Historisch Archief 1877-1940
De dagen der rozen"
ERICA
..Luok ti) t lic rose. t lint blows
about us ..Lu.
Iwiuphint:." *he .miys. into
the \vorltl l blo\v.
At umv t Ui* silkcn tasael ui*
iny purst'
t ca r. a tul lts trtuuunv on the
pardon tlmw."
(Omar Klmyyain)
NOU zijn '/o or, do dagen der
rozen. Nop bloeien /.e. in
wolhaast bont o verscheidenheid.
in de tuinen en klimmen, blank of
\vnrmrood. langs be/omle lummurqn
omhoog, om moderne, breede. land*
IniUvensters te omzooinen. YM geven
in trossen van wit, diepiw.o,
geligoud-ro7.e of donkerrood, leven,
fleurigheul eu geur aan tuinheggen. 'Ac
staan in broos kristal, in fonkelend
geslepen rozenbowls op
gladgepolitoerde tafeloppervlakken en spiegelen
y.ich roerloos. Zoete rozengeur hangt
in de lucht. Aanstonds zullen de zijden
kwasten van haar beursjes open
scheuren en het /al ruzenblaadjes
sneeuwen. Dan worden de groene.
bot t els groot on stevig. Maar wie weckt
er dezer dagen nog rozenbottcljam?
Gedurende duizenden jaren reeds,
werden.en worden ze niet verlangen
tegemoet gezien, de dagen der rozen,
die tevens zijn de dagen van den vollen
warmen zomer, waarnaar we ge
durende drie jaargetijden hunkeren.
Zeker waren het de Chineczen, die
in overoude tijden reeds de gekweekte
roos kenden, die een duizend jaar
geleden van het oude Perzie hét land
der rozen maakte. De bergen en
dalen van Klein-Aziëvervulden zo
met haar pracht en haar geur, lang
voor ze naar Europa kwamen. Bijna
sprookjesachtig klinken de verhalen,
die daaromtrent tot ons komen. Omar
Khayyam, van wien een kwatrijn als
opdracht hierboven prijkt, verzekert
ons te gelooven dat never blows so
red the Rose. as where some buried
Caesar bied". In de heerlijke en be
faamde rozentuinen van Teheran en
Sjiras moeten er ritzen' heLb:«n gebloeid
zoo groot als porceleineh borden:
rozen die in den zonneschijn diep
purper en in de schaduw zwart leken
van kleur. Men vertelde, dat de geur
dier purperen reuzenrozen zóó be
dwelmend en zoet was, dat alle nach
tegalen uit de buurt zich er om heen
verzamelden, uitgelaten een
vreugdedans uitvoerden boven de bloemenzee
en dan dood neervielen, omdat de te
groote verrukking hun vogelhartjes
brak. Men vertelde ook, dat de
schoonste roos van Kasjtnir in die
dagen wel honderd bloemblaadjes,
telde en dat men de wonderbloemen
bijeen hield met een zilveren-
netwqrkje, opdat zij niet te vroeg zouden
uitvallen.
In de eeuwen, die achter ons liggen,
zijn volkeren verhuisd, maar ook de
rozen verhuisden* 55e trokken naar
Macedoniëen Griekenland, waar zij
het symbool werden van de liefde en
het goddelijke. De gele en witte soor
ten waren den dooden gewijd,, de
roode en purperen: den levenden. De
groote zegetocht van de roos door
Europa ving in Italiëaan en in de
jonge Christenheid geraakte zij tot de
hoogste eer, omdat zij het symbool
weid, van het bloed van Christus, l»^t
martelaarschap en de zwijgzaamheid.
Spreken wij nog niet steeds van iets
sub rosa", onder de roos behan
delen?" De Middeleeuwen gaven nieu
wen en vaak mystischen glans aan de
bloem; de Gothiek stelde haar in zijn
middelpunt. Een soort rozen-aIchcmie
ontstond, waarbij wen uit rozensappen
diverse heümiddolen en liefdesdranken
brouwde. Kostbaar waren deze ge
heime middelen en men kende er
groote waarde aan toe. Heette het
niet, dat het vocht van bepaalde
rozen een zieke zacht kon doan
overglijden in den dood, terwijl andere?
sporten doodzieke menschen het leven
herschonken?
