Historisch Archief 1877-1940
Boeken
.r.
TERUGKEER TOT HET LAND
Een boek van menschen en machten
Josephine Johnson: N o w in November
(Victor Gollancz, Londen)
T K H WIJ I. nog oenigo jaren geledon do
..serieuze letterkunde" alleen maar werken
accepteerde, die mot behulp van psycholo
gische analyse, gepaard aan een meer of minder
oorspronkelijke kunstenaarsintuit ie, de ingewik
keldste zielkundige problemen tot op den grond
trachtte uit te diepen, schijnt op het oogenblik
het toonaangevende publiek (zoo zou men immers
do critici het bost kunnen noemen) meer te voelen
voor hot eenvoudigo, goed vorteldo verhaal.
Dit wil in het geheel niet zoggen, dat daarmee
de mensch als hoofdmotief in den roman behoeft te
verdwijnen, muur onwillekeurig verplaatst zich het
zwaartepunt van do verhouding mensch tot monsch
naar do verhouding van mensch tot natuur of om
geving. Want merkwaardigerwijze zijn er maai*
twee of drie hoofdmotieven te vinden, die de schrij
ver, hoe vindingrijk hg ook mag zijn. tot zijn be
schikking heeft. als h U zijn gedachten en gevoelens
in woorden, die voor anderen verstaanbaar en
aannemelijk zijn, wil uitdrukken: de strijd of
nis men liever wil de spanning van de menschen
onder elkaar, do houding van don monsch tegen
over zijn omgeving en de angst voor do onbekende
machten als dood, ziekte on het bovenaardschu.
Natuurlijk zijn in een goeden roman vrijwel alle
genoemde motieven in zekere mate terug te vinden,
doch het hangt er alleen van af. waar men. den
nadruk op logt. Had dus do hoofdfiguur oen tijd
geleden bij voorkeur een andere hoofdfiguur tot
tegenspeler, op het oogenblik vertoont men de
neiging hem een anderen partner te verschaffen.
. Het ..graven" in de diepe roerselen der ziel (waarbij
men overigens even dikwijls goud als modder naar
boven haalde) wordt opgegeven, m.a.vv. liefde is
liefde on niet een of ander zeer ingewikkeld, doch
in laatste instantie tastbnar" begrip. In dit
opzicht wordt de zaak dus eenvoudiger en tegelij
kertijd vager. Verder komen de onbekende mach
ten (want ook natuur en omgeving, zelfs als de
laatste uitsluitend uit menschen, dus in den vorm
van ..maatschappij" zou bestaan, behooren hier
toe) in hun grootsche verhoudingen het eenzame
individu verpletteren. In dit geval worften de toe
standen nog weer simpeler, want do onbekende
macht is onbekend, zoodut mon alloen maar iets
van haar uitwerking kun zeggen en het individu is ?
zeer klein n nietig en weinig gecompliceerd in zijn
angst, voor ziekte, honger of dood.
Om dit gebrek aan rijkdom in het gegeven op to
hoffon. -vervalt men gemakkelijk in het ..schilderen
?met woorden", niet onverdienstelijk op zichzelf,
doch helaas maar al to dikwijl* oppervlakkig on
vervelend. Portretten mikou is moeilijker dan
aardige kiekjes nemen in de natuur: de fouten van
do .opname zijn in het eerste geval storend on op
vullend, in het tweede geval maakt men er altijd
wel iets van, al is het onderwerp ook niet zóó
intorressant.'
De terugkeer van de literatuur naar bet goed
vorteldo verhaal" is oen capitulatio, die do ge
slaagde <>f bijna .geslaagde tocluiiek prefereert bo
ven don moedigen, doch uit don aard dor zaak wol
eens vergecfsslion greep van den waren kunstenaar.
Het maken van aardige" kiekjes is het privilege
der dames en daarom la het ook niet verwonderlijk,
dat hot een viouw was (vanVierentwintig jaar nog
wel) die, met haar eersteling,' welke er zoo gezond
on welvarend uitzag, den Pulitzer-prijs behaalde
on met n slag een der meest gelezen schrijfsters
van Amerika werd. Het verhaal is in zgn soort
uitstekend. Het harde landleven van.den
Ainerikaanschen .boer, die een eindeloozon en wanhopigcn
strijd heeft te voeren tegen droogte en overvloed
(want bij overvloed dalen de prijzen) is. zoo
geteekend, dat ieder die het land" kent opnieuw her
innerd wordt aan het feit, hoezeer dit vijand en
vriend tegelijk kan zijn. Wij maken mee, hoe een
vrijwel geruïneerd man zich op zijn laatste bezit
ting, een boerderij, terugtrekt, steeds ih dévrees
levend, dat ook dit laatste toevluchtsoord hem
ontnomen zal .worden al.? hg' eens niet in staat mocht
blijken .rente en aflossing van de hypotheek op tijd
te betalen. Deze hypotheek is een onbekcn.de, doch
duidelijk merkbare macht, zooals dood en
inisgewas, boschbrand en daling van den melkprijs.
Daarbij komt de spanning, veroorzaakt door de
omstandigheid, dat hij de monden van drie doch
ters open moet houden, die, als zij zoons geweckt
waren, hem zoo goed bij zijn arbeid op het land
hadden kunnen helpen en die alleen maar compli
caties in den toestand brengen, doordat zo liefde
opvatten voor den eonigen knecht, dien hij heeft.
Niet alle drie tegelijk, maar zoo ingewikkeld als
vrouwen dat kunnen arrangeeren; de n wil niet,
maar daar is de knecht juist verliefd op; de ander
wil wel, maar dan wil de knecht weer niet, en do
derde wil eerst niet en dan weer wel of omgekeerd.
Een van de verdiensten van het boek is, dat deze
complicaties zich slec.hts ondergronds" afspelen,
waardoor de roman in zgn geheel de stemming
benadert, diémen heeft aan den vooravond van
een flink onweer. Men kan ook in plaats van ver
dienste zeggen: handigheid; immers door liet aan
duiden van spanningen bereikt men oen sterker
effect dan door de verklaring ervan. In ieder geval
loopt de geschiedenis wat onbevredigend af, want
liet beloofde onweer blijft uit, hoewel een van de
dochters zelfmoord pleegt, de knecht vertrekt en
de moeder sterft: het heeft even geweerlicht, maar
do regen is weggebleven.
Ten slotte zijn het de apodictische wijze" uit
spraken, die dezen roman een eigen kleur verlecnen,
uitspraken, die geschikt zijn als spreuken voor een
rcheurkalender, een moderne" scheurkalcnder
weliswaar, maar even imponeercnd en pretentieus,
mot spreuken als! If- wrong to waste life for
the living's sake", en It would be easier tot bear
the inevitablc and just, if therc were no way out",
on Hope is an obsessiou that never dies".
De verdienste van dit werk is, zooals een criticus
er terecht van beweerde, dat het doet denken aan
Emily Brontë's Wuthering Heights", doch hot
bezwaar is, dat het er zooveel op lijkt. R. B LIJSTRA
IN KORT BESTEK
Frans van Oldenburg Ermke : Kruis of munt?
(?Vox Romano", Schiedam)
ESCHREVEX in den toon van pamfletten
gedicht kan men moeilijk zeggen heb
ben deze verzen ieder een pointe en die
pointe bedoelt de katholiceerende bladen" to
hekelen. Vele mannetjes" worden te kijk gesteld
in hun overtuiging", die niet de overtuiging van
het kruis, maar van de munt is. Al dadelijk dit
..Journalistiek dilemma", typeerend voor don
toon en de geaardheid van dit werk:
Als ik schrijf wat ik meen,
Blaft de baas: Ga maar heen !"
Als ik moen, wat ik schrijf, ?
Ben ik met recht een oud wijf.
G
Als ik ophield met schrijven.
Zou ik ook wel thuis kunnen blijven.
Kn 't eind van 't lied?
Ik blijf ren betaald hypocriet.
Kr wordt van alles en nog wat betreffende
karakterloosheid en stroberei gehekeld, ook
sociale" vraagstukken komen aan de orde:
werknemende weldadigheid, werkguvendc wel
dadigheid, goedkoop reizen, en dikwijls is het
raak en vermakelijk. En dan tusscheh dit alles
een enkel ding, dat werkelijk een gedicht ge
worden is. Chopin's testament" heet het:
Eens zullen deze drukke vingers stil zijn.
Dit zal mijn testament, mijn laatste wil zijn:
Spoel, neen, geen walsen, polonaisen of
mazurka's.
speel Mozart en mijn moede ziel zal stil zijn".
Anton van Duinkerken wijdt het bundeltje
in met een Ballade van den Koomschen jour
nalist".
Peter van Steen: Ochtendnevel
(Elsevier, Amsterdam)
HET is een wonderlijk ding met dezen roman. Het
behoort niet tot de gewoonten der litteraire eritick
andere critici in het oordeel te betrekken, doch waarom
zou men niet eens n enkele keer met een gewoonte
mogen breken door er op te wijzen dat dit boekje eens
deels geestdriftige, anderdeels ..verschrikkelijk slechte"
beoordeelingen heeft gekregen ? Een dame in de N. R.
C. is verrukt over het boekje en Kelk in de Zwolschc
Courant kan er geen woorden voor vinden zoo slecht
vindt hij het; hij noemt het ..eer machtelooze rhapsodie
der machteloosheid". En ik kan mij voorstellen dat
Peter van Steen zich nu in een zeer dichten ochtendnevel
van verwarring bevindt. Het beste zal zijn, dunkt me.
dat hij zich noch van de dame noch van den heer Kelk
iets aantrekt en evenmin van dit oordeel van De Groene
(het zij in alle bescheidenheid gezegd). Dit oordeel dan
luidt dat Ochtendnevel een hél kinderlijk en sentimen
teel boekje is. De liefde van den zoon tot de moeder
een respectabel moment van eeuwigheidswaarde overi
gens neemt hier vormen aan die oppervlakkige en
licht ontroerde lieden misschien zeer indrukwekkend
zullen vinden, doch die nuchterder beoordeelaars een
weinig pathologisch aandoen. ..Ochtendnevel" maakt
den indruk geschreven te zijn door een zér jong mensch
met een zér onrijp talent. Aan boekjes als dit bestaat
ongetwijfeld niet de geringste behoefte en het eenige
wat er van te hopen valt is, dat zij praeludeeren op
belangwekkender productie van de hand en het warme
prille hart van Peter van Steen. Die belofte, zoo zij er
al ts, is dan in ieder geval bedolven onder een macht
van immortcllen en litteraire plakplaatjcs. wier doffe
en weemoedige kleuren ons al te vertrouwd zijn. Later
wij dus wachten en laat Peter van Steen Voortgaan met
schrijven. En laat hij zich vooral niet bekommeren om
de kritiek. Zoodra die onverdeeld en algemeen gunstig
is, is het nog tijd genoeg wél waarde aan het oordeel
der professioncele boek-bed Uiers te gaan hechten.
Beeldende kunsten
Schilderkunst
Tentoonstellingen van heden
ALBERT PLASSCHAERT
Drie Amsterdammers in Den Haag
L. Gestel, 3ML Wiegman en J. van Herwijnen
E l (i ENTLIJ K is het nu in de schilderkunst
nog wel een beetje zóó als tijdens de repu
bliek. Elke stad, hoewel er wat meer ver
keer is dan toen (is dat wel zoo zeker?) heeft nog
de schilders, die daar alleen tieren, belangrijk zijn,
thuis zijn, zooals ns Amsterdam anders was
dan Haarlem, anders dan Leiden, anders dan den
Haag, Delft of Utrecht. Hfet is een overblijfsel
van de geslotenheid der steden; het te och bewijs
van de autohomie dier steden, telkens bewoond
? door een anders-geschakeerde bevolking en door
een andere bezig patriciërschap en wclgcstelden.
Dit alles was een gevolg van laat ik zeggen, de
eigcngereidheid der Hollanders, meer individu
dan ten eerste lid van een natie. Er is dus.iets
vérra?sends in, drie Amsterdammers" tegelijk
in den Haag te vinden, Ge?tel bij Kleykamp,
M. Wiegman en Jan van Hei wijnen in het Museum
Mesdag. Ik weet niet of zij zich daar als vreemde
eenden in n bijt gevoelen, het zou kunnen zijnl
Zij zijn toch voorstanders van een schilderkunst,
die twee perioden na die der Haagsche school te '
plaatsen is; na de Amsterdamsche Allebéers
komen zij, die nog niet zóó lang geleden als de
modernen golden. Ze zijn, deze Amsterdammers,
een bewijs, dat hoewel den Haag niet gansch onge
rept bleef van de nieuwe elementen, wij toch moeilijk
kunnen spreken van een ontwikkeling na
deHaagsche school in den Haag. Juister moet gezegd
worden: er waa daar'niets dan 'na-bloei van de
PAG. l DE GROENE N* 3034
Hagenaars en een verbloeien; dikwijls ook een
? dood-bloeden.
De vraag, die ik echter in dit artikel wou stellen,
was deze en is deze: hoe. zal de Haagsche schilder
kunst, Zoo die er nog is, reagceren op deze tentoon
stelling van Gestel, ten eerste? Iedereen, eenigszins
thuis in de latere schilderkunst, weet, dat Gestel
bovenal een beschaafd verwerker is van de be
wegingen, die tijdens zijn schildcrleven ontstonden,
buiten hem om in 't begin. Gestel heeft zeker
typische pi-enten gemaakt van den oorlog; zijn.
cubistischc schilderijen van de Spaanschc eilanden,
er zijn er daar zeker onder, die door een bloemigo
kleur nu nog genoegen doen evenzeer als zijn por
tret van Rijnsburg een kenmerkend voorbeeld is
van deze, bepaalde periode; hij heeft een aantal
figuren geteekerid en geschilderd, Sie Permeke's
grootheid misschien duidelijk maken, maar voor
welke figuren Gestel kracht van innerlijkheid
ontbrak; hg" heeft in andere figuren Derain's
volheid niet geëvenaard noch in vreet-ere vlakke,
bloemstukken anderen overwonnen, hoewel hij
misschien in een reeks elegische zonnebloemen hut
meest den eigen 'aard heeft vertoond. Doordat
in zoo goed als al zijn werk Gestel de stuwing in
een richting van anderen ontving, spreekt het
van zelf, dat voor anderen geen stuwende kracht
in hem groot is. Een werkelijken invloed op moge
lijke jongeren ih den Haag venvacht ik daardoor
ook niet.... ' ,
MaUhieiif 1<~it{/»tan (in Het Mesdag-museum) ',
is een schrHck-r van veel grooter psychologisch
gehalte, zeker geweev.t, dan ooit Gestel kon
Le dévot CHrist
>
Een ontroerend Middeleeuwsch
meesterwerk
'V'V'TANNEER ik thans uw aandacht vraat
\fl/ voor e?n modern uitgevoerd boek}?, l >
modern in den zin -vun exclusief genomen
?iétuil-foto's, op bijzondere wijze in hel kader
af,'huttal en niet door middel vun clichc's maar do'or
otogravure rerlucht. dun is het ten eerste om den
Buitengewoon prachtigen Christus uit J32U vun <le
Kathedraal St. Jean vun Perpiynan yeleyen in de
Pyreneeën aan de Golfe du Lion en ten tweede om de.
.ekere verwuntacïiap met hel vele moderne exclusieve
n'erk dezer eeuw (Jacob Epstein's Christus-figuur in
Engeland), waardoor veel moderne werken
gerecht?aardigd zijn.
Het gaat hier om slechts n Christusbeeld in vele
Mails gefotograveerd. Deze figuur mag gechargeerd,
Jreng geatyleerd, expressief, intellectueel belucht zijn
?oo ge wilt, ze ontroert niettemin door een
buitengeroon innerlijken drang en is met een technische
?aardigheid in het Catatonisch hout gesneden. Men
\un sich meer.aangetrokken gevoelen tol een andere
?loort Christus, vloeiender en gevoeliger vun vormen,
!ntmancr misschien inpUtals vun tot dit
schrikauningend, aangrijpend-tragisch menachbeeld, eette oeuvre
?Irunye et d'une si mouvunte expression, zoo-da Paul
Ueschampa, conservator van het Trocadéro, zegt,
maar hier erkent men het werk van een sterke, hoewel
onbekende, persoonlijkheid. Het ia het werk van een
Fransch-middeleeuwsch beeldsnijder, dat we i-uor
liet eerst gereproduceerd zien pour marquer u vee
tinetclleintensitéIe tout estconsommè" exhalèpar Ie
Chriet au dernier moment" of zooals wij Hollander»
?'enigszins nuchter zouden zeggen: Het is volbracht,
Hij is totaal op. Ook het kruishout is merkwaard i y
?ds van een natuurlijken boom gemaakt. Een legende
i-erhaaltdal het hoofd van den Verlosser elk jaar meer
??n meer gaat hangen, en dat het einde der wereld zul
komen, als de kin de borst zal aanraken. Onder d*
bekoring dezer legende voelen wc in deze Christus
figuur het dreigend noodlot.
Het boekje met zijn ttcaalf prachtige opnamen is
een rijk bezit en?opnieuw gebonden, mint de stalen
spiraal die de bladen bijeenhoudt is leclijk en
onpractiach een juweeltje in Uw boekenverzameling.
Een korte historische inleiding gaat aan het eigen
lijke plaatwerk vooraf.
THEO VAN UKI.IN
) Le dévot Chriat de la Cathêdrale
/, de Perpignan"; d. O.E.T., Paris.
wezen. In den tijd, dat hij figuur schilderde, in
den tijd van zijn Job, in den tijd van zijn meisjes
portret, van zijn winkelhaaksche" stillevens en
van zijn gelukkige landschappen uit de buurt van
Barbizon,' heeft hij door deze schilderijen terecht
zich een bekendheid. verworven, die mij blijvend
lijkt te zijn. Een tijd daarna, door vermoeidheid
of wat ook, ging het werk hem minder voorspoedig
af, maar wanneer ik na die rood-bruine periode,
d,ie daarom nog niet geheel verdween, hier wurk
vind, waarin het bruin weer kleur begint te worden,
en waarna het drama van het leven hervonden
wordt evengoed als andere elementen van dat
leven (zinnelijkheid), dan lijkt mij de mogelijkheid
open, dat in de figuur en elders, Matthieu Wieg
man ons, ik hoop het, Weer verrassen zul, liever
gezegd zal verblijden. Door een sterken, katholieken
inslag (natuurlijk!) in dit werk, zal ook Matthieu
Wiegman's werk in den Haag meer een werk zijn,
waarvan niet zonder belangstelling kennis zal
worden genomen maar waarvan ik toch geen
invloed zie uitgaan op den Haag. Ge zult zeggen:
dat is niet noodig; ik zeg ook niet dat het noodig is;
ik constateer thans alleen feiten en
mooglijkheden.
De derde, dien ik noem, is van Herwijnen.
(Mesdagmuseum). Hij heeft hier figuur, .landschap
en bloemstuk en dit alles is gestemd op een blauw,
dat ge zonder omwegen de kenmerkende kleur
van zijn tegenwoordige periode kunt heeten, en
welk blauw, door zijn hoedanigheid! een contrast
vormt met een vroeger, zwaarder, 'als kleur
nadrukkelijker < tijdvak. Het blauw, enz. van
Herwijnen dat ge hier vindt, heeft een bepaalde
smetteloosheid, die tot een verhemeld blauw deze
kleur zou maken, zoo deze smetteloosheid dieper'
trilling van het gevoel, van het hart vertoonde;
zoo dit blauw en deze hemel" gewonnen waren
uit aangrijpender gemoedsleven. Ook hiervan
zie ik, onder andere daardoor, geen verwinnenden
invloed uitgaan. De tentoonstelling dezer drie
Amsterdammers zal in den Haag alleen kennis
kunnen vermeerderen.
