Historisch Archief 1877-1940
Slot Nijenrode: door de romen wooft
de zomerwind d/e het woter in de
slotgracht even rimpelt en het zilveren
spinneweb zacht beweegt.... Zijn wij
werkelijk in de twintigste eeuw?
<ASTÉEL NIJENRODE
. Thans lustslot voor iedereen
Prof. Dr. W. VOGELSANG
IS het soms niet alsof in onzen tijd van
snel verkeer ook de Nederlander,
maar heel zeker de argeldoze vreem
deling de meer intieme, echt Neder
landsche schoonheden van de Vecht
lichtelijk verwaarloost ? Heel die van
ouds icoo geliefde streek, waar welge
stelde bewoners van Utrecht en Am
sterdam zoo lang hun landhuizen
hebben gebouwd of liever waar zg'
in de tweede helft der 17e en gedurende
de 18e eeuw hun massieve stads
woningen pompeuzer en meer geïso-,
eerd plachten t« verdubbelen, is meer
en meer geworden tot een aardigen
doorgang naar de wat hooger gelegen,
boschrijkcr gedeelten aan den heide
rand en op de Velwve.De conventioneele
fantazie van de groot e menigte omtrent
natuurschoon wint het hu eenmaal.
Zeker, de bussen, de particuliere
wagens, helaas ? ook zware vracht
auto's snorren eri hobbelen in
eindelooze reeks langs den wat- nauwou
kronkelenden hoofdweg, tusschen de
donkere, hooge iepen. Maar de be
zoeker ziet er uit zijn portierraampje
op reis naar elders als hij zich voelt,
de oude Heerlijkheden" nog wel
liggen in hun lommerrijke parken,
achter hun zonlichtbeplektc gazons,
maar hij wijdt er geen aandacht meer
aan. Hij noteert ze terloops, zooals
wij zooveel meer en meer terloops"
en van verre doen.
Hij kent of onthoudt nog maar een
enkelen naam, verheugt zich, in den
zwenk van het voorbljclraaicn, een
oogwenk over een of ander
rijkgesmeed, met vergulde krullettcrs
.gesierd, door steenen posten geflan
keerd hek en draagt straks weinig
mee. Hij haast zich of men haast
hem verder.
En zeker een der merkwaardigste
van die oude bezittingen, het kasteel
Nijenrode met zijn omgeving, leek
na te korte jaren cener onverwachte
glorie, ook alwoer te verzinken in
de vergetelheid van een stillen en
gestagen achteruitgang: een nieuwe
periode van verval scheen aan te
breken, na die van do tweede helft
der 10e eeuw, die ons weinig meer had
overgelaten van de schoonheid, die
wij uit oude prenten, uit de schilde
ryen van Salomon van Ituysdael en
J. van der Houden, nog konden
reconstruccren. En toch was juist dit
Nijenrode, wat de vorige eigenaar
en herschepper zoo juist heeft ge
voeld, een der zeer zeldzame monu
menten aan de Vecht waar nog
andere, rijkere herinneringen aan zijn
verbonden dan aan die, altijd statige,
maar in haar talrijke manifestaties
uiteraard wat monotone welvaart van
10de en 18de oeuwsche deftige koop
lieden en hun in ambten en waardig
heden terecht gekomen afstamme
lingen. Hier toch is, voor wie iets van
de geschiedenis weet, ook nog een
waas van de romantiek onzer
Nederlandschc Middeleeuwen; van clie ro
mantiek die men terecht moge weren
uit de kritisch-historischc wetenschap,
maar die voor het leven en het
acsthetisch genot hnor aantrekkelijk
heid en haar recht van bestaan nooit
zal verliezen.
Daarom alleen al is het, dunkt ons,
van groot belang voor de gemeente
waartoe Nijonroilo behoort, voor
Hreukelcn dus, maar ook voor Utrecht on
Amsterdam en voor geheel Neder
land en vooral voor don vreemdeling
dlo door ons land t rokt, dat or oen
middel is gevonden om dit merk
waardig monument oen bestemming
te geven, die hot tenminste voor
oni'.on tijd een kans schenkt om te
worden bezien en gokond. Kon be
stemming waardoor het gemakkelijk
toegankelijk wordt en de moeite loont.