De eeuwen vergleden en de lief
hebberij voor de koningin der bloemen
was in Europa ietwat aan het indutten
toen, een groote eeuw geleden, in 1825,
"de gele theorozen uit China in ons
werelddeel werden geïmporteerd. Dit
bracht een algemeene opleving in de
rozencultuur teweeg. Nu het den
Chincezcn gelukt was zachtgclc rozen
te k wecken, moesten ook zeer vele
i i
', i
De mode van morgen
tOm zelf te maken
In dv iialroonsclicis staal met dunne
lijnijcft hel gewone beloop van een rok
aangegeven, de lussehenstukken die hier
bijaan Aromen moeten' ieder 16 et 20 cM.
'wijd zijn» Op de plaats van deze stippel
lijnen kunnen desgewenschi
.binnentcaartsehe stolpplooicn gemaakt worden
i van 12 a 16 cM. diep, tcaardoor de
rokbroek precies een gewone rok lijkt.
Jn den linkerzijnaad wordt 'een sluiting
tot op de heup gemaakt. P.
kleuren van den regeul.-oog kunnen
worden afgewerkt op dit gebied. Kr
werd in dien tijd in Klein-Aziëzelfs
getracht indigoblauwe rozen te
verkrijgen, door du aarde met indigo te
drenken een poging, die, gelukkig
voor de a est het en. niet slaagde.
Intusschen bewijzen de tallouze
rozensoorten onzer dagen met haar groot
kleurengamma wel, dat het de mensch*
heid in de laatste eeuw inderdaad is
gelukt de bloemenkoningin in
oneindig-grootc verscheidenheid te kwee
ken, al behooren de zwarte rozen
die inderdaad slechts heel donkerrood
zijn en de bronzen rozen toch nog
tot de uitzonderingen.
Geleerden hebben ons uiteengezet,
dat de lieflijke rozengeur niet anders
is dan do'adem der bloemen en ont
staat als Vluchtige oliën, bij het spijs
verteringsproces der planten afge
scheiden, verdampen. Wij weten, dat
de bijkans onschilderbare fluweelglans
der rozenblaadjes een optische ver
schijning is, veroorzaakt door de
terugwerping en breking van de licht
stralen van gebogen vlakken, maar de
meesten onzer verdiepen zich bij voor
keur niet in deze nuchtere dingen der
werkelijkheid. Voor ons> vrouwen, is
de roos do bloem der romantiek en de
dagen der rozen gaan al te snel
voorbij.
Sociaal besef in
de opvoeding
E II zijn mensen, die beweren,
dat het ons ontbreekt aan sociaal
besef en dat daarom de zaken
in de wereld zo schots en scheef gaan.
Maar bovendien we zijn een beetje
achterdochtig geworden, ten opzichte
van slagwoorden, die zoveel kunnen
verbergen en waarbij je misschien een
heel lange weg moet afleggen vóór je
bij hun kern beland bent. En wc ge
loven niet meer n een of ander
arcanum. We geloven liever in de lange,
modderige weg, waarover we ons
moeizaam voortslepen.
Maar waarom zouden, we in deze
kolommen niét idealistisch zijn? Er
wordt toch al zoveel kwaad van onze
stelsels van opvoeding en onderwijs
gesproken, dat een beetje idealisme
hun heus geen kwaad zal doen.
En dus beginnen we met de, vraag:
Wat is sociaal besef?
In beginsel is het niet anders dan
de besefte, erkende, ja liefst beleefde
wetenschap, dat de mens een
ongescheiden onderscheiden fragment is
van een socictas. gemeenschap, waar
van hij deel .uitmaakt. Dat, m.a.w
hy en d> gemeenschap een onverbre
kelijke eenheid vormen en dat schade,
aan do n berokkend, schade bete
kent die de ander lijdt.
Hebbed we sociaal .besef?
Hoogstens hebben we sociaal in
stinct, omdat wc nu eenmaal als mens
in een societas geboren zijn: als zoo
danig brengen we het ingeboren mee.
Maar bij tallozen blijft het instinct,
uit een verre oertijd meegebracht,
toen de mens als kuddedier zich willig
en vanzelf onderordende aan het ge
heel waarin hij geboren werd: stam,
kaste., volk.
Sociaal besef leert men: in dem
Strom der Welt'S zoals de wijsgeer uit
het oude Weimar zeide. De schok der
op elkaar inschietende levenskrachten
scheurt de sluimerende eigenschappen
open en brengt de erkenning, dat
de mensheid is n en ondeelbaar. Het
is wellicht het eerst in de liefde, dat
de enkeling dit ervaart, en daarna
in zijn sociaal besef.
