Historisch Archief 1877-1940
?'?HOE HÉT WAS?. Grootscheepse/ie ree/ome en cnt/jous/osme voor de New Deal
Einde van de New Deal ?
HENDRIK WILLEN VAN LOON
Van Loon beschrijft in deze bijdrage, hoe de conservatieve machten
j in Amerika een tijdelijk halt" hebben geboden aan Rooseveïts
gedirigeerde economie.
Nu officieel de New Deal dood-en-begraven heet, schijnt Wall Street
den speculanten een nieuw Dorado te beloven. Laten zij oppassen! .
Het tijdvak van het Ongebreideld Individualisme is voorgoed voorbij.
Men doet verkeerd, wanneer.men het zakelijk optimisme toeschrijft
aan het einde van de New Deal. Het ontstond juist daardoor^ Wanneer
een nieuwe periode van voorspoed weer ontaardt in een individu
alistische jacht naar rijkdom en ongebreidelde concurentie, loopt de
zaak onherroepelijk vast.
>?l-V.
JU verstilt», Cqnnecticut, 8 Augustus
IK heb er vele weken over zitten piekeren en ik
weet nog altijd niet wat het antwoord ia. Ik wilde
u iets vertellen van de algemeene philosophie,
welke de ondergrond oftewel het fundament moet
zijn geweest van onze zoogenaamde New Deal.
Want zooals het Boek zegt.... In den beginne
was het woord". De Logos, de Gedachte is het begin
van alles wat de menseh ooit ondernomen heeft
en dus hier bij deze New Deal moet er ook een
: Logos zijn of geweest zijn. Maar ik kan dezen Logos
niet onder woorden" brengen. Ik kan er slechts
naar raden. Ik zit er midden in en begrijp er even
weinig van als démilicien die Watérloo mee
maakte en alleen maar wist dat er hevig geschoten
werd er» dat er veel dooden waren en dat ze eindelijk
zeiden: Wij hebben gewonnen." In dit geval
was het de vijand die 'riep: Wij hebben gewonnen
en Het is uit met de Nieuwe Plooi." Maar daar
ben' ik ook alweer heelemaal niet zeker van.
Officieel ia de heele beweging thans in de doofpot.
Maar kolen die al lang in de doofpot waren kunnen
onder gegeven omstandigheden toch weer tot een
vuurtje worden opgeblazen dat een heele kamer ver
warmt of desnoods het heele huis in brand steekt.
Verwacht dus geen wetenschappelijke verhande
ling maar wel een algemeene beschouwing. Do
details schrijf ik u;dan over oen halve eeuw.
In de eeiste plaats dan, is het Amerikaansi'ho
volk bij uitstek ct*h on-philosophisch volk. Het,
kon óók moeilijk anders zijn, als men oven aan
des?elfs geschiedenis wil denken gedurende de
laatste honderdvijftig jaren.
Anderhalve eeuw geleden, nadat men hier een
gcmeenebest had gevormd dat op de
algemeengeldende opvattingen van de laatste helft der
achttiende eeuw was gebouwd (en stevig ge
bouwd ook, want dat stuk architectuur staat .
er. nog in vollen fleur), anderhalve eeuw geleden
dus werd ? plotseling het rijkste werelddeel van .
onze planeet aan de volkeren van Europa aange
boden als bun nieuwe pleisterplaats, Wij hebben
PAG. 4 DE GROENE No. 3017
land," zoo zei men hier, en zelfs veel te veel land,
maar wij hebben geen menschen. Komt dus, o
hongerige scharen en neemt je deel." De hongerige
scharen kwamen en namen hun deel. Dat ging
anderhalve eeuw prachtig. Er was meer dan genoeg
voor iedereen. Je ging je gang. Je ploegde of bouwde
huizen en je speelde, winkeltje of bankiert je en als
je maar rustig bleef zitten waar je was, dan groeide*
het gehucht tot een dorp en het dorp tot een stad
on de stad tot een millioenen-stad. Alles hing er
van af hoeveel durf en energie je zelf had. Niemand
gaf je iet*. Alles wat je kreeg dat kreeg, je omdat je
het met je eigen knuisten uit den grond had ge
haald. Daardoor kreeg ju een soort onbewuste
levensbeschouwing die gebaseerd was op het
individu on waarin tr slechts plaats was voor dat
individu. Je was meester over je eigen lot. Je
toekomst behoorde aan jezelf.
