De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 20 juli pagina 3

20 juli 1935 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

m »<> I f ? * ' n t er vi e v niet e en p en s. m o t ik e l a a r Een onzer'medewerkers had het voorrecht een langdurig onderhoud te Parijs te mogen hebben met den vertegenwoordiger van een van die kooplieden des doods" 'die in het ItaliaanschAbessijnsche conflict in de eerste plaats een ge* legenheld zien om goede zaken te doen. Wat deze vertelde werpt een scherp licht op den huidige internationalen toestand. DE heer B. O'Donnel is officieel exportmanagor van de V.ictor Talking Machines Corporation, een Amerikaansche grammophoonmaatschappij. die ook bureaumachines vervaardigt, zoo* als althans in zijn prospect! staat. In werke lijkheid handelt hij echter noch in grammophoons. noch in schrijfmachines. In werkelijkheid is de V.T.M.-Corporation vermoedelijk louter de dek mantel voor een groote Amerikaanscho holding* company met een kapitaal van 250 millioen dollar, die in heel andere /aken handel drijft, en tof welker aandeelhouders o.a. ook Rockefelier en Sir Bas Zaharoff behaoren. R. O'Donnel-is afkomst*' uit Texas. Hij heeft echter veel moer weg van een Argentijn of Brazi liaan. Donker als een Zuiderling; blijkbaar met een flinke portie bloed van een ander ra» in de aderen. Hij spreekt Engelsen. Fransch, Spaansch, Itali aansch, Poolsch en Duitsoh, alles even vloeiend. Hij bezit.vijf passen, op verschillende namen afgoge ven, alle uitgereikt en geautoriseerd door de Amer;* kaansche autoriteiten. Geen dezer pas?en is valscli. Ik trof hem aan een in hotel te Parijs. Hij her innert zich nog levendig-onze laatste ontmoeting in Hotel Röse te Wicsbadon, waar toevallig juist ook Sir Hehry Deterding voor een kuur verblijf hield. Ik leid het gesprek op' Abessynië. ?«. ' Zijn er in Abessyniëzaken te doen? Ik heb mij laten vertellen, dat de menschen daar niet direct in .het geld zwommen.. <?." = ? Ach kom, voor mijn artikelen is er altijd geld. n bovendien gaat het niet meer op ook. U weet misschieriv dat de. Bank van Abessyniëmet Egyp tisch kapitaal werd opgericht. Goed, maar dit kapitaal is thans geheel terugbetaald. De voor-? naamste aandeelhouders van de Bank van Abes syniëzijn thans de heef van den Negus, prins Lid j Araya Abab. en de Abessynische grootindustrieel Sumioka- te Tokio, achter wi?n de Japansche ban* ken staan'die indertijd de concessie-aanvragen hebben gefinancierd. Die linden weten, dat er in* een Italiaansch Abessyniëvoor hen geen zijde meer ?te spinnen zal zijn, en zien daarom niet op een . NT'. K^ 3f ?*?-;» ^ v -f* i-r ? ,: v*"*üi''«si duitje. Als Abessyniëwapens koopt, betaalt Japan do. cheques. De eenvoudigste, natuurlijkste /aak ter wereld...." Is de zaak loonend?" Dubbel en dwars! Het Abessynische leper telt met de op het oogenblik onder de wapons staande reserves ruim 300.000 man. Nauwelijks drie jaar geleden bezat dit leger uitsluitend wapenen en vlieg tuigen van een absoluut verouderd type. Sindsdien is er heel wat veranderd. Een soldaat met een Snydersgewecr zou thans in Abessyniëeen even dwaas figuur slaan als hier in Parijs een dame met een toilet van het vorige seizoen. En de menschen be talen. Een I*?e-Motford of Mauser-geweer brengt ruim 80 pond op. Voor twee jaar betaalde