Historisch Archief 1877-1940
Tooneel
l
GAAT DAT ZIEN!
Henrik Scholte
Idealen in Blik" in den Stadsschouwburg
DES zomers is de Stadsschouwburg nis een
villa in Bergen of op de Velu we: men
verhuurt hem ganrne voor een jraclit prijsje
aan den- gaanden en komenden man, die er met
kind en kraai intrekt en a l de geneugten kan smaken
van eenmaal boven zijn stand te wonen. In tegen
stelling met de zomergasten van Bergen en de
Velmve zUn echter de tydelyke toonoolfamilios
in den schouwburg zeer gesteld op slecht weer en
de laatste huurder zal zich wellicht beklagen,
dat hij geen zon-verzekering heeft afgesloten: een
in Nederland zeer ongewone verzekering die dunkt
mij tegen een minimum piemie te verkrijgen moet
zijn.
Toch is het merkwaardig, dat verleden jaar
om dezen tyd Saalborn zijn prachtige voorstelling
van ..Rubber" gaf in een maand van smoorhittc,
waarbij de menschen liever Xoordpoolfilms gingen
zien dan zweetstukken uit onze tropen. En dit jaar
heeft een toevallige formatie van acteurs de burcht
bezet gehouden met een voorstelling, zoo voortref
felijk, zoo licht en zoo geestig als men ze midden
in het seizoen niet serveert (?lloogcschool der
Liefde").... maar heel Amsterdam lag kreeftroo'd
te worden in de t hei men van Miranda of vergat
de misère van in dezen tijd te moeten leven door
een andere oplossing van ..het schoon»» (buiten-)
land zoo bij de hand". Het is dan ook van
harte te hopen dat men dit charmante, pittige en
soms brillant gespeelde stuk nog een.4 achterhoudt
als een appeltje v pol' den dorst iu somberder
dagen. Vooral nu een tweede voorstelling van dit
gezelschap, Aron Iloffmann's ..Idealen in Blik",
het geenszins onnoodige bewijs geleverd heeft.
dat een klein troepje van geroutineerde acteurs.
die nu eens niet directeurtje spelen, maar bij
elkaar en onder elkaar de rollen zoo eerlijk mogelijk
verdeden en zoo consciëntieus mogelijk vertolken.
toch wel degelijk in staat zijn. een re-port e»iro te
vinden en een stuk te bezetten op een manier
dat het tooneelspelen een onverdeeld genoegen is.
Bij Idealen in Blik" is de keuze van In-t stuk
misschien niet zoo treffend als bij de ..Ecolt» des
Cocottes", dat waarlijk een goudvondst uit het
Fransche repertoire van twintig jaar geleden was.
Maar toch is lloffmann tenslotte genoeg vakman
om een stuk te schrijven, dat zelfs bij al zijn luch
tigheid hout snijdt en een vrij oorspronkelijke opzet
heeft: hij schrijft een satyre op (en tegen) het
socialisme, een satyre. die eerst een beetje naar
' Shaw smaakt en tenslotte dicht bij de operette
belandt. Dat is eigenlijk wel liet hoofdbezu-nar.
dat het stuk zooveel raker begint en zooveel
dwazer eindigt: het is of iemand aankondigt.
voor zijn zoontje een huis te zullen teekenen en als
het klaar is blijkt het een kip met drie» pooteti.
Maar er staan tenminste menschen op het toonvel.
die ook als menschen gespeeld kunnen worden.
En daarin nu ligt het groot e succes: men speelde,
Men speelde weer of er geen crisis en gee>n zomer
was. Onze Nedorlandsche acteurs vcrtoemeri dat
kunststukje op gezette tijelen. als 'on. ons te
overtuigen, dat het niet aan hen ligt. indion do
zalen leeg blijven. En waarachtig het ligt nie't
aan hen! Men ziet hier C'oi* Hermug.... dat
ziet men nergens ter wereld beter, zoo'n bij alle
dwaasheid uiterst zorgvuldig volgehouden figuur
van een trouwhartigen en verdwaasden -voorman
in een fabriek, die op een gegeven oeigenblik een
.
