Historisch Archief 1877-1940
II;
Avondschool voor
volwassenen
MASKERS
van levenden en van dooden
AUTOCURSUS
LOS ANGELES
J. H. iursin-ge
Uit de Natuur
PLASSEN EN MOERASSEN
Dr. Jac. P. Thijsse
Langs het kanaal door de' Kortenhoefsche plassen
Dem Wandersmann
gehort die Welt
WEET ge hoeveel kano's va*
ren? Ik weet het op geen
stukken na, maar het loopt
stellig ui de tienduizenden, misschien
wel in de zes cijfers. Daarbij komen
dan nog allerlei roei- en zeil- en
motorvaartuigen, die onze wateren bevolken
van April tot October, van de eerste
dotterbloera tot de laatste klokjes
gentiaan. Indachtig aan mijn leus:
zoo groot mogelijk natuurgenot voor
zoo veel mogelijk menschen" verheug
ik mij daarover. Het ruku verschiet
onder hooge wolkenmassa's, de wind,
die riet en biezen buigt, de golfjes
klotsend tegen de boeg van de boot,
regendruppels neerploffend op stil
watervlak, de grondige diepten, de
lelies dravend óp den plas, de bonte
oeverflora, het dwarrelen van
insecren, de zang van vele vogels, dit alles
en nog meer maakt het verblijf op het
water tot een vervulling van hoogste
schoonheid, die ik niet wil derven.
Nu hebben wij vaarwaters genoeg
en overal is het mooi, zoowel op do
breede Zeeuwsche en Zuidhollandsehe
stroomen als in gewone polderslootjes.
Maar de watersport voelt zich zeer
bijzonder aangetrokken door onze
plassen. De Kager Plassen, Westoinder
Plas, Loosdrechtsche plassen hebben
al een groote vermaardheid, die van
Reeuwijk en Sluipwijk tellen, ook al
.geducht mee en menige andere plas,
die weinig jaren geleden nog zoo goed
als onbekend mocht heéten» begint
nu ook de aandacht te tekken. Dat
zou allemaal niet hinderen, wanneer
de watersportenaren zich beperkten
tot het water. Doch zij leggen ook
beslag op de oevers. En ook dat zou
.niet hinderen, wanneer dat slechts
geschiedde met grondig overleg en
kunstgevoelig inzicht. Soms werken
de omstandigheden gunstig mede en
zoo is de Westeinder Plas tot een fraai
geheel geworden met zijn haventjes
en steigers en werven tot n geheel '
bijeengebracht vlak tegen het dorp
Aalsmeer, een jolig en tegelijk indruk
wekkend bedrijf. Al het overige oever»
land is vrij gebleven, alleen ont
moeten we hier en daar
picnicdeuken in den rietzoom of een enkele
hengelaarezitplaats, maar dat Is juist
aardig. En er zijn maar heel weinig
zomerhuisjes. Diézomerhuisjes,
oevervilla's, ateliers, haventjes en werven,
theehuizen, zweminrichtingen, daar
gaat het nu om. Allemaal heel aardig
maar hun veelheid en ordeloosheid
bedreigen het hcele landschap. In het
hart van Nederland ligt een der
schoonste landschappen ter wereld,
dat van de Utrechtsche en Hollandsche
veenplassen, van die van Achtti
nhoven in het Zuiden tot het
Naardermeer in het Noorden. Het
Gaardermeer is veilig bezit van de Vereeniging
tot Behoud van Natuurmonumenten,
maar de rest staat bloot aan allerlei
exploitatie, die met den dag in'hevig
heid toeneemt. Gelukkig begint de
Overheid in te grijpen, maar er is reeds
ontzettend veel bedorven. Symbolisch
is voor mij de gekke ligusterhaag
langs den Looncrvoenschen plas, de
flagrante miskenning van het heerlijke
moeraslandschap. En dan
Breukeierveen J Alles wat in Holland, Utrecht,
Overijsel, Friesland iets te bevelen
heeft, moet naar deze afschrikwekken
de voorbeelden komen kijken. En het
is een -dure plicht van Utrecht en
Holland, om bier nog te redden en t
behouden, wat téredden is. Het is
nog de moeite waard. Natuurlijk
komen er conflicten over. eigendom
en bcschikkingsrecht. Ik ben in deze
dingen weinig ervaren en zie de eenige
redding in een krachtige Vereeniging
tot Behoud van Natuurmonumenten,
die eigendom verwerft teneinde daar
aan de beschikking .te geven van
werkelijk natuurschoon.