men er zelfs nog 50 voor, maar daarvoor is thans de con currentie te pcherp geworden. Krupp en Vickers ? drukken de prijzen. Het wemelt in Addis Abeba van agenten van vru'wel alle proote bewapeningsfabricken. En dun moet men bescheiden zjjn...." ,.De Japanners zijn zeker nog goedkooper?" Neen. De transportkosten zijn te groot. Het bedrijf is niet loonend, on Mitsui heeft het dan ook inderdaad reeds opgegeven. De Japansche leveran ties zijn minimaal. Meer last veroorzaken de Duitschers. De beide Duitschc agenten Steffens en Bassewitz onderbieden eiken redelijken prijs. Zij had den aanvankelijk groot succes, want de hofapotheker van den Negus, Walter Znhn. is een Duitscher, en u kunt zich voorstellen, dat hij hen naar ver mogen protegeerdo. Maar thans zijn zij hors de concours. De Abessyniërs '/.ijn niet dom genoeg meer om niet te bemerken, dat do Duitsche agenten hun voor duur geld verouderd materiaal wilden aansmeren. Ziehier...."'?- hij schuift een paar teekeningon over de tafel?..dat is Bethleheiu Steel fabrikaat: snelvuurgosclmt. op draaibaar voetstuk, gemonteerd op rupsbanden; wigvormigo bloksluitirig met geheel automatische munitievoorziening, kaliber 5,05/35; 22 schoten per minuut: \vaterkoeling; het ideale gesehut voor den oorlog in de bergen. En hier deze nieuwe 15 cm granaten. En hier de nieuwe Pittsburg-Federal-gasbomnicn. die de Abessyniërs bijkans met hun gewicht in goud ,betalen. Daar kunnen do anderen eenvoudig niet tegenop.", Ongelooflijk, de/e vooruitgang in hot donkerste Afrika.'", O'Donnel negeert, deze lichte ironie/ Dat is nog niets, Men heeft niet alleen dit; men heelt ook-tank? en vliegtuigen en bacteriën. Ook in andere opzichten marcheert de Europcesche beschaving met reuzenschrcden hot land binhen." Ik moet ronduit' zeggen, dat dit alles mij tot ' dusver niet bekend was. Maar hebt u geen moei lijkheden mét den invoer $ Ik'bedoel, df Italianen zullen toch wol drommels goed opletten. En r de transporton in Djibouti gearriveerd zyn..»." Ddt was vroeger, nVijn waarde l Thans gaat geen enkele patroon meer pver Djibouti. De Fran-1 PAG. 4 DE GROENE Ne. 3033 schen nemen de neutraliteit uiterst serieus op; tegen hun kustbewakingsdienst .is niets te beginnen. Thans gaan de transporten niet meer naar Djibouti. doch naar Djidda of zelfs naar Maskat. Daar hobton de Europeanen niets te vertellen, en daar noi mi Talata de waar over. Van daar gaat het in kl» n< dau's naar Tadjoura, dat weliswaar formeel on-lor Fransch protectoraat staat, maar welks sultan ?/??ei bevriend is met Addis Abeba, on waar do recht PU van Frankrijk uu eenmaal van louter forme-lei. aard zijn. Van Tadjoura uit nomen kame-lkimvanen de transporten over en, brengen ze. /oiuln; over Engelsen, Fransch of Italiaanych ge:»ie l t» komen, veilig naar hun plaats van best»mnting. Het is eenigszins omslachtig en tijdrooveiul, waar veilig. Bovendien worden bijzonder kostbar» transporten zorgvuldig gecamoufleerd. Zoo loef' Talata onlangs een zending hydraulische pompen ingevoerd, die in werkelijkheid uitstekend g<-mas keerde Gatlingkanonnen waren. Ik kun u dit rustig vertellen, omdat iedere .truc uit priucip,? slechts eenmaal wordt toegepast, en d> m-thod-.