,' K , 'i * 'v'' ' ',"' * ,*1
"
klap van de molen beet krUgt en zijn baas komt
vertellen dat het zoo niet langer gaat, want dat
alle menschen tegelijk geboren zijn" en als er een
deficit van 75000 gulden is, dan hebben de arbeiders
toch ook wel recht op een deel daarvan. Hermus
speelt dat. Hermus praat dat tu&schen neus en
lippen, fantaseert er juist datgene by (en ook
weer niet te veel. niet k la Ruys) waardoor de zaal
krom ligt van het lachen, enfin Hermus zegeviert
op zoo'n avond als groot e komieken soms kunnen
zegevieren: Pallenberg had dat en Coquelin, en
bij ons soms nog Tourniaire en Ezerman. Er zit
iets in van de groot e caricaturisten, iets van
Daumier met een schrijnend tikje Steinlen. Zoo'n
figuur.is zoo vast en gaaf geteekend, dat zij zelf
standig leven krijgt en overblijft, uit het stuk uit
stijgt en het overleeft, zoo'n beetje een komeet,
die men jaren later nog voor zich ziet.
Kaast Hei mus werd trouwens eveneens
voortivffolyk gespeeld. Het is lang geleden dat men
het echtpaar van Kerckhoven samen op de planken
zag, het herinnert aan betere tijden in elk op
zicht, het is het weergaloos knappe vakwerk en het
juiste begrip der doseeringen, en al spelen beide
nu minder belangrijke rollen dan in lloogeschool
der Liefde", zij dragen ook deze Idealen in
Blik" (wat een titel, gezien de idealistische ont
wrichting in een Californische conservenfabriek I)
zegevierend over den eindstreep. Elias van Praag
doet nog mee, klein en verzorgd, en vooral moeilijk
te spelen, omdat wij lang in twijfel gelaten moeten
worden of de figuur in kwestie- van Lotje getikt is
of niet; Phil Lnchapelle met zijn altijd scherp
gesneden, in elk detail verzorgde droge
penteekenirigen; een Jan van Ees, op een slechte plaats
ditmaal.
Voor discussie leent zich dit tooneel overigens
kwalijk. Het* is geen voorstelling waar men drie
dagen, over loopt te tobben of het nu wel mooi was,
of wel belangrijk of wel .waar. Maar wel tooneel,
waar men n avond lang zijn hart aan ophaalt als
maar zelden in het seizoen.
Schilderkunst
Reis naar
Cor HermusJn Idealen !n blik"
Leo FrunHNrn te Roermond
HET wae het weer.... van een zomersenen
morgen ! Het was een les in de schoonheid
van Holland, want de zon teekende het land
nie»t uit en niet af in iedere kleinigheid, maar een
nevel, die meer oon verteedering was naar het
flchildorlijko dan een overrompeling van de vormen,
bcgole'iddo ieder landschap, dat de trein voorbijreed.
.En'wat me, zeiei vroeg, naar Roermond deed
reizen was zoowel mijn benieuwdheid als een
uitnoodiging. Ik ging niet naar den glazenier Nicolas,
zeker niet naar den schilder Nicolas, maar naar
zijn Hoermondsche tegenpartij: Leo Franssen.
Nicolas' vroegeren vriend, die zich van hem be
vrijdde. Want dat was het: Franssen bevrydde zich
van hom: Nicolas heeft het talent vrienden tot
vijanden of tot persoonlijk-onverschilligen te
maken. Hot is een talent als een ander, maar het
smaakt wat bitter in den eigen mond. En zoo'n
vijandschap, in een kleine stad als Roermond, is
wat anders dan in een groote stad. Het persooniyke
steieit daar meer en vreet meer in; dat kan ook niet
anders, hoe inniger het verband was, hoe feller
later het zeer, de ziltheid.
Ik kwam in Roermond aan in het'uur van de
kort o schaduw. Maar do huizon in de provincie
hebbon do koelte gehouden in de hooge kamers en
oven toeschietelijk als wij in dégroote Steden zyn
voor de zon. zelfs in den zomer, even weerbarstig
zijn ze, ginder, tegen die zon, met een ouderwetsche'
weerbarstigheid. Dat was niets nieuws voor me.
die dichte blinden en dat middagmalen in een
ruimte,-donder en koel, terwijl ge wist, dat buiten
een warmte hing, die alleen door voorzichtigheid
en langzarnen gang wad te verminderen. Maar ik
kwam eim schilderyen'te zien van-een voor mij
nieuwen schilder en later op den middag gingen wr
naar een ander huis, waar een hooger ruimte nop:
meer frischhoid had bewaard dan in het eerste meer
gesloten huis. Uekent het waarschijnlijk niet, zoo'n
eerste ontmoeting met schilderyen en met den schil
der zelf als toeschouwer en ook vcrtooncr, crby. Het
begin is een angstig oogenblik, misschien vooral.
voor hem, die komt kijken. Want hy zit onwille
keurig daar als een judex en hij vindt dat meesta!