aangebracht, dan een zeer bescheiden
oeverversterking van teenen vlecht
werk, vastgezet met levende
wilgenpalen, die hier en daar mogen uit
groeien tot hoornen. Zoo is dit kanaal
.geworden tot een fraaie breede water
laan door het prachtige moerasland
schap'. Er kan nooit aan gebouwd
worden. Je .vaart er prettig langs de
elzenbosschen die geurig zijn van
kamperfoelie, langs romantische vel
den van galigaan, langs de kruidige
gagel, die zoo mooi brons bloeit in liet
voorjaar, langs al de bloemen van
het rietland, waar de kiekend ie von
en woudaapjes huizen en dat van
April tot in Augustus weergalmt van
vogelzang. Alleen denk ik, dat het
verboden zal zijn er te landen.
Er liggen over dit kanaal eenige
nog al hooge bruggen, maar niet zoo
hoog, of de witte wilgen zullen er wel
raad mee 'weten. Zoo is hier een ge
lukkige oplossing te vinden. Door dit
kanaal is de schoonheid der plassen
niet verloren" gegaan, maar juist
binnen bereik gebracht van velen,
die haar zoeken en waardeeren. Maar
die zomerhuisjes!
Er is in den laatsten tijd nog al
eens te doen geweest over het nieuwe
kanaal aan de Vecht beneden Vree
land naar Hilversum. Ik ben daar
eens gaan kijken n nog al tevreden
thuis gekomen. Heit kanaal gaat
grootendeels door do Plassen van
Kortehhoef. Als echte veenplassen
bestaan die uit afwisselende strooken
van water en broekland, allemaal vrij
wel evenwijdig* Nu neemt: het kanaal
dezelfde richting en maakt dus een
voudig den indruk- van een gewone,
ietwat breédere en ietwat langere
watcrstrook. Er, zijn geen kaden of
dijken langs. De ingenieur heeft in
het oeverland geen andere wijziging
Grieksche cultuur
VOOR velen zal het een merkwaardig
verschijnsel zijn, dat de Grieksche
sculptuur steeds meer in de belangstelling
van den tegemvoordigen mensen komt te
staan. Het schijnt of thans een groot ver
langen begint baan te breken, na veel
onrustig geëxperimenteer, om tot een
synthese, een eenheid, een eenvoud van
vormen te komen, een klare
vormenuitspraak die a.h.w. de taal der Grieken was.
Niet zooals in de dagen van den koelen
Thonvaldsen of den zoetélijken Canova
toen men wel met verbazing naar de.
uiterlijke aesthetische schoonheid opzag,
echter zónder daarvan de innerlijke le
vensdrang en spanning gewaar te wor
den maar thans met het waarachtig
doorvoelen der levenswarmte die hun
vormen schiep. Het komt mij voor dat
Thassilo von Scheffer (?Die Kultur der
Griechen; Phaidon Verlag, Weenen), een
gelukkige greep, met kennis van zaken,
gedaan heeft uit de Grieksche kunst, een '
keuze niet om de peripherie, noch om de
archeologie of philologie, maar om de
kern dezer plastiek, dat is: het leven dat
in vorm gestold is. De prachtige ernstige
koppen in' dit boek, van Sokrates, Plato,
Alexander, Demosthenes, Aristoteles,
Epikuros, Perikles, Homerus e.a. zijn
stalen van hooge portretkunst.. Dat we
opnieuw verrukt wórden door deze
oersterke verbeeldingskracht moet hier
met nadruk gezegd worden.
Voor luttele guldens kan men in het
bezit komen van een prachtwerk met zeer
mooie en duidelijke reproducties.
THEO VAN REYN
WK zijn vogols van
pluimage.
Ken gewezen bankier, dl
?/.ijn dchaupjes op het droge heeft «j
in zijn garages een Ciraham Pag
oen Ford, model A. hoeft staan.
Ken jonge dame zonder kouse,
die bij het minste tochtje een bou
mantel aantrekt en een eigen a ut
heeft evenals haar papa, mama ei
broer.
Een handelsreiziger met een Ford
uiodel A, die in de woestijn een piuin
had en daardoor een belangrijke be
stelling miste.
Een zestien-jarig jongmensoh mej
een Ford, model T, 1010.
Een andere jongeman met
Ford. die een model T motor lu-of]
en V8 carosscrie en wielen.
Een ijverige jongelingzondei...-?-_
die automécanicien wenscht te \voif
den.
Een'Bus, die op de presentie lijs
den naam Romanoff teekent en op oux
vragen of hij familie van den gewozei
czaar is, antwoordt: a little", er au
toevoegende, dat hij werkloos is.
Een dozijn andere menschon zo_...
bijzondere kenmerken. En onderge
toekende.
Twee avonden per week van zevei
tot negen uur komen we bijeen. Uu
ons heen staan automobielen zoiulei
carosserieën. Alle mogelijke machines
groot en klein, oud en nieuw. De
muren hangen vbl met gereedschappen
en platen, die op auto's betrekking
hebben. In het midden van deze werk
plaats zitten bovengenoemdcn, ofj
?schoolbanken.
Eiken avond wordt er ecu golu-c
tografeerd papiertje rondgedeeld. Elk
keer geeft het een beschrijving va
een ander autp-onderdeél. De. leeraa
licht alles nog een» mondeling toe. D
leerlingen stellen vragen; ze vallen de
leeraar in de rede en vertellen hu..
eigen bezwaren. Dat is wat hij wenscht.'
Dat is zijn methode van les geven. Zooj
wordt de theorie mét voorbeelden
uit de practijk toegelicht. Eens in
de twee weken krijgen we een film
te zien.
Nadat we het smeren behandeld!
hebben, is de bankier zelf aan het
werk gegaan. Geheel verschrikt vraagt
hy de volgende keer, waarom twee
vetbouten onder zijn carosserie ge
heel zijn uitgesleten en hoe hot mogelijk
is, dat hij er geen vet in kan krijgen.
De zestienjarige jonge man heeft
nieuwe olie in zijn 1010 Ford gedaan
en toen hij den motor aandraaide, is
het vehikel bijna over hem heenge*
reden. Vijzel de achterwielen liever
eerst op en leg baksteenen voor de |
voorwielen, raadt de leeraar hem
aan. ' ' ' . ' ..''???.'?'
Nadat de carburator behandeld is, is
de handelsreiziger niet meer terugge- j
komen. Hij heeft geleerd, dat een ge
broken as met een ijzerdraadje tijde
lijk kan worden gerepareerd. In het
vervolg zal hrj geen 'bestelling meer
misloopen.
Op een echte Los Angeles regendngr
als op sommige plaatsen na een wolk*.
breuk de auto's diep in het water
staan, heeft de jongedame met de
bloote beenen ? een sportbroek niet
hooge laarzen aangetrokken. De k-e*
raar legt uit wat te doen, als het
electrische mechanisme nat is geworden.
De zestienjarige jongeling beweert,
. : i
iliit de volgende uuto je ur gewoonlijk
\veer uitduwt. Anderen zijn met be
hulp vnu den self-storter weer op het
ilruge gekomen, nuiar Velen hebben
natte voeten gekregen.
Bij het behandelen dor verkeersre
gels zijn allo vrouwelijke leerlingen
liet er over eens, dut je op moet passen
n U er ecu auto met een chauffeusc voor
jf rijdt. De hoeren beklagen zich over
de back seat drivers". Bespreken wo
ilo stopbordcn, waarvoor elke auto
stoppen moet, voordat hij den grooten
u-eg betreedt, dan wenscht onze zes
tienjarige te weten of van een
begrafcnisstqct alleen de lijkwagen of alle
andere auto's ook moeten stoppen.
Po leeraar antwoordt geprikkeld, dat
hij van strik vragen verschoond wenscht
to' blijven.