* van geval tot geval wisselt. U ziet; dus, 'lat «T van risico nauwelijks sprake is." , Hangt uw bezoek aan Parijs met d. ze -Mngeu samen?" Ja en neen, want ik ben hier niet geshag-1. Het ging om gas. Ik vlieg dan opk vanavond verder naar Londen en vandaar overmorgen naar Addis Ab*-ba." Nog een laatste vraag, gelooft u, dat h« i tul oen oorlog zal komen?'* Neen. Italiëzal een zoo gunstig mogelijk ronv promis zien te bereiken, en daarmede zal d$ -/aak voorloopig afgedaan zijn. Het eene is mij cven.oc«l als het andere: mrjn zaken zullen er in goen p-val onder lijden...." : " Dat wil ik giviag van hom aannemen.;.;.*- ?*. .-,,'' ERNST KJllllinMIIIIIIIIIIIIIIMIIIMttllinillllllllMIMIIIIttllllMIIMMIIIIHIMIMIIMIIIIIIIIIIINIIIIIfnH S ? ? .-' ? '? , - ; :''?,.'? ? '? l j Confrontatie noodzakelijk fff de mededcelingcn der ooggetuigen van <le ramp der Kwilèslaart" treffen^ wijdcbizptuterheid aan,dal de piloot Silberstein nog devoot ruit stukgestagen heeft, om zich te redden, ntlt verkldring van den heer Plestnan aan de vertegen woordigers der perêtreffen toij de verklaring aan van een vaststelling, door de beidet doctoren, ditt de slachtoffers zijn omgekomen door de botsing* van het vliegtuig tegen den grond. De heer Ple* nian voegde aan dieiverklaring loc, dal rlc familie leden der'slachtoffers getroost zijn door d wetenJ 'schap, dat de slachtoffers overleden waren voor tl( f brand in \het vliegtuig ti,itbrak. > | Deze troost, door barmhartige medici gegeven, i» i aan de familieleden der slachtoffers door onbartnI ' ' '. , ' ' .1. ', ??'?' '???*, nillHIIIIIMIIIIIIMIIIIIIMIIIIIIItlllHIMIinilllMllllltlllllllllllMIIHIIIIIIIMIJIIIIinilllltllp M r S' IE i f j r ?* ,,!». VCIIWWI ?!«.'* «»v.. » ROTTERDAM IN NOOD Om het behoud van het havenbedrijf De concurrenten DEN eenvoudigen toerist zelfs valt hut ver schil dadelijk op. Antwerpen: havenstad met uitgebreide spoorwegemplacementen, diu de koopmahswarcn van en naar het achterland opvangen tor lading en lossing in do zeeschepen; Rotterdam: het machtige havencomplex aan don riviermond, waar de zoovaart aannluit up do binnenvaart, die tot vér in West-Europa don goederenstroom draagt langs óéu weg: do Hgn. Deze t wee. havensteden hebben ieder haar eigen functie in het goederenverkeer van n der dirlitstbevolkto wereldcoutra. Antwoipen: toegangspoort vnn Belgiëen Noord-Frankrijk, daarmede ver bonden door oen dicht spoorwegnet, tmvemlitm nationale haven en koopmanastad van België, in y.ich voroenigend do funotieH, «lie d«» Auwtojilainschc on Kottordaniselio liavens ieder afzonder. lijk in hot Nodcrlandsch economisch bestel hebben. Kotterdam: natuurlijk ook als haven diensten bewijzend aan ons land, maar lo'rli in «Ie eei-ste plaats doorvoorhn ven voor het aditer-land buUen de gfen/.en. Het goheoliv Hijngeliieil .'tuet alle daarop aangesloten oentm zijn natuurlijk eindpunt aan den Maasmoiul. Daarin ligt y.xvakle: een eigen handel, zooals in Amsterdam en Antwerpen, U hier alleen opgebloeid 'voor zoover er \Vrl»n n«l bestond mot de eigen .functie van Do meeste takken van Iiantlel en iiulusti-'n- in Kotterdnm on /.ijn omgeving -zijn «Is het wa'r«aangegroeid aan liet liaveiiverkeer. Hierin ligt * het verschil tiiHsdien het AiustiM-ilainselie hi>ilrijfsleven en dat van tien .Maasmoml. (iriiiitfinliM-ls is do AiiiHtefdainsfht* liavcii. evenals «Ie Antwi-rj»«tehc, de dienaresse van een trotsehi-n. "/.olfstnndigeii handel en oen vrijwel nationale industrie: maar Imvondien heeft Antwerpen een tnmsituverki^*!' naar vér over do Belgisehe grenxen. in ilen beginne , langs tnlloozo spoorwegverbindinp-u met N<"»i'«lKrunkrijk. Zwitserland ou Wo.st-Diiitsfhlainl'. n'taar allengs uitgroeiend door middel van de himn-nsehoopvaart langs don ouden vaarweg tol een belangrijk Itijiiverkoei-. 