Omdat nu niemand van brood alleen kan leven.
werd er ook wel een beetje gephilosopheerd maar
dat was een doorzagen op de oude leer van du
Revolutie.... demokratie en vrijheid en gelijkheid.
hoera, hoera, hoera! Dat er langzamerhand geen
greintje demokratie overbleef, maar dat het een
oligarchie geworden was, dat bemerkten slecht s
zeer weinig burgers en hun werd dan spoedig door
de oligarchie ingeprent om hun mecningen maar
liever voor zichzelf te houden. Het interesseerde»
niemand dat te hooren. Dat er minder vrijheid was
dan ergens anders, bemerkte je ook niet zoo on
middellijk, wanneer je bijvoorbeeld weer de vrijheid
had over je regeerihg dingen te zeggen die in geca
enkel ander land zouden worden toegestaan* En de
gelijkheid bestond inderdaad in een land waarin
ieder een gelijke kant* ha«l in den ckonomischcn
wedstrijd om het lieve geld. Van socialisme en al
do andere groqte bewegingen in de wereld merkte
je niets, omda£ iedereen veel te veel te doenhnd
met zijn eigen zaakjes. -Als je goed geld verdient
dan doe je, zooals ik al zei, niet veel aan theore
tisch e overpeinzingen. Kan iemand in Holland mij
vertellen wat de levensphilosophie was van onze
vaderen in de zeventiende eeuw? Zij verdienden
schepen vol met geld en bouwden zich huizen on
heele steden en soms haalden zij er de voorbeschik
king bij, maar heel veel verder ging het ook al niet.
Welnu, wij waren hier geen haar beter of slechter
dan onze Hollandsche voorvaderen. Wij leefden
en we deden goede zaken en waren er vast van
overtuigd dat het ons over tien of twintig jaar nog
beter zou gaan, dan het ons nu al ging. De zaak
liep immers automatisch en de zaak zou steeds
automatisch doorloopeo met al maar grooter prof yt.
En toen kwam er een olifant met zijn grooten snuit
en die blies.... poef.... het heele sprookje uit. Dat
gebeurde op een oogenblik dat niemand dien olifant
verwachtte. Men wist niet eens dat het dier bestond.
Het begon met de bekende catastrophe op .de
beurs. Toen rikkettikketik.... ging de heele zaak
ten onderste boven net als de blokken uit onze
kinderjaren. Maar zelfs dat deed nog niemand
vermoeden dat die blokken niet weer onmiddellijk
netjes op een rijtje konden worden gezet,.Jïct zou
alles weer gauw terecht komen. Het'was maar
een klem ongelukje. Vooral niet Wf de omgevallen
blokken gaan neerzitten.../ doorwerken en
wachten totdat we weer allemaal millionnair
konden worden op een kapii
in baar geld en drie oude sa
.Haar het kwam niet terecht. De blokken lagen
nog precies waar zij voor vier jaren gevallen waren.
Wij hadden onze reserves opgeteerd. Wij hadden
geen enkele nieuwe markt geopend. De heelt»
wereld zat bij de omgevallen blokken neer. En
bleef er zitten.
Toen kwam Boosevelt en voor een korte wijle
tijds begon het er op te lijken dat- wij nu eindelijk
eens wat nieuws zouden krijgen, dat wij een nieuw
Geloof zouden krijgen, geboren uit een eenigszins
loyalere en royalere opvatting over de Rechten;
van den Menseh. ?
Roosevelt heeft hot geprobeerd en Roosevèlt
had een schaar jongere lieden die het met hem eens
waren dat dit tot alle consequenties doorgevoerde;
individualisme uit de oude dagen onzer Middel
eeuwen (A.D. 1776?A;D. 1020) thans een histc
rische curiositeit was.... zooiets als het roofridder*
wezen van de vijftiende eeuw, en dat het weg moest
vooraleer wij iets verder konden komen op het
schoone pad der werkelijke beschaving. De kleine
man, die nooit eenige stem in het kapittel had gehad
omdat men het heele idee van den kleinen man"
als een onding beschouwde Immers niemand had
het recht een kleine man. te blijven in een land waar
het zoo gemakkelijk was, een groot man te worden
die kleine man zou nu worden beschermd tegen
de roofridders die hem vilden en uitplunderden.