Twee avonden is onze leeraar ziek.
l lij wordt ver vangen door een ander, die
«?«?n voorliefde heeft voor lectriciteit.
We praten over windingen, conden
satoren, bougies, enzoovoort. Over een
l- (openden motor laat hij vonken
springen.
De bankier staat, over den radiator
Vleund, met zijn voeten op epn ijzeren
l'laat het schouwspel rustig op te
i:"incn. En kunnen die vonken het
Mcnschelijk lichaam ook schokken?
z-gt hij. De leeraar, die op dezelfde
plaat staat, raakt met zijn tang een
bougie aan. Met een sprong heeft de
bankier den radiator verlaten.
Maar zonder het te willen, wreekt
li i j zich de volgende keer. Een auto
met een gebarsten dlstributeurdeksol
wordt binnen gebracht. De leeraar
tracht den barst te vinden. De leer
lingen dringen zich om hem heen. De
b mkier komt in het gedrang en zoekt
ttm, rustig plaatsje achter het stuur
rad. Druk op den self?starter, com
mandeert onze onderwijzer; meteen
trekt hij een der draden los en de
motor begint te loopen. Iedereen
xvenscht béter te zien. Do bankier
buigt zich over het stuurwiel. Met zijn
embonpoint drukt hij bij ongeluk op
den knop van de claxon. Boeh, gaat
hot precies in het oor van don
onderwijzer. Als de opschudding voorbij w
wordt de vrede geteekend.
Over autogcbreken gesproken. Om
??"?Ut uur hebben we tien minuten
pauze. Dan vertellen we elkaar onze
ervaringen. We hooren do verhalen
van menschen, die een 15 km lange .
helling .afreden en beneden tut du
ontdekking kwamen,' dat zó geen, accu
meer hadden.
Anderen hebben de gaten der
ontl'iohtiflgspijp van het carter zoo ver
stopt gekregen, dat alle olie door de
?"gors naar buiten werd geperst. Som
migen hebben hun radiator schoon
gemaakt met een goedje, dat slechts
oen zeef overliet.
Van de nieuwste snufjes worden we
precies op de hoogte gehouden. We
v ie 11 uitlaatgassen analyseeren. We
krijgen" invitaties om den autómeter"
te. gaan zien, die automatisch het
aantal paardekrachten van uw wagen
'?«jUtreert. We kunnen garages be
zoeken met mechanische
rembeproevers en dergelijke.
De tijd is natuurlijk te beperkt om
veel practisch werk te doen. 'Maar'we .
loeren, genoeg onv onzen wagen, in
gc-vul van n panne, weer op gang
te krijgen en dat is voor een auto
mobilist al heel veel waard.
HET i» merkwaardig na te gaan
hoe In den loop van jaren on
eeuwen de bet eekenis van een
woord verandert. Maar nog voel
merkwaardiger is liet te /.ion hoc bij
gelijkblijvende boteckonis .de waarde
van een woord vvordt gewijzigd dooi
den tijd.
7,00 hol woord portret". Tegen
woordig laat iedoreun /ijn portret
maken op allerlei wijs en in volorlei
Vorm. Ken kunst fut o van
Uerssenbrugge, et'n kiekje van uw neefje dit,*
voor zijn tienden verjaardag een Baby
Browiiiu hoeft geki-c'gen (\vinkolwaarde
t wet« vijftig), een snel tot o in de
Kulverstraat, drie voor vijf en dertig cent
on oen vergrooting cadeau, klaar
terwijl u wacht -- hut ia allemaal
dagelijkse!» werk en het portret is
tcu volle vcrproletaracerd. Maar hot
heeft ook zijn aristocratische)! tijd
gekend: den tijd dat alleen de vorsten*
van staat on kerk un enkele heel
lioogo hoeren zich lieten contorfeiton
om de heugenis van hun stoffelijken
vortn te bewaren voor liet nageslacht.
Ken geschilderd portret vervulde de
zelfde functie als een standbeeld. Ku
in dio dagen stond het begrip por
tret" dus in waarde gelijk mot liet
begrip standbeeld" zooals wij dat
tegenwoordig nog kennen..