Nü'enrudo is thans wel goon Museum
in 's land» bezit, maar hot is ook geen
als monument gcvaor loópendc en
ontoegankelijke particuliere woning,
wat er in te zien is moge, zoovor liet
roerende goederen zijn, handelsobject
kunnen hoeten, oen winkel, een show
room met schilderachtig allegaartje is
er waarlijk niet in terecht gekomen.
Het oude slot i» een buitengewone
omlijsting, waarin do welbekende en
op bijzondere manier geleide kunst
handel Goudstikker uitstekende kunst
werken en merkwaardige oudheden
uit den rijken voorraad zóó heeft
weten bijeen te zetten, dat zoowel het
gebouw als de tentoongestelde voor
werpen er grootelijks bij winnen.
Er is hier een pakkend geheel ver
kregen, zonder dat men heeft getracht
te historiseeren. Men heeft met voor
treffelijk' resultaat, .gestreefd naar
harmonie tusschen de meubelen, schil
derijen, de gereedschappen, beeld
houwwerken en tapijten aan den
nen, met de wanden, vloeren, zol
deringen, betimmeringen en
schoorsteenen, ramen en deurkozijnen, die
men er vond aan den anderen kant.
Nergens is gezocht naar de steeds
ijdel gebleken verwezenlijking van de
fictie, de panopticumachtige illuzie
dat dit alles te eeniger tijd zóó
geweest zou kunnen zijn.
Paedagogischc historische plichten die andere
Musea, in streng schoolschen zin,
meenden te moeten vervullen, waren
, hier niet aan de orde, noch kon iemand
ze eischen. 'Er zy'n doodeenvoudig
mooie, kloeke dingen, die vaak chrono
logisch gesproken zekere gemeenschap
van stijl vertegenwoordigen, goed
bijeengebracht in op zich zelf mooie,
aangenaam aandoende, meestal goed
dat wil niet steeds zeggen zoo sterk
mogelijk verlichte vertrekken.
Zoowel Nederlandsche als
Italiaansche, Fransche, Duitsche en
Boheemsche kunstwerken vindt men hier.
Maar keuze en plaatsing waarborgen
ons overal de harmonie van het geheel.
Dat het verband van tijd, zelfs ruim
genomen, meestal veel sterker is dan
de totale saamhoorigheid komt hier
overal duidelijk uit. Maar ook daarvan
is gcon principe gemaakt. In de 17e
eeuwsche witte hal, waar reeds de
vorige vour het herstel van Nijenrode
met zooveel liefde en talent strijdende
eigenaar ao mooicn, maar veel oude
ren schoorsteen had doen plaatsen,
hangen thans werken van Cranach,
van Faber, van Ambrosius Benson,
van Jacob Cornelisz en anderen en zij
hangen er perfect J Het geheel, met
do 10e eeuwsche Italiaansche tafel
in het midden, doet hot"; niet his
torisch, maar aesthotisch. Hier is
' slechts gewerkt volgens dat wonder
baarlijk recept dat niet is tp
codific. eren en dat daarom helaas ook niet
kan worden doorgegeven en dat men
..g joden smaak" pleegt te noemen.
Nog een ander curiosum biedt het
kasteel zelf: het in Middeleeuwsch
karakter opgetrokken gedeelte, de
volgens eenige oude gegevens bijna
geheel nieuw gebouwde groote
hoek. toren. Ik weet dat wij hier een teer
punt raken.'Men heeft in onze dagen
zooveel getheoretiseerd over restau
ratie van oude gebouwen. Maar ik
meen in dit geval te mogen zeggen,
dat ook juist dit deel dat de heer
M. Onnes in zijn enthousiasme voor
het herstel van dit kasteel heeft doen
verrijzen, van groot belang is en
ware het slechts voor een later te
schrijven geschiedenis over de be
ginselen en de praktijk van het
restaurceren. In dit brok toch heeft een
onzer aller bekwaamste specialisten op
, dit gebied, de heer van Hee^wijk
getoond wat men, bezijden' de
convëntioneel*rechtzinnige opvattingen
van een tijd, vermag, mits men over
genoegzame kennis voldoende onder
vinding en nimmer verf Jouwenden
ijver beschikt en.... mits die onder
vinding en die .observaties niet hebben
galeid tot nuchtere navolging, maar
daarentegen worden beheerscht door
een vast streven naar nheid en
ingetogen schoonheid. Het is geen
schepping van den modernen geest,
het is een verdichtsel als men wil,.
een romantisch gedicht. Maar men .
aanvaardt het en men is er blij om.