'Zoo ontmoette Hotter* dam na don wereldoorlog ia zijn arhtvrlaml IM«'<T ??u nivcr iU* gevaarlijke eoiunuTent : de haven van Antwerpen. ' In onvoordvvllger ponitte STELSELMATIG werkte Belgiëaan den opbouw van Antwerpen* Hijnverkoer. In l D l S wist hel vrijstelling voor -zijn lm ven» te verkrijgen van ?iurtaxes d'ontrepot. oen door Frankrijk op alle niet-Europeesche en volo Europeesche goederen eheven invoerrecht, («evolg was niet alleen; da v > ?Ie voor Frankrijk bestemde goederen verscheept worden over Antwerpen, maa'r tevens, dat Hot'terdam het transitovervoer mïst van goederen. welker bestemming tijdens hot transport stroom opwaarts nog niet vaststaat. De Maasstad leed hierdoor reeds een gevoelig verlies. De Belgische overheid- Versterkte boven dien Antwerpen*, positie als Kijnliavon door het instellen, van een vrijen sleepdicnst op het traject Vntwerpen-Dordrecht, waardoor de natuurlijke voorsprong, welke Kotterdam in het Rijnvorkeer «>p de Scheldestad had. werd verkort. Tenslotte om het. verse, h H in vrachtprijs tusschen Uotterdani on Belgische; havens na«r hot Rijn?*"*>'"?* "olledig te ovefbl'Uggeti k'end'' do HelgiseheHegeering op j .September 102» premies toe, die , ' i ?.-''' - . . 'iiiitiiiiMMiiiiiMiiiiiiiiiiiiuniHuniiiiiiiiiiMiiiiMiiiiiHiiiiiiiiniiiuiiiiHyiiiiiiiiiiii liartign oitggetuigcn ontroofd, Want hullen de familie van tien heer Silbcrstcin icaarde hecht aan '.ictuigcnvérklurinffen, dan is zij niet getroost door '.'c medische tuslimonia, <lan stelt zij vast, -dat de lieer SObcrst f in nog tegen de ruiten klokte, dun niet door de aanraking met den bodem Jx gr?lood. :-t Wij- gcloovcn natuurlijk onvoorwaardelijk de medici. Maar wij stellen daarbij den cisch^ dat »«*o spoedig mogelijk een onderzoek naar de geest' Hmiogcns der getuigen tcordc ingesteld. Hun >'erklaringcn en die van de medici, die den heer Mesman zijn tncdedeeling in den mond gaven, '?zijn lijnrecht met elkaar in strijd. In deze zaak, die het heeie land in beroering bracht, lijkt cörtfrontqtie va.n getuigen en deskungeboden! , ' , """tlllMIMIIinMIIIMMliMlinlMHMMMIIIHIIIIMMIII IIMMMMIIMIIIIIiniHIIIMIItMMIMMIMliT geleidelijk over moer ou meer soorten van vervoer worden uitgebreid, De goederenstroom van het Transitoverkeor zoukt niet meer don vciligsten en natuurlijksten weg. Hu loopt over do plaatsen van den minst financicclen weerstand. Du kosten zijn drieorlei: van zeevaart tot haven, havenonkosten, vun haven tot binnenland. Do zeevaarder op Antwerpen en Rotterdam , betaalt, voor hy aan do haven meert, loodsgeld. Deze kosten zijn van sterken invloed op do keuze van aanloophaven on vooral hot schip, dat in boido havens enkele honderden tonnen goeds te lossen of in te uomon hooft, zal bij voorkeur die havens aanloopen, waar do loodsgelden het geringst zijn. T)o Belgische (oodsgeldon, dio ondanks de moeilijke loodsing over de Schelde tot nog toe slechts oen fractie vormen van de Nodorlandscho, hebben don t enden/, liot xooverkoer naar Antwerpen te lokken. Do kosten van hot goederenvervoer van den U ijn naar do Zeehavens zijn voor don continen talen vorvraehter belangrijker dan do loodsgeldon «Ut zijn voor «Ion zeevervoerder. Door den vrijen sleepdiensl van en naar Dordrecht, do vrijstelling dersurtaxesd'entrepot on ni^t hot minst do Mijnvaartpremies,-allo drio bodoeld als inkorting van ItottordaniK voorsprong, wist Antwerpen een belangrijk deel van liet Kijnverkeor tot zich te ?trekken. 