Er is kennis, die men het best in
zijn eentje verovert, er zijn kunden
en kunsten, die men individueel moet
maehtig worden in eindeloze uren van
training. .Maar sociaal besef ontwik
kelt men alleen in een gemeenschap,
in een groep, waar de noodzakelijke
samenwerking het besef der
groepsnheid doet geboren worden. Daar
leert de mens, dat. hoe belangrijk do
enkeling ook is. het geheel gaat vóór
het deel.
Kn hier loggen we de vinger op do
wonde plek onzer stelsels van opvoe
ding en onderwijs. Immers deze ver
waarlozen juist de factor sociaal'bcsef.
Onze scholen zijn geen gemeenschap
pen, geen samenhorigheden waar ge
leefd wordt. Het zijn instituten waar
geleerd wordt. En dat is heel wat an
ders. Dat is abstracte, mentale ar
beid, die met het eigenlijke leven niets
te maken heeft. Wy voeden niet op
tot staatsburgers, laat staan tot we
reldburgers. Als er van dezulken nog
enkelen zijn, ligt dat niet aan de scho
len ! Die leidon op voor diploma'?.
Speculerend op do slechtste instincten
in de mens, voeren zU met hun systeem
van vergelijkende rapporten de con
currentie in, welke bij voorbaat iedere
echte vorm van samenwerking uit
sluit. Zij negeren een humaan
vrijhéidsbcginsel zonder hetwelk geen
on kol mensolyk wezon behoorlijk tot
?/.'On natuurlijk recht kan komen. Xij
degraderen de mens tot oen onmon
dige, die maar heeft te gehoorzamen
en intellectueel op te nomen wat
anderen voor hom hebbon uitgezocht.
Of dit overeenkomt met zyn belang
stelling, zijn aanleg, zijn
mogeiykhcdon van opnemen en verwerken i*
klaarblijkelijk niet van belang.
Dit is dégrote fout van de
luisterschool : zo Inat do sociale instincten
geen gelegenheid uit te groeien toi
sociaal besef, en zo blokkeert de schop
pende krachten van de ziel. Cardinal ?
tekortkomingen in een tijd, dat
dwereld'do'grootste behoefte heeft aan
gemeenschapszin en creatief vermogei.
Wat zal do school doen? Zich
bikeren? Bergt zo voldoende kracht in
zich om met het starre klassikale sto'.
s"l te-breken on een weg te gaan,
diteen vrije ontplooiing der persoonlijk
heid waarborgt? Beschikken
on*.»regeerders en de werkers in de scho
len over Voldoende inzicht, durf'eu
doorzettingsvermogen om deze om
smolt ing te vorwerkoiyken ?
L)<> 'femodip, die onmiddellijk offert
sorteert, ligt voor do hand: individua
liseren, d.w.z. i .'dere leerling de gelegen
heid geven datgene to studeren wat in
overeenstemming is mot zyn aanl'g
en zijn belangstelling on dat in em
tempo dat voor hem het meest
g-*eigend is. Dit is het kernpunt waar
omheen de gehele innerlijke onderwijs
hervorming draait. Alleen door te in
dividualiseren bereiken we:
n. dat do oorspronkelijke kracht «n
in do mens gewekt wórden en we ein
delijk oen begin maken met do ophef
fing van do nivellatie, waartoe lift.
soriesysteem on de lopende band ons
schonen veroordeeld te hebben;
. 6. dat geheel vanzelf de werkers wor
den su men werkers, omdat co
pei*iti<ligt in de menselijke natuur. Zodra
groepen kinderen de gelegenheid ki
ijgen gaan ze vanzelf samenwerken. <>p
'straat en in de nieuwe scholen k.;in
men dat ruimschoots constateren !
Zullen de gezamenlijke Hollandse
schoolmeesters bij alle takken van
onderwijs het de moeite waard vinden
eens uit hun. domniel te ontwaken?
Of wacht men ook hier op de grote
man, die met n druk op de knop de
individualisatie van het onderwijs in
Nederland urgent zal verklaren en alle
hens aan dek tovert om die urgentie
in daden om te zetten?
Enige eenzame hervormers in otts
kleine landje gaan ondertussen moei
zaam verder met hun-experimenten.
die, wat er ook gebeure, toch vooraf
moeten gaan om de grote hervorm in?
in te luiden. ,
J. H. BOLT
PAC. U DE GROENE No.3033
PIC-NIC
Associatie met het oerleven
E EP mij een snuifje zon, een
kalmenwind, een betrouwbaar
weerbericht 's morgens in' de
.uit, en er is kans op een zeer bo
otlijken pic-nic.