D lCTATO R
C. van Steenderen Jr.
DE K.L.M, heeft pech. En wij zijn dat niet
gewend. Tot het ongeluk met de Uiver"
liep alles vrijwel op rolletjes. De machines
kwamen aan en vertrokken met de regelmaat
van een klok, van noodlandingen of ongelukken
hoorde je praktisch niet. In ieder gevat, de tijd
die verliep tusschen twee ongevallen was dermate
lang, dat men" een en ander accepteerde als
vrij normale gebeurtenissen, zooals een spoorweg»
ongeluk of een ongeval met een autobus als niets
bijzonders wordt beschouwd.
De Uiver"-ramp was al een tikje anders. In
de eerste plaats was die Douglas een vliegtuig
van vreemde makelij, waar men met eenig wan
trouwen tegenover stond. Dan was het succes
in de Melbournerace buiten proporties opgezweept,
men had er een Nationale Gebeurtenis van 'ge
maakt en de bemanning tot ziek wordens toe
gehuldigd. Daarna de volkomen overbodige en
verkeerde geheimzinnigheid met dat Uiverrapport.
Een en ander creëerde een aenuwaehtige stem
ming. Toen de Leeuwerik", daarna de Kwik
staart" en nu, vlak daarop, de Maraboe". ?
Was de stemming na het gebeurde van Zondag
reeds niet gunstig, deze is thans volkomen ongun
stig. The man in the street, die buiten de vliegerij
staat en wiens angst voor het vliegen eigenlijk
alleen maar ingedut is, zoekt naar een oorzaak
van deze pech" en tracht een slachtoffer to vin
den op wien de schuld van een en ander kan
worden geladen. Want volgens hem zijn die ongc
lukken niet meer zuiver pech, wat ze in werkelijk
heid wél zijn, maar het gevolg van een fuut,
gemaakt ergens bij de K.L.M. Het satoty fust
zou weg zijn, er wordt maar raak gevlogen, de
piloten zijn in vee) gevallen te jong en riet berekend
voor hun taak, do technische dienst beschikt
over onvoldoend geschoolde krachten, do ziuik
is te snel gegroeid.
. ' * ' * ???
En dan komt vanzelf .de naam van den baar"
naar voren. Plesman. Hij is niet populair. Kun
dat ook niet zijn, want zijn van nature norsche
aard maakt, dat hij menschen niet aantrekt.
Zijn korte, barschc manier van spreken stoot af.
En hij is een Dictator. Zijn wil is wét bij de K.L.M.
en ook ver daar buiten. Hij regeert praktisch de
geheele burgerlijke vliegerij en het is vrijwel
uitgesloten, dat iemand daar iets kan beginnen.
indien hij de K.L.M., zegge Plesman, tegen zich
heeft. Officieel is dat niet waar, in werkelijkheid
wél. ? "
HU regeert met sterke, straffe hand. Hij eischt
alles van zijn menschen zooals hij alles van zich
zelf eischt. En toen het erop begon te lijken alsof
do K.L.M., zijn K.LM., zou worden overvleugeld
door buitenlandsche maatschappijen, toen zette
hij de tanden op elkaar, liet een dienstregeling
ontwerpen, die* alle Voorgaande dienstregelingen
met stukken sloeg en eischte van zgn menschon,
dat ook zij de tanden pp elkaar zetten zooals hij.
En zijn menschen hebben de tanden op elkaar
gezet en zij werken. Een enkele mag het te hard
gaan, een enkele kan dit tempo misschien niet
volhouden en kankert". En uit die ontevreden
heid van. een enkel lid van het K.L.M.-personeel
zijn verhalen voortgekomen, eerst fluisterend
verteld, langzamerhand gemeengoed geworden,
waaruit de niets-wetende buitenstaander zou
kunnen concludeeren, dat diégeheele K.L.M.
in een overwerkten toestand verkeerde, waaruit
ongelukken moesten voortkomen. En, nu er een
paar ernstige ongevallen zijn gebeurd, nu conclu
deert men inderdaad, dat de schuld van dat alles
geheel ligt büdien nen man, dien Dictator, die
récht op zijn doel afgaat, bij Plesman. Den
machtsZaal In het kasteel Nijenrode
AAN INZENDERS
VAN MANUSCRIPTEN
' " . - -. _^?i?'. '. >
wordt verzocht bij hun bijdragen een
gefrankeerd briefomslag met adres van
den afzender in te sluiten. Op hét
adres van stukken; voor de redactie
bestemd, vermelde men gén namen
vah personen.
wollusteling, den slavendrijver, den man zonder
hart. Don man, die menschen den dood in jaagt.