niet aangenaam. Maar hij moet; hy is zelf daar-voor
?gekomen. En dan kan het meevallen en tegen
vallen. Ik had in Don Haag, by n broer, wat al ge
zien (een oogenblik) van Leo Franssen, dus het was
niet naar den geest gansch onbekend werk, dat ik in
Roermond verwachtte. Maar het kon in Roermond
PAG. 6 DE GROENE No.3034
Misbruikte schoonheid
HET EINDE DER ITALIAANSCHE TENTOONSTELLING TE PARIJS
ZELDEN heeft men voor den korten duur
van twee maanden zooveel onvergelijkelijke
schoonheid, uit n land at komst ig, in een
ander land bijeengebracht, zelden is het publiek
in zoo grooten getale opgekomen om deze schoon
heid te leeren kennen en begrijpen elk op zijn eigen
wijze, zelden zijn de bedoelingen en
ondergrondsche stroomingen onzuiverder geweest dan hier,
zelden zijn onze gevoelens van den eersten teit den
loatsten dag zoo gemengd gebleven als op dezo
zeldzame en bewonderenswaardige tentoonstelling.
Een blocmenmand met de kostbaarste gewassen,
schier bedwelmend van wcelderigheid, maar waar
in nochthans een adder verscholen lag.
Natuurlek: men kan zich op het standpunt stel
len, dat de beweegredenen er voor aestheten weinig
of niets toe doen. Zij hadden gelijk hun loflied te
zingen op alles, wat zij hier, grootsch opgedischt
in den metropolis van het oude Westen, bijeen ge
zien hebben en iedereen betreurt de vroege slui
ting, omdat immers algemeen verwacht werd,
dat, als gewoonlijk, een expositie met zulk een
succes nog wel verlengd zou worden. Toen men op
het laatst ging merken, dat deze verwachting op
hoog bevel ijdel zou blijven, heeft men elkaar de
laatste week van half negen in den morgen tot half
acht in den avond in het Petit Palais, als op een
volksfeest, letterlijk verdrongen van zaal tot zaal,
van kunstwerk tot kunstwerk, in een lange queue.
Ondanks de warmte, ondanks een slechte organi
satie, ondanks de hooge entree-prijzen, waarbij
zelfs geen sorties voor denzelfden dag werden uit
gegeven, wat een extra commercieel voordeel
beLimburg
slechter zijn of beter (dat was de spanning); liet u-a8
heler. Dat gaf een aangenaam gevoel. Het was
beter en er was een-bevrijding in van het werk van
Franssen. Er was meer in; er was een onstuimigheid
in. die op zulke bevrijding volgt en zeker volgt
by een nerveuzen mensch als Fran?sen ongetwij
feld is. Het nieuwe we»rk: figuur, landschap en
?itilleven is vol van die bevrijding, ofschoon er
:lier en daar nog herinneringen in waren. Manr ik
uid na alles, vertrouwen in het komende bij
Franssen en in wat hij reeds had gemaakt. Het
?yerk was en is in een groot e drift gemaakt; het
laat op als stoom uiteen veiligheidsklep ! liet hoeft
?méair, in sommige schilderijen iets van do bizarre
'ijn van Nicolos, maar de lijn van Fransson in
hot licht wij nroode stilleven is belangrijker dan die
van Nicolas. Dit stilleven was ronduit gezegd iots
lat ge zoudt kunnen wenschen te bezitten. Een
luingezicht was gcfchake-order, gevarieerder eerder
van kleur en trof daar ook du onstuimigheid, hot
war een onstuimigheid, din voller en warmer in
'lan Nicolas' vlotheid bereikt. Er was nog n
sehildery, dat zeker mij vertrouwen geeft. Togen
'?en allicht te rap geschilderden achtergrond is
«?on figuur, een vrouwefiguur geschilderd; in oen
blauwe jurk. Do diepte van dit blamV is. in kleur.
i-on gar,uststolling voor do toekomst van dozen
schilder, die vrij groote forma tem niet schroomt
??n die deze formaten zal kunnen vullen, den eersten
lijd nog spasmodisch, plotseling, snel, lovend, later
.?net meer bezinning..........
De avond was nu verder gemakkelijk voor mij
??n aangenaam. Ik was'gerustgesteld door wat ik
,'uziert had en door wat ik daarin meende; te kunnem
?erwachten. We gingen, niet om koeler te worden!
iadrna naar het atelier, een eind buiten Roermond.
liet was n, ik zei dat immers, van do. nu eindelijk
weer eens ondervonden zomerschc dagen en het'
?i teller, waar het zonder waaiere" zuker te warm
'vos geworden, was onttakeld nlf plaats om to
werken; het was oen gelegenheid geweirdon voor een
fuejst. Het was een gelegenheid voor een uitvoorigon,
zeer uitvoerigen maalty'd met vrienden en
verWanten van den schilder, waar ik ook aanzat, tot
in den vroegen morgen.....