Maar-helaas, het Ryk der Hemelen kan hier op
aarde niet gebracht worden via een Parlement*
besluit met Koninklijke Goedkeuring en gehoord
il van dertig centen
iveters.
den Raad van State enz. enz. En dat Rijk dor
Hemelen op ekonomischen grondslag had heelemaal
geen kans in een staat als de onze waarin ieder
kind al met de moedermelk geleerd heeft dat het
zijn plicht if- zichzelf in deze wereld tot iets beters
te maken dan zijn vaderen zijn geweest. Dat lukt
nu wel niet meer en ik voor mij en velo millioencn
met mij zijn er zeker van dat die oude tijden nooit
of te nimmer zullen terugkeeron. Maar de goege
meente die altijd honger had gehad in Europa en
die het hier nu bijna een eeuw lang zoo goed en
rijk en vet had gehad, die wil dat nog altijd niet
geloover». Of zij dachten en denken, de slimmerds:
Als het nu nog eens heel eventjes goed wordt,
dan stelen wij gauw onze eigen buit bij elkaar en
houden die vast ook, en laten haar niet weer los,
zooals wij dat de laatste keer deden. Laten wij dus
maar meeschreeuwen met de rest, die al dat gepraat
over een ekonomlsche revolutie als landverraad
beschouwt en die alleen maar wil hooren over
don aanstaanden terugkeer van de Schoone Dagen
van Aranjuez Hooverville."
En of Roosevelt nu al predikte dat dit een sprookje
was, gebaseerd op de hoop van degenen, die reeds
rijk waren en die hoopten nog veel rijker te worden,
dat hielp niet. Zoo gaat het nu eenmaal in do
historie. Holland had het jaar 1705 en den heelon
ellehdigen rompslomp van de verachtelijke dagen
der Bataafsche Republiek. Maar zelfs nu is de
regontonheerschappij nog niet heelemaul uit. En het
zal hier even lans duren voordat onze
industriecle regenten en onze geldregenten bereid
zullen worden gevonden om openlijk te bekennen:
Het oudo liedjo is uit en wjj moeten een nieuw
Jiod zingen of wij zingen heelemaal niet meer."
Onze New Deal was een eerlijke poging om zulk
«?en nieuwe compositie populair te maken, maar
de zingende gemeente wilde er niet aan en davert
maar voort van de zilveren vloot van l'iet Hein
(die nooit weer op de baren gezien zal worden)
on praat nog altijd over wat zij dan wel allemaal
zullen doen als het weer net zoo goed gaat als
vroeger. En ons Hoog Gerechtshof, dat befaamde
bolwerk van ons oer-conservatisme, heeft thans ook
officieel het Barbertje van de Nieuwe Plooi laten
hangen. Met het gevolg, dat de heer Hoover,
die langen tijd wijselijk het zwijgen er toe heeft
gedaan, zich weer durft roeren. ?
Neen, zoo komen wij er niet. Op die manier
zal het over een tijdje weer precies even slecht
gaan, als vóórdat Barbertje aan de galg bengelde.
,' Wat de toekomst ons zal brengen weet ik niet,
maar-ik vrees een groote verscherping van de
twee partijen, de bezittende en de niet bezittende
klassen, met tusschen die beiden in de groote
massa lieden die van de hand in .den tand leven,
uu eens wat verdienen en dan weer niet, onze
kleine gokkers en onze beroeps-ateuntrekkers, die
wij hier altijd bij niillioeuen Iegelijk hebbeu gvlwd.
De beroemde New Deal-episode was een eerste
poging en een zeer oprechte poging om ons een
1 redelijke levensphilosophie te geven, gebaseerd op
oen mensonwaardiger bestaan Voor den gemid
delden burger. De Nieuwe Plooi is nu op treurige
wijze aan een smartelijk einde gekomen, omdat de
Oude Plooi nog veel te sterk was. Nu zal het
moeten blijken of de Oude Plooi door dien moord
op de Nieuwe Plooi niet tot zelfmoord gedoemd is.
Ik vrees van wel. En men zal er goed aan doen
daaraan te denken vóór men weer eens in
Amerikaansche waarden gaat gokken. Anders konden
die Waarden wel eens even waardevol blijken als
zekere oude Russische papiertjes. *
Indiëop den uitkijk
Hütaviu, tt-8-'3S
TA* hel jaarverslag van dcJuvu-Indië-Bank en ook
j in dat van andere financieele instellingen ie een
" opmerking gemaakt over de snelle aanpassing van
Indiëaan den nieuwen economischen toestand. Hel
land stond gereed bij de eerste gelegenheid een betere
plaats in de wereld in te nemen.
Dit doet denken aan een tijger, die mei gespannen
spieren ligt voor een sprong naar een hooger platform,
maar, om in het zoölogische te blijven, de vergelijking
zou juister zijn door Indiëvoor te stellen als een hond,
die rustig neerzit en alteen zijn ooren gespitst heeft om
het minste geluid op te vangen.
Met sprongen zal Indiëbetere tijden niet bereiken.
De energie is wel aanwezig, doch daarmee alleen kan
geen enkel plan worden uitgevoerd. Geld is ook noodig
en de behoefte daaraan nijpt dagelijks op pijnlijke
wijze.
Geld is in vroeger dagen in Indiëeen zeer vlottend '
artikel geweest. In tijden van voorspoed, van groot c
tantiêmes, werd zoo over de toonbank, over tafel,
zonder kwitantie of andere schuldbekentenis, op goed
vertrouwen geleend voor het uitvoeren van denkbeel
den, opgekomen in het brein van menschen, die een
voorstel wisten aan te praten. Naar de soliditeit van
de vragers of naar de rentabiliteit van de onderneming
werd niet veel onderzoek gedaan en zóó stond voor
menschen met hersens en handen tot tccrken de weg
vrij voor het verwezenlijken van plannen, die, vaak
mislukt, bij slagen van grooten invloed zijn getceest
voor de streek, waar de proefneming werd ingezet.
Oplichters hebben gebruik gemaakt van
goedgcloovigegeldschieters, maar het gemakkelijk te verkrijgen
crediel heeft ook enorm veel bijgedragen tot het open
leggen van afgelegen streken, voor het vestigen van
bedrijven, welke arbeidsgelegenheid aan de bevolking
hebben geboden.
Thans is dat alles voorbij en menige eens gefortfi
neerde Hollander, die volslagen aan den grond zit,
peinst zich het hoofd suf om zich te herinneren, aan
wien hij toch die duizenden heeft geleend....
Veel van dat geld is verloren gegaan, het heeft
nimmer rente gegeven. En als van zekere zijde graag
hoog wordt opgegeven van de enorme winsten in de
cultures, dan wordt nimmer rekening gehouden met
de geweldige bedragen, icclke, niet het minst van
particulieren, verloren zijn gegaan.
De particulier zit momenteel muurvast. De energie
bestaat nog, handen zijn er, de noodige arbeidskrach
ten kunnen betrokken tcorden. Gratis werken gaat
echter niet en zich outiteeren op crediet is nergens
mogelijk. Daarbij is het afzetgebied ingekrompen,
geldgebrek decimeerde afzetgebieden. Verlaagde sala
rissen remmen den zin tot koopen.
Toch zit in de bedoelde jaarverslagen een kern van
waarheid. De wil is aanwezig, maar de ruimte voor
den armslag ontbreekt en die zal niet komen, voordat
er aanwijzingen zijn, in welke richting de conjunctuur
zich gaat bewegen.
Thans schuiven de theorie van de regeer ing en den
wil van de groot e lagen van de bevolking om nieuwe
banen voor levensonderhoud te vindeti langs elkander
heen. Aan de eene zijde nog steeds het bezuinigen met
behoud van de oude methoden. Het heilige systeem
blijft onaangetast. Daarnaast, soms daartegenover, een
menigte van werkwilligen, die alles wenschen aan te
pakken, mits er kans op een bestaan in zit. De vraag
naar salaris komt pas in de tweede puiats. Hoe
kort ligt de tijd achter ons, dut er blijvtn'l gebrek
aan bruikbare arbeidskrachten bestond en daarom
steeds in deeersle plaats gevraagd werd: Wat ver
dien ik l"
Het vraagstuk van de betaling is nu naar het ticevde
plan gedrongen. De wil tot een daad zal zich daarom
baan breken, zoodra zich slechts een schaduw van ect\
gelegenheid voordoet. Voorloopig blijft de energiek
echter nog gedrongen tusschen de dijken van het
gebrek aan crediet.
Het grootkapitaal heeft ontdekt dat in Indi
plaats was voor tal van bedrijven. Kleinkapitaal
bestaat niet meer en een bestaand kleinbedrijf
ondervindt thans vaak de moeilijkheden van de
licentieering. waardoor het onmogelijk kan worden
importartikelen te betrekken, indien deze niet reeds
in de jaren vóór 1934 werden ingevoerd. Algemeene
economische maatregelen scheppen nu eenmaal steeds
onbillijkheden en uitzonderingen zijn wel voor een
grooten enkeling, maar niet voor een veelheid vun
kleinen te treffen. Ook hier wordt dikwijls energie
aan banden gelegd.
En toch zal er uitkomst komen. Hoe en waar. we
weten het niet. De onverzwakte aandacht bij het
speuren naar een uitweg waarborgt echter het uit
buiten van de kleinste gelegenheid. Een verschuiving
van' verhoudingen i» reeds aan tien gang. Derde
klasse fan den trein vol met Europeanen, ook
dames. De huisvrouw wordt huislijker. met kleine
inkomens worden wonderen verricht. Fietsen blijk!
meer en meer een gezonde beweging en de radio
vervangt veel vroegere genoegens buitenshuis.
Indiëis geen land waar tang gemord wordt.
Verontwaardiging kan hoog uitschieten, wilde woede
plotseling opkomen, doch wat in deze landen snel
groeit, heeft meestal geen lang leven. Het normale.
zij het ook steeds wat bobbelende niveau keert snel
terug en quand on wVi pascequ'on aime, il faut aimer
ce qu'on a.
Als wat'scheef gezakte koepel boven deze bron vun
energie zonder uitweg: de regeer ing, die bij de snelle
wisseling van hoofdumbtenaren zoo moeilijk lijn
kan houden. De opbrengsten van de
gouvernementsbedrijven zakken steeds dieper, omdat allee blijft in
gesteld op de utopie: terugkeer van de otule tijden.
Tariefsverlaging geschiedt alleen bij concurrentie uit
hft particuliere, de dure.paperaaserie woedt onge
broken door, de hakmethodc van de bezuiniging
dwong reeds tot het opnieuw in dienst stellen van
enkele dozijnen artsen, omdat volkssiekten', niet meer
bestreden konden worden. Voor half-bruikbare
hoofdfiniblenuren. die van verlof temgkeeren en voor wie
geen emplooi bestaat, worden "baantjes geschapen.
Indiëis geen land van samenzweren, van poli
tieke samenrollerij. Het e^ploUeeren van ontevreden
heid geeft weinig kans op een goed bestaan. Maar
indien Indiëeen beter sluitend geheel was, staatkundig
sterker ontwikkeld, waar de wil van de bewoners
niet. als guantitênêgigeable behandeld kon worden,
dan nog zou de-weifeling vun de bovenlaag de span
ning van de lage regionen niet kunnen houden. Er
zullen geen daden van geweld voorkomen, aan revo
lutie maken denkt ''geen menseh'. maar indien de
regeer ing blijft vasthouden aan volslagen versleten
principes, dan zal het particuliere initiatief ten slofte
optanten tegen bevoorrechting van monopolies die
hun tijd hebben overleefd.
De hond heeft zijn noren grspiM en wacht. C.
Wat kost een l eeuw ?
Bij een veiling van circusdieren te Haarlem
bracht een leeuw de somma van vijf gulden op
'i Tttkinlng vóór Ot Grotnt Amiurdtmmcr vtn F. Hiztvild
De"exj>ed/tte
f47.000.Vracht en assurantie f3.000,
PAG. 5 OE GROENE No. 3037
Bruto opbrengst f 5.
ff,
f
i
*'i
Ir
i