als
niet het middengedeelte van het ver
trek wordt ingenomen door de
eettafelgroep. Nog een voordeel is hot
gevolg van de afwijkende opstelling:
de deuren van buffet of'dressoir zijn
geheel open te zetten zonder dat er
wrijvingspunten ontstaan tusschen de
menschen om de tafel en de
buffetdeurtjes. Eerlijkheidshalve dienen wij
enkele moeilijkheden, die het gevolg
zijn van de gewijzigde
meubelgroeppernuj, onder de oogen te zien. De
htucadoor heeft zeer eigenwijs en
yolkomeu ongemotiveerd in het midden
vnn de kamer tegen het plafond er»n
inedaillon geplakt; vaak heeft do gas
fitter in dit ronde stucperkje ccn eind
gasbuis geplant eindigend in een haak,
waarschijnlijk met de goede bedoeling
dat hier de lamp aangehangen kan
worden. Noch het stueperkjo. noch de
gnspijp %jjn gewenscht, do«r wij zelf
.willen bepalen waar wij de lamp plaat
sen en daar moderne lampen niet op
gehangen worden aan een haak. maar
meestal geschroefd tegen tegels in
lul plafond.
De gaspijp kan verwijderd worden
?.!'::?r de vloer van de etage erboven te
npenen; i? dit moeilijk, dan kan de
pijp met een kort ijzerzaagje vlak
onder het plafond geamputeerd wor
den. Het stucperkje is nog gemakke
lijker af te steken, maar een lidtccken
blijft, tot op een goeden dag het
gehoele plafond opnieuw gewit of ge
schilderd wordt. Als wij echter de
lamp boven de tafel bij het raam heb*
ben aangebracht en do tafel wordt
uitgeschoven, teneinde een grooter
oppervlak te krijgen voor buiten
gewone gasten, dient de lamp ver
schuifbaar te zijn, daar anders de lamp
niet meer in het midden boven de
tafel hangt. .Onze afbeelding toont
hoe met behulp van een stang, die
tegen het plafond is geschroefd de
lamp glijden kan; het snoer kan ge
borgen worden in een opwind-huls
met. veer, waardoor het snoer zichzelf
oprolt en uitglijdt. PAUL BROMBERG
Weet U, wat ik prettig vind ?
Dar Mammie al mijn Meertjes in Persil
wascht! Want daardoor blijft alles zóó
zachr en soepel, dat ik nooit last heb
van schrijnen en me altijd even
behaag'lijk voel.
Ook mijn zijden of wollen jurkjes
wascht Mammie altijd met Persil. Ik
zie er dan ook altijd even netjes en
helder uit.
Persil
Persil
E. Ottermann & Cos Handel Mij. N. V., Armterdam - Fabriek te Jutphjjs bij Ulrecht
DE NIEUWSTE ELECTRISCHE
KOELKAST
MET GROOTE BEWAARRUIMTE
TEGEN PRIJZEN ONDER IEDERS BEREIK
(van f190.?af)
N.V. Electrotechnlsche en Industrleele Mij.
GROEN E VELD & Co.
Amsterdam-C. - Kerkstraat 158 - Tel. 3B058
retKEN
KASTJE
L9LAOEN1
19.
501
kOUDE HOOGSTR.1
norna
voor gevoelige huid.
Om ZKKMKKUW-ftKRIK
? Itm i* ttttt» |*(4« kt«kh«*4*l t«rbr||k**r
VAN IOGHUH UATUUt ? IMMVM ? KV. (UVMt
LANDHUISJE
goed gemeub. 5 a O bedden, w. en k.
str. w., v. en a. tuin, geh. vrij te
Heemstede, btf bosch en water, dicht
bij tr. Zandvoort, te huur voor pl.m.
f 150.-, voor ongev. 3 weken vanaf
i 10 Aug'. Br. Gr. A'dammer No. 5120.
GEVRAAGD
prijsopgave jaargangen GROENE
AMSTERDAMMER
1911 -I»I2- 1913
Brieven franco Me j. Schade»
Statenbolwerk S.Haarlem.
moog' de zomerzon blaak'ren en zind Yen,
maakt u op u» vrouw en uw kind Ven.
liliom" van fritz lang!
en dus zij uw gang
naar de uitkijk" en geen hitte zal u hlndVen.
PAG. 12 OE GROENE No. 3032
PAG. 13 Di GROENE N» 3032