'Bedenkt' UK-U daarby nog d« veelvuldige!eii gedifferentieerder mogelijkheid van rtf- on aanvaartuti «Ier zeeseliepen. dio. Antwerpen biedt. dan is het duidelijk, dat tot in <k- lente van UM~* U<itt<-r<lam slecht« met moeite zich wist te hand haven. D»» coiictiiTfiitii'strijd tufssrlieii beido centra was omstreeks di«-n tijd verplaatst imar do havens /.«?|f. In v. ij 11 eigim havengebied vocht Itutu-rdatn 1 ilen'lnatsten strijd niet Antwerpen uit. PI- derde ??n voornaamste fac^nr in de transito-onkoston; o"ie van overslag n ojislair. was nosj in het voordeel van de Maasstad. óf sneller. In zijn machtige outillage en voortref felijke behandeling der goederen ter plaatse had de Hotterdamscho haven een krachtig bolwerk togen ledere concurrentie. Wat hier geboden werd was zijn prijs ten volle waard; hierdoor on hierdoor alloen ging veel transitoverkcor nog zrjti ouden beproefden weg over het havengebied van den Maasmond. Totdat de devaluatie van de Belga ook hier con bros sloeg I>o verdediging NIET ten onrechte kwam Rotterdam in rep en roer. Onder leiding van den burgemeester wondde een deputatie zich tot de landsregeering. Drieledig is do gevraagde steun, zich aanpassend aan de drlcledighcld'dor transito-onkoston. ' In het midden het ter beschikking stellen van middelen tot het geven eener valuta-compensatie op de geheven kadogolden en gevorderde huur voor kadoterroinon, evenredig aan de waardeverminde ringvan do Bolga; dit als tegenhanger togen do door do devaluatie verminderde plaatskosten te Ant werpen. Op de zijvleugels der transitokoston: een Rijnvaart premie, zooals die aan de Belgische Rijn vaart is toegekend eenerzrjds, anderzijds vcrla'ging u>r loodsgelden tot het Belgische peil. Tot dezen laatsten maatregel zal de regcering na verkregen goedkeuring van het parlement gpneigd zijn over te gaan. Hoe belangrijk ook en dankbaar in Rotterdam aanvaard, zal de lootisgeldverlaging alleen niet de hulp brengen die noodig is.'Om hot transitoverkeer te behc"H«»n is moor noodig. Als n geheel en in een onverbreekbaar zijn de aangevraagde steunmaatregelen te wen. Zonder n der drie hebben de beide een effect van geringe beteekenis. Te l valt bovendien, dat deze steun gevraa? tijdelijke maatregel. Tweeërlei is immers het doel: 1. Rotter op hot kostenniveau te brengen, waaro». zonder concurrentie mot het kunstmatig van wnponen voorziene Antwerpen mogelijk is en, 2. daardoor te bereiken, dot met de Zuidelijke rivale op voet van gelijkheid kan worden onderhandeld om tot afbakening van beider belangensfeer te komen. Op deze wijze alleen is behoud van hot Wotterdnmsche havenbedrijf mogelijk. Mn. A. DE JONCS WSSN. TIJDGENOOTEN - Hoera, de kermis is in 't land! lMktmn| voor L»« Oro«n« VMI PAG. S DE GROENE No. 3033

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl