Historisch Archief 1877-1940
Fransche literatuur
NEEL DOFF
Een schrijfster bezeten van menschelijkheid
J. GRESHOFF
VAX allo schrijvende Nederlandst-he vrouwen
is Nwl Duff de begaafdste, do oigciruirdigstc
en de milist bekende. Hij werd geboren den
27en Januari 185« te Buggenum. Haar vader, een
Fries, verhuisde al spoedig mot zijn groot gezin
uaar Amsterdam. De bittere armoede van haar
kinderjaren vindt men beschreven in ..Jours de
Fa mine et de Détressc", een boek dat als geen
ander de ellende en de vernedering van het
pariazijn duidelyk maakt aan ons hart.
Dit bock b«zit cchtor nog een andere eigenschap.
waardoor het ons dierbaar is. Het oude, stille Am
sterdam van voor 1870 is er levend in gebleven.
Amsterdam is de groote liefde van Ncel Doff.
Zestig jaar van haar bestaan heeft zij vrijwel on
afgebroken in het buitenland doorgebracht, maar
meer dan eens heeft zij mij, met een accent van
innig betreuren gezegd: Ik heb mij nooit ergens
anders dan in Amsterdam werkelijk thuis gevoeld."
Zij spreekt bij voorkeur over haar stad en telkens
weer bewonderde ik in vele gesprekken de evoca
tieve kracht van haar woord. Zij weet het 1JU«
eeuwsche Amsterdam niet een beklemmende
niuwkcurigheid op te roepen. Wij zien de warmt»
«?i diepe tonen waarin het bruin domineert; we
ruiken het water en wij voelen do bekoring van het
langzame vriendelijke leven.
Het is wel wonderlijk dat Neel Doff zooveel is
blijven houden van een stad waar zij zoo onbe
schrijfelijk veel te kort gekomen is. Ook bij her
lezing treft ons telkens de blijvende waarheid van
deze tragedie vnn honger en koude. Do Oldema's,
die van krotwoning naar krotwonmg trekken en
niets bezitten dan hun onverwoest buren drang om
te k-ven, zijn door Ncel Doff zoo waar gemaakt
en zoo definitief dat w|j ons met hun lot vereen
zelvigen kunnen, ook al weten we heel goed dat
dergelijke toestanden' thans niet. meer mogelijk
t-n denkbaar zijn. Jours de Famine et de Détresse",
bij het naderen van den middelbaren leeftijd ge
schreven, geeft slechts hier en daar even gearran
geerd een beeld van Neel Doff's eerste jaren.
Toon zij vijftien jaar was vertrok haar familie
naar Brussel. Hier openbaarde zich voor het eerst
duidelijk haar onweerstaanbare drang om te weten
en te lecren. Jong nog trad zij in het huwelijk met
Fcrnand Broucz, den zoon van een puissant rijken
notaris uit Henegouwen. Brouez was in Brussel
het centrum van een kring kunstenaars en .geloer-.
tien die zeer vooruitstrevende denkbeelden op
{sociaal gebied verdedigden. Het tijdschrift Lu
SociétéNouvelle" was hun orgaan. Neel Doft'
kwam daarmee plotseling in een wereld van inter
nationaal geestelijk leven en weelde. Zij' maakte
gittoti» reizen, bezocht (U* meeste Kuropcrrfchi'
musea Mi maakte kennis met de bekendste kunst
tmms en tul van vooruitstrevende politici van dien
tijd. Dit is een prachtige periode in Neel Doff's
leven geweest. Met intellectueele
onverzamlbuarhoid mini zij alles in zich op literatuur, kunst,
filosofie, muziek.... en zoo vormde »5j haar per
soonlijke cultuur, welke thans nog haar conver
satie zoo boeiend en geschakeerd maakt.
Jong nog ging Broucz aan verstandsverbijstering
te gronde. Zijn vrouw trekt zich met hem terug
uit het leven waarin zij een zoo belangrijke plaats
innimeu en drie jaar lang verpleegt zij hem in de
eenzaamheid, een taak welke voor ieder ander te
zwaar geweest zou z|jn, maar die zij aan geen
ander wilde overlaten.