Om Plesmun beter te kunnen begrijpen moeten
wij do geschiedenis der K.L.M, nagaan. Vijftien
j mr geledon startte het eewte, gehuurde, toestel
van Schiphol naar Croydon. Een open, omge
bouwde militaire verkenner. Bestuurd door een
buitonlandschen piloot. Eén dienst per dag heen
on wour naar Londen. En in die vijftien jaar is
hot bedrijf gegroeid tot een wereldlichaam. Twee
maal por week naar Indië, tachtig van de belang
rijkste steden in Europa zijn uit Holland binnen
n dag te bereiken. De vloot is gegroeid tot ruim
veertig eigen machines, die worden bestuurd
door Hollandschc piloten. Er wordt gevlogen
onder alle weersomstandigheden, dank zij een
geporfcctionneerden radiodienst en de modernste
navigatic-instrumcnten. Het vliegend materiaal
is steeds verbeterd en gemoderniseerd, de oplei
ding der piloten heeft gelijken tred gehouden
met de zwaardere eischen van het moderne lucht
verkeer.
* *
PAG. 6 DE GROENE No.3033
Een dergelijke organisatie vereischt een zeer
krachtig leider, een man die weet wat hij wil
on die zich door niets en niemand laat tegen
houden. Zoo iemand ? is geen salonjonker, zoo
iemand is zoo druk bezig, heeft zooveel dingen
aan zijn hoofd, dat hij zijn uitdrukkingen dikwijls
niet ménageert. En zoo iemand duldt geen tegen
spraak,'geen ...Ta maar". Hij heeft'daarvoor geen
tijd. Hij hoeft zijn assistenten, zijn medewerkers,
die do détails voor hom verzorgen, maar hij moet
zorgen voor de groote lijn, hij moet jaren vooruit
?/.ion en hij moet zorgen, .dat zijn K.L.M, steeds
paraat is, Plesman te mot de K.L.M, opge
groeid, het is zijn creatie. Is het dan een wonder.
dat hij er voor vecht, van zich af trapt, als hij
slechts denkt, dat iemand die K.L.M, nadeel wil
berokkenen? Een employéhardgrondig op zijn
kop geeft omdat hij iets fout deed en daardoor de
zaak niet vooruit hielp? Maatregelen neemt, harde
maatregelen dikwijls, om to zorgen dat de K.L.M.
nummer n blijft? Dat hij bij dat vechten dikwijls
anderen voor het hoofd stoot. Is volkomen natuur
lijk. Mnar iemand met een soepeler karakter, met
meer takt hier en daar, zou nooit van de K.L.M.
hebben kimnen maken wat zij thans is en zal
ook vandaag niet van de K.L.M, verder kunnen
maken, wat zij straks zijn zal. ?
Wij zien het aan andere luchtvaartmaatschap
pij on, waar soepele, prettige menschen regeerden.
De dienst verslapte, regelmaat was ver te
zoeken, betrouwbaarheid was volkomen afwezig.
Ku zij gingen achteruit. Men" vloog liever met
do K.L.M.. die op tijd vertrok, wind of geen wind,
weer .of geen weer. En in de landen, waar die
soepele, prettige menschen aan het hoofd van lucht
vaartmaatschappijen stonden, moest de regeering
ingrijpen, moest worden gereorganiseerd en nog
maals worden gereorganiseerd. Hun piloten waren
spreekwoordelijk slecht, want zij hadden geen
? moreel. Zij waren bang voor alles wat maar
ecnigszins niet normaal was en zij maakten ieder
moment noodlandingen. Zij waren niet gewend
de tanden op elkaar te zetten, omdat hun baas",
.die prettige, soepele baas, die zoo vriendelijk en
aardig kon praten, ook nooit zijn tanden op elkaar
zette.doch takt had en liever de moeilijkheden
uit den weg ging dan ze overwon.
'? ' ' ? ?'"? :>:?*.' ...; ..?'?'.'? ?-.'?:
Plesman drijft zijn menschen, zweept ze op.