, Vervoermiddel 'f Fiets of auto, dat
piti't gelijk. Hoofdzaak is: de
stemu. on de mand, waarin de
pie-nic?ugten" worden meegenomen. Kr
pit-, wonderen van techniek op dit
! .od, dat natuurlijk Angelsaksisch
; i vloed is. Men opent de mand
pt.-ie vorken en lepels stralen u togen !
k: v.ijn borden en messen, er zijn
kvra en kopjes, er zijn potjes en,
jannetjes en.... vingerdockjes.
Dit alles is verbluffend Van pracht.
.k /.ie bij zulk oen voorbeeldige
picfii>-mand een valct", die buieend do
... 'n oen inayonnnise-cocktail
aan(n«"!t; die op een zilveren blad oen
4cten vork je komt aandragen, on
10» meer.
''aar wij, eenvoudige pieniccers
li«"iooii het zoo geschreven te
worV.r)j wy beschikken niet over een
va! -t met oen blad en een overweldi
gende mand-met-a!'.i s-eriu. Wij
hebVu maar zoo'n onbenullig-rieten
dingot je, waarin een thermosflesch al oen
probleem vormt. En daarin bergen wij
een opvouwbaar blikje 'met
boterhammetjes, gesneden maar niet
gesin ?erd. De boter gaat apart mee in
«MI padvinders-botervlootjie, waarin
Kt" n mieren worden toegelaten. Wij
vu'-rzicn ons van blikjes, die ter
. ._ van het festijn kunnen'wórden
geopend, daar er dan niet van tevoren
al oen óf ander onheil mee kan zijn
_1. (Ik herinner mij een buiten
e/waar, de twee honden alles wat
«?i- lan vleeschwaren' was meegenomen
ti?«'ds hadden verdonkeremaand, voor
plaats van bestemming nog was
VEEN
SOLDA TEN
Een onpolitiek feitenrelaas van 13 mnd. concentratiekamp
Hftoorrt^olvnn Ur.MKXXOTBKBHAAK
...,, Keil Indrukwekkend «lot-u ment...
!»«> ondertitel. t*fn ..onpolitiek
feitenrelmiM" IH volkomen Kfre«rhtvattrdlK«l.
!»«? politiek. d<» phruMt» vu n de politiek.
Hpeeït hl«-r ««M-n rol... I<unehoff IN
lien-ld xljii t«Kt*nMtundt>rM hun reent
op «??? n ovortulclnu te Ititen en lt«»t IH
vooral duarom. dut men hem uelooft.
\\rl moet «i-looven ... l>e'/e illncen
ma U 4-n lu>t hoek vun Lunithoff 7,00
hljxoiidor H.vniputhlek en
ttelooftvuurtHK". ..
Geb. f 2.90. Verkrijgb. i d boekh.
J n dit boek heeft 't concentratiekamp zijn Remarque gevonden"
(Politikvn, Kopenhagen)
Van de oorspr. uitg. verschenen:
20 drukken in 20 weken! In 7 talen vertaald!
COXTACT - AMSTERDAM
es ?s
VDlfGMG lAHGHdlt
l>o techniek van een pic-nic
ver»'is« ht een beekje of Watertje in de
buurt, ? waar iets kan worden afge
beld, en w,aar een vuurtje mag wor
den gestookt, zonder gevaar .van
Iwschbrand. Men bouwt van sleeuen
Mie in den grond aamver.ig behooren te
.zijn) oen oventje, waarbinnen het
[vuur is opgesloten, en waarboven iets
,,t«- vuur" wordt gezet, Kokend
water verschaft, koffie en thee, die
buiten op mysterieuze wijze een
((elicel anderen smaak heeft dan de
'»l mis genuttigde. In de thermosflesch
Nu men koude dranken meenemen,
want er zrjn altijd gasten, die een koe
len dronk" niet kunnen ontberen.
Het viuutje*levert- veel genot;,het
van droog aanmaakhout, het
vakkundiu opbouwen,van den
brandstapel, do geur van hol rookendo hout.
on dat geknetter van de vlammen....
het is alles even heerlijk. Maar het
vuur dient; behoorlijk te worden ge
doofd, on daarom timp het alloc-n in
do buurt van water worden
aanuelopl.
Voor een iioeden pie-tiie is een tafel*
laken op den tü-oiul onmisbaar. Het
geeft de couleur locale, een middel
punt. PO aanwezigen wét»m nu. waar
zich de pic-nic afspoelt, on het is een
reëel, concreet bewijs dat or U-ts
t«eten wordt aangeboden.