Het portret heeft al vroeg zijn
zuiver aristocratisch karakter ver
loren als gevolg van veranderde op
vattingen in de schilderkunst, doch
het is eerst gemeengoed geworden
door de toepassing van du mechanische
techniek der fotografie. Het stand
beeld heeft dozen ontwikkelingsgang
niet kunnen volgen. Het kneden der
klei, het gieten van brons, het hakken
van' steen en marmer, het is alles
handwerk gebleven, even moeizaam
en evenveel persoonlijke kunst vaar
digheid voroisuhcnd als eeuwen ge
leden. Hn daarom alleen vinden wij
op het oogenblik hot plastische beold
iets zeer bijzonders en een portret
iets zeer gewoons.
De kaas is dus groot dat hot plas
tische beeld een periode van jjrooto
populariteit togcmoet gaat nu hot
mogelijk in gowy>Jnn op snollo. ge
makkelijke on betJVKU-lijk gordkoope
wijzo .?koppen" c* makon. Twee
methoden /.ijn hiervoor do laatste
jaren in gebruik gekomen: oen foto
mechanische van Japanscliim oor
sprong en een chemische welke wij
danken aan den \Veenschen
hoogleeraar Polier. Do Japansc-hu 'motliodo.
komt hiorop noor dut het af to beelden
.slachtoffer op ooit draaiondon stool
wordt gcxot. Ken speciale camera
legt snel nu «-Ikaar op oen filmstrook
oen aantal omtrekboelden van don
kop vast. Deze omtrokken worden
?vergroot, op triplex overgebracht on
machinaal uitgezaagd, waarna do
dunne triuluxblndon worden vereenigd
tot een reproductie van don
oorspi-onkelijken kop. dio nu nog slechts
behoeft te woi-don bijgewerkt.
Dezo niotliodo hooft het voordeel
dat inon do schaal dor reproductie
y.clfin do hand hooft. Bij de werkwijze
van l'ollor mankt mon zuivere af
gietsels on kun inch dus alloen een kop
op natuurlijke groott<- maken. Hier
staat tegenover dat mon oen uiterst
nauwkeurige reproduetio dor details
krijgt.
Het maken van afgietsels is op
zichzelf niet* nieuws. Maar Polier
gebruikt in plaats van gips een stof
waarvan hij do gainenstelluig geheim
houdt en dio hij aanduidt als
Xegativmasso". Deze wordt als zalf op
liet gelaat gosmoerd on er oven
gomakkelijk afgenomen. Invetten is
overbodig, geon haartje- blijft in de
massa zit ton. de behandeling Is snel
on pijnloos. Hot ufnomon van oen
doodennmsker is op doze wijze het
werk van enkele minuten.
Hot makon van een Poller-maskcr
is werkelijk even eenvoudig als het
maken van een foto. Doch oven groot
als het verschil istusschen een portret
van liersscubruggo en eon kiekje van
drie voor vijf en dertig cent (klaar
terwijl u wacht) is het onderscheid
tussolion maskor on masker, wanneer
de makers menschen zijn van ver
schillende bekwaamheid on kunst
vaardigheid. Ook hier is technisch
kunnen een kwestie van langdurige
routine, on eerst na heel voel mis
lukkingen ziet mon van te voren in
wolke houding van het hoofd hot
masker moet worden genomen om
het karakter van den kop liet bost to
doen uitkomen, welke pose voor hot
maskor do natuurlijkste is.
? Polier hooft zijn uitvinding eigen
lijk in do eerste plaats bedoeld als
hulpmiddel bij poiitie-ouderzook: /.ijn
Nogativmus.su" is zoo plastisch dat
mon er scherpe vingerafdrukken,
«fgiet sols van voetsporen o.d. mee kan
maken. Zijn methode biedt echter
ook interessante artistieke mogelijk
heden. Kn wie woot komen wij nog
eens zoo ver dat goon huiskamer
compleet is zonder Opoo on Opa op
do piano on alle kinderen als een
rijtje zwijgende witte koppen op oen
tagère aan den wand!
Rechts; masker van een jonge vrouw
(levend model. Negotivmasse van
Dr. Polier). Onder: doodenmasker van
Cuido Cezellè(gips)
>AG. 10 EN U Cl GROENE No. 3037