Nu den dood van dezen begaafden schrijver
leefde Ncel Doff vele jaren teruggetrokken, tot zij
hertrouwde met dr. Georges Serigiers, een bekend
advocaat. In Antwerpen, waar zij veel verkeerde
inet den dichter Max Elskamp, is zij begonnen te
schrijven. Jour? de Famine et de Détresse"
werd ontvangen als een openbaring en do beste
Fransche schrijvers van toen moedigden haar aan
voort te gaan. Octave Mirbcau was een groot
bewonderaar van Ncel Doff, later was Loon
Werth's litteraire vriendschap van groote waarde
voor haar en dat ook het jongste geslacht haar
blijft bewonderen blijkt wel uit het feit dat Henri
Poulaille zye laatste boek: Les Damnés de la
Terre" aan haar opdroeg. Op haar eersteling volg
den: Keetje" en Keetje Trottin".
? . ? ? * * , . ?
Intusschen had Neel Doff, tienck ontdekt.
Een prachtig dorpje verloren in de Limburgsche
Kempen, dat in de laatste jaren binnen de aan
dacht en het verkeer is gevallen door de exploi
tatie der kolenmijnen. Even buiten de kam ligt
Villa dee Houx, Neel Doff's buitenhuis, op een
heuvel gebouwd niet een heerlijk uitzicht over de
velden. Hier schreef zij* haar boek Campine" en
ook de novellen .welke haar laatste publicatie
vormen: Une Fournii ouvrière" (Etl. Au .Sans
'Pareu, Paris 1U35). Deze verzameling bevat
het laatste werk van Neel Doff, dat een jaar of
vijf zes geleden geschreven werd.
Het verhaal dat zyn titel aan het boek leent las
ik in 1030 in handschrift. Het viel mij toen op hoc
Neel Doff V verteltrant met het stijgen dor jaren
nog steeds directer en nijpender geworden is en bij
herlezing in druk werd' ik in dit oordcel versterkt.
Deze geschriften dragen geen enkel s'poor van
den ouderdom. Ze zijn nog zoo levendig, zoo vurig
Nee! Doff
en zoo hartstochtelijk-waar als huur eerste proe
ven. Ik ben zelfs geneigd om Une Fournii ouvri
re" als haar sterkste, meest geconcentreerd»*
werk te'beschouwen. Ik weet niet meer wie Neel
Doff, eens une femme folie d'humnntté" heeft
genoemd, en uit haar laatste bot k blijkt dat zij
ook -nu nog niets van die mcnscholijkhcid ver
loren heeft.
'Bij boeken als deze denkt men niet meer aan
literatuur en voor de schrijfster is die literatuur
van geringe beteekenis. Mooi en loei ij k zijn be
grippen waar z|j weinig mee werkt. Haar leven
beweegt zich tusschen waar en onwaar, echt en
valsch. Haar,schrijven is een verheerlijking van
de zuiverheid, een hoon nnn den leugen. Zij heeft
nooit iets anders gedaan dan vechten voor de
waarachtigheid, en het sentiment dat haar tot dien
strijd prikkelde was een onwankelbaar medelijden
niet allen die vernederd on te kort gedaan worden.
Neel Doff heeft de ellende vnn huur jeugd nooit
Verloochend en heel haar literatuur wordt dooi
de herinnering daaraan beheerscht.
Zij die ui Nederland belangstellen in de Frnnsche
lottoren moeten kennis maken met het oeuvre
van deze Nederlandsche schrijfster die op de
ontwikkeling van dun socialen roman in Frunrijk
een zoo kracht igeu invloed heeft uitgeoefend.
Une Fourmi ouvrière" geeft daartoe een goode
gelegenheid.
Volledigheidshalve vermeld ik dat "Noel Doff
drie Nederlnndscho boeken in het Frame!i ver
taalde en wel Het Kindeko Jezus in .Vlaanderen"'
van Felix Timmermans, liet Huisje aan «Ie
Sloot" van Carry van Bruggen en Van oude
Menschen" van Louis Couperus.
Schilderkunst
KRITIEKEN
Bil Van l»ler te Amsterdam
EEN tentoonstelling als deze bij Vu u
Lier, van kakemonos en
kuinerverdeelende schermpjes is een genoegen om
te zien. Om tweeërlei redenen. Ten eerste om
sommige der werken; ten tweede om de soberheid
der uitstalling. Langzamerhand schijnt het overal
door tédringen, dat niet een groote hoeveelheid
een eerste eisch is van een tentoonstelling, maar
dat juist een soberheid ia getal baat brengt, en dat
op zulk een sobere tentoonstelling ieder schilderij,
iedere teekening vollediger zijn of haar werking
uitoefent. Daarenboven, wat zou strljdiger zijn
met opeenhooping dan juist zulk een verzameling?
Is aan dezen eisch van een wei-gehangen tentoon
stelling dus voldaan, ook is er werk', dat wekt
en trekt. We zien, als we dat nog niet wisten,
hoeveel van het Oostersche werk oppervlakkig
verwerkt werd in de Westersche kunst, maar ook
hoeveel Oostersche invloed werkelijk ingreep
in het Westen, zonder dat daarom het Westen
het Oosten in diepte overtrof, ook Wat betreft
de hanteering der niet-gefigureerde, der leege"
plekken (in teekeningen natuurlijk bovenal). Een
psychologie als wij in Monjoe in touwgewaad
vinden, vinden wij bij dergelijke groote behande
ling niet overdadig in het Westen evenmin Als
wij (zie 8) graphisch een vulling door een gedicht,
een schrijfsel dus, van een bovenkant van een
voorstelling dikwijls evenaarden. Rechtstreeks
verwant .is met het fransche Impressionisme
No. 0; goed is de eene helft der teekening, met de
enkele geestverschijning. Zóó is er meer; er is
genoeg ommeer dan n rondegang te biliyken.
Watteau In liet Museum Willet
Ilolthuyscn te Amsterdam ?
DEZE tentoonstelling van teekeningen van
Watteau vertoont, als uitstalling, te weinig
. cohaesio. te weinig samenhang. Dat brengt
tic plants dor tentoonstelling van zelve mee;
'.. in ccn gemeubeld huis uit vroegere periode hangen
soms zelfs niet zoo gemakkelijk vindbaar, de
teekeningen van dezen Noord-franschen meester,
waarbij vele moeten gelden als voorstudies,
als dingen van een snel oogenblik, fel genoteerd,
snel gegeven. Het is hier, dat ge u bewust wordt
wat volledigheid, voltooidheid aangaat, dat deze
voltooiing, deze volledigheid soms een bekoring
verspeelt, maar toch een noodzakelijk doel, een
te wcnsehen oplossing-in-én is van verschillende
elementen, door de ontroering tegelijk opgeroepen.
Wij zien in wat wij hier vinden, in deze teeke
ningen niet de melancholie-der-vreugde of liever
niet de ? melancholie-der-voorbijgegane vreugde, den
avbnd-der-vreugde, die ons zoozeer roert in menig
schilderij van dezen schilder. Dat is de tekort
koming van deze ? Verzameling. Maar wel zien
wij, en dat moet voor gevoelige niet-frahschen
den nadruk geven, aan deze reeks werken, hoe
gracie een fransche eigenschap is, die daarom den
ernst niet ontkent, maar die den ernst niet maakt
tot een( zwaar, neerdwingend iets; gratie is im
mers juist een glimlach tégenover het zware....
PAG. 8 DE GROENE No.3033
Mevr. A. Ra mbo nn c t .
bij Kleykamp, Den Haag
HET abstracte" is vrouwen nooit vertrouwd:
'zij bezitten alleen wat zij aanraken: /.ij
gelooven in het tasten, betasten: liet
betaste bestaat alleen werkelijk voor haar. Ik bon
daardoor steeds wantrouwig, wanneer vrouwen
eens abstract" willen gaan schilderen ? en hot
werk van Mevrouw Rambohnet, wat zij mankte
in deze richting, heeft dat wantrouwen niet ver
minderd. Vrouwen zijn realisten.... van huis-uH.
De realistische werken van Mevrouw Ranibonnet
zijn dan ook de dingen, die ge bij haar als het
meest natuurlijk voelt; daarenboven zijn de dingen,
oenvoudig-gonomen, die haar het best gelukken.
De kleur van deze schilderes heeft weinig de
Hollandsche bekoring; misschien is een verblijf in
het Indische licht voor haar daarin niet te vergeten
als factor. Het aangenaamste deel van deze
tentoonstelling is dus voor ons, waar. de kleur,
sober, het meest n werd, en we vinden dit, en
dat is een goed teeken, in haar laatste werk; in
het portret van de vrouw niet de cactus. Daar is...
het schilderij wezenthjk een geheel; .daar vinden
w|j sommige eigenschappen daarenboven het meest'
typisch. En n dezer eigenschappen, die ik nog
niat noemde, is de b|j haar een wezentlijk-decoratieve
zin,, niet een moedwillig-gezochte decoratieve:
houding. Een schilderij als dit portret is het
volledigst wat ze nu kan geven en om met een
vriendelijk Woord te eindigen: een schilderes, die
dit kan ?schilderen, zou ook een goed gobelin '
kunnen maken, of ontwerpen.
PLASSCHAERT
Tooneel
TOONEEL OVER DEN VIJVER
Midzomernachtsdroom" te Utrecht
HENRIK SCHOLTE
VAN do drie eischen die de
Midzomernachtsdroom" feitelijk stelt dat het midzomiT
is, des nachts en een droom verwerk»»
lijkt liet tooneel binnon vier muren er natuurlijk
maar n: als r/rcxwt-vcrbeelding, als illusie-ver
wekking tegen alle wetten der zwaartekracht en
ontnuchterende realiteit in, is dit hoogtepunt van
Shakespearc's dichterschap van oudsher een
regiekluif voor de allergrootsten geweest. Vroeger mis
schien meer dan nu, omdat vroeger tooneel en illusie
gelijk gesteld werden en de pia fraus" van decor en
licht nog opgeld deed. Hot Is geen wonder dat
Reinhardt zijn heele leven cigenl'uk in dienst gesteld heeft
van ón ideaal: de ideale opvoering van den
Mid?/.omernachtsdroom" en die nu tenslotte gevonden
meent te hebben in de film, de lllusionsbühno"
van een jongeren tijd. Vroeger waren diverse
Reinhardtsche ensceneeringen van den
..Midzotnernnchtsdroom" tevens topprestaties van het toowol
over de heele linie, zooals ze dat ook voor Uoyuards,
die het drie of vier keer geheel nieuw vertoonde,
zijn geweest.- Maar daarvoor heeft wen dan ouk
de laatste vüftien jaar lang het woord van dezen
Khak«*peare- niét meer gehoord !
Kr bestaat dunkt mij een Zfk<«iv divergentie
tusHi'hi'it den tvgisst'iir i'ii den toesi*houwfr
omlii'iit dezen Shakespeure. Voor den regisseur.
*-0t'Uwigdürend werkstuk, is zij voor den toeschouwer
slechts een o voorzeker, hoog en ijl gestemd !
lyrisch divertissement, een drootnkermis, een voor
al litterair- en cultuur-historisch bezien machtige
verbeelding van het machtigste genie dat ons
toowel kent. Maar waar het orn gaat orn menschen,
verhoudingen, driften en realiteiten daarvan
vindt men in dezen Shakespcar» vrijwel niets,
minder nog dan in zijn andere blijspelen, omdat
niets zoo guuw veroudert, verwelkt, ontmand
wordt als de vreugde, terwijl de smart blijft.
Nu heeft Ad. Hooykaas, dit keer als regisseur
het onschatbare voordeel gehad, naast den droom
ook don midzomeren den nacht in den. schoot
g«worpen te krijgen. Aan den rand van L'treirhtV
schoonste park, over een stillen vijver, op slag van
tienen en onder den voor Holland ongewonon,
wurmen en klaren midzomerhemel kon hij do elfon
laten dansen, zelf driemaal de aarde ontrennen.
Spoel den ezelskop op planton en d«* wwld in e<-r»
droom voorbij laten zwerven lang» donkere treur
wilgen en rose bloemen in eon perk. Onder zulk*.*
ideale omstandigheden als hier bijeen waren kan
een .,Midzunu'W«cht»droorn" als \-erbeelding niet
mislukken, ook al uvrd h<-t - juUt hi««r. r-'-utnalig
«?n uitzonderlijk nog «?«?n* <!?? zuivi-r optisch"
litoiK-fl-vrrljfi'ldinc, dii- fldt-rs t-n in d»*n schouw
burg niet meer bereikt noch uok liagestrct-fd'wordt.
en ook ui ging de. lekst vaii Shakwpvure verloren
order het puur plastische beeld van Oberon
Titania en Puck.