Buiten wordt vrijwel -Voortduren»! .
gegeten. Het ? is verbazingwekkend.
mnnr de natuur schijnt bijzonder op
ilon eetlust te werkiMi. Als de eigen
lijke maaltijd is til'p'l'"»! en is i-i- aliijd
nog bolungstoUing voor
bijkomstigheden, zooals chocola en zoete ver
snaperingen.
Kon dt-joitner sur riifi-lió behoort
den tnonsch. die het oo>j onihoi.p kan
slnun naai', den blauwen Jieniel. te
stemmen tot harmonie met het be
staande. Danrom moet er aan de
voorbereiding voel zorg worden be
steed. Geen liflafjes, maar wol oen
bock-nd hapje, dat. opgediend tus
schen twee dunne hand vaatjes van
brood, doet nadenken over de goede
zijden des levens. Er b een gegeven
van komkommer, on op dat thema
borduurt men voort: gesloofde kom
kommer, met oen vulsel van
kalfsragout en gesnipperde champignons.
Volstrekt aanbcvclendwnardig is het
meenemen van een blik Cassoulct
Touloüsain, dat ovor sandwiches wordt
uitgespreid, on dnn tevreden bezitter
van zulk oen opwekkend hapje doet
mijmeren over het goode Frankrijk.
? Er kan door een bekwame hand.
Worden getooverd met shrmips. Men
besmeert thuis eenigc droge broodjes
met tomaten-ketchup, op de plaats
van den pic-nic wordt het bUk shrimpa
geopend en tusschen de broodjes ver
werkt. Resultaat: vei-rassend. Zoo
blijven er honderd mogelijkheden, die
de pic-nic-technica kan Ontginnen.
Eten in do buitenlucht doet een
nieuw contact ontstaan tusschen den
blceken stadsmensen en de mieren,
do bladeren boven het hoofd, het
nooit genoeg bekeken mos. Al die
kleine en groote wonderen raken ver
trouwder en gemakkelijker te be
naderen door zulk een maaltijd in
het bosch, die in' den winter, als wij
weer zijn opgeborgen in onze donkere
huizen, een herinnering wordt van
goud.' EMMY VAX LOKHORST
^C%
~&A
'f**$.
DE NIEUWSTE ELECTRISCHE
KOELKAST
MET GROOTE BEWAARRUIMTE
TEGEN PRIJZEN ONDER IEDERS BEREIK
'" (van f 190.?af)
N.V. Electrotechnlsche en Industrleele Mij.
GROENEVELD&Co.
Amsterdam-C. -Kerkstraat 158 - Tel. 38058
zeep
voor gevoelige huid.
IDOÊS
W
JDgfl JIA^C.
l 1,25
b.
t 1.90
«M !??? |«ktll«
?AlMWMliifllMtiwr
OK ZBEMBCUW-SKRIB
?I*M i* Httn t*«4* %««kt<««<«l ??rk*.4|k**>
VAM IOGHUH fIA1IRUS ? vretvm ? M.V, (UVttl
FA F.SINEMUS
20 Leldscheitraat 22
AMSTERDAM C.
GEKL OVERHEMDEN
NAAR MAAT
VANAF........ ????FL 6.
PRIMA COUPE EN AFWERKING
\.V. UUmVERK,
GOfDi: X /1L V E R H A X I) K L
vln GEBR. BBEEX
MouwendIJk 17«
Haarlemmerstr. 34
.-..?-, . . ?
HVIMK SORTEKRIXi
. KLECTR. KLOKKKN
1 . ? . ' ? ? ? ? ? ? ' .
Vei't. 'L e 111R a II o r l o o e s
.'? ?
ReparatIe inricht!«e voor
V l' R WE R K E X.
GOUD EX 2II.YER
HET NIEUWE LYCEUM, BIIÏHOVEN
TEVENS INTERNAAT
Leider Dr. W. M. VAN POPTA
Opening: met klassen 1 en 11,
begin September a.s.
.Prospectus en aangifte van leerlingen
brj den secretaris,
Soaatdijkerstraat 198 Z, - BILTHOVEH
wanneer u déleidschestraat door gaat,
op de brug van de prinsengracht stil staat
en ziet: IHiom"
. draait in de uitkijk"; hoe dom
is 't als u zich dit dan ontgaan laat!
PAG. 13 DE GROENE Ne. 3033