Maufice Utrillo
Te Antwerpen In K tin s t van Heden
NATUURLIJK zijn niet alle tentoonstel
lingen van Kunst van Heden te Antwerpen
even belangrijk, dat kan nooit, maar ze zijn
nooit vervelend en dikwijls van .groot belang. Dit
genootschap alle goede moderne kunst is er te
zien geweest, steeds met zorg gekozen; er was daar
een liefde-m et-verstaan, die bij zoo'n lang leven
tot de zeldzaamheden behoort. De tegenwoordige
tentoonstelling geeft, behalve het werk der
Jongeren, nu een tentoonstelling van Utrillo, die
ons dezen schilder kan doen waardeeren en juist"
schatten. Want het schilderwerk van dezen schilder
is een eigenaardig werk.' En waardopr ontstaat
dit gevoel van eigenaardigheid, dat ik telkens
ondervind, vóór het werk van dezen schilder? '
Het zou een onbillijkheid zijn en n dier
onbillijkheden, die later berouwen, klakkeloos
Utrillo dien naam te geven van n der Wereld
schilders. Hij is dat zeker niet; zoo ge het niet
dadelijk zaagt, kon de, tijd het voor u uitwijzen.
Utrillo is evenmin n dier kleinere .schilders, ook ,
Holland heeft ze van tijd tot tijd gekend en
1 langzaam-aan erkend, die uitmunten door innigheid
en volledig werkmanschap en die ns genoten, ons
doen blijven genieten. ,Noch is hy een schilder dier
modernen, wier zoeken naar het' nieuwe soms
meer van belang is voor het intellect dan voor het
hart. Deze schilder is geen moedwillige hij is
niet overrompelend ba n of ander opzicht; hij
PAG. 9 DE GROENE Ne. 303*
verbaast niet door ongewoonheid, een ongewoon
heid, die, wie ervoer dat niet ? van
onvenvachtkorten duur kan blijken....
Integendeel hij is dat zekor nii-t.
Hij is een gewoon schilder, door sommigen
stellig overschat, maar hij heeft een aantal elemen
ten in ?ich, die hem toch kunnen doen blijven. Hij
heeft de naïveteit van Zondngschilders, wier
getrouw geduld oiw heeft geboeid en toch hóeft
liij in de makelij weer iets van die Zondag
schilders, dat bij hem een bokoring is. Hij is
govoelig en hij kan terecht onnnndig lijken in zijn
verwerkelijkingen. Ge denkt -bij hem niet: het
werk is gekund; er is geen afstand tussclien wat hij
was en wat hij vermocht er is juist een afstand
tusschen wat hij wil on wat hij ons doet zien.
Maar er is nooit een geknoei, dat alleen op den
wil berust; er is altijd een vergoelijkend iets, en
dat is, dat het gevoel, het begin zui\*er is en een ?
goed begin maakt do kleur persoonlijk en houdt
altijd liet leven er in. Dat verhindert bij. hem, als
bij andere zulken, niet, dat hij soms tegenvalt,
en dat hy soms meer dan meevalt. Zijn tekort
komingen zijn soms hinderlijk, maar, anderszins,
zijn de verrassingen onverwacht. Er kunnen
stuutcligheden zijn, die Voorzichtig maken; maar
er is een spel van vele luchten (zijn luchten zijn
daardoor een bewijs van zijn ontroering telkens)
dat ge zelfs bij terecht meer befaamden mist'; er
Zijn accenten, die ge alleen bij hem vindt zijn
onbevolkte straten met de huizon, waarvan de
blinden gesloten zijn en met een open deur, die het
innerlijk leven van een huis doet beseffen!) zijn
boomen hebben een'eigen notitie van den vorm,
zijn witten" zijn van hem; zijn kracht blijkt'
opeens,grooter; Utrillo is, met alléterughouding,
rechtstreeks to waardeeren om' de' bewogenheid
van het gevoel; er is een aanzet van het hart tot
in de niet-geslaagde schilderijen.
?'1
' ':i*
'"':!
?;.$
'ü;
<ii j:
vil