Maar het ging tenslotte ook alleen om de
tafereelen op het rechtervlonder, met een achter
grond zoo schoon dat zij de aarde ontrukt scheen,
zoo schoon dat men in elfen gelooven kon.
Voortreffelijk was daarbij de ingeniositeit van
Hooykaas' regie, ook al opende zij in de behande
ling der personiges weirig nieuwe gezichtspunten.
Maar een lamp hier en een lamp daar, een opkomen
«?n een afgaan van personen, een kunstig gebruik
van wat de natuur vrijwillig leverde, daarmee be
reikte hij wonderen en daarin wrocht hij niet al
leen wat hij meekreeg: den midzomer, den nacht,
maar ook den droom. Van de spelers mogen als do
uitblinkers van den avond genoemd worden: Oscar
Tourniaire in zijn oude rol van Spoel, John Gobau
als eon on'Ier zijn paarson haardo.s in zijn groen
kleed prachtig scherp en spits geteekende Oberon
en Hooykaas aU Puck. meer om zijn ongeëvenaarde
watervlugheid dan om y.ijn dictie, die onder het
eeisto wel een< leed.
Rest tenslotte, dat deze reeks voorstellingen
werd georganiseerd onder het patronaat van de
V.V.V. van ftrccht, hetgeen meen ik beteekent
j.Vereeniging voar Vreemdelingenverkeer". Waar
men echter alles had gedaan om de vreemdelingen
in dit Süchtsche Jerusalem te verjagen en als on
nutte buitenstaanders te- chican-eren om ze ten
slotte in het holst van den nacht weer op de keien
U- zetten, had de voorstelling me»?r locaal belang
voord* tullo»»z»'he«T««n in rok en de officieren, die
d- blo«.-m di«-s- ambtenarenstad uitmaken. Doch
wat dvt-rt het ten aanzien van hetgoen óver den
vijver voorviel: boven de realiteit, hou kleiner die is,
komt een Waarlijke midzomernachtsdroom «*"' »t.
Herinnering aan
Alfred Dreyfns
T"\#? ttlyi'Hicenc vfriconitcrtny mts. dal hij ,WM/
j J If(fde. Zoozeer min hij-reryptcit. /»««/ hij :!<'h
doen vergelen. IMffkt'nt «/«/ ui»'/ »lf
run een Itcrmionlijkheïtl, die nooit de huur
lihuila vergal temidden ntn het ingewikkelde yehrcl
win toestanden, waarin hij onyclukkiycncijse de
held icftn geieorden'f t f et mire n iel moeilijk gewent
lelkcns u-eer nin -ieh Ie dnen njireken. Ken vulgaire
geest had de rol van martelaar door blijven «{telen en
een persoonlijke verdien*!f gemaakt vit hel ellendig
toeval, dat op hem de razernij van hel antisenneiiome
zich had saamgetrokken.. Dreyius gruwde blijkbaar
win die gereld f aam der Belaagde Oniielnild. die hij
sich niet gedacht en zeker niet verkozen had. loen hij
aan hei begin van een brillanle militaire loopbaan .
dacht te slaan. En zeker moet zijn geest sterk, zijn
karakter standvastig geweest zijn, dat hij dit
verbijserend onrecht heeft gedragen zonder waanzinnig te
worden, of in het lijden of in de triomf tot excessen
over te gaan. Misschien heeft e?n jpodsche gelatenheid
hem geholpen nooit zijn voorname reserve te l'iten
varen, die de eenig icaardigc houding kon zijn, toen
een wreed noodlot hem tien jaar lang een rol toebe
deelde, die hij wist, dat boven zijn krachten lag. Hij
heeft haar dan gespeeld, met behoud, zooveel mogelijk,
van de eigen waardigheid, maar wel zal hem nooit
het galbitter besef hebben verlaten, dal hij enkel leed 01,1
sijn raat om de duivelachtige boosheid der mcnschen.
En wijt die de zoo trieste comedie van l'Affaire
hebben meegemaakt, waarin de ganeche tragedie van
het jodendom zich nog eens openbaarde, wij voelen
ons in het herdenken moedeloos wórden, nu het blijkt
hoe de wereld sedert die dwaling van veertig jaar ge
leden geen stap voorwaarts heeft gedaan. Wat wij
toen in. Frankrijk zagen, hebben wij nu in
DuUschland beleefd. Dezelfde redelooze waan, dezelfde
beestachtige wreedheid, het menschdom op zijn laagst en
slechtst. Er ia .niets veranderd, er is misschien enkel
iets verergerd. Al zal ook deze waanzin niet eeuwig
duren.
Maar voor Alfred Dreyfüs, die dit nog moest
meebeleren, zal het een bitterheid te meer-zijn geweest,
dat zijn lot en zijn lijden het jodendom in niets hebben
geholpen en de ménschheid geen oogenblik wijzer of
beter hebben qemaakt. ? ' F,
C.'WAT MOET UW
ZOON WORDEN?
Dr J Lünin.' l'rak. de bvkvnJv ypc-talis; o;> hvt terrtin \'an onderwij» en beroeps
keuze, .schrei.-: ondvr 4v:i tiu-:; ..XlEl'W s-C HOOI.T YPH VOOR HAXDIiL liX
IN'DL'STRIE" in ,.-De Tc;<?ijraaf" o.a hè: vol^r.dv:
..De axito domineert ons.xvegbetfl J,
;tlv de Spoorwegen ."'?.'?
l'.n even Verder:
150 ooo XvJ^riander» werk ..4 maal zooveel
..We zien nu jongelui met H B .5. «dip' oma'» op de tran:. ingenieurs als koloniaal,
..een Mr. b:j de stadsreins^ing. ais typist alle categorieën ais chauffeur, hcnderden
? .\werklooze 'eeraren en o:\derw-jjztir*. L»e entree in de maatschappij is vooreen stijgend
..aanta! jon&eüetlen wen normale aan^iuttmt: maar een pijnlijke en harde correctie
..op hun te nzijdige ? keus. ? die tot overtoliiuheiJ voerde.
,.Ueze en duizenden anderen waren met eerie technisch-commercie^le opleiding
..beter af en voorbereid voor een arbeidsveld. .waar noj serie'» posities ontkiemen
., en groote uitbreidingen te xvachten staan. AU Xcderiaiid zijn half miïiioen auto's
..heeft, zijn alleen in die brancl'e \vel 5000 goede posities vrijgekomen."
Welnu, het Instituut voor den Autohandel te Driebergen geeft een uitstekende,
technUch-commercieele opleiding, op zeer moderne leest gesel oeid. zonder exam
pnarigheid, met parallel klassen, die rekening houden niet vooropleiding, en min of
meer makkelijk Jeeren.
. Verkoopkunst en verkoopsorganisatie, adverteeren, boekhouden, Engelsche con
versatie en technisch Engelsch. bedrijfsorganisatie en kostprijsberekening vormen
den hoofdschotel van het commercieele onderricht.
? De \verkplaats-practijk omvat naast machine-bankwerken en metaalbewerking
\a Is smeden, lasscheh. enz.), autoreparaties in den meest uitgebreiden zin.
Verder machineteekcnen, materialenkennis, autotechniek, electriciteit, Diesel
motoren. ? ?
? De Hortfdsaak is wel deze: de opleiding in Driebergen maakt jongelui klaar voor
het zakenleven en Driebergen ziet zijn leerlingen vrijwel allen aan den slag komen.
Dat doel wordt ook geen moment uit het oog verloren. '
Driebergen is eene instelling van dezen tijd, zonder geleerd-doenerij. Integendeel
een nuchter en zakelijk voorbereiden om op eigen beenen te kunnen staan.
HALF SEPTEMBER A.S. BEGINT EEN NIEUWE CURSUS (l- en 2-jarig).
Er wordt weer. uitgebreid, doch het aantal nog open zijnde plaatsen is beperkt, in verband met de
vele inschrijvingen. Driebergen heeft twee uitstekende internaten met eigen sportterrein, enz., doch'
ontvangt ook externe leerlingen. ',??";' ? ? ,
Vraagt U nu even onze brochure F. Die kan van beslissenden invloed zijn op de geheele carrière van
Uw zoon. . . ' ''.. ? . -. .?'?. . , ' ?. ? : . ? . . >, . .? /. '
INSTITUUT VOOR DEN AUTOHANDEL
NEDERLMDSCH EERSTE POLYTECHNICUM
DRIEBERGEN
?
PAG. 9 DE GROENE Ne. 3033