Dat was alles tesaamdusde onverwachte
Limburg?sche reis. Ik bracht daarvan, ook een meening mee
over het innerlijk wezen van den schilder,- een psy
chologisch portret zou ik kunnen schrijven, maar
dat-is een ander brok van deze reis; dat zijn nóg
indrukken vooreen ander artikel. PLASSCHAERT
tcokemde, ondanks het gebrekkige restaurant, waar
nauwolyks iets tu bemachtigen viel, bleef de stem
ming uitstekend.
Me>n mag het snobisme noemen; men mocht
meesmuilen over vele bezoekers, die vooral bij de
schatten uit het Louvre-museum, onherkenbaar
vuil on slecht onderhouden, in verrukking geraak
ten, alsof er niet jarenlang tyd voor was geweest,
ze daarginds tu bewonderen; men mocht lachen om
de vele gewichtige pseudo-kennera, een feit is en
blijft het. dat de massa, die hier als een zwerm bijen
het paleis kwam bewonen, voldoende cultureel
peil bezat om deze Italioansche kunstuitingen van
eeuwen bij benadering in zich op te nemen. En
men zou wel een kniesoor moeten zyn, om geen
waardeering te vinden en niet verheugd te zy*n
over meer dan een half millioen bezoekers !
Doch tegelykertyd zyn onheilspellend andere
gedachten naar boven komen borrelen. Men zegt
en men bespeurt, dat dergelijke exposities thans
meer en meer in de mode komen. Zij worden, hier
als elders, als het ware grootsche manifestaties van
oen hernieuwd nationaal zelfbewustzijn; propa
ganda materiaal van de beste soort, maar niet in
de« eerste plaats bestemd om de kunst te dienen".
Hier konden in ieder geval de teekcnen zeker
geenszins bedriegen: naast de verhevendste voor
beelden van Italiaanschc beeldhouwkunst uit do
Renaissance prijkte de porphieren kop van den
Puco. als oen antieke imperator en men vond naast
oon grooto uitstalling van fascistische literatuur
«én keur van foto's naar den Leider, wiens wil deze
tontoemste»lling dicteerde.
In oon ontluisterde, wanhopige en verworden
wore-lel grijpt men naar de kunst, zonder schroom.
mot moe-r orgueil dan in ootmoed. Schatten, die
men vreioger slechts aarzelend benaderde, worden
met frames van hun veilige plaats gerukt en her- en
derwaarts gezonden, alsof zy een redmiddel zou
eion zijn om de massa te verheffen en tot bezinning
te brongen. Onze snelle, technische middelen van
Vervoer schijnen de afstanden, niet alleen voor
me»nschon, maar ook voor kunstwerken uit te
wisschon. Bij voorkeur vervoert men schilderyen
door do lucht en men blijft blind en doof vóór het
feit, dat een vliegtuig-ongeluk in den regel onher
roepelijk in zijn ge'Volgen is en daarom meer te
duchten dan wat ook.
Marmeren boelden, glas- en aardewerk, unieke
stukken uit hot verleden, worden met uiterste
? zorgen verpakt, alsof daarmede breken of scheuren
tot do onme>gelijkheden zouden behooren. Het
moot en hot kan* als de nationale trots ermede
geniooid is. als het politieke spel het zoo wil. En als
later een ander politiek spel het zoo wil, zal men op
vernieling van elkaar? ..nationaio trots" uittrek
ken, waartoe snelle, technische middelen evenmin
ontbroken.
Dat is eeuwenlang zoo gegaan, waarom zou het
anders'worden?''
J« do nioiwehheiU wy'zer, nu haar zooveel schoon
heid voor oe»gon wordt gezet als nooit te voren?
Ken'ontkennend antwoord is nooit duidelijker
geKPVOII elan eloeir dezo tentoonstelling. Want goed
be'HcIwuwel zijn wij allo schoonheid, hier ten toon
' gwpivid, niet meer waardig. Daarom zullen wij
haar verliezen, morgen of overmorgen. Hoogmoed
komt voor den val. Het kan gezwollen klinken,
natuurwetten evenwel blijven onverbiddellijk.
'Het wae reeds niet moeilijk, juist bij een prachtige
on rijko expositie als deze, opnieuw vast te stellen,
dat de» kunst haar beste krachten langzamerhand
onherroepelijk liesoft ingeboet. Wat hier te vinden
was aan hoogheid van geestelijke expressie en zui*
? verhuid van uitdrukking, aan argelooze zeggings
kracht, en aan technische volmaaktheid, is verloren
geraakt naarmate ..' onze Westenene beschaving
dieper doordrong, vorder reikte en nieuwe waarden
zocht, waartegen zij de oude meende in te ruilen.