Als een enkele zwakke broeder daar niet tegen kan,
jammer. Maar dan is er voor hem gén plaats in
dat nieuwe, nog steeds groeiende bedrijf, dat
alleen maar menschen kan gebruiken, die zich
met volle toewijding aan hun taak geven, ook al
beteekent' dat wel eens zich kapot werken.. Doch
hij .doet dit alleen opdat zijn K.L.M. groot worde en
blijve, niet omdat hij in werkelijkheid een machts
wellusteling, een slavendrijver, een man zonder
hart zou zijn. Want ondanks die uiterlijke hard
heid, is niemand er beroerder aan toe als een
van zijn jongens" iets is overkomen, dan die*
zelfde beul". '?",'.. .
Heb een hekel aan hem, noem hem
ikwcetnietwat, maar vergeet nooit, dat wij vandaag een
Koninklijke Nederlandsche Luchtvaart
MaatschapPAG. 7 DE GROENE No.3033
A. P/ejmon, Directeur der K.LM.
pij voor Nederland on Koloniën hebben, die vér
staat boven de luchtvaartmaatschappijen in
landen, ongeveer oven grout als het onze en di
zeker niet. minder is dan do Duitsche, Engelsche
en Fransche maatschappijen. En dat dit resultaat
bereikt b niet alleen, doch dat ouk de K.L.M.
ec-n voorbeeld blijft gevon aan die wel grootere
landen, i* t* danken aan hot feit, «lat Plesman
weet wat hij wil. oen krachtig leider te.
Prof. J.. Prinsen
r E midden r«in den maalstroom der gebeurte
nissen nni dezen tijd verwijlt de gemiddelde
menseh. die dagelijks de schokkendste gebeur'
tenissen om zich heen ontwaart, minder aandachtig
en bezonken bij het htengaan voor immer van bekende
en verdienstelijke figuren, die de dood niet ontmoeten
in een katastrofe. maar aan het einde van een langen
smartelijk ziekbed.
Toch vragen u-ij een oogenblik ttiltc voor den
'Amsterdamschen geleerde. die aan de studie der
yedeflandsehe Mieren ontviel: Prof. Prinsen.
Over den geleerde Prinsen bestaan vele
schakecringen van wuardeering. Maar wie sieh bewogen op
sijn gebied, si j erkennen in Prinsen, den grooten en
grondigen ieder, die sich in het bizonder verdienstelijk
heeft gemaakt ten aanzien van de literatuur der
achttiende eeuw. die hij kende als weinigen.
In wifder kring blijft de naam van Prinsen voort
leven om sijn uitvoerige geschiedenis der
yederlandschc literatuur, een handboek, dat door ieder
beoefenaar der Xederlandschc letterkunde wordt ge
raadpleegd', het eenige uitgebreide handboek (dat
van Grcshoff en de Vries is veel minder omvangrijk)
dat in de laatste tijden het licht zag.
Prinsen maakte het sijn lezers niet moeilijk.
Hij verstond de kunst, sijn stof systematisch te be
handelen, en soo populair, dat ook de minder-ont
wikkelde leser er zonder inspanning van kennis neemt.
Wie de voorkeur geeft aan de grondiger literatuur'
behandeling van Verwey mag niet vergeten, dat het
werk van Prinsen getuigde van moed en
onderne' mingsgeest en dat het de opvolger was van literatuur
geschiedenissen, die of door haar onverteerbaarheid
of door haar oppervlakkigheid geenszins hebben be
antwoord aan het gestelde doel. En aan Prinsen komt
onvoorwaardelijk de eer toe, dat hij het eerst in n
omvangrijk, door 'de wetenschap gesanctionneerd
geschrift rechtheeft gedaan'aan de moderne letterkunde
De opvatting der literatuurgeschiedenis ontwikkelt
zich met den tijd, maar Prinsen heeft door zijn
baanbrekende daad deel aan de erkenning der litte
raire beweging van'SO. '
Wie het voorrecht had, den mensch Prinsen ie
kennen is getroffen door een diepe hartelijkheid,
die zich wel eens onder een, hoekig uiterlijk verborg.
Diep-in was hij een gemoedelijk man, en wij, die
met hem mochten samenwerken bij zoovele gelegen
heden, in prijsvraagcommissies en bekroningsraden,
waar de'literatuur eerbied eischte en belangstelling,
wij zullen de:cn goeden, goedwilligen en ernstigen
mensch niet licht vergeten. ', .. R.
2