Alles is in de» beeldende kunsten minder geworden,
naarmate WIJ in techniek vooruit kwamen: wonder
lijke} wisselwerking Van .heb lot. Nog tracht do
monschhcid tu conscrveeren en te redden wat mo
gelijk is, zonder dat zij haar eigen vaart naar een
onbekend Uoel paal en perk weet te stellen. Maar
nu zij thans, tegelijkertijd, zelfs niet meer nederig,
maar hoogmoedig, het verleden tot eigen glorie en
zonder al te veel scrupule» naar voren wil halen,
lijkt voor do toekomst het vonnis, duidelijker dan
ooit, reeds guteekemd,
: J. ZWAliTENDIJK
PAG. 7 DE GROENE No.3034
Charivarius jubileert
ONZE tijd staat in het teeken der jubilei.
Aangezien wij Nederlanders zijn en geen
Russen willen wy d« g*, ede gewoonte door
voeren om onzen medewerker, in diens verma
ningen wüons lijdenschappelijk hebben verliefd,
onze oprecht gemeende, lovende waardeering te
betuigen, en willen wij daarom een fair trial be
proeven om. op de manier, die hy zoo meesterlijk
beheerscht, hem vanaf onze redactietafe»!, als fit
boys het onze te zeggen. Naast een perfect
teacher" heeft Charivarlu» opzienbarende verzen
gecreëerd, die lang nie»t ongelukkig waren, en
allerminst de signatuur droegen van nutteloos
verspilde kracht.
Onze redactie-kamer binnenkomende ryst zyn.
niet geheel on-barseh uitziende portret voor ons
omhoog, en plegen wij elkaar courage in te spreken
met een ..Groene waak op !" Ons weekblad is een
onzinkbaar s?hip indien deze man on the weel"
zonder meer zijn onverwoestbare pen aan deze
rubriek blyft wijden. Spijt» de venijnigheid, die
hy als een donkere slang in zich verborgen houdt,
savoueert ieder de op uitnemende wijze
voortreffelykeleesstof. waarmede hij ieder beleert, zy het
dat men niet immer de feoling heeft om naar hem
te luisteren. Niemand minder dan de collega die
hém op zijn vijf en zestigsten verjaardag komt
huldigen is zich bewust zyn opmerkingen niet
zelden in den wind te slaan. Maar Charivarius
versaagt niet. Uitgaande van zijn destijdsche
plannen heeft hij immer gcwenscht een einde te
willen maken aan de gedachtoJooze schrijverij van
ons journalist e'iielom dat geen enkele maar dan ook
geen enkele gelegenheid laat passeeren, om zich
belachelijk te toom n. n is Charivarius' vijf en
zestigste verjaardag ons een welkome gelegenheid,
om daarvan te kunnen getuigen. Want, nietwaar:
een eenmaal kortstondig verblijf aan een redactie
bureau leert ons hoe noodzakelijk een custigator
Utorarium is in onze» schrijvende wereld.
Vele uren he>bbcn wij met zijn pittige geschriften
verbracht. En al is het on? beslist onmogelijk een
samenvattend overzicht te geven van zyn spits*
vondigheden. lezend in de oude bladen en in de
groene, bladen van de (Jroone. is de qualitoit van
Charivarius' bijdragen niet beduidend teruggegaan,
integendeel zijn sluirt strries vertoonen nog steeds
een vrij groot aantal niet ongulukte persiflages.
Wat en wie Charivarius is. dat kan niemand
precies nauwkeurig bepalen, want weet men alleen
dat hij onrnt'edoogenlpos ts'oh dat zijn boteekenis
niet valt te onderschatten. ZUn verdienste bestaat
niet uit het wat. lage takjes wegknippen, maar tot
een stevigeStam vorming, die zich rechtstandig ver
lengt tot in den top van de kroon. Charivarius is
eigenlijk alleen Charivarlus N.M.D; Hij is e5ók:
Nolst Trenité, die een familie-traditie van humor
bestendigt. Moge hij eonig. genoegen beleven aan
deze collectie: stijlbloempjes, en ons er minzaamst
wuivend voor bedanken. Maar moge hy vooral:
doorgaan. Want we hebben hem noodig! B.
Restanten bij Jaspers
Ceintuurbaan 308
KOSTBAAR GOED
Telefoon 21006-91740
LAGE PRU7